1.103 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
33 Svar
En Malle, men hvor fra? En Malle, men hvor fra?
Godmorgen HG.
Jeg er kommet til den konklusion at min næste brugs hund skal være en Mallinois.
Nu er det så bare. Hvorfra skal den komme. Nogle der har gode erfaringer med nogle gode brugs malle kenneler?
/JK
0 synes godt om
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Hvis man har øje på en hund man godt vil have hvalpe fra,må man jo undersøge om der er planlagt parring med samme. Såfremt der er det,må man blive skrevet op og hente hunden når de er klar,om det så er i Dk eller i et andet land.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Find nogle eksemplarer hos folk som træner som du gør, find nogle du kan lide, kik så deres afstamning igennem G find på den måde en eller flere linjer du kunne tænke dig, følg så med i planlagte kuld og besøg opdrætteren hvor det planlagte kuld kunne være en mulighed, om hunden er hos den ene eller anden kennel er jo egentlig underordnet, når bare det er linjer du kan lide
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.200
dec 2012
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 80 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 364 Svar: 14.616
Bingo !
Det svar Bodil kommer med er noget af det klogeste jeg har læst herinde i lang tid
At folk sidder og anbefaler kenneler udfra personlige forhold er jo rasende useriøst og ikke noget man kan bruge til noget - nej, det er linier det hele handler om.
Super indlæg som jeg er 100% enig i.
jan 2006
Vi har 4 maller, hvoraf de 3 er hentet i udlandet - og vi er langt fra de eneste, der shopper hund udenfor landets grænser. Så du behøver ikke bekymre dig, der kommer rigeligt "nyt blod" ind .
jan 2006
jan 2006
Men det er måske bedre når det er de andre der "står for skud" ??
jan 2006
Jeg er kommet til den konklusion at min næste brugs hund skal være en Mallinois.
- lyver han her ??
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Men en ting jeg ihvertfald kan konstatere fra det lidt, jeg har erfaring med racen og det er, at de er meget meget forskellige i deres linjer.
Det er interessant at se på for en udenforstående, synes jeg - HVOR forskellige de er fra kennel til kennel, fra linje til linje, både i sind og i skind.
De udenlandske aner jeg intet om, dem har jeg ikke lært så mange at kende af - jeg tænker, at det nok bare gør tendensen endnu mere udpræget.
Så min ydmyge anbefaling - tag ud og kig på mallerne og se, hvad der kommer hvorfra rent linjemæssigt.
I bund og grund det, der vel er at gøre for alle os, der køber hunde, hvor brugsegenskaberne skal udnyttes.
Og naturligvis at lytte til de beskrivelser, som ejerne giver af deres egne hunde - det giver også et hint om indholdet i linjerne...
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.200
apr 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 274 Svar: 1.225
apr 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 274 Svar: 1.225
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
Nu må du ikke lade dig gå på af, at nogle kender dine behov bedre, end du selv gør. Det er bare almindelig forum-støj. Bodil har givet et godt og brugbart svar - hold dig til det.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 35 Emner: 190 Svar: 10.576
Fuldkommen enig i Martine's #8
Mine to kom også fra udlandet, den tredje lavede jeg selv hvor jeg fik parret med en udenlandsk han.
Hvis du lige vil kigge lidt på afstamningen på brugs Malinois, så vil du vide, at det ikke lige er inden for den race at der mangler "nyt udenlandsk blod"
Det er nok den race, hvor der findes allermest "udenlandsk blod"
Men jeg vil give dig fuldkommen ret i din #14, Martine er en af de få, som har en utrolig stor viden om de forskellige brugsracer..............................
maj 2009
Jeg bestilte hvalpen da den var 3 uger gammel, fortalte hvad jeg skulle bruge den til og hvad jeg forventede.
Kennelen var meget god ril at sende billeder, og hver gang jeg spurgte om, hvilken af hvalpene der var min, fik jeg at vide, at det vidste opdrætteren ikke endnu. Inden han ville fastlægge sig ville han være helt sikker på, at hvalpen ville passe til mig.
Det var først 4 dage før hvalpen skulle hentes at jeg fik at vide at jeg fik en hvalp fra det kuld og hvilken hvalp jeg fik.
Jeg fik en super garanti på hvalpen, endda en trænings garanti hvilket jeg aldrig før havde hørt om.
Opdrætteren mente, at hvis ikke jeg fik det ønskede ud af hunde, så var det ikke min skyld, men hans, for så havde han valgt den forkerte hund til mig.
Så bedre kennel/opdrætter findes vist ikke - og jeg fik lige præcis en drømmehund som passede super godt til mig.
jan 2006
Kom dog over det !
Jeg har aldrig anbefalet en rottekennel eller en schæferkennel eller en mallekennel til nogen !
At skrive til en person, der søger en brugsrotte, at han kan kontakte verdensmesteren for måske at få lidt hjælp, er det da vist kun dig der kan få øje på ikke er en god ide.
jan 2006
Nå, jeg har åbenbart også tisset i dit persillebed - I er sq noget nærtagende herinde
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 739
Hun giver dig jo fuldstændigt ret i det du siger.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Vil mene,at har man ikke evnerne eller viljen til at gøre det arbejde,er det nok ikke en sådan hund man skal have.
maj 2009
Jeg forstår ikke rigtig din kommentar til mig i #23 ?
