{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.526 visninger | Oprettet:

malamute tæve på 5, ikke renlig - HJÆLP!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle hg'er..
Bliver nok lidt langt, men er ved at blive idiot smiley

Min mor bor ved os for tiden, med sin alaskan malamute tæve på 5 år .
AM har aldrig Været rigtig renlig , hun har altid besørget of tisset om natten og når hun var alene hjemme, med enkle dage hvor hun ikk gjorde.
Nu har hun boet ved os et par mdr. Og er begyndt at sætte sig lige foran os (min kæreste og jeg, ikk min mor) og tisse , og kun på vores gulvtæppe, hun gør det selvom havedøren står åben og os selvom hun lige er kommet ind 20 min før.
Hun går ikke til døren eller varsler os, men gør det konsekvent foran os når vi er der. Hun gør det os når vi bare er alene med hende, når min mor ikk er hjemme, hvis vi sidder i stuen, gør hun det i gangen hvor gulvtæppet er.
Min mor forstår ikk vores frustration , vi har en dreng på 3 og en på vej . Og det ved at være rigtig ulækkert ?? vi har selv en tæve på 4 som er renlig og de har kendt hinanden altid .
Nogen der har en ide til hvad vi kan Gøre, eller hvad der kan være skyld i hendes urenlighed smiley




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  malamute tæve på 5, ikke renlig - HJÆLP!!
  • #2   16. maj 2015 Smider hende udefor. Når hun er blevet fanget,da hun rejser sig og løber igennem hele huset når vi går hen mod hende og siger nej , som om hun godt ved det er forkert..

  • #8   16. maj 2015 Hun har aldrig fået skæld ud a min mor da de boede selv. Da hun aldrig har gjort det når nogen så det. Hun får os "pænt" a vide at det ikk er okay. Man når næsten ikk at reagere inden hun sætter sig.. virker ud fra mit syn at det er noget protest over noget. smiley

  • #9   16. maj 2015 En hund, der altid har tisset og skidt indenfor mener jeg enten ikke har lært ikke at gøre det (og så ved den ikke at det er forkert) eller også er der en god sandsynlighed for, at der er noget andet, der spiller ind.

    Havde den været renlig på et tidspunkt - stabilt - så ja, men ikke når det beskrives som det gør her.




  • #10   16. maj 2015 Hunde er hunde... de protesterer altså ikke.

    Hvis hunden ikke er trænet korrekt, så er det jo din mors skyld... dælme ikke hunden der fejler!!


  • #11   16. maj 2015 Ja, jeg fornemmede godt på indledningen at du pegede lidt i protest-retningen.

    Den tanke ville jeg forkaste hurtigt. HVIS man skal rette blikket den vej, så tænk kommunikation i stedet for protest. Hunden er ikke jeres modstander i det der - det er jo ikke just trivsel, der får den til at gøre som den gør smiley


  • #12   16. maj 2015 Hun har altid gået til døren når vi var hjemme , og laver os udefor . Det har kun Været om natten og når hun var alene hun gjorde det. Det er de sidste 14 dages tid at hun bare tisser uden varsling foran os.
    Er bestemt ikk pædagogisk, man bliver skide frustreret når ens egen hellere springer en blære end at lave noget på gulvet , og var renlig da vi fik hende . smiley


  • #13   16. maj 2015 Hvis det er som du beskriver i #12, så må hunden en tur til dyrlægen.

    Er den steriliseret?


  • #15   16. maj 2015 Hvad er det du tænker at hunden protesterer mod?

  • #17   16. maj 2015 Hun har fået fjernet hele underlivet pga. Cyster. For et par år siden.
    Hun har været til dyrlæge og fået tjekket nyre, lever, blære osv.for nylig Og det hele ser fint ud.


  • #19   16. maj 2015 1 - Udeluk sygdom - Dyrlæge.
    2 - Rengør grundigt med Rodalon og smid evt tissetæppet ud.
    3 - Betragt hunden som en hvalp der skal lære renlighed. Ud når hunden har sovet, spist, leget og også ind imellem der.
    Hold øje med tegnene. De fleste hunde gør noget bestemt inden de tisser. feks snuser til jorden / gulvet eller går rundt om sig selv. Når I ser de tegn så ud med hunden og ros den kom.

    Jeg kan godt forstå I synes det er både træls og ulækkert.


  • #20   16. maj 2015 Krumme - afhængigt af hvad der motiverer hunden for at tisse indendøre kan den tilgang forværre problemet.
    At råbe er i mine øjne unødvendigt, man kan sagtens vejlede hunden uden at hæve stemmen.

    For hunde, der er renlige og altid har været det og som med sikkerhed trives mentalt - no problemo, mine egne ville få et venligt riv af - men ikke en hund, der viser tegn på mistrivsel.
    Og det synes jeg beskrivelsen bærer præg af.

