{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.865 visninger | Oprettet:

Hvor langt ville i trække den - kræsen hund {{forumTopicSubject}}

Jeg er snart ved at gå ud af mit gode skind.

Myrna var et fint madøre, da hun var mindre, men det sidste lange stykke tid har det været en decideret kamp at få mad i hende.

Jeg føler efterhånden, jeg har prøvet alt - inklusiv skift af både fodermærke og -variant 6-7 gange, fodersovs, bouillon, rå æg..

I starten kunne et foderskift holde hende kørende i et par uger ekstra, hvorefter problemerne ville starte igen. Bouillon holdt i et par uger. Rå æggeblommer to dage og fodersovs én dag. Nu kan jeg ikke engang hælde noget over, for at få hende til at spise. Hun nægter pure.

Normalt ville jeg bare tage maden fra hende og tænke, "jamen hunden spiser nok, når hun bliver sulten nok", hvilket også er den metode, jeg kører med nu - men det virker heller ikke optimalt. Jeg kan tilbyde hende maden, og hvis jeg er heldig får jeg 10 kroketter i hende, før hun opgiver og ikke vil spise mere.

Samtidig er jeg nødt til at tage hensyn til, at hun kun er 10 måneder, stadig vokser og er ALT for tynd, både ifølge mine øjne, men også ifølge opdrætter.

Råfodring kunne måske hjælpe, men ejerne af Myrnas far, som er meget aktive indenfor hundeverdenen, har rigtigt dårlige erfaringer med det til pharaoh'er. De har oplevet hunde af racen som vokser uharmonisk og får rigtig dårlig hud og pels.

Hvad søren ville i gøre, og hvor længe ville i turde strække den med at tage maden fra hende, når hun ikke spiser?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor langt ville i trække den - kræsen hund
  • #3   10. sep 2014 Lige præcis i den alder oplever vi altid madstrejke også. Efter tre dage, hvor vi giver dem et kvarter til at få spist, spiser de igen. De tester bare for at se om de kan få andet tilbudt.

  • #5   10. sep 2014 Vi er på fjerde dag i dag, hvor jeg tager maden fra hende. Hun tager, hvis jeg er heldig, kun nogle ganske få piller, før hun går ind, men interessen er der på ingen måde.

    Var hun udvokset og ved godt huld, ville det ikke bekymre mig det fjerneste, men hun er allerede markant tynd. Opdrætter bemærker det jævnligt, når jeg får lagt nye billeder op af hende smiley

    Jeg har gået med et stille håb om, at det måske var første løbetid, der var undervejs, men det har stået på længe nu, og der er ingen tegn på, at en løbetid skulle være nært forstående. Racen kan også være meget sen til at gå i løb.


  • #6   10. sep 2014 Har du prøvet noget rigtigt godt vådfoder, det vil de fleste gerne have

  • #7   10. sep 2014 Jeg har prøvet at lade hende arbejde for maden, men hun har ingen interesse i maden overhovedet.

    Jeg kan, hvis jeg er heldig, få hende til at spise 5-10 piller, hvis jeg kaster dem, og hun skal jagte dem, men hun mister Interessen igen næsten før vi er begyndt.

    Hun har btw aldrig fået rester eller noget andet.


  • #9   10. sep 2014 Jeg er, nok mest af princip, imod tanken om vådfoder. Skal man have noget af en ordentlig kvalitet, koster det langt mere, end hvad det er værd i mine øjne. Samtidig har jeg erfaringer med, at det giver dårligt afføringsmønster. Men det kan godt være, det er en fordom, jeg i sidste ende er nødt til at bide i mig, hvis intet andet vil virke.

  • #10   10. sep 2014 At det er tørre piller, tror jeg ikke har noget at sige. Selv vædet i fodersovs (som mest af alt lugter af flydende vådfoder), vil hun ikke spise. Helt opblødt af bouillon vil hun ikke spise.

  • #12   10. sep 2014 Findes der en vejledning i daglig ration? Kan ikke finde noget her fra min telefon, og har ikke rigtig nogen fornemmelse af, hvor meget vådfoder en hund skal have kontra tørfoder.

