{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.442 visninger | Oprettet:

Hvor langt ville du gå? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Har en del ting jeg tænker på, og ville egentligt gerne høre jeres personlige meninger, samt erfaringer.

Hvornår ville i kæmpe, og blive ved med, at redde jeres hund fra evt. sygdom.
Hvor ville jeres grænse gå, ift. livsvarig smertemedicin og livskvalitet hos din hund?

Hvornår er det forkert at blive ved?

Lad os nu sige, at hunden er under et år (Coco, min hund, som eksempel). Har fået konstateret HD i venstre hofte. Hunden kan pludselig hverken skide eller tisse, grundet bøjningen i hoften. Lever på stærk morfin og smertestillende, og kan det hun skal, men udviser stadig tydelige tegn på smerte..
Hvad skulle prognosen være, for at i ville fortsætte?
Hvad skulle dyrlægen sige/gøre, for at i ville fortsætte?

Ps. Hunden skal i røntgen tirsdag.
Vi har kæmpet med smerter i 3 måneder, hvor hun for 2 måneder siden fik taget røntgen samt fik en blokade.

Håber nogen vil give sig tid til at svare...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor langt ville du gå?
  • #1   6. jul 2017 Altså jeg vil da gerne svare.
    Jeg går hele vejen for mine hunde og lidt til.
    Men jeg kæmper ikke kun FOR mine hunde, men MED mine hunde. Hvis du forstår.
    Det er altid svært at råde andre, især når man selv er typen der ikke kaster håndklædet i ringen og derfor har to gamle tæver på 10 og 12 år, MEN jeg tror lidt at på dit eget eksempel, der ville jeg altså helt ærligt kigge lidt på hendes unge alder. Det er tidligt i livet at have så massive problemer og smerter og hun er ikke engang et år endnu. Jeg kan og vil ikke sige hvad du skal og bør, lyt til dit hjerte og din fornuft. Det er dig der kender din hund, bedre end nogen anden.
    Jeg ved godt at det ikke er den helt store hjælp.


  • #4   6. jul 2017 Og hov. Jeg har ingen problemer med fast medicin, min egen på 12 år er på det. Det ville aldrig være selve medicinen der ville være afgørende for mig.

  • #5   6. jul 2017 Zenta og Laikas moar:
    Tak for dit svar, det var faktisk ret brugbart.
    Jeg kæmper med min hund, som du gør. Men det er bare svært at finde ud af, hvornår Coco har fået nok... Hvis du forstår? Føler jeg kaster hende til og fra dyrlægen, uden egentligt at komme nogen vegne...


  • #6   6. jul 2017 For mig er der forskel på om hunden bliver rask efter behandling eller om behandlingen kun udskyder og begrænser lidelsen..

  • #8   6. jul 2017 Jeg vil kæmpe meget for mine hunde - men der skal også være en grænse.
    hvornår gør jeg det udelukkende for min egen egoistiske skyld ?

    For mig kommer det fuldkommen an på
    1. - er der udsigt for hunden kan blive rask / eller få et værdigt nok liv uden smerter efter en evt operation.
    2. - hvor langt ud i tiden er vi - før vi kan tale om hunden vil have det godt?

    for mig er 1 år med operation - smerter og genoptræning - fx meget lang tid at udsætte en hund for smerter.
    for hunden tænker ikke "om en uge er der bedre" - den ved bare den har ondt.


    er udsigten til rask/bedre for langt væk - så vil jeg hellere vælge at aflive end at byde min hund smerter i længere tid - hvis den ikke kan smertedækkes med medicin.



  • #10   6. jul 2017 Min tæve blev aflivet pga halthed fra skulderen også ødelagt ledbånd, blev aflivet som 4 års da jeg løber agility og hun ikke var en hund der kunne indfinde sig som sofa hund. Var det min hund, så havde jeg aflivet.

  • #11   6. jul 2017 Jeg ville aflive.
    I mine øjne er det egoistisk at holde liv i et dyr som har smerter.
    Hunden skal ikke holdes i live for min skyld.

    Jeg selv har smerter hver eneste dag, og selv om jeg ind i mellem tager smertestillende medicin, så kan lægen ikke holde mig 100 procent smertefri.
    Nogle dage er virkelig slemme at komme igennem, og aldrig om jeg ville byde min hund det samme.


