Bur - hvad er jeres mening? {{forumTopicSubject}}
Halløjsa.
Bare fordi jeg er nysgerrig, men hvad er jeres mening om folk der har bure til deres hunde?
Jeg har ofte oplevet andre mennesker - ikke nødvendigvis hundeejere - kritisere brugen af bure til hunde. Har endda stødt på dem der syns det er mishandling.
Hvad syns i?
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Hm, det afhænger da af, hvad man bruger den til? Og hvordan man bruger den?
Vi har et bur stående i stuen, købt til at være transportabel hundebur, så hunden havde eget sted, tæpper osv. Og andres børn kan holdes fra hunden, når hun skal sove. (Det har vist sig ikke at være relevant. Min hund og søskendebørn opfører sig overraskende pænt sammen)
Vi bruger hundesele og tæpper i bilen.
Jeg har hørt at i udlandet anses det for normalt at lukke hunde i bur, for at forhindre dem i at gøre skade på inventar - den metode vil jeg nok sjældent anse for at være klog.
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 21
Udover det, bruger han det når han er sløj (det bliver dog flyttet ind i stuen) eller hvis han har været hos dyrlægen.
Har aldrig nogensinde oplevet at Marlie på nogen måde har skadet sig selv når han er kommet i bur, men kan det ikke være fordi at nogle hunde (dyr?) måske lider af en klaustrofobisk-lignende angst? Skal absolut ikke gøre mig klog på det, for jeg ved det ikke, men måske.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
Der hvor jeg til gengæld synes det går galt, er når det bliver brugt fordi hunden ikke kan være alene hjemme, brugt om natten eller brugt som straf (ja, det var der sågar en forleden, der brugte det som) osv. Man er nødt til at vide hvordan man træner med buret og vænner hunden til det, for ellers kan det helt simple jo gå ret galt.
mar 2015
Følger: 22 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 411
Jeg syntes selv at det er ok hvis hunden hat det bedst ved at være i et bur og at buret så er stort nok. Min papilion hat et bur som en labrador kunne være i.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 3.796
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 9 Emner: 239 Svar: 3.384
Derudover bliver de også fodret i burene, så de ikke kommer op og slås.
De sover i bur for at vi alle kan få en god søvn uden forstyrrelser, men selvfølgelig i soveværelset, hvis nu de skal ud og tisse eller bliver syge midt om natten.
Nogen gange går de selv ind og sover i buret midt på dagen - det betyder at de vil have ro fra de andre hunde og katten.
Og ja, de er der også når de er alene! Det er maks 6 timer om dagen, hvor de sover eller tygger i ben. Skulle vi blive forhindret kommer min far eller svigerforældrene og lufter dem.
Er de ikke i buret vil de konstant lege med hinanden og katten, hvilket vi ikke vil have at de gøre uden opsyn. (katten vejer 6 kg og kan nemt skade dem) Derudover kan de komme op og slås over tyggeben, eller hvis den ene vil sove og den anden vil lege. De kan finde på at ødelægge puder og andre ting under leg, og så må de ikke springe op i møblerne da de har dårlige knæ.
Generelt skal hundene ikke være sammen uden opsyn, da de geare hinanden op.
Det fungere rigtig godt for vores hunde, og hvad der så fungere godt for andres hunde er fint. Vi kan sagtens respektere at der er forskellige måder at holde hund på.
Og nej, det hjælper ikke at kalde mig mishandler.
Vores hunde går til træning 1-4 gange i ugen (Den ene 1 gang, den anden 2 gange og den tredje 3-4 gange). De bliver trænet meget der hjemme, vi går lange ture og miljøtræner dem rigtig meget. De bliver træt både fysisk og mentalt hver eneste dag, så at de sover i bur er ikke verdens undergang. Det var straks værre, hvis man putter en understimuleret hund i bur i 6 timer.
mar 2015
Da vi fik Charlie gik han ude i gangen med de andre men han ødelagde dørkamme og så kom han i bur hvor han så stod sammen med de andre hunde vi havde, men nu hvor vi kun har ham står han inde på mit værelse, hvor han tit går ind i buret efter vand eller bare skal ind og se om han havde glemt et ben eller ligne
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.822
Jeg gider ikke et hundehold, hvor hundene ikke kan gå sammen.
Vi har små diskussioner ifm løbetid og mad, men intet hundene ikke kan klare selv.
