5.575 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Testikel ! Testikel !

God aften
Har en fransk bulldog på nu 6mån.
Den ene testikel er faldet helt ned, den anden er stadig halvt oppe i lysken, dog kan jeg næsten for den "helt" på plads ?? Jeg kan altid mærke den, og det som om den er ved, at falde på plads ?

Er jeg naiv og tro den vil falde på plads ? Eller kan det lade sig gøre, sådan som det ser ud ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Testikel !
  • #1   18. okt 2015

profilbillede
  • #2   18. okt 2015 jeg ville nok gå ud fra den ikke falder på plads. Men selv hvis den gør, bør du betragte din hund som kryptorchid og derfor undlade at avle på den.

• #3   18. okt 2015 Tror ikke den kommer ned. Ikke hvis han er 6 måneder.

• #4   18. okt 2015 Du kan være heldig, men chancen er nok lille.

• #5   18. okt 2015 I øvrigt har du krav på at få 1/3 del af købsprisen tilbage, hvis testiklen ikke er faldet ned når hunden er 8 måneder.
    Eller sådan er det i hvert fald hvis det er en DKK hund.

• #6   18. okt 2015 smiley øv, det er nemlig det jeg frygter.. Men har en tid ved dyrlægen om 2 mån. Hvor han bliver 8 mån. Der skal de konstatere om han er det? Han skal heldigvis ikke bruges til avl.. Men det stadig træls

• #7   18. okt 2015 Der er styr på alt, har det på skift osv. Men syntes stadig det er lidt øv... Hvis det ender med han skal opereres mm. Har jeg tænkt mig, at "lade den raske" testikel blive. Dvs. Så han stadig har en testikel tilbage!?? Hva tænker i omk. Det?

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
    #8   18. okt 2015 Opereres? Det er altså ikke strengt nødvendigt at fjerne den ikke-nedstegne testikel.

• #9   18. okt 2015 Altså risikoen for testikelkræft er ,mig bekendt, meget lille. Og når nu det er en bulldog så tror jeg risikoen ved operationen overstiger risikoen for kræft.

• #10   18. okt 2015 Medmindre jeg alligevel havde tænkt mig at kastrere, ville jeg da bare lade vovse beholde sine testikler... osse den der ikke er faldet ned.

Det er rigtigt at man førhen anbefalede kastration af kryptorchide hunde pga risiko for kræft. Men det har altså vist sig at den forøgede risiko for kræft er så lille, at der faktisk er større risiko fro komplikationer i forbindelse med operationen...

Så her havde jeg altså blot ladet testiklerne blive hvor de var...

• #11   18. okt 2015 Der anbefales at hvis hunden for konstateret kryptorchid , skal den fjernes da den har 13 gange større risiko for at udvikle testikelkræft ???

• #12   18. okt 2015 Ej, det passer altså ikke.

• #13   18. okt 2015 Jeg vil selvfølgelig os helst være for uden, syntes det er synd! Han får et eller andet fjernet hans "manddom" det synd!
    Men det er alligvel lidt en træls situation , ville ønske den faldt på plads ? Hmm smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#14   18. okt 2015 Det er korrekt, at risikoen for testikelkræft er væsentligt forhøjet - særligt hvis den ikke-nedstegne testikel ligger i lysken - men for hanhunde med normalt udviklede testikler er risikoen meget lille, så det er stadig ikke særligt sandsynlig, at din hund skulle udvikle testikelkræft.

Jeg har selv en kryptorkid hanhund. Hans opdrætter, som også er dyrlæge, har direkte frarådet mg at kastrere, medmindre der skulle opstå problemer som for eksempel testikeldrejning.

• #15   18. okt 2015 Tak for et godt svar:-) hvordan er din hund? Adfærd mm. Hvad er ulempen ved at at ha en hund med 1 testikel? Han kan ikke lave hvalpe ja ok, hvordan oplever du din basse ?

• #16   18. okt 2015 En krypto.hanhund kan sagtens lave hvalpe

• #17   18. okt 2015 ulemperne består egentligt bare i at hunde ikke bør anvendes til avl da det er arveligt, samt en smule forøget risiko for testikelkræft.
    Derudover siges det at der er en øget risiko for overproduktion af testosteron med dertilhørende adfærdsproblemer, men jeg er nu aldrig stødt på en hund hvor det var tilfældet... så ved ikke hvor stor risikoen er for at det sker

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#18   18. okt 2015 Det er jo svært at vide, hvordan han ville have udviklet sig, hvis begge testikler havde været normalt udviklet, men jeg synes nu, at han virker ret normal - på sin egen tossde facon smiley

Indtil videre er jeg ikke stødt på ulemper af nogen art.

• #19   18. okt 2015 hov ja -hunden KAN lave hvalpe!!! Den BØR ikke, og derfor bør du være ekstra påpasselig med at holde den fra løbske tæver... Den producerer sæd som alle andre intakte hanner, og kan altså lave hvalpe hvis den får chancen

• #20   18. okt 2015 Hunden kan sagtens lave hvalpe!