  • #12   6. jul 2017 Hvis hunden kan behandles, så den kan leve smertefrit, så ville jeg selvfølgelig behandle. Men jeg synes ikke en ung hund skal have smertestillende for at fungere, så kan den ikke leve uden smertestillende, så havde jeg aflivet smiley

    Er det aldersbetinget, så synes jeg, det er noget andet smiley


  • #13   6. jul 2017 Hvis den kunne fixes, så den kunne leve et aktivt smertefrit liv, så ville jeg gå rigtig langt.
    Men hvis prognosen ikke var god, så ville jeg vælge at aflive.


  • #17   6. jul 2017 Jeg er HELT enig med Annie, et liv med smerter er simpelthen heller ikke noget jeg ville byde mine hunde, jeg lever netop også med kroniske smerter, og kan ikke smertedækkes, kun få taget toppen, og det er skisme ikke sjovt, så det ville jeg ikke byde et dyr.

    Sådan helt generelt vil jeg gå langt for mine hunde, MEN det afhænger også af hvad fremtidsudsigterne er, hvor gammel hunden er osv. Ment at hvis den allerede i en meget ung alder er plaget af HD, AD eller andre lidelser, så er det godt nok mange år den skal leve med det og eve i smerter. Og er det en ældre hund, ja så erkender jeg også at jeg nok ville sige stop før jeg ville med en hund på f.eks 5 år.

    Vores Mailo har f.eks en nyresten, og den skal ikke vokse, for så kan den skabe problemer, og så er eneste løsning at fjerne nyren. Og der er jeg allerede helt klar, han skal IKKE have fjernet sin ene nyre. For det første fik han hjertestop under sidste operation selvom hans hjerte intet fejler ( men han var meget syg), og for det andet bliver han 10 til Januar, så jeg syntes simpelthen ikke det er fair at han skal igennem så stort et indgreb i den alder. Havde han været 5, havde jeg nok ikke tøvet et sekund.


  • #18   6. jul 2017 Åh magz hvor er jeg ked af det. Det lyder meget slemt hvis hunden har svært ved at komme af med nr 1 og 2.

    Det er jo super let at sige afliv, når det ikke er ens eget dyr. Men jeg synes at det lyder meget slemt for hende. Stærkt smertestillende og hun udviser stadig tegn på ubehag smiley det lyder ikke værdigt.

    Jeg sender et kæmpe stort kram! smiley kan levende føle den smerte du udlever lige nu.

    Så ung en hund med SÅ store problemer allerede smiley smiley





  • #19   6. jul 2017 Jeg går lige præcis til grænsen mellem et værdigt og et uværdigt hundeliv, og ikke længere.

    Jeg synes det er forfærdeligt at se ejere komme slæbende med hunde uden gnist, hunde hvor ejer trækker den alt for langt, fordi de ikke kan finde ud af at give slip.

    Det handler om hunden.
    Kan den ikke udføre helt basale ting som at indtage føde, skide, løbe og lege, så er det farvel og tak. Alt andet er uetisk.
    Det er både mod dansk lov og samtidigt uetisk at lade en hund leve med smerter.
    En sygdom skal kunne kureres, for at jeg tager kampen op - igen for hundens skyld.


  • #20   6. jul 2017 Herhjemme kommer det helt an på individet.

    Hvis Baby brækkede et ben, ville jeg lade ham operere. Hvis Melanie brækkede et, ville jeg kraftigt overveje aflivning, da ro i så lang tid, slet og ret ville være tortur for hende.

    Hvis Baby blev blind, ville jeg lade ham leve så længe det var holdbart, men hvis Melanie mistede synet ville jeg aflive.

    Men en ting er helt sikkert. Ingen af mine ville få lov at gå i smerter.

    Jeg har intet problem med medicin, der skal gives resten af livet, så længe det sikre en hund uden smerter. Men så snart virkningen af medicinen ophøre, så ville jeg aflive.

    Hundene er her for min skyld, derfor må jeg vurdere hvornår jeg mener, at deres liv ikke længere er værd at leve.
    Jeg har PLIGT til at sige stop i tide.

    Jeg elsker mine hunde meget højt, og jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv, hvis jeg skulle trække pinen ud..


  • #21   6. jul 2017 Da Alvin blev syg, ringede jeg til dyrhospitaler i hele landet.
    Alle gav mig samme svar: en operation var da klart en mulighed. Men der var en succes rate på ca 25/75.... og efter operationen ville der være et langt genoptræningsforløb.

    Jeg var knust! Der var ingen der kunne garantere mig, at Alvin kunne blive rask igen. Derfor tog jeg beslutningen om, at lade ham aflive.

    Der gik 8 dage fra han blev syg, til jeg sagde farvel til ham.


  • #22   7. jul 2017 Hov undskyld, Anni, UDEN E smiley

  • #23   7. jul 2017 For mig handler det om hvordan fremtidsudsigterne for hunden ser ud. Kan den få et godt og aktivt liv, evt. med smertedækning, ville jeg behandle.

