3.260 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Hvalp og baby ca. samtidig Hvalp og baby ca. samtidig

Hej alle sammen

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle erfaringer, både gode og dårlige fra folk som har fået hundehvalp og baby ca. samtidig (plus minus 1/2 år).

Hvilke ulemper har der været? Hvilke ekstra udfordringer? og hvordan er de blevet løst? og har der været fordele?

Hvad er klogest at hundehvalpen kommer først eller hvalpen?

Håber der er nogle som vil dele deres erfaring smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng gardinstang i betonvæg 300 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hækklipning og busk beskæring, 1 stk 1.450 kr.
  • montering af to plafond lamper 1.000 kr.
  • Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalp og baby ca. samtidig
  • #1   10. okt 2014 Vi har netop nu hvalp og baby samtidigt. Det er anden gang vi har dette.
    Fordelen: Man er på barsel og er meget hjemme.
    Ulempen: dobbelt arbejde.

• #2   10. okt 2014 Der er en måneds forskel på min ene søn og den ældste hund.
    Kejsersnit af den akutte slags, barnet med kolik, og hvalpen på speed smiley
    Det gik ganske fint, tror det afhænger lidt af hvem man er, baglandet, hvilken hund det er osv.

• #3   10. okt 2014 Vi fik vores første Collie, da jeg ventede min den ældste dreng. Det passede med, at jeg lige var blevet sygemeldt, da vi fik vovsen hjem.

Det gik rigtig fint, og jeg var så glad for den tid, jeg havde hjemme med barn og hund. Nu var sønnen også et ret nemt barn. smiley

• #5   10. okt 2014 Jeg vil så sige VENT med hunden!

Jeg fødte fire uger for tidligt, var tæt på at havne på neonatal og de første 8 uger af min søns liv var et helvede med tæt på ingen søvn i de uger (længere historie). Aldrig om jeg ville have kunnet holde ud at have en hvalp samtidig.

Man ved aldrig om man ender med at føde for tidligt, om der opstår fødselskomplikationer osv., så jeg ville (ud fra erfaring) aldrig ture planlægge hund og baby på samme tid.

• #7   10. okt 2014 Herhjemme er vi skrukke både efter hvalp og baby (er ikke gravid og er heller ikke begyndt at prøve endnu). Overvejer hvalp til sommer og baby efterår/vinter næsten år afhængigt af hvor hurtigt det går (kan selvfølgelig gå meget længere tid).

Kan ikke helt finde ud af om det er en dårlig ide fordi det for tæt på hinanden, men på den anden side tænker jeg at det vil være ligeså hårdt at få hvalp når barn er 1-2, hvor der er mere tid til både baby og hvalp med barsel hvis hvalpen kommer 4-6 måneder før fødsel. Og skal man vente længere kommer man til at vente rigtig mange år, især hvis der også kommer barn nr. 2.

• #8   10. okt 2014 Malene vil,e du have foretrækket ikke at få dem samtid eller synes du fordelene overgår det hårde arbejde?

• #9   10. okt 2014 Dejligt at høre at der er flere som det er gået godt med.

Jeg har parter og han vil være studerende så derfor mere hjemme end de fleste.

Hvis hvalpen er 4-6 måneder når baby kommer er den forhåbenligt renlig når baby kommer samt over bidestadiet.

Ved hvordan det er at have hvalp, men kender jo intet til baby.

• #10   10. okt 2014 Herhjemme er det lort for at sige det mildt... smiley

Vi har balder på ca 5 mdr. Og er gravid i uge 35... Har haft en del komplikationer igennem graviditet og har derfor været sengeliggende (så meget som man kan være med to børn på hhv. 6 og 4 år og en hvalp) de sidste ca 3 uger... Jeg kan ikk gå tur med balder da han simpelthen trækker for meget til jeg overhovedet kan holde til det li nu.. Og manden kører lastbil og er derfor først sent hjemme...

Så hvem lider under alt det her? Det gør stakkels balder...

Jeg skal sættes igang med fødsel når jeg når uge 37 og risikere at være indlagt et par uger pga de komplikationer som har været.. smiley

Det skal li siges at manden en dag kom hjem med balder som en overraskelse selvom aftalen var at vente med hund til den lille ny var blevet noget ældre desuden var aftalen en lille hund..

Så kunne jeg gøre det om havde jeg ikk fået balder nu for den eneste alt det her går udover er stakkels balder og jeg står tilbage med en utrolig dårlig samvittighed...

Så ingen baby og hvalp på samme tid hvis man spørger mig...

• #11   10. okt 2014 Balder - tak for erfaringer med en negativ vinkel. Er dog ked af det på dine vegne. Er jo netop det man ikke ønsker at hvalpen lider under (og dig).

Vi står dog et i et lidt andet scenarie, da jeg ingen børn har i forvejen samt en mand som er meget hjemme.
    Men ja hvis graviditeten er hård og man skal være sengeliggende, hvis barnet kommer for tidligt eller der sker andet hvor man skal være flere uger indlagt, ja så den ikke god og hunden vil helt sikkert lide under det smiley

• #12   10. okt 2014 Ja desværre... Og håber ikk det samme sker for andre.. For puha en dårlig samvittighed man sidder med... Men håber da alt det bedste for jer.. Og det lyder jo os til din kæreste ville kunne hjælpe en del mere til end herhjemme... For her står jeg med alt selv...

Men sådan behøver det jo ikk blive for jer smiley men bare hav i tankerne at det kan gå en del galt under en graviditet også er det bedst at være to smiley

• #13   10. okt 2014 Jeg havde foretrukket at få dem med mere tid imellem. Selvom vi sådan cirka lever for hundene, så når vi ikke alt det vii gerne vil med Kida.
    Det er altafgørende for hundens liv, at den præges korrekt i de første år, så man skal være overskudsmenneske for at nå det hele.

