{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.748 visninger | Oprettet:

Grå schæfer eller Dobermann igen {{forumTopicSubject}}

Hej alle med erfaring fra Dobermann og grå schæfer....
Overvejer evt raceskift
Jeg har haft Dobermann i nogle omgange efterhånden og elsker dem bare men jeg har haft lidt uheld med sygdom og ja igen er vi ramt af sygdom som kun går 1 vej
Jeg træner og vil gerne ting / ipo træning evt bare sl med min hund men vil først og fremmest have en hund der indgår i familens liv!
En Dobermann kender jeg og jeg kan forbedre ting i fremtiden med en ny hund men er træt af deres evige jagtinstinkt og synes de to tæver jeg har haft har haft det lidt svært med andre hunde måske det er min fejl. Træning er dejligt men ja jeg ved ik om det er nemmere med en schæfer..,
Jeg tænker lidt på alt den pels med en schæfer og jeg synes de gør/snakker meget....jeg kan bare godt lide en Dobermann i huset de er rolige og hviler i sig selv eller i hvert fald dem jeg har haft
Ja jeg ved det ikke det er bare lidt svært håber andre måske har tvivlet eller gjort sig tanker


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grå schæfer eller Dobermann igen
  • #1   16. dec 2015 Du skulle besøge hende her.... http://www.grandlutin.com/

  • #2   16. dec 2015 Er der nogen speciel grund til det kun er de to racer, du kigger efter (altså dobermann giver jo sig selv)?

  • #3   16. dec 2015 Ja gider ik rottweiler og malinois er ik noget for mig så ja med det jeg gerne vil synes jeg det er det der kan bruges

  • #5   16. dec 2015 Lenschow - meget enig.
    Og hundene fra den kennel jeg linker til er bygget til brug.


  • #6   16. dec 2015 Så vidt jeg ved er der et par brugere herinde som laver både lækre schæfere og lækre dobers, så dem ville jeg snakke med (:

  • #9   16. dec 2015 De er generelt en sund race og lige Sanna er meget vidende på det område - samtidigt med at hun er godt til at lave gode velafbalancerede arbejdshunde.



  • #11   16. dec 2015 Lenchow: Som alle store racer kan beauceronen have problemer med hofter, albuer osv. men generelt er den ikke belastet af racespecifikke sygdomme og er absolut mindre belastet end f.eks. schæferen (men det siger jo desværre heller ikke ret meget). Den værste hoftestatus registreret i DK er C, og det er kun en enkelt hund. Jeg kender ingen beauceroner med f.eks. allergi eller andre invaliderende sygdomme. De er dog som dobermann'en i risiko for mavedrejning.

    Hvis du vil møde en live på træningsbanen er du meget velkommen til at kontakte mig. smiley

    TS: Undskyld for trådkapring. smiley


  • #12   16. dec 2015 Noget af det jeg selv faldt for, var at de er aktive ude og for det meste rolige når vi er hjemme.


  • #13   16. dec 2015 Og jeg kan varmt anbefale et besøg hos Trine som inspiration ( hun har Ayden halvsøster )

  • #15   16. dec 2015 Du siger bare til. smiley

  • #16   16. dec 2015 TS; du har ikke overvejet en riesenschnauzer? Den er jo i familie med dobermannen og en ret sund race, hvad jeg lige ved af smiley

  • #17   16. dec 2015 Åhhhhh
    Jeg opgiver
    Jeg har ønsket hjælp til enten grå schæfer eller Dobermann ! Den er ik længere det er en af de to bum alle andre overvejelser har jeg gjort


  • #18   16. dec 2015 CH herinde ved en hel del om schæfere, jeg ville nok skrive til hende. Hun har i hvert fald hjulpet os rigtig meget smiley

    Vi har en grå schæfer på 11 måneder, jeg synes ikke hun gør/snakker mere end så mange andre hunde helt generelt. Vi har kun haft hende i en måned, så det er lidt begrænset, hvad jeg kan sige.. Masser af drift når vi arbejder, men stadig rolig indendørs.. smiley

