836 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
10 Svar
Negleklipning Negleklipning
Hej hg
Bella er en smule bange for, at få klippet negle.. Prøver med godbidder og det hele, men når hun ved jeg har klipperen, står hun i 1 meters sikker afstand..
Hvordan træner jeg det?
0 synes godt om
nov 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 179
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1324 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.612
nov 2009
nov 2009
maj 2014
Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 147
Jeg begyndte at belønne ham konstant, brugte en klikker.
-Klipperen tæt på poten, klik!
-Klipperen tættere på poten, klik!
-Klipperen røre poten, klik!
-Klipperen røre en negl, klik!
Sådan forsatte jeg til jeg kunne have klipperen omkring neglen uden han trak sig. Det tager tid, jeg brugte hver en pille han får til aftensmad i en uge før der var succes. Men det er så skøn en følelse bagefter. Den tid du ligger i det gør det jo så meget nemmere de næste forhåbentligt mange år.
nov 2009
maj 2014
Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 147
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.950
Jeg har klikket, rost, aet, taget mig tid etc. men lige lidt hjalp det, han smuttede stadig under sofaen.
Så jeg har ganske enkelt holdt ham fast og klippet. Og det har jeg gjort tit og så kun max en pote af gangen i begyndelsen. Ca 1 gang ugentlig klipning (og trængte de ikke, jamen så gjorde jeg bare alt det jeg ville have gjort, men uden at klippe).
Hver klipning er afsluttet med massiv belønning.
Han er stadig ikke fan af negleklipning, men han affinder sig med det. Han står stille, han hyler ikke, og han venter pænt på sin kiks når vi er færdige (for den får han naturligvis stadig).
Det er jo noget der bare SKAL gøres, det er ikke til diskussion, særligt når man som Reiki, har ulvekløer etc som ikke kan slides.
Reiki bryder sig ikke om berøring af poter hverken med eller uden klotang, og DEN del er noget jeg så har øvet mellem klipningerne. Så han har lært at jeg godt kan røre poterne, og at man endda kan få kikser får at lade mig gøre det.
Men selve klipningen er jeg altså endt med bare at udsætte ham for om han ville det eller ej, og så rose og give kikser når det er overstået
jan 2007
Jeg er nemlig overbevist om at det er LANGT bedre at "hjernevaske" hunden fra den er helt lille, til at opfatte negleklipning som blot en del af alle de ting vi mennesker gør ved dem, fremfor at være overforsigtig med hvalpen, og så stå med en voksen hund der aldrig rigtigt har fået det lært.
Og det kan jeg da osse se med Gaia -hendes tidl ejer startede straks hun komk hjem, og hun opfatter blot klipningen som en del af hyggen omkring børstning.
Reiki opfatter både børstning, negleklipning og al anden "grooming" som noget der skal undgås for enhver pris. Fra tidl ejer ved jeg at de selv var usikre på det, fik hjælp ved dyrlægen (inkl bedøvelse af hunden) og derfor aldrig rigtigt fik ham det lært
jan 2007
Reikis opdrætter introducerer osse negleklipning, men desværre har tidl ejer så ikke fulgt op på det, så vi havde vores hyr med det den første lange tid.
Det er HELT sikkert noget jeg vil gøre noget ud af ved den næste hund. Det er bare noget mere behageligt for både hund og ejer, når det kan gøres helt uden dramatik.
Jeg klipper kløer på mine forældres hunde når de trænger, og de tramper nærmest hinanden over tæerne for at komme til -de synes så absolut det er hyggeligt, og sådan håber jeg da jeg kan få lært den næste hund at opfatte det
Negleklipning