Bur er alt for tit den nemme løsning, og det synes jeg simpelthen ikke man kan være bekendt over for hunden. Hunde er flokdyr - at de leger sammen eller med sig selv når de er alene, har energi og lyst er helt normalt, og hvorfor pokker skal det begrænses?!
Racerne er lavet til et formål - de skal bruges til noget. Min mening er, at man ikke kan være bekendt at pådutte dem 8 timers inaktivitet hver nat + 8 timers inaktivitet om dagen, for der oven i kommer jo al den tid, hvor menneskene laver mad, putter børn, ser tv, ordner sig selv osv., hvor hundene også ligger stille.
Min holdning er naturligvis farvet af mit racevalg. Mine hunde går udenfor hele dagen, og de leger, spiser, graver, snuser, kigger på verden når de har lyst. Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi forestille mig at spærre dem inde og fratage dem det.
Man kan slet ikke spærre en slædehund inde i bur så mange timer uden at gøre den dybt frustreret. Men det er også en reaktiv race. Jeg er sikker på at andre racer kan blive lige så frustrerede, men måske i højere grad accepterer det og/eller ikke viser frustrationen på samme måde.
Jeg er helt med på, at nogle hunde tilvælger buret selv, og at det kan være nødvendigt i perioder med skade osv. Men som langsigtet løsning er det et stort, rungende nej herfra.
mar 2015
mar 2015
mar 2015
Jeg syntes bare at der er mange der med det samme høre at ens hund er i bur når de er alene bliver så sure unde at høre eller ville forstå hvor meget plads ens hund har og at de har adgang til vand og hvorfor det er at ens hund er nød til at have den i bur, men vis man bruger bur i bilen er de lige glad med hvordan hunden har det og hvor meget plads de har der
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 292
Han er glad for sit bur og søger selv der ind, men jeg vil ikke efterlade ham alene i et lukket bur.
Jeg kommer også til at tage buret med til udstillinger, så han kan bruge det som base der
jan 2010
Følger: 16 Følgere: 35 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 717
Tænk hvis kræet får tynd mave eller kaster op, så skal den ligge i det indtil ejer tager hunden ud af buret. Hunde har brug for at kunne bevæge sig. De kan ligeledes komme frygtelig til skade. Hund bør derfor kun være i bur når de er under opsyn, eller ejer som minimum kan høre hunden.
Et bur høre til i bilen, til udstilling, eller hvis hunden nyder at bruge denne som pude/kurv/hule - men her med åben låge.
mar 2015
jan 2010
Men der ændre ikke på det faktum at JEG mener at det at proppe hund i bur når den er alene eller om natten er at springe over hvor gærdet er lavest. Som jeg skrev så kan hunden blive syg eller komme til skade, og så er det sådan set fuldstændig ligegyldig hvor god en ejer man selv mener man er - eller hvor god en ejer andre mener man er, så er det hamrende synd for hunden og uansvarligt af ejeren. Træner man alene hjemme fra starten, og man gør det ordentligt så er det simpelthen ikke nødvendigt at den skal være bur
jan 2010
Og ærligt, så må vi jo designe og indrette hjemmet efter at der er hvalp i huset. Altså fjerne de ting man ikke vil have ødelagt - hvalpe sikre, og så foretage alene hjemme træningen på rigtig vis, så er og bliver et bur bare ikke nødvendigt.
Uanset hvilke undskyldninger man har, så er de i mine øjne langt fra gode nok. Når man får hund følger et ansvar med - et ansvar som blandt andet lyder på at vovse skal lære at være alene hjemme, hvis det er noget den vil blive udsat for.
mar 2015
jan 2010
Men som jeg ser det, så er alene hjemme træning ens pligt, ligesom man lære sin hund at lukomsbesøg er udendørs. Jeg overhaler jo heller ikke indenom når jeg køre bil, selvom det ofte helt sikkert ville være det letteste. Når man siger A så må man dælme også sige B
jan 2010
Skulle skaden ske, så kan man ikke gøre andet end at have super ondt at hunden og have kæmpe stor lyst til at banke ejer med en våd avis. Man træner sin hund eller lader være med at købe den.
mar 2015
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
At bruge bur til en hund der ellers splitter hjemmet ad, når den er alene, er mishandling.
Hvad folk ellers bruger bur til er op til dem.
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1458 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 8.531
jan 2010
At hunden er i et rum giver den mulighed for at kunne bevæge sig, det giver den mulighed for at kunne være syg uden at den skal ligge oveni det. Det giver den mulighed for at kunne søge væk og forsvare sig i tilfælde af indbrud.