    Hendes indkald er stensikkert, så længe vi har hendes træningsbold med. Jeg har ikke lagt mærke til noget udpræget jagtindstinkt (i hvert fald ikke, så vi ikke kan stoppe hende i det), men jeg kan jo kun tale på vegne af vores hund, ikke rigtig grå schæfere generelt smiley


  • #20   16. dec 2015 Ud fra billederne på dine hunde, har du hunde af østlige showlinjer og ang sundheden bør du måske kigge efter de gamle tyske brugslinjer. De avles også i østlige lande hvis man ønsker kuperede hunde. min erfarring er at de er meget mere pleasende og meget mere førbare og deres gennemsnitlige alder ligger også 2-3 år over showhunde liner. Et minus ved dem er bare de ikke er så kønne som showlinjerne.
    Når det så er sagt er alt bare nemmere med en grå schæferhund mht til træning.


  • #21   16. dec 2015 Jeg ville klart snakke med CH eller Søren når det handler om schæfere
    - Søren har vist schæfer opdræt?

    Og ellers Kristine som har dobermann (: (Proud Danish Kennel)


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #22   17. dec 2015 Alle hunde,burde kunne være rolige inden for som voksen og det kan Sch også, såfremt den bliver brugt. De kan godt larme en del, men for de fleste er det til at leve med.

    I forhold til Ipo er Sch vil det oplagte valg. I henhold til sygdomme,skal man også se sig for hos sch. Fældning er en kort periode og ikke noget særligt syntes jeg.

    Du kan tage ud og kigge lidt på nogle hunde. På den måde,kan du måske få en fornemmelse for,om det er din nye race.


  • #23   17. dec 2015 Jamen jeg skynder mig da at undskylde, det var sørme kun ment for at genere, at jeg skrev! smiley

    Held og lykke.


  • #24   17. dec 2015 Casper har du selv haft grå schæfer også??
    Bare sjovt at høre hvad du synes som helhed ?
    Jeg tænker jo bare FX at jeg synes doberen kan være helt menneskelig og har bare sjove ting men det ved jeg ik om man får ved andre racer...
    Igen der er ulemper ved doberen og desuden har jeg kun haft østeuropæiske kuperede hunde og det er jo lidt bøvlet nogle gange men ved ik om jeg henter en hjem igen eller tager en herfra ... Ang træning med prøver bliver det mere besværligt og nok ikke det primære hvis jeg vælger kuperet... Jeg har steder Jeg kan træne lidt men igen hvis jeg vælger en øre hale eller en schæfer er det jo måske virkelig fordi jeg bare vil træne som primær... Det ville jeg have sagt for 9 mdr siden jeg ville men at jeg ik har ku træne og gjort andre ting med min hund for mug selv (spor selvfølgelig ) har åbnet øjnene for om hvad det egentlig er jeg vil... Træning efter prøver har jo også ting med sig i som jeg nogen gange tænker jeg godt ku være foruden


  • #25   17. dec 2015 Jeg tænker også at du måske skulle prøve at kigge på Dobermann af tyske brugslinier. Der er pokkers forskel på dem og så det østeuropæiske showlinier smiley Mht sygdom ja, så er racen lidt belastet, men det er schæferen dælme også. En af mine træningskammerater har efter 3 brugsschæfere på 5 år valgt at skifte til Malinios. En anden har valgt at skifte til Australsk Kelpie, da hun også blev træt af schæferens dårlige holdbarhed (hun havde også brugslinier).
    Jeg har en brugsliniedober (tyske linier), hvor hundene bag hende har gået til prøver op i en høj alder. Det har jeg taget det som et tegn på at de nok har en rimelig god holdbarhed. Så må tiden vise om det var et rigtigt sats smiley Hun er da foreløbigt blevet 3½ år uden sygdom, der kan relateres til racen (hun var ved at dø af leptospirose for 2 år siden, men det er en bakterieinfektion og på ingen måde arveligt).
    Og ja, jagtinstinkt/byttedrift kan være lidt udfordrende fx i forhold til at gå løs. Der er min oplevelse at det er noget lettere for de af mine træningskammerater, der har brugsschæfere at få lydigheden til at 'overdøve' jagtinstinktet smiley


