{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.340 visninger | Oprettet:

Marlene A
Marlene A
Tilmeldt:
9. jan 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 6

sterilisering af tæve {{forumTopicSubject}}

så tilbage for nogle år siden(10 år) at flertallet af tæver blev steriliseret i et naboland og tænkte "det er bare et spørgsmål om tid inden det kommer til dk" nogen der ved hvorfor det ikke er normalt herhjemme, og hvad gør man så for at undgå kræft i underlivet hos hunde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sterilisering af tæve
  • #1   3. apr 2015 Der er jo mange herhjemme der gør det hvis ikke de skal avle på tæven
    Men udover det er der vel ikke så meget man forebyggende kan gøre


  • #2   3. apr 2015 Jeg har nu ikke den forståelse, at "det ikke er normalt herhjemme"? Hvad bygger du det på?
    Min egne tæve er steriliseret, af flere årsager, og jeg har aldrig fortrudt.

    Men jeg tror det er mere almindeligt at kastrere hanhunde, da det er et mindre indgreb, og man førhen (og stadig mange steder) ser det som en løsning på alting.


  • Marlene A
    Marlene A Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 6
    #3   3. apr 2015 synes bare at uanset hvem jeg taler med som ejer en tæve bøvler med løbetid....... og kom derfor naturligt til at undres og tænke hvad i alverden gør at man ikke vil sin hund det bedste i Danmark. dejligt at høre at nogen har taget skridtet

  • #4   3. apr 2015 Måske fordi man i dk, ikke har samme tradition for at fjerne noget operativt, hvis der ikke er gener ved det..

  • #5   3. apr 2015 Selvom jeg synes at sterilisation kan være godt i mange tilfælde, må mener jeg heller ikke at man skal sterilisere alle tæver, bare fordi at løbetiden er besværlig. Man ved at løbetiden er en selvfølge, når man vælger at anskaffe sig en tæve, og der er ingen grund til at sterilisere en tæve som ellers er sund og rask.

  • #7   3. apr 2015 Helt enig med C&N

  • #8   3. apr 2015 Alle mine dyr bliver neutraliseret, hvis de ikke skal bruges til avl. Der er ingen grund til at lade dem blive fustreret over hormoner. Min erfaring siger at det gør dem mere afbalanceret og rolige. OG det fjerner risikoen for livmoderkræft og betændelse eftersom jeg altid kræver at få fjernet hele livmoder og æggestokke. smiley (har hund, kanin og chinchilla)

  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #10   3. apr 2015 Nu er det jo ikke fuldstændig risikofrit og uden konsekvenser at lade sin tæve sterilisere. Der er altid en lille risiko for komplikationer og i få tilfælde død ved narkose og operation. Og efter sterilisation kommer der, for en vis procentdels vedkommende, voldsomme pelsforandringer og urin inkontinens.

    Så hvis man vil sin hund det bedste, som du skriver, så afvejer man fordele og ricisi og vurderer den enkelte hund. Jeg mener ikke man kan sige, at sterilisation altid er det bedste for alle tæver.


  • #12   3. apr 2015 Frustreret over hormoner? Bøvler med løbetid?
    Øhm.. Der er lige så mange der Bøvler med bivirkninger fra kastration og sterilisation.
    Prøv bare at se aflivningsstatistikken. Adfærd grundet kastration er hovedsynder!
    Pattedyr har deres hormoner af en årsag.
    Don't fix it, if it ain't broken.


  • #13   3. apr 2015 Af mine foregående 4 tæver blev de 2 steriliserede, den ene efter en underlivsinfektion den fik mange gode år uden problemer, den anden i forbindelse med en større operation for brystcancer, desværre for sent, canceren havde fat og den blev aflivet da den stod overfor 3. operation og prognosen var dårlig.
    De 2 jeg har nu er begge steriliserede, den ene da den havde de virkelig skidt under løbetiderne og op til 2½ måned efter... den yngste rent forebyggende for både underlivs. og brystcancer og for at undgå underlivsbetændelse.

    Ingen af mine tæver har haft efterfølgende problemer.... og får jeg hund igen så vil den blive steriliseret efter 1-. løbetid for at få den størst mulige helbredsmæssige gevinst ud af det.

    Jeg har heller ikke fornemmelse af at det er så usædvanligt i DK ... men dog heller ikke noget alle bare vælger at gøre .... man skal følge sin egen overbevisning i den slags beslutninger.


  • #14   3. apr 2015 Den i visse tilfælde sindsyge pels de får efter sterilisation, er også en grund til at fravælge operation. Vi har et helvede med Sibbes pels efter, at hun pga. livmoderbetændelse fik fjernet det hele. Det er absolut ikke ualmindeligt ved langhårsracerne, de kan få en eksplosiv merdannelse af underuld og pels.

    Tillige den almindelige risiko ved operation, risikoen for inkontinens samt bare den almindelige unødvendighed af et operativt indgreb på en sund og rask hund får da mig til at undlade operationen på Nala, selvom det da vil gøre tilværelsen meget nemmere for os.


