{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.653 visninger | Oprettet:

Hjælp! Hvilken Race?!? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Jeg vil have min første hund!
Nåja, vi har da haft før i familien, men jeg var så lille, så jeg havde jo intet ansvar for den. Ej heller for den Labrador, min bror og jeg langt senere gik ture med for naboen.

Det er nu mest, som en god ven(-inde) og så fordi, jeg bliver 32 og nu bliver jeg altså nødt til, at komme af med mit flæsk!
Jeg VED at jeg kommer til at sjofle "Smerten's Tempel" ("Motion's Center" for Fitness Freak's!), så jeg bliver nødt til, at have en der tvinger mig ud!
Motion eller bæ på gulvet!
Omvendt tror jeg ikke, at jeg vil få gået mere en 2x30min (plus småture/haveture)

Jeg vil sætte pris på, at den er så selvvedligeholdende, som muligt, men en ugentligt gennemstrigling vil bare være meditation for begge parter (naturligvis oftere i fældetiden).

sygeligt pleaser ville man (måske) blive træt af.
Lærenem.
Omgang med andre hunde, katte og småfolk er et must.

Toy til de maks. 49, som den Danske Spids er. Den har jeg mødt og den må BESTEMT ikke være større! Ikke at jeg har nogen regler her, men det vil bare blive noget uoverkommeligt.

Nogle vil måske foreslå Springer Spaniel og herrerne på Forummet vil måske trække lidt på det og sige, at den måske ikke er for mænd.
Jeg tror salige Lance Corporal Tasker og hans afdøde bombe-spaniel Theo er uenige :)!
https://en.wikipedia.org/wiki/Theo_%28dog%29

Jeg har selv haft kig på nogle racer (Dansk Spids, Japansk Spids, Volpino Italiano, Lundehund, Västgötaspids, Welsh Corgi Cardigan, Dværg Pincher, Korthåret (Dværg) Gravhund, Boston Terrier og Engelsk Bulldog (IKKE "Olde")), men forskellige fora og søgemaskiner opstiller dem forskelligt.

Hvad synes I?
Har I andre forslag?

Iøvrigt har jeg en bøn om, at ny ankomne lige løber tråden igennem, - om ikke andet, bare løseligt.
Dubletter... Spam, I ved :-)...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Hvilken Race?!?
  • #7   11. mar 2016 De racer du selv nævner var også nogen af dem jeg selv tænkte.

    Så er der fx kromfohrländer også måske.

    Min mor har en dansk spids og der er rimelig go på hende! Tror ikke det ville gå med kun 2 x 30 min. gåtur.


  • #8   11. mar 2016 Damn, det gik sgu stærkt med de svar!
    Bare fortsæt. Jeg uddyber gerne.
    smiley


  • #9   11. mar 2016 Og hvad med cavalier?

  • #11   11. mar 2016 Hvem Hulen er ikke til Star Wars (de gamle, naturligvis!)?!?

    Jeg kan godt lide det eddike-sure fjæs den Griffon har!


  • #13   11. mar 2016 Min Mors Kongepuddel kunne godt lide, at få børstet tænder med March's Tandpasta...

  • #15   11. mar 2016 Hmm... Tror jeg er ganske normalt...

  • #16   11. mar 2016 Men golden og Kongepuddel/storpuddel er da større end den danske spids?

  • #18   11. mar 2016 Det samme med Labradoren?

  • #22   11. mar 2016 Undskyld, hvis du blev stødt. Det var nu bare ment, som en sidebemærkning. Intet ondt...

  • #24   11. mar 2016 Det har du ret i, men...
    Man må stoppe et sted ellers giver man hele tiden.
    Medmindre, man jo finder en lavere Labrador eller Golden, for det er helt klart gode forslag.


  • #26   11. mar 2016 Jeg ønsker, at vide det dårlige om dem også. Alle forherliger deres race, men der er jo også gener.

  • #27   11. mar 2016 Hvad med dem, jeg selv har haft kig på?

  • #29   11. mar 2016 Hvorfor er størrelsen vigtig?
    Hvad er grunden til at du tænker på små til knap mellem stor race?

    Hvad er besværligt? Altså udover at du skal bukke dig ned for at nusse små hunde? smiley


  • #30   11. mar 2016 Heh, jeg er skam bekendt med, at man ikke må marathon motionerer en lille hvalp. Også, at der nok går et års tid. Men venter jeg forlænge, kommer jeg måske fra det igen og hvalpen kan jo langsomt gå mere og mere. Hvilket er fint, for jeg får mere kondi med tiden...

    Internat-hund, jo, men der er det problem, at det allerede har lært en del unoder. Det er meget nemmere at pille ud af en hvalp end en voksen hund, - eller tager jeg fejl?


  • #31   11. mar 2016 Dansk Spids

    profilbillede
  • #33   11. mar 2016 Samojeden

    profilbillede
  • #35   11. mar 2016 Jeg vil anbefale dig en foxterrier. En alsidig hund, der nok lige skal trænes i at være sød mod katte. Fås i to varianter, så du selv kan bestemme, om det skal være ret eller vrang smiley

  • #36   11. mar 2016 Beaglen er desværre et No-go. Mødte en og ejeren, der havde haft flere, sagde, at det ingen TOTAL begynder hund var. Krævede en smule og en krævede en hel del motion (det skal jeg jo alligevel have) og en stor have. Jeg synes hun snakkede noget om ca. en time pr tur, - mindst to gange... Plus aktivering.
    Hun var nu heller ingen årsunge.


  • #37   11. mar 2016 Toller? Til 2 gange 30 min. tur om dagen? Det ville jeg nok ikke satse på.

  • #38   11. mar 2016 Er schnauzeren nævnt?

  • #39   11. mar 2016 @Helene B:
    Jeg kan ikke sparke en stor hund så godt, som en lille... smiley
    Nej, det er simpelthen fordi, jeg er nervøs for, om jeg vil finde de 50cm+ hunde for uoverkommelige.
    Desuden bor jeg i en stueplans lejlighed sat op, som rækkehuse i et kolonifællesskab. Jeg har to værelser på ialt 70m3.
    Her er desuden en Dansk/Svensk og en King Charles i området og ejerne kender jeg rigtigt godt.