  • #26   17. dec 2015 En grå schæfer har ikke problemer med at være i ro i hjemmet smiley

    profilbillede
  • #27   17. dec 2015 Vil sætte tingene lidt hårdt op, håber du tilgiver mig TS smiley

    1. I forhold til træning af IPO, er der ingen tvivl om, at brugslinjeschæferen er bedre egnet end doberen. Med det mener jeg, at den både er lettere at træne, men også sværere at træne - fejl indlæres ligeså hurtigt som det tilsigtede.

    2. Ja, schæferen fælder - nogle mere konstant end andre. Man skal kunne tåle underuld når man har sådan en i huset. For mig er det et lille offer til gengæld for en fantastisk hund, men sådan er det jo ikke alle, der har det.

    3. Schæferen snakker - jooo... det gør den da. Hvis man vil have en hund, der ikke kommunikerer, så er det ikke schæferen, der er den rette. For det gør den - nogle er ret verbale, andre mindre.

    4. Schæferen har også arvelige lidelser, de kan også blive syge.

    5. Schæferen har ingen problemer med at være i ro i hjemmet. Det kræver blot at dens behov mødes. Gør de ikke det, så sørger den selv for underholdning.

    6. For mig har 3 ud af de 4 schæfere jeg har haft været et helvede at have som hvalpe/unghunde. En har været en engel... Man ved aldrig, hvad man får, men man skal indstille sig på noget arbejde i især unghundeperioden. Til gengæld får man en soulmate når det er overstået.

    7. Schæferen er en udpræget familiehund. Den elsker sin familie, har en engels tålmodighed med børn, den beskytter og skærmer og den søger familiens selskab.
    Hvis man ikke vil en hund, der følger familien, skal man ikke have en schæfer. Den er altid lige i nærheden.


  • #28   17. dec 2015 Jeg vil give CH meget ret i punkt 1: Hvis man blive lidt ambitiøs med fx IPO så vil det være betydeligt sværere med en Dober. Det er en selvstændig brugshund og det mærkes. Desuden avles selv brugslinierne heller ikke helt så 'ekstremt' brugsfokuseret som Schæfer og Malinios.
    En dober er nu også en udpræget familiehund: Min er også altid lige i nærheden; hun er faktisk ekspert i at gå i vejen og vil egentlig helst sidde på skødet hele tide smiley
    Mht at være i ro indendørs så handler det nok mere om opdragelse og aktivering end om racen; min brugsdober kan godt blive sådan lidt 'vimsende' og gøende hvis hun ikke er blevet aktiveret nok.
    Mht andre hunde, så ja, der findes bestemt dobere, som er lidt reserverede og ikke rigtigt gider andre hunde. Det oplever jeg så bestemt også blandt schæfertæver. De fleste af dem jeg træner sammen med gider faktisk overhovedet ikke andre hunde. Min dober vil lege med alle andre hunde.


  • #29   17. dec 2015 Det er virkelig sødt af jer at svare og hjælpe så meget..... Jeg tror også bare med det jeg lægger i hund om det er en schæfer eller en Dobermann så tror jeg ik det bliver et problem men det er bare .... Åh ha er ked af min hund er syg og det skulle gå sådan

  • #30   17. dec 2015 Pia: Det er dælme heller ikke sjovt at have en syg hund, men bliver nemlig ked af det smiley

  • #31   17. dec 2015 Ja hun har bare haft det så fint med hendes sygdom så jeg håbede det bedste men li pludselig er der sket et skred og i går ku jeg bare se hun var dårlig åhh ha... Jeg savner og træne hund og hygge mig i klub (9 mdr) siden og det er hårdt ik og ku kaste en bold som hun elsker osv men ja hva gør man ik når man elsker sin hund... Jeg bliver bare nødt til at berede mig på fremtiden så jeg ved hvad jeg gerne vil....
    Jeg tror måske bare jeg skal have en doberpige igen det er nok min race i bund og grund selvom man jo synes de andre er lækre og bedre når man er til træning men træning er ikke hele mit liv så.