  • #15   3. apr 2015 Min tæve blev steriliseret efter 2. løbetid - pga en slem falsk drægtighed hvor hun trak alle symptomer i bogen - jeg har fået en meget gladere hund. må give TS ret i at det er lidt ildeset i DK at man vælger alt lade en sund og rask tævehund sterilisere. Risiko for komplikationer en bare det mindre når hunden er ung sund og rask. mine forældres dyrlæge er fra England og sagde han faktisk var lidt rystet over at se så mange hunde med underlivsbetændelse som han gjorde i Danmark - I England er det normen at lade sin hund neutralisere hvis den ikke skal bruges til avl - og der forekomsten af bla underlivsbetændelse og Mælkekirtel- kræft væsentlig mindre end herhjemme. min er også en langhåret tøs - hvis jeg lader der gro - Hun danner mere underuld men jeg har bestemt ikke noget pelshelvede - En anelse mere pelsarbejde.

  • #16   3. apr 2015 Har en gang læst at op mod 20% af ikke steriliserede ældre tæver får underlivsinfektion .... og ja en sund og rask hund står bestemt bedre en operation igennem end en der er syg.
    Min ældste har også øget underuld, men jeg trimmer bare lidt oftere.


  • #19   3. apr 2015 @ trine .... oplysninger er fra en fb side og kom fra en dyrlæge ....

  • #23   3. apr 2015 jeg steriliserer ikke pga. bøvl men af helbredsmæssige årsager, og så vil jeg hellere gøre det så tidligt at man får forebyggelsen af brystcancer med, det var bestemt ikke sjovt at miste en hund til det skidt....

  • #25   3. apr 2015 Hanne.. Du skriver at de 4 foregående tæver du havde blev 2 stereliserede.. Hvad med de 2 der ikke blev ??? Fik de nogensinde livmoderbetændelse ? Har selv en tæve på 11 1/2 og hun har ikke haft livmoderbetændelse .. Håber også hun slipper..
    Ellers syntes jeg ikke der er bøvl mht løbetider..
    Men vil nok foretrække at sterelisere mon næste tæve, pga frygten for livmoderbetændelse ..


  • #26   3. apr 2015 @ Pia ... var faktisk en skrivefejl ... det er 3 foregående (og 2 nuværende) .... den sidste døde af en nyrelidelse i en alder af 10 år, men til da havde hun ikke haft underlivsproblemer ... ...og hende der blev steriliseret som følge af underlivsbetændelse døde af blærecancer.

  • #28   3. apr 2015 Hende jeg fik steriliseret som følge af underlivsbetændelse livede faktisk op ... tror det man mener med at de bliver roligere er ikke at de bliver stille/kedelige, men mere at de er i en bedre balance med sig selv fordi de ikke har de hormonelle op og ned ture (tæver) ... hanhunde kender jeg ikke til selv ....

  • #29   3. apr 2015 Hmm... Jeg har to tæver... I løbetid på samme tid... De humper hinanden på skift og stopper kun hvis vi er lige ved siden af dem el. Lign...
    De bliver begge steriliseret når tiden passer. den ene er 6 år og den anden er knap et år...
    Vil ikke have to hysteriske damer der ikke kan kontrollere hormonerne, og så slipper vi for blod alle steder (gulv, vægge, lamper og tæpper)

    Havde også en tæve før de to jeg har nu og hun havde alle bivirkningerne af løbetiden, stress, falsk drægtig, adfærdsændring og manglende fornemmelse for renlighed... Hun havde dog et heldbredsproblemer der gjorde narkose umulig... Så hun måtte igennem løbetiden to gange årligt i over elleve år... Slet slet ikke sjovt...
    Hende vi har på seks år nu har haft adfærdsændring i forbindelse med løbetid, men ellers helt "upåvirket" ingen svineri og ingen stress eller lign... Men efter Tia kom i løbetid og hun kort inden er hun gået helt i homotilstand... Synd for dem begge og det må stoppes...!
    Hvis ikke det var et emne, ville den unge blive steriliseret da vi ofte er i hundeskoven, og det kan hun ikke i en måned... Det er ikke sjovt for hende heller...

    Mange uønskede hvalpe ville ikke se dagens lys hvis ejere steriliserede lidt oftere...


  • #30   4. apr 2015 Jeg har steriliseret begge mine. Den ene var af "sikkerhedsårsager". Hendes linie på moderens side har alle haft store problemer med at føde og det er arveligt og da hun var 2 år havde vi 2 fertile hanner. JEG skulle ikke risikere at miste min tæve.

    Den anden havde et helvede mentalt. Både under løbetiden og under den falske drægtighed. Efter hun blev steriliseret, er han faldet totalt til ro og nu er hun fri for sine indre dæmoner.

    En anden faktor er at jeg så min brors schæfertæve dø af livmoderbetændelse i løbet af få timer inden vi nåede til dyrlægen med hende smiley

    De er så begge steriliseret laparaskopisk og NEJ, de kan ikke få livmoderbetændelse bagefter.


Kommentér på:
sterilisering af tæve

Annonce