  • #41   11. mar 2016 @Helene
    Så er det jo også set fra et økonomisk perspektiv.
    Jeg er Førtidspensionist og har Skånejob 4 dage om ugen i et Snedkeri.


  • #42   11. mar 2016 Ja det er (næsten) lige store arbejder:
    Rette den til for dårligdomme + Plus glæden ved at redde en vovse
    Opdrage et lille eksistens...


  • #44   11. mar 2016 Jeg vil ikke mene, det er en midlertidig dille, da jeg har ønsket en i fire år. Jeg har dog være herberg for to Marsvin, jeg egentlig kun skulle passe i nogle uger... det blev så til tre år. Det en døde i Oktober '15 og det andet blev aflivet en måned efter. Det blev fysisk og psykisk mærkeligt.

  • #45   11. mar 2016 Ja, Birgitta, "...if"-forsikringen så meget lovende ud.

  • #46   11. mar 2016 Skulle det være en foxterrier, ja så ville det nok være den "rette", altså den glat-hårede.
    Jeg kan nu ikke huske om den ene af vores to første var en Glathåret Fox eller en Dansk/Svensk.


  • #47   11. mar 2016 I skal have tak :).
    Kommer I på flere tanker, så skriv endelig smiley !!!!


  • #50   11. mar 2016 egentlig under det mig ingen har nævnt papillionen (sommerfuglehunden) den erlille af statur men med en STOR hund indeni. Havde Vicky i 11 år virkelig en dejlig hund....ja, hun er her stadig, står i sin urne på vores skænk.

    profilbillede
  • #51   11. mar 2016 Papillon?
    Okay. Ser man bort fra at den, ligesom Maltheseren giver mandigheden et knæk, er det faktisk også en kær hun, jeg har mødt.

    Interessant det om Beaglen!
    Da jeg søgte på Beagle (mest på, hvordan den så ud som voksen) fandt jeg dette:


    profilbillede
  • #52   11. mar 2016 Whippet smiley

  • #54   11. mar 2016 mon ikke det overdrevne bjæfferi kan pilles ud af alle racer om man fandt det irriterende?
    Min Mors Kongepuddel kom fra et hjem, hvor den ikke ikke måtte gø. Hun fandt et... en slags kompromis:
    Når min Mor spurgte "Hvad siger hunden?" kom der et højt "gisp" fra hunden, som om den tog sig i at gø, og den så lidt brødebetynget ud.
    "Hvad siger løven?" kunne man så spørger umiddelbart efter og der kom et højt glad bjæf.


  • #55   11. mar 2016 Whippet. Sjældent jeg anbefaler min egen race, men jeg tror faktisk det ville være et godt match.

    Ikke en pleaser, men nem at lære de alm. dagligdags kommandoer.

    Kræver ikke uanede mængder motion, men skal have lov til at løbe frit nogle gange om ugen, gerne dagligt. Her snakker vi 10-15 minutters frit løb.
    Har et kraftigt jagtinstinkt, så egnede fritløbsområder skal være uden vildt. Det er ikke et problem med indkald, hvis det blot er mennesker og andre hunde, der forstyrrer.

    God til børn, min man havde 21 små 1-2. klasses børn med hjem til vores forleden, det tacklede de problemfrit og de er generelt meget glade for børn.

    Korthåret, selvfølgelig kan man finde hår i fældetiden, men ikke i uanede mængder, de fleste løse hår kan fjernes med en daglig overtørring med et hårdt opvredet vaskeskind.

    Andre hunde omgås de problemfrit, det er langt fra alle de gider lege med, men så ignorerer de bare.

    Minusser, de første par år kan som med mange andre racer være en udfordring, her har de krudt i numsen.
    De har tendens til at stjæle fra bordene.
    Skal have dækken på i koldt vejr.


    profilbillede
  • #56   11. mar 2016 @Kirsten
    Intet problem! Hvis jeg vælger en Whippet, får jeg bare Mutti til, at sy denne Woodland MARPAT Flyverdragt ind til vovsen :D...

    Ingen hunde skal fryse, - eller svede...!

    Tak for dit forslag... En spændende hund, som jeg havde glemt.


    profilbillede
  • #57   11. mar 2016 Så er den da camoufleret til harejagt smiley

  • #58   11. mar 2016 Det er en dejlig race, det kommer til at vare mange år, før jeg får andet i huset og kan man se sig selv "overleve" de første par år, får man en utrolig dejlig følgesvend, som nemt tilpasser sig smiley

    Det vigtigste for en whippet er faktisk at være sammen med sit/sine mennesker.


  • #59   11. mar 2016 Mellemschanuzeren vil overhovedet ikke fungere med den mængde motion, og dværgschnauzeren vil sandsynligvis forvandle sig til et gøende spektakel pga samme. Det er i hvert fald min erfaring af, hvad der sker, når de ikke bliver brugt rimeligt meget (og nok derfor mange tror, at dværgschnauzeren er en gøende race smiley )

    Jeg synes, du skal vælge en griffon, har mødt et par ordentlige bøffer af mænd, som har sådan nogle, og der er altså et eller andet fedt over den kombination smiley

    Ellers tror jeg også en whippet vil være et super valg smiley


  • Bente H
    Bente H Tilmeldt:
    jan 2012

    Emner: 7 Svar: 61
    #60   11. mar 2016 Västgöta Spids ..... vi har snart slidt nr 2 op af slagsen - han er snart 15 år og "still going strong" . Det er en mindre hund I stor pels - selvfølgelig skal den gå ture og aktiveres men regner det en dag eller to kravler den ikke på væggen. Vi er endda indstillet på at lede efter nr 3 til næste hund i familien

  • #61   11. mar 2016 Hvilken en af Griffon typerne var det? Griffon Bruxellois, Griffon Belge eller Petit Brabancon?

    Jeg sidder lige og morer mig over Lundehunden (igen!).
    Hvad med den?


  • #63   11. mar 2016 Er det mig, du spørger? Det har været petit brabancon'er, jeg har mødt. Men har også gået til rally med en bruxellois, den er jo noget større, også meget sød.

