3.679 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

trimning af hund trimning af hund

Jeg er lidt nysgerrig omkring hvor besværligt det er med trimme racerne, har haft klippe race, så kender til pelspleje.
Jeg har altid synes at ruhåret hunde er enormt charmerende men det har skræmt mig det med trimningen og pasning af pelsen.
Er der nogle der vil give mig et indblik i hvad der skal til for at hold en trimme race, bare til hverdags brug.
Og hvad sker der hvis man bare klipper pelsen?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  trimning af hund
  • #1   9. mar 2015 Lærer du selv at trimme, og pelsen vel at mærke er af god trimme kvalitet, så er det ikke så omstændigt. Og kan være ganske hyggeligt.
    Jeg har 4 af slagsen, to forskellige typer.
    Jeg betaler mig fra den ene af dem, da hun er svær at trimme, men de andre ordner jeg selv.

Normalt er det FY at klippebi en trimmepels, du ødelægger de naturlige pelslag, og pelsen bliver slet ikke den samme som hos en trimmet hund.

Men har hunden en dårlig pelskvalitet, er blødpelset fx, så er det svært og kan være ren tortur for hunden, da hårene bare ikke slipper på samme måde som en med god pelskvalitet. Desuden mangler sådan en hund ofte et lag pels.

En veltrimmet hund er stort set fældefri og selvrensene i pelsen

• #2   9. mar 2015 Hvis man klipper dem bliver pelsen blød, og slet ikke smudsafvisende som på en trimmet hund med ru pels..

Jeg tog et par småkurser for et par år siden, men efter jeg blev opereret i hånden har jeg ikke fulgt op på det ... kan man først tror jeg såmænd det er nemt nok...

Jeg betaler mig fra det hos en super dygtig trimmer, og så lader jeg dem ikke gå mere end 2-2½ mdr mellem hvert trim ..
    Så er de til gengæld nemme at holde og fælder stort set ikke ...

• #4   9. mar 2015 Hvis man bare klipper pelsen bliver den blød og uldet, får en helt ekstrem evne til at suge skidt og møg til sig, får en permanent beskidt grålig/gullig kulør og mister sin 'vandtæthed'. Ofte vil man opleve at klippede ruhårshunde kæmper med kløe, hvilket skyldes at de jo ikke fælder de døde hår på samme måde som andre racer, så de får en tyk måtte af uld og døde hårstrå nede ved huden. Så man undlader ikke at trimme sin ruhårede hund med mindre man har en MEGET god grund til det.
    Jeg er opvokset med ruhårede trimmehunde (højbenede terriers) og har stadig sådan nogle (Irsk Terrier). En trimmehund skal trimmes 3-4 gange årligt. Man kan vælge at betale sig fra det og få den trimmet på salon, hvilket koster 600-1000 kr alt efter hundens størrelse og hvilken type trimmepels det er (det er rasende meget nemmere at trimme en cairn eller en border terrier end at trimme en Ruhåret Foxterrier). Det er ikke så svært at lære det selv, men man vil ofte som amatør være lidt længere om det end en prof, der gør det hver dag. Jeg ikke proffesionel, men har trimmet egne og ganske få andre siden jeg var 15 år. Det tager mig mellem 4 og 7 timer at trimme en Irsk Terrier alt efter pelsens beskaffenhed. Jeg tager den så også med ro og har fokus på at trimningen skal være en behagelig oplevelse for hunden. Ham jeg har nu 'deler' jeg over 3 dage og trimmer ca 1½-2 timer pr gang (han har en meget tyk pels med meget uld, så han er lidt bøvlet at trimme så dag 1 er hoved og front, dag 2 krop, hale, rumpe og dag 3 er ben+finpudsning). Holder man sin trimmehund med de krævede trimninger så er det jordens nemmeste pels i dagligdagen: jeg børster min godt igennem med en karte ca hver 14. dag - eller efter behov for selvfølgelig skal han have børstet præstelus og burresnerre ud af skægget og benhårene efter en skovtur om sommeren. Han bliver næsten aldrig badet; jeg har haft ham i 3 år og han har fået bad to gange - begge gange pga rulning i meget ulækkert emne smiley Og så fælder han ALDRIG! Nu hvor jeg også har en helt korthåret hund har jeg lagt mærke til, at min trimmehunds benhår samler meget mindre mudder end hvad der kan hænge på understellet af sådan en dobermann ...... og de går altså tur sammen smiley Til gengæld er doberen så meget nem at tørre helt ren med et håndklæde.
    Jeg udstillingstrimmer også selv og det er en helt anden snak for så kommer der en masse planlægning og gentagne trimninger de sidste 10 uger op til udstilling ind i billedet så pelsen rammer sit absolut flotteste lige på dagen.
    Hvis man vil have trimmehund og selv trimme så skal man være klar over at det er hårdt for fingre og skulderled.

