{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grå schæfer eller malinois ?
  • #1   21. jul 2011 Grå schæfer, helt klart.

  • #2   21. jul 2011 Lad mallen ligge og gå efter schæferen, hvis det er første gang du skal have brugshund, vill evære mit råd.

  • #4   21. jul 2011 Jeg stemmer i. Har du ikke før dyrket brugshundesport, har du ikke erfaring med en hund med meget stor drift i forvejen, så start med en grå schæfer.

    Selvom den er nok så driftig og signalfølsom, så er mallen bare så meget desto mere.

    Så en grå schæfer som "øvehund" - hvis du skulle få lyst til mere, så kan du jo overveje mallen næste gang :o)


  • #5   21. jul 2011 CH

    Du skriver i tråden "Racespecifik eller generel hundeadfærd":

    <b> Jeg har kun haft schæfer, så egentlig ved jeg ikke ret meget om, hvad andre racer har brug for, ....</b>

    ...men når du nu alligevel går ind og råder TS, så du må da åbenbart have en hel del erfaring med maller.

    Jeg mener, det kan jo ellers være lidt svært at råde folk om valg af race, hvis man egentlig ikke ved ret meget om andre racer.


  • #6   21. jul 2011 Ved du hvad Lise, jeg tror sgu jeg stopper med at svare i dine tråde, for hvis du overhovedet KAN komme til det, så forsøger du med lidt mundhuggeri..

    Det gider jeg simpelthen ikke... Så tag mine indlæg som de er, tænk om mig som du vil, jeg er hamrende ligeglad - jeg gider ikke det game der....

    Til gengæld skal jeg nok for eftertiden holde mig fra dine tråde...


  • #7   21. jul 2011 CH

    Hold da op en reaktion.

    Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor du reagerer sådan? Det eneste jeg påviser er en imø meget stor modsætning af, hvad du SELV giver udtryk for med dine EGNE ord.

    Det er jo dig selv, som skriver, at du "<b> egentlig ikke ved ret meget om, hvad andre racer har brug for...</b>", men samtidig ved du jo så tilsyneladende meget om, hvad det vil sige at have en malle som brugshund.

    Men hvis du ikke vil forklare den uoverensstemmelse, så er den jo bare ikke længere.


  • #8   21. jul 2011 Canis Lupus

    Jeg vil endvidere henvise dig til profilen "Malle Fan".

    Hun har dyrket brugshundesporten i en del år og er meget dygtig og succesrig, og har været det både med sin schæferhund og sin malinois.

    Hun har i hvert fald masser af erfaring med begge racer og som brugshundemenneske.


  • #9   21. jul 2011 Jeg syntes du skal tage ud og kigge på hvad du går til og hvad det er du ønsker af din hund og vælge der efter tage kontakt til opdrættere og klubber hører om du kan få lov og se deres hunde og danne dig et billede af det.. jeg havde personligt valgt mallen, men syntes du skal tage god tid og virkelig sætte dig ind i de to racer indholder. held og lykke mvh. Heine smiley

  • #10   21. jul 2011 Uden at vil komme ind på at anbefale den ene eller anden race, vil jeg blot sige til dig TS, at hvis du godt vil have alt at vide om mallen :

    Hvordan er den i hjemmet ?
    Hvordan er den hvis den skal gå i hundegård ?
    Hvordan er den over for andre hunde ?
    Hvordan er den over for andre mennesker / børn ?
    Hvordan er den som "alene-hjemme" hund ?
    Hvordan er den at træne med ?

    Så skal du gå til dem, der <b>virkelig</b> ved alt, hvad der er værd at vide om racen - som virkelig har erfaring og viden i et så stort omfang, at de aldrig er for fine til at dele ud af det. De virkelige kendere og eksperten i racen, nemlig <b>schæferhundeejerne</b>

    smiley


  • - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 113
    #11   21. jul 2011 Tusind tak for svar :o) Der er mange ting der skal overvejes, og schæferen eller mallen bliver nemlig min første brugshund, så også det skal tages med i beslutningen.

    Mine overvejelser med mallen går rigtig meget på sundhed. Jeg synes schæferen er en super lækker hund, og ville passe mig ganske godt. Men jeg er lidt skræmt af alle de sygdomme man risikerer at rende ind i...

    Men jeg vil heller ikke kaste mig ud i en hund som jeg grundet manglende erfaring måske er for stor en mundfuld for mig.


    - Malle-Fan - *GGG*


  • #13   21. jul 2011 Pia K

    <b> Der findes flere gode Malle opdrætter, som har hunde på et plan som andre også kan være med, som også kan bruges indenfor brugshunde sporten. </b>

    Hvilke gode malle-opdrættere er det, du hentyder til her?


  • #14   21. jul 2011 jeg ville sige schæfer også.. jeg startede med schæfer og har nu malle.. Jeg er så glad for at jeg startede med brugssporten med schæfer og jeg går tilbage til schæfer igen næste gang.. tror jeg.. smiley
    Mallen er en meget stor mundfuld hvis man ikke har forstand på brugshundene af denne form. Den kører så meget højere i drift en schæferen og det eneste man stort set skal tænke på er at dæmpe den, hvilket mange nybegyndere med maller ikke gør, og derfor bliver det en stressbombe istedet, og hvis du kommer ud med en malle i en klub som ikke aner noget som helst om maller, så får du råd til at træne en malle som en schæfer og så er der står chance for at det ender galt med stressen. Det er min erfaring. Min opdrætter brugte meget tid på at fortælle mig om hvad jeg ikke skulle gøre for netop ikke at få en stresset hund. Jeg har rettet mig efter det, og alligevel har jeg en hund som kører meget højt..

