{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.019 visninger | Oprettet:

Hollaender
Hollaender
Tilmeldt:
15. jul 2014
Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 63

"Førstegangshund" {{forumTopicSubject}}

Åh, jeg vidste ikke, hvad jeg skulle kalde emnet smiley

Jeg bør nok pointere, at emnet er lavet ud fra min nysgerrighed.
Nu hvor jeg endelig er blevet "myndig" og snart er færdig med min gymnasiale uddannelse, begynder tanken om eget sted at bo også at røre lidt på sig. Okay, "eget sted at bo" er nok så meget sagt - jeg kan overtage kælderetagen i vores villa, så jeg fortsat har den kæmpestore have, søen og den gode udsigt. Men ikke desto mindre, så begynder jeg jo også selv at skulle betale mine ting.

Pointen er så ... Hvad er jeres erfaringer med at have hund som ung? Ung = ikke super-duper rig. Jeg ved bare, at jeg umuligt ville kunne leve uden hund, og så længe vi har den lille westi, så er det behov ligesom dækket ind, men den dag (om 100000000000000 år), hun drager herfra, så vil jeg helt bestemt have endnu en hund. Jeg overvejer kraftigt at adoptere en hund fra et internat, men det er nu engang en anden sag.

Mig bekendt er det ikke at købe dyret, men at holde dyret, som pengene smutter i. Der skal være penge til foder, dyrlæge og hvad der nu ellers er - men præcist hvor meget?

Jeg går bare lidt og leger med idéen. Nogle, der kan oplyse mig? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Førstegangshund"
  • #1   10. sep 2014 Jo større hunden er jo dyrere er det også at have den.
    Det er dyrere i foder og dyrere i loppe forebyggende behandling og dyrere i medicin, hvis det bliver aktuelt.

    En hund på 25 kg spiser for ca 400-500 kr om måneden.

    Derfor er de en fordel for dig at kigge på en af de mindre racer, hvis deres egenskaber passer til dig.

    Tænk også i racens generelle sundhed. Visse racer slås med flere sygdomme, og det kan blive dyrt i længden både økonomisk og følelsesmæssigt.


  • #4   10. sep 2014 Jeg kender en, som fik en hvalp som kostede hende 30.000kr I de første 3 måneder. Man kan være SÅ uheldig, så sørg for at tjekke hvad sygesikringen koster når du engang finder den race du gerne vil have smiley

    Så jeg er enig med *Ib*. Udover mindre mad, koster det også mindre I valgfrivilligt udstyr og legetøj, hvis man har en mindre hund smiley


  • #5   10. sep 2014 Omkring 1.000 kr om måneden er nok ikke helt skævt.
    Det dækker foder, godbidder, div tilbehør som kurv, halsbånd, snor, legetøj mm, forsikring, dyrlæge, trænings kontingent.

    Prøv at sætte beløbet ind på en opsparing i en periode på måske et halvt eller helt år og se hvordan økonomien hænger sammen.. Hvis det ser fornuftigt ud har du allerede sparet op til at købe hunden og sikkert også til en buffer opsparing


  • #6   10. sep 2014 Min hund var dyr som hvalp. Hun var syg hele tiden, så vi rendte til dyrlæge mange gange! Det er en risiko der er, og jeg vil sige at man er nødt til at have en buffer til den slags ting.
    Men ellers, nej. Det koster ikke en halv bondegård at have hund. Jeg tror vi bruger ca 800 i måneden, på mad, ben og guffer.. Så kommer træning, forsikring osv oveni... Vi har en STOR hund smiley


  • #7   10. sep 2014 Så vidt jeg ved koster det mellem 500-1000 kr om måneden at have en rask (!) hund.

    Jeg var temmelig uheldig med begge mine. Min nu afdøde OEB havde epilepsi og fik ret dyr medicin, og min cocker har nærmest fejlet alt. Min pointe er at de to har været langt dyrere end 1000 kr om måneden hver.
    Så når det kommer til hold af hund så vil jeg anbefale at finde en "rask" race, og de findes. smiley


  • Hollaender
    Hollaender Tilmeldt:
    jul 2014

    Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 63
    #14   10. sep 2014 Det er en stor beslutning, helt bestemt! Derfor bliver hund nok heller ikke aktuelt, før jeg har fået tilfredsstillet rejselysten og et ordentligt arbejde. smiley

  • #15   10. sep 2014 Jeg har lille hund og han koster ikke alverden, måske en 300kr. i måneden. Dyrlæge er så ikke regnet med deri, men forsikring, foder og godbidder.
    Ind imellem bruger jeg så en del mere, men det er kun fordi jeg finder alverdens ting jeg synes han skal have smiley


  • #16   10. sep 2014 Her bruger jeg omkring 450,-/md på det der IMO SKAL være penge til. Nemlig kvalitetsfoder, forsikringer(incl. sygeforsikring). Så kommer der lidt til forebyggelse af flåter og lopper, men det er jo ikke SIKKERT at det bliver nødvendigt. Godbidder KAN jo være rester fra middagsbordet. Ligesom hverken halsbånd, line, kurv og tæpper behøver at være det dyreste af det dyreste og det BEHØVER heller ikke at blive skiftet ud hver gang årstiden skifter smiley
    Så skal der selvfølgelig være lidt penge til det årlige dyrlægetjek med vaccine. Så skal vi sige 500,-/md for en hund på 35 kg.


  • #17   10. sep 2014 Uha, hvad bruger jeg om måneden på min lille hund - det er et godt spørgsmål! Men både min kæreste og jeg er på SU og det kan vi sagtens få til at løbe rundet (med studiejobs).

