Hund i lejlighed, hus eller på landet. Hvad er bedst? {{forumTopicSubject}}
Jeg hører/læser af og til, at det er bedst for hunden at være i lejlighed, for så kommer den ud at gå tur, samt oplever en masse. Hvorimod hunde der bor i hus med have eller på landet bare bliver lukket ud i haven i stedet for gåture. Det kan godt provokerer mig lidt, jeg bor selv i hus med have, men min hund kommer bestemt ud at gå tur også selvom vejret er dårligt.
Jeg tror ikke, der er nogen boligform, der er bedre end andre angående det at holde hund. Det kommer helt an på hundeejeren hvor meget de aktiverer deres hund, og ikke hvor og hvordan de har bosat sig.
Jeg er dog selv rigtig glad for at have en have, det gjorde renlighedstræningen lidt nemmere, og vågner hunden kl 6 søndag morgen og skal tisse, så kan hun lige komme ud i haven, for at komme ind igen og sove videre
Hvad synes I der er bedst for hunden: Lejlighed, hus med have eller landet?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1330 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.597
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
Vores hund kommer på 3 ture HVER eneste dag uanset hvad, også selvom vi har have, for hun besørger ikke i haven. Vi har aldrig, vitterligt aldrig, i hendes næsten 10 år lange liv, brugt haven som erstatning for en gåtur. Det er ikke for at pudse glorien men for at komme med et eksempel.
Ikke fordi dét at lukke i haven bare er no-go, men det provokerer mig lidt når nogle tror, at hunden i lejlighed kommer mere ud på tur
jan 2015
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 336
Vi har f.eks fravalgt hvalp da vi bor i lejlighed i byen, netop pga besværligheden ang renlighedstræning. Og selvom vi er daglige brugere af enten skov eller strand, ville det være evigt lækkert med en have som hunden kunne lunte rundt i. Specielt her til sommer. Ikke at vi ville slække på gåturene naturligvis
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
Men jeg kan da godt mærke på mine hunde (vi er lige flyttet, så vi er stadig ved at justere os til den nye hverdag) at de da klart har det sjovest med en have hvor de kan tumle sammen, men de kan heller ikke gå løs, så det har da bestemt en indvirkning. Vi elsker f.eks. flexi linen, fordi den giver Lucky mere frihed, men Rosa er for lille til at det fungere for hende, så hun får ikke den samme frihed.
De har det helt sikkert godt på begge måder, men ja større frihed for mine med have, og derfor er jeg heller ikke i tvivl om at de valgte hus med have hvis de kunne.
Og hvis vi ser det sådan helt overordnet, så vil jeg da også sige at jo mere plads hunde har udenfor hvor de kan være frie, jo bedre. Det skal dog ikke forstås som at hunde der bor uden have ikke har det godt, men jeg tror da de fleste hundeejere ville ønske de havde en have hunden kunne gå ud i.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
Vi bor i hus med have - og jeg er lykkelig for, at mine hunde kan gå ud - og være ude hele dagen når vejret er godt. De nyder i den grad at ligger derude og holde øje, de løber rundt og leger sammen og de har travlt med at jage enhver fugl væk, der bare så meget som tænker på at lande på vores matrikel.
men fordi de elsker udelivet i haven, så betyder det jo ikke, at de ikke bliver aktiveret i løbet af dagen. De får deres ½ times lange morgentissetur, de får den lange tur om eftermiddagen, hvor vi er i skoven eller ved stranden og så får de nattisseturen inden vi går i seng.
Så går jeg til træning med dem flere gange om ugen, både agility og rally - og i weekenderne kører vi ofte ud og går ture nye steder, er på hundekursus i forskellige ting (eks soignering, fri ved fod, rally osv) - å jow vores hunde har en aktiv dag i haven og udenfor matriklen - de er aldrig alene hjemme, fordi vi kan tilrettelægge vores arbejde således, at en er hjemme.
