2.297 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 57 Svar

Hund + SU + arbejde? Hund + SU + arbejde?

Jeg har gået og spekuleret i noget tid.. her i Århus synes jeg det er næsten umuligt at finde en lejlighed hvor jeg vil kunne leve udelukkende på SU.
Hvis der så også skal hund oveni (og det regner jeg med), så skal jeg finde et arbejde, og idet jeg nok kommer til at betale 37% af SU'en skal jeg først have tjent den del ind igen + nok til hundeudgifter og opsparing.

Men hvordan balancerer i studie, hund og arbejde? Hvis man ikke vil forlade hunden om formiddagen og så tage på arbejde om aftenen, så hedder det jo næsten fuld arbejdsdag hver weekend.
Jeg ved, at der er nogen der venter til de er færdige med studiet, men jeg synes over 5 år vil blive lige hård ventetid..

Men ja - vil i ikke fortælle mig, hvordan i får det hele til at fungere? Det er udelukket at leve kun på SU'en, for det kan jeg næsten ikke engang finde bolig til at kunne når det kun er mig selv smiley Men en masse arbejdstimer udover studie harmonerer jo heller ikke lige med hundeejerlivet.. suuuk

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund + SU + arbejde?
  • #3   14. nov 2015 Jeg har boet sammen med en kæreste eller en roomie, som ville tage hunden de dage, hvor jeg skulle på job efter skole. Ellers har vi boet flere i området med hunde, som har kunnet hjælpes.
    Ellers har jeg haft weekendarbejde og su-lån.

Se på Vejlby Toften. Det er et skønt kvarter og ungdomsboligerne er billige smiley

• #4   14. nov 2015 Jeg regner med at læse religionsvidenskab, som netop er de der 12 timers undervisning om ugen. Det her er jo selvfølgelig lidt abstrakte spekulationer da jeg endnu ikke aner hvordan min hverdag vil komme til at se ud - men har da overvejet at man kunne strukturere det med arbejde efter undervisning så hunden ikke vil være mere alene end de 8 timer som en normal arbejdsdag, og så bare læse om aftenen. Jeg synes bare det er svært at finde ud af, om det bliver for "presset" med sådan en hverdag. Men det her er jo selvfølgelig også lidt ude i fremtiden.

• #5   14. nov 2015 Jeg vil da lige huske Vejlby Toften smiley

• #6   14. nov 2015 Jeg læser international virksomhedskommunikation og arbejder ved siden af studiet. På en uge har jeg 12 lektioner i skolen, og en 14 timers arbejde - ofte er det to vagter i ugen a 7 timer. Jeg ville nok godt kunne have hund, hvis jeg ikke var så social. Jeg er i byen med mine venner hver weekend, ind i mellem også selvom jeg skal arbejde, og ses også meget med vennerne i hverdagen. Jeg vil rigtig gerne have hund, men jeg har ikke lyst til, at nedpriorere mine byture endnu. Så det må vente. Jeg har så dog heller aldrig været SÅ social, som jeg har været hele vejen igennem det her studie. Tingene kan vende smiley

• #7   14. nov 2015 Det kommer jo også an på, hvilket job du får. Jeg har haft job, hvor vi mødes en gang om ugen i halvanden time og resten af mine 10 timer ugentligt foregik hjemme.

• #8   14. nov 2015 Har du skrevet dig op til ungdomsbolig?

• #9   14. nov 2015 Julie - jeg er i kø til flere lejligheder hos Århusbolig. Den bedste hedder nr. 917 i køen smiley Burde nok også skrive mig op til noget andet

• #10   14. nov 2015 Har du skrevet dig op igennem ungdomsboligaarhus? Det er der alle studieboligerne udlejes igennem

• #11   14. nov 2015 Hov, og tak for jeres svar forresten smiley Det behøves jo sådan set ikke være mere end 10-15 timer om ugen, men det er jo alligevel lidt noget møg at skulle dedikere en del af weekenden til arbejde, hvor man ellers har god tid - men det kan jo blive nødvendigt

• #12   14. nov 2015 Hvis du kun er væk 12 timer om ugen, så går det nok, at du er væk en hel søndag (mmmm søndagstillæg)
    Jeg skal på job i aften, som pga tillæg kommer til at give mig 205 i timen. Det skal man ikke kimse af smiley

• #13   14. nov 2015 Hmm nej ungdomsboligaarhus tror jeg faktisk slet ikke, jeg har kigget på? Vil da oprette mig med det samme

