{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.593 visninger | Oprettet:

Valg af næste hund {{forumTopicSubject}}

Jeg er meget usikker omkring en kommende næste hund og race... Jeg er meget forelsket i border collien, men er bare konstant usikker om jeg kan tilbyde den nok i hverdagen.

Jeg har lige nu en Papillon, han var ment til at skulle have været familiehund, men endte med at jeg tog ham til mig og han er noget af det mest betydningsfulde for mig. Men der er også bare nogle andre ting jeg søger i en kommende hund, som Papillonen bare ikke har og derfor er jeg på udkig efter en ny drømmerace smiley

Jeg søger en meget arbejdsvillig hund, som skal bruges til rally på konkurrence plan, løbemakker et par gange om ugen også regner jeg også med noget agility som jeg dog kun har arbejdet lidt med før og så vil vi arbejde med nogle forskellige tricks ved siden af også til afveksling. Jeg ønsker en sund hund, gider ingen kortnæsede hunde.. og så må den ikke være for skarp i sit temperament.

Jeg vil kunne tilbyde hunden til den tid:
- Bo i lejlighed uden have
- Træning hver dag, både på hold og i klub, hjemme og i sammenhæng med gåture. Det vil variere lidt og ofte bliver træningen delt op i to i løbet af en dag.
- Lange ture op mod 10 km flere gange i ugen. Ellers 2x ture på cirka 4 km og med et par tisseture efter behov ved siden af selvfølgelig.

Vil nok cirka bruge 2 timer aktivt med hundene på de dage vi laver mindst, ved mindre jeg selvfølgelig er syg smiley Og ellers vil det variere lidt smiley

En kommende hund mere vil være en realitet om cirka 2 år, så der er noget tid endnu..har allerede kontaktet en BC opdrætter som sagde hun som udgangspunkt gerne ville sælge mig en hund, men hun ville selvfølgelig lige møde mig først til en snak. Men er stadig meget usikker om jeg ville kunne tilbyde hunden nok :s

Andre racebud er selvfølgelig også velkomne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af næste hund
  • #3   4. nov 2015 Træningstiden vil ikke variere meget, er mere gåtures længde der vil variere lidt smiley

  • #4   4. nov 2015 Golden Retriever. Meget samarbejdsvillig og stor drivkraft. De er meget lærenemme og omgængelige hunde.
    Men alt efter, hvor stor din lejlighed så kunne det måske fungere smiley


  • #5   4. nov 2015 Lejligheden er lille, men er ikke meget tid jeg bruger inde smiley

  • #8   4. nov 2015 Størrelse: cirka 18-25 kg
    Pels: Mellemlang, er ikke så vild med de helt korthårede. Men vil heller ikke have en der skal trimmes eller børstes hver dag.
    Lyd: Ikke alt for gøende. Men har ikke den største betydning da jeg ellers ville bruge tid på at træne uønsket gøen smiley

    Også ønsker jeg ikke en for vagtsom hund, er mig der passer på den og ikke omvendt smiley


  • #11   4. nov 2015 Du kan overveje collien, den er meget førerfikseret og lærevillig, den kører ikke så højt som borderen. Jeg går til rally og agility med mine, dog ikke på konkurrence plan, kun fordi de elsker det, og vi har det sjovt.
    Vil man langt i agility, så er det nok ikke collien man skal have, den er ikke hurtig nok, men kan nemt lære det, min Alba elsker agility. Rally er også super sjovt med en collie og mange er kommet meget langt konkurrencemæssigt.
    Vælger man denne race så kig på temperament og linjer - og se også på udseendet, der er stor forskel på udseendet på collier både hvad type, størrelse og pelsmængde angår.


  • #13   4. nov 2015 Toller og springer spaniel ville helt klart være en mulighed smiley

    Terrier siger mig ikke rigtig noget smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #14   4. nov 2015 En vizsla (findes både i en kort- og en ruhåret variant) kunne trives fint med den hverdag, du beskriver. Den når dog ikke bc'en til sokkeholderne, når det gælder agility.

