Løbetid, falsk drægtighed, cyster på livmoderen? Løbetid, falsk drægtighed, cyster på livmoderen?
Jeg har en mops/griffon på 6 år. Hun har altid været i løbetid mindst 3 gange om året, og har efter løbetid kunnet være MEGET sløv. Flere gange er hun blevet undersøgt (bl.a. også for hjerte/lungeorm) og intet er fundet. Ved sundhedstjek/vaccination i dag, er dyrlægen kommet frem til at hun er falsk drægtig da hun har mælk i kirtlerne (hun var i løbetid ved jul/nytår, men i kortere tid end hun plejer at være). Da hun ikke er voldsomt påvirket udover en voldsom appetit, skal vi så ikke gøre noget ved det. MEN dyrlægen sagde også, at hun måske kunne have cyster på livmoderen, hvilket kunne være årsag til hendes mange/lange løbetider. Hun vil skulle scannes for at finde ud af om der skulle være noget selvfølgelig. Er der nogen herinde, der har nogen erfaringer, gode råd, ideer eller andet?
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 622
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 957 Svar: 17.995
Men hun vil jo ikke kunne få hverken livmoderkræft, eller underlivsbetændelse hvis livmoderen er væk, så det vil stadig være en fordel med sterilisering, har en gang læst at op mod 25% af ikke steriliserende ældre tæver får livmoderbetændelse.
En af mine forrige tæver blev steriliseret i en alder af 7 år i forbindelse med akut sygdom, og dette medførte en hund der i den grad livede op og blev glad og lettere hvalpe nogle år frem...
mar 2009
feb 2011
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.139
Hvis jeg var dig ville jeg sparer pengene på en scanning og få hunden steriliseret med det samme. Jeg har været med til mange sterilisationer hvor man fjerner det hele og det er ikke noget der indebærer en stor risiko og det anses som en rutine operation.
Jeg har aldrig hørt om øget aggration hos tæver der er blevet steriliseret, kun hos nervøse hanhunde som så bliver mere nervøse(udafreagerende) når de bliver kastereret.
mar 2009
feb 2011
Har fået 4 tæver steriliserede på den klassiske måde, de er da lidt matte og har lidt ondt dagene efter, men ellers har jeg ikke oplevet komplikationer
mar 2009
feb 2011
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.139
Ved den almindelig får hunden et ar på ca. 5 cm alt efter hundens størrelse, hunden bliver skåret op i midtlinjen på maven, hvilket betyder at ingen muskler eller andet bliver skåret over. Arret forsvinder helt efter noget tid.
De fleste hunde er kun påvirket et døgnstid, men skal holdes i snor i 10 dage
Løbetid, falsk drægtighed, cyster på livmoderen?