  • #32   17. dec 2015 Pia - æv hvor trist. Håber det bedste for dig og din hund og at du finder en løsning som du bliver glad for.

  • #33   17. dec 2015 Jeg kan kun tale for den "gule" schæfer. Jeg ved at de grå kræver lidt mere aktivering, eftersom de er skabt til at arbejde mere, imens de gule er bygget op omkring udstilling. Men jeg kan ihvertfald sige én ting: DE FÆLDER.
    De fælder af 2 omgange i 6 måneders varighed.
    Min snakker ikke så meget selv, men han vil gerne svare mig. De kan lære de sjoveste tricks. Ved os har han lært sig selv at hvis man spørger ham: "Skal du tisse?"
    så svarer han enten med et "HRR HRR Hyyyyl!" eller lægger sig hen i kurven og ignorerer mig. smiley På gåture har han altid snuden i jorden, og hvis han ser en sø eller noget andet vand - så har du ikke en chance for at stoppe ham. Han hopper direkte i vandet med hovedet først. smiley


  • #35   17. dec 2015 Altså vores grå fælder ikke endnu.. Så jeg kan ikke helt se, hvad folk mener, med at schæfere fælder meget.. Kan vel godt konkludere at hun ikke fælder i hverdagen, men selvfølgelig fælder hun når hun skifter pels, det gør alle hunde smiley

  • #36   17. dec 2015 Milla mine fælder små sorte hår året rundt så det er da nemt hvis ikke det er hele året ??

  • #37   17. dec 2015 Altså når vi støvsuger kan jeg da godt se der ligger nogle hår hist og her, i hjørnerne (alt efter hvor ofte man støvsuger smiley ), men det er overhovedet ikke sådan, at man kan se, når hun har været i møblerne, ligget i sengen eller lignende.. På trods af hun sover i sengen hver nat smiley

    Jeg har dog hørt at schæferne fælder meget, så måske er vi bare heldige smiley


  • #38   18. dec 2015 Jeg har har trænet i en schæferhundeklub og i en dobermann klub og må sige at jeg var tæt på at anskaffe mig en schæferhund, men hjertet banker bare for dobermann, i sær da jeg så en brugs dober i aktion.
    som helhed vil jeg sige at træningsmæssigt er en schæfer bare meget nemmere at arbejde med, det kan der ikke være nogen tvivl om.
    Grunden til at mit hjerte nu engang banker for dobermannen er som du selv siger, den er menneskelig. Jeg kender ikke schæferne i privaten dog, men stadigvæk super dejlige hunde. Et sted hvor jeg synes at forskellen er tydelig på en schæfer og en dobermann er ofte i gruppe c. en dobermann har en masse drive, men også en hvis potion mere selvstændighed. Selv til store konkurrencer ser man dobermann som alligevel hopper ud og napper i figuranten når den ikke skal. Man skal også vide at en dobermann har mere forsvarsdrift end en schæferhund, var schæferen har langt mere byttedrift.
    Men vil gerne vide hvad du mener at prøverelateret træning kan indeholder elementer som du ikke bryder dig om. evt svar i PB smiley
    skulle jeg have en hund i dag, ville jeg vælge en dobermann, klippet i hoved og røv. om det skulle være en brugslinje eller kombilinje vil jeg dog være i tvivl om.

    Når det så er sagt, så er jeg slet ikke ekspert i de to racer, men jeg har trænet side om side men dem begge og kan se forskellene smiley


  • #39   18. dec 2015 Selv til store konkurrencer ser man dobermann som alligevel hopper ud og napper i figuranten når den ikke skal.

    To ting - hvad for "store konkurrencer" ser man doberman til ?
    Og det der har jo intet med selvstændighed at gøre - det er blot dårlig træning.


  • #40   18. dec 2015 Martine: De store konkurrencer indenfor dobermann racen. Alle "åbne" konkurrencer ser man jo kun maller og schæfer.

