2.779 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 59 Svar

Malle vs. Schæffer.. what to do? Malle vs. Schæffer.. what to do?

Heeey HG nøder smiley

Jeg sidder lidt og søger noget inspiration og feedback smiley

Nu har jeg kun arbejdet med Mallenois i C arbejde, efter som jeg er figurant. Men hvordan er sådan en og arbejde med i forhold til en brugs schæffer? For der har jeg både arbejdet med A,B og C... Men må være ærlig, kender ikke så vanvittig meget til drifterne hos mallen som hund. Ved at de bedste arbejds hunde i schæffer racen er dem der går under brugs. Er det på helt samme måde hos mallen? eller hvordan ligger det...

Skriv lidt for/imod på begge...

vil gerne have lidt info og feedback, så jeg ved hvilke af de to race jeg skal undersøge først smiley

Vh
Jeppe

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte stikkontakt 1.550 kr.
  • Vandhane skal strammes fast 650 kr.
  • Udskifte en wifi-stik som er gået i stykker. Har købt det nye som skal sættes i. 700 kr.
  • Stoppet toilet 1.700 kr.
  • Sætte lamper op. 700 kr.
  • Havehjælp 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Malle vs. Schæffer.. what to do?
  • #1   11. aug 2009 Jeg vil på det kraftigste fraråde dig at købe en udstillingsmalle hvis du skal bruge den til brugsarbejde...

Forskellene mellem de to typer er om muligt endnu større hos mallerne end hos schæferne ;o)

Men en sammenligning mellem brugschæferen og brugsmallen kan jeg ikke lave. Jeg tror det er lidt en temperamentssag, om man er til det ene eller til det andet.

• #2   11. aug 2009 Giver CH helt ret - hold dig langt væk fra udstillingsmodellen hos mallerne. Det har intet med en malle at gøre, udover navnet.

Mallen har et par ekstra gear i alt hvad den foretager sig i forhold til schæferhunden.

Det skal man jo så være klar til at leve med - jeg har tidligere haft brugsschæfer og har nu malle, og jeg vender aldrig tilbage til schæferhunden igen.

• #3   11. aug 2009 Altså ifølge Station2 igår, er de to racer jo ens - så det er vel ligemeget hvad du vælger.... smiley (ironi....!)

• #4   11. aug 2009 Martine, er der så mange flere drifter i en malle i forhold til en schæffer da?

• #5   11. aug 2009 Jeppe - K

Drifterne er jo ens - men driftniveau´et hos mallerne ligger væsentligt højere end hos schæferhundene.

De er mere ekstreme i de ting de gør - alting foregår i et helt andet tempo hos dem.

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #6   11. aug 2009 Annette A

Jeg sad også og bed mig selv i armen da jeg så Station 2......

• #7   11. aug 2009 En Mallinios er uden tvivl den potentielt bedste brugshund efter min mening. Men det kræver en erfaren hudnefører. Ligeså hurtigt en malle kan lære de rigtige ting- ligeså hurtigt kan den lære de dårlige ting.

Og det skal som Martine siger være af brugslinier.

• #8   11. aug 2009 Martine - det var heller ikke ment på den måde... Det var bare mere om de gør højere smiley men det svarede du på any way...

Hmm link til det der station 2 fra i går... det vil jeg da gerne se...?

• #9   11. aug 2009 Så også station 2...
    De er ikke for skrappe til det med hunderacer på TV2...

Jeg hørte en beskrivelse af en malle engang...
    "Den er som en schæfer på speed"

Jeg kan kun tale for den langhårede varriant ( har en brugs tervueren) og der er klart meget mere power i end der er i en schæfer... Meget hurtigere og meget mere intens

• #10   11. aug 2009 Hej Jeppe

Jeg har altid haft schæferhund ( 5 brugs, 1 højavl) og har nu købt mig en malinois efter i 2-3 år at have fulgt dem nøje. Jeg træner IPO.

Jeg skal dog ikke gøre mig ekspert på maller med den ringe baggrund, men forskellen mellem en brugsschæfer og en malle vil jeg sige er, at schæferen kører på "duracell" mens mallen kører på "beriget uran".

