Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hofteledsdysplasi - Har hele kuldet det så?
  • #1   6. maj 2015 Hvordan er forældrenes HD status?

• #2   6. maj 2015 Eller hvad er index på forældre?

• #3   6. maj 2015 Ikke nødvendigvis, nej. Men du bør få HD- og Ad fotograferet din hund, så du ved hvor du står motionsmæssigt med den .

• #4   6. maj 2015 tænker også at en ting er arv en anden ting er virkelig også miljø, så få den tjekket så du ved hvor du står som mette skriver

• #8   6. maj 2015 Det er umuligt at spå om -Man kan bestemt ikke regne med at fordi en hvalp i kuldet har dårlige hofter har de alle, eller omvendt at når en har gode hofter så har de alle.
    Så er det noget du går og bekymrer dig om eller hvis din hund har vist symptomer, så få det tjekket smiley

• #14   7. maj 2015 Som de andre også skriver, så kommer det an på mange ting - Bl.a. hvordan forældrenes hofter ser ud? Om denne hvalp har gået meget op og ned af trapper/sprunget? Og så kan de selvfølgelig også være at det bare er denne ene hvalp der er uheldig...

Hvor slem er statussen på hvalpen?

Jeg vil anbefale at spørge opdrætter hvad forældrenes HD status er, og derefter få for-fotograferet din egen

• #15   7. maj 2015 Forældrenes status kan man, i realiteten ikke bruge til noget, hvis man ikke kan gå længere tilbage. Og et index er et skønt redskab, der viser hvor stor "risiko" din hund har for at udvikle HD (meget forenklet).

Desuden kan man også fodre sig til en værre grad af HD.

• #16   7. maj 2015 Altså der er ingen af forældrene der fejler noget. Ved ikke hvad hofter hun er konstateret med ved bare det var på venstre bagben. Men Aslan viser ingen symptomer, han går som en labrador og er glad og aktiv. Og med hensyn til tavle bliver jeg lidt harm.. Jeg har tavle katte og har haft tavle hunde hele mit liv. Og jeg fik nu Aslan uden tavle og han er forsikret i hoved og numse. Kan da sige tavle hund eller ej er der ligeså stor risiko for HD. En af min mors bekendt rettere sagt årets opdrætter i Grand Danois 6 år i træk købte en lækker hanhund med fine linjer fra Polen testet forældre og det hele og det hele så lovende ud, vi fik ham udstationeret hos os da han var baby og da ham blev et år blev han testet og han havde d/e hofter og slem HD. Han blev aflivet som 6 årig da hans ben ikke kunne mere.. Men igen søger svar ikke alt det tavle fis. Det er bevist jeg har valgt en hund uden tavle da jeg kun skal bruge ham til kæl.

• #17   7. maj 2015 Nadia... At man kender en, hvis hund var med tavle og blev syg/aflivet er lidt den typiske kommentar. Alle hunde kan blive syge...også dem med tavle.

Facts er, at du med tavle, tjekkede forældre plus HD index er meget bedre stillet.

Du siger forældre er sunde, men er de tjekket??? Sundhed er fint, men ingen har røntgensyn.

Vi svarer dig... og spørger netop for at blive klogere... Og min hund er med tavle... er den så ikke til kæl???

• #18   7. maj 2015 Og netop HD er jo ikke kun arveligt men også miljø, foder og motion har stor betydning, som netop også nævnes i tråden her.

• #21   7. maj 2015 "Det er bevist jeg har valgt en hund uden tavle da jeg kun skal bruge ham til kæl. " Så har du også bevidst fravalgt den eneste mulighed du har for bare at sikre dig et minimum af chance for at undgå HD. Så lev med det!!

• #24   7. maj 2015 Det ikke det at jeg kender en, det var jo "vores" hund.

Men fint så lever jeg med det. Syntes bare i er lidt grove i jeres kommentare.. Det som om jeg ikke aner en dyt om hunde eller tavler. Jeg har massere erfaring og jo selvfølgelig kan tavlehunde være til kæl. Jeg valgte bare at købe en uden. Jeg har selv to tavle katte til kæl og min mor en tavle Grand Danois til kæl. Og nej jeg mener ikke forældrene er tjekkede, jeg ved bare min hund er blevet fodret med kvalitetsfoder, gået korte ture, løs så han selv styre sin motion.

Jeg ville bare hører om der var stor risiko for de andre hvalpe havde det, men undskyld hvis i følte jer truffet.

Følte bare at fordi min hund ikke har tavle har jeg selv bedt om at han kunne have HD smiley Jeg føler lidt at min hund er "dårligere" end andres tavle vuffere..

