{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.259 visninger | Oprettet:

Hunderace {{forumTopicSubject}}

Vi er (desværre) kommet frem til den konklusion, at en collie fra den opdrætter vi gerne vil have fra, ikke kommer til at fungere hos os. I og med hun er den eneste opdrætter af denne race, som vi havde god kemi med, har vi besluttet at kigge efter en anden race.

Vi kigger på hund engang i 2016 - vi har derfor stadig en del tid til forberedelser smiley

Vi er et ungt par, som har kendt hinanden i lang tid - jeg fylder 18 til december og min kæreste er 21. De næste tre år, har jeg en ugentlig skoleuge på 23 timer om ugen. Det vil sige, at hunden vil kun skulle være alene 5-7 timer om dagen, alt efter transport.. Endnu mindre, hvis vores skoleskema ligger forskelligt.

Vi er klar over, at dette er en beslutning for mange år frem i tiden - og vi kender også de begrænsninger det vil give, men det at have hund, betyder bare så meget mere for os begge. Vi har ligeledes fravalgt en race og opdrætter nu, for hunden skyld og ikke for vores egen - fordi vi ER virkelig engageret i, at finde den helt rigtige race og hvalp til os, så den vil trives i vores hjem. Hundens trivsel er det vigtigste smiley

Vi har her den sidste uge passet hund og er derfor både kommet vores krav en hel del tættere - men også hvad der er realistisk i forhold til motion.

Vi ved endnu ikke hvor vi bor, men vi søger udelukkende boliger med hund tilladt. Vi står ret højt på mange ventelister og er derfor sikker på, at vi bor et sted, hvor vi må have hunden. Vi ved dog ikke, om der er have eller om vi bor i stueetagen.

I og med jeg gerne vil have en mellem til stor hund, så ved jeg det kan give nogle problemer mht. trapper, men dette problem vil jeg gerne tage til dén tid. Fordi mange af de lejligheder vi har søgt, er på stueetage med en fin lille have ELLER terrasse..

Vores krav
- Mellem til stor hund (absolut minimum er 50 cm. skulderhøjde)
- Ikke en hund, som sidder ved vores side 24/7.. Den må gerne være selvstændig, men ikke så meget, at den bliver svær at træne. Vi passer pt. en labrador/schæfer blanding og er ved at blive sindssyge over, at hun konstant sidder ved siden af os og søger hen til os.. Det er helt fint en gang imellem - men ikke hele tiden
- Jeg vil gerne træne rally med hunden. Selvfølgelig først efter hvalpe og unghundetræningen er overstået.. Dette er bare på begynder/hygge-niveau, altså for at have et sjovt samvær med hunden
- INGEN savleri!
- Hunden skal kunne med andre dyr, da vi har tamrotter
- Helst en hund med ingen eller minimalt jagtindstinkt
- Den må gerne være lidt reserveret overfor fremmede - jeg kan godt lide at det er MIN hund smiley
- En hund, med en god tænd/sluk knap og den skal ikke hænge på væggene


Vi kan tilbyde
- En engageret "familie", som sætter sig ind i racen inden anskaffelse smiley
- Jeg tror det realistiske bud, vil være 1 times gåtur om dagen, fordelt på 2-3 ture (dette er bare et cirka bud) + mental aktivering i form af små tricks i løbet af dagen (max. et par minutter ad gangen), søgning efter mad, evt. hjernespil o.lign.
- Børstning af pels 1 gang om ugen, max. 45 minutter (ca).. Helst ingen hverken klip eller trim
- Max alenetid på 6 timer om dagen.. Oftest maksimalt 5, eller mindre, hvis vores skemaer passer godt sammen
- Et liv, hvor hunden altid er med os i vores fritid.. Det vil sige alle andre tidspunkt end arbejde/skole smiley
- Hvalpetræning, unghundetræning og fortsat rally-lydighed herefter.. Eventuelt noget agility, det ved vi ikke helt endnu


Hvad skal man kigge efter i en hund, når man har et lidt ustabilt humør? Jeg har det psykisk svært og har nogle gange, nogen dårlige dage. Jeg bliver på ingen måde aggressiv, men ked af det - jeg kunne ALDRIG finde på at tage det ud over hunden, ved f.eks. at skælde den ud, blive irritabel eller lignende, men hunden vil jo højst sandsynlig kunne mærke det på mig - gør det noget?
Jeg håber også at en hund kan hjælpe mig psykisk - så jeg kommer ud hver dag og derudover møder nogle nye mennesker til blandt andet hundetræning

Min kæreste derimod er MEGET humørstabil..