Mallen er mere ekstrem i alle sammenhænge end schæferen. Det er klart en sværere hund at have, - og en brugsschæfer kan nok få de fleste af ens evner i brug ellers.

Du er velkommen til at læse mere på www.hunde-psykologen.dk

• #11   11. aug 2009 Nico - Se du kan jo tale med i det omfang. skull ejeg have en brugs schæffer skulle jeg nemlig over i Jabina's hunde smiley Hvordan er sindet på det? har bidt med et par stykker af dem. Men eller har jeg kun det jeg har hørt fra den kreds jeg er lært op i. Som Jabina self er formand for nu smiley

• #12   11. aug 2009 <b>Jeg kan kun tale for den langhårede varriant ( har en brugs tervueren) og der er klart meget mere power i end der er i en schæfer... Meget hurtigere og meget mere intens</b>

Helt og aldeles uenig !

Terveuren er slet ikke i den kaliber som hverken en brugsschæfer eller malle befinder sig i.

• #13   11. aug 2009 De sagde bare sådan noget som: " betjent xxxx og hans schæferhund yyy er kaldt ud til en opgave" og ud af bilen springer en malle......
    Ind imellem var der en schæfer, men ofte var det maller.

• #14   11. aug 2009 hehe nogle der har link til det der station2 ting for i går?? for det vil jeg meget gerne se... smiley

• #15   11. aug 2009 Jeppe - K

Jabina laver rigtigt gode hunde - kan klart anbefales smiley

• #16   11. aug 2009 Nu har jeg ikke selv trænet brugshunde, men fra hvad jeg har hørt fra garvede brugshunde folk, der har trænet begge dele, så kører malinois som sagt højere en schæfer og derudover skal man have tungen lige i munden når man træner Malinois, da de er hurtige til at udnytte det hvis man laver fejl og i og med de lærer så hurtigt, så lærer de også hurtigt noget forkert, hvis man ikke lige får trænet det rigtig fra begyndelsen af.

Hvad der passer bedst til dig er nok et temperamentsspørgsmål. Jeg ved der er mange, som ikke kan gå tilbage til schæferen når først de har prøvet at træne en malinois, men jeg kender også nogle, der simpelthen synes malinois er for førerfokuseret og kører for højt.

• #18   11. aug 2009 <b>Nu har jeg ikke selv trænet brugshunde, men fra hvad jeg har hørt fra garvede brugshunde folk, der har trænet begge dele, så kører malinois som sagt højere en schæfer</b>

Præcis - det er også det jeg skriver smiley

• #19   11. aug 2009 *Casio og Mike *

Kig ind under min profil - der ligger et lille klip med den ene af mine maller, der laver en flugt fra skærmen .. meget underholdene smiley

• #21   11. aug 2009 martine : Min tervueren er der langt mere power i end der er nogen af de schæfere jeg træner med og konkurrerer imod.....Også de grå

Det er ikke en udstillingsmodel jeg har.

Og kan vi blive enige om at der kan fødes tervueren i et mallekuld og omvendt ??
    Min hund er en (for) stor og kraftig brugsmodel.. Hele kuldet hun er ud af har det været vanskeligt at formidle ud til kompetente ejere pga. deres høje drift niveau.

• #22   11. aug 2009 Ja jeg har en Jabina selv, han laver gode hunde, men han er nu ikke den jeg ville anbefale.

Tian og Alex, at en tevuern er mere driftstærk end en schæferhund får mig til at tænke på om du kun har mødt 1 af slagsen!?!?

Jeg har aldrig mødt en teveuren der var halvt så drifstærk som en schæferhund!

Mit råd; hvis du er en rimelig erfaren hundefører og har nogle dygtige og erfarne trænere i baglandet så kan en malle være lykken for dig, men jeg vil mene at en (grå) schæferhund måske (hvis du får en god en) er mere allround og nem, og potentielt ligeså god.

• #23   11. aug 2009 Nico : Om jeg har mødt en schæfer ??.. Joo det skulle jeg mene

• #25   11. aug 2009 Tina

Har du ikke en Chacami-hund? Er det den, du refererer til som "brugs-terv."?