• #14   14. nov 2015 Jeg var også lykkelig for mit gamle fritidsjob, der gav 120 i timen og med tillæg (som der ofte var) kom det op på 175 i timen, og jeg kunne helt selv styre hvornår og hvor længe jeg ville komme. Desværre er der ikke mere arbejde..
    Nu har jeg sabbatår og er lærervikar for 204 i timen, deejlig løn, men det kan jeg jo desværre ikke rigtig beholde hvis jeg starter studie smiley

• #15   14. nov 2015 Man kan jo også vælge at tage et sommerferiejob, hvor man arbejder fuldtid i tre måneder. Det kan række langt, hvis man er fornuftig med sine penge

• #17   14. nov 2015 Jeg kender flere, som har gjort det på den måde- både fra professionsbachelorer og uni. Så tit skal man vel heller ikke til reeksamen?

• #19   14. nov 2015 Hmm ja sommerferiejob er jo også en mulighed. Jeg tror egentlig jeg føler mig mere "sikker" hvis jeg har et fast job der kører gennem hele året, men det er jo bestemt en mulighed smiley

• #20   14. nov 2015 Ja, der kan selvfølgelig være noget dér. Forbandede politikere...

• #21   14. nov 2015 find en ungdomsbolig på www.ungdomsboligaarhus.dk
    De er ofte billigere og med knap så lang ventetid smiley
    F.eks. herude, hvor jeg bor. Kan ikke huske hvad 1 erne koster (de findes kun som ungdomsbolig herude) men vi bor jo i en 2er og de er altså noget biligere end alm. boliger. Ca. halvpris alt incl af hvad en tilsvarende i samme afdeling koster uden forbrug. smiley

Jeg ved ikke med hund su og arbejde, for jeg kan godt få det til at løbe rundt, men vi er jo også to. Men mon ikke du kan finde en løsning, så du kan få din drømme hund.

• #22   14. nov 2015 Hmm, kan jeg godt oprette mig på ungdomsboligaarhus selvom man først må oprette en ansøgning 6 måneder før studiestart?

• #23   14. nov 2015 Hvornår regner du med at starte?

• #24   14. nov 2015 du kan godt oprette dig, men du kan jo bare ikke søge før smiley
    Men 6 måneder før, burde også være rimelig realistisk for at få bolig derinde før studie start. Specielt hvis man søger bredt.

Vi fik 2 tilbud indenfor de 2 første måneder, første gang vi søgte (fik vores første lejlighed i april, jeg blev 18 og søgte i februar)
    Den her, fik vi efter ca. ½ år, men det var nok ligeså meget fordi vi var utrolig kræsne og søgte efter billig lejlighed med have, og hvor vi måtte have 2 hunde. Her må vi så kun have en, men alt det andet passede smiley

Her er min afdeling:
    http://ungdomsboligaarhus.dk/dept/3247/index

• #26   14. nov 2015 man må have hund på Skjoldhøj Kollegiet, og der ligger de skønneste grønne områder lige udenfor døren .....

• #28   14. nov 2015 Julie - til sommer smiley
    Super, så opretter jeg mig bare!
    Og uha jeg er bestemt også taknemmelig over at vi i Danmark faktisk får penge for at studere, hvor det i andre lande koster det hvide ud af øjnene..

Hanne - Skjoldhøj kollegiet har jeg faktisk også kigget lidt på, men da jeg har meget svært ved at dele bad/toilet og til dels også køkken med så mange andre, så må jeg indrømme at det bliver prioriteret ned

Sofie N - uuh, spændende smiley Jeg er også helt sikker på at første år er uden hund. Jeg ved med mig selv at jeg er nødt til at fokusere på at få et socialt godt liv, og med hund vil jeg skulle melde fra til en hel del af det.
    Så der har jeg simpelthen også besluttet at starter jeg på studie, så er jeg nødt til at gøre en indsats for at kunne trives socialt, og det er desværre lig med ingen hund til at starte med. Det er også langt lettere når man rent faktisk er startet og har et billede af, hvordan en hverdag realistisk set hænger sammen smiley

• #29   14. nov 2015 Der findes lejligheder i Skjoldhøj Kollegiet med eget bad og toilet, om de er til at få fat i ved jeg ikke, heller ikke hvor dyre de er .. men det er ikke det mest søgte i Aarhus, så muligheden kunne være der...