Ind til videre har jeg givet dig fuldstændig ret, så mon ikke du skulle læse det jeg skriver en gang mere ?
jan 2006
Det var bare denne her bemærkning fra dig :
Men jeg vil give dig fuldkommen ret i din #14, Martine er en af de få, som har en utrolig stor viden om de forskellige brugsracer..............................
- som jeg opfattede som værende sarkastisk, men jeg tager åbenbart fejl så, og som sagt - det beklager jeg.
Jeg vil dog godt korrigere den - jeg har ikke stor viden om brugsracerne. Jeg ved efter 9 år med mallerne naturligvis en del om dem, linier, opdrættere og den slags. Men kommer det til rotweiler f.eks ved jeg ikke noget som helst. udover at man ikke ser dem til internationale konkurrencer i ret stort omfang (mener der var 3 med i år til det tyske mesterskab ud af små 60 hunde.
Jeg kommer en del i udlandet qva min egen deltagelse til VM, surfer som en vild på working-dog.eu og ser her resultater i diverse konkurrencer, hvilke hunde der er repræsenteret - og navnlig hvilke racer der ikke er
Så ja, jeg ved da noget ...
Det laika R harcelerer over er, at jeg til en person der søgte en brugsduelig rotweiler skrev, at vedkommende måske kunne henvende sig til Neuman, som jo vandt VM for rotweilere og alt andet lige må formodes at være inde i linierne
Det faldt laika R for brystet og siden dengang har hun ikke misset chancen til at kalde mig "klog" .. hvilket hun jo i og for sig har lidt ret i
Nej, når det kommer til linier og gode nedarvere, så er det kun hos mallerne jeg har noget viden - og lidt schæferhunde for det var jo min tidligere race.
Men igen - beklager at jeg misforstod dit indlæg.
dec 2012
En rigtig god hund kan være middelmådig hvis ikke hundeføreren får det rette frem, vær ærlig overfor dig selv, hvordan træner du.
Find på den måde nogle hunde som du syntes ser interessante ud, gå så på nettet og find søskende, både hel og halv, samt anden familie og se deres resultater både brugs og sundhed, så har du en ide om hvilke parringer du er interesseret i;) så besøger du de opdrætteren der kan være tale om, tag gerne en erfaren hundeførere med.
dec 2012
maj 2009
Du har jo allerede selv besvaret dit spørgsmål.
Når man ser på linjerne, så er det sundheden man ser efter og arbejdsevner.
I min verden er det nemmere at se på linjerne på e brugshund som for eksempel på en Eurasier, hvor du jo kun kan tjekke sundheden.
Hos brugshundene får du automatisk temperamentet med, for en hund med dårligt temperament vil ikke kunne klare sig inden for brugshundesport.
apr 2013
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 63 Svar: 1.078
Jeg havde en dag en kunde i butikken som havde en fin han hund på 7år, de brugte han udelukkende som familie hund.
Ren nysgerrighed
maj 2009
Jeg vil give dig ret i, at det godt kunne lyde sarkastisk, men det var det ikke.
Selvfølgelig ved man mest om sin egen race, man er interesseret i hundesporten, så kan man ikke undgå også at vide en del om andre racer.
Jeg kender godt Henrik Neuman, overvejede i sin tid om jeg skulle parre med Turbo, men valgte så en tysk han.
Skulle jeg have en brugs Rottweiler, så ville jeg først henvende mig til Henrik, da han i mine øjne er den her hjemme som har størst viden og erfaring i brugsrotter her hjemme.
maj 2009
Selvfølgelig kan du have en Malle uden at træne på højt plan.
Også hos brugsmallerne vil der være nogle eksemplarer som ikke er egnet til hundesport på højt plan.
Endvidere så er der hos Mallerne jo akkurat som hos Schæferne udstillingslinjerne som ikke kræver det samme som brugslinjerne.
apr 2013
Men de kræver vel stadig en del mere end den "almindelige" familie hund eller?
Jeg undres bare, da jeg syntes at havde læst det er en krævende race og hunden jeg mødte var meget afbalanceret. Jeg er ikke meget inde i brugshundene, men syntes det er spændene at høre mere om.
aug 2006
Og når man så har fået en fornemmelse for både hvad programmet kræver, hvad man selv evner, hvordan man bedst arbejder og hvad man ønsker sig at hunden indeholder, så er det det, der ligger til grund for valget af den næste hund.
For at vælge en god IPO-hund, der passer til en, bliver man nødt til at tage stilling til ovenstående - foruden det alle andre hundeejere også tager stilling til.
Og pointen er netop at den skal passe til en. For en god IPO-hund er ikke nødvendigvis en, der passer til alle udøvere. Alle har forskellige præferencer og også måder at træne på.
Det bliver man nødt til at vælge hunden ud fra.
aug 2006
En malle af brugslinjer mener jeg skal arbejde for at trives. Om det er på eliteniveau eller på amatørniveau mener jeg er helt ligegyldigt for hundens trivsel...
SÅ mange eliteudøvere er der trods alt heller ikke - alle når jo ikke dertil bare fordi de har en malle.
apr 2013
Mener at man er engageret i en sport og hvor man træner lidt mere end som mig, ude på marken
jan 2006
Og ja, jeg så ikke noget specielt underligt i at anbefale at gå til Neuman for lidt hjælp til indkøb af brugsrotte - og det var som bare det jeg anbefalede
En Malle, men hvor fra?