5.957 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
177 Svar
Skydes eller aflives ved dr. Dyr? Skydes eller aflives ved dr. Dyr?
Min gamle farmor, faster og jeg sad og snakkede forleden.
Min Fars hund trængte til at få fred, og han havde fortalt mig at hun skulle aflives.
Min Farmor kan desværre (for ham) bare ikke tie stille, så hun fortalte os at den var blevet skudt.
Eller, hun troede faktisk jeg vidste det.
Så sad vi og snakkede, og kunne godt tænke mig at høre hvad i tænker om at skyde et dyr istedet for at aflive ved dyrelæge og omvendt?
0 synes godt om
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.086
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 92 Hunde: 2 Emner: 354 Svar: 6.188
Hunden når slet ikke at opfatte hvad der sker - hvorimod mange hunde ikke synes et dyrlægebesøg er på top10, og derfor allerede der begynder at stresse.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.194
Tit vil hunden nok foretrække dette, hvis den ellers kunne vælge.
nov 2008
Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
Min gamle hund skulle faktisk skydes af en jæger. Og så imens han var igang med at snuse efter mus eller andet interessant. Desværre blev han så hurtigt syg at dyrlægen måtte gøre det.
Jeg fortrækker en dygtig jæger til denne opgave.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
jan 2010
Følger: 16 Følgere: 35 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 717
Hun skulle så have mundkurv på. Noget hun aldrig havde prøvet før. Aldrig har jeg fortrudt noget så meget. Hun var så stresset og ked af det, og i min verden er det bare ikke sådan de skal forlade jorden. Ville have ønsket at vi havde fået hende skudt istedet, imens hun var i skoven som hun elskede.
Der er ingen tvivl om at hvis Juice en dag skulle komme dertil hvor aflivning var aktuelt, så bliver han skudt - netop imens han er igang med noget han elsker.
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.335
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.368
Sisi er panisk ræd for dyrlægen og vi synes ikke det vil være okay at hun skal stresses på den måde..
Desværre stoler min mormor bare ikke på at en jæger vil gøre det ordentligt
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.523
Mine hunde har altid været trygge og glade ved at komme hos vores dyrlæge og det er den samme dyrlæge, der har behandlet dem hele livet, der har aflivet dem jeg har fået aflivet. Både Carlson, Daffy og Stormy er sovet ind på Herfølge Dyreklinik med en godbid i munden, mens vi har siddet på gulvet og hygget og nusset.
Jeg har hørt om flere jægere der selv afliver deres gamle jagthunde ved at skyde dem mens de er i færd med at lave det de elsker. Jeg tror den bedste død for fx Perle ville være at blive sendt ind i et feltsøg og så ikke opleve mere.
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.368
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.250
Min Vaks havde det på samme måde, og der var dyrlægen så sød at da hun havde givet ham den første sprøjte (det var også derhjemme og han reagerede på hende) gik hun ud i sin bil og ventede, for så troede han at hun var gået og var glad, så kom hun ind da han sov. Det var den bedste måde for ham, men om det ville hjælpe på din mormors er jo svært at sige
Til det tråden egentligt handlede om, ser jeg heller ikke nogen problemer i at hunden bliver skudt, hvis det bare bliver gjort ordentligt. Jeg kunne dog ikke med mine egne, men det er jo en personlig sag og ikke noget at gøre med om det er humant. Men jeg sad også næsten og tudede da Rosa skulle bedøves og jeg sad med hende til hun sov, hun lever altså i bedste velgående, jeg er bare ikke så god til det der med bedøvelse og aflivning, jeg sad også i et andet rum da Vaks skulle aflives for det kunne jeg slet ikke. Min mor sad så med ham, så han var altså ikke alene
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.250
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.589
Den forsvinder mens den laver det den elsker allermest.
Han begraver dem på samme mark nede i skellet. Det er SÅ fint.
Fasanen han lægger ud ved han præcis hvor er så han kan time det så han ikke er i tvivl om han rammer.
Den sidste han sagde farvel til var en irsk setter. Hun var så sat til af HD at hun knapt kunne gå, 12 år gammel og hun fik en stor dosis smertestillende og så tog de turen. Hun døde meget lykkelig med en fasan i munden. Fasanen får de selvfølgelig med i skellet.
Det er respekt.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Og jeg stemmer forøvrigt i med resten af koret
apr 2008
Vi har lidt en aftale om at Freja aflives herhjemme af dyrlægen hvis det "passer" sådan til den tid. Hun er bange for skud og jeg ville være usikker på om hun nåede at høre skuddet inden hun var væk? Ellers må det da være den ultimativt bedste død at lave noget, man elsker, og så være væk uden man mærker det
jul 2006
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
Men jeg har så alligevel sagt nej tak, til at få mine skudt
Sååå jeg er jo nok lidt op og ned her , selv om jeg ved at hunden ikke opfatter eller mærker noget ved at blive skudt
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.489
Tænk hvis den man fik til det, viste sig ikke at være lige så træfsikker, som man havde forventet. Lidt sent at fortryde så. Og der er masser af vildt, der bliver anskudt uden at dø af det, så ikke alle jægere kan jo være lige træfsikre.
Men selv med den mest træfsikre jæger, jeg kunne finde, ville jeg ikke bryde mig om det, men de fleste af mine hunde har nu heller ikke haft det store problem med at komme til dyrlægen, så jeg foretrækker at få dyrlægen til det. At andre vælger det, har jeg ingen problemer med.
Da jeg fik min højt elskede Havanna aflivet for nogle år siden, sad vi på græsplænen uden for klinikken og gjorde det, og det var meget fredfyldt.
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Så jeg kan kun tilslutte mig koret....
nov 2013
Følger: 9 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 74
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 292
Og hvis hunden er bange for dyrlægen, så få det gjort hjemme eller bag i bilen, eller hvor den nu er tryg. Min hund var også panisk ræd for dyrlægen - troede jeg, men det viste sig, at det var klinikken, hun var bange for og ikke selve dyrlægen. Det kan man jo tjekke ved at bede sin dyrlæge komme ud og hilse på hunden i bilen, når man alligevel er der - i god tid inden den forfærdelige dag kommer, så man har styr på, hvordan det skal foregå, så det er rart for hunden.
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.144
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.304
Jeg er jæger med stort J, men mine egne dyr kan jeg ikke selv aflive.
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.144
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.104
maj 2004
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 598 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.910
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Både for at kunne gå på jagt.
Men også fordi jeg forventer at have en del dyr i min fremtid, og jeg vil gerne kunne være 100% sikker på at de aflives 100% humant.