Nu fik jeg skrevet en masse tekst - og jeg er ikke helt sikker på jeg har husket det hele, så I må meget gerne spørge eller komme med forslag.

Jeg vil gerne lige endnu engang tilføje, at dette er en overvejelse vi nu har haft i mange måneder - og der er stadig et godt stykke tid (minimum et halvt år), til vi overhovedet skal have hund. Først skal vi lige flytte, så skal vi få vores hverdag til at fungere, også mht. skole og sådan.. og ud over dette skal vi finde en god, pålidelig opdrætter smiley

Vi har forresten begge haft hund, da vi boede hjemme.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunderace
  • #1   25. jul 2015 Ej, hvor ærgerligt smiley Har i kigget på de hunderacer, der blev foreslået jer sidst? Ikke ment nedladende, jeg kan bare ikke huske hvilke racer der blev foreslået smiley
    Synes det er fint du tager dit "ustabile humør" i betragtning, ikke fordi jeg tror at det er en kæmpe faktor og SÅ skal man ikke have hund, men meget modent at overveje, om der er nogen racer, der er mere signalfølsomme overfor dette end andre. Må lige tænke lidt over, om jeg har nogen idéer til race.


  • #2   25. jul 2015 Fünke: Det er rigtig ærgerligt.. Vi er rigtig kede af det, men vi kan simpelthen ikke gå på kompromis med hundens trivsel. Det fører kun til frustration hos både os og hunden.
    Jeg mener at samojede og eurasier var oppe og vende sidst - og har smidt en pb til Isabelle herinde for at høre hendes tanker mht. eurasieren, hun bor også tæt på os smiley Jeg kan dog ikke så heeelt hitte ud af, hvad forskellen i grove træk er, på eurasieren og samojeden..

    Men ellers var det primært små racer, så vidt jeg husker og så labberen (som bliver for klistrende til os) smiley
    Derfor har jeg tilføjet flere krav denne gang - da vi jo er blevet meget klogere siden sidst smiley


  • #3   25. jul 2015 Det er også langt bedre at indse det nu, end at prøve lykken og så først må se sandheden i øjnene når man står med en 6 måneder gammel hvalp smiley
    Eurasieren lyder da som et godt bud. Hmm altså samojeden er jo under Dansk Polarhunde Klub, så den ligger måske lidt tættere på "polarhundene" end eurasieren - men eurasieren er jo også blandet med samojeden, så ja det kan godt være lidt forvirrende at se den præcise forskel; Har fået indtrykket af at samojeden er lidt mere aktiv end eurasieren, men det er slet ikke noget jeg har belæg for, så det skal jeg ikke kunne gøre mig klog på smiley


  • #5   25. jul 2015 Jeg syntes en times gåtur fordelt på en hel dag er utroligt lidt, syntes I skal overveje, især når I bor i lejlighed, om det virkelig ikke kan blive til mere i hverdagen..

    Derudover tænkte jeg på måske en broholmer eller sådan..? Det er nogle meget svære krav I har: selvstændig ikke-hængende hund, men den skal gerne ville samarbejde til rally; stor hund, men ingen savleri.. Helst ingen pelspleje.. Hmm.. smiley

    Det med dit humør.. Altså, en voksen hund, som hviler i sig selv, har nok ikke det store problem med det, men en hvalp, eller måske i højere grad en forvirret unghund kunne det potentielt være problematisk med..


  • #8   26. jul 2015 Har i overvejet en puddel?
    Den passer ret godt på alle jeres punkter dog med en smule mere pelspleje og skal klippes 4-6 gange om året.
    Tilgengæld får i en hund, som tilpasser sig aktivitetsniveau, er nem at træne og både er selskabelig, men også lidt selvstændig.

    Jeg har for halvanden uge siden hentet min første hund - det blev en Toypuddel. Jeg ville gerne have en glad hund, som er nem at træne, men som også tåler en dag på sofaen smiley Simba lever op til alle mine forventninger og ham vil blive klippet i hverdagsklip fremover for at minimere pelsplejen smiley


  • #9   26. jul 2015 Mange af jeres krav er altså noget man har "ansvar" for, altså forstået på den måde at det handler om opdragelse og træning.

