{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.424 visninger | Oprettet:

Om en hund trives? {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen,
Nu har jeg efterhånden set rigtig mange tråde hvor der nævnes ting som at der er forskel på om en hund trives eller bare stiller sig tilfreds, og så sad jeg og tænkte, hvordan kan man se om en hund trives? Ak, forstå mig ret. Jeg er klar over at man kan se på kropssprog osv om en hund generelt er glad, kuet eller andet. Men hvordan ser en hund ud som er i trivsel? Jeg tænker at det er en af de ting som der ikke er entydigt svar på, da det jo altid er en vurdering udefra lavet af os mennesker, men hvordan synes DU at man kan se at en hund trives?
Jeg synes det er lidt interessant, da jeg fx som jordemoder studerende ved hvad der skal kigges efter hos spædbørn (som også har begrænsede muligheder for at fortælle hvad de har brug for) for at se/ tjekke om barnet er 'i trivsel', men at sådan en 'mental tjekliste' ikke rigtig findes for hundene, oder was?

Jeg tænker IKKE at dette skal være en opbremsning af at hunden skal blive brugt til det 'den skal'.. Fx. At Wolf får lov at blive brugt til træk når nu han er en husky.
For dèt handler meget mere om HVAD hunden bruges til (hvilket muligvis kan være en del af trivsel) men ikke trivsel generelt (hvilket er det, jeg synes er interessant at høre folks meninger om).. smiley

Så folkens, lad mig endeligt høre nogle ideer om, hvordan du ved, at en hund er i trivsel smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Om en hund trives?
  • #1   10. aug 2015 Klare øjne, fin pels, glad, frisk og frejdig smiley

  • #2   10. aug 2015 Jeg ser/hører ofte om hunde der IKKE trives ved at de får en uhensigtsmæssig adfærd; begynder at gø ad ingenting, splitter ting ad, der kan nævnes en masse ting men generelt at finde på andre ting at lave - fordi den ikke bliver tilbudt nok aktivering og det kan jo både være fysisk og mentalt.
    Hvis hunden bare "stiller sig tilfreds" så ser jeg det som at den ikke finder på andre ting og det er derfor for mange sværere at få øje på, at hunden ikke trives optimalt.
    Men generelt mener jeg at mistrivsel ofte viser sig i uhensigtsmæssig adfærd, som jo igen kan vise sig i mange ting afhængig af race og individ smiley


  • #3   10. aug 2015 Hov men ja, helt hverdagsagtigt ser jeg også på min hund at hun trives fordi hun er glad og frisk, der er liv i hendes øjne (bortset fra når hun er træt smiley ) og hun virker.. livsglad, så at sige smiley

  • #5   10. aug 2015 For mig er det essentielt at mine hunde kan koble af når de ikke er i træning. Mao, de må IKKE stresse - for mig er det en god indikator - kan de fyre den max af på banen - og kan de koble max af udenfor banen - så trives de smiley

  • #6   10. aug 2015 Jeg tænker at måden det evt. kan defineres på må være forskellig fra race til race ..

    Jeg kan selvfølgelig godt se om mine virker glade og tilfredse ... men nu skriver I ordene " glad, frisk og frejdig" joe men for folk der fx ikke kender skotten og møder mine fx samtidig med vores venner Golden, så vil mange tro at mine ikke er glade, friske og frejdige, for den Golden vil totalt i energisk udstråling, kropssprog og kontaktsøgende adfærd helt overstråle mine ...så det må være forskellige markører der indikerer om den enkelte hund er i trivsel.


  • #7   10. aug 2015 Jeg plejer at beskrive Chili som et hyperaktivt dampbarn, når vi er ude på markerne. Når vi så kommer ind glider, hun trinløst over i sit alter ego, nemlig den 32-årige gigtplagede, belgiske bryggerhest. Kun et virkeligt trænet øre ville kunne skelne prustelydene fra hinanden smiley
    Jeg er sikker på, at hun trives. Hun elsker begge dele lige højt. Jo, så lige det sidste mht trivslen, madskålen må ikke være tom. Hun må være af fattig herkomst, for selv om, at hun ikke er sulten, "skal" skålen være fyldt.
    Endnu en grund til tørkost frem for barf. Yak! smiley


  • #8   10. aug 2015 Jeg vurderer trivsel på mine hunde ud fra bl.a. disse ting:
    Rolig inde, aktiv ude = afbalanceret.
    Glansfuld pels (undtaget under fældning), klare øjne, frie bevægelser, god ædelyst, lyst til at arbejde, fast afføring, regelmæssig løbetid, fri for sår/utøj/knuder og glad for kontakt med os.

    Hvis de afviger fra dette, er jeg obs på dem i en periode.


  • #9   10. aug 2015 hjemme ved mig, skal en hund kunne finde ro og bevæge sig roligt i hjemmet. og så må den gerne være klar når vi skal ske noget.
    eller fin blank pels, klare øjne (gerne med et glimt), lyst til mad og drikke, og kan bevæge sig uden problemer.


  • #12   10. aug 2015 En hund i trivsel er for mig en velafbalanceret hund, der ligesom hviler i sig selv. Den skal være obs/interesseret i sine omgivelser, men ikke hyper/stresset.
    Og vigtigste af alt, have masser af livsglæde smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #13   10. aug 2015 Jeg syntes det er svært at sætte ord på. Når bruger så meget tid med sin hund er det noget man føler. Jeg mærker tydeligt om min hund har det godt eller ej.