  • #64   11. mar 2016 Welsh corgi cardigan er en skøn hund smiley

    Vi har et fantastisk eksemplar af racen. Han er 4 og efterhånden tåleligt lydig smiley Han er meget for børn (altid under opsyn, da hans glæde kan være voldsom), gæster og de fleste tæver. Ukendte hanner og hvalpe fungerer vores desværre ikke sammen med.

    Racen er meget selvstændige og gør kun, hvad der betaler sig. Træning kan være en fest, hvis du undgår for mange gentagelser efter hinanden og har de "rigtige" godbidder i lommen smiley Jeg har gået til træning af flere omgange med Svende, men det, der fanger mest, er rally lydighed smiley

    Pelsen er stort set selvrensende og kræver blot en gennembørstning en gang eller to om måneden. Desværre varer fældeperioden et helt år smiley Så med en cardigan i huset, finder du pels alle vegne smiley

    Svende er aldrig for træt til en gå-tur eller anden aktivitet. Men findes tæppet frem, er han nu også klar på en hygge dag i sofaen smiley

    Corgien er en hyrdehund, der blandt andet bruger gøen og nappen i haser til at hyrde med. Begge dele kan ved aktiv træning fra hvalp af trænes "væk". Her er almindelig gøen ok men napning i haserne er et no go. Derfor har træningen været intens på det område fra dag et af smiley

    Alt i alt en særegen, glad og selvstændig hotdog, der altid er klar med massere af unoder, timevis af underholdning og skønt selskab smiley

    Vi har absolut valgt rigtigt...selvom vi i den grad er blevet udfordret på alle punkter smiley



    profilbillede
  • #65   11. mar 2016 tja den skotske terrier kunne nu også passe ... selvstændig, robust og sej, fint med at par mindre ture om dagen, skulle der falde en længere af er det også fint, ellers find en mark og vi kan grave i timevis ..... Pleaser, nope her er det ejer der må op på dupperne ....

    vi skal godt nok have trimmet fritsen med 2½-3 måneders mellemrum, men til gengæld er frisuren nem at holde ....


  • #66   11. mar 2016 I skal tænke på, at jeg er ene...
    Hvordan er de forskellige, - havde I nu været ene og alene om dem?

    Whippet, Västgöta Spids og Welsh Corgi (der skulle nedstamme fra Västgöta)?


  • #67   11. mar 2016 Heh, ja Netto hunde er bestemt også noget jeg har tænkt på... for nogen tid siden. Havde glemt dem...

    De er også kære.


  • #68   11. mar 2016 Jeg har ikke i sinde at avle... sikkert heller ikke udstilling, andet end som gæst.

    Hvad foreslår I af køn? Skal det være en Homeboy eller Homegirl?


  • #69   11. mar 2016 Hvad med træning? Har du overvejet om du vil gå til noget træning med hunden? Synes også det er ret relevant i forhold til at skulle vælge imellem de nævnte smiley

    Vil da også lige viske Papillon, det er bestemt en dejlig hund som elsker gode gåture, leg og træning. Det er en fin begynder hund, som er nem at træne. Ellers tænker jeg også at mange af de andre nævnte racer, lyder super fint..


  • #70   11. mar 2016 Jeg ville ikke have problemer med at have whippet som enlig og jeg kender en del enlige med 1-2 whippets.

    Er man syg et par dage, klarer selv de unge hunde sig fint med et par dage på sofaen.

    Jeg kan selv lide begge køn hos racen, men har kun tæver, da jeg opdrætter lidt og jeg tror ikke min familie magter at holde de to køn adskilt under løbetider smiley

    Vi joker i racen med, at en whippet han vil gøre alt for sin ejer, en tæve forventer opvartning fra sin ejer.
    Det er overdrevet men lidt er der om snakken smiley


  • #71   11. mar 2016 Tak Agnete. Papillon har været oppe.
    Jeg ville begynde med obligatoriske hvalpetræning og noget basislydighed derefter...
    Det kunne også være skægt at gå spor...

    Absolut intet på konkurrencebasis... højst klubmesterskab..


  • #72   11. mar 2016 @Kirsten
    Jeg tror slet ikke, det er overdrevent smiley !


  • #73   11. mar 2016 Spor (schweiss) gider de fleste whippets og de er faktisk overraskende gode til det.

    I Sverige, der har temmelig mange whippets, er en del som har taget sporprøver og der er flere som kan kalde sig champion på vildtspor (svarende til vores schweiss)


  • #74   11. mar 2016 Enig med Linda omkring Corgi'en.
    Men det er en arbejdshund og ikke en sofa kartoffel. De skal aktiveres mentalt og motioneres. Selvom de ikke kravler på væggene af en enkelt rolig dag, så er det på ingen måde en skødehund. Den er desuden og meget 'talene'.



  • #76   11. mar 2016 Enig med Anne-Katrine smiley

    Corgien kravler ikke umiddelbart på væggene ved manglende aktivering...de bliver A PAIN IN THE ASS...rent ud sagt smiley

    Og ja...her er lyd på alt...lige fra leg til uaktiveret, kedende og se-mig-nu til stor-snorkede og drømmende corgi smiley


  • #77   11. mar 2016 @Lenschow
    ... og det er lige den slags svar, jeg kan bruge :)!
    Indtil videre har jeg ikke rigtigt hørt det DÅRLIGE om en race, altså hvorfor jeg IKKE skal vælge en race, - og har du nu givet mig :).

    Corgi er foreslået. Og Cardigan'en var også en af mine tanker.


  • #78   11. mar 2016 Kan se du bor på Sydsjælland.
    Den 20. i denne måned er der myndeklubudstilling i Skælskør, hvor der kommer 53 whippets.
    De fleste whippetejere kan snakke om deres hunde i timevis, så her er rig mulighed for at snakke med både hunde, alm. ejere og opdrættere.

    http://www.myndeklubben.dk/udstillinger/pic/2016/pm_sk.pdf


  • #79   11. mar 2016 @Linda
    Storsnorkende Corgi ?!?
    Så er det nok en dårlig idé... Jeg snorker selv og så kommer vi til at snorke om kap...
    Jeg skulle jo nødig ha' klager, fordi naboen's familieportrætter flyver ned af væggen...


  • #80   11. mar 2016 @Kirsten
    Desværre spiller jeg skuespil i Reerslev den 20. Marts, - og jeg har ikke bil.


