{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.883 visninger | Oprettet:

Lotte A
Lotte A
Tilmeldt:
6. aug 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24

Opkast {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg har brug for jeres hjælp/høre jeres erfaringer.

Maddie, 1,5 år, lille yorkshire terrier har kastet op i snart 3 uger. Hun kaster op ca. 1-2 gange hver 2. dag. Men hun kan holde på føden, for det er kun hvidt/gult skum a la syre der kommer med op.
Men der er ingen andre symptomer, hun er frisk og glad ellers.

Jeg har forsøgt altverdens ting: faste i 24 timer og derefter flere dages skånekost, uden held.

Dyrlægebesøg, hvor hun fik en sprøjte og piller med hjem mod maveinfektion - det hjalp mens hun fik det. Opkast startede igen kort efter ophold af pillerne.

Efter dyrlægen var på bar bund, forsøgte vi med noget kvalmestillende 'Gaviscon' - men det hjælper heller ikke.

Jeg har nu bestilt tid til røgent i næste uge - i håbet om at der "bare" ligger en kirsbærsten eller lignende i mavesækken - således vi ikke skal igennem flere undersøgelser.

Men forrinden dette, vil jeg høre jer, om I har oplevet/hørt en lignende situation - og i såfald modtages alle gode råd/erfaringer med kyshånd!

På forhånd tusind tak!

Mvh. Lotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opkast
  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #2   18. sep 2014 Hun spiser lidt om morgenen (kl. 7.00) og igen ved 16 tiden. Men synes ikke at der er en sammenhæng mellem opkast. Det er måske oftest om morgenen inden hun spiser.

  • #3   18. sep 2014 Prøv at giv hende før sengetid, altså giv 3 gange dagligt

  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #4   18. sep 2014 Ok - det vil jeg prøve.

    Tak smiley


  • #6   18. sep 2014 Jeg har erfaringer med opkast, få endelig din hund udredt hos dyrlæge og følg dyrlægens anvisninger, det er meget vigtigt.

    En hund, der kaster så meget op som du beskriver, kan syrebalancen i maven ændre sig og i værste fald ætse spiserøret, og så er der ingen behandlingsmuligheder - desværre kun aflivning.


  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #7   18. sep 2014 Okay - dyrlægen sagde, at man nok ikke kunne se meget i en blodprøve.

    Det lyder voldsomt Inger - puha føj da. Men når dyrlægen nærmest også er på bar bund, er det svært at blive vejledt til at gøre det rigtige... smiley


  • #8   18. sep 2014 Zoolac er et vidunder middel mod dårlig mave det får styr på tarmfloraen og kan købes i maxizoo men hvis det er noget mere alvorligt som et fremmede legeme så hjælper det nok ikke men vær og prøve

  • #9   18. sep 2014 Du bor i Østjylland,så kan jeg anbefale Dyrlægegruppen Frijsenborg, dyrlæge Susanne Rau, som er min dyrlæge smiley

  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #10   18. sep 2014 Tak Inger.

  • #11   18. sep 2014 Istedet for røngten vil jeg foreslå en endoskopi hvor de med kikkert kigger ned i maven smiley

  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #13   18. sep 2014 Det virker bare så voldsomt med endoskopi smiley Hun er så lille (1,7 kg) og er lidt skrøbelig - så ville jo gerne gøre det så "behageligt" for hende som muligt. Men viser røgent ikke noget, er det selvfølgelig det næste skridt.

    Nej, hun hoster ikke. Kun lige efter opkast, som om noget af det er kommet i næsen.


  • #15   18. sep 2014 Min afdøde vaps fik en endoskopi, og jeg fortryder ikke ét sekund, for de tog prøver med op, og de fandt ud af han havde helicobacter, hele hans mavesæk var fyldt med røde plamager, så forstår man godt han havde kastet op on/off og haft dårlig mave on/off i 7mdr smiley

    Han var så 7mdr da han fik endoskopi, og 8kg stor, men man kan jo godt på små hunde os smiley


  • #16   18. sep 2014 Der er mange forslag, jeg lod min dyrlæge, som jeg har fuld tillid til, styre udredningen som er absolut nødvendig.

    Min hund har været igennem hele møllen.

    Igen vender jeg tilbage til, ved hyppige opkast kan syrebalancen ændres med katastrofale følger for hunden.


  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #18   18. sep 2014 Hun er frisk og ikke påvirket af det. Tænker da at hvis hun havde kræft, røde plamager i mavesækken og andet meget farligt, ville hun være mere påvirket af det og dårlig.

    Men det ved jeg ikke - var jeres hunde påvirket?


  • #19   18. sep 2014 Min var som en enhver unghund, spænede rundt og legede og teede sig åndsvagt, selv de dage han kastede op...