    - Ikke en hund, som sidder ved vores side 24/7. Det er et træningsspørgsmål, at hunden lærer at det ikke er nødvendigt at følge sine ejere hele tiden
    - INGEN savleri! Det er også tildels et opdragelsesspørgsmål, selvom det ligger til nogle racer mere end andre, får hunden mad når den tigger, så salver den også
    - Hunden skal kunne med andre dyr, da vi har tamrotter Det kan de fleste hunde lærer, men uanset hvilken race i vælger at anskaffe jer, kan I ikke forvente at tamrotter og hund kan rende rundt sammen uden opsyn
    - En hund, med en god tænd/sluk knap og den skal ikke hænge på væggene Igen et spørgsmål om træning og at hunden er blevet aktiveret tilstrækkeligt
    Den må gerne være lidt reserveret overfor fremmede Du kan træne hunden(det skal ske allerede fra hvalp af) at den ikke behøver at hilse på alt og alle den møder på sin vej. Hvis du træner god kontakt med din hund vil den også være mere "ligeglad" om omverden. Men det vil også være meget individ afhængigt og ikke kun race afhængigt

    Jeg syntes dog at der er flere af jeres krav og hvad I ønsker af hunden og vil tilbyde den, ikke harmonier.


  • #10   26. jul 2015 Isabelle: Men de skriver selv, de skal bo i lejlighed med lille have. Jeg bor selv i lejlighed (godt nok uden have), og jeg bruger ca. 3 timer på gåture i løbet af en dag, og havde jeg en "lille have" (i hvert fald ifh københavnske standarder smiley ) så ville jeg stadig skulle bruge minimum 2timer på ture. En lille have er da ikke noget en hund kan bruge til ret meget..

  • #13   26. jul 2015 Det kommer dæleme også an på hvad du og hunden laver på turene. Man skal nok passe på ikke kun at skære det ud i tid og kilometer, som jeg har set mange gøre, det er i mine øjne lidt misforstået. Jeg går ca 1,5 - 2 timer om dagen og ca. 5 kilometer (når vi ikke tæller løbeturen med) med hunden, men vi går ikke ret langt, for så bruger vi tiden på at lave en masse sjov på turen, det vil jeg langt hellere end bare at trave flere kilometer i flere timer med hunden, og det er helt hundrede, at hunden også hellere vil.
    Det skal måske lige indskydes at der er tale om schæferhund af brugslinjer, og vi bor i en etværelses med egen have smiley



    Og nej, savleri er da ikke noget man kan træne, eller opdrage væk?
    Sorry for of tipic TS smiley


  • #14   26. jul 2015 AboutMyDogs, lad mig omformulere

    - Ikke en hund, som sidder ved vores side 24/7. Vi vil ikke have en hund, som klistrer hele tiden. Lidt er okay, men ikke hele tiden. Muligvis et træningsspørgsmål, men det ligger nogle racer langt mere naturligt at være klistrende
    - INGEN savleri! Jeg snakker ikke om, når den tigger. Jeg snakker om i hverdagen. Jeg synes f.eks. en berner sennen er en SÅ skøn hund, men den vi havde i familien savlede konstant - fordi sådan var dén race (i hvert fald det jeg har lært).. er det ikke lidt ligesom at bede en schæfer om at have tip på ørerne, eller?
    - Hunden skal kunne med andre dyr, da vi har tamrotter Selvfølgelig skal det trænes og selvfølgelig skal vi ikke lade dem være uden opsyn. Men vi vil gerne have en hund, med intet eller minimalt jagtindstrinkt og som af natur er åben/venlig overfor andre dyr
    - En hund, med en god tænd/sluk knap og den skal ikke hænge på væggene Okay, så fjerner jeg dette krav. smiley
    Den må gerne være lidt reserveret overfor fremmede Jeg omformulrerer: jeg vil IKKE have en lalleglad hund.. F.eks. en hund som labberen, er slet ikke, det jeg søger i sind

    Ih, jeg synes sgu nogle gange folk på HG kan være meget negative. Vi sætter jo netop alle disse krav, for at hunden OG os bliver tilfredse. Nej, jeg er ikke til små hunde og jeg ville aldrig kunne affinde mig med, at have en lille hund. Det er jeg ked af, men det er SLET ikke mig.. Og nej, jeg er heller ikke kattemenneske. smiley

    Jeg er desværre også bare fatsat på udeseende - det er ikke det smarteste, men der er bare nogen hunde, jeg slet ikke kan se mig selv eje.