Jeg vil sikkert have ondt i maven, når de aflives. Men det er jo en lille pris at betale, hvis hunden dør lykkelig.
Alternativ ville jeg spørge om at få medicin til aflivning og selv gøre det.
Hvis mine dyr sløjer af over tid, og man fx står hos dyrlægen og opdager, at det er noget de ikke kan / bør leve med, fx kræft, så må dyrlægen godt gøre det.
Men grundlæggende mener jeg livet er godt. Og det skal det sgu have lov til at blive ved med!
Døden er blot sidste afsnit, og det er er op til mig at gøre det så mildt som muligt. Og det vil jeg gøre.
aug 2015
Hunde: 1 Svar: 1
Det er i øvrigt ulovligt hvis man ikke har et jagttegn... Uanset hvor mange ænder man har plaffet med lukkede øjne ude på marken..
Jeg selv vælger dyrlægen da jeg synes det andet er for brutalt at stå og se på
Men som sagt ser jeg ikke skævt på andre der får deres hunde skudt, så længe det er en kompetent der udfører gerningen
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Men også, at man undgår lidelser.
Sker der noget, så man får behov for akut aflivning, er det trygt at vide at man bare skal ind i våbenskabet.
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 268
okt 2012
Og man kan sagtens få hunden aflivet derhjemme - der er ingen grund til partout at slæbe den til dyrlægen, hvis den ikke bryder sig om det. Jeg synes dyrlæger generelt er meget dygtige og hensynsfulde overfor både dyr og ejer, når de afliver i dag.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Begge mine bliver formentligt aflivet herhjemme, de er begge helt ok med dyrlæge, og det giver jo, for os mennesker, en "pænere" død (intet blod osv.).
Min gamle tæve ville være blevet skudt, hvis jeg havde vidst at hun ville være så panisk. Hun blev aflivet hjemme, og det var bestemt ikke en god oplevelse, selvom dyrlægen gjorde et godt stykke arbejde. Hun var simpelthen panisk fra dyrlægen kom og til hun endeligt vart væk.
Jeg har intet problem med hverken den ene eller anden aflivningsmetode, så længe det foregår ordentligt = kompetent dyrlæge eller dygtig skytte.
Og ja, selv den dygtigste skytte kan fejle -men det kan en dygtig dyrlæge altså osse. Det ser bare ikke så grimt ud for os mennesker når det sker.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.915
okt 2012
Nu ved jeg ikke, hvor længe det er, siden du fik din hund aflivet, men det er mit indtryk, at hvis dyrlægen bruger den alm. anerkendte metode til aflivning i dag, så kan det ikke gå galt. Altså en kraftig dosis sovemiddel og så vente til hunden er helt væk og derefter den dødbringende sprøjte i blodet. Tidligere kunne de vist finde på alt muligt - at give den dødbringende uden sovemedicin først, stikke direkte i hjertet osv og det kunne godt give en rigtig grim aflivning - også selvom der ikke er blod. Men jeg tager måske fejl?
jan 2007
Herefter gik aflivning planmæssigt.
Men man hører, osse i dag, af og til om heste der rejser sig efter aflivning, osse selvom dyrlægen har lyttet efter x min og konstateret at kræet var dødt.
Den dyrlæge der aflivede Møffe, har aflivet andre af familiens hunde (og heste) tidligere, og der har aldrig været problemer... men Møffes aflivning var en længere affære, og bestemt ikke rar.
dec 2010
Følger: 88 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 916
jul 2006
dec 2010
jan 2007
Så en jæger må altså gerne skyde en hund... men jeg der hverken har jagttegn eller våbentilladelse, må self ikke.
jul 2006
jan 2007
Jeg gætter på at du forveksler det med lov om mark- og vejfred, som blev ændret for nogen tid siden, så det ikke længere er lovligt at skyde ANDRES hunde, når de strejfer på ens grund.
-det var tidligere lovligt, efter forudgående advarsel, at skyde sådan en strejfer, og det er det så ikke længere.
Men ens egen hund, eller for den sags skyld, en andens som ejer har bedt en om at skyde, må man altså gerne
dec 2010
jan 2007
Loven siger altså at de folk der afliver dyr skal være uddannede til det -dvs. dyrlæger, jægere, slagtere osv.
Yderligere er der love omkring brug af våben. Altså at man skal have våbentilladelse, ikke må skyde i tætbebygget område osv.
Hvis de love overholdes, må man altså skyde sin egen hund (eller andres hvis de ønsker det)....
Er du ved at tage jagttegn? Hvis ja, så prøv lige at hive fat i instruktøren eller en af de ældre jægere og spørg til det der med at skyde sin gamle jagthund. Det er slet ikke unormalt hos jagtfolk, og det er 100% lovligt.
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
maj 2007
Så for hende havde det været bedst at blive skudt, men man kan altid være bagklog.
jan 2007
-det er blot strejferne man ikke længere kan skyde med forudgående varsel sådan som tidligere
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.311
Hunden laver det bedste den ved og den opdager intet. Ingen stress, ingen angst, ingen mennesker der er kede af det.
Jeg håber at mine piger, den dag de ikke kan mere, selv sover ind herhjemme i fred og ro.
Skulle det ikke blive sådan, så ved jeg at jeg kan få mine dyrlæger til at gøre det præcis som jeg ønsker, og mit ønske ville nok være herhjemme i vante omgivelser.
Men nu er der forhåbentlig mange mange år til den dag kommer for mine elskede piger og den her tråd gør mig sku trist
okt 2012
Din hund burde være bevidsløs på det tidspunkt dyrlægen giver indsprøjtningen i blodåren - den bedøvende som gives først gives i en muskel. Det er i min optik kun dårlige dyrlæger eller dyrlæger som ikke er fulgt med tiden, som springer den bedøvende over.
Men det er måske mange år siden? Tror det var normalt at aflive uden bedøvelse for år tilbage.
maj 2007
okt 2012
aug 2008
Jeg ved dog at mine forældres gamle hund var svær at aflive. Hun var gammel, slidt og meget syg, men hun ville ikke give slip og det blev en grim oplevelse, dog mest for min far og søster, Mille opdagede ikke noget. Det er bare ubehageligt at stå og se dyrlægen kæmpe med hunden, det gør også at man bliver desperat.
jan 2007
Jeg mener ikke aflivning hos dyrlægen er en dårlig måde at aflive på overhovedet -men det er ikke nødvendigvis det optimale for alle hunde, selv når dyrlægen er kompetent
okt 2004
okt 2012
Jeg troede også min hund var panisk angst for dyrlægen men i virkeligheden var det klinikken. Det fandt jeg ud af ved at få hende undersøgt i bilen en dag, netop fordi hun var så ræd på klinikken. Men i bilen var der intet. Det var altså stedet og ikke personen. Det kræver selvfølgelig at man undersøger mulighederne inden selve dagen kommer og har talt det igennem med sin dyrlæge. Men man kunne evt starte med at undersøge, om det nu også er dyrlægen hunden reagerer på.
okt 2012
Og han ville ikke være mere tryg, hvis dyrlægen kom i hjemmet?
okt 2012
okt 2012
Lige præcis - jeg tror det er lidt en romantiseret ide det med at hunden dør øjeblikkeligt, når den bliver skudt. Det kan bare meget nemt gå galt - lige som det gør igen og igen på jagt.