    Den skal vises vejen, men ikke gøres drønforskrækket over sin uhensigtsmæssige kommunikationsform, IMO.


  • #23   16. maj 2015 Der er også den pointe for os, der ikke har urenlige hunde - første gang ville hunden får en forbløffet spontant skideballe og sendt ud.
    Anden gang ville tanken dukke op: HVORFOR?

    Og så tror jeg egentlig at trangen til at give skideballer afsløses af trangen til at løse det problem hunden tydeligvis har.



  • #27   16. maj 2015 Hun har haft et turbulent år , Med flytning fra lejlighed hvor hun gik med min mor og lillebror , til at flytte i en mindre lejlighed hos en a min mors venner , til et halvt år efter at flytte ned til os . Hun blev tæt knyttet til min mors ven , og min mor går stadig derop med hende og hendes tissen bliver altid noget værre hver gang hun har det.

  • #28   16. maj 2015 Krumme - du må forklare mig hvad det har med race at gøre?

    At give skideballer for uhensigtsmæssig adfærd hos en hund, der ikke trives er vist ikke noget nogen racer tåler skidegodt smiley

    Janni - der er jo absolut en pointe.
    Og som du næsten kan læse ud af dit eget indlæg er det ikke protest, det handler om, men en hund, der ikke lever et harmonisk liv.
    Det, der i virkeligheden skal til er at opnå den stabilitet der skal til for at hunden retter sig.

    Ja, hunden skal ud og jeg er enig med Tina i at man bliver nødt til at starte lidt forfra med træningen af renlighed - men vigtigst er at fjerne årsagen til problemerne.
    Om den så er fysisk, mental eller en kombination.


  • #30   16. maj 2015 Er det ikke mening at mor og hund skal flytte?
    Jeg kunne simpelthen ikke have nogen boende med en hund det rendte og pissede inde


  • #31   16. maj 2015 Kan ikk smide gulvtæppet ud da det er væg til væg .
    Når hun er alene hjemme og om natten er hun lukket i baggangen.
    Ved ikk hvor længe hun bliver ,
    Ved godt det ikk er hundens skyld , og hunden er en skøn hund. Men man kan ikk undgå at det er hende man bliver irriteret på når hun ikk engang varsler smiley


  • #33   16. maj 2015 Har prøvet at forklare min mor at hun nok ikke skal tage hende med op til vennen i et langt stykke tid , da der helt sikkert er noget savn os.
    Jo de flytter igen , hvornår ved jeg bare ikk endnu , da der er nogen personlige grunde til hun bor ved os en periode . Men er os ved at gå ud a mit gode skind . smiley


  • #35   16. maj 2015 Jeg tror hun vil være godt tjent med at få nogle helt faste rutiner i sin hverdag.

    Spise, sove, blive luftet, trænes - hver dag i samme rutine så hun altid ved, hvad hun kan regne med.

    Umiddelbart lyder det som en rigtig dårlig ide for den hund at sove alene om natten - for mig lyder det som om det er der at problemet har sin dybeste grund. Den er ikke tryg ved at være med sig selv.

    Den skal ud og have nogle gode oplevelser, der kan løfte den og gøre mere selvsikker. Ikke at det fjerner dens seperationsangst, men den bliver mere harmonisk.

    Racen er jo en brugsrace og meget meget aktiv - bliver den brugt til noget?


  • #36   16. maj 2015 Ved ikk om de tjekkede for det border banden . Men blæretændelse osv smiley

  • #37   16. maj 2015 Min mors værelse er lige ved siden af baggangen , så hun sover med min mor .
    Nej hun bliver ikk brugt til andet end familie hund , hvilke jeg os sys er forkert , men min mors valg .


  • #38   16. maj 2015 Krumme, det gør mine schæfere heller ikke.

    Det ville de færreste racer forhåbentligt - MEN her har vi alt gøre med en hund, der IKKE er i trivsel og som viser store symptomer på massiv usikkerhed.

    Uanset race mener jeg det er rigtig dårlig ide systematisk at skælde sådan en hund ud for den mister ganske enkelt tilliden til sine mennesker. Og det hjælper ikke just på dens trivsel.



  • #39   16. maj 2015 Er din mor interesseret i at arbejde for at løse problemet med hunden?

    Hvis ikke så ser jeg kun to valg - enten må du gøre noget eller også ville jeg bede hende om at flytte. Det sidste hjælper bestemt ikke hunden, men det løser da DIT problem.


  • #41   16. maj 2015 Jeg ville altså være ret firkantet

    Enten måtte mor arbejde for at løse problemet ellers måtte hun og hunden ud
    Jeg kunne simpelthen ikke leve med at der blev pisset


  • #42   16. maj 2015 Jeg tænker at din mor nok skulle have valgt en anden race.. Lyder for mig som en understimuleret, forvirret, uharmonisk hund, som skal bruge (som andre nævner) faste rutiner og noget, der kan give hunden selvtillid og glæde.