    Kan hunden ikke få et godt og aktivt liv, eller smertedækkes ordentligt, så ville jeg aflive.


  • #24   7. jul 2017 Fast medicin har jeg ikke noget problem med, så længe hunden ikke har ondt og ellers fungere i hverdagen uden alt for mange restriktioner.
    Hvis hunden ikke kan noget så basalt og nødvendigt som at komme af med afføring/ tis, ville jeg personligt sige stop, medmindre udsigterne iflg. Dr. Dyr er væsentlig lysere.
    Vores egen får smertestillende hver dag grundet AD, og så længe han er smertefri langt det meste af tiden og kan holde til at være hund, nyder vi ham - og den dag smertestillende ikke er nok, må vi sige farvel.


  • #26   7. jul 2017 Hvor langt vil jeg gå for mine hunde: Langt. MEN der skal være udsigt til at hunden får et normalt liv uden smerter eller andre former for mén/ulempe. Jeg har heller ikke noget problem med at have en hund på medicin resten af dens liv, hvis det gør at den har et godt og ellers normalt hundeliv.
    MEN havde jeg en ung hund med fx svær HD som ikke kunne smertedækkes (det lyder det jo ikke til at Coco kan), så ville jeg uden at tøve aflive. Det er ikke et værdigt liv for hund at gå rundt med evige smerter. Er det ikke bare at trække pinen ud ikke at sige stop ? Jeg havde engang en bekendt med en hund (schæferblanding) med svær HD og mange smerter. Hun kunne ikke få sig selv til at sige stop. Der blev prøvet alt muligt; guld, akupunktor, smertestillende osv osv. Hun endte med at sende hunden gennem to store operationer. En meget langvarig og smertefuld process for hunden. Den endte med at blive aflivet ca 1 år efter sidste operation; den havde fuldstændig tabt livsmodet. Var totalt forandret mentalt og havde det bestemt ikke godt.


  • #27   7. jul 2017 Dyrlægen vil ikke vi siger stop.
    De har taget hende ind til røntgen i dag, for at se hvad fanden der foregår i det ben.
    Så vi afventer at blive ringet op af dyrlægen.


  • #28   7. jul 2017 OK - hvis ikke dyrlægen føler at de har undersøgt det ordentligt, så kan jeg måske godt forstå at de tøver med at give en 'dødsdom'.
    Der findes selvfølgelig også dyrlæger der hele tiden kommer med forslag til nye undersøgelser, nye behandlinger osv. Nogen gange for at tjene penge andre gange i bedste mening fordi de ikke vil gøre ejeren ked af det.
    Jeg har lavet en aftale med min dyrlæge om at hun skal give mig prognosen råt for usødet når jeg står med en alvorligt syg hund.
    Tro mig jeg ved godt hvordan det føles at stå med en ellers rask ung hund/hund i sin bedste alder og vide at her slutter det. Min Stormy fik konstateret knoglekræft i en af de lange rørknogler i højre underben 6 år gammel. Han havde været halt i 14 dage og smertestillende hjalp ikke (det gør det li'som ikke på den slags smerter fra knogler). Da vi kiggede røngtenbilleder, og godt kunne se hvad klokken var slået, kiggede dyrlægen blot på mig og sagde. Der er to andre alternativer end aflivning med det samme: 1. Gå hjem og hold week-end sammen med ham og kom og få ham aflivet på mandag. 2. Vi amputere hans ben, men det vil jeg ikke anbefale.
    Jeg sagde farvel til min 'once-in-a-lifetime'-hund med det samme. Megahårdt, men det bedste for min lille kanonkugle. Jeg kunne ikke bære at han skulle lide mere; han havde jo trods logrende hale og krumspring meget stærke smerter.


  • #29   7. jul 2017 Jeg er ked af det smiley de kan INTET finde, i røntgen.
    De vil ikke gøre yderligere, andet end at proppe hende med ny og kraftigere smertestillende.
    Oppe i mit hoved, er det meget forvirrende. Mit hjerte siger, at der er noget helt galt, og Coco ikke skal igennem yderligere.
    Dyrlægen synes det er synd at aflive, grundet hun er så god en hund....
    Hver gang vi nævner aflivning, finder dyrlægen på noget nyt.
    Hjææælp... Jeg er torn apart indeni smiley


  • #30   7. jul 2017 Velogmærket udover den smule HD hun har i venstre hofte.

  • #31   7. jul 2017 MAGZ, hvor gør det ondt at høre smiley

    Jeg tror, at jeg havde valgt at stoppe.