Jeg tror, det er vigtigt at snakke aflivning med sin dyrlæge længe inden det er relevant og få snakket om nogen af de bekymringer man går med - f.eks. at hunden er angst for dyrlægen, om det kunne foregå andre steder end i klinikken, hvor ofte det går galt osv.
jan 2007
En hund der skydes, er jo typisk i ret kontrollerede rammer. Og så må man jo finde en jæger der ikke trykker på aftrækkeren før/medmindre han er sikker på at ramme. Jeg anser egentligt risikoen for ikke at ramme som noget mindre på en hund end f.eks. et rådyr....
okt 2012
Det er rigtig frygteligt, at det tog så lang tid med din hund og ikke sjovt at være vidne til, kunne jeg forestille mig, men måske han ikke mærkede det, fordi han ikke var ved bevidsthed? Døden tager desværre nogle gange lidt tid - også for mennesker selvom de er helt væk på morfin.
maj 2008
okt 2012
Så længe der er et eneste dyr, som render rundt med hagl i kroppen, så er det et dyr for meget. Jeg synes det er dybt rystende, at jægere ligesom bare accepterer, at det er en bieffekt ved at gå på jagt. Også selvom de ikke synes det er godt og gerne vil have tallet bragt ned, så synes jeg simpelthen, at det er skammeligt. Vi snakker om levende dyr, som skal lide måske resten af deres liv pga det. Enhver hvis hund eller kat får hagl i kroppen, er vist ikke i tvivl om at dyret skal til dyrlægen og have det fjernet igen. Så mht jæger etik så burde enhver jæger, hvis de bekymrer sig så meget om dyr, som de ofte påstår, i det mindste afstå fra at skyde med hagl. Bare fordi det er lovligt, så er det jo ikke ensbetydende med, at det er ok. Det er jo også lovligt aldrig nogen siden at gå tur med sin hund, men er det ok?
Det er muligt, du synes de jægere du omgås er gode jægere også i etisk forstand, men alene det at du fortæller, at de har ladet dig skyde efter dyr, inden du havde jagttegnet er simpelthen bare ikke ok og tegn på rigtig dårlig moral. Som du selv skrive er det forbudt at gå på jagt uden jagttegn. Og det værste er, at jægerne bare selv synes det er helt ok
okt 2012
https://www.facebook.com/22030968736/videos/10153392148623737/
Fatter ikke man kan skyde efter dem
mar 2008
Selvfølgelig vil jeg ikke udelukke at det kan gå galt, men det bør det ikke kunne, hvis jægeren er dygtig og ansvarlig.
Når det så er sagt, så er mine seneste hunde blevet aflivet hos dyrlægen, ingen af dem har været bange for dyrlægen, og proceduren er gået stille og fredeligt.
Jeg ville træffe valget om aflivningsmetode ud fra den enkelte hund og situationen.
apr 2008
mar 2008
jan 2007
-for man kunne ikke forestille sig at hundeejeren ville undlade at benytte en af de der tumpede jægere der skyder selvom de ved skudet er usikkert osv.?
Skulle min hund skydes, ved jeg helt nøjagtigt hvem jeg fik til det -og jeg ville ikke være spor bekymret for at der ikke blev ramt rigtigt første gang, ganske enkelt fordi jeg self aldrig ville benytte mig af en eller anden skydegal tumpe (dem er der jo trods alt en begrænset mængde af).
At anskydninger sker ER en kendsgerning når man vælger at gå på jagt... Netop derfor undersøger man jo hvert år antallet og arbejder aktivt på at bringe det ned.
Men tror du virkeligt at der ikke sker lignende uheld ved almindelig slagtning o.l.? Jeg har da kendt mere end en hest hvor man ikke har ramt rigtigt med boltpistolen, fordi hesten i sidste sekund har rejst hovedet e.l. Jeg kender osse til flere (temmeligt nye og veldokumenterede) historier hvor hesten er aflivet med sprøjte, for så at rejse sig efter et par timer....
Og hvis du insisterer på at vurdere jægerne efter laveste fællesnævner, så kan vi jo osse begynde at snakke aflivning udfra hvordan Breth Hansen (eler hvad han nu kalder sig nu om stunder) ville gøre det.
Både uheld og menneskelige fejl kan ske, det er livets vilkår, og det gælder uanset om man er dyrlæge, jæger eller slagter.
jan 2007
Ofte betyder haglet intet -vores gamle kat levede da det meste af livet med et hagl i hovedet. Han havde været forbi dyrlægen, men der var ingen grund til at fjerne det.
Og det er ganske ofte sådan det er -at haglet er uden betydning for dyret.
Igen: derfor skal der fortsat arbejdes på at nedbringe antallet.
Men skal hunden aflives ved skydning, så antager jeg altså at man ikke bruger hagl
dec 2010
så nej det er ikke alle jæger som vil og kan det. jeg har snakket med ham
manden idag og du have ret i at man må skyde sin ejeren hund.
jan 2007
Og ja, det vidste jeg godt jeg (vi) havde ret i
maj 2004
dec 2010
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Men, når det så er sagt, så kommer jeg aldrig selv til at vælge den metode, af den simple grund, at jeg selv ønsker at være tilstede når hunden skal herfra. Jeg ville aldrig i livet kunne stå og se på at min hund blev skudt
Så hellere bruge dyrlægen, så det foregår stille, fredeligt og roligt. Har efterhånden sagt farvel til en del hunde og katte, og det har foregået stille og roligt hver gang.
maj 2008
Jeg vil personligt bare hellere opleve, at der skulle stikkes en ekstra gang i min hund, end at opleve at den blev skudt men ikke dræbt i første forsøg.
Jeg har fået 10 hunde aflivet, og det har aldrig givet problemer. Så for mig er det ikke selve aflivningen, der er et problem men det at miste en elsket hund.