• #26   11. aug 2009 Ja det har jeg så sandelig også. Og jeg har mødt mange tervueren, det er uden tvivl en god hund. Og jeg kender ikke din tervueren. Men hvis den har flere drifter end min schæferhund er det absolut unødvendigt og formentlig også ukontrolerbart.

• #27   11. aug 2009 Nico ... er som sagt så heldig jeg er udd. figurant i samme kreds som Jabina selv er formand i. Og der er mange rigtig dygtige trænere. Bla. 2 tidligere Dk meste i IPO. Men jeg vil bare ikke gøre noget forhastet. og brænde nallerne.

• #28   11. aug 2009 Tina -

Jeg er simpelthen bare ikke enig med dig. Du har en terv som du kalder brugs, selvom den på moderlinien kommer fra en udstillingskennel.

Der vil aldrig være ligeså meget power, væsen og arbejdsglæde/evne i en terv som en schæferhund.

• #29   11. aug 2009 Må da også indrømme at min tervueren er "mere hund" end mange andre jeg har mødt af racen, så kan godt forstå nogles skepsis....
    Hvis man kun har set det "fine" modeller, så er der ikke meget sjov i dem.. Men sådan er det vel også med en udstillingsmalle ??
    Og jeg siger jo netop at MIN tervueren har mere drift end de schæfere jeg træner med og konkurrerer mod...

Min pointe var også lidt at hvis der er mere skrald i en terv. i forhold til schæfer, så er der sikkert endnu mere i en malle

Jeg kan af gode grunde kun tale om min erfaring med min hund.. Og ikke alle andres erfaringer.

• #30   11. aug 2009 Jeppe så har du jo mulighed for al den træning og hunde vejledning du kan bruge!
    Jabina kan uden tvivl finde dig en god hund.
    Jeg fik min Ninja af ham da hun var 15 mdr, og hun er virkelig en fed hund, super hurtig og kontant i alle 3 grupper. En arbejdsmaskine uiden lige. Hun laver tydelige mærker i et alm voksen ærme hver gang! Og herhjemme er hun stille og rolig og nem at have med at gøre.

• #31   11. aug 2009 Nico... se det var vigtige ord du lige frik sagt den sidste del af det. For Jeg er ikke typen som skal have min hund i løbegård når jeg ikke arbejder med den. Der skal den altså kunne være inden for og være til at snakke med og hygge mig.

• #32   11. aug 2009 hygge med* skulle der stå til sidst

• #33   11. aug 2009 Tina

Du siger, at du har en brugs-tervuren, men forældredyrene er jo udstillingslinier.

Hvordan kommer du så til din konklusion?

• #34   11. aug 2009 Jeg har en hundegård til mine hunde, men de er lige så meget indenfor som udenfor, de nyder det nemlig ude!
    Nå denne tråd handler forresten ikke om tervueren med om schæferhunde og mallinios, tilbage til emnet. smiley

Skal det være en hvalp eller må det være en unghund Jeppe?

• #35   11. aug 2009 Nico... jeg skulle nok hele møllen med tis dårlig mave og søvnløse nætter igennem ... det giver i mine øjne det bedste bånd til hunden når man har muligheden smiley men det er selff. en smags sag smiley

• #36   11. aug 2009 Hvis min hund ikke er en brugshund, så ser det sørme skidt ud for brugsschæfere... :o)

• #37   11. aug 2009 Tina

Undskyld, - men hvordan er det lige, du definerer og benytter ordet "brugshund"?

• #38   11. aug 2009 Tina og Alex: hvor er det lige schæferhunden det går ud over hvis din hund ikke er en brugshund?
    Alle belgiske hyrdehunde er per definition brugshunde, men ikke alle af brugslinier, forvekler du noget der?

• #39   11. aug 2009 <b>Hvis min hund ikke er en brugshund, så ser det sørme skidt ud for brugsschæfere... :o)</b>

De klarer sig nok endda - en 8 år gammel hund med 2 x oprykning til A klassen ??

Tror jeg nu nok de fleste schæferhunde ville kunne klare, måske endda gøre bedre smiley

• #40   11. aug 2009 Lise: Ja alt er vel et spørgsmål om deffinition..
    Når jeg vurderer at hunden er "brugshund" så mener jeg indenfor denne type hund at den har drifter og evner, så den potientielt kunne bruges som tjenestehund... (narko, bombe, penge )
    Da lige min hund ikke er trænet i bidearbejde kan jeg ikke sige så meget om evnerne i den retning hos min hund.