  • #81   11. mar 2016 Erik - Mit indlæg om corgien kan læses på flere måder. Det kommer an på øjnene, der læser det smiley

    Kort fortalt er de "negative" ting ved corgien (jeg lige kan komme på):

    De er pokkers stædige
    De er meget selvstændige
    De er særegne
    Gider ikke gentagelser
    Gøende
    Napper i haser
    Gør kun, hvad der kan betale sig...når de vil
    De fælder hele året
    De kræver alsidig aktivering
    Kan ofte ikke gå løs
    Lydighed kan de godt...men gider ofte ikke
    Har røv i bukserne
    Højtråbende
    A pain in the ass hvis de ikke aktiveres
    Larmende

    Selvfølgelig er der variationer inden for racen...men ovenstående passer meget godt på vores eksemplar.

    Ingen tvivl om jeg elsker min rulle-pølse over alt på jorden og med alle racens finurligheder og særpræg smiley Det har ikke været nemt at nå hertil...det har krævet enormt meget af os som ejere og derudover en masse blod, sved og i den grad tårer at nå hertil.


  • #82   11. mar 2016 @Linda
    Jeg havde godt på fornemmeren, at det var sådan det hang sammen.

    Tak alligevel. De er altså nogenlunde ligeså stædige og pudsige, som Gravhunde, Standard str.?


  • #83   11. mar 2016 Griffon er en skøn og lækker race de er livlige og meget loyale, de er osse til bare at putte på sofaen men elsker at komme ud sammen med ejer.
    Den ser IKKE sur ud men er altid glad jeg kalder min i daglig tale griffer aben.
    Har haft hvalpe på min og den ene kom til at hedde Abu efter Alladins abe.. smiley
    Der er Bruxellois som er rød ruhåret, Belge som er sort eller BT og så den korthåret Petit.
    Alle er skønne og glade hunde, har faktisk ikke mødt en griffer som ikke var glad og venlig... smiley


  • #84   11. mar 2016 Det negative er glimrende beskrevet i mit yndlingscitat om whippet hvalpe, skrevet af mr. Whippet, Bo Bengtson, forfatter til flere bøger om racen, mangeårig opdrætter af racen og udstillingsdommer:

    Whippet puppies, as you will find out very soon, are about the most agile, lively and.destructive of any puppies you can find; they are more like squirrels than dogs, the very opposite of the quiet, refined adult whippet, and not nearly as fragile as the look. They can be both amusing and exasperating in their seemingly boundless energy.
    Leave a normal happy whippet puppy unsupervised in your livingroom, and five minutes later it will look as if a bomb has detornated. Let the puppy into a roomful of people, and he will jump over one person trying to lick the face of another, at the same time pulling down or knocking over anything that happens to be in his way."


  • #85   11. mar 2016 Heh, der er samme varme som James Harriot's "All Creatures - Great and Small" (På Dansk: "Folk of Fæ")

  • #86   11. mar 2016 Det er det smiley Han er dedikeret til racen og ved en hulens masse om den.

    De er nogle små bæster som hvalpe, men også frygtelig charmerende og kan man slå sig til tåls med, at det går over og grine af narrestregerne er det en skøn tid også smiley

    Det er nok det mest negative jeg har at sige + det at de stjæler, men det går også ofte over med tiden og det er blot et spørgsmål om ikke at have mad, kuglepenne mv. på bordene, når man ikke selv er i rummet, i de første par år, mad skal aldrig efterlades ubevogtet for så er det væk smiley


  • #87   11. mar 2016 Nå ja, det er vel meget normalt med alle hunde, er det ikke? Det, at de hugger fra bordet, når man vender ryggen til, når de er små*?

  • #88   11. mar 2016 For en del jo, men er man ikke påpasselig bliver whipperne ved hele livet. Jo flere gange det lykkes for dem, jo sværere er det at forhindre det, de er hurtige og kloge.

    De har så også lige det lille forspring i forhold til andre racer, at de ret tidligt kan lette fra gulvet og op på bordet og være hurtigt nede igen.
    En af mine tidligere whipper traskede på køkkenbordet, da hun var 10-11 uger gammel smiley

    Til gengæld er den positive effekt, at mine 3 sønner (16, 22 og 24) aldrig har ladet deres ting ligge og flyde på borde og gulve, de har oplevet hvilken risiko det er. Deres far har fået briller og mobiltelefon lavet til samlesæt smiley


  • #89   11. mar 2016 Jeg kan se din mand for mig benene rundt efter hundene:
    - "Skat, hvor er mine tøfler?!? Nu har møgdyrene sgu osse ædt mine briller!"


  • #90   11. mar 2016 Der er jo også forresten affenpinscheren smiley

    Det er simpelthen en skøn, morsom, energifyldt selskabshund. Der er ganske få, det er en sund race, de fælder, som andre ruhårede, kun ganske lidt. De fleste, jeg har mødt, der har racen, understreger at man skal have humor, når man har valgt den race, men til gengæld giver de uendeligt meget glæde smiley

    De er dog notoriske for at være svære at gøre renlige.. Men ved, flere løser det med et slags kattetoilet til hunden...


  • #91   11. mar 2016 Tøflerne har gravhundene taget livet af for mange år siden, dem har han opgivet at købe nye af smiley

  • #92   11. mar 2016 Okay A-S smiley
    Så blev jeg klogere. Mit indtryk var noget helt andet. Der bor en dværgschnauzer her i nærheden. Jeg tror ikke hun får lov at lave meget, men hun er super sød og mild, og absolut ikke gøende.


  • #93   12. mar 2016 hmm... kigger lidt på nogle billeder af den...
    Det er sgu da en magnet for jord og sand...altså...
    Jeg mener... den måde den har pelsen på; den "schnauzer" sig sgu da helt vildt til...
    (Åh! "The Puns! The Puns!")
    Ikke desto mindre var den kære dværgschnauzer jeg mødte på engen bag kolonibyggeriet temmelig beskidt, men den var ung og havde GODT nok også haft det sjovt !


  • #94   12. mar 2016 @Tinna
    Den dér spinkle Kromforlänger, du nævnte, kendte jeg godt nok ikke...


  • #95   12. mar 2016 "Kromfohrländer", undskyld.

