1.501 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Løbetid, falsk drægtighed, cyster på livmoderen? Løbetid, falsk drægtighed, cyster på livmoderen?

Jeg har en mops/griffon på 6 år. Hun har altid været i løbetid mindst 3 gange om året, og har efter løbetid kunnet være MEGET sløv. Flere gange er hun blevet undersøgt (bl.a. også for hjerte/lungeorm) og intet er fundet. Ved sundhedstjek/vaccination i dag, er dyrlægen kommet frem til at hun er falsk drægtig da hun har mælk i kirtlerne (hun var i løbetid ved jul/nytår, men i kortere tid end hun plejer at være). Da hun ikke er voldsomt påvirket udover en voldsom appetit, skal vi så ikke gøre noget ved det. MEN dyrlægen sagde også, at hun måske kunne have cyster på livmoderen, hvilket kunne være årsag til hendes mange/lange løbetider. Hun vil skulle scannes for at finde ud af om der skulle være noget selvfølgelig. Er der nogen herinde, der har nogen erfaringer, gode råd, ideer eller andet?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løbetid, falsk drægtighed, cyster på livmoderen?
  • #2   23. feb 2015 Vores gamle tæve kom aldrig i løb efter gentagne psprøjter ved tidligere ejere. Men hun fik ofte mælk i dievorterne flere perioder om året. Hun måtte have fjernet livmoderen pga flere ondartede knuder, desværre kom der senere flere cyster i kroppen og hun måtte aflives. Så vil råde dig til og få fjernet livmoder m.m nu

• #3   23. feb 2015 Vi har haft diskuteret sterilisation tidligere i familien. Da jeg fik hende overvejede jeg et kuld hvalpe, men grundet udvikling i hendes temperament, blev dette droppet. Senere har jeg været meget i tvivl, da jeg synes det skulle være for hundens skyld alene, og jeg var i tvivl om, hvor meget det ville komme hende til gode. Jeg synes det er et lidt voldsomt indgreb og jeg fik bl.a. at vide at det i forhold til kræft gerne skulle have været gjort mens hun var en del yngre.... Hun har altid haft nogle større knuder man kunne mærke omkring underlivet, flere dyrlæger har dog mærket på dem og sagt de ikke var farlige, men blot skulle holdes øje med. Afventer til at starte med at Dr. Dyr ringer tilbage i morgen, og så får vi booket en scanning til at starte med smiley

• #4   23. feb 2015 Mht. til forebyggelse af brystkræft har du ret, så skulle det have været gjort meget tidligere, det vil det ikke have nogen effekt på nu at sterilisere hende...

Men hun vil jo ikke kunne få hverken livmoderkræft, eller underlivsbetændelse hvis livmoderen er væk, så det vil stadig være en fordel med sterilisering, har en gang læst at op mod 25% af ikke steriliserende ældre tæver får livmoderbetændelse.

En af mine forrige tæver blev steriliseret i en alder af 7 år i forbindelse med akut sygdom, og dette medførte en hund der i den grad livede op og blev glad og lettere hvalpe nogle år frem...

• #6   23. feb 2015 Min bekymring ved sterilisation har også været øget agression. Har forstået at testosteron niveauet øges, hvilket kan fremme agression. Vi snakker her en lidt nervøs hund der godt kan blive lidt arrig, markerer og skraber meget når der gåes tur - så det er noget vi har taget med i overvejelserne. Nogle erfaringer i forhold hertil?

• #7   23. feb 2015 mine er kun blevet blidere/mere legesyge efter sterilisation ... dem de hakker af nu, dem gad de heller ikke før ... værre end før er det ikke blevet

• #8   23. feb 2015 Det er aldrig for hundens skyld, at man får hvalpe, de har ikke brug for st blive mor og går ikke og længes efter det. Så det må du endelig ikke tro. Når det så er sagt så er hun også for gammel til at få et kuld hvalpe, hvis hun ikke har haft før og når du siger at du fravalgte det i sin tid på grund af hendes adfærd, så syntes jeg bestemt ikke at der er grund til at overveje det igen. Man skal huske på at det er en belastning man udsætter hunden for og der er altid risiko for komplikationer.

Hvis jeg var dig ville jeg sparer pengene på en scanning og få hunden steriliseret med det samme. Jeg har været med til mange sterilisationer hvor man fjerner det hele og det er ikke noget der indebærer en stor risiko og det anses som en rutine operation.

Jeg har aldrig hørt om øget aggration hos tæver der er blevet steriliseret, kun hos nervøse hanhunde som så bliver mere nervøse(udafreagerende) når de bliver kastereret.

• #9   23. feb 2015 Hov kan godt se jeg fik skrevet det lidt kringlet - det er kun sterilisationen jeg har været i tvivl om, ikke hvalpe da det først var besluttet, hun skal på ingen måde have hvalpe smiley scanning er dækket af forsikringen, når der er en mistanke om cyster. Nogen der ved om der er forskellige måder at fjerne "hele maskineriet" på - noget man skal være opmærksom på her? Og tusind tak for input!

• #10   23. feb 2015 Jeg ved ikke meget .... men der er en "almindelig" operation, og så fjernelse via kikkert operation .... sidstnævnte udføres, så vidt jeg ved ikke hos alle dyrlæger, det er ikke så voldsom et indgreb, men til gengæld er den noget dyrere end den klassiske metode....

Har fået 4 tæver steriliserede på den klassiske måde, de er da lidt matte og har lidt ondt dagene efter, men ellers har jeg ikke oplevet komplikationer

• #11   23. feb 2015 Hvis man skal have hele livmoderen fjernet, kan det da udføres ved kikkertoperation ?

• #12   23. feb 2015 aner det ikke .... men det tror jeg ... det metode bruges også ved kvinder ... men måske den ene metode egner sig bedre end den anden hvis der er cyster, jeg ved det ikke ... men det har dyrlægen sikkert styr på.

• #13   23. feb 2015 Hvis der er cyster mener jeg ikke at man nøjes med en kikkertoperation. Men jeg ville ikke være betænkelig ved at få fjernet hele livmoderen, så er man sikker på at der ikke sidder noget tilbage og laver problemer på et senere tidspunkt.

Ved den almindelig får hunden et ar på ca. 5 cm alt efter hundens størrelse, hunden bliver skåret op i midtlinjen på maven, hvilket betyder at ingen muskler eller andet bliver skåret over. Arret forsvinder helt efter noget tid.
    De fleste hunde er kun påvirket et døgnstid, men skal holdes i snor i 10 dage

Kommentér på:
Løbetid, falsk drægtighed, cyster på livmoderen?

Annonce