    Jeg vil sige helt klart schæfer som første gang, hvis du magter den, og synes den er for kedelig og for lidt driftig, så køb en malle næste gang.


  • tattooist p
    tattooist p Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 47
    #15   21. jul 2011
    - Canis Lupus -

    Det kommer helt an på dig som person, hvilken du skal vælge.

    Så længe du sætter dig ordenligt ind i begge racer, samt studere træningsmetoder inden du anskaffer dig hund, sådan at du kan forberede dig lidt, samt få lidt øvelse. Begge racer er meget tidskrævende og benhårdt arbejde.
    De begge er racer som bestemt ikke er sofa/hygge hunde.


  • #17   22. jul 2011 <i>Men begge forældre har IPO 3</i>

    Ja - undtagen moderen ;)) Alpha v. Cobra har kun en IPO1 ..



  • #18   22. jul 2011 Og mht Apollos mor - hun blev solgt til en mand, der hedder Michael Lassen som lavede et kuld på hende med sin egen hanhund til far - men om han har hende stadigvæk, eller om hun så blev solgt videre igen ved jeg ikke.

  • #20   22. jul 2011 Sygdomme eller ej, jeg vil til enhver tid foretrække grå schæfere..Kender da også nogen som lige har mistet hans fjerde eller femte pga. racerelateret sygdomme. Det har været HD, mavevending og Pancreas insufficiens, min egen har fået konstateret Pannus, ikke noget der betyder noget, men hun skal dryppes hver dag.
    En anden ting er, at jeg har lagt mærke til at flere med maller eller kendskab til, har en i perioder usympatisk optræden. Men det bør man nok heller ikke laste hunderacen for, da der nok er flere faktorer der kan spille ind, herunder både arv og miljø...


  • #21   27. jul 2011 pia K

    <b> Gudskelov er der Maller til os alle sammen. Nogle til de højt køreren hundefører også til mig som bare er vild med racen og som ikke kan træne på så højt et plan, pga sygdom.
    Men stadig ønsker en lækker hund at arbejde med, og som gider at arbejder. </b>

    Hm - jeg ved ikke lige, om jeg deler dit synspunkt her.

    Jeg finder netop, at en malinois´"adelsmærke" netop er, at den er højtkørende og ret ekstrem avlet til at være en af de allermest ( hvis ikke dén) bedst egnede brugshund indenfor politi/militær/IPO....egenskaber, som bl.a. også gør den velegnet indenfor andre brugsgrene ( bombehund, "pengehund", narkotikahund, redningshund).

    Jeg synes ikke om, at visse opdrættere lægger vægten kraftigere på eksteriør og mindre på brugsegenskaber (bare) så der kan være en malle til alle.

    Jeg synes grundlæggende, det er at ødelægge eller forringe en race, og jeg kan ikke lade være med at skele til schæferhunden for at se, hvordan det at man stræber efter at alle kan eje en hund af denne race har forringet racen, psykisk såvel som fysisk.

    Jeg mødte engang en dalmatiner-opdrætter. Jeg påpegede overfor hende, at hendes dalmatinertæve var meget atypisk i sit temperament. Det mest iøjnefaldende var hundens usikre væsen, hvilket en dalmatiner bestemt ikke bør være.

    Hun fofklarede, at hvis hun opdrættede dalmatinere, som de skulle være, så var der ikke ret mange, som kunne styre dem, og at det da var bedre, at folk kunne styre deres hunde.

    Jeg mener jo, at det er en helt omvendt tankegang, som på sigt vil udviske og ødelægge de racemæssige forskelle.


  • #23   28. jul 2011 Jeg forstår ikke hvorfor egenskaberne i en race skal avles væk, så den passer til en bredere del af befolkningen. Når der nu findes så mange racer at vælge i mellem, mener jeg at det må være mere nærliggende at vælge en af dem der passer til en.

  • #25   28. jul 2011 Pia: jeg mener bestemt heller ikke at din hund skulle have været stækket fordi den ikke er brugslinier. Jeg mener bare ikke at der bør avles udstillingshunde ved brugshunde

  • #27   29. jul 2011 Pia K.

    Dét, jeg opponerer over, er, når du skriver: "<b>Gudskelov er der Maller til os alle sammen.</b>

    Jeg synes ganske simpelthen ikke en malle er "for alle" og jeg synes heller ikke, at den bør være det.

    Og jeg synes slet ikke, at man skal hylde dem, som laver "maller for alle" med mindre drift og orienteret på udstilling.

    Det er slet ikke, hvad en malle handler om.

    Man kan jo se, hvor galt det går ved at skule til langhårstyperne ( groenendael og tervueren), som desværre har udviklet sig til overvejdende udstillingshunde med ekstremt sarte temperamenter til følge.


Kommentér på:
Grå schæfer eller malinois ?

Annonce