• #25   7. maj 2015 Vi er dælme ikke grove.. ALLE svarer pænt.

MEN jeg er nysgerrig... Hvordan gør det sagen bedre, at din hunds forældre ikke er tjekket... Hvorfor skal det lige med, at jeres tavlehunde blev aflivet.

Min tavlehund blev aflivet pga sygdom.. det er da helt normalt at tavlehunde også bliver syge.

HD er arveligt... så derfor er det vigtigt at hundene er tjekket inden avl.. med røntgen og ikke blot, at en kigger på dem, og siger de er sunde.

• #26   7. maj 2015 Jamen syntes bare det lyder som om jeg selv har bedt om en syg hund smiley Jeg syntes personligt alle vovser er skønne uanset tavle eller ej. Jeg var bare nervøs for hele kuldet havde HD.

• #27   7. maj 2015 Nej Nadia.

Vi forklarer blot, at det er svært at udtale sig om, da netop forældre, linier bagved ikke er testet... og det kommer derudover an på miljø, foder og motion.. Så flere faktorer spiller ind.

Du fortæller jo selv, at du er ligeglad med tavlen... og det er din hund og dit valg. Racen døjer med hofter og værre end det albuer.. derfor vægter jeg tavlen højt (så jeg kan se, hvordan sundheden er i linierne, og hvad de er testet for inden avl) Jeg bruger ikke tavlen til noget nu, men den er ret vigtig inden køb, men sådan er vi jo forskellige smiley

• #28   7. maj 2015 Og det har intet at gøre med om hundene er skønne.. det er alle hunde... Ændrer ikke på at sundhed er meget vigtigt for mig.

• #29   7. maj 2015 Okay. Men han har ingen symptomer så hvis der bliver det mindste må han jo afsted. Tak for svar.

profilbillede
  • #30   8. maj 2015 Hvor står der at din hund er mindre værd fordi han er uden tavle? Det er DIG der tolker det. Men du har valgt at købe uden tavle fordi det bare er til kæl. Det er mine DKK hunde også. Og de er edderluskeme gode som kælehunde. Men de er købt med hjernen og p.gr.a. sundheden bevidst MED tavle, fordi jeg kunne gardere mig bedst muligt (ikke fordi de var skønne, for det er alle hvalpe og uanset hvad, så bliver de medlemmer af familien herhjemme, så uanset om de så var grønblå med stjerner på, havde jeg elsket dem, så jeg var fløjtende ligeglade med farver og hvad folk ellers går op i. Hvad skal jeg med en smuk hund i en given farve, hvis den har dårlige hofter eller, som Louise skriver, endnu værre dårlige albuer??). DKKLabrador har det der kaldes et index og hvis man bruger det korrekt, så har man sikret sig bedst muligt. Du har forstand på tavler og hunde. Så må du også vide at man ALDRIG kan udstede garantier og det får du ikke nogen til nogensinde at gøre. Du har valgt at købe uden tavle. Så du har en ekstra usikkerhed i forhold til os andre.

• #31   8. maj 2015 Skrev også tak for svar.

• #33   8. maj 2015 Okay.

• #43   10. maj 2015 Det i orden du syntes det. Men jeg siger bare jeg ikke er blank til det med tavler igen jeg ejer to katte med tavle og det var min mors hund som vi fik udstationeret og derfor var han tæt inde på livet af os. At jeg stiller spørgsmål er for at vide mere om det hvis det skulle blive aktuelt. Jeg ved kun det jeg selv har erfaret derfor spørg jeg og det har jeg vel ret til. Jeg er ikke avler og har ikke specielt meget forstand på genetik derfor spørg jeg. Folk kan jo bare svare i stedet for at komme med sure opstød.

• #44   10. maj 2015 Få ham da fotograferet...
    Så har du noget at forholde dig til, i stedet for at gå og være nervøs smiley

• #45   10. maj 2015 Da en del af hd kan være arveligt, så ja. Det at der er en søskende med konstateret hd, vil øge den statiske risiko for at din hund også får eller nedarver hd. Det er den statistiske beregning der er hele ideen bag indexberegninger.
    Men det er statistik. Biologien behøver ikke følge statistikken.
    Få hunden tjekket når den de 12 måneder. Så ved du om du er heldig eller uheldig.

• #48   10. maj 2015 Tak for rettelsen Isabel.

• #49   11. maj 2015 Okay det vil jeg gøre tak for råd smiley

• #50   11. maj 2015 Mine bliver fotograferet som 12 måneders :-). Både hofter og albuer.

Kommentér på:
Hofteledsdysplasi - Har hele kuldet det så?

Annonce