    Jeg synes første skridt ville være, at få brugt hunden. Derefter starte så langt nede, som der er behov for (som *lb* nævner).. Hvis hunden aldrig har lært at være renlig, er det jo klart den ikke kan finde ud af det. Nogle mennesker tror desværre, at hundende lærer tingene på magisk vis med alderen - sådan fungerer det (desværre) ikke. smiley

    Jeg ønsker dig held og lykke, jeg håber virkelig at den hund får et anderledes liv meget snart.. Alt efter hvad "familiehund" betyder. Hvis det betyder at være inde hele dagen med en tur i haven, kan jeg godt forstå den er utilfreds. smiley
    (Men det er jo svært at vide hvad "bare familiehund" er for dig. Vores hund skal også bare være en familiehund.. Men derfor vil vi stadig gå til træning, gå ture, arbejde med den osv. smiley )

    Igen, jeg håber du finder en holdbar løsning både for dig, hunden og din mor.


  • #47   16. maj 2015 Det er netop pointen at man bliver nødt til at finde ud af hvad årsagen er til at hunden har den uhensigtsmæssige adfærd.

    Og så sætte ind der.

    En ting ligger helt fast - en inaktiv malamut MÅ skabe problemer. Om det så er at tisse på gulvet, æde væggene eller naboernes kanariefugle...
    De skal lave noget...


  • #49   16. maj 2015 Ja, selvfølgelig skal den da have at vide at det er forkert.
    Det jeg skriver er, at jeg synes det er en rigtig dårlig ide at råbe ad hunden og give den skideballer.

    Et simpelt nej kan gøre det og en anvisning af vejen til døren. Og ja, det skal gøres lige INDEN den gør det, ikke når den har gjort det.

    Det er en kombination af ting, der må gøres - skideballer er for mig at se ikke en hensigtsmæssig del af det.



  • #50   16. maj 2015 Hun er ude og gå når min mor går med hende , da jeg er højgravid med bækkenløsning, sys jeg det er rigeligt at skulle aktivere og gå med min egen vuffer. Jeg Sys selv vores egen bliver forsømt lidt i denne tid . Så har slet ikk overskuddet til selv at gå i gang med AM .
    Har prøvet at forklare min mor mange gange at AM ikk får nok . Men hun tror jo bare hun trives da hun ikk ødelægger noget og normalt er en rolig hund smiley


  • #51   16. maj 2015 Hun ødelægger dit hus og dit forhold til din mor fordi hun ikke er renlig. !
    Er det "ikke noget" ?


  • #54   16. maj 2015 Jeg tror jeg må i gang selv . Kan ikk trænge igennem til min mor . Men må prøve igen når hun kommer hjem i morgen . smiley
    Tror desværre bare ikk en gang i timen er nok , da hun kan være kommet ind og 20 min efter kan hun sætte sig og pisse smiley


  • #57   16. maj 2015 Det er ikke din opgave at aktivere din mors hund.. Og da slet ikke når du har bækkenløsning.
    Er hun interesseret i hunden eller var det bedre at den blev omplaceret til en mere stabil tilværelse.
    Alt andet lige bliver det også meget nemmere for din mor at finde en lejlighed når hun ikke har en stor (urenlig) hund med


  • #58   16. maj 2015 Må prøve at komme igennem til min mor .
    Tusind tak for alle jeres svar smiley
    Rart at høre at det ikk er mig der er helt galt på den . smiley


  • #60   16. maj 2015 Dælme en led situation at stå i, Janni - kan godt forstå du er max frustreret....

    Jeg ville ikke være nær så gæstfri smiley


  • #61   16. maj 2015 Jeg havde sgu afprøvet noget mod inkontinens i samarbejde enhed dyrlægen.
    Det andet er sgu for ulækkert.
    Og så start helt forfra med renlighedstræningen.


  • #62   16. maj 2015 Ser jeg Tobi tage benet op for at vil strinte råber jeg skisme også af ham! han får et højt "Nej" som gør han stopper hvad han skulle til, derefter siger jeg "skal du ud og tisse" hvorpå han løber til døren.... Tobi er renlig, men kan finde på at lave et strint når Blis er i løbetid, så der har jeg ham lidt i øjenkrogen, og han kommer ud mere end normalt så blæren er tom smiley

    Jeg vil sige Træning træning og træning! Lær hende at gi hals ved døren, når hun gø'r spørger I "skal du ud og tisse" (helst i et spændende / nu skal der ske noget tonefald) derefter ud sammen med en voksen, når hun har tisset får hun en godbid / ros, kan hun lære det ville det jo være rigtig godt smiley Siger ikke det vil være nemt, hun er jo ikke helt ung, men gør dog et forsøg og håb på det giver pote, held og lykke med det smiley


Kommentér på:
malamute tæve på 5, ikke renlig - HJÆLP!!

Annonce