Desuden så er det at hunden ødelægger ting et tegn på at den er utryg. At smide en utryg hund i bur er da slet ikke vejen frem? Det eneste man får ud af det er at man som ejer spare penge - og at spare penge er ikke en del af det at have hund
Igen, jeg kan simpelthen ikke finde grunde der er gode nok til at lukke hunden i bur. Man må tage sit ansvar alvorligt og træne sin hund ordentligt.
Kan man lære sin hund alverdens kunstner, så kan man dælme også lære den at være alene.
mar 2015
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg kender folk, der har valgt at have deres hunde i bure, og accepterer jeg - men jeg ville aldrig aldrig selv kunne gøre det. Jeg synes det er et kompromis, som hundene indgår fordi menneskene ikke enten magter eller orker at gøre det anderledes.
Mine hunde har deres bur i bilen og de elsker det. Vi bestræber os på at de kommer ud hver 3. time ligegyldigt hvor vi er (dog sover de i buret ved enkelte lejligheder, så går der 6 timer) og de får tilbudt vand, som de dog ofte siger nej tak til, hvis de ikke har arbejdet forinden.
jan 2010
Men det ændre ikke på det fact, at jeg finder brugen af bur til alene hjemme eller om natten som værende mishandling. Jeg kan kun krydse fingre for at der ikke opstår brand eller anden fare - for er jeg naboen, så bliver dyret ikke redet, som jeg ville have gjort hvis jeg kunne smadre en rude og hente den ud den vej.
At lukke sin hund i bur er at se bort fra forholdsregler og kun tænke på sig selv (det koster jo at ting går i stykker) og så bør man set fra mine øjne ikke have hund.
At den ikke burde være utryg fordi den stadig har andre hunde, kan man ikke sige. Min Juice kan da snildt blive utryg, selvom Emma også er her - fordi JEG ikke er her. JEG er lederen herhjemme, JEG er den der beskytter, JEG er den der sørger for her er trygt - Emma underholder og Emma støtter - det er MIG der sørger for alt andet.
jan 2010
mar 2015
jan 2010
Det er stort set ligegyldigt hvad man har af problemer, så bør man se dem som udfordringer istedet for at opgive og benytte metoder som ikke er holdbare. Udfordringer- ideer- løsninger. Man må prøve sig frem, der er tusindvis af løsninger på de mange problemstillinger, virker en ikke jamen så kan det være at en anden gør.
mar 2015
jul 2010
Følger: 14 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 72 Svar: 272
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.197
ofte synes jeg at mange (ikke alle) men en hel del propper hunden i bur så snart den ødelægger noget derhjemme.
uden overhovedet at forsøge at fikse det problem der tydeligvis er.
jeg er modstander af brug af bur til alene hjemme.
dels har hunden somreglet ikke magen plads i de 8-10 timer den måske er alene.
ofte bliver det brugt forkert. - hunden bider i noget = vi sparker den i et bur. sådan problem løst !!
det blevet alt alt for nemt bare at bruge som løsning på sine problemer.
hunden har ikke mulighed for at komme væk. hvis det som Isabelle skriver. sker en ildebrand eller lign.
jeg kommer aldrig til at bruge bur i hjemmet.
det ville for mig være en fallit erklæring.
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.197
det har jeg det fint med.
så har hunden selv mulighed for at vælge hvad den gerne vil.
men puha jeg må sku ofte banke hænder og røv sammen med søm til tider når man er med i diverse hunde facebook grupper.
99% af de løsninger folk giver til folk der spørg om hjælp er
- du skal putte den i bur.
aug 2008
Følgere: 1103 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.759
Det er ikke ok, når hunden er alene hjemme eller om natten.
Jeg kender selv folk der har haft hund i bur, fordi den ødelagde og det er på ingen måde ok i mine øjne.
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.156
På udstillinger står lågen åben, her er det et tilvalg hunden kan bruge eller lade være.
Cala lægger sig ind, når hun er træt, Ghini vil meget hellere ligge i en stol, hvor hun har overblik.
Jeg kommer ikke til at have hunde i lukket bur, når de er alene, det vil jeg simpelthen ikke byde dem, det er alt for lidt plads og løser kun mit problem ved en hund der evt. hærger, det må og skal løses på anden vis.
Jeg har set whippets(12-15 kg) , som har splittet selv kraftige metalbure ad, for at komme ud, bliver så trist, når jeg hører det er sket, for hvor må den stakkels hund have været panisk.
dec 2014
Nu er han kommet over det, så nu er buret heller ikke lukket på noget tidspunkt. Hvis jeg har brug for at begrænse ham, lukker jeg døren ind til soveværelset og så render han ellers rundt derinde og hygger sig med legetøjet.