  • #16   4. nov 2015 Kooikerhondje eller Miniature American shepherd kunne også være en mulighed smiley

  • #17   4. nov 2015 Ærgeligt at terrien og korthåret hunde ikke tiltaler dig for staffen passer så godt på det du ønsker :).
    Knald god til træning, og du kan faktisk træne alt med den


  • #18   4. nov 2015 Havde det som dig da jeg skulle vælge ny race.. Ville gerne have en sheltie og var bare ikke sikker på om jeg kunne levet op til hendes race.. Dog har jeg haft mange omkring som hele tiden har sagt jeg sagtens kan.. Og da min tante som er border avler og adfærd konsulent.. Sagde det ville ikke være et problem, for den måde jeg var omkring min egne hunde og hendes border.. Så ville den få et godt hunde liv smiley og i dag har jeg en 5 mdr møj unge med højt gear og er det bedste valg jeg har taget smiley

    profilbillede
  • #19   4. nov 2015 Tænkte du skulle se, hvad mig og mine collier laver for sjov, når vi ikke lige går til agility eller rally, men bare går ture - de elsker det og lærer lynhurtigt.
    Du kan dyrke lydighed og rally på højt plan med en collie, agility kan de også sagtens lære, men de slåer ikke borderne til konkurrence pga deres hurtighed, nogle bruger også collier som eks redningshunde.


    profilbillede
  • #20   4. nov 2015 Collien er også fin, men den passer ikke helt under mine kriterier med pels og størrelse smiley

  • #21   4. nov 2015 Altså.. Collien passer da lige præcis ind i dine krav med størrelse og pels? smiley Den ligger i den vægtklasse, pelsen kræver ikke børstning hver dag, men et par gange om ugen (og måske lidt grundigere engang i mellem, har ikke selv collie) smiley Skøn hund - den ville passe godt ind i det du skriver, i hvert fald.

  • #22   4. nov 2015 Hvis du ikke vil have collie, så skal du selvfølgelig ikke have den race smiley
    Men ud fra det du skriver med vægt og pels så passer den fint ellers havde jeg selvfølgelig ikke foreslået den ;-).
    Tæverne vejer som regel op til 25 kg, hannerne kan være tungere.
    Ang pels så lever den op til det du eftersøger - den skal ikke trimmes og den skal ikke børstes hver dag. Jeg soignerer mine ca hver 3. uge.


  • #23   4. nov 2015 Synes bare den har lige rigelig pels og den korthårede for lidt smiley

  • #24   4. nov 2015 Men må da hjem og se lidt mere på Tolleren og Springeren, de ville klart være en mulighed! smiley

  • #26   4. nov 2015 Jeg er vild med BC'en, og mit spørgsmål var også lidt om den ville kunne trives under det jeg ville kunne tilbyde, for det er jeg meget usikker omkring.. synes det er svært at se ud fra racebeskrivelser osv hvor meget de forskellige hunde skal aktiveres smiley

  • Stine T
    Stine T Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #27   4. nov 2015 Med den hverdag du beskriver nu, vil en border trives rigtig godt, så hvis det er den du er faldet for, så synes jeg du skal gå efter den smiley

    Oftest frarådes en border collie, fordi langt de fleste hundeejere ikke kan tilbyde den tilstærkkeligt arbejde i hverdagen, men med din hverdag ville jeg ikke være bekymret.

    Men du skal selvfølgelig også overveje fremtiden, jeg ved ikke hvor gammel du er, men måske får du fuldtidsarbejde og børn inden for hundens 12-årige liv (hvis du ikke allerede har det?) og så vil det være mere krævende at finde tiden til hunden, men det kan sagtens lade sig gøre, hvis man er indstillet på det.