Da vi nogle få gange har haft hvalpe, ja så er haven et must, de nyder nemlig også at løbe ude og lege i den og brænde krudt af.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Vi har knap 2 hektarer, men Lia gider ikke være ude selv, så tror ikke jeg har hund på en helt anden måde end jeg ville have hvis vi havde boet i lejlighed. Eller dvs. i dag har vi da sprunget eftermiddagsturen over fordi vi var i "haven". Dvs. en times snusen og søgen efter guffer i have og på mark, hvilket så er noget hun faktisk hellere vil end gåturene, hun begynder nemt at kede sig når vi går tur, og så har jeg en hund der går på plads hele tiden, fordi det kunne jo være der så faldt guffer af.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
Jeg har dog også for år siden boet i lejlighed med Zenta og har også boet til leje på en del af en gård med Zenta og Laika.
aug 2008
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Jeg tror, at man skal passe på med at generalisere.
Hemmeligheden bag at blive lykkelig som hundeejer, er vel at finde denden hund, som er perfekt match til ejeren som person og ejerens livsstil.
Lejlighed, hus med have eller gård kan være perfekt eller ligegyldigt, hvis det passer til hund og ejers behov og præferencer...
aug 2008
Jo måske Laika, men det er nu mest fordi hun ikke ville kunne holde til trapper dagligt.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
For enden af min vej, ligger der er hus, hvor de har haft flere store hunde i de ca. 15 år jeg har boet her. Har aldrig set dem lufte deres hunde. Men kan selvfølgelig ikke udelukke at de går tur om morgenen, mens jeg sover
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 1.003
Jeg går stadig tur med hundene. Alt fra 2 km-7 km, i hundeskove, hundetræf, hundetræning hver søndag.. Men der er også de dage hvor jeg ikke går lang tur med dem og de er ofte de dage de har været på værksted hele dagen eller andet så gider de den lange gåtur..
Jeg tror jeg ville have den dårlige samvittighed hvis jeg boede i lejlighed hvis der ikke var have til og jeg ikke kunne ha en åben dør ud til haven fordi min ene hund elsker at ligge ude i solen en hel dag..
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Kigger jeg på omgangskredsen hvor alle hundeejerne har have, så vil jeg sige at alle på nær en går tur med deres hund, men ja, dem der ikke gør ville jo have været tvunget til det hvis de havde boet i lejlighed. Ja, og så var der ham alkoholikeren jeg boede ved siden af engang, den blev kun luftet når en af de andre naboer tog den med, men er så ret sikker på at ejeren ikke ville have luftet hund selvom han havde boet i lejlighed uden have, det ville højst været blevet til 5 mins tisseture på nærmeste grønne område.
Gårdhundene herude er så noget andet, her er der nok flere der ikke bliver luftet dagligt, men støder da på naboer som også lufter hund.
Nu er jeg så også en af dem der ikke mener daglige, lange gåture er absolut nødvendige, så længe hunden bliver aktiveret fysisk og mentalt på en eller anden måde - at vi så gør det hænger mere sammen med at jeg træner til motionen.
apr 2011
apr 2011
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Det er ikke ensbetydende med, at mange hunde ikke kan have et godt liv i lejlighed, for det tror jeg bestemt, at de kan. Mere at haven er en bonus for de fleste.
Alle mine pyreneere har tilbragt mange timer ude hver dag, og nydt det. De følger med i alt hvad, der sker, leger, tager sig en god løbetur, ligger og slapper af, osv.
Når jeg om aftenen smider mig i sofaen, så kan jeg mærke på hundene om, det har været en dag, hvor de har haft mulighed for at være meget ude, eller de mest har været inde (dagsregn er ikke en favorit her, jeg har ingen overdækkede områder). Der er en helt anden ro på efter en lang dag i haven i forhold til efter en mere inde dag, også selv om turene har været nogenlunde de samme. Det tager jeg som et tegn på, at brug af haven giver dem noget.
Min barndoms hund brød sig til gengæld ikke om, at være lukket i haven, så jeg har prøvet sådan en hund også, men hun nød det da i fulde drag, når det blev sommer og døren stod åben, så hun kunne gå ud og ind. Og endnu mere nød hun det, når vi var ude i haven. Og jeg vil tro, at de fleste hunde vil nyde at være med deres ejere i haven, selv om de ikke gider være der alene.