  • #96   12. mar 2016 Det er en fin hund synes jeg smiley Jeg har den selv i kikkerten selvom der er mange år til at jeg skal have hund igen.
    Der vidst noget med temperamentet hos nogle af de ruhårede. De glathårede skulle være mere milde hunde.


  • #97   12. mar 2016 Tinna: Der er stor forskel på "schnauzerne", altså størrelserne imellem og du skrev bare schnauzer, så det er jo ikke til at vide hvilken smiley
    Mellemschnauzeren er super energisk, dværgen er langt mindre aktiv ift, men 30x2 minutter vil være for lidt, især hvis det er til et liv som "familiehund" - det er en klog lille hund, som gerne bestiller noget smiley

    TS: det er jo en trimmehund, så når de tørrer falder skidtet af de stride hår, så de er egentlig nemme nok at holde rene. Nogle pelse er dog værre end andre, det kommer an på linjer. Min egen har ikke meget pels, hun samler næsten intet skidt. Mine forældres har super meget pels, som og krøller lidt, og den samler simpelthen næsten hele skoven med hjem, når man er på tur smiley


  • #98   12. mar 2016 Nåeh ja det er selvfølgelig rigtig nok smiley Har mødt en.mellemschnauzer som var lige så mild. Dværgschnauzeren jeg har mødt flere gange tror jeg ikke kommer ud meget mere end det, og tror hun er i snor altid, men jeg kan selvfølgelig ikke vide det 100% Der er jo også bare forskelle inden for samme race. Jeg har da også set "sofa-tollere".. Jeg har tit tænkt på om man i princippet kan vælge hvilken som helst race, og så kan man vælge ud fra sofa-linjer eller arbejdslinjer, og dermed få en hund der passer. Ved nu ikke om det hænger sådan sammen, men synes det er lidt interessant at folk har samme race på vidt forskellige måder. Dog forekommer det jo så også at hunden ikke trives med den manglende aktivitet.

  • #99   12. mar 2016 Mine forældre gjorde RIGTIG meget i starten for ikke at vende deres hund (også dværgschnauzer) til for meget motion. Udfra devisen: nu mere motion, den er vant til som hvalp/ung, nu mere skal den have som voksen. Jo, det er vel rigtig nok, hvis man altid giver liiiige præcis så lidt som muligt, så tror jeg, der er mange racer, som i princippet til sidst bliver meget inaktive...

    Og så lige til det med at man møder en race på ture og sådan. Altså, jeg er ret sikker på, at hovedparten af dem, vi møder fast på tur, ikke ved, hvor meget jeg træner med Coco. De ser en sindsyg sød, lille, høflig hund, som bare altid gør, som der bliver sagt, men virkeligheden er jo, at jeg træner med hende ca. 2 gange om ugen på vores eftermiddagsture (men når jeg gør, så går jeg jo et uforstyrret sted hen) og så går vi fast til træning 1-2 gange om ugen næsten altid. Min veninde, som har en fantastisk irriterende lille chi, går to gange 15 min ("fordi den behøver ikke mere") og blev vildt forbavset, da jeg forleden sagde til hende, at jeg minimum går 30min, helst en time om eftermiddagen med min (ikke at vi går langt, det tager jo også tid at træne smiley ) og at jeg jo så til sammen bruger 2-2,5-3 timer på gåture om dagen (bor i lejlighed). Hun brugte 30 min (hendes søster tog morgenturen altid).. Jeg er ret sikker på, den lille chi vil gø, snerre, hoppe rundt, og generelt ville være lidt mindre hyper, hvis den fik mere motion smiley


  • #100   12. mar 2016 Hov, dermed ikke sagt, at man ikke kan have en dværgschnauzer, når man kun lufter 2x30min! Der er mange ældre mennesker, der har DS'ere, som er søde dejlige hunde - det er generelt ikke en hund, som udvikler problemer med ret mange ting. MEN de GØR! Og ja, det gør de DS'ere, som bliver motioneret og aktiveret meget altså ikke. smiley

  • #101   12. mar 2016 A-S
    Jeg er helt enig smiley Der er jo heller ikke nogen der ved hvor meget tid vi bruger på træning, når de møder os.

    Nu er det også bare forestillingen omkring hvilken type mennesker de er. Men jeg KAN jo ikke vide det med sikkerhed.


  • #104   12. mar 2016 Ja, det var også nogenlunde det samme jeg forstod.
    Men det ER et sødt kræ :-)...


  • #105   13. mar 2016 I skal alle have tak for jeres hjælp.
    Jeg har indkredset til to stykker (hvis jeg da får svar et andet medlem).

    Jeres hjælp har været uvurderlig.

    Tråden er måske værd at linke til, når (!) en anden stiller samme spørgsmål...


  • #106   13. mar 2016
    Man spørge, hvilke to du har indkredset til smiley ?


  • #107   13. mar 2016 Det er den Japanske Spids efter at have sparet meget med et medlem og videresendt til www.agilitypote.dk

    Den anden er Västgötaspids, som jeg lige mangler det sidste på.
    Det med deres gode næse til spor osv, er især tiltalende, jernhelbredet og så, at det ligner en Schæfer. Jeg er vild med schæfere, men den er for stor for mig lige nu.

    Det var også svært, at vælge corgi'en fra. Det var enten Västgöta ller corgi'en.


  • #108   13. mar 2016 Erik corgien er for mig en lille schæfer at se på, er en dejlig race. (bare for aktiv for mig)

  • #109   13. mar 2016 Også en af grundene til, at jeg valgte den fra. Var bange for, at fordi jeg ikke kunne stimulerer den ordentligt, ville den få et... om jeg så må sige: "Hundeliv"...

  • #110   14. mar 2016 Jeg indrømmer, jeg har ikke læst alle ovenstående indlæg, så ved ikke, om andre er kommet med mit bud...

    Når jeg sammenligner en mittelspitz med de racer, du har kigget på, falder den måske ind under din smag?