Og egentlig er det vel et spørgsmål om følelser. Hvis det nu var mig selv, der skulle aflives, ville jeg klart foretrække en sprøjte frem for at blive skudt, så naturligvis vælger jeg det samme for mine hunde.
okt 2012
Jeg er veganer, så nej jeg spiser ikke kød eller andre animalske produkter. Og nej jeg synes ikke man skal skyde en rask og sund ræv af nogen som helst årsag - ser ikke nogen forskel på en ræv, hund, eller andre dyr for den sags skyld!
Og hvis det er så uproblematisk og smertefrit at få en gang hagl i røven, ku man jo prøve på sig selv og se om smerten forsvinder af sig selv!
okt 2012
okt 2012
maj 2008
Så længe vi ikke selv har været med på en hel del jagter med den person, man forestiller sig skal skyde ens hund, kan man jo ikke vide, hvor god vedkommende virkelig er.
maj 2004
Samme årsag til at jeg sidder efter rådyr nogle eftermiddage nu her. Vi har for mange, og jeg ønsker ikke at der kommer sygdom her. Derudover så kommer kødet jo i fryseren.
Men derudover, så har ræve vidst intet med denne tråd at gøre.
maj 2008
Selv tak!
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.548
Hvis det gøres ordenlig vil jeg faktisk foretrække det frem for at stresse dyret med en tur til dr. dyr for at få det gjort..
aug 2008
aug 2008
aug 2008
maj 2008
sep 2005
maj 2008
aug 2008
okt 2010
Nu er vi så på vej til Haderslev til fødselsdag hos min far, dog uden vingummi
maj 2008
PS! Jeg gemmer dem til en dag, der kommer et barn, jeg ikke bryder mig om
maj 2007
aug 2008
maj 2007
maj 2007
aug 2008
maj 2007
aug 2008
aug 2008
aug 2008
maj 2008
okt 2012
Hvem er det, der har skrevet, at de mener at en ræv med skab skal leve sådan??
okt 2012
PS hvor fantastisk at alle de dygtige jægere, som aldrig rammer forbi, åbenbart er på HG eller kendt af nogen på HG - meget besynderligt
maj 2004
Søgt undskyldning... Det synes jeg nu ikke, men JEG som jæger vil gerne sørge for at det vildt der befinder sig på min matrikel er sundt og raskt og ikke lider, samt at der er føde nok. Hvor meget har jeg skudt det sidste år? nul og niks.. Selvom jeg har været på jagt. Jeg NYDER at være i naturen, se vildtet trives, og sørge for en vis balance. Jeg var med min far på jagt i vestjylland en dag. Vi så intet mindre end 5 harer. Jeg KUNNE da nok godt have skudt et par stykker til fryseren, men taget harebestanden i betragtning synes jeg det er meget mere givende at lade dem løbe.
Og jo, der er andet end rådyr man kan nedlægge. Jeg har haft jagttegn i 8 år, og nedlagt to rådyr. Dertil en del andet vildt, men det ER altså ikke rådyr der præger mit jæger-CV.
og PS: Jeg HAR skudt forbi på dyr. Det indrømmer jeg da blankt. Det tror jeg ikke at nogen kan sige sig helt fri for... Men jeg har aldrig lavet en anskydning.
PSPS: Jeg synes altid at diskussioner med vegetarer og veganere ender sådan her...
jun 2013
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 524
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.468
Så kunne vi måske trygt stole på at den...instans...vi ku kalde det noget fancy...som...skov og naturstyrelsen? eller sådan...vidste lidt bedre end os alm. mennesker -uanset hvad vi tror på, der er bedst for at opretholde balancen i den danske natur?
maj 2008
maj 2007
Eller nu har jyderne jo ulvene, men hvor meget det batter ved jeg ikke.
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.468
maj 2008
okt 2012
Hvorfor er det vigtigt at jeg har set et sygt dyr i naturen sådan helt tæt på? Jeg har jo ikke sagt noget om, at jeg synes, det er forkert at aflive et sygt dyr der lider, så jeg kan ikke helt se relevansen?
okt 2012
Hvor har jeg skrevet at man ikke må aflive en syg ræv? Jeg har skrevet, jeg er imod at man skyder sunde og raske ræve. Jeg synes gerne man må aflive et dyr, som er sygt og lider.
okt 2012
Dit forslag (omend den sarkastiske undertone) kunne være en ok løsning. Forbyd alle privatpersoner at gå på jagt og lad nogle få, veluddannede skovfogeder stå for at skyde det der skal skydes, hvis det ikke kan være anderledes. Så kunne megen lidelse undgås pga tumpede lystjægere som tror de er de bedste i verden til at ramme når de skyder. Personligt så jeg jo helst jagt afskaffet men ovenstående kunne være en mellemting.
maj 2007
maj 2008
Jeg håber, at det gav dig en lille erektion at sidde der og svine mig til for at have en holdning. Det tydeligt, at du ikke er tryg ved at blive sagt imod. Du har med åleglat tale fået slesket dig godt ind hos nogle herinde.
Nyd det, så længe det varer
okt 2012
Og hvor kunne de klæde jægerne hvis de ikke omtalte levende, intelligente og følende dyr som trofæer ??
Det er virkelig respektløst overfor det dyr, hvis liv de tager.
okt 2012
PSPS: Jeg synes altid at diskussioner med vegetarer og veganere ender sådan her...
Det er vel fordi at vegetarer og veganere generelt er imod at man slå dyr ihjel for sin fornøjelses skyld, når der ikke er nogen grund til det.
Omvendt tænker jeg måske som veganer:
PSPS: jeg synes altid at diskussioner med jægere ender sådan her...
apr 2008
apr 2008
apr 2008
aug 2008
Det eneste fascinerende ved det, var at se hvordan de arbejdede med deres hunde sådan en dag.
Men jagt, bare fordi, det kan jeg ikke sætte mig ind i. Det ender også med anskudte dyr osv. Der er mennesket sku en underlig størrelse. At drive jagt på dyr, bare fordi vi kan.
At man skyder syge, svage og gamle dyr er OK med mig. Hellere det end at dyrene sulter ihjel feks.
okt 2012
Nu er det jo ikke så tit, man bare svinger øksen på må og få i høsegården og så efterlader de af hønsene man ikke ramte til deres egen skæbne uden forudsætninger for at klare sig. At sætte fasaner ud har intet med jagt at gøre - det er ren og skær lystmord for fede, dovne jægere. Og de fasaner de ikke får skudt sulter ofte til døde, fordi de er vant til at blive fodret, med mindre ræven får sig et let måltid - nåå nej - den havde jægeren jo skudt for ellers æder den alle fasanerne
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/sites/default/files/rapporter%20o.lign./Skydef.pdf
Sammenfatning af Dyrenes Beskyttelses holdning til opdræt og udsætning af vildt til jagtformål
Ud fra en samlet vurdering af de oplysninger der fremlægges i nærværende rapport tager Dyrenes Be- skyttelse kraftigt afstand fra opdrættet og udsætningen af dyr til jagtformål. Dyrenes Beskyttelse me- ner, at der er så omfattende etiske og dyrevelfærdsmæssige problemer forbundet med opdræt og ud- sætning, at al kommercielt opdræt og udsætning af vildt til jagt bør afvikles.