    Forresten jeg er ikke sur, hvis nogen tror det smiley

    Og jo, mere end en times motion ville nok kunne blive realiseret, men jeg vil hellere satse på mindre daglig motion og så hunden får mere, end omvendt. Den anden vej får man jo bare en frustreret hund. smiley


  • #16   26. jul 2015 Jeg synes det er fint at du/i har de de krav der er, det er med til at indsnævre feltet og SÅ kan man jo kigge på, om man kan gå på kompromis med noget af det, hvis man finder en race der ellers passer godt smiley

  • #17   26. jul 2015 Isabelle: min gamle hund savlede som niagra falls, når han tiggede og ellers ikke - det er en utrolig dårligt teknik, men han gjorde det smiley

    TS: hvad med en dansk spids?


  • #18   26. jul 2015 M.G: Den ligner godt nok meget en japansk spids (som ligner en samojede), hvad er forskellen? smiley

  • #23   26. jul 2015 Milla: jeg mener at den danske spids er lidt højere, har mindre pelspleje og gør mindre... men jeg er ikke ekspert, jeg har bare kendt et par eksemplarer smiley der var ganske dejlige, aktive, glade for at træne, virkede ikke klæbende, men heller ikke reserverede overfor fremmede, men ikke udbredt hilsetosse som mange retrievere og selskabshunde fx smiley

    isabelle: vi i familien ignorerede ham bare, men da vi ofte havde besøg af bedsteforældre som gav hist og her, så var det aldrig noget vi kom helt til livs, men fred være med det, de gamle mennesker synes jo han var det dejligste, og tiggeriet havde ofte taget til, hvis han havde været på ferie deroppe smiley to skridt frem og et tilbage som man siger smiley


  • #27   26. jul 2015 Line Z: Desværre dukker der bare sjældent racer, som passer til os, op på internater. De racer man ser oftest er jo schæfer (som er for meget, selvom kæresten godt gad have en), labber (som overhovedet ikke er det, vi ønsker af sind), golden retriever, blandinger af disse (evt. med noget andet i) og så diverse små hunde..

    Derudover gad vi rigtig godt, have en opdrætter, som vi kan snakke med, kontakte og lignende. smiley

    Vedrørende hvalp/unghund, så har jeg gjort det en gang før, så det tror jeg nu nok.


  • #28   26. jul 2015 Selvfølgelig er der racemæssige forskelle på hvor "klisterende" en hund er, men en border collie og en selskabsrace for den sags skyld, kan sagtens lærer at det ikke er nødvendigt at gå med sin ejer på toilettet mv. Jeg har selv haft en "klisterende" hund som fulgte min mindste bevægelse, men det har jeg da trænet væk(hun var 1,5 år, da jeg begyndte at træne det). De fleste hunde vil dog gerne på et eller andet plan være i samme rum som sin familie, hvis de opholder sig der i længere tid, men jeg tolkende ikke at det ville være et problem.

    I forhold til savleriet så er der selvfølge racer det ligger mere til end andre(på grund af anatomien). Men det kan reduceres med den rette håndtering, men kan også fremprovokeres. Jeg kender flere labber som savler voldsomt samt Berner Senner som ikke gør. Jeg har selv haft to boxer(de er kendt for at savle) og de var stort set savle fri. Nu er det ikke noget som er taget ud af det blå, I kan vælge at læse lidt gammel forskning omkring klassisk betingning af Ivan Pavlov, det holder stadig den dag i dag.


    Jeg har skrevet som jeg har skrevet, fordi man skal passe på med ikke at generalisere, bare fordi man har mødt et eller to individer af en race, er det ikke nødvendigvis sådan allesammen er.

    Specielt i de populære racer er der store adfærdsmæssige forskelle og dem skal man være villige til at acceptere.

    TS: Jeg beklager meget at jeg tog mig tid til at svare på din tråd, når det tilsyneladende har irriteret dig sådan.