    Højde 30-38 cm


    profilbillede
  • #114   14. mar 2016 Jeg er opvokset med 2 Västgötaspidser. Og jeg kan kun sige det er nogle fantastiske hunde. De vil gerne arbejde, men når der skal slappes af så er det også nogle der gerne vil putte. de tilpasser sig rigtig godt i forhold til gåture, vores har kunne nøjes med 2 lange gåture efter morgenmad og aftensmad, og ellers bare nogle korte ture i nabolaget eller et par ture rundt i haven. Pelsen passer stort set sig selv, de eneste tidspunkter det har krævet at de skulle børstes er når de begynder at fælde (2 gange om året). det eneste jeg vil sige der har været negativt ved den ene, er at Västgötaspidsen er en svensk kvæghund, dvs en hyrdehund, så da den ene var yngre havde han en tendens til at nappe (gav maks et blåt mærke) når kammerater løb rundt i haven, men det voksede han fra. den anden som var et år ældre havde ikke den tendens. så det kommer meget an på hunden. Så jeg vil helt klart anbefale den.

  • Bente M
    Bente M Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 26
    #115   14. mar 2016 Hvad med en Coton de Tulear.
    En meget stor hund i en lille krop - max. 6-7 kg.
    En lærenem cirkushund, med selvstændig tankegang.
    Vil gerne gå 2 ture om dagen (ca. 1 time i alt)
    Halvdelen af gåturene går med at snuse - så når du at få blodtrykket ved motion sænket smiley
    Glad for andre smådyr.
    Kræver mindst 2 timers pelspleje pr. uge (et must)
    Fælder ikke, hvis pelsen holdes fin.
    Hvis du ikke er til børste og kam, så er det et dårligt valg smiley .


  • #116   14. mar 2016 Flere af de nævnte racer lyder nu meget gode. Har ikke lige læst alle opslag, men så ikke så mange der anbefalede Cavalier King Charles Spaniel? Ud over at det måske kan kræve lidt mere børstning alt efter hvor pæn du vil holde den, kunne det måske være noget? Børster kun min egen en gang om ugen. En gang imellem skal der klippes lidt knuder, men når det bare er en huggehund har jeg ikke noget imod at han ikke altid ligner en million. Det er generelt en dejlig hund der nemt tilpasser sig den motion du kan give den. Og så synes jeg at de har et godt og roligt sind og er nemme at træne, og så gør de typisk ikke så meget som mange andre små racer smiley
    Dog skal du være sikker på at få en fra en god opdrætter da de kan have forskellige sygdomme, men det kan alle racer jo.
    Måske kan du finde en "brugt hund" så har folk jo trænet og opdraget hunden for dig, kig fx dba eller sider på Facebook, du kan sagtens finde en ældre nem hund uden unoder, en hvalp kræver jo en del opdragelse og træning.


  • #117   14. mar 2016 Brormand har en Coton de Tulear (Bomuldshund). Dejlig, dejlig hund.
    Og jeg er opvokset med en Dansk/Svensk, som jeg kan huske forholdsvis tydeligt. En nabo har en.
    En anden har den dér Cavalier King Charles.
    Jeg tænkte bare, at jeg ville gå min egen vej. Det ville farve stedet, hvor jeg bor, og samtidig får mandigheden ikke et knæk (med visse nemme racer).
    Noget forbandet vrøvl, men det med at gøre stedet farverigt med flere racer hunde, den er nu god nok :-).


  • #119   14. mar 2016 Ligesom Isabelle siger, vil jeg også sige eurasier. smiley

    Men det kommer lidt an på om den udelukkende skal være familie hund osv smiley


    profilbillede
  • Amalie N
    Amalie N Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #120   14. mar 2016 Kan kun anbefale en Samojede!
    De er super venlige, imødekommende, SMILENDE, og så er det de perfekte familiehunde.
    Vi har 2 og de er meget rolige og gør ALDRIG.
    Men så snart de er på tur eller ude at lege kan de selvfølgelig være lige så fjollede og vilde som alle andre hunde smiley


    profilbillede
  • Niamh M
    Niamh M Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #121   14. mar 2016 Puddel blandinger er bare super skønne!! Vi har en Dansk Svensk Gårhund/Puddel mix og jeg syntes hun passer ret godt ind i dine kriterier.. Sød og kærlig, enormt intelligent - lærenem, selvstændig, og har bare en stor personlighed. Hun vejer kun ca 10 kilo, og kræver ikke meget af os, når det kommer til at aktiverer hende: bare hun kan løbe frit hver dag (i hundeskoven eller på en mark), kan hun sagtens klarer sig med mindre turer.. Derudover, er blandings racer ofte sundere, så det er et stort plus. Kan klart anbefale at du kigger på nogle blandings racer; især doodle'erne smiley

    profilbillede
  • #122   14. mar 2016 Bliver nok nødt til at tage en på str. med en Dansk Spids maks. Ellers bliver det vidst for voldsomt, - også selvom de er meget godmodige.

  • #123   14. mar 2016 Sjov blanding :-)...

  • #124   14. mar 2016 Blandingsracer er ikke "ofte sundere", men de tjekkes ofte mindre for racerelaterede sygdomme, som muligvis ikke giver hunden gener, men som man bør tjekke for ifm avl.



  • Helene K
    Helene K Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Svar: 3
    #125   15. mar 2016 Du bør ud at fornemme nogle af de hunde der er nævnt og finde de gode opdrættere. Du bliver tæppebombet med forslag. Nogle af de nævnte racer er udprægede jagthunde, hunde man ikke kan have løs, og hunde som ikke vil trives med at du ikke er til så megen fysik aktivitet. Du risikerer at falde i kløerne på en hundehandler hvis du ikke tænker dig om Anbefales: Tag på DKK udstilling, se www.dansk-kennelklub.dk hvor der er racebeskrivelser på alle FCI racer, www.koebhund.dk og www.koebhundguiden.dk.

  • #126   15. mar 2016 Jeg har været på alle de sider, hvorfor jeg kommer her. Man får altså ikke rette info og hjælp... hvilket jeg også har nævnt et sted...