• #5   9. mar 2015 Og ja, PS en af grundene til ikke at trimme sin trimmerace kan være at pelsen har en dårlig kvalitet der gør den uegnet til trimning.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
    #6   9. mar 2015 Jeg trimmer selv Ingle. På anbefaling fra hans opdrætter trimmer jeg "helt i bund" på kroppen et par gange om året. (Det rigtige tidspunkt giver sig selv, da han begynder at fælde.)

Ansigtet trimmer jeg lidt oftere - og går knap så hårdt til værks.

Et komplet trim af kroppen tager mig sammenlagt 2-3 timer. Jeg har leddegigt, så jeg fordeler det gerne over en uges tid, så mine hænder ikke bliver helt ødelagt.

Det tog lidt tid at lære teknikken og finde det rigtige udstyr, men det er ikke så svært, som jeg frygtede. Det kræver dog, at hundens pelskvalitet er i orden.

• #7   9. mar 2015 Tak for svar allesammen.
    Er det egentlig ubehageligt for hunden, tænker at man jo hiver hårene ud?
    Jeg tror også det ofte er trimme frisuren der skræmmer lidt, det ser lidt indviklet ud.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
    #9   9. mar 2015 Min Ingle er ellers noget af en pivskid, men han ser ikke ud til at være generet af at blive trimmet, så det er næppe specielt ubehageligt, hvis ellers pelsen er trimmeklar og trimmeegnet.

På en ruhåret vizsla er "trimmefrisuren" heldigvis ligetil; af med det, der sidder løst, men hold lidt igen med øjenbryn og faner.

• #10   9. mar 2015 Ok tak.

• #12   10. mar 2015 Mht om trimning er ubehageligt for hunden så, nej det er det ikke hvis man sørger for at hunden har lært at det ikke er ubehageligt at blive børstet, pillet ved og har lært at forholde sig i ro, mens det står på. Hvis man skal kæmpe med en sprællende hunde, der synes at det at få ordnet pels er virkelig væmmeligt. Ja, så vil det være en træls oplevelse for hunden.
    Hvis man forsøger at trimme en ikke trimme-moden pels, så vil det gøre ondt på hunden smiley
    Jeg har altid lavet trimningen til hyggestund med hunden, så når jeg trimmer Stormy på ryggen så lægger han sig gerne ned på trimmebordet og tager en lur smiley Og der falder mange guffer af mens man bliver trimmet smiley
    Mht frisuren, så er langt de fleste hverdagstrimninger rimelig lette at lave og man trimmer som regel bare det meste i bund og så former lidt omkring skæg, benhår og øjenbryn. Det er først hvis man begynder at udstillingstrimme at det begynder at blive lidt mere 'langhåret' - hø hø....
    Og ja, arbejdet lettes betydeligt hvis man har det rigtige udstyr. Dvs. en trimmekniv, der passer til pelsen, og så ville jeg ikke undvære mit trimmebord.

• #13   10. mar 2015 mange tak for jeres svar.

Kommentér på:
trimning af hund

Annonce