{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
876 visninger | Oprettet:

O.O
O.O
Tilmeldt:
8. nov 2018
Følger: 9 Emner: 1 Svar: 4

Førstegangs hund {{forumTopicSubject}}

Halløj derude, jeg er blevet enig med mig selv om at anskaffe mig en hund, og er i tvivl om hvilken hund jeg vil have da jeg ikke har haft hund før. Jeg bor i hus med have og hunden kommer nok os til at være ude det meste af tiden. Jeg søger en race der er meget vagtsom da vi har haft uventet besøg en del gange, samt en race der er villig til at lære.

Er lidt på bar bund, håber i kan gøre mig en del klogere smiley

Tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førstegangs hund
  • #1   8. nov 2018 Inde på DKK's hjemmeside kan du læse om alle hunderacer og få en idé om hvilken retning du kunne tænke dig at gå i smiley
    Kan også anbefale at møde forskellige racer og tale med opdrættere om racerne. Det er meget individuelt hvilken race der passer til hvem.


  • #2   8. nov 2018 Ja der er jo en hel del racer at vælge imellem alt efter hvad du definerer som "vagtsom".

    Jeg siger også DKK's hjemmeside. Men hvis du gerne vil have lidt hjælp herinde til et fingerpeg om, hvilke racer du skal søge henad, så vil det være en rigtig god idé at beskrive en normal hverdag for dig og hunden - hvad kan du tilbyde den? smiley


  • #3   8. nov 2018 Og nå ja, så tror jeg heller ikke på, at der er noget som kan kaldes en førstegangshund. Så længe du er dit ansvar bevidst og gør dit forarbejde, så skal du da gå efter det, du ønsker.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #4   8. nov 2018 Selvfølgelig er der hunde der er lettere at håndtere som første gangs ejere. Jeg mener ikke man skal købe en hund ud fra de ønsker du har.

    En hund der skal gå ude og holde vagt. Så er det altså bedre at sikre sig med alarmer og overvågning.


  • #5   8. nov 2018 Tror også du skal tænke lidt over hvad du leder efter når det kommer til "vagtsom".
    Og om hvad du mener med at den kommer til at være for det meste udendørs. Leder du efter en hund der er glad ved sit eget selskab og ikke er interesseret i kontakt?
    Jeg kan godt lide alarmhunde. Altså hunde der siger til når der er noget. Men tror mere "seriøse" vagthunde kræver også mere når det kommer til håndtering og balance imellem hvor "vagtsom" vs. imødekommende den skal være.


  • #6   8. nov 2018 Helt enig Max - i at et alarmsystem nok ville være en bedre og sikrere løsning i denne situation, hvis det primært er dét, der er ønsket.

    Men ingen grund til at købe sig en "begynderhund" eller "førstegangshund" fordi bestemte racer i nogles øjne er lettere. Det afhænger alt sammen af, om man kan finde ud af at gøre sit forarbejde og er bevidst om, hvad man reelt kan tilbyde sin hund.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #7   8. nov 2018 Jeg er ikke enig. Forståelsen og håndtering af svære racer er ikke noget man kan læse sig til. Virkeligheden kan ramme med fuld kraft. Nogen overlever det og andre gør ikke.



  • #8   9. nov 2018 Førstegangskøber betyder jo ikke nødvendigvis, at man hverken har levet med, trænet med eller håndteret hunde i virkeligheden.

    Enig i, at det ikke er noget man kan læse sig til - men hvis man har en brændende interesse for at starte slædesport og købe sig en husky, så er der absolut ingen idé i at købe en malteser fordi "det er en let race for en førstegangsejer".

    Man får INGEN praktisk erfaring ved at beskæftige sig med nogle andre egenskaber end dem man er interesseret i.
    Hvordan får man den erfaring med svære racer, hvis man så stadig ikke, efter 10 år, rent faktisk har håndteret nogen af de egenskaber??


  • #9   9. nov 2018 Hvad kan du tilbyde hunden af aktiviteter, stimulering og træning?
    Ingen hunde får deres behov opfyldt ved bare at passe på huset.


  • O.O
    O.O Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 4
    #10   9. nov 2018 Tror vidst i har misforstået noget, hunden skal ikke kun være udendørs nej, men det meste af tiden da den selv kan komme ind og ud som det passer den selv. Jeg har et normalt 7-15 job hverdag udover det er jeg hjemme med familie og kæresten. Kan tilbyde den en masse aktivering og lange gå ture.

    Har sku tænkt på overvågning også, har besluttet mig for at det skal være en hund:)


  • O.O
    O.O Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 4
    #11   9. nov 2018 Leder efter en hund der kan sige noget når der kommer nogen, og en race der er villig til at lære noget.

  • #12   9. nov 2018 Men jeg tænker det er lidt modstridende ønsker, du har.
    De færreste vagtsomme racer vil være ideelle førstegangshunde, netop fordi deres vagtsomme - og dermed ofte skarpe - sind gør at man vil have ret god gavn af lidt hundeerfaring på forhånd.

    Der er en bruger herinde, John, som har hund lidt som det lyder til du vil have. Han har schæfer af udstillingslinje, så vidt jeg husker. De er store og kan sige vov, kræver mindre aktivitet end arbejdslinjer, men dog stadig noget. Om de er gode første gangshunde aner jeg ikke.


  • #13   9. nov 2018 en schæfer skal nok fortælle når der kommer nogen. den er både snakkende og meget intelligent og vil vildt gerne samarbejde med dig.

    den er også kreativ når den ikke bliver stimuleret og nogle undervurderer om de synes at hunden snakker måske er mere irriterende end praktisk.

    jeg ville købe et alarm system og den hund du bedst kan lide.



  • #14   9. nov 2018 Ziva skræmmer ingen væk - men du kommer ikke op i min indkørsel uden hun har fortalt mig du kommer. det er bare mere en forventnings glæde omkring al den nus og leg du kommer med. jeg synes det er rart at vide der kommer nogle - men hun skræmmer ingen medmindre de er bange for en entusiastisk teenager der kommer tonsende med to bamser og en bold.

  • O.O
    O.O Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 4
    #15   9. nov 2018 Har læst en del om schæfer hunden, som sagtens kunne være en race for mig, jeg prøver at se om jeg kan kontakte John og høre hans mening. Vil nødig købe en hund der så skal omplaceres efter lidt tid, så vil jeg hellere vente lidt mere og finde den rigtige hund.

  • O.O
    O.O Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 4
    #17   9. nov 2018 Maj-Britt tak for svar jeg kigger nærmere på de to som du nævner

Kommentér på:
Førstegangs hund

Annonce