  • #28   4. nov 2015 Jeg synes det er ret imponerende, hvad du gerne vil tilbyde din hund, men kan du også tilbyde den al det, når du skal under uddannelse? Bare af interesse smiley selv kan jeg ikke prale af at kunne bruge to timer på træning hver dag mens jeg er under uddannelse smiley

  • #29   4. nov 2015 Jeg er under uddannelse og er det min nuværende hund får, bare med lidt mindre træning fordi han ikke gider træne hver dag smiley

    Jeg er ret afhængig af selv at komme ud og bevæge mig meget hver dag så det er ikke et problem smiley


  • #30   4. nov 2015 Det synes jeg sgu er sejt smiley

  • #31   4. nov 2015 Det betyder meget hvilke linjer du køber en border collie efter, hvor meget den kræver af dig som ejer. Men en border collie af udstillingslinjer ville sagtens kunne trives med det du skriver.

  • #32   4. nov 2015 Jeg ville tage en snak med Lis A herinde hvis jeg var dig, hun/de har både BC af hyrde og udstillingslinjer smiley

    Jeg synes sagtens det lyder til at du kan have BC, og kigger man sig om efter gode linjer, så er mit indtryk altså ikke at de stresser totalt af mindre motion ind i mellem smiley


  • #34   4. nov 2015 Jeg har to border collier og de bliver ikke trænet med hver dag og ja det er arbejdslinier. Ikke alle og langt fra de fleste BC er stressede og kravler på væggene

  • #36   5. nov 2015 Jeg må til at kigge lidt rundt smiley

    Er fantastisk i er så gode til at hjælpe herinde! smiley tusind tak smiley


  • #38   5. nov 2015 Synes simpelthen bare det er en jungle med de linjer smiley

    Men har kigget og skrevet med Annette som har kennel Kojima, har mødt tre hunde derfra fra tre forskellige kuld som alle er rigtig fornuftige og gode hunde.. men hun blander udstilling og hyrde linjer smiley


  • #41   6. nov 2015 Nu er jeg heller ikke helt nybegynder, men bare begynder. Har løbet lidt med ham jeg har nu, men fordi han ikke kan lide når de andre hunde løber så er det ikke muligt at gå på hold med ham desværre.

    Men nu var det heller ikke det jeg grundlæggende skulle bruge den til smiley

    Ville da gerne have smuttet en tur til Odder i weekenden, men har ingen bil lige nu så er lidt besværligt at komme ud til klubberne rundt i landet..


  • #42   6. nov 2015 Lene Simonsens hunde har jeg da også set før in action smiley

  • #43   6. nov 2015 Ida - en bc er svær at løbe agility med, for en nybegynder, fordi de er så hurtige til at opfange det mindste signal du sender - bevidst eller ubevidst. Så man kan meget hurtigt få forvirret sig selv og hunden godt og grundigt, hvis man ikke liige ved, hvad man laver smiley

  • #44   6. nov 2015 Springer spaniel kræver en del pelspleje, den skal trimmes nogle gange om året. Enten skal du lære at gøre det selv, eller have plads i økonomien og overlade det til en professionel.

  • #45   6. nov 2015 ja Kirsten, har også l
    kigget lidt på den og var også det der gjorde at det ikke bliver den.
    Ved jeg ikke kan tage mig sammen til at bruge en masse energi på pelspleje, så ville være synd hvis det endte op med sådan en hund smiley


  • #46   16. nov 2015 Jamen Agnete, du har jo lige beskrevet papillonen smiley Gode evner for rally og ikke mindst agility. Med din astma er det nok en rigtig god hund at løbe med. Borderen er meget hurtig.
    God af have i lejlighed, hvis man lige bruger tid på at lære den ikke at gø af alle lyde. Nem at have med det offentlige, fordi den kan være i en lille taske. Kan sagtens klare et par lange ture om ugen smiley


    profilbillede
  • #47   16. nov 2015 Har Papillon nu smiley
    Ønsker bare lidt nogle andre ting ved en næste hund som Papillonen ikke helt opfylder smiley

    Min astma er ikke noget jeg før har mærket, så går ikke ud fra det bliver et problem når jeg får den rette medicin for det igen smiley


  • #48   16. nov 2015 Men det bliver muligvis også en Papillon dreng næste gang også en border når jeg er færdig med uddannelse hvor mit liv er lidt mere stabilt smiley

Kommentér på:
Valg af næste hund

Annonce