Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En Malle, men hvor fra?
  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #1   9. aug 2014 Der er jo de kendte her hjemme som mange køber fra. Kunne være sjov om nogen også har bud på hunde fra udlandet og om det giver nogen mening,at hente der fra i forhold til her hjemme.

Hvis man har øje på en hund man godt vil have hvalpe fra,må man jo undersøge om der er planlagt parring med samme. Såfremt der er det,må man blive skrevet op og hente hunden når de er klar,om det så er i Dk eller i et andet land.

• #3   9. aug 2014 Efter min mening et spørgsmål der ikke kan besvares, hvilke linjer kan du lide? Hvad er det du vil og hvordan og hvor træner du;)
    Find nogle eksemplarer hos folk som træner som du gør, find nogle du kan lide, kik så deres afstamning igennem G find på den måde en eller flere linjer du kunne tænke dig, følg så med i planlagte kuld og besøg opdrætteren hvor det planlagte kuld kunne være en mulighed, om hunden er hos den ene eller anden kennel er jo egentlig underordnet, når bare det er linjer du kan lide smiley

• #5   9. aug 2014 Jesper hvis du vil skal jeg finde adresse på en dansk pige der bor og er gift i Portugal der opdrætter af racen der nede ,ved at manden er betjent og at flere af dem de havde sidst gik til Politiet der nede for så kommer der da lidt nyt blod ind her hjemme

• #6   9. aug 2014 Der er da en del udenlandske maller i Danmark smiley både i avl og i brug smiley

• #7   9. aug 2014 om hunden er hos den ene eller anden kennel er jo egentlig underordnet, når bare det er linjer du kan lide

Bingo !

Det svar Bodil kommer med er noget af det klogeste jeg har læst herinde i lang tid smiley

At folk sidder og anbefaler kenneler udfra personlige forhold er jo rasende useriøst og ikke noget man kan bruge til noget - nej, det er linier det hele handler om.

Super indlæg som jeg er 100% enig i.

• #8   9. aug 2014 laika R -

Vi har 4 maller, hvoraf de 3 er hentet i udlandet - og vi er langt fra de eneste, der shopper hund udenfor landets grænser. Så du behøver ikke bekymre dig, der kommer rigeligt "nyt blod" ind .

• #10   9. aug 2014 Man må da gøre præcis som man lyster Maj-Britt .... og hvis man som corgi og tidligere myndeejer samt instruktør til ringtræning i DKK mener sig i stand til at anbefale en schæferhund til en person, der ønsker at træne IPO med den, er det jo bare sådan det er ... det er jo alt andet lige ikke alle mennesker, der evner at kigge lidt indad og overveje om egen formåen nu også rækker til smiley

• #11   9. aug 2014 Du lufter dine meninger og holdninger herinde - du har da aldrig holdt dig tilbage, har du ?? - jeg gør det samme.
    Men det er måske bedre når det er de andre der "står for skud" ??

• #12   9. aug 2014 Iøvrigt Maj-Brit

Jeg er kommet til den konklusion at min næste brugs hund skal være en Mallinois.

- lyver han her ??

• #13   9. aug 2014 Jeg har ikke den fjerneste begreb om racen på det niveau, der skal bruges for at kunne anbefale hverken kenneler eller linjer - det må andre, der ved mere gøre.

Men en ting jeg ihvertfald kan konstatere fra det lidt, jeg har erfaring med racen og det er, at de er meget meget forskellige i deres linjer.
    Det er interessant at se på for en udenforstående, synes jeg - HVOR forskellige de er fra kennel til kennel, fra linje til linje, både i sind og i skind.

De udenlandske aner jeg intet om, dem har jeg ikke lært så mange at kende af - jeg tænker, at det nok bare gør tendensen endnu mere udpræget.

Så min ydmyge anbefaling - tag ud og kig på mallerne og se, hvad der kommer hvorfra rent linjemæssigt.
    I bund og grund det, der vel er at gøre for alle os, der køber hunde, hvor brugsegenskaberne skal udnyttes.
    Og naturligvis at lytte til de beskrivelser, som ejerne giver af deres egne hunde - det giver også et hint om indholdet i linjerne...

• #14   9. aug 2014 Martine du er j så klog på alle bruges racer så du ved jo alt ,du skal da lige huske på at du også anbefaler nogle som du ikke ved så meget om ,

• #15   9. aug 2014 A hvad? Min næste hund skal ikke være en malle? Undskyld mig, men der er da nogle småkager der er tabt på gulvet der.

• #17   9. aug 2014 Hehe jo det skal netop være en Malle eller Malinois. Det bare bare May-britt det mener jeg lyver og ikke skal have en Malinois næste gang. Det kommenterede jeg blot på og informerede at hun har tabt småkagerne smiley

• #18   9. aug 2014 Jeppe
    Nu må du ikke lade dig gå på af, at nogle kender dine behov bedre, end du selv gør. Det er bare almindelig forum-støj. Bodil har givet et godt og brugbart svar - hold dig til det. smiley

• #20   9. aug 2014 laika R
    Fuldkommen enig i Martine's #8
    Mine to kom også fra udlandet, den tredje lavede jeg selv hvor jeg fik parret med en udenlandsk han.
    Hvis du lige vil kigge lidt på afstamningen på brugs Malinois, så vil du vide, at det ikke lige er inden for den race at der mangler "nyt udenlandsk blod"
    Det er nok den race, hvor der findes allermest "udenlandsk blod"

Men jeg vil give dig fuldkommen ret i din #14, Martine er en af de få, som har en utrolig stor viden om de forskellige brugsracer..............................