  • #41   18. dec 2015 Hvad mener du med at en dober har mere forsvarsdrift end en schæfer?

    Forsvarsdrift fungerer jo ikke som byttedrift. ..

    Hvad bruger I forsvarsdriften til i dobertræning?


  • #42   18. dec 2015 Jeg ved at nogle doberfolk bruger træning hvor hunden lærer at bide ærme i forsvar frem for i byttedrift. - det er ikke en metode jeg har 1. hånds erfarring med. Jeg har trænet efter samme princip med at hunden bider i drift ligesom jeg kunne forestille mig du gør CH?

  • #43   18. dec 2015 Det lyder underligt.
    En hund bør altid bide i byttedrift og det vælger majoriteten da også - hvorimod en hund, der kører i dens forsvar i forbindelse med slip kan lave de lækreste bevogtninger.
    Blot ser man at hundene har svært ved at fastholde deres forsvarsdrift et helt program igennem, så det "normale" er, at hundene slår over i byttedriften og vælger den hele programmet igennem, pånær bevogtningen og standhalsen i skærmen i starten af programmet.

    Jeg ville personligt aldrig lære en hund at bide i forsvar - det giver overhovedet ingen mening for det er i byttedriften at man får det fede, rolige greb - og har man ikke det, er der dælme langt til 100.

    Tak iøvrigt for svar mht hvor man ser doberen.


  • #44   18. dec 2015 Casper, som Martine skriver, så ser jeg kun forsvarsdrift anvendeligt i forbindelse med bevogtninger - og for manges vedkommende er det egentlig nok mest et spørgsmål om æstetik.
    Hvis hunden bider i forsvarsdrift kan der komme et kedeligt afkast i form af urolige greb. For mig at se er det regulær fejltræning.

    At en hund ikke er god til at veksle mellem bytte og forsvar og mestendels arbejder i forsvar er mest af alt en ulempe - og kan vidne om manglende belastbarhed.
    Er det det, ville jeg anbefale at stoppe forsvarsarbejde med den hund.





  • #47   18. dec 2015 Hej Line og andre
    Jeg vi godt slå fast at selvfølgelig har træning fyldt rigtig meget for mig og jeg vil også godt have ipo 1 med en ny hund men jeg kigger på hvordan hunden ellers fungerer som familiehund som et must også ... Dobermann er jo mega god og let familiehund så det er vigtigt at hvis jeg skal have en schæfer at den kan arbejde men det skal altså ikke være en hund der kravler på væggene ..
    Jeg besøgte en schæfer famile i går den var godt nok sort men den havde da ik meget mere pels end en sort labrador og jeg synes det er en flot hund også men jeg vil gerne have en mørk grå en med rimelig meget mørkt i hovedet har set nogle der er meget lyse i det... Men ja må se hvad der kommer til at ske det er utroligt dejligt som folk bidrager og hjælper tak


  • #50   18. dec 2015 Jeg tror også Kiesa følger meget med men hun kan nu godt ligge for sig selv også selvom jeg laver noget det er lidt som hun lyster og jeg synes begge dele er hyggeligt ...
    Jeg synes da jeg er god til at aktivere mine hunde og det skal de da dagligt så jeg håber da jeg har det der skal til hvis valget bliver det...
    Jeg ved også godt der er mere liv og glade dage i en unghund hvor de kræver mere sådan er jeg Vang til det fra mine hunde i hvert fald ... Når de bliver ældre ændrer tingene sig lidt synes jeg ...


  • #51   18. dec 2015 Jeg er skiftet fra schæferhund til malinois, og jeg må sige, at jeg synes at mallen er langt mere rolig indendørs end schæferhunden er (nu taler jeg UDELUKKENDE om mine egne).
    Schæferhunden er aldrig sådan helt i ro - den går hele tiden med hvis man skal på toilettet, i køkkenet osv - mallen er langt mere ... hmm ... cool ? - har bedre overblik og langt mere i stand til at observere uden nødvendigvis at skulle agere på det, når den er indendørs.