Etiske problemer ved opdræt og udsætning af dyr til jagtformål
Dyrenes Beskyttelse er af den opfattelse, at det af etiske årsager er uacceptabelt, at der opdrættes pat- tedyr eller fugle blot med det ene formål at drive jagt på dem. Udsætning af skydefugle er uforeneligt med DB ´s synspunkt, om at jagt kun er acceptabelt, hvis det er naturens overskud, der jages, og hvis denne høst foregår på et bæredygtigt og dyreværnsmæssigt forsvarligt grundlag. For DB er det således ikke tilstrækkeligt, at forbedre de dyreværnsmæssige forhold omkring opdrættet, udsætningen og jag- ten på de udsatte fugle.
Udsætningernes formål er primært at levere jagtobjekter til efterårets jagter, hvorfor det omfattende opdræt og udsætning af fasaner må betegnes som en ren underholdningsindustri. Skydefuglene tjener det samme formål, som f.eks. dyrs optræden i et cirkus, nemlig undeholdning. Når dyrene fungerer som skydefugle, er der tale om en skærpende omstændighed, da de optræder med livet som indsats. Dette er baggrunden for, at nedskydningen af skydefugle må betegnes som ”lystmord”. I anden under- holdningsindustri stilles der særlige krav til den måde, som dyrene behandles på. Det kommer f.eks.til udtryk i dyreværnslovens § 14, hvor dyr ikke må dresseres eller bruges til fremvisning, cirkusforestil- linger, filmoptagelser eller lignende, hvis dyret derved påføres væsentligt ulempe.
Omfattende dyrevelfærdsproblemer
Denne holdning begrundes yderligere med følgende forhold:
I Danmark opdrættes og udsættes hvert år • ca. 1 mill. fasaner,
• over 1/2 million gråænder,
• ca. 50.000 agerhøns
Det skal ses i forhold til, at der i Danmark blev skudt i alt 2.339.800 mill. stykker fuglevildt i jagtsæ- sonen 2000/01.
Derudover opdrættes et ukendt men formentlig meget stort antal fasaner og agerhøns til eksport til andre lande med udsætning til jagt som formål.
Årligt indfanges i naturen 36.000 voksne fasaner til æglægning. Fældefangst er altid forbundet med stress hos det fangne vilde dyr og de kunstige miljøer, som dyr i fangeskab lever i, vil aldrig i samme grad kunne tilgodese deres fysiologiske og adfærdsmæssige behov, som det sker i naturen. Derfor vil al hold af dyr indfanget i det fri reducere dyrenes velfærd. Fangst af æglægningsfasanhøner og det ef- terfølgende hold af disse vildfangne fasaner må derfor betegnes som problematisk for dyrenes velfærd. Derudover vides intet om fangeskabsopholdets langsigtede virkning på fasanernes velfærd, efter at de atter er sluppet ud i naturen.
I opdrættet af fasaner og agerhøns ses problemer med fjerpilning, hakning og kannibalisme, som er symptomer på manglende trivsel. Dette afhjælpes traditionelt med fjerpilningshæmmende midler, som er adfærdsbegrænsende og dermed dyrevelfærdsmæssigt problematiske, foruden at de blot afhjælper symptomerne uden at løse trivselsproblemerne. Den dyreværnsmæssige såvel som den etiske problemstilling skærpes, fordi de opdrættede fasaner og agerhøns som sættes ud i naturen er adfærdsmæssigt handicappede og derfor ikke formår at klare sig overfor rovdyrene. Desuden er især de opdrættede agerhøns anatomisk og fysiologisk ændrede i for- hold til de vilde fugle i en sådan grad, at de har store problemer med at behandle og fordøje naturlig føde, hvorfor en større del af dem simpelthen dør af sult i naturen. Endelig er de opdrættede fasankok- ke ikke så gode til at etablere og forsvare territorier, hvilket ligeledes fører til dårligere trivsel.
Dette er i strid med de jagtetiske regler, samt en overtrædelse af § 7 i "Lov om opdræt af visse dyrear- ter", som siger at "Opdrættet vildt må kun udsættes, hvis det må forventes at være i stand til at overleve i naturen".
De store koncentrationer af adfærdsmæssigt handicappede fugle tiltrækker rovdyr. Fra brugere af op- drættede og udsatte fugle fører dette til krav om mulighed for at kunne begrænse antallet af rovdyr som ræve, krager, skader og rovfugle. Der foregår derfor en betydelig regulering - legal såvel som illegal - af den del af faunaen, der skønnes at skade opdrættet.
De udsatte fugle har ligeledes på en række andre områder en effekt på den fauna, de sættes ud i, idet udsætningen medfører:
• en genetisk forurening med overførsel af uhensigtsmæssige gener fra udsætningsfugle til den vilde bestand af ukendt omfang og betydning.
• sløring af ændringer i den vilde bestand.
• opkoncentrering af parasitter og patogener samt overførsel af disse til den øvrige fauna.
• mulig opkoncentrering af Borrelia gennem skovflåter hos fasaner.
• tilførsel af store mængder foder på de steder, hvor ællinger og fasaner udsættes og deraf føl-
gende næringsforurening af udsætningsområdet såvel direkte fra foderet som via fuglenes
eskrementer.
• bekæmpelse med gift af den gnaverbestand, som tiltrækkes af foderet, til lidelse for gnaverne
og de rovdyr, der spiser gnaverne.
• mulige reduktioner i udsætningsområdets paddebestande
Der anskydes som et absolut minimum 6500 opdrættede og udsatte fasaner pr. år. Gråænder er betyde- ligt mere skudstærke end fasaner, hvorfor de anskydes i et større omfang. Der anskydes mindst 182.000 opdrættede gråænder årligt.
apr 2008
maj 2008
Du efterlyser viden. Det er folk som dig, der er en skamplet på den danske jægerstand. Fordi du har erhvervet et jagttegn på aftenskole, så er du lige pludselig ekspert i alt vedrørende den danske fauna og flora.
