{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.131 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til Jer der trimmer (særligt Cairn Terrier) {{forumTopicSubject}}

Jer er igang med at dygtiggøre mig i trimning af Cairn Terrier, jeg har fået teorien indenbords, og er nu ved at udføre det hele i praksis, øve og få rutine.

Jeg har haft 2 Cairn Terrier inde til trimning så jeg kan blive skarp i mine trimmeteknikker, greb, håndtering osv.
Og jeg er blevet noget overrasket begge gange over hvor dårlig pels-stand hundene var i.
Begge ejere virkede bestemt som fornuftige mennesker, hundene egentlig glade, rolige (begge noget overvægtige.. altså hundene!!) og virkede som hunde der havde det godt.
Men deres pels... nej nej nej.
Begge synes jeg der var gået for lang tid siden de sidst er blevet trimmet, men det var stadig til at have med at gøre, strukturen af pelsen var bestemt trimmemoden og det gik ret nemt og godt... men gal hvor havde de mange knuder og filtre.
Nogle knuder kunne jeg børste ud, andre måtte jeg klippe knuden væk og så trimme pelsen af efter knuden var klippet væk, men de steder (særligt på bagparti, i haserne og i hovedet) hvor der var bitte små genstridige filtre, helt inde ved huden, der kunne jeg altså ikke trimme pelsen.

Hvad gør I der også trimmer??
Har I prøvet at have sådan en hund mellem hænderne med knuder og filtre... hvad gør I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til Jer der trimmer (særligt Cairn Terrier)
  • #1   13. maj 2014 Jeg har også trimmet sådan en cairn og jeg gjorde som dig: klippede knuden væk og så trimmede så godt jeg kunne bagefter. Ved de små knuder rykkede jeg altså bare hele knuden væk. Ejeren fik faktisk en lille skideballe af mig. Det er jo ikke sjovt for hunden med alle de filterknuder.
    Det er trælst med de Cairner. De har jo grundlæggende gode og nemme pelse, men når så ejerne forsømmer dem. Dvs. lader der gå alt for længe mellem trim og manglende gennembørstning med karte og kam i mellemtiden. Ja, så bliver deres pelse altså rimeligt trælse med en god blanding af nye hår, gamle hår og filterkager af underuld smiley Min mor trimmer sin Cairn ned 3-4 gange om året, plukker lidt hist og pist jævn hele tiden og børster den jævnligt og den er dælme altid flot og lækker i pelsen og nem at holde. Og de er faktisk supernemme at trimme.
    Så husk at fortælle ejerne af de små buttede cairner at deres hunds pels altså skal plejes lidt mere end det de gør smiley Og nok er en Cairn en lille kompakt hund, men de er altså flottest når de ikke er fede.


  • #2   13. maj 2014 Jeg kan ikke være mere enig Mette Marie.
    Og jeg har også givet besked til ejerne.
    Den sidste jeg havde, da var ejer enormt lydhør. Ville se den karte jeg vil anbefale til gennembørstning, spurgte hvor ofte jeg mente hunden skulle børstes osv.
    Jeg gav også råd i forhold til halsbånd, da netop den hund havde flest store knuder rundt ved halsen, og det var tydeligt at det var halsbåndet.

    Men ejerne af den første hund jeg blev trimmet, var tydeligvis irriterede over jeg havde klippet, de var ikke tilfredse med trimningen, og har ikke ville være i dialog omkring hundens pels-tilstand, og det gjorde bl.a. jeg blev i tvivl om det bare var normen ved cairner.

    Jeg har en veninde som trimmer schnauzere, og jeg ved hun har sagt nej til flere hunde fordi de simpelt hen var i for dårlig pels til hun ville trimme dem.
    Og det var også lidt mit udgangspunkt med cairnerne, men er blevet overrasket over de mange knuder og filtre kombineret med ejernes forventninger.

