{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.165 visninger | Oprettet:

Michelle C
Michelle C
Tilmeldt:
21. nov 2022
Emner: 1 Svar: 1

Valg af hunderace {{forumTopicSubject}}

Hej
Kæresten og jeg står overfor at skulle have hund indenfor det næste års tid.
Vi har hele tiden været glad for labrador retriever men står i den situation at vi kun må have hund under 35 kg og 40 cm så der er labradoren for stor.
Vi ønsker en hund der er samarbejdende og kontaktglad. Vi vil gerne træne DcH lydighed.
Vi har selv tænkt på Papillon og engelsk Cocker Spaniel, har i andre bud?
På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hunderace
  • #1   6. dec 2022 Welsh springer spaniel måske...?

  • #2   6. dec 2022 Drop papillon, hvis du vil træne DcH program. Ud over at den er for lille, så lader der også til at være langt imellem snapsene hvad angår sindet.

    En border er oplagt, hvis man virkelig vil træne målrettet. Men den er jo meget langt fra en labbedelle smiley Mellempuddel kunne også være et bud.


  • #3   6. dec 2022 Puddel kunne være et godt bud tror jeg - bestemt ikke en labrador, men har nogen af de samme kvaliteter, alt efter hvad der nu gjorde i faldt for labber smiley

    Ellers er dheltie jo også en lille, trænbar hund.

    Anne Julie - de er da noget over 40 cm. Vi har mødtes med flere henover sommeren, og de har alle været tæt på eller samme højde som Sten (han er 52 cm)


  • #4   6. dec 2022 Altså vi er enige om at det var 35 kg OG 40 cm ikke? Altså ikke enten eller?
    For er det begge, så dur BC jo heller ikke.
    Er det enten/eller, så er det intet problem at få en labbe på under 35 kg.


  • #5   6. dec 2022 Michelle, de BC’ere jeg træner med, er bitte små - vejer 12-13 kg, og måler ikke over 40 cm. Man behøver jo ikke gå efter et udstillingsskrummel smiley

  • #7   6. dec 2022 Hvem har sagt udstillingsskrummel? Men det er godt nok MEGET få (hvis nogen overhovedet) BC'er jeg har set, der var under 40 cm - 12-14 kg har jeg set en del af, men ikke under 40 cm, heller ikke blandt hyrdelinjer
    Under 40 cm er jo mindre end både sheltie og de fleste mellempudler.


  • #8   6. dec 2022 Michelle: Du har ret, de er højere end 40 cm.

  • #11   6. dec 2022 Isabelle, der er flere boligselskaber, hvor hunde kun er tilladt op til 40 cm.

  • #12   6. dec 2022 Er i sikre på der ikke står 35 kg ELLER 40 cm? En hund på 40 cm og 35 kg er dælme en meget meget kompakt lille hund. De fleste under 40 cm vejer nok max 15 kg smiley
    Hvis det er nu er et ELLER så ville i sagtens kunne finde en labrador smiley


  • Michelle C
    Michelle C Tilmeldt:
    nov 2022

    Emner: 1 Svar: 1
    #14   6. dec 2022 Hej tak for jeres svar indtil videre.
    Det er netop både 40 cm og 35 kg. Begge grænser skal de være under og det er så fjollet med især højden synes jeg.

    Jeg har os læst lidt om en miniature american shepherd men om den måske vil blive lidt af en stor mundfuld for os, det ved jeg ikke.

    Ift puddel så har jeg os selv kigget på dem men bliver lidt usikker på hvor meget pelspleje det kræver og om man skal til en hundefrisør hver måned, det er nok ikke lige noget for os.


  • #15   6. dec 2022 I kan heller ikke være sikre på, at Miniature American Shepherd holder sig under de 40cm.
    Standarden siger:
    Tæver: 33-44 cm Hanner: 35-46 cm Begge mine er omkring 43. Også selvom den yngste har forældre der begge ligger på omkring 39-40 cm

    Hvad med dansk-svensk-gårdhund?


  • #16   6. dec 2022 Ft spaniel tæve, super dch hund, glad og mild hund som ingen bliver bange for.

  • #17   6. dec 2022 hvad med jack russell terrier ..