  • #127   15. mar 2016 "Derudover, er blandings racer ofte sundere, så det er et stort plus." Gammel skrøne, der faktisk er blevet videnskabeligt tilbagevist. Ingen hund bliver på mirakuløs vis sundere end det der er blandet i den. Dette gælder både blandinger og racerene. Grunden til at blandinger kan komme til at fremstår sundere er der ikke foretages nogen rutinemæssig kontrol af sundheden inden der avles. Det gøres trods alt i temmelig mange racer smiley
    Jeg tænker faktisk også lidt Whippet eller Glathåret Foxterrier. Kan man leve med at hunden ikke kan gå løs alle mulige steder så ville det være et helt fint bud. Kirsten har beskrevet whippet så udmærket. En Glathåret fox passer også meget godt på den beskrivelse. Den har jagtinstinkt men kan sagtens lære at lade de små dyr der hører til husstanden være. Pelsplejen er meget let.


  • #128   15. mar 2016 Jeg tænkte på, om alle jer nye ville læse tråden igennem, for en hel del har faktisk allerede været dækket... om ikke andet, så bare løseligt.

    Men tak smiley


  • #129   15. mar 2016 Ved ikke om du har læst disse links men faldt over dem her til morgen da jeg snakkede med nogle kammerater om fremtidig hund, da jeg selv skal have en Västgötaspids når jeg er flyttet hjemmefra.
    http://www.dkk.dk/xdoc/120/V%C3%A4stg%C3%B6taspidsen.pdf (Eggert Møller var den avler de to jeg voksede op med kom fra) og http://koebhund.dk/kb/hvalpeliste/race?raceId=0140 der er i det mindste lidt viden om racen hvis det havde interesse


  • #130   15. mar 2016 Ja, jeg har læst hvad der er på "Køb Hund", men igen: det dårlige står... hmm, dårligt beskrevet og det er dæleme det, vi nybegyndere skal vide. Og det får vi jo fra dem, som har haft dem længe og når man direkte spørger ind til det. Alles hunde lader til, at være de kæreste og bedste på jorden, indtil man VIRKELIG spørger :-). Så kommer alle generne frem, som dårligt står beskrevet på diverse hjemmesider.
    Som du nok forstår, er det derfor jeg har oprettet denne tråd.
    Tak for dit svar, iøvrigt. Ham gutten lyder meget fornuftig. At få anbefalet kenneler er jo aldrig dårligt ;-)...


  • #131   15. mar 2016 Erik - jeg vil give dig helt ret. De der sidder hvor man skal kunne vælge ud fra kan kun bringe en til et vist punkt. Jeg synes også at det er en god ide at spørger andre 'hundenørder' til råds smiley

  • #132   15. mar 2016 @Mette - Jeg mener virkelig, at det er vigtigt at få de dårlige ting med på dyrene.
    Man bliver så nemt forblændet af hvalpe og dejlige hunde og deres egenskaber, men pludselig vælter de "dårlige" ting (for nogen, selvfølgelig) ned over dem.
    www.koebhund.dk søgemaskinen er der f.eks. ikke en funktion til "Enlige Nybegyndere". Eller bare "Nybegyndere". Den sidste kan man kun finde på en anden hjemmeside, jeg ikke lige kan huske.
    Ud fra vores liste og tale med nogle avlere kunne man da lynhurtigt lave den liste.


  • #133   15. mar 2016 Mener desværre at Eggert er død, vi mistede kontakten til ham og hans kone da vi flyttede. Så tror desværre ikke at kennelen eksisterer længere smiley

    Med det dårlige hvad tænker du så på? for hvis du uddyber så kan jeg evt besvare det du tænker på om racen eller måske finde noget på nettet


  • #134   15. mar 2016 HVOR meget har de det med, at nappe. HVOR nemt er det at vænne dem af med det? er det i det hele taget nemt at opdrage dem?
    Gå ture? Hvor meget kræver de cirka af minutter? Hvor mange gange plus have-/tisseture? Særlige ting, som højde af hegn. Stjæler de, som whippet? Alle den slags ting "man skal være opmærksom på" når man har købt lige præcis denne hund.
    Forstår du :-)?
    Jeg hælder enormt til den japanske, efter at være blevet anbefalet af flere, hvilket man jo også skal være, ikke?


  • #135   15. mar 2016 Beklager den lange smøre på forhånd

    Det med at nappe, det kommer fra deres hyrde instinkt, og jeg kan kun sige ud fra mine egne, men de har aldrig nappet særlig meget, den ene nappede aldrig (han var enebarn), mens den anden da han var unghund kun gjorde det når kammerater løb "væk fra flokken" eller når legen blev lidt for voldsom, hvilket vi fik vænnet ham af med ved et bestemt nej og at legen blev stoppet, og fjernede muligheden for ham at nappe kammerater ved at forklare dem at de ikke skulle løbe i nærheden af ham. Så napperiet kommer meget an på hunden, men Västgötaspidsen er en lærenem hund, så vidt jeg husker så tror jeg at da han ramte de 1,5-2 år så gjorde han det slet ikke mere (dog har der været et par gange igennem årene, men ikke hvad jeg vil kalde af betydning i forhold til da han var ung), men det er mange år siden (han fylder 16 i år) så kan ikke helt huske det. Dog skal det siges at han napper lidt i bukserne nu hvor han er gammel men det er når man fx går for stærkt så han ikke kan følge med og så må man jo bare sænke tempoet lidt. Så hvor meget de napper, der vil jeg sige kommer meget an på hunden, men efter min erfaring så er det rimelig nemt at vænne af med.

    Nemme at opdrage vil jeg sige de er, det tager self tid og arbejde som ved alle andre hunde, men det er nogle kvikke nogle så med ihærdigt arbejde så kommer det hurtigt, men det skal self vedligeholdes med gentagelser.

    Västgötaspidsen tilpasser sig meget nemt til hvad du kan tilbyde den af motion. Vores har normalt fået en tur på 30-45 min efter morgenmad og aftensmad (vi fodrer to gange om dagen) og ellers har de fået 2-4 små ture på 10-15 min i løbet af dagen når vi er kommet hjem fra arbejde/skole, eller hvis det har været noget møgvejr så har de kunne klare sig med 2-4 haveture i løbet af dagen (de har altid fået en havetur lige inden den sidste i familien går i seng). men de 2 lange ture om dagen har de altid fået. Men de har altid været glade når de er kommet på en heldagstur eller en rigtig lang tur på heden eller i skoven hvor de kunne rende løs.