Min tid til at besvare p**hoveder er begrænset, og middelbart gider jeg ikke bruge mere tid på dig
aug 2008
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Dyrlægen mente det var den bedste måde, fordi blodomløbet på en ældre hund kan være svagt, især underbedøvelse. Så for at det ikke skulle være langtrukkent, gav hun en ekstra i hjertet.
Hun forklarede hele vejen igennem hvad hun gjorde. Og var rigtig behagelig. Havde god tid uden at være sløset. Alt det praktiske var gennemgået inden. Så man ikke skal tænke over mere lige ovenpå selve aflivningen.
Bedst af alt opdagede jana ikke det var en dyrlæge..
Og nu tuder tøsen.. Suk
mar 2008
Jeg er ud af en familie, hvor mange har gået på jagt, nogle har opdrættet jagthunde og nu har jeg sørme en mand, der er jæger....
Ved i hvor ofte de tager en tur på jagtreviret uden at skyde, bare for at være helt klar over hvordan bestanden har det? Ved i hvor meget de går op i at lave remiser og foderpladser til dyrene?
Ved i hvordan de nøje udvælger de dyr, der skal skydes for at holde bestanden sund, vælger svage, gamle og syge dyr ud og nedlægger dem trods, at der er flotte "trofæ"dyr, som måske var nemmere at skyde.
Hvor mange almindelige jægere har overhovedet trofæer, jeg kender faktisk ikke mange. Hverken min mand eller hans 3 nære Jagtvenner smykker hjemmet med trofæer, men for pokker hvor kan de få megen tid til at gå med at vade omkring i tunge pløjemarker, gennem krat og åer for at få et par fasaner og måske en hare med hjem til kødgryderne. Et enkelt rådyr elle to blive det også til, men kun hvis bestanden kan tåle det. Og det smager bare, uhm.......
De kan snakke i time-, ja dagevis om hvordan det gik, om hvor gode hundene var, hvor flot den buk var, som de valgte at lade løbe. Hvor skønt vejret var, elle hvor elendigt, det var.
Jeg tror, at for mange forbinder jagt med de store jagter som godserne afholder - her kommer der dyrt betalende gæster og skyder, desværre ikke altid med samme ansvarsfølelse og jagtområder som den almindelige "lille" danske jæger.
Jeg har med glæde fulgt med i hundearbejdet på en jagt, eller taget en morgentur med ud for bare at kigge på vildtet, at jeg ikke har lyst til at skyde, det er en anden ting. Men jagten kan jeg ikke se noget forkert i, hellere ende et frit liv i naturen med en kugle, end at bestanden blive så tæt at de sygner hen.
Eller hvis vi sammenligner vildtlivet med det liv som vores slagtedyr bliver udsat for, puh ha....
dec 2010
puk er osse ret meget med på jagt i denne mdr her og næste mdr. jagt er næste lige starte op her for en mdr siden okt mdr. men nej det er masser af. regler som skal overholde,s ligesom må man ikke skyde hun vildtet. de kan have unger fra sidst mdr af. så man skyder mest fasaner harer ikke unger men store og han hjort
mar 2006
Følger: 33 Følgere: 35 Hunde: 3 Svar: 3
Så alle minde hunde er aflivet af dyrlæge, - enten hjemme eller hos dyrlægen, afhængig af årsagen. Ved man det på forhånd kan det gøres hjemme. Må dog sige, at vore hunde ikke er bange for dyrlægen overhovedet.
Er det for resten tilladt at skyde hunde og katte i DK mere?? Kun ment som et spørgsmål, - ikke som en holdning!!
aug 2008
okt 2012
Føj en oplevelse - og stakkels, stakkels hund!!!! Tænk at det skal være dens sidste oplevelse
Nu siger du erfaren jæger - men dygtig kan vedkommende ikke have været, når der skal 3 skud til. Så burde man fandme have frataget retten til at skyde på andet end dåser!!!
dec 2010
mar 2012
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 25
Med fare for at blive angrebet på kryds og tværs, så synes jeg ikke om at skyde egne dyr. Jeg var faktisk under den opfattelse at det var ulovligt, og det er det faktisk også, medmindre man er jæger.
Jeg synes nu alligevel man skal tage dyret til dyrlægen og få det aflivet. Det er hurtigt og (relativt) smertefrit. Til gengæld er det ikke alle med våben der er lige kompetente og er flere forsøg om at slå dyret ihjel og det er i min verden det samme som dyremishandling og skal straffes som sådant.
Jeg ved, folk skyder egne dyr fordi det koster lidt at få dem aflivet hos dyrlægen og det gider alle ikke betale for (hvorfor ikke er mig en gåde hvis hunden er et elsket familiemedlem).
Hvis man absolut skal skyde sin egen hund (please lad være alligevel) så sørg i det mindste for at aflede dens opmærksomhed så den ikke kigger ned i løbet og dør i frygt!
apr 2008
okt 2004
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.803
Lige lidt lovstof: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=161815
Kapitel 3
Slagtning og aflivning uden for slagterier
§ 6. Slagtning eller aflivning af dyr af hesteslægten, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.
Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1 nævnte personer.
Stk. 3. Stk. 2, gælder ikke aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted, jf. dyreværnslovens § 13, stk. 1.
Og så lige et lille stykke om jagt på ræv.
Ræven tager utrolig meget af vildtet, det kan man især se i områder hvor ræven ikke bliver skudt. Hvis en bestand af vildt bliver for stor, går der sygdom i vildtet. Og her mener jeg alt slags vildt. Som det f.eks skete på Fyn, hvor bestanden af rådyr blev for stor, her gik der sygdom i dem, og man mistede en helt masse dyr.
Det samme skete med rævene, da der i sin tid gik skab i dem. Nu har vi faktisk nogle ret pæne ræve, fordi der blev grebet ind. Men det tog godt nok lang tid, og nogle steder døjer de stadig helt sindsygt med skab.
Der bliver generelt faktisk skudt for få ræve i mine øjne, fordi der ikke er ret mange der dyrker disideret rævejagt. Jeg selv har kun skudt en i min korte jægertid, og den blev faktisk skudt i Sverige. En stor flot, fuldvoksen hanræv.
Lige lidt om trofæjagt. Jeg dyrker som sådan ikke selv trofæjagt, jeg har skam trofæer af næsten alt jeg har skudt, iform af billeder. Jeg har dog også horn fra bukke, skind fra vildsvin, og forben, og kranie fra vildsvin. Og jeg har hovedet fra den ræv jeg skød.
Nogle jægere jager kun for trofæet, andre kun for kødet, og så er der os som jager for trofæet, kødet, og suset.