• #42   11. aug 2009 <b>Da lige min hund ikke er trænet i bidearbejde kan jeg ikke sige så meget om evnerne i den retning hos min hund.</b>

Men du kunne godt alligevel konkludere at en "brugs"-terv som du kalder den, har meget mere power og er mere intens end brugsschæferhunden ???

• #43   11. aug 2009 Tina og Alex, ud til en gang grp C med jeres "terv", så kan i en gang for alle finde ud af om den dur til noget!

• #44   11. aug 2009 Tina

Jeg må så sige, at du nok har misforstået ordet "brugshund" lidt.

Ja - din RACE tilhører brugshundene, MEN indenfor disse racer er der ofte en total opsplitning i to populationer, som genetisk ikke har det store til fælles, nemlig "udstillingslinierne" og "brugshundelinierne".

Til din oplysning, så er DIN HUND en brugsRACE, men det er en "UDSTILLINGSHUND".....OGSÅ SELVOM DU IKKE UDSTILLER.

Så at være en brugshunde indenfor brugsracerne ( dvs. når vi taler om sch, malle, terv), så handler det om BLODLINIER.

Men vidste du ikke dette her?

• #45   11. aug 2009 <b>Når jeg vurderer at hunden er "brugshund" så mener jeg indenfor denne type hund at den har drifter og evner, så den potientielt kunne bruges som tjenestehund... (narko, bombe, penge )</b>

Og det mener du måske man kan se, udfra at hunden har to oprykninger til A klassen i DCH ??

• #46   11. aug 2009 Jeg har haft en Tervueren, hvor træneren i politihundeklubben mente hun var så mentalt stærk, at hun skulle knækkes, dermed slet ikke sagt at hun kørte lige så højt som en brugslinie malinois, men bare for at vise, at de ikke allesammen er noget skravl. smiley

Lia, som jeg har nu, kører stadigvæk i et højere gear end gennemsnitshunden og hun kunne sandsynligvis udføre det job hun oprindeligt var avlet til (hyrde-, vogte- og beskytte husdyr), men nogen IPO hund bliver hun aldrig. Det er hun for blød til. Der er en verden til forskel på hende og min første hund, men jeg må indrømme at hun er nemmere at håndtere.

Der findes så vidt jeg ved Groenendael og Tervueren af brugshundelinier i Frankrig, Belgien, Schweiz og Østrig, men der er langt imellem dem og sidst jeg så efter så var der ingen kenneler herhjemme, som producerede dem.

Angående Tina og Alex N's hund: Det vil jeg slet ikke blande mig i uden at have set hunden. smiley

• #47   11. aug 2009 Martine: Nu er der jo mange omstændigheder...
    1: Hunden var 2½ år og utrænet da jeg fik hende
    2: Hunden havde pænt mange adfærdsmæssige problemer ved overtagelsen, som det var vigtigere at koncentrere sig om i starten ( de første par år)
    3: Hunden blev alvorlogt skadet og har som følge af det haft en meget lang pause.
    4: Hundens ejer træner ikke så koncentreret mere.
    5: hundens ejer kan af helbredsmæssige årsager ikke træne så meget i de "dyre" øvelser - spor og eftersøgning.

Og nej.. Umiddelbart ikke sønderligt imponerende resultater...Men det er nu ikke hundens skyld.

Jeg har set en tjeneste malle arbejde (narko) og jeg har set min terv. arbejde..
    Den unge malle, der bruges som tjenestehund er naturligvis mere effektiv, men driftmæssigt ligger den ikke specielt meget højere end min terv.
    Igen vil jeg sige.. Kan kun fortælle om min egen erfaring..

• #48   11. aug 2009 ved ikke så vanvittigt meget om avl og regnede med opdrætteren havde ret i det hun sagde.. Måske jeg har misforstået ordene.

Vi kan også bare sige jeg har en udstillingshund med høje drifter, jeg er sgu ligeglad..
    Så har jeg bare en udstillings terv. med mere power end de grå schæfere på pladsen.