  • #15   11. aug 2015 Tak for alle jeres svar smiley

    Jeg synes det er ret interessant at alle jeres vurderinger er baseret på individ niveau,- altså at det handler om en vurdering af det man ser og oplever hos den enkelte hund.
    Mest fordi, at der ofte er tendens herinde til at skære ordet 'trivsel' over én kam, og der ofte ses at folk ud fra skrift vurderer om andre folks hunde er i trivsel.
    Ja selv når der er snak om en eventuel erhvervelse af en ny hund, er der nogen der på forhånd kan se ud fra skrift om denne fremtidige imaginære hund vil være i trivsel eller mistrivsel hos en anden bruger.. Hvilket jo er lidt spøjst hvis trivselstegn i så høj grad er individuelle.


  • #16   11. aug 2015 Jeg synes sagtens man kan dømme at hunden ikke vil trives hvis ejer ikke kan tilbyde den passende aktivering, du skrev bare at du helst ikke ville have, at det var dét det kom til at handle om smiley

  • #18   11. aug 2015 Lima, der vil altid være nogle herinde, der ved mere om dine hundes trivsel, end du selv gør. Det bekymrer næppe dig , men svagere sjæle vil stresse over de høje krav og forventninger. smiley

  • #19   11. aug 2015 Men TS, dit spg gik på hvordan man ser om en hund trives fremfor "stiller sig tilfreds". Jeg må indrømme, jeg selv sys det var et super svært spg smiley
    Men at se/læse sig til om en hund mistrives, er vel ikke det samme? Faktisk sys jeg, det er nemmere at se om en hund mistrives end trives, for hvis nu den bare "stiller sig tilfreds", kan man så se forskel..?
    Mistrivsel gir sig jo ofte til kende ved rimeligt klare tegn, hvorimod "stillen sig tilfreds" er.. Hvad..? Ingen tegn? Og trivsel må vel så være de ovennævnte tegn, vil jeg tro.. smiley


  • #22   11. aug 2015 Det dækker jo over en masse, så det er ikke let at gøre enkelt.

    Synes hunde afslører deres trivsel ved deres fysiske og mentale fremtoning. Det ligger i høj grad i detaljen - øjnene afslører en masse.

    Måske intuition hjælper til, når det handler om fremmede hunde. Mit bedste svar er: man kan se det.


  • #23   11. aug 2015 Hunde der har tilpasset sig til at leve uden tilfredsstillelse af behov, har stillet sig tilfreds, udstråler det umiskendeligt.

    Det gør mig så trist.


  • #26   11. aug 2015 Igen, tak for alle inputs!

    Isabelle, det var det jeg tænkte på: om der mon var nogle "fællestræk" for generel trivsel, og det kan der så måske laves som fx dem du har fundet smiley

    Funke: Men ér elementet med at hunden bruges "korrekt" virkeligt så sigende for trivslen generelt? Og kan man ud fra dette krav om "korrekt brug", vurdere andres trivsel af hunde derhjemme?
    Her tænker jeg at der da sikkert findes masser af fx brugshunde som ikke er i trivsel grundet andre faktorer i ejerens hold af hund smiley

    A-S: Jeg er helt enig. Synes også selv at det var et svært spg at svare på. Også derfor jeg noglegange undrer mig over andres vurderinger af andre brugere herinde sådan generelt. For hvis det er svært at se ivirkeligheden, er det immervæk umuligt at vurdere over skrift, eller hvad? smiley

    Jeg er sikker på at fx Wolf trives, og har egentlig ikke oplevet at nogen stilte spørgsmålstegn ved det irl eller herinde. Men jeg ser ofte at der dømmes herinde at andres hunde ikke trives, eller at de ihvertfald bare har stillet sig tilfreds med en lav levestandard ift hvad de burde. Og jeg synes blot at det var sjovt og lidt mærkeligt at det er så let at dømme over nettet og skrift når nu det er så udefinerbar ting ivirkeligheden (medmindre vi laver en lille generel liste som fx isabelle har gjort :)..)

    Det skal ikke være nogen hemmelighed at tråden her lige umiddelbart blev inspireret af valg af race/brugshunde tråden som begyndte at handle om trivsel af hundene hos TS af den tråd. Og jeg synes bare at man noglegange er hurtig til at skyde efter andre, uden egentlig at være særlig specifik i sin kritik, men at det ofte bliver meget overordnet som ved brug af ord som "trivsel". Og så blev jeg nysgerrig på hvordan dette overordnede og meget brugte term egentlig defineres når vi snakker hunde generelt. smiley


  • #27   11. aug 2015 Altså er ikke heelt sikker på at jeg forstår hvad du mener? smiley Nu tager jeg lige en fiktiv situation; jeg ville da aldrig pludselig dømme en bruger med schæfer og sige at hunden ikke trives fordi den ikke bliver brugt til IPO. Eller sige at en border collie ikke trives hvis den ikke bliver brugt til at hyrde.
    Jeg snakker slet ikke om at bruge hunden "korrekt" på den måde. Men at, for at hunden skal trives, så skal den aktiveres korrekt, og det kan jo foregå på mange måder, og som du selv siger kan en hund jo også mistrives af andre grunde end hvordan man nu lige aktiverer sin hund (pga. mad, pga. træningsmetode, osv osv) smiley


Kommentér på:
Om en hund trives?

Annonce