• #30   14. nov 2015 Tak for info Hanne!
    Og øv øv - jeg kan åbenbart ikke oprette mig på ungdomsboligaarhus, fordi jeg så opretter en ansøgning, og der fra dags dato vil være over 6 måneder til uddannelsens start..

• #31   14. nov 2015 Skjoldhøj har et rigtig grimt ry med overfald og voldtægt. Busserne kørte heller ikke helt derud på et tidspunkt pga chikane, trusler og hærværk.
    Og så ligger det bare langt fra alting, synes jeg.

• #32   14. nov 2015 funke så gør du det bare når der er 6 mdr til smiley det er så nemt og er jo gratis.
    Og jeg leger gerne hundesitter for dig, hvis du skulle få brug for det, når du engang får vuffi smiley ved jo det er en ret lille race du ønsker, og håber da at vi stadig ses til den tid smiley

• #33   14. nov 2015 Seriøst Julie P ... hvor hører du dog den slags .... Bor næsten lige ved siden af ... det med overfald og voldtægt har jeg aldrig hørt ... det med busserne, ja der er en af busserne der kører derud der kører igennem Gellerup, grundet problemer der har de for læææænge siden været stoppet en aften af og til ... men det er godt nok længe siden ...og det har aldrig været grundet noget ved kollegiet ...

Der er en anden rute der kører bag kollegiet og som ikke kører gennem Gellerup ....

de overfald og voldtægtsforsøg man hører om i Aarhus, det er nu som oftest inde i centrum ... ...

• #35   14. nov 2015 Hmm jeg troede faktisk Skjoldhøj havde et rimelig godt ry, altså Bispehaven bliver det fx. nok aldrig smiley
    Solvej det er jeg klar på! Håber ikke der går aaalt for lang tid smiley

Trine - jeps, det er jeg også fuldkommen klar over, det var derfor jeg skrev "læse om aftenen" for det er jo ikke klaret på undervisningstimerne, men det er jo netop tid man skal bruge på at forberede sig og altså ikke tid til at aktivere hunden. Jeg synes godt nok det virker lidt vildt når folk mener at de aldrig har haft mere tid end da de studerede fuldtid og havde arbejde ved siden af.. men det bliver nok også klarere at danne sig et overblik når tiden kommer smiley

• #36   14. nov 2015 Da min datter læste og boede alene med to bordercollier, måtte jeg tage hundene engang imellem for at det kunne fungere. Der er meget andet ved et studie end lige timerne.
    Selvom hun de fleste dage tog lige hjem til hundene, var der dage, hvor det ikke kunne lade sig gøre, hvis hun bare ville have et minimum af fællesskab med de andre på studiet. Dertil kom så fritidsarbejde.
    Oven i det betalte jeg alt vedrørende hundene.
    Det ændrede sig lidt da hun flyttede sammen med kæresten. Men selv der, tog jeg hundene i travle perioder.

• #37   14. nov 2015 Jeg forstår dig, jeg måtte også bare have hund, kunne slet ikke leve uden. har ikke fortrudt det i 1 sek, selvom jeg da godt ved at det på nogle punkter, måske havde været bedre at vente. Men god ide at vente til du ligesom er godt igang og har fået det sociale med osv. smiley
    Men ved jo du er fornuftig og nok skal sørge 110% for at være klar til hund inden du anskaffer dig en.

Vi må altså snart ses igen! det var så hyggeligt.

• #38   14. nov 2015 skjoldhøj koll ... er et udmærket sted, der er sikkert som alle andre steder folk man ikke vil bryde sig om .... men skal man have hund ligger det godt ...

• #39   14. nov 2015 Ja jeg synes det er svært, for det skal jo ikke være på bekostning af hunden at jeg bare ikke kan vente, og på den anden side synes jeg også at man skal gå efter den uddannelse man gerne vil have, og så må hunden komme på et senere tidspunkt i livet.. men kan mærke det bliver svært at flytte hjemmefra uden hund i hverdagen.
    Og ja, helt klart Solvej smiley Det var det!

• #40   14. nov 2015 Hvad med at flytte til Randers? 30 min med bussen så er du inde på Århus busterminal/banegård smiley
    Jeg bor i Randers pt, har den fineste lille lejlighed (hund tilladt) og betaler ca 3500kr inkl forbrug, boligstøtte og ungdomsbolig bidrag.

• #42   14. nov 2015 Tja, jeg har valgt ikke at studere i en by hvor det er dyrt at bo. Flytter til Randers til sommer og arbejder et par år før jeg vil begynde at studere færdigt.

