Den bedste konkurrencehund - ens for alle? Den bedste konkurrencehund - ens for alle?
Hvis man nu forestiller sig at to super-konkurrenceudøver hver skulle vælge en superhvalp til fremtidige sportspræstationer på højt niveau. De dyrker den samme sport (hvilken er ligegyldig, dog skal det være noget der kræver noget af hundens evne til at samarbejde, hundens udholdenhed/styrke og hundens psyke). De er begge interesserede i den samme race og samme type af hunde, nemlig arbejdslinjerne.
Den ene hundefører træner kun positivt og vil ikke krumme et hår på hundens hoved under træning (hvad ren positiv træning er og om det så kan lade sig gøre er lidt en anden snak). Har er dygtig til at træne på sin måde, faktisk den bedste.
Den anden har en mere pragmatisk indgang til hundetræning. Jo, jo, han roser og belønner da med legetøj og mad, men han udstkker også grænser til hunden og hvis han synes det er nødvendigt, bruger han gerne strøm, pig eller hvad der nu skal til for at nå målet. Han er ligeledes den dygtigste i verden indenfor sin træningsmetode.
Vil de to efter din mening skulle vælge den samme hund for at komme længst muligt? Eller skal nummer 2 have en lidt 'tuffere' hvalp? Eller skal nummer et?
Med andre ord, skal klikkerfacisten og pragmatikeren vælge samme hund for at komme langt indenfor deres sport?
Er den gode hund den samme uanset metode?
Om man så kan nå længst med den ene frem for den anden metode og hvad den gode hund præcist er, er en anden diskussion.
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.852
Og hvis jeg hypotetisk, havde et hold hvalpe i den kaliber, så havde nr 2 fået besked på at jeg ikke ville sælge en hvalp til den form for træning.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.454
Jeg mener overordnet at de skal have den samme hund og at den gode hvalp er den gode hvalp uanset træningsmetode.
Nr1 ville måske kunne få mere ud af en lidt mere forsigtig hund end nr2, men et nervøst skravl vil ikke kunne blive en super konkurrencehund uanset metode.
Jeg har tænkt over dette og er ikke helt sikker på hvad jeg mener, men lige nu er det at de skal have samme hund
Måske kan i overbevise mig om at det ikke er sådan.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Mit gæt vil også være at fører 1 har lyst til en anden type hund end fører 2.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 519 Svar: 12.631
Jeg synes, den er svær. Ingen af mine hunde er "nervøse skravl", men de reagerer voldsomt, hvis de oplever hårdhændet behandling. De er aldrig nogensinde selv blevet "udsat" for det, men fx. Lanka kan blive helt ude af den, hvis vi står i en konkurrencesituation og andre hundeførere bruge hårde, skarpe kommandoer.
Jeg tror jo på, at føreren med den positive bløde tilgang ville komme længst uanset hvad. Hvis "pragmatikeren" fik en tilstrækkeligt "tuff" hund, så ville den nok ende med at bide, hvis der blev sat hårdt mod hårdt? Omvendt kan en lidt forsigtig hund virkelig blomstre op og blive superdygtig, hvis den får ubetinget støtte - og dermed ubetinget tillid - til sin ejer. Hvor den nok ville give op, og blive passiv, hvis den istedet mødte en pragmatiker?
Når det er sagt, så har jeg jo også set hunde i toppen, der bestemt er blevet trænet af "pragmatikere". Men uanset deres præstationer på banen, så vil jeg vove den påstand, at rigtig mange på sidelinien vil kunne aflæse på hundens kropssprog, hvilken slags træning, der har bragt den op på det niveau.
Men ja.. det fandens ved straf er - at det (også) virker...
sep 2007
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 732
Derudover tror jer også det gør noget ved hundens gejst at træne med metode nummer 2, som klart vil kunne ses på træningsbanen. Jeg ved ikke hvilken type hund nummer 2 skal gå efter for at komme langt, hvis han kan det med den metode.
Principielt har føreren der bruger metode nummer 1 "frit valg" så der tænker jeg det handler om hvad for en type hund føreren godt kan lide at træne.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Den ældste kører i høj intensitet og er ekstremt hårdfør. Desto højere jeg råber desto federe er arbejdet. Når hun belønnes vil hun gerne være fysisk, dvs. at hun hopper ind i mig, jeg skubber hende og "slår" hende, vi rusker hårdt!
Jeg tænker at hun ville være pænt ligeglad med at jeg evt. havde afstraffet hende fysisk mens hun arbejdede, men jeg ved det da ikke...
Nummer to er ekstremt mild men også "egen" - hvis man retter på hende bliver hun ked af det. Hvis man råber af hende hun i baglås og nægter at arbejde. Hun vil ikke ruske og ønsker ikke fysisk belønning. Evt kan hun gnide sig op af dig som en kat. Jeg tænker hvis jeg havde slået hende bare en gang, havde hun krøbet og ikke været "pæn" at se på....
Tilgengæld så mener hun at ethvert NEJ kun er et nej lige nu og her og gør det gladeligt igen når man vender ryggen til....
Nummer 3 er enormt signalfølsom og blød på mange måder. Men stadig også total bulderbasse på andre. Hvis hun får at vide en gang at man VIRKELIG mener det - så gør hun det meget sjældent igen...
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.776
Det kan godt være at de I starten ligger tæt resultat mæssigt med med årerne så tror jeg hund nr 2 går "kold" - det er simpelthen ikke sjov længere
Bare min mening altså
Hov tror egentlig samme hvalp ville være ok - tror ikke der er forskel
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.776
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Den, der træner udelukkende positivt skal ikke udfordres på førbarheden og dermed heller ikke på driftniveauet.
Hvem der når længst er den, der formår at bruge sine værktøjer bedst - det har ikke noget at gøre med hvilke værktøjer, der bruges.
sep 2007
Man kan have en meget fast idé om hvordan man ønsker at træne - det kan være positivt eller med meget faste rammer - men hvis ikke man er fleksibel og refleksiv i sin træning, så er det sådan set underordnet. Så bliver man ikke den bedste!
Den bedste konkurrencehund - ens for alle?