  • #18   6. dec 2022 Jeg ville nok finde et andet sted at bo smiley Hvis man virkelig gerne vil træne DcH programmet og gerne vil mere en C-klassen eller et familiehundehold så har jeg svært ved at se andet end en lille Cocker Spaniel (nok mest field trial), en sheltie eller en lille mellempudel for mig. Og det er alligevel ikke de racer man ser flest af til konkurrencerne eller på bare B-holdene rundt omkring. Man har en ret klar fordel i det program, hvis man vælger en race avlet til at samarbejde og hvor der i avlsarbejdet stadig lægges temmelig meget vægt på arbejdsegenskaber. Det er i sidstnævnte punkt det kniber ganske gevaldigt. Mange racer duer i princippet, hvis man læser beskrivelsen, men i praksis 'not so much' af den simpel grund at avlerne fokuserer på udseendet istedet.
    De racer man ser hyppigst til konkurrencer er labrador af jagtlinier, schæfere af brugslinier, border collies, kelpies og lignende racer.
    Hvis i måske kunne få dispensation til en race der er 'my' højere, men inden for vægtgrænsen så ligger Australian Kelpie (tæver 43-48 cm) lige til højrebenet. Det er en race der gør det godt i DcH programmet.


  • Mathias M
    Mathias M Online Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #19   6. dec 2022 Spaniel racerne eller puddel er IMO det kommer nærmest en labrador træningsmæssigt.

  • #21   6. dec 2022 Syntes Cocker spaniel lyder som et rigtig godt bud.
    Der opfylder jeres krav. Det er en rigtig lækker race efter min mening.
    Kooiker eller Kromforhländer kunne være gode bud men begge lige på højdegrænsen.

    MAS er stadig alt for forskellige af både sind, højde og drøjde til at man kan danne sig et indtryk. Men har nu set mange rigtig fine eksemplarer.
    Syntes dog de gøer ret meget.
    Border collien bliver for høj og er noget speciel, samt ret langt fra en retriever af sind.


  • #23   6. dec 2022 Skal hunden bruges til dch så vil en engelsk Cocker ikke være et godt valg, det ville ft, dvs jagt Cocker der i mod;)

  • #24   6. dec 2022 Ift pelspleje på puddel, då afhænger det jo meget af, hvordan man ønsker pelsen - et udstillingsklip vil kræve en del pelspleje og formentligt nogen klippekurser (eller løbende besøg hos en dygtig hundefrisør), men man kan jo også holde den kortklippet, og det kan man klare selv med en god klippemaskine smiley

    Jeg tænker egentlig pudlen kunne være et godt kompromis, når nu en labbe er udelukket.



  • #25   7. dec 2022 kig efter en lille border tæve - dem findes der mange af - jeg træner med et par stykker og de er ikke store smiley

    men en lab tæve vejer nu da heller ikke 35 kg hvis du vælger en formel 1 og ikke en "gammel" udgave ??? smiley

    tror ikke du kommer ret langt i DCH programmet med de 2 du selv foreslår - så skal det i hvertilfælde være en FT cocker smiley


  • #26   7. dec 2022 Karin - den skal jo ikke kun være under 35 kg, den skal også være under 40 cm, og det kan selv en jagtlabbe vidst ikke være med på. Og vist også kun de færreste BC'er.

  • #27   7. dec 2022 Man kunne måske ansøge om dispensation for højdegrænsen?

  • #28   7. dec 2022 Sheltie, Border terrier eller parson russel terrier, passer i størrelsen og vil nogenlunde kunne klare et DCH program - dog vil den få svært ved at konkurrere med schæfer, labrador m. fl.
    Det er ikke ret mange border collier der er under 40 cm - så ville de skulle løbe mellem i agility og det gør de sjovt nok ikke


  • #29   7. dec 2022 Randi, den ene jeg træner med er blevet målt, og måler ca. 39. Ville den skulle løbe mellem, hvis den løb AG? Der ér bordere i mellem i DcH, men det er muligt at der er langt imellem. Ikke desto mindre findes de smiley

  • #30   7. dec 2022 Ja, mellem er op til 42,99.

  • #31   7. dec 2022 Anne
    Muligt at der findes nogle få eksemplarer af BC på 40 cm men normalt er de altså en del over.
    Personligt kender jeg kun til to BC tæver under 43 cm.
    Og de løb i mellemklassen i agility.
    Miley er en lille BC tæve og hun er 46,5 cm. Archie normal BC hanhund 54 cm.


  • #33   12. dec 2022 Min Lab tæve vejer da kun 27 kg.

  • #34   12. dec 2022 De fleste labber vejer mindre end 35 kg, men er som regel noget højere end 40 cm.

  • #35   12. dec 2022 Hvad med en Bichon Frise? Er utrolig nem at træne og har også været brugt til cirkushund.
    Har lige trænet en i hvalp og unghund klassen og hun fattede hurtigere hvad det var vi skulle end både retrievere, pudler m.f. Hun var også meget mere modig end de andre hunde.


Kommentér på:
Valg af hunderace

Annonce