Jeg må også have arbejde ved siden af når jeg skal igang med at studere for at kunne beholde bil men jeg ser det ikke som et større problem. En af mine venner som har to hunde studere og arbejder 1 gang i ugen + hver anden weekend og tjener cirka 3500 efter skat om måneden. Så kommer jo også an på hvor meget man synes man mangler for at det kan løbe fornuftigt rundt smiley

• #43   14. nov 2015 12 timer. Hold da op.. Da jeg læste bio på uni var det 25-32 timer i ugen med undervisning, lab, opgaver osv. ( tid med underviser ) Og så kom læsningen oven i. smiley

• #44   14. nov 2015 Men 12 timer? kan du så godt få su? der er jo et minimum krav på mener det er 24 timer før man kan få su? smiley

• #45   14. nov 2015 Agnete - ja sagtens, det er fordi der ikke er så mange undervisningstimer på humaniora, men der er så til gengæld mange timer man skal bruge på forberedelse og læsning derhjemme smiley

Uh jeg må indrømme at jeg ikke er helt vild med at der er for lang transport hvis man kan finde det til samme pris tættere på, men har da overvejet om det kunne betale sig. Jeg vil helst ikke distancere mig alt for meget, så at sige smiley

Og ja Århus er desværre en dyr by, hvis man skal bo bare nogenlunde tæt på.. men det er her jeg vil studere, og det vil nok også være dumt at sætte min uddannelse over styr fordi jeg ikke kan vente med (egen) hund smiley men har jo set at det er muligt at få det til at harmonere

• #46   14. nov 2015 Funke så længe du kan bo i ungdomsbolig, er der altså mulighed for at få noget til en ok pris. Jeg ved jo så ikke så meget om 1 værelses, da jeg altid har søgt med kæresten, men vi bor så billigt, at vi ville få svært ved at bo billigere, men det er jo så også kun fordi det er en ungdomsbolig. smiley
    Og vi har som du ved ca. 30 minutter ind til banegården, 15 minutter ind til viby torv, med bus. Du kan cykle til en del, og der er ca. 6 km til DKK viby på cykel smiley

Jeg synes altså du skal få en lejlighed herude, så har jeg ikke så langt når jeg skal se dig smiley

• #47   14. nov 2015 Jeps jeg så at der var 1-værelses lejligheder i Råhøjparken på 29 m2 til lidt over 2.000 kr, det er da helt acceptabelt og til at betale, så hvem ved smiley

• #48   14. nov 2015 Ja jeg ved jo så heller ikke hvor længe vi kan blive her.. Men hvis du bare gider holde dig til busser der er nemme og ikke tager 1½ time for at komme hen til dig, er det fint for mig, haha smiley

• #49   14. nov 2015 Hehe åh ja det man må ofre for offentlig transport smiley

• #50   14. nov 2015 Hanne: jeg har kendt et par stykker, som boede der ude- alle havde indbrud imens de boede det, og jeg har selv været udsat for en flok fyre med muskelhunde, som stod og hidsede dem op med "tag den så" af mig og min hund.

• #51   15. nov 2015 Men Julie man skal ikke skære det hele over en kam ... der sker uheldige ting alle steder.....det er ikke det mest eftertragtede koll Aarhus, men det er der man må have hund ... og i forhold til natur ligger det godt

• #52   15. nov 2015 Hanne: der er da mange steder, hvor man må have hund? Og der sker temmelig meget mere skidt der ude, end der gør fx hvor jeg bor.

• #53   15. nov 2015 er der MANGE kollegier i Aarhus hvor man må have hund ... sært jeg har boet i området i 31 år, har ikke hørt mere dårligt derfra end så mange andre steder ...
    Der kommer også folk i den lokale hundeskov der bor der ... må da høre dem ad hvor slem det er at bo der ....

• #54   15. nov 2015 Jeg ved ikke med kollegier, men der er faktisk efterhånden ok med lejligheder hvor man må have 1 hund/kat. smiley

• #55   15. nov 2015 nu var det kollegie jeg nævnte da jeg tænkte huslejen er lavere der end i en lejlighed...
    men nok om det man skal bare ikke lade nogle dårlige oplevelser ødelægge et helt steds ry, det synes jeg ikke er fair ..

