{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.333 visninger | Oprettet:

cairn terrier trimning {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

jeg søger nogen derude der ved hvordan man retter op på en Cairn Terrier med ødelagt pels.

jeg har en 6 års gammel cairn terrier, som vi overtog fra min onkel og han kone da han var ca 1½ år. Mens de havde ham syns de lige han trængte til at blive klippet... så hun tog en saks og gik i gang.. han lignede det der var løgn! nærmest puddel frisure smiley kort midt på kroppen, langt på skulder og hoved og langt på halen..

vi tog til hundefrisør med ham, hun sagde at hans pels altid ville være ødelagt og han kun kunne trimmes. så han blev trimmet kort hårret, dog stadig med rundt hoved.

derefter købte vi selv en trimmer, da vi jo tænkte vi alligevel ikke kunne gøre andet end få ham trimmet, og det kunne vi ligeså godt gøre selv, da det er billigere, og han blev lige så fin, kun hovedet der blev lidt anderledes, men ikke grimt på nogen måde.. og sådan har jeg så selv klippet ham lige siden.

men så var det jeg så en video hvor de sagde noget med man godt kunne rette op på det, så det kunne blive rigtig cairn terrier pels igen.

så er der nogen der ved hvordan man gør? vil helst gøre det selv, da hundefrisør er dyr, og han ikke skal være udstillings hund, det kun for han kunne ligne en rigtig Cairn Terrier smiley

her er et billede hvor hans pels er begyndt at blive langt, detter er godt nok fra jul, men det ligner meget det han har nu.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  cairn terrier trimning
  • #1   12. okt 2014 og lige et billede hvor han er blevet Klippet smiley

    profilbillede
  • #2   12. okt 2014 Om pelsen kan rettes op, afhænger jo osse lidt af hvordan den naturligt er (eller var). Der ER nogen ruhårede der ganske enkelt er født med en pels der ikke er ret trimme-egnet

    At en enkelt klipning skulle ødelægge pelsen for evigt, kan jeg godt undre mig over en hundefrisør udtaler.

    Var det mig, tror jeg jeg ville kontakte de opdrættere der findes i rimelig afstand. En del af dem kan trimme og give tip til at få pelsen tilbage i "trimme-stand" og ellers kan de ofte henvise til dygtige trimmere smiley


  • #4   13. okt 2014 Umiddelbart ville jeg tro det er svært at få pelsen til at blive en rigtig cairn pels igen, især fordi der har været gang i maskinen. Men jeg ved ikke om det er umuligt og Michelles råd er nok meget godt. Men hvis pelsen kan blive sig selv igen, så tror jeg også der skal tænkes ind i at hunde at læres og blive "rykket" i smiley

  • #6   13. okt 2014 Har hunden tidligere haft en god strid trimmepels, altså med underuld, og to lad yderpels, hvor det yderste lag bliver trimmet af løbende?
    Har den det, så kan det lade sig gøre, men det tager lang tid, år - før den er god igen.
    Min han blev mejet ned af en såkaldt hundefrisør, med maskinklipper.. Det tog mere end to år at få hans pels tilbage hvor den var.

    Jeg vil anbefale jer at finde en god trimmer der er dygtig til cairner, eller som de andre skriver, find en god opdrætter der kan råde jer.
    DTK afholder jævnligt trimmekurser så i kan lære det selv - kan varmt anbefales!

    Og så lige en rettelse: At trimme pelsen = hår rykkes ud, at klippe: Med saks eller maskine smiley


  • #7   13. okt 2014 Jeg trimmer min Cocker på ryggen, hvis ikke hun bliver trimmet så bliver pelsen da tyk og uden farve og glans, er det ikke det samme med terrier? Hvis man kun klipper, hvad enten det er med saks eller maskine, så fjerner man da ikke de døde hår, det må da give en glansløs tæt uld, som må klø;( de døde hår skal jo trimmes væk, de kan ikke klippes væk;)

  • #8   13. okt 2014 Præsic Bodil. Pelsen bliver "underlig' .
    Men der er også rigtig mange cairner med dårlig pels, der ikke kan trimmes, de mangler dobbeltlaget, og pelsen sidder aldrig løs på samme måde. De er svære at trimme, og ofte gør det simpelthen ondt på hunden. Så er klipperen bedre.
    Min tæve ligger lige på grænsen, hun bliver trimmet, men er svær, fordi pelsen er blød, og mangler dobbeltlaget visse steder. Hannen er derimod vanvittig lækker i pelsen og så fin at trimme.


  • #9   13. okt 2014 Jeg tror ikke, du kan rette pelsen op efter så mange år og klipninger med maskine..
    Hvis bare en trimmehund er blevet onduleret med maskine en enkelt gang, kan det tage år at få pelsen god igen. OG det skal lige nævnes at det jo ikke altid er super behageligt for hunden.. Desværre.. smiley

    MEN jeg ville konsultere en garvet cairn-trimmer inden jeg afskrev det helt. Som MLA skriver, kontakt terrierklubben, de har både kursuser, men det er også der, du kan finde en garvet trimmer, som kan give dig et ordentligt svar smiley


  • #10   13. okt 2014 Tja, Møffe var blevet klippet hele sit liv til jeg fik hende, det tog et lille års tid at få pelsen i god trimme-stand igen. Trimmeren vejledte mig til vedligeholdelsen hjemme og hun blev så trimmet regelmæssigt.
    Så det afhænger altså osse af hvad hunden er født med.

    Min mors gamle cairn derimod, havde ret blød pels, på trods af livslang trimning, og egentligt burde hun nok bare have været klippet, for den VAR altså ikke rigtigt trimmeegnet.

    Mine bedsteforældres cairn har osse en rigtig god trimme-pels, på trods af et par klipninger indtil de fik ham


  • #11   14. okt 2014 Okay kan høre det måske ville være bedst bare at fortsætte med at klippe..
    Jeg ved desvære ik hvordan han pels var før, da det var de tidligere ejere der startede med at klippe ham med saks inden vi fik ham.

    Tak for svar allesammen! smiley


Kommentér på:
cairn terrier trimning

Annonce