  • #14   10. sep 2014 Tak Maj-Britt smiley

    Sportsmans har vi endnu ikke forsøgt. Synes ellers, vi har været vidt omkring efterhånden smiley


  • #16   10. sep 2014 Sådan en hund har jeg også haft - hun var også skind og ben. Hun var fuldstændig ligeglad med om jeg tog maden, et par piller om dagen syntes hun var nok.

    Her hjalp det tilsidst at lukke hende i et andet rum hvor hun havde helt ro, så begyndte hun pludselig at spise efter 1,5 års kamp.


  • #17   10. sep 2014 Maj-Britt - ja, det er jo forsøget værd. Det er jo en ret tilgængeligt smiley

    Kathrine - det er også prøvet. Går vi, kan hun slet ikke koncentrere sig om maden.

    Sååååk, besværlige Myre


  • #18   10. sep 2014 Jeg har også en meget småtspisende hund.
    Jeg har altid holdt på at hunden skal spise når der bliver serveret... Den strategi fungerer bare ikke for Zantos.
    Han spiser når det passer ham.. Og typisk om natten.
    Jeg sørger bare for at der er foder i skålen.. alt det han gider.

    Han har holdt en stabil (under)vægt, så derfor er det ikke alarmerende.

    dog har jeg fundet et foder han faktisk spiser okay af.

    http://arion-premium.dk/produkter/hund/arion-health-care/digestive-sensibility/

    Der er ingen garanti for at andre kræsne hunde har samme smag som mit pelsmonster.


  • #19   10. sep 2014 Tak for dit svar *Ib*. Det er jo forsøget værd at lade det stå natten over en dag.
    Af arion har vi været tre varianter igennem allerede. Ingen med større succes. Dog har vi ikke prøvet ovenstående variant.


  • #20   10. sep 2014 Bella er sindssyg kræsen. Jeg putter ca 2 spiseske fulde Lukullus vådfoder og rører godt rundt sammen med tør foderet, og det ryger ned hver gang. Våd foder er billigt på Zooplus

  • #21   10. sep 2014 Jeg havde en enormt kræsen Nova, tror jeg prøvede 7-8 mærker, men intet hjalp mere end et par dage ..
    begyndte på råt og så kom der gang i hendes madindtag, så var det som om at da hun først blevet vænnet til der skulle noget i maven hver dag, så kunne hun også spise tørt igen ..

    Dengang begyndte jeg med noget der hedder N&D (natural and delicious) selv jeg kunne dufte det duftede anderledes og godt ... der var dog for meget protein i til at det er fornuftigt til racen, så gik over til Essentials, den med fisk, den er de begge meget begejstrede for, så i dag kombi fodrer jeg.

    Det er da rigtigt at mange har svært ved at holde vægt på råt, men hellere noget mad end ingenting, og man kan jo altid tilsætte noget fedt ...

    http://www.farmina.com/?q=en/content/line/nd-grain-free-canine


  • #22   10. sep 2014 Danielle: der er også Arion varrianter han ser ud som om han er ved at kaste op over smiley

    Denne virker dog for ham


  • #23   10. sep 2014 Jeg er også på råt, med min mutte. Han burde veje 40 kg. Men han kom på råt, da han kom under 35 kg. Nu vejer han 38 igen.

  • #24   10. sep 2014 Har i prøvet at fodre hende samtidig med, at i selv spiser - selskab under spisningen kan nogle gange hjælpe.

  • #25   10. sep 2014 Min jack russell terrier er også meget kræsen. Men jeg fandt ud af, at lidt optøet kallun i maden, det hjalp.

  • #28   11. sep 2014 BATDOG - Jeg sad lige og tænkte noget lign., men slog det hen, fordi jeg tænkte, at jeg blev dunket oveni hovedet. Pyt here goes:

    Smid maden sammen med noget saftigt sovs i et renset kylingeskind/pølsetarm eller andet, der kan holde det sammen, bind det i en snor, træk det efter et eller andet (a la loure coursing) og lad hunden æde byttet, når hun fanger det.


  • #29   11. sep 2014 Det kan godt nok gøres indviklet at have hund smiley


  • #30   11. sep 2014 Jeg havde samme problem med Ghini som unghund, jo mere jeg kræsede jo mindre spiste hun.

    Jeg stoppede helt med at fodre hende hjemme.

    Tog hendes foder med ud fra matriklen, kastede frisbee og legede trækkeleg med skind, derefter gav jeg hende foder.