    Dejligt at høre omkring din måde at håndtere knuderne.
    Jeg fandt det meget svært, faktisk umuligt, at hive pelsen ud de steder der var små filtre... især fordi de netop sad steder hvor hunden er mere ømfindtlig, nemlig ved halen, numsen, lårene, hovedet og haserne.
    Åh jeg syntes det var syndt for hunden at jeg skulle hive pga alle de små knuder... så det blev saksen jeg tyede til, men det havde jeg det jo også skidt med da jeg jo ved det er no go at klippe.. så pest eller kolera. Grrr.


  • #3   13. maj 2014 Det er simpelthen dyrplageri at købe en trimmehund og så lade pelsen stå sådan til smiley

    Jeg trimmer kun min egen (dværgschnauzer) men hvor hører man tit om det du beskriver smiley Og det er ikke specielt cairn, det er alle trimmeracer, men forskellen er nok at det er en af de største antalsmæssige racer og derfor virker det som om det mest er dem.. Det er i hvert fald også et stort problem indenfor dværgschnauzer-verdenen, at folk køber en fællefri hund, men indser ikke at det kræver de svinger en karte over hunden med mellemrum og at den altså skal trimmes fire (ja fire! To store og to små trimninger) om året smiley

    Bøvs! smiley


  • #4   13. maj 2014 Ej øv da A-S.

    Har du også prøvet at få andres hunde mellem hænderne til en trimning og så var der dårlig pelspleje?

    Kan læse at Mette Marie håndtere det meget ligesom mig...
    men er du gal det tager lang tid på børstning og udklip af knuder... og hvis jeg gerne vil trimme lidt i fritiden, så skal det jo ikke tage dobbelt så lang tid fordi ejer ikke passer hunden... så kan ikke helt finde ud af om jeg skal sige nej til de hunde, tage ekstra eller hvad jeg lige gør.


  • #5   13. maj 2014 Der hvor jeg får trimmet mine skotter koster det simpelthen ekstra hvis hun skal bruge tid på at rede pelsen ud ...

    Jeg børster dem løbende, men helt sikkert mere den sidste månedstid inden trim ... Generelt er jeg ikke vild med når de har tæt pels, så om vinteren er der nok en gang de går 3 måneder, ellers er det 2-2½ måned . specielt her til sommer får de engang sidste april og så igen sidst juni ....



  • #6   13. maj 2014 jeg har selv trimmet mine Cairner tidligere, men har betalt mig fra det i en årrække.
    Dog trimmede jeg selv den gamle dreng i forrige uge, og vil nok ordne ham selv resten af hans tid.
    Min trimmer tager simpelthen ekstra betaling, hvis kundernes hunde går "over tid", går de mere end 2 mdr. over tid, vil han ikke trimme dem. Så kan de lære det.

    En velpasset og god trimmepels er simpelthen noget af det flotteste.. og så nem i hverdagen mht. snavs, løse hår osv.
    Dog synes jeg der går længere imellem at jeg ser en "rigtigt" trimmepels, der går mange blødpelsede rundt, min egen tæve er også blød, mens hannen har den flotteste tætte trimmepels.



  • #7   13. maj 2014 TS: Nej, som sagt trimmer jeg kun min egen, men kommer blandt folk, som trimmer mange forskellige hunde/racer.
    Som ved Hannes trimmer koster det ekstra, og som Mette Marie skriver, så får ejer til tider en verbal skideballe, for det er virkelig synd for hunden at den for det første skal leve med sådan en pels men også at den så skal igennem sådan en hård og langvarig omgang ved trimmeren, som det jo er... Jeg synes simpelthen det er så synd for de hunde... smiley

    Var det mig, ville jeg sige, at hvis den så sådan ud næste gang igen, så blev den ikke trimmet ved mig. Jeg ved, nogle siger det sådan, eller også siger de ligeud, at de syntes, hunden skal klippes med maskine fremover, for ejer er tydeligvis ikke i stand til at holde en rigtig trimpels.. Lidt hård jo, men sandt.