    Så hvis doberen er lidt på den måde - så skal du nok vænne dig til at schæferhunden er mere hyper indendørs smiley


  • #53   18. dec 2015 Martine: En dobermann observere nu mere fra sofaen mens den snorker løs.

  • #54   18. dec 2015 Vores følger ikke nødvendigvis hvert et skridt, men opholder sig altid strategisk, så de har styr på hvor vi er og hvad vi laver...

  • #55   18. dec 2015 Hvis en af os rejser os, og Nicki (hunden, grå schæfer) ligger i soveværelset, så afventer hun lige - nogle gange går vi jo blot ind til hende eller på toilettet. Hvis hun hører vi går ind i den anden del af stuen eller i køkkenet - så kommer hun ud, og skal liiige se, hvad vi laver smiley

    Jeg er helt sikker på, at hun hele tiden har styr på, hvor vi er - men jeg synes ikke hun er klæbende. Nu har jeg jo så heller ikke noget at sammenligne med, så det kan da godt være at der findes hunde der er "bedre" til det, f.eks. Mallen som Martine snakker om. Det skal jeg ikke kunne udtale mig om smiley


  • #56   18. dec 2015 Jeg tror bestemt der er forskel på hunde og hvor meget de er afhængige af deres fører / ejer.

    En hund som Deva (cane corso) og Lamto (hendes "storebror", som nu er død) var da tusind procent kyssekolde overfor hvad vi foretog / foretager os indendørs. De lå hvor de lå og så kunne man se ørene bevæge sig lidt i den retning vi gik i smiley

    Mine maller er langt mere opmærksomme - og mine schæfere var i R.... på mig smiley


  • #57   18. dec 2015 Vi kalder Juice for "slæbejollen." Det ligner FULDSTÆNDIG et skib med slæbejolle når K bevæger sig rundt i huset. smiley

  • #58   18. dec 2015 Martine: Jeg må nok sige at en dobermann nok er tættere på dine corsoer end på dine maller.

  • #62   20. dec 2015 #59 - Nå, så må jeg heller lige ringe ind til DKK og fortælle dem, at vores hund ikke er en schæfer, men er en dobermann! smiley

    Vores gøer, når der kommer nogen op ad trappen - det arbejder vi på (hun er omplacering og har boet her i en måned), ellers gøer hun kun i forbindelse med træning, fordi det er hun blevet belønnet for (det skal man bruge til IPO)

    Hun er MEGET mere stille end hvad jeg havde regnet med - jeg synes ikke hun gøer mere end så mange andre hunde jeg har mødt og passet.

    Hun er den nemmeste hund jeg nogensinde har trænet med - SÅ lærenem og villig. Hun ELSKER at træne.

    Mød du op i en schæferklub og kig på dem træne - så skal jeg love dig for du ser fokus og vilje i forbindelse med træning smiley

    Hun fælder forresten ikke, udenfor fældeperioderne.. Jo, hvis vi ikke støvsuger i 2-3 uger, så kan man godt ane nogle hundehår i krogene - men støvsuger vi f.eks. 1 gang om ugen, så ville man ikke hunde se vi har hund smiley

    Selvfølgelig kan der være individer der opfører sig som din beskrivelse - men det er langt fra hvad der er typisk for racen.


  • #63   20. dec 2015 Nu har møffe ikke hund på så ikke let også hvad han har at have det i

    Uanset jeg har selv nævnt det gøen på pladsen men jeg er opmærksom på det så kan være jeg så kan minimere det med min hund hvis jeg får en schæfer.
    Fældning er lidt blandet kan jeg høre men jeg støvsuger altså næsten hver dag med en dober da de smidder små hår overalt men ja måske det er værre med schæfer men jeg må børste dem hvis det er - har hørt det hjælper ...
    Jeg børster også min ind imellem når jeg synes den fælder ved at jeg nusser den så tænker jeg den må trænge til det...
    Jeg har en meget rolig hund når hun er i haven og jeg forventer ikke en schæfer er en der løber og galer rundt! Jeg hae haft en hanhund jeg nok begik n fejl med som lille da han i hvert fald jagtede alt der rørte på sig og gøede hvis biler kørte forbi - det var mega træls men min tæve er upåvirket og det vil jeg gerne er sådan i en fremtidig hund uanset race


  • #64   20. dec 2015 Det handler om opdragelse og træning.....