    Da hun havde opnået normalvægt, begyndte jeg så småt at fodre hjemme igen, legede lidt med hende inde og gav en lille portion på en tallerken, absolut mindre end jeg vidste hun kunne spise.
    Når den var spist, fik hun en lille portion mere, men jeg overfodrede hende aldrig, gav hellere flere mindre måltider.

    I dag kører hun sig selv op, når jeg begynder at finde mad frem, hun leger med pivdyr, bold, eller hvad der lige er i nærheden, nogle gange deltager jeg et par minutter, andre gange ikke, men hun spiser uden problemer og er altid i perfekt kondition.

    Hun få alt det hun beder om og regulerer selv mængden. Eneste særbehandling, er at hun får maden på en flad tallerken eller på gulvet, hun kan ikke lide at få snuden i maden og det får hun i en skål.


  • #31   11. sep 2014 Jeg har også haft en meget småtspisende hund - og konklusionen: I stedet for at opfinde teorier om hvorfor hunden ikke spiser, så gjorde jeg det, der virkede.

    Smed noget ned i skålen, der fik hunden til at spise.. vupti.


  • #32   11. sep 2014 Jeg har altid nogle dåser godt foder i huset, det virker fint som opblanding til alle hunde der ellers ikke rigtig vil spise i pensionen;) dåsefoder af en god kvalitet er udmærket omend lidt dyrt;) men under alle omstændigheder bedre end fx leverpostej;)

  • #34   11. sep 2014 Problemet er, når man slet ikke kan finde noget som kræet gider spise smiley

    Med Ghini var jeg derude, hvor der kunne tilbydes 10 forskellige slags lækkerier som ikke blev spist, måske var man heldig med nr. 11.

    Næste dag var nr. 11 ikke brugbar, men måske nr. 15 eller 16.

    Jeg har ikke tal på alle de forskellige typer råt kød, tilberedt kød, fisk, dåsemad mv. der blev afprøvet i den periode, man bliver desperat, når dyret vejer 30% under idealvægten og kan gå 3-4 dage helt uden at spise.

    Har altid givet lidt lækkert over tørfoderet for at skabe lidt variation og vænne maven til en masse forskelligt.


  • #35   11. sep 2014 Sabrina - råt kan være en løsning, men en meget erfaren person indenfor racen har, som jeg allerede skrevet, ret dårlige erfaringer med det til pharaoh'er - men det kan jo blive løsningen på det smiley

    Kirsten R - det er prøvet. Det er faktisk sådan vi fodrer næsten hver dag. Det har dog ingen effekt. Vi har også prøvet at lade Lulu være sammen med hende for at se, om en anden hunds tilstedeværelse kunne gøre udslaget. Det betyder intet for hende smiley

    Maj-Britt * - det har vi faktisk prøvet. Der gik et par dage, så stoppede hun med at spise igen.

    Batdog - vi har prøvet at lade hende "jage" pillerne på samme måde som beskrevet længere oppe. Det har ingen effekt. Vi har ikke prøvet med f.eks. bidepølse, men jeg har også min tvivl. Hun har ikke den store lyst til at holde fast i ting.
    Mie - ca. samme svar som til Batdog - men det kunne selvfølgelig være, at sovsen ville være det afgørende, selvom det ikke virker, når det bare ligger i skålen smiley

    Martine - jeg ved ikke, hvordan jeg skal tolke dit svar andet end som en halvflabet stikpille over, at jeg bekymrer mig for meget over min hund.

    Kirsten H - det vil jeg helt sikkert prøve. Det er også længe siden jeg har prøvet at fodre hende på græs, så det er et forsøg værd ikke at gøre det hjemme. Derhjemme hjælper det dog ikke at smide det på gulvet. Din beskrivelse af Ghinis madvaner lyder meget henad Myrnas. Jeg kan snart ikke tælle, hvor mange forskellige variationer, jeg har forsøgt. Forskellige mærker, forskelligt guf henover. Der er bare ikke noget, der kan få hende til at spise det. Tager hun endelig en foderpille i munden, kaster hun den rundt i et par sekunder.. Leger lidt med den.. Taber den, og gider den så ikke længere.

    CH - ja, var det bare så enkelt smiley Jeg ved ikke, om du har læst alle mine svar, men det med at blande noget lækkert i foderet er afprøvet - i alle mulige og umulige udgaver.