Jeg har på en måde et anderledes forhold til de vilde dyr, noget anderledes.
Jeg ved de har en sjæl, jeg ved de har følelser. Når jeg er på jagt er jeg en af dem, jeg er også et vildt dyr. Men ikke det sejeste, selvom jeg har et våben.
Dyrene kan med lethed undgå mig, det er en særlig kunst ikke at blive opdaget.
Jagt om natten er mit rette element, sidde i mørket. Lytte til skoven, høre skoven tale, og nogle gange høre den synge.
Lugte til skoven, lugte de vilde dyr (JA det kan lade sig gøre at lugte nogle af dem!)
Høre de vilde dyr bevæge sig rundt, se dem.
Se uglen som lander få meter fra mig, og kigger efter mus. Smile af en rå, med hendes lam. Få våde øjne af synet af en elgkalv, se en vildsvine-so med sine smågrise, og bare nyde dem.
Få bankende hjerte af et vildsvin som kommer ud af skoven, følge den med rystende hænder. Tage en dyb indånding, og trykke på aftrækkeren. Mærke glæden over dyret blev ramt, og døde i skuddet.
Komme hen til det døde dyr, med rystende ben, bankende hjerte, en følelse af ydmyghed, og ære over at dette dyr faldt for min kugle.
Jagt er for mig magisk, en magi jeg elsker. Og aldrig vil undvære.
Min far har noget jagt i sverige, det er vildsvinejagt. Og på det jagt går der et dyr, et vildsvin. Som kun er til mig, kun jeg må skyde ham. Fordi han skal skydes af en, som har den indstilling til jagt som jeg har.
Men enhver jæger jager af hans/hendes grund, og ingen grund i mine øjne er forkert. Om man jager med haglgevær, riffel, bue, kniv, eller de bare finger er for mig lige meget. Man skal dyrke den form for jagt man brænder for. Altså selvfølgelig skal du ikke skyde alt vildt på et stykke, så vildtet til sidst "uddør". Men det går jo egentlig kun ud over den/ de jægere der har det område, for så har de intet at jage.
Jeg synes det er ærgeligt at se anti-jægerene uddtale sig, uden at have sat sig ordenlig ind i det. I min verden må man gerne være antijæger, men lad da være med at råbe op om at jagt skal forbydes. Jeg vil jo heller ikke have anti-jægerne forbudt.
Men nå, nu er min taletid vist brugt. Og her er min ræv. Fuldvoksen hanræv, skudt på en afstand af 250 meter, med en Tikka jagtriffel.
nov 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 100
aug 2013
Følger: 1 Svar: 26
aug 2008
okt 2012
Jeg er så en af de der antijægere, som overhovedet ikke kan sætte mig ind i hvordan man kan synes, det er fedt at mærke suset over at fratage et dyr livet. Synes faktisk det er ækelt, at man kan blive høj over at dræbe. Alle de andre ting du beskriver med at sidde og være vidne til alle de smukke naturoplevelser på tæt hold, kan jeg forstå. Jeg kan også forstå, man kan være nød til at aflive et sygt dyr for dyrets skyld.
Du skriver, du føler glæde, når dyret bliver ramt og dør af skuddet - men hvad føler du, når du rammer forkert og dyret må lide inden døden kommer, fordi du ikke kunne ramme? Fakta er, at der er tusindvis eller nærmere titusindvis af skud hver eneste år som ikke dræber øjeblikkeligt - nogle gange går der en halv time, så finder jægeren det sårede dyr og kan aflive det - andre gange kan de ikke finde det og dyret dør en langtrukken død. Nej jeg forstår det ikke og kommer aldrig til det.
jan 2007
Jeg ville så mægtigt gerne vide hvor du har dine tal fra, for min oplevelse er altså ikke at titusindevis af dyr anskydes, og at stakkevis af disse simpelthen overlades til at dø af ligeglade jægere.
Ganske givet findes den slags jægere... men skulle vi ikke lige undlade at dømme udfra laveste fællesnævner.
At passe et revir handler om meget andet end jagten -som andre nævner, er der jo en ganske stor del natur- og vildtpleje forbundet med det. Men at regulere bestanden er altså OGSÅ en del af det... Bryder man sig ikke om det, er det jo helt fint, ingen tvinges til at blive jægere... jeg er det ikke selv og bliver det næppe (jeg ser ikke vanvittigt godt, så det skal ingen dyr udsættes for), men jeg kan da se hvor meget både min bror som er jægere, og de jægere der i dag har jagten på de marker der støder op til mine forældres grund, gør for både vildt og natur generelt.
Og de kan da osse tilkaldes når man pludseligt har en mårhund på grunden, de giver gerne råd når min mor vil prøve at fange billeder af årets grævlingeunger og springer til når ræven har skab og må skydes osv.
Så jeg synes nu egentligt de gør ganske god gavn -at de så osse vil have lidt tilfryseren (= ikke kun skyde ræve med skab og andre dyr der ikke kan spises), kan jeg ikke få ondt i r*ven over. Det smager herligt, og dyret har uden tvivl haft et væsentligt bedre liv end det gennemsnitlige produktionsdyr.
okt 2010
Eller til at nedbringe bestanden i en Råge koloni, så naboerne (mennesker) kan være i deres eget hjem, sådan nogle larmer pænt meget..
jul 2011
Og der er snakket med mennesker som er blevet skadet/skudt, uden at dø.
Hjernen lukker for smerten, og går i overlevelses-mode. Dyret mærker ikke smerten, så mit dyr mærkede ikke noget.
Selvfølgelig vil dyret mærke det, hvis et ben bliver skudt over, og det så skal hele igen. Det ser man jo desværre også.
Jeg har selv skudt et vildsvin, som vejede ca 30 kilo, men den skulle altså have vejet 60 kilo. Den var blevet skudt i hovedet, eller rettere sagt i underkæben, måske et par måneder før. Så kæben var groet skæv sammen, var løs, og den havde et mægtigt overbid. Men den overlevede, og havde den fået et par måneder mere, så var den nok blevet fin igen. Men det gjorde den ikke, for jeg skød den en smuk fuldmånenat.
Det tog noget af glæden at se det prægtige dyr, der nu var så sølle. Men det gav en glæde at få den væk.
Om man vil det eller ej, så giver det en glæde at skyde et dyr, når man er jæger. Alle dem der jager, de jager for at dræbe, så at sige. Fordi vi er nogle der stadig har det gamle instinkt i os, at gå på jagt. Og det er ikke alle der kan forstå det, det er også helt ok.
Der er plads til os alle, heldigvis da.