• #21   18. okt 2015 Haha jeg er vist ikke den hurtigste i dag smiley

• #22   18. okt 2015 Tusinde tak for en masse gode svar smiley

• #23   18. okt 2015 Vi havde en hingst(en han hest) med det samme problem, han blev ikke avls godkendt, så vi kastrerede ham. smiley

• #24   19. okt 2015 Alberte: Hvad har det med TS problem at gøre? Heste og hunde kan ikke sammenlignes.

• #25   19. okt 2015 Nej, Anne julie - heste og hunde er ikke det samme... men hverken heste eller hunde bør indgå i avl, hvis de kun h
    ar 1 testikel i pungen ..

Så på det punkt kan de godt sammenlignes ;o))

• #26   19. okt 2015 Lise -men det er fuldstændigt unødvendigt at kastrere hunden alene pga. den ikke kan/bør indgå i avl, mens jeg praktisk talt altid vil tilråde at kastrere en hingst der ikke skal avles på slet og ret pga velfærd... Det er mere end svært at tilbyde en hingst den samme velfærd som en vallak, mens det ved hunde sjældent er et stort problem.

og så er 5-600kg hingst bare lidt vanskeligere at håndtere end tilsvarende vallak, sådan generelt set. Det er ligeledes sjældent det store problem ved hanhundene

• #27   19. okt 2015 Lise: Nej, men fertil er altså ikke lig med avl. De fleste er trods alt i stand til at holde deres hanhunde fra tæver. Krypto. eller ej.

Der imod kan det være enormt besværligt at holde hingst. Og så vidt jeg ved er der ikke helt de samme negative konsekvenser ved at kastrere en hingst, som kan være ved at kastrere en hund. Selvom man godt nok høre om flere tilfælde af sædstrengsadherance.

• #28   19. okt 2015 At jeg(ikke får at være lyse-slukker)ikke ville gå ud fra at den falder på plads, da jeg ligesom har erfaring med andre dyr(en hest) hvor det ikke har været tilfældet. smiley

• #29   19. okt 2015 PS: jeg var ikke ude på at skabe en debat!!! smiley smiley

• #30   19. okt 2015 At du ikke er ude på debat, Alberte, synes jeg er ret tydeligt :o)) og jeg er stadig enig med dig - hverken hingste eller hanhunde med kun 1 testikel bør indgå i avl..

Anne Julie og Michelle: jeg synes ikke at jeg overhovedet nævner kastrering...?

• #31   19. okt 2015 13 gange meget meget lidt, er stadig meget lidt...

• #32   24. okt 2015 Watson (eb'er) er nu snart 1½ år gammel, han har kun en testikel nede, den anden ligger helt oppe i bughulen.

Han er med DKK tavle og vi har fået 1/3 af prisen tilbage. Og har valgt ikke at kastrerer ham pga. af risikoen ved en bulldog i narkose er større end risikoen for testikelcancer.
    Det har vi aftale i samråd med vores dyrlæge. Men har osse snakket om at hvis det viser sig at han skal i narkose for en anden grund på et tidspunkt kunne vi vælge at kastrere ham der osse.

• #33   24. okt 2015 Tak for svaret smiley .. Så han har begge testikler ?? Baloo er 6 mån. Nu og tisser stadig som han gjorde da han var helt lille, dvs. Han er ikke begyndt at løfte benet? Hvornår begyndte watson at løfte benet ? Tænker nemlig det ka ha noget at gøre med, den ene testikel ikke er faldet ned måske ??

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#34   24. okt 2015 Det skal du ikke regne med. Min kryptorkide hanhund begyndte at lette ben, da han var 10 uger. Min anden hund var 23 måneder... (Og måske en smule tungnem smiley )

• #35   24. okt 2015 Watson har kun en synlig testikel, den anden ligger helt oppe i bughulen, dyrlægen kunne ikk mærke den da vi skulle ha lavet attest til opdrætter.

Hmmm tror han var omkring 8 måneder da han begyndte at lette ben og nej det skulle ikk have noget at gøre med hans manglende testikel. De kommer helt naturligt når han bliver kønsmoden

• #36   24. okt 2015 A -om stenen er faldet ned eller ej, har INTET at gøre med om hunden letter ben.

Jeg går udfra du tænker at den tilbageholdte sten, gør at han ikke producerer nok testosteron, og dermed ikke er "hanhund nok" til at lette ben?

Hvis det er tilfældet, kan den lynhurtigt aflives. Dels fordi din hund sandsynligvis producerer testosteron på helt normal vis (det behøver stenen ikke være faldet ned for) og dels fordi hanhunde ganske enkelt bare ikke alle begynder at lette ben på samme tid -nogen gør det tidligt, andre sent og enkelte aldrig. Kastrater letter jo i øvrigt osse ben smiley

• #37   24. okt 2015 Jeg tænkte måske det kunne have noget det at gøre? Så er det dejligt andre er mere erfarne og kan dele ud smiley Så mange tak for svar

Kommentér på:
Testikel !

Annonce