Jeg mener, der er typer af hunde, der ikke trives så godt uden have. Det kan f.eks. være mange af de store langhårede bamser, de store nordiske spidser, ja, sikker mange spidser i det hele taget. Og sikkert også mange andre.
En anden gruppe kunne være de hunde, der ikke kan gå løse. Det er en del hunde, der altid er går i snor, og fra hvad man læser herinde, bør der måske være mange flere, der holdes i snor. Men da en hver hund efter min mening bør have mulighed for at bevæge sig frit rundt uden at være hæmmet af en snor, er en have af en vis størrelse - afhængig af typen af hund - en godt alternativ.
Jeg bor i det åbne land, og jeg ser folk, der går dagligt med deres hunde, og folk, der aldrig gør. Jeg kan så ikke vide om de pågældende bruger deres hunde til noget, f.eks. træning, jagt eller lign.
Når jeg ser mig omkring i min omgangskreds, så er de fleste hus/haveejere, og de fleste af dem går med deres hunde dagligt, nogen træner med dem, andre gør ikke, men jeg kender da også enkelte, der ikke går regelmæssigt med deres hunde, men de er bestemt i mindretal.
Og jeg har altså også kendt lejlighedshunde, der kun fik små lufteture.
Det er ikke hvilken bopæl, man har, der afgør, om man er en aktiv hundeejere. Der findes hundeejere i begge kategorier, der kun yder det absolut nødvendige i forhold til luftning og aktivering af deres hund, lige såvel som der findes aktive hunde ejere i begge boligformer.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.731
Man kan ikke lave totalt firkantede generaliseringer om hvor hunde trives bedst. Der er mange løsninger og ikke alle hunde har samme behov.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 527
Isabelle: Smart med hundelem, det gad jeg også godt at have. Kan den låses, så hundene ikke går ud, når du ikke er hjemme eller der kommer indbrudstyve ind?
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
- Og det kan man altså med de fleste hunde, selvom man bor i lejlighed.
dec 2012
Følger: 34 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.510
Jeg er da ikke i tvivl om hvad det optimale er for min hund, og jeg vil tro det gør sig gældende for langt de fleste hunde.
Minion er storby hund, vi bor i lejlighed, vi går 3-4 -endda ret lange for gennemsnittet tror jeg da (?)
Han elsker at hilse på alt og alle (når han får lov) og han har sine faste hilserutiner og venner overalt i vores område.
MEN...når vi er hos mine forældre så er haven da et hit..og i ENDNU større grad...så at kunne styrte ud over marsk, dige, gennem skov og mark -frit på en måde jeg simpelthen ikke kan med ham i storbyen.
Jeg prøver at give ham så mange oplevelser som muligt dagligt. Og jeg tror absolut heller ikke han noget nær mistrives, eller ikke "har det godt"... Og hvis jeg fandt det fundamentalt forkert med byhunde, så havde jeg ikke en...
...men jeg synes godt som pendant til "Lejlighedshunde får flere gåture" (hvilket da i nogle tilfælde er sandt, og i nogle virkelig ikke) måske også skal tænke på kvaliteten af de gåture de får...jeg er i hvert fald meget obs på hvad der er en kvalitetsgåtur for mit kræ...
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.156
Jeg er dog ikke i tvivl om, at de nyder, at være i haven og spørger man Ghini, kan selv ikke den blødeste og lækreste indendørs liggeplads, konkurrere med en plads i solen udendørs.
Begge whipper kan bruge timer i haven alene, når vejret er bare en smule lunt.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.156
Når Xingu, vores gravhund, gør i haven, kigger de på hende som om hun var småtosset, de gør heller ikke, når det ringer på døren, eller der går nogle forbi på vejen.
sep 2014
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 19 Svar: 131
Hund i lejlighed, hus eller på landet. Hvad er bedst?