  • #8   13. maj 2014 Åh Hanne, det lyder som nogle dejlige hunde at få mellem hænderne for en trimmer. smiley

    Jeg blev virkelig lige i tvivl omkring hvad pels-standarden var når jeg nu har prøvet at have nogle fremmede cairner i hænderne... så var min tanke da lige: er det hvad jeg skal forvente er normen at sende til trimning? Og det kan da ikke gøres på 1½-2 timer med alle de knuder og filtre.
    Den første cairn jeg havde til trim, havde store klumper indtørret afføring siddende i pelsen ved numsen.
    Jeg vidste med det samme at noget ikke var som det skulle være, for hunden blev bare ved med at sidde ned og ville ikke stå. Da jeg så fik hende til at stå og løftede halen for at trimme bagpart, så stank det jo og jeg måtte simpelt hen klippe de her indtørrede klumper væk for så bagefter at give hende et numse-bad.
    Men så kunne jeg jo ikke trimme hende bagtil. Både fordi hun jo havde fugtig pels, og så fordi hun var fuldstændig øm bag til. Hun ville simpelt hen ikke lade mig røre hende med andet end saksen.
    Og så bliver ejerne sure over at jeg har klippet hende. smiley
    Virkelig en øv oplevelse når jeg er igang med at indhente erfaring og træning som trimmer.
    Så sætter de første hunde jo ligesom standarden... og det er da noget af en træls standard der er blevet sat.

    Håber jeg får et par hunde mellem hænderne vis ejere er noget bedre så til at passe dem, så jeg kan få en dejlig trimme-oplevelse for både jeg og hund.

    Det tager jo i forvejen længere tid for mig at trimme, da jeg ikke har rutinen endnu. Så der skal i hvert fald ligges ½ time oveni en erfaren trimmers tid, hvis jeg så også skal stå og kæmme, børste, karte, klippe (og endda vaske lort væk. smiley ) så skal hunden stå så længe på trimmebordet at det ikke er i orden længere.

    Men det er rigtig dejligt at læse Jeres meninger og erfaringer! Det er med til at give lidt andre vinkler og forventninger til mig selv samt cairn-ejere så jeg ikke kun danner mit billede ud fra de to fremmede hunde jeg har haft.


  • #9   13. maj 2014 Hvis du prøver at google "før/efter trim" kommer der nogle hjemmesider frem, som du kan trykke ind på, med før og efter billeder, så kan du se, hvad normen er (og at den er meget svingende..) smiley

  • #10   13. maj 2014 Min trimmer tager penge for børstning, mener det er 125 kroner pr 15 minutter børstning. Jeg synes det er ganske rimeligt, og jeg børster Nala mindst en gang om ugen, og sørger specielt for der ikke er filterknuder inden hun kommer til trimmer - det er da ubehageligt for alle parter at skulle rede filterknuder ud.

  • #11   13. maj 2014 Synes da generelt det bør forventes, at hunden som minimum er børstet igennem. Inden den afleveres til trim!
    jeg ville da være flov over at aflevere en usoigneret filterbunke smiley


  • #12   14. maj 2014 Jeg har haft en enkelt hund jeg fik trimmet ude i byen: Hun blev godt nok også afleveret i nybørstet tilstand. Alt andet ville da være pinligt! Og ja, mange køber en fældefri race og bliver noget overraskede over at den skal trimmes 3-4 gange årligt, hvilket jo altså koster penge (eller tid hvis man vælger at lære det selv). Mht børstning så er min opfattelse at flere og flere simpelthen ikke lære/får at vide/vælger at overhører at en hundepels altså skal børstes engang imellem uanset hvad det er for en pelstype. Det er da noget man liiiige skal indregne lidt til hver uge.

Kommentér på:
Spørgsmål til Jer der trimmer (særligt Cairn Terrier)

Annonce