  • #30   26. jul 2015 AboutMyDogs: Nu synes jeg lidt du overtolker - det var jo ikke dit svar der var irriterende, men den lidt negative attitude jeg opfattede, du havde. smiley

    Jeg har måske heller ikke forklaret mig godt nok. Jeg finder f.eks. ikke en collie klistrende på en ubehagelig eller irriterende måde. Må ærligt indrømme, at jeg stadig sidder lidt fast i, at jeg egentlig gerne vil have en collie, da det er lidt drømmeracen. Nu har vi mødt en hel del og de HAR bare de egenskaber, som vi søger i en hund. Så måske skal vi alligevel overveje at kigge efter en anden collieopdrætter... Ja, jeg ved ikke helt.. Må i tænkeboks!


  • #31   26. jul 2015 Ingen negativ attitude her, syntes bare at det var nemmere(tidsmæssigt) at svare dig ved at bruge din egen tekst og fed skrift.

    Hvad er årsagen til at en collie fra den opdrætter I havde fundet ikke fungere alligevel?

    Af og til har specialklubberne og opdrættere omplacering af unghunde eller voksne, så man kan godt være heldig at få den race man gerne vil have den vej igennem, uden at det er en hvalp.


  • #32   26. jul 2015 En collie er da en pleaser , ligesom labben osv....eller har jeg taget helt fejl af de collier jeg har mødt ?

  • #33   26. jul 2015 AboutMyDogs: Årsagen er, at vi har fundet den opdrætter i DK, hvor collierne kører i højeste gear mht. aktivering. De kræver en hel del mere end en "almindelig" collie og efter et par måneders overvejelse, har vi besluttet, at det er for stor en opgave (hvilket vi er rigtig ærgerlige over, men vi bliver nød til at tænke på hundens trivsel først)

    René: Jeg synes overhovedet ikke de collier jeg har mødt (og nu har jeg mødt mange) har været TÆT på labben af sind. De er bare anderledes - de ER pleasere, men på en anderledes måde. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forklare det smiley


  • #34   26. jul 2015 ok, jeg synes da netop collien meget ofte "tilbyder" sig og finder på mange pudsige ting for at se om der kan falde godbidder af.

    Min lab eller flatter for den sags skyld har nu aldrig siddet på mig 24/7, men de gjorde det begge gerne på gæster, og måske derfor pasningshunden også gør det ofr at finde lidt tryghed ?

    Men hvis i sorterer collien fra på grund af aktivering, så skal i så sandelig også gå udenom retrieverne smiley


  • #35   26. jul 2015 René: Det, jeg skriver er, at vi sorterer HENDES collier fra (pga. aktivering), men vi overvejer nu at finde en anden opdrætter af collierne, hvor collierne faktisk passer på standarten, mht. aktivering smiley

  • #36   26. jul 2015 Men hvis du har ustabit humør så skal i i hvert fald ikke vælge en signal følsom hund.....




  • #38   26. jul 2015 Lis A: Som sagt, har vi nok mødt 20-30 forskellige collier nu og vi har ikke fundet dem klistrende på den måde, vi ikke kan lide. Det er som nævnt før meget svært at forklare, men der er forskel på, hvordan hundende opsøger en, hvordan de er i hverdagen o.lign.. Og der er jeg ikke glad for f.eks. labberen og cocker spaniel. Det er umiddelbart de eneste to racer jeg har oplevet i hverdagen ud over collien og derfor de eneste to racer, hvor jeg kan give eksempel på, hvordan jeg IKKE bryder mig om det.

    Jeg tvivler dog på at mine forældres cocker spaniel er racetypisk med hans sind, så dén tæller måske ikke helt alligevel.

    Min faster og onkel har en border collie/islandsk fårhund mix og ham finder jeg heller ikke klistrende på en irriterende måde - omend han siger til når han keder sig smiley


  • #44   27. jul 2015 Hm... jeg tænker lidt Finsk Lapphund. En af mine rigtig gode veninder er opdrætter af dem og jeg synes umiddelbart at jeres ønsker og krav harmonere meget godt med lapphunden som jeg kender den. Det er en ret ukompliceret hund, der ikke stiller de helt vildt store krav til aktivering og motion, men den vil da gerne lave noget hvis det er det man ønsker.

  • #45   27. jul 2015 Kromfohrlænder er godt nok fin som glathåret! Finsk Lapphund er også meget smuk - tak for forslagene, jeg går i gang med at læse lidt op på begge racer! smiley

Kommentér på:
Hunderace

Annonce