• #21   9. aug 2014 Min den ene Malle fik jeg fra en kennel i Belgien, en kennel som altid har hunde med til VM, som regel flere.

Jeg bestilte hvalpen da den var 3 uger gammel, fortalte hvad jeg skulle bruge den til og hvad jeg forventede.

Kennelen var meget god ril at sende billeder, og hver gang jeg spurgte om, hvilken af hvalpene der var min, fik jeg at vide, at det vidste opdrætteren ikke endnu. Inden han ville fastlægge sig ville han være helt sikker på, at hvalpen ville passe til mig.

Det var først 4 dage før hvalpen skulle hentes at jeg fik at vide at jeg fik en hvalp fra det kuld og hvilken hvalp jeg fik.

Jeg fik en super garanti på hvalpen, endda en trænings garanti hvilket jeg aldrig før havde hørt om.
    Opdrætteren mente, at hvis ikke jeg fik det ønskede ud af hunde, så var det ikke min skyld, men hans, for så havde han valgt den forkerte hund til mig.

Så bedre kennel/opdrætter findes vist ikke - og jeg fik lige præcis en drømmehund som passede super godt til mig.

• #22   9. aug 2014 laika R - herregud da, har du stadig ondt i måsen over at jeg skrev til en person der efterlyste en brugsrotte, at han kunne kontakte Henrik Neuman (verdensmester i IPO3 for rotter) og høre om Henrik måske kunne anbefale noget godt smiley

Kom dog over det !
    Jeg har aldrig anbefalet en rottekennel eller en schæferkennel eller en mallekennel til nogen !
    At skrive til en person, der søger en brugsrotte, at han kan kontakte verdensmesteren for måske at få lidt hjælp, er det da vist kun dig der kan få øje på ikke er en god ide.

• #23   9. aug 2014 Anni -
    Nå, jeg har åbenbart også tisset i dit persillebed - I er sq noget nærtagende herinde smiley

• Dorte H
    Dorte H Online Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 739
    #24   10. aug 2014 Martine tror du ikke diu lige skulle læse Anni´s indlæg en gang til..

Hun giver dig jo fuldstændigt ret i det du siger.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #25   10. aug 2014 Man ser tit at folk køber ud fra at en kennel har et godt rygte og at man så mener at det er vigtig at det skal være der fra. Jeg syntes man skal bruge "lidt" tid på selv at undersøge hvad det er man søger. Det er det letteste at overlade ansvaret til opdrætter,men man burde selv være den bedste til at bedømme hvad det er for en hund man ønsker.

Vil mene,at har man ikke evnerne eller viljen til at gøre det arbejde,er det nok ikke en sådan hund man skal have.

• #26   10. aug 2014 Martine
    Jeg forstår ikke rigtig din kommentar til mig i #23 ?
    Ind til videre har jeg givet dig fuldstændig ret, så mon ikke du skulle læse det jeg skriver en gang mere ?

• #27   10. aug 2014 Anni - så beklager jeg hvis jeg tolkede dit indlæg forkert.
    Det var bare denne her bemærkning fra dig :

Men jeg vil give dig fuldkommen ret i din #14, Martine er en af de få, som har en utrolig stor viden om de forskellige brugsracer..............................

- som jeg opfattede som værende sarkastisk, men jeg tager åbenbart fejl så, og som sagt - det beklager jeg.

Jeg vil dog godt korrigere den - jeg har ikke stor viden om brugsracerne. Jeg ved efter 9 år med mallerne naturligvis en del om dem, linier, opdrættere og den slags. Men kommer det til rotweiler f.eks ved jeg ikke noget som helst. udover at man ikke ser dem til internationale konkurrencer i ret stort omfang (mener der var 3 med i år til det tyske mesterskab ud af små 60 hunde.
    Jeg kommer en del i udlandet qva min egen deltagelse til VM, surfer som en vild på working-dog.eu og ser her resultater i diverse konkurrencer, hvilke hunde der er repræsenteret - og navnlig hvilke racer der ikke er smiley
    Så ja, jeg ved da noget ...

Det laika R harcelerer over er, at jeg til en person der søgte en brugsduelig rotweiler skrev, at vedkommende måske kunne henvende sig til Neuman, som jo vandt VM for rotweilere og alt andet lige må formodes at være inde i linierne smiley
    Det faldt laika R for brystet og siden dengang har hun ikke misset chancen til at kalde mig "klog" .. hvilket hun jo i og for sig har lidt ret i smiley

Nej, når det kommer til linier og gode nedarvere, så er det kun hos mallerne jeg har noget viden - og lidt schæferhunde for det var jo min tidligere race.