Jeg vil råde jer til at tage een ting ad gangen.
    Vi havde hund før vi fik første barn, så ci vidste jo hvilket arbejde vi gik ind til. Har man ikke hund i forvejen, så vent til barnet er et år og i kender jeres overskud.
    Husk at ikke alle børn er som bøgerne - vores er fx ikke. Da må man tage særlige hensyn, og det går desværre oftest ud over hundene.
    Der er mange ting at tænke over før man kaster sig ud i både børn og hvalpe smiley

• #14   10. okt 2014 Jeg ville absolut ikke få hvalp og baby sammen. Vi havde heldigvis kun den gamle da jeg fødte 6 uger før tid og var på neonatal i 4 uger, men det var ikke en sjov periode for Albert. Heller ikke graviditeten, hvor jeg ikke lavede andet end at kaste op og ikke kunne gå pga. bækkenløsning og svangerskabsforgiftning. Han blev forsømt i forhold til hvad han var vant til.
    Efterfølgende har vi døjet en del med følgerne af forløbet hos min datter.
    Jeg fik hvalp da hun var 1 1/2 år, det var ok, de har meget ud af hinanden i dag og hun var så stor at der også var overskud til at opdrage en hundehvalp. I dag er jeg meget glad for at hvalpen var længe undervejs, for det endte med at passe ok og havde jeg fået ham tidligere ville det ikke nødvendigvis have været en god tid.

• #15   10. okt 2014 Jeg fik hvalp 2 mdr. før jeg fødte min yngste datter. Var alene med baby, storesøster på 5 år og hvalp. Jeg husker det ikke som specielt besværligt. Det værste var nok at bære hvalp (lab) og baby ned fra 2. sal adskillige gange om dagen

• #16   11. okt 2014 Jeg vil så sige det sådan her, ville ikke sælge hvalp til nogle der stod og skulle have baby.. For mange Hvis nu.. Og synes både hvalp og baby er noget man skal ha lov at nyde og ikke bare være dobbelt arbejde...

• #17   11. okt 2014 Tak for alle gode input.

Jeg har en hund i forvejen så det er nr. 2 hund det drejer sig om.

Intet er besluttet, det er kun tanker vi går med.

Og jeg ved der er stor forskel for hvilket barn man får.

Hvad ville I synes var en passende periode mellem de to?
    Altså hvor gammel skal baby eller hvalp være?
    Ville det være mere fair at få en baby når hvalpen 9 måneder?

• #18   11. okt 2014 Jeg ville til enhver tid foretrække, hunden er voksen.
    At der kommer solstrålehistorier er ikke ensbetydende med, det kommer til at gå godt for dig, og jeg ville aldrig selv tage chancen.
    Vi fik hund nr. 2 sidste sommer, og allerede der ville jeg gerne være gravid. Men vi har ventet indtil nu her i sommers, hvor den yngste blev knap halvandet år, før vi smed præventionen
    Jeg skriver det ikke for at være negativ, men selv regner jeg bare altid lidt med det værst tænkelige scenarie, når det drejer sig om så stor og seriøs beslutning som at anskaffe en hvalp. Jeg vil altid hellere være på den sikre side og kan slet ikke forstå, hvordan man kan vælge at ta en hvalp ind samtidig med et barn.
    Og jeg har ellers set mange solstrålehistorier, men faktum er jo, at man aldrig på forhånd kan vide, hvilke problematikker der kan opstå under hjv. graviditet og fødsel men også vedanskaffelse af en hvalp - to risikoer oveni hinanden.
    Så hellere have tid til at nyde sin hvalp slrskilt fra baby. En hvalp har brug for trygge rammer og at tilpasse sig familiens dahligdag - det er der ikke nødvendigvis ret meget af med en baby.
    Jeg har desværre også set en del tilfælde, hvor mor har stået med håret i poskassrn og følt sig utilstrækkelig over at ha taget for meget ind, og der er ike nogen nem løsning på det, når man står med en forsømt hvalp og en lille baby.

• #19   11. okt 2014 Jeg ville heller ikke sælge en hvalp til en gravid, eller en med nyfødt baby. Jeg ville bestemt heller ikke forvente at nogen ville sælge til mig i sådanne situationer.
    Vores hvalpe har været af eget opdræt, hvormed beslutningen og arbejdet har været helt vores eget ansvar og store passion.

• #20   11. okt 2014 Jeg er højgravid (4 dage over termin), har to voksne hunde, en unghund på 10 mdr og en hvalp på 6 mdr. Jeg synes det har været skønt at være gravid og have hvalp. Mere tid, lang barsel inden (8 uger) og jeg har faktisk slet ikke været bekymret på noget tid. Det er endda relativt aktive hunde jeg har. Nu kan han (hvalpen) ligesom de grundlæggende ting: Gå løs, renlig, sover igennem, grundlæggende kommandoer osv, som jeg synes gør det let at have hund.

Jeg har haft en helt uproblematisk graviditet og havde da heller ikke forventet andet. Ja ting kan ske, men jeg planlægger ikke efter worst case scenario.
    Hvordan det bliver når baby kommer ved jeg af gode grunde ikke endnu, men jeg er ikke bekymret smiley

• #23   11. okt 2014 Ja jeg tror også det kommer meget an på hvem man er og nok også hvordan man har hund smiley
    Fandme ellers friskt med sådan en simultan-fødsel!! smiley vildt!!

Kommentér på:
Hvalp og baby ca. samtidig

Annonce