    Min lille hund på 7,5 kg spiser nok for ca. 150 kr om måneden, herudover kommer godbidder og kødben som nok bliver 100 kr om måneden også. Dyrlæge har vi heldigvis kun haft vaccinationer og tjek, så det er vel ca 1000 kr om året, dvs. en lille 100 kr om måneden. Udvidet ansvarsforsikring er omkring 400 om året, og hundetræning er 1600 kr om året. Dertil kommer et væld af udstillinger og agilitykonkurrencer som jeg holder udenfor i denne beregning (for ikke at blive overvældet over det selv :-D)

    Så hvis jeg siger det koster ca. 500 kr. om måneden for mig at have hund, er det nok ikke meget galt smiley Men min hund lever også på et forholdsvist dyrt foder ift. at det er en lille hund smiley


  • #18   10. sep 2014 Nu har jeg både en stor og en lille hund Jeg har prøvet og regnet lidt på, hvad jeg egentlig bruger til mine hunde Jeg kom frem til ca 400kr om mdr. Det er med forder (de får så også rester ) Ansvars og sygeforsikring Dr.lægebesøg .Den årlige med vaccine Tyggepinde,godbidder Loppe og flåt middel Det er for den store hund smiley

  • #21   10. sep 2014 Man hører også om de hunde, der splitter alt ad når de er alene... det er bestemt ikke gratis... Og en evt udlejer bliver ikke begejstret for kradsede døre og karme, der er lavet til spåner.

    Det er ikke sikkert det er dyrt at have hund, men man kan ikke sige det på forhånd.


  • #22   10. sep 2014 Jeg fik min første hund som 18-årig mens jeg endnu var under uddannelse til speditør.
    Havde godt nok en kæreste som med-forsøger, men som sådan synes jeg ikke det har været noget økonomisk problem.

    Mit vigtigste råd: FÅ HUNDESYGEFORSIKRING og spar en masse penge hvis uheldet skulle være ude smiley

    Undersøg at få tilsendt foder fra Tyskland og spar en del penge


  • #23   10. sep 2014 Hvis du har planer om I skal konkurrere og gå til mange kurser og konkurrencer med den bliver det hurtigt dyrt har jeg erfaret smiley

  • #24   10. sep 2014 Vi bruger ca. 1000,- per hund om måneden alt inklusiv (slædehunde).

    Det er med mad, forsikringer, træning, transport, godbidder, udstyr, bayvantic, konstant nye lys om vinteren, fordi de ikke holder...

    Dog er uforudsete dyrlægeregninger (det der ikke tages af forsikringen, sygeforsikringen tager det meste) ikke medregnet...
    Og så kommer der lige nogen ekstra udgifter engang imellem... Massør, svømning, den slags som ikke er fast, er ikke medregnet... smiley

    Ok, vi kommer måske lidt over, men det er mest pga. træningsudstyr smiley Og det er jo hvad man vælger at bruge sin hund til smiley Er det en selskabshund, bliver der ikke meget udgift i den ene...

    Sygeforsikring er vigtig! Og få en sund race smiley Og hav en lille ekstra opsparing til uforudsete dyrlægebesøg/andre akutte hundeting...

    Man kan gøre det meget billigere end mig, men det afhænger jo meget af hvad man fodrer med, størrelse på hunden, hvad man skal bruge den til osv smiley


  • #25   10. sep 2014 Ja jeg istemmer mig det ,at lægge lidt til side, til hvis hunden bliver syg ,og skal til dr.læge, hvor forsikringen ikke dækker Nu har jeg så indtil nu, bare været heldig med mine 2 bla hunde, som aldrig har været syge, og skulle til dr.læge Andet at Linka havde noget kløe ,som blev undersøgt samtidig med, at hun alligevel skulle til hendes årlige tjæk

  • #27   10. sep 2014 Vil lige sige at jeg ikke har læst alle indlæg ..

    Men der har lige på DR1 været en udsendelse om hvad vores kæledyr koster os, og et hundeliv i gennemsnit fra anskaffelse til død stod i 180.000 kr ... dette er selvfølgelig et gennemsnit, dvs. nogle er billigere, MEN nogle vil koste endnu mere ...Det er nu da en slat penge smiley


  • Hollaender
    Hollaender Tilmeldt:
    jul 2014

    Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 63
    #28   10. sep 2014 Dejligt med så mange input, tusind tak smiley

    Puh. Der er godt nok tonsvis af overvejelser, men nu har jeg da fået et lille indblik!


  • #29   12. sep 2014 Jeg fik min store blanding Lukas da jeg var 15 år - min hund! Min mor hjalp hvis jeg var syg eller en sjælden gang skulle i byen (nogle år senere smiley )
    Det fungerede fint da jeg flyttede hjemme fra, og jeg kunne endda tage 3 mdr til Australien, hvor min mor, min veninde og min far skiftevis passede ham smiley dog blev det er problem da han var 6 år, fordi jeg fik fuldtidsarbejde med 12 timers vagter og en kæreste - det blev simpelthen for meget med planlægning osv. Så jeg fandt et super hjem til ham og får løbende mails fra hende smiley
    Nu har min kæreste og jeg så fået hund igen, fordi der er styr på vores liv og vi kan forudse vores fremtid så godt som man nu kan.
    Jeg ville ikke have undværet ham de 6 år, men føler lidt skam over at måtte skille mig af med ham smiley


  • #30   12. sep 2014 Hanne M ja hunde er den dårligste investering nogensinde i form af materielt afkast smiley Mental afkast derimod, ikke så ringe smiley

Kommentér på:
"Førstegangshund"

Annonce