Men igen - beklager at jeg misforstod dit indlæg.

• #29   10. aug 2014 Hvis det er Maller det handler om vil det være ipo konkurrencer i første omgang, tag ud og se på, snak med forskellige hundeførere, se på resultater men i lige så høj grad på hvordan hunden er og hvordan hundeføreren er.
    En rigtig god hund kan være middelmådig hvis ikke hundeføreren får det rette frem, vær ærlig overfor dig selv, hvordan træner du.
    Find på den måde nogle hunde som du syntes ser interessante ud, gå så på nettet og find søskende, både hel og halv, samt anden familie og se deres resultater både brugs og sundhed, så har du en ide om hvilke parringer du er interesseret i;) så besøger du de opdrætteren der kan være tale om, tag gerne en erfaren hundeførere med. smiley

• #30   10. aug 2014 Denne her side er næsten uundværlig når det handler om brugshunde http://www.working-dog.eu

• #31   10. aug 2014 Isabelle
    Du har jo allerede selv besvaret dit spørgsmål.
    Når man ser på linjerne, så er det sundheden man ser efter og arbejdsevner.

I min verden er det nemmere at se på linjerne på e brugshund som for eksempel på en Eurasier, hvor du jo kun kan tjekke sundheden.
    Hos brugshundene får du automatisk temperamentet med, for en hund med dårligt temperament vil ikke kunne klare sig inden for brugshundesport.

• #32   10. aug 2014 Må jeg godt spørge om noget lidt OT - Kan man overhovedet ha' en malle uden at træne på højt plan med den?
    Jeg havde en dag en kunde i butikken som havde en fin han hund på 7år, de brugte han udelukkende som familie hund.

Ren nysgerrighed smiley

• #33   10. aug 2014 Martine
    Jeg vil give dig ret i, at det godt kunne lyde sarkastisk, men det var det ikke.

Selvfølgelig ved man mest om sin egen race, man er interesseret i hundesporten, så kan man ikke undgå også at vide en del om andre racer.

Jeg kender godt Henrik Neuman, overvejede i sin tid om jeg skulle parre med Turbo, men valgte så en tysk han.
    Skulle jeg have en brugs Rottweiler, så ville jeg først henvende mig til Henrik, da han i mine øjne er den her hjemme som har størst viden og erfaring i brugsrotter her hjemme.

• #35   10. aug 2014 Camilla S
    Selvfølgelig kan du have en Malle uden at træne på højt plan.
    Også hos brugsmallerne vil der være nogle eksemplarer som ikke er egnet til hundesport på højt plan.
    Endvidere så er der hos Mallerne jo akkurat som hos Schæferne udstillingslinjerne som ikke kræver det samme som brugslinjerne.

• #36   10. aug 2014 Anni - Okay smiley
    Men de kræver vel stadig en del mere end den "almindelige" familie hund eller?
    Jeg undres bare, da jeg syntes at havde læst det er en krævende race og hunden jeg mødte var meget afbalanceret. Jeg er ikke meget inde i brugshundene, men syntes det er spændene at høre mere om.

• #37   10. aug 2014 Min oplevelse er, at de fleste der starter på IPO gør det med den hund, de nu engang har.
    Og når man så har fået en fornemmelse for både hvad programmet kræver, hvad man selv evner, hvordan man bedst arbejder og hvad man ønsker sig at hunden indeholder, så er det det, der ligger til grund for valget af den næste hund.

For at vælge en god IPO-hund, der passer til en, bliver man nødt til at tage stilling til ovenstående - foruden det alle andre hundeejere også tager stilling til.

Og pointen er netop at den skal passe til en. For en god IPO-hund er ikke nødvendigvis en, der passer til alle udøvere. Alle har forskellige præferencer og også måder at træne på.
    Det bliver man nødt til at vælge hunden ud fra.

• #38   10. aug 2014 Det der med at træne på højt plan - det ved jeg ikke helt, hvad indebærer.

En malle af brugslinjer mener jeg skal arbejde for at trives. Om det er på eliteniveau eller på amatørniveau mener jeg er helt ligegyldigt for hundens trivsel...
    SÅ mange eliteudøvere er der trods alt heller ikke - alle når jo ikke dertil bare fordi de har en malle.

• #39   10. aug 2014 CH - når jeg skriver højt plan mente jeg ikke elite - kunne måske havde formuleret mig anderledes. Men at man ikke bare hyggetræner med hunden, som jeg f.eks. gør med mine. Jeg er hverken på hold eller deltager i nogen konkurrencer, men træner hjemme på marken med det jeg nu lige finder på smiley
    Mener at man er engageret i en sport og hvor man træner lidt mere end som mig, ude på marken smiley Håber du forstår hvad jeg mener smiley

• #40   10. aug 2014 Det er bare iorden, Anni smiley

Og ja, jeg så ikke noget specielt underligt i at anbefale at gå til Neuman for lidt hjælp til indkøb af brugsrotte - og det var som bare det jeg anbefalede smiley

Kommentér på:
En Malle, men hvor fra?

Annonce