    Følg din mavefornemmelse. Hvis den siger stop, så stop. Hvis du føler hun stadig har mod på livet, og der muligvis er en anden udvej, så er det det i skal.

    Håber du finder en løsning, som du kan leve med... smiley


  • #32   7. jul 2017 Husk at det er dig der bestemmer og ikke dyrlægen.

  • #33   7. jul 2017 Det kan godt være at dyrlægen synes det er en god hund. Men hvorfor skal en god hund lide ? Jeg kan så udmærket forstå at du ikke ved hvad du skal gøre. Jeg ville få en second opinion fra en anden dyrlæge - gerne en med speciale i skelet og led.
    HD er lidt lumsk: hos nogen hunde er selv en smule HD smertefuldt, mens andre er totalt upåvirkede af nærmest ingen hofter at have.
    Det er totalt uholdbart i længden ikke at vide hvad det er der forsager smerterne og kan din egen dyrlæge ikke hitte ud af det så må du videre til en anden, hvis ikke du vælger en aflivning.


  • #34   7. jul 2017 At aflive en god hund i alt for ung en alder hører altså med til jobbet som dyrlæge.

    Hvor gør det ondt, at der ikke umiddelbart kan findes en årsag. Men noget er jo i hvert fald galt, når hun på morfin og smertestillende ikke er symptomfri smiley


  • #35   7. jul 2017 Puha, jeg føler med dig, så en stor krammer til dig.

    Jeg forstår ikke din dyrlæge - men jo, så længe hunden ikke er aflivet tjener de jo penge på den.

    Det er ikke dyrlægen der bestemmer om hunden skal aflives, det er dig.
    Hvis det var min hund, så var den blevet aflivet på stedet uanset, hvad dyrlægen siger.

    Der er jo ikke ret meget hjælp at hente hos din dyrlæge, så hvis du er i tvivl, så ville jeg kontakte en anden dyrlæge og få en vurdering mere, og så træffe beslutningen derefter.

    Min mening er, at ingen dyr burde lide længere end højest nødvendig, dur skal ikke leve med smerter.
    Endvidere, så synes jeg at det er et uværdigt liv ikke kan komme af med afføring og urin..............



  • #39   7. jul 2017 Hvis du vælger at gå til en anden dyrlæge er det vigtigt at få ridset op hvad nuværende har forsøgt og fundet frem til. Så en ny ikke starter forfra med at lavede samme ting.
    På den anden side kan et par nye øjne. Ogengange gøre underværker.


  • #40   7. jul 2017 Så længe hunden ikke har en diagnose ville jeg ikke aflive bare sådan.

    Der er vel her tale om akut opstået smerte... og jeg ville finde rette dyrlæge til at udrede hunden... den har jo ikke været i konstant smerte hele sit liv... det er her og nu.

    Kiopraktor kunne tjekke hunden feks.


  • #41   7. jul 2017 Øv, det er bare en hård situation at stå i smiley Hvis du har overskud, både psykisk og økonomisk, så få en ny vurdering hos en anden dyrlæge.
    Hvis du hellere vil give hunden fred nu, så gør det.
    Det er kun dig der kan tage den svære beslutning. Vælg den løsning, som du bedst kan leve med.

    Stort trøstekram her fra !


  • #42   7. jul 2017 Hun er desværre, blevet lagt til at sove hertil eftermiddag.
    R. I. P. Min smukke hund smiley

    Dyrlægen mente, at det var den smule HD i v. hofte, der gjorde så ondt. Og udsigterne ift. smertedækning, var så små, vi blev enige om, at hun var bedst tjent med fred.



  • #43   7. jul 2017 Det er jeg ked af at høre. smiley

  • #44   7. jul 2017 Åh nej smiley Det gør mig virkeligt ondt smiley Men det lyder som den bedste løsning ! Stor respekt til dig, for at tage den beslutning !!

    Trøstekram her fra !!


  • #46   7. jul 2017 Åh jeg har ikke en gang mødt hunden, og begynder at græde smiley

    Himlen har fået den smukkeste stjerne mindst 10 år for tidligt smiley smiley

    smiley


  • #47   7. jul 2017 smiley

  • #48   7. jul 2017 Kram herfra smiley

  • Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 58
    #49   12. jul 2017 Jeg vil gå hele vejen, så jeg har en aftale med min veninde om at hun siger til, hvis det en dag går over gevind.

  • #50   12. jul 2017 Havde ikke set update. Det gør mig ondt smiley

Kommentér på:
Hvor langt ville du gå?

Annonce