• #49   11. aug 2009 Tina -

Din lange liste af undskyldninger kommer desværre ikke så meget bagpå mig - dem har jeg vænnet mig til fra udstillingsschæferhundefolket for lang tid siden smiley

Det er aldrig hundens skyld - det er ALTID ejerens eller omstændighedernes .. deri adskiller I jer ikke voldsomt fra kamphunderacernes ejere ...

• #50   11. aug 2009 <b>Så har jeg bare en udstillings terv. med mere power end de grå schæfere på pladsen.</b>

Yeah right ,, *GGGGGGGG*

• #51   11. aug 2009 Er desværre nødt til at gå nu.
    Svarer gerne senere hvis der kommer flere kommentarere..

Håber trådstarter har fået svar selv om det pludselig gik op i noget helt andet.. det undskylder jeg

• #52   11. aug 2009 Nu har jeg kun fulgt med på sidelinjen i denne diskution, da jeg ikke ved en bjælde om de racer i taler om. Men der var lige noget der sprang mig i øjnene og det er dette :" træneren i politihundeklubben mente hun var så mentalt stærk, at hun skulle knækkes". Hvad betyder det? og er det noget "man" gør i brugskredse? I min verden er man en svag føre hvis man har behov for at "knække" sin hund.

Unskyld jeg spammer tråden.

• #53   11. aug 2009 martine : Muligheden at det er nogle sølle grå der findes i min klub forefindes jo også..
    Forstår ikke hvorfor du altid er så aggressiv når det falder på terv...

Nico : Har tit overvejet at prøve hende af i den retning :o)

• #54   11. aug 2009 Tina -

Ja, hvis vi kan sige det på den måde at din "brugs-terv" er bedre end en "sølle" grå .. så skidt da smiley

Jeg bliver ikke aggressiv - jeg er bare dødtræt over at jer med de tre andre varianter seriøst tror, at der er nogen som helst sammenligning mellem jeres og så mallerne ...

så aggressiv, nej - opgivende .. afgjort !

• #55   11. aug 2009 <b>:" træneren i politihundeklubben mente hun var så mentalt stærk, at hun skulle knækkes". Hvad betyder det?</b>

At træneren er et fjols !

• #56   11. aug 2009 Anne Julie F:

Det betyder at man er så hård ved hunden at den knækker psykisk. Jeg ved ikke om det er standard i brugshundekredse, men jeg kan ikke forestille mig, at det resulterer i en særlig god brugshund.

Den udtalelse kombineret med andre faktorer gjorde iøvrigt at jeg tog min hund og gik og det var sidste gang jeg kom til træning der.

• #57   11. aug 2009 -Martine-:

Dejligt at få det bekræftet! smiley

• #58   11. aug 2009 M.I : Det var da godt at du fandt et andet sted at træne. Forhåbentlig er det ikke standart at knække sin hund.

Da min far gik til træning med vores lab. i start 90érne, var det vist ret normal praksis der hvor han trænede. Så det er ikke småting jeg har overværet da jeg var barn (dog ikke ting der gik ud over vores hund), så det er nok derfor jeg ikke just er det store hundetræningsmenneske idag. Shæfere er godt nok i stand til at skrige høj ;(

• #59   11. aug 2009 Er der meget stor forskel på en malle og en terv født i samme kuld ?
    Med hensyn til brugsegenskaber..

Som sagt ved jeg ikke vanvittigt meget om avl

• #60   11. aug 2009 Tina -

Af en eller anden grund, så ja - har jeg fået at vide af en af DK´s opdrættere af maller.

• #61   11. aug 2009 Den må jeg så indrømme, at jeg ikke forstår. Temperamentet hænger vel ikke genetisk sammen med pelslængde?

• #62   11. aug 2009 M.I

Jeg gør heller ikke, men det er som sagt hvad jeg har fået at vide af en mangeårig opdrætter af maller.

• #64   11. aug 2009 Ja der er jo stor forskel så.
    min tripper, småpiver og sitrer over hele kroppen når hun skal vente på det bliver vores tur til eftersøgning / feltsøg / spor eller lignende..

Kommentér på:
Malle vs. Schæffer.. what to do?

Annonce