    Det er det lykkelige ved schæferhunden - den er virkelig god til at lære, hvis dens ejer er god til at lære fra sig smiley

    Vores løber ikke og gør i haven, det får de ikke lov til. De gør aldrig i bilen, der kommer ikke en lyd.
    Hvis hunden har tendens til det, så sætter man bare ind med træning lige der - hvis man synes.



  • #65   20. dec 2015 Det tænker jeg også og det har jeg også gjort med Kiesa - man lærer af erfaringer ..... Og fuuuuuvk min næste hund SKAL bare ku gå pænt i snor????????

  • #66   20. dec 2015 Pixie gør nu heller ikke. kun hvis der kommer nogen og det er helt fint med mig. men ligegyldig gøen bare for at gø sker ikke.. hun er så uden sammenligning den hund jeg nogensinde har mødt der snakker mest, vi kan godt have længere varende disskutioner smiley i fæld perioderne er det ret slemt, og hun er også meget typisk (i mit hovede ihvertfald) schæfer, jeg kalder hende for hæmoriden, man går ikke meget rundt uden at hun følger med. men sådan er det nok bare og det er ihvertfald ikke noget der genere mig.. hvordan dobermannen er at arbejde med skal jeg ikke kunne sige, men jeg synes ihvertfald schæferen er skøn

  • #68   21. dec 2015 Livlig fantasi nogle folk har smiley

  • #69   22. dec 2015 Mht at nogle Doberfolk skulle træne gr.c med forsvarsdrift istedet for byttedrift så er det et udsagn jeg vil tillade mig at stille mig meget undrende overfor. Jeg kender INGEN doberfolk, der træner IPO gr c med andet end byttedrift. Brugsmodellen har rigeligt byttedrift og pokker skulle da stå i ikke at udnytte det smiley Og ganske enig med Martine i at napper hunden i ærmet i utide så er det dårlig træning. Det har intet at gøre med at racen er mere selvstændig end 'bjæferen'.
    Mht gøen så er min oplevelse at de schæfere jeg kender bruger meget lyd sådan helt generelt; de kommer ofte med lyd når de glæder sig til et eller andet. Min Dobermann har ikke den slags lyde til alle mulige situationer, men hun kan så tilgengæld vældig godt lide at hører sin egen stemme kl kvalme når hun under nat-tisning lige hører en vældig mistænkelig lyd. De schæfere jeg kender fælder altid forholdsvist store mængder uld og dækhår. Min dober fælder altid små mængder sorte korte hår, men ikke noget der får min støvsuger ud af skabet hver dag smiley
    Mht hvilken race man skal vælge; jeg vælger med hjertet, så må det andet komme som det nu engang gør. Jeg er konkurrencemenneske og 'burde' sikkert vælge mig en malle, men jeg er bare faldet for doberen og elsker deres sjove personlighed og 'menneskelighed'. At jeg så ikke står øverst på skamlen til konkurrencerne og møder nogle spøjse udfordringer i træningen må jeg tage med smiley


  • #70   22. dec 2015 At jeg så ikke står øverst på skamlen til konkurrencerne og møder nogle spøjse udfordringer i træningen må jeg tage med

    Åh ja - men det vænner man sig til smiley


  • #71   4. jan 2016 Jeg er enig i det med at man har en hund i hælene når man er schæferejer. smiley Min "patruljerer" i huset. Når jeg sidder inde i et værelse, så kigger han lige ind for at se om jeg er der. Derefter går han ind i stuen for at se om mine forældre stadig er der. (Lige pt. er jeg hjemme hos mine forældre - vi bor selv, normalt.). Hvis en af os går fra vores sted og ud på toilet, så skal han med - og gud nåde og trøste dig, hvis du nogensinde fik den idé at du skulle først ind af døren. smiley

Kommentér på:
Grå schæfer eller Dobermann igen

Annonce