    Bodil og Helle - jeg har forsøgt at blande noget nær alt i foderet uden held. Jeg har dog ikke forsøgt vådfoder som det eneste, men jeg har prøvet med en fodersovs fra MaxiZoo som STINKER på nøjagtig samme måde som vådfoder. Det vil hun ikke røre smiley


  • #36   11. sep 2014 Åh gud, når jeg læser mit svar igennem, så lyder jeg lidt, som dem, der spørger om hjælp, men ikke gider tage imod gode råd fra andre, når det kommer til stykket.

    I skal altså vide, at jeg læser alle jeres svar og overvejer alt - men vi har simpelthen allerede prøvet så meget smiley Det er bestemt ikke fordi, jeg ikke tager jeres forslag til mig, at jeg afviser så meget.


  • #37   11. sep 2014 Jeg vil råde dig til at beslutte dig til en metode og så gennemføre den;) jeg finder det lettest bare at fodre, mine hunde får deres tørfoder på græsset, jeg spreder det ud og går videre og fodrer resten af dyrene, når jeg er færdig med min runde kaldes hundene ind, er der rester spiser kattene det;) mine hunde spiser bedst på den måde har jeg opdaget og det smarte er at jeg ikke ser om de spiser op, så kan jeg ikke bekymre mig om det;)

  • #38   11. sep 2014 Nej, det er desværre ikke helt enkelt.

    Jeg vil foreslå dig aldrig at tilsætte det samme to dage i træk.

    Kødsaft? Blod?

    En anden ting - da jeg havde småtspisende hund havde vi dyrlægen med på sidelinjen. Han var også MEGET mager, men fungerede glimrende på alle andre områder end lige det der med spisningen og de umiddelbare konsekvenser - gylpen og kraftige mavelyde.
    Dengang valgte vi i samråd med denne at give hunden halv hvalpefoder halv voksenfoder. Den gang fandtes højenergifoder ikke men en blanding af det og hvalpefoder tror jeg ville give mening. Så er der da noget knald i det lidt, hunden får.


  • #42   11. sep 2014 Den opfattelse må stå for din egen regning - jeg kan kun undre mig over at der er så mange hunde, der har så store problemer med noget så simpelt som at æde deres mad.

    At der skal være så store problemer i den sammenhæng står jeg fuldstændig uforstående overfor ...


  • #43   11. sep 2014 Der er bestemt noget at undre sig over hvad småtspisende hunde angår.

    Det er for mig at se en avlsmæssig fadæse at få lavet sådan nogle - men det forandrer desværre ikke så meget på den opgave man har som ejer, når man løber ind i sådan en.

    Jeg har heldigvis kun prøvet det den ene gang - og det har da lært mig at skele til netop det, når jeg kigger efter hvalp. Vil ikke igen have en, der ikke har en glubende appetit.
    Det er simpelthen for besværligt på alle fronter og ganske forkert for en hund....


  • #47   12. sep 2014 4% laks smiley

    Bozita er en del billigere hos zooplus.de.

    Købte i sidste uge til 13 euro for 12 brikker, hundene her er meget glade for det og får det jævnligt over deres tørfoder.


  • #50   12. sep 2014 Louie kan være distræt når maden ligger i skålen. Så passede vi labrador der spiste hans mad når han gik fra den. Efter er par dage sådan spredte jeg hans mad ud på gulvet, og så kan jeg love for han spiste hurtigt og op, og det fortsætter nu vi ikke passer lab mere smiley

  • #52   29. sep 2014 Tænkte, jeg lige ville give en opdatering, nu i alle var så søde til at komme med gode råd smiley

    Vi fik SÅ mange gode ideer og fik endda tilbudt at få en "rå pølse" af en sød bruger i pb.

    Jeg satte mig dog ned og prøvede bare atobservere Myrna med helt friske øjne.

    Jeg prøvede, ligesom Kirsten foreslog, at flytte fodringen til LIGE efter stor fysisk udfoldelse - og det gav faktisk pote. Når hun har været meget fysisk aktiv i flere timer, så spiser hun tørkost uden problemer.
    Jeg kunne så samtidig konkludere, at det ikke ville fungere i vores dagsrytme om morgenen, så der var jeg tilbage til bare at betragte hende.