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Svar: 7
okt 2012
"Og der er snakket med mennesker som er blevet skadet/skudt, uden at dø.
Hjernen lukker for smerten, og går i overlevelses-mode. Dyret mærker ikke smerten, så mit dyr mærkede ikke noget."
Vil det sige at hunden som ikke dør i første skud og ligger og skriger, som flere herinde har beskrevet det, indtil den bliver dræbt - den føler ikke smerte?
Helt ærligt - selvfølgelig føler de smerte - mange dyr skriger ikke nødvendigvis og slet ikke byttedyrene. Selv krabber og fisk føler smerte, selvom vi ikke kan høre noget. Men det er sikkert en dejlig historie at fortælle sig selv, når skaden er gjort. Det letter vel samvittigheden.
okt 2012
#164 nederst fra DB
"Der anskydes som et absolut minimum 6500 opdrættede og udsatte fasaner pr. år. Gråænder er betydeligt mere skudstærke end fasaner, hvorfor de anskydes i et større omfang. Der anskydes mindst 182.000 opdrættede gråænder årligt."
Og så er der alle de mange andre dyr, der skydes på. Mange ræve går rundt med hagl i kroppen. Min svigerfar har oplevet det igen og igen, at folk "har kløe i "aftrækkerfingeren" og skyder på for lang afstand. Tror de ikke rammer og siger "nå ja - det var nok også lidt langt ude" og lidt efter finder de et dødt eller døende rådyr 200 m. derfra. Han har set et rådyr få skudt begge forben over hvorefter det løb videre på stumperne osv osv.
okt 2012
jul 2011
Du vil på ingen måde lære nyt. Og du er nu så gammel, at det aldrig bliver anderledes.
Tak for snakken.
okt 2012
apr 2008
okt 2010
Ja jeg spiser kød, men matrelistisk? Nej det mener jeg ikke jeg er..
maj 2008
Begge parter har lidt ret.
Kød smager godt, og der er for mange pikhoveder blandt jægerne.
okt 2012
Materalist - sådan en der tror man bliver mere lykkelig af at få nye ting/tøj hele tiden og derfor bidrager negativt til det voldsomme overforbrug der sker på naturens vegne.
apr 2008
okt 2012
okt 2012
apr 2008
jan 2007
Og ja, at der findes skydegale tosser kan vi osse hurtigt blive enige om -forskellen er nok at du mener de udgør flertallet, mens jeg mener de er i særdeles meget mindretal -folk der ikke kan skyde, tager unødvendige chancer igen og igen osv. er altså lige så upopulære i jagtkredse som de er hos os ikke-jægere... og de bliver jo ganske enkelt ikke inviteret med på jagten næste gang. Så medmindre de har egen jagt, så sættes der jo allerede der nogle grænser for dem.
-fuldstændigt som at man som hundefører ikke inviteres med igen hvis ens hund æder vildtet, nægter at hente det eller angriber de andre hunde på jagten.
Så ja tumperne findes... det gør de jo indenfor alle brancher, så self gør de det osse blandt jægere... men lad nu være at antage at det gælder flertallet.
Og når man så begynder at spille hellig veganer, så er diskussionen vist ovre.
sep 2005
Hvis noget indeholder gelatine... så indeholder det altså noget som har haft en puls.
Men du kan da lige hurtigt få en liste fra Haribo... så kan du se om du har noget at skrifte for.
https://www.haribo.com/daDK/produkter/allergenergelatine.html
okt 2012
okt 2012
Det har intet!! med det at gøre.
Det var et svar til #201 hvor Fünke skriver, at emnet intet har at gøre med at være vegetar/veganer, hvortil jeg svarer, at det har snakken om vingummi vel heller ikke. Forskellen er bare, at når jeg bevæger mig væk fra emnet, er det ikke ok?? Men så længe man ikke er vegetar/veganer, er det åbenbart helt ok.
sep 2005
apr 2008
okt 2012
Jeg er ikke hellig - jeg giver udtryk for mine holdninger, som sjældent er velansete, fordi de ligger langt fra det almindelige gennemsnit og jeg derfor ofte møder stor modstand mod dem - ofte fordi folk nægter at åbne øjnene for virkeligheden og da SLET!! ikke, hvis det kræver de skal ændre på noget i deres magelige liv eller sige nej til noget de elsker at spise.
okt 2012
Måske du skulle læse indlæggende lidt grundigere, inden du kommenterer!!! (udråbstegn)
sep 2005
Wow.. det kan man da kalde en ensporet tankegang...
sep 2005
I tilfælde af at du løber tør, så får du lige lidt til brug senere: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
okt 2012
okt 2010
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
aug 2013
Hvis du læser mit indlæg lidt højere oppe i denne tråd, vil du se, hvordan en jæger bør skyde sin hund, hvis han/hun vælger selv at stå for en aflivning. Hunden bør blive skudt på klods hold med den kaliber (riffel ikke gevær), som passer til hundens størrelse. Hunden dør lige så øjeblikkeligt, som hvis der havde været tale om aflivning med en boltpistol. Den opdager intet. Den når ikke at opfatte skuddet, og sådan skal det være. Der er ingen jæger, der ser frem til det øjeblik, hvor de er nødt til at aflive deres jagt-kammerat, og den lidt romantiske forestilling om, at hunden løber rundt på en mark med en bold i munden mod solnedgangen, mens den bliver aflivet, har ikke bund i virkeligheden. En erfaren jæger tør simpelthen ikke løbe nogen risiko for anskydning.
okt 2012
Bortset fra at man ikke afliver med boltpistol - boltpistolen regnes for at være bedøvelse og skal altid efterfølges af, at dyret afblødes efter det er skudt med boltpistolen.
mar 2008
Jeg har ikke selv set det, men ved min onkel altid tog sine med i skoven, dækkede dem af, gav dem noget at gnave på og så kom kuglen, når de var optaget af det. Man står ikke og sigter på en jagthund, der kigger på en, når den kender til jagt og skud, sagde han altid.
Men skyder ikke en hund på mere end ganske få meters afstand, hvis man er en ansvarlig jæger. Hunden skal være helt i ro, så risikoen for et fejlskud er lig nul.
aug 2013
Du har fuldstændig ret. En boltpistol bruges til at lamme hjernen, og først når dyret er afblødt, er aflivningen fuldført. Jeg er ked af, hvis jeg er blevet misforstået, mit formål var blot at pointere, at et skud på klods hold virker lige så hurtigt, og at hunden ikke når at registrere , hvad der sker.
dec 2015
Følger: 2 Emner: 15 Svar: 26
Skydes eller aflives ved dr. Dyr?