    Jeg var igennem blodprøver, prut prøver, alverdens prøver, men tik sidst sagde alle dyrlægerne han var hos, at endoskopi var sidste udvej, så det fik han, og ja, den var så helt gal i hans mave smiley

    Nu må du ikke blive skræmt, det var jo "bare" hvad jeg var igennem med min bebs smiley


  • #20   18. sep 2014 Min hund var overhovedet ikke påvirket, kunne haste skumslim op uden at standse på gåturen.

    Der blev taget blodprøver, afføringsprøver, opkastprøver, røntgenundersøgelse af fordøjelsen billeder en hel dag hver time, kikkertundersøgelse måske mere, men jeg kan ikke huske det hele, det var en total udredning, som dyrlægen fuldstændig havde styr på.

    Lige omkring røntgenundersøgelsen, der varede en hel dag. Min hund var overhovedet ikke i narkose eller havde fået beroligende medicin, han var så tilllidsfuld, at han selv sprang op på briksen og lagde sig i den rette stilling. Det siger virkelig meget om dyrlægen og veterinærsygeplejerskerne :


  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #24   18. sep 2014 Okay - foderskifte kunne da have været det mindste. Vi har dog allerede skiftet til skånekost i tørfodder, så det burde heller ikke være det.

    Tak for input.


  • #25   18. sep 2014 Håber du finder ud af hvad din lille bebs fejler, og god bedring med hende smiley

  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #27   18. sep 2014 Tak alle sammen.

  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #30   18. sep 2014 Ja måske - men hun har adgang til hendes madskål hele dagen og hun spiser det altså ikke. Så hvis hun virkelig var sulten, så ville hun da spise...tænker jeg.

  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #33   18. sep 2014 Nej, jeg ved det godt. Men hvis hun ikke vil have mad om morgen inden jeg kører på arbejde, så skal hun undvære helt frem til kl. 16.00 - og det synes jeg også er synd. Så vil jeg hellere have det til at stå fremme - det er som regel også spist, når jeg kommer hjem. Hun kan godt lide sin mad - men jeg har nok forkælet hende lidt fra starten med leverpostej på tørkosten.

  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #34   18. sep 2014 Jeg har bare ikke tid til at fodre så ofte i min hverdag. Jeg er ikke hjemme hele dagen - så er det svært at få til at hænge sammen.

  • #35   18. sep 2014 Jeg ville klart som en siger, prøve med et ekstra måltid. Du skriver hunden vejer 1,7 kg? Altså kan der jo ikke have meget i maven, og hvis den får mad kl. 16, og så først igen kl. 7?, så går der tros alt 15 timer mellem de to måltider? Læste et sted at hunde under 10 kg. kun måtte faste 6-12 timer, som skulle aftale med dyrlægen.
    ((link fjernet)
    Så 15 timer uden mad, er jo daglig faste, af mere end anbefalet tid, når man læser på den dyrlæge side jeg har smidt link til.
    Og når du samtidig siger at der sker om morgenen inden morgenmaden, så vækker det endnu mere en mistanke om tom mave, som netop giver den hvidlige/gullige opkast. Har du ikke snakket med dyrlægen omkring fodring, nu dyrlægen ikke har nogle bud. Eller rettere har dyrlægen ikke spurgt til dette?`

    Jeg ville prøve med senere aftensmad, eller flere måltider, for at undgå den tomme mave. smiley


  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #36   18. sep 2014 Det kan da godt være at det er en tom mave - vidste bare ikke at et symptom på sult var opkast... Og mærkeligt at hun først reagerer på det nu, efter 1,5 år i den rytme.
    Men det er da forsøget værd med flere omgange fodring


  • #37   18. sep 2014 Forstår ikke helt, et sted står der du fodrer 7 og 16, et andet sted, at maden står fremme??

  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #38   18. sep 2014 Har ikke snakket med dyrlægen om det endnu - men vil da nævne det. Tak.

  • #39   18. sep 2014 Kikkert undersøgelse er GULD værd når man har en hund med maveproblemer!!

  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #40   18. sep 2014 @Belinda: Ja, det er rigtigt. Jeg stille fodret frem på disse tidspunkter - også står det indtil hun spiser det - eller jeg smider det ud og erstatter med noget frisk.


  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #43   18. sep 2014 Dyrlægen har faktisk snakket om mavesår - men vi afviste det, da det ligesom ikke rigtig gav mening. Men kan mavesår komme af forkert/for lidt fodring?

    Men synes ikke rigtig at symptomerne stemmer overens med Maddies. Hun er hverken træt, nedstemt eller mistet appetit. Der er ikke mørk grums i hendes opkast og hun har ikke ondt - så tror altså at det er mavesår.


  • Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 24
    #46   18. sep 2014 Tusind tak for jeres tilbagemeldinger.


Kommentér på:
Opkast

Annonce