    Højde af hegn kan jeg ikke rigtig svare på, men evt i en højde så de ikke kan hoppe over (vores har stort set altid opholdt sig inden for grunden, men de har så aldrig været ude i haven uden en af os ha været med) men her er nogle mål fra agility (hold mig dog ikke helt op på tallene men tag det som en guide) fundet her: http://www.dch-naestved.dk/Agility/agility_regler.pdf

    de 3 størrelsesgrupper:
    Lille: Hunde med en skulderhøjde op til og med 34,99 cm.
    Mellem: Hunde med en skulderhøjde mellem 35,00 og 42,99 cm.
    Stor: Hunde med en skulderhøjde på 43,00 cm og derover.

    Små hunde springer mellem 25-35cm
    Mellem hunde springer mellem 35-45
    Store hunde springer mellem 55-65

    En Västgötaspids har en skulderhøjde på ca 30-34cm så den går som lille hund så vil evt foreslå et hegn på min 50cm, de kan dog sikkert springe højere end 35cm hvis de ville, men tror at 50cm kunne være en ide, men der er sikkert andre der kan foreslå en højde.

    Med stjæler tænker jeg tager ting de ikke må

    Synes aldrig vores har været slemme til at ødelægge ting eller stjæle, men den ældste da han levede, havde en vane med at stjæle bamser, man kunne høre det på den måde han gik på når han havde taget en, samt han havde også en vane med at hver gang min far kom hjem så skulle min far have en "gave" og den gave var altid hans futsko, og hvis de ikke kunne findes så blev det en anden sko eller hvad der nu ellers kunne findes. Vi accepterede ikke bamsetyveri, især ikke fordi de blev ødelagt hvis vi ikke tog dem når de blev taget (ved ikke hvor mange gange min mor har været nød til at være bamsedyrlæge igennem årene) men vi accepterede det med at bringe en "gave" for han gjorde det kun når min far kom hjem, eller når der kom gæster han virkelig kunne lide fx min farfar.

    Anden info:
    Den ene var enebarn, så vil klart ikke anbefale dig at få en hvalp der har været enebarn, for han kunne ikke rigtig finde ud af hvordan man legede med andre hunde, med mindre det var tovtrækning.

    Håber det hjalp på nogle af dine spørgsmål.


  • #136   15. mar 2016 Nu du skriver at du er nybegynder og samtidig skriver "Gå ture? Hvor meget kræver de cirka af minutter? Hvor mange gange plus have-/tisseture?"

    Så helt generelt så er en alm. luftetur kun motion. Langt de fleste hunde skal også stimuleres mentalt. Nogle racer klarer nemmere ikke at blive mentalt stimuleret end andre, men i bund og grund tror jeg at alle racer har godt af det!

    Mental stimulering kan være tricks eller alt anden form for træning. Spor er noget der trætter hjernen rigtig meget, så det er en af de bedste ting man kan gøre for at få hunden stimuleret mentalt. Men som sagt tæller andet træning også smiley
    Det ses ofte at "nybegyndere" skriver (her i forum fx) at de ikke kan forstå at deres hund splitter hjemmet ad, for de går jo tur 1 time om morgenen og kaster med bold. <-- Blot et eksempel.
    Tur om morgenen inden hunden skal være alene er selvfølgelig godt, men man skal finde ud af hvad hunden fungerer bedst med. At kaste bold / pind kører en hund op, og har hele morgenturen bestået af det, så er hunden helt oppe og ringe, når den bliver ladt alene.

    Jeg tror det er meget forskelligt fra hund til hund, hvordan de bedst klarer timerne alene ud fra morgenrutinerne.

    Jeg slipper ret nemt om det ved min egen ryffe. Vi går ca. 35 min. (omkring 2½ km) om morgenen. Ca. på midten af turen leger vi med pind i 2-5 min. Resten af turen foregår i ro, hvor hun går og snuser og kommer af med det hun skal.

    Nogen hunde kræver mere mental træning inden de skal være alene og nogle hunde klarer bedst alene-timerne hvis de kun går i snor i løbet af morgenturen (min egen er løs hele vejen).

    Mental stimulering behøver selvfølgelig ikke kun være i forhold til om hunden skal være alene. Det er lige så meget for at hunden trives helt generelt smiley

    Jeg ved godt det her er lidt off topic i forhold til tråden, men det var lige hvad der kom op af tanker, da jeg læste dine kommentarer smiley


  • #137   15. mar 2016 Tja, jeg er jo egentlig kuns nybegynder i den forstand, at det er den første hund, jeg SELV skal have styr på. Familien har jo haft nogle, men jeg var lille og forstod jo ikke fuldstændig, hvad det egentlig krævede.
    Det gør jeg så nu. Fordi jeg er blevet det meget ældre og det hjælper også svært, at tale med jer :-).

    Jeg har tanker om Buster-ball og en af de dér aktiveringsmadskåle. Derudover findes der hjemmesider til aktivering, en eng bag vores kolonibyggeri, en baghave, hvalpe træning og sidenhen anden træning, som DKK udbyder. Spor kunne være skægt.
    Motion og anden socialisering for begge...


  • #138   15. mar 2016 www.ratterrier.dk

  • #139   15. mar 2016 Godt nok står en del af det I har skrevet om allerede i tråden eller indledningen, men det I har skrevet er i sagens natur anderledes :-)...

  • Anne H
    Anne H Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 10 Svar: 1
    #140   15. mar 2016 Så vidt jeg kan se, er der ingen der har foreslået en Cairn Terrier.
    Det er en aktiv lidt egensindig hund, der altid er go for en gåtur.
    Vil gerne træne, men på egne præmisser.
    Nogen af dem kan være lidt støjende.
    Hviler meget i sig selv.
    Der er et rimeligt stort udvalg af racerene hvalpe, der gør, at det er en sund og stærk hund.
    Den bliver ofte 12-15 år.
    Fælder ikke meget, hvis den bliver passet med trimning.
    Ikke en please-hund som udgangspunkt.


    profilbillede
  • #141   15. mar 2016 Heh. Det må I undskylde. Jeg har glemt at sige, at jeg faktisk ER blevet foreslået en Cairn Terrier, da jeg var til noget træning for Næstved regionen.
    De har intet "Klar til Hund" kursus, så de tilbød mig, at komme med den dag, så jeg kunne spørge.


Kommentér på:
Hjælp! Hvilken Race?!?

Annonce