Det var egentligt derfor jeg købte buret til at starte med - Marlie ville bruge tasker til at få tryghed, altså små og lukkede steder.
Vi trænede det ved at hans bur var lukket om natten i en uges tid og derefter var lågen åben, men kun med en centimeter eller to og jo længere tid det gik, jo mere blev lågen åbnet.
Nu har jeg en hund der sover helt fint med åbent bur, både i og udenfor buret og nyder at stjæle hele sengen for sig selv nogen nætter, men også at lunte ind i buret og lægge sig der, så har aldrig buret lukket længere, hverken om natten eller når han er alene hjemme.
dec 2014
Udover det, så elsker Marlie sit bur og syns han lige at jeg eller gæster bliver for fjollede, så skrider han ind og lægger sig.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
dec 2014
Jeg har ganske enkelt mødt mennesker der syns at jeg mishandler Marlie fordi jeg har et bur til ham - ganske vist bliver det ikke brugt til at begrænse hans plads, men mere som hule/kurv/Mekka.
Det er dog ligemeget i især et af de mennesker jeg faldt i snak med og det gjorde mig nysgerrig i forhold til hvor mange der egentligt syns at bure til hunde er okay og hvor grænsen går i forhold til hvad der er okay at bruge buret til.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.578
nov 2015
Følger: 28 Følgere: 338 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 569
Det andet har stået i min stue buret det var åbne 24/7 så hun selv kunne bestemme.
Jeg kommer aldrig til at lukke hende i bur medmindre hun er i bilen.
I min verden skal hunden ikke været lukke ind i det bur, det er sku' synd.
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 328
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.162
Har man et stående ÅBENT i hjemmet er det helt fint, så kan hunden selv bestemme om den vil i det eller ikke.
Et bur hører til i bilen efter min mening. Jeg bruger bur i bilen
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
dec 2014
Han gav den gas, for at sætte hunden i bur - åbent eller ej - er altså grunden til at hunde får klaustrofobi.
Næh nej, disciplin og et irettesættende klask hvis hunden gør noget forkert er altså vejen frem, ifølge min nye ven.
Det var mere på baggrund af ham at jeg blev nysgerrig om hvor mange der syns bure er okay, om de er åbne eller ej for ifølge ham den flinke mand, så er bur forkert! Bum!
Den fik ellers ikke for lidt. Jeg ved hvad min holdning er til hundebure og jeg respekterer andres meninger, uanset om de er magen til mine eller komplet modsat.
Jeg var skam bare nysgerrig efter min lille debat med han manden.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Jeg har selv brugt bur til en chi hvalp i en kort periode, da jeg ikke turde at lade hende være alene hjemme med min bullmastiff, indtil jeg var sikker på at de fungerede fint sammen.
Veninde har brugt bur i en periode, til en hund med epilepsi, da hendes andre hunde reagerede voldsomt og gik til angreb, når hunden havde krampeanfald.
Tænker at bur kan være en god ting i tilfælde af f.eks. sygdom, hvor hunden SKAL holdes i ro, hvis hunden vel og mærke er trænet i brugen af et bur.
Men generelt mener jeg kun at bur bør bruges i bil eller på udstillinger. Bryder mig absolut ikke om at høre om folk der både har hunden i bur mens man er på job, og igen om natten. Det er sgu synd for hunden (hvis man spørger mig
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
Fair nok i bilen, til udstilling, eller et åbent bur som soveplads, men at have hunde i bur fordi de ikke kan enes, eller ikke kan være alene hjemme, nej det kan og vil jeg ikke.
(Krumme, du skal ikke føle dig ramt, det er ikke ment imod dig
Jeg ville ikke have samvittighed til det.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
Jeg forstår hvis du er ked af situationen, det ville jeg også være.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
Bur er KUN til brug i korte perioder ifm træning/konkurrence/udstilling/kørsel osv.
At opbevare en hund timesvis i bur når man er på arbejde er for mig dyremishandling og hører ingen steder hjemme.
Har man problemer med med hundens temperament/mentalitet, så man er tvunget til at have den i bur, så synes jeg man skal gøre noget ved det grundlæggende problem i stedet for at ty til bur.
mar 2009
Følger: 20 Følgere: 1 Svar: 31
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
Bur - hvad er jeres mening?