    Efter lidt tid kunne jeg drage nogle paralleller, som jeg ikke tidligere havde tænkt over. Myrna er en ganske primitiv hund. Jeg er ved flere lejligheder kommet hjem, hvor hun har puttet pivedyr og tæpper op i vandskålen. Jeg har grinet af det og ikke tænkt videre over det, før jeg begyndte at kigge på hende helt objektivt ved fodring.
    Jeg opdagede hurtigt en hund, jeg næsten vil betegne som frustreret over fodringen. Når jeg fodrede i en skål væk fra hendes tæpper, kunne hun ved flere lejligheder begynde at pibe opgivende og kredse om maden. To dage, hvor jeg fodrede hende i nærheden af enten hendes tæpper eller vores gulvtæppe, fik jeg samme reaktion. En frustreret hund, der piber, men også en hund der desperat forsøger at dække foderet til med tæpper eller hvad end, hun nu kan få fat på.

    Jeg har konkluderet - om det er rigtigt ved jeg ikke - at jeg har en hund, der er så tilpas fintfølende og primitiv i hendes instinkter, at hun selv vurderer, hvad hun har behov for.
    Vi er begyndt at blande lidt af Lulus råfoder i for at give lidt større appetit, og så er vi skiftet til high performance foder med 20 % fedt. Hun bliver tilbudt mad to gange om dagen, og hun spiser det, hun har lyst til - og levner hun eller spiser ikke, så har jeg accepteret, at hun bare ikke har behovet.

    Det var lidt af en øjenåbner at se hende desperat forsøge at dække maden til, en dag hvor jeg havde blandet noget ekstra lækkert i. Hun nippede til det. Tog måske en eller to piller, hvorefter hun fortsatte forsøget på at få maden gemt og sådan blev det ved. Jeg kunne jo tydeligt se, at det ikke var fordi, hun ikke ville have maden. Hun var bare ikke sulten.

    Der er slet ingen tvivl om, at Myrna er kræsen, og vi kommer garanteret til at bruge energi på at finde foder til hende i fremtiden - men det giver lidt ro at finde ud af, at det ikke KUN er kræsenhed og en form for sultestrejke. Jeg er sikker på, at der er nogle biologiske klokker, der ringer hos hende, og det er derfor, vi får så markant forskel på hendes reaktion alt efter døgnrytme og aktivitetsniveau.


  • #53   29. sep 2014 P.s. - Myren har taget næsten et (meget tiltrængt) kilo på, siden jeg oprettede denne tråd smiley

  • #54   29. sep 2014 Fedt smiley

    Du må låne Labben... Han sluger alt smiley


  • #55   29. sep 2014 Haha - en madsluger er slet ikke nødvendig. Lulu æder ALT, hvad hun kan komme i nærheden af, og hele den her omgang har været noget frustrerende i længden, for så snart Myrna bare overvejer at forlade maden, står Lulu på spring.

    Når Lulu så får pæn besked på, at hun ikke skal tage maden, lægger hun sig og venter. Levner Myrna lidt, og vi glemmer at fjerne skålen, begynder Lulu at piiiiiiiiibe ynkeligt efter en halv times tid, mens hun nedstirrer skålen. Hun kan slet ikke magte, at der er mad i rummet, som hun ikke må få smiley

    Et styks skraldespand på fire ben smiley


  • #56   29. sep 2014 Hehehe... Halv lab måske smiley

  • #57   29. sep 2014 Dejligt med en update.
    Og også dejligt at du har taget dig tid til at observere. Det kunne mange nok lære af


  • #58   1. okt 2014 Dejlig opdatering smiley

    Det er ikke sikkert, at hun vedbliver med at være kræsen. Ghini spiser stort set alt i dag, men som du accepterer jeg også, at hun ved bedre end jeg, hvor meget hun har brug for.

    Nogle dage æder hun som et tærskeværk, andre dage smånipper hun kun til maden og i vintertiden spiser hun altid mere end om sommeren, logisk for der skal bruges en del energi til at holde varmen.

    Pt. hvor hun er drægtig tilbyder jeg mad 4-5 gange dagligt og hun spiser hver gang, nogle gang lidt, andre meget. Konditionen er perfekt, hun er hverken afpillet eller fed, så jeg regner med hun selv styrer, hvor meget hun og de små har brug for.


Kommentér på:
Hvor langt ville i trække den - kræsen hund

Annonce