1.627 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

sus  J
sus J
Følger: 12 Emner: 4 Svar: 23

Patella luxation / løse knæled Patella luxation / løse knæled

Min hund (lille 4 kg. blanding) har konstateret patella luxation, hvor knæskallen enkelte gange flytter sig ud til (udvendige) side.

Det viser sig ved nogle få trin, som hunden enkelte gange trækker benet op, enten i hurtig trav eller langsom galop.

Er blevet anbefalet en operation, hvor der flyttes på knoglen under leddet.
Der skal ikke laves indgreb i selve leddet.

Er der nogle, der har stået i samme situation og hvad har i efterfølgende gjort?.......og ja, hvordan ser fremtiden ud for jeres hund?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Patella luxation / løse knæled
  • #1   14. jan 2016 Mille blev opereret for det for mange år siden, se mit album om det.

• sus  J
    sus J Tilmeldt:
    jan 2016

#2   14. jan 2016 Tusind tak, har kigget på din historie.
    Hvor meget fik din hun lavet lavet under operationen og hvilken metode blev brugt?

• #3   14. jan 2016 Mener at hun fik strammet senen som holder knæskallen.
    Jeg fik dog at vide inden operationen at de ikke kunne vide med sikkerhed hvor meget/lidt der skulle laves før knæet blev åbnet og de kunne se om fugen som den glider i var dyb nok eller om den skulle gøres dybere.

Du kan søge i emner herinde, der er rigtig mange tråde om det også nye.

• #4   14. jan 2016 Jeg har en chihuahua som blev opereret i mandags. Han skulle have den helt store operation og også på det andet knæ om 6 uger. Det bliver dyrt i selvrisiko, transport til genoptræning og fodertilskud. (vælger canosan og MSM - regner med at fortsætte med canosan resten af livet, men kun MSM indtil han er helt klar til rally træning igen)

Dyrlægen sagde at der selvfølgelig ingen garanti var, men at de normalt blev helt gode igen uden symptomer, uden smerter, uden risiko for slidgigt hvis man fjerner sømmene efter ca. 6 uger.

Det er MEGET hårdt at se sin hund i den tilstand lige efter operationen, og meget hårdt at skulle holde øje med den hele tiden. Vores må slet ikke hoppe op i møbler de næste 4 mdr. og ikke gå tur på mere end 5-10 minutter de næste 2 måneder (1 måned hvis det var ét knæ).
    KUN i snor de næste 3 måneder (dvs. 4 for os). Herefter må man begynde at slippe den fri og lade den hoppe. Hvis hunden altså har fået den rette genoptræning i waterwalker og massage.

Så jeg glæder mig til om ca. 4 mdr. når min hund må være hund igen. smiley

HUSK: Hvis I kommer ud for at jeres hund skal opereres i knogler/led, så sørg for at finde en dyrlæge, der har ekstra uddannelse inden for det! Inden vi tog til en klinik som har knogler og led som speciale (smådyrskirurgi) fik vi af vide, at de ikke vil få et god liv efter denne operation. Men hvis en kompetent dyrlæge operere hunden vil hunden - når den er færdig med genoptræning - kunne løbe, lege og være en rigtig hund igen.
    Det er vigtigt at tage mistanken om løse knæskaller alvorlig, da det kan medføre slidgigt i en tidlig alder - det samme kan det, hvis operationen og genoptræningen ikke bliver gjort ordentligt.

• #5   14. jan 2016 Jeg laver et album i aften med min oplevelse omkring det samt billeder. smiley

• #6   15. jan 2016 Spændende tråd.. Jeg går også at overvejer om man skulle operere.. I hvilken alder har i opereret ?

Vi er så heldige at vi tros alt har en sygeforsikring der dækker (Agria tegnet inden han blev 4 mdr) tænker bare lidt.. Mon det selv bliver bedre ? Bruger kosttilskud.. Vital-Animin + Happy Dog ArthroFit.. Hans knæskal smutter ud på yderside.. hvis vi strækker bagben bagud smutter den på plads igen.. Virker ikke som han har ondt.. Men når den smutter ud går han som Charli Chaplin

• #7   15. jan 2016 Så tidligt som muligt, så hunden ikke får slidgigt.

• #8   15. jan 2016 Nej, det vil aldrig blive bedre af sig selv, uanset hvad og hvor meget kosttilskud hunden får.

Man kan fristes til at tro, at det bliver bedre fordi man eventuelt ikke selv skal hjælpe knæskallen på plads mere(ved at strække benet bagud). Men det er blot et tegn på at det er blevet værre, enten fordi senerne er blevet for slappe eller fuen den glider i er blevet slidt mere ned og derfor kan knæskallen selv smutte tilbage.

Selvom hunden ikke viser tegn på smerter så lad jer ikke narre, alle der har prøvet at noget er gået afled ved at det er yderst smertefuld. Hunde er ofte bedre til at skjule det end vi er.

Ved at vente risikere I også slidgigt, ikke kun ved knæet men også andre steder i kroppen fordi hunden aflaster det/de dårlige knæ.

• #9   15. jan 2016 Har talt med dyreklinikken, og snakker med min dyrlæge mandag smiley

• sus  J
    sus J Tilmeldt:
    jan 2016

#12   15. jan 2016 Super at læse Simone.
    Glæder mig til at høre mere smiley

Kan se at du også har 2 hunde, hvilket jeg også har.
    Hvordan takler du det at have 2 hunde, når den ene i en periode kræver noget ekstra?

• #13   15. jan 2016 Det kan være meget hårdt med to hunde i sådan en situation. Men da jeg alligevel er til træning tre gange i ugen er det ikke meget aktivering og opmærksomhed den anden kræver.
    Det er derimod svært at aktivere Boss da han aldrig har været vild efter aktivitets legetøj. Han har altid haft brug for at komme ud og snuse og løbe frit, og han har pt svært ved at gå langsomt som han skal. smiley

Men det går helt fint med begge to. Paya savner dog Boss. Hun stresser over at han ikke er som han plejer og viser det ved at bide i sig selv og få løbe/lege flip indendøre med sig selv. Så hun kræver lidt ekstra aktivering, men det er ikke værre end at hun kan få et ben, en kong med vådfoder eller lignende smiley

Kommentér på:
Patella luxation / løse knæled

Annonce