• #56   15. nov 2015 jeg kender ikke skjoldhøj, så det vil jeg slet ikke udtale mig om smiley

Og skjoldhøj er ikke billigt overhovedet, deres 2 værelses koster 5000-6000 kr plus forbrug. Det er samme pris for almindelige rækkehuse herude (dyrere end 2-4 af de afdelinger jeg søger i med rigtige lejligheder)
    Jeg giver kun omkring 4000 kr incl. forbrug (før boligstøtte) herude, og vi bor i rækkehus med egen have.
    Jeg betalte 5500-6000 kr incl alt, i vores gamle ungdomsbolig, som lagde inde ved storcenter nord og som var helt nyrenoveret.

Så prismæssigt er skjoldhøj ikke billigere, hvilket nok er en af grundene til folk ikke søger derud så meget, fordi de kan få deres eget til samme pris.

• #57   15. nov 2015 En 1 værelses med delt køkken på Skjoldhøj koster 400 kr mere end 1-værelseslejlighed med eget køkken koster i Vejlby - og 100 kr mindre end en 2-værelses.

Skjoldhøjkollegiet HAR et grimt ry. Så der er ikke så meget at ødelægge.

https://cms.trendsales.dk/debates/debate?id=44489
    http://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=314918
    http://www.boliggalleri.dk/forum/generel-diskussion/6800-skjoldhoejkollegiet___aarhus
    http://www.aarhusportalen.dk/nyheder-om-brabrand.asp?AjrDcmntId=30788
    http://www.bodybuilding.dk/skjoldhoj-kollegiet-t27190.html

• #58   15. nov 2015 Må man have hund i Vejlby ??

Seriøst det nyeste af dine links er fra 2011 ...det er snart 5 år gammelt, og det er det nyeste..

• #59   15. nov 2015 Lige mht. Skjoldhøj: et værelse på Skjoldhøjkollegiet med eget bad og toilet, men med delt køkken (deler man ikke køkken med ret mange?), koster 2.644 kr, og det kan jeg simpelthen få til samme pris andre steder, men med eget køkken smiley
    Jeg har hørt at nogen har været glade for Skjoldhøj, men har også hørt om de problemer der har været - men troede at det var blevet rettet mere op på. Jeg bor knap 10 minutter på cykel fra kollegiet så har godt været lidt rundt omkring. Men må indrømme at jeg ikke er heelt tryg når jeg færdes ved siden af Gellerup smiley

• #60   15. nov 2015 Hanne: Ja, det må man. Ellers ville jeg ikke sammenligne det. Og seriøst, jeg gider ikke at sortere i google-resultaterne. Det har et ringe ry, det har det altid haft. Om det er blevet bedre? Tja, det skal jeg ikke kunne sige. Ryet har ikke ændret sig. Det eneste jeg påtaler er stedets ry. Og det er ikke kønt.

Fünke: Jeg mener, at man er 12 om et køkken derude.

• #61   15. nov 2015 Hmm ja jeg synes nok jeg læste i dit link at man deler med 11 andre. Man må jo nok bare opveje fordele og ulemper, men jeg synes det er lige lovlig mange samtidig med at bare deres enkeltværelser koster 2.400 kr. Men tak fordi i kommer med jeres tanker - det er jo ikke fordi det skal være en kamp om Skjoldhøjs ry smiley

• #62   15. nov 2015 Jeg kan i hvert fald varmt anbefale Vejlby Toften. Jeg bor her på 7. år- de første knap 4 i ungdomsboligerne. Her er stille, gode gå-muligheder, rare naboer i alle aldre og billigt smiley

Og så kan jeg sagtens lokkes til at lufte en hund en gang imellem smiley

• #63   15. nov 2015 Vejlby Toften er noteret smiley

• #64   15. nov 2015 Jeg var rigtig glad for at bo lidt uden for byen - halvvejs i Egå på åvænget smiley lige omme bag ved er der markvej, eng, å, og der er en længere ca. 1-1,5 times tur rundt om en kæmpe sø. 5 min på cykel til stranden ved Risskov. Og busserne går hele tiden fordi der både er bybusser og rutebiler på grenåvej.
    Minusset er afstanden til byen. Når man først er taget hjem, tar man ikke lige ind igen, eller ned i byen. Det tog 30 min på cykel til uni. Men det er jo hvad man er til. Vi måtte have en hund eller kat, efter aftale med viceværten.

• #65   17. nov 2015 Det vil jeg have i tankerne Ginne smiley

Kommentér på:
Hund + SU + arbejde?

Annonce