{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.546 visninger | Oprettet:

Michael A
Michael A
Tilmeldt:
22. sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Hund i lejlighed {{forumTopicSubject}}

Nu da jeg har fået min nye lejlighed på 90m2 har jeg overvejet at få en hund, da jeg savner noget at gå lange ture med samt lave anden motion, men også en hund der kan være alene hjemme de 9 timer jeg er på arbejde, jeg ville høre om der var nogle bestemte racer der var bedre end andre til mine behov, der er skov osv. 200m fra lejligheden da den ligger ude på landet. og så skal den self kunne med en kat også smiley

mvh. Michael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund i lejlighed
  • #1   22. sep 2014 Hvor mange timer om dagen har du i tanker at lufte hund?

    Hvad har du tænkt dig at lave med den?

    Er du til en hund der higer efter at arbejde for sin fører, eller en hund der er selvstændig?


  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #2   22. sep 2014 1½-2 timer dagligt, planen var at den skulle lystre og forstå nogle kommandoer, og så må den gerne både være selvstændig i nogle situationer men skal også arbejde/lystre for mig

  • #3   22. sep 2014 de fleste hunde kan trives i lejlighed HVIS man tilbyder dem tilstrækkeligt med udendørs aktivitet, så det er rimeligt at forvente at de kan slappe af inde.
    Man skal dog være obs på at nogen racer er mere gøende af natur og derfor kan give problemer med naboerne.

    Og så skal man overveje det smarte i en stor hund på 4. sal -de har det første års tid ikke godt af at suse op og ned af trapper manger gange om dagen, og 40kg rottweiler bliver tungt at slæbe på smiley

    De fleste racer vil osse kunne lære at omgås kat når man har dem fra hvalp -ikke nødvendigvis alle katte, men den de kender, kan de fleste klare.

    Så du skal nok istedet overveje hvad det egentligt er du ønsker. Ting som f.eks.

    hvor stor?
    selvstændig eller pleasende?
    Er det vigtigt den kan med alle hunde uanset køn?
    Er det vigtigt den kan lære at gå løs (uden at drøne bagefter første gang den får fært af noget)?
    Hvor aktiv skal den være, og snakkes der primært fysisk aktivitet, eller er du ok med at skulle bruge meget tid på mental aktivering -ønsker du måske at gå til en eller anden form for hundeport? (lydighed, agility osv)
    Hvor meget pelspleje er du indstillet på?

    Hvis du overvejer sådanne ting, får du et mere klart billede af hvad for en hund der passer til dig, så bliver de meget nemmere at snævre sig ind på en specifik race

    Ang alene-.tid, så er det at være alene, noget hunden skal lære, så man skal afsætte lidt tid til at træne dette når man får hvalpen. 9 timer er forholdsvist længe, så du skal være indstillet på at når du har fri, så er du altså sammen med hunden, så den ikke oveni arbejdstid, osse lige skal være alene x antal aftener om ugen mens du laver andre ting.


  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #4   22. sep 2014 Lejligheden ligger på 1. sal men efter arbejde plejer jeg enten at være hjemme eller gå mig en tur i skoven eller andre steder, er helt vild med rottweiler racen, jeg er ikke helt så meget inde i hunde racer osv. ang hvor meget aktivering de skal have samt om de gøer meget det er derfor jeg søger råd osv. herinde. ang pelspleje har jeg en langhåret race kat der kræver lidt, så kender lidt til det

  • #5   22. sep 2014 hvor ligger det henne? det lyder mega lækkert! smiley

  • #6   22. sep 2014 Hmm, meget hmm

  • #7   22. sep 2014 Michael -prøv at svare på nogen af de spørgsmål der er stillet, så er jeg sikker på vi kan komme med et par forslag til dig du kan kigge nærmere på smiley



  • #8   22. sep 2014 Måske prøv at læse om appenzeller sennenhund, hvis det skal være en lidt større hund.. Eller evt- labrador eller golden retriever

  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #9   22. sep 2014 Buch, Tistrup, en lille bonde by i det vestjyske smiley

  • #10   22. sep 2014 Det måtte gerne ha ligget på Sjælland smiley men det lyder rart.

  • #11   22. sep 2014 KD Appenzelleren er dog om nogen en gøende race. Så synes da slet ikke den egner sig til lejlighed.

  • #12   22. sep 2014 Lotte N

    Okay smiley Jeg kender den ikke umiddelbart andet end mit indtryk er at den er alsidig


  • #14   22. sep 2014 Michael: Der er jo nogle ting ved rotten, man skal være lidt obs på, nok særligt som førstegangshund.. Den går jo for at være en temmelig skarp race smiley
    Og så bliver den altså temmelig tung at slæbe op og ned ad trapper..


  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #15   22. sep 2014 Kris, det du siger er at den slet ikke må gå op af trapper? fordi lejligheden er kun på 1. sal nemlig

  • #16   22. sep 2014 Self behøver man ikke blive helt hysterisk og holde den 100% fra trapper. Men det første års tid har den altså ikke godt af at skulle rende op og ned af trapperne mange gange om dagen, så man skal forvente at skulle slæbe lidt på hunden i begyndelsen (og en rotte bliver altså hurtigt stor)

    Noget andet er at rotten er en ganske potent hund, så selvom jeg synes det er en dejlig race, så ville jeg ikke umiddelbart anbefale den til en førstegangshundeejer, medmindre denne har god støtte fra erfarne hundefolk og er villig til selv at yde en god indsats for at få sat sig ind i racen og hunde generelt


  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #17   22. sep 2014 altså min far har haft en, det var verdens bedste hund, så har altid ham jeg kan spørger til råds hvis det endelig er, men jeg har bestemt også udkig efter andre hunde

  • #18   22. sep 2014 Er jeg den eneste der studser over en alenetid på 9 timer? Det er rigtig meget for en hund.
    Jeg kan ikke komme i tanke en race jeg tror der ville kunne trives med 1-2 motion og så ellers alene i 9.


  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #19   22. sep 2014 Undersøg racerne rigtig grundigt. Der er stor forskel på racerne og mange hunde anbefales ikke til folk der er Førstegangs hundeejere.
    Man kan godt have hund i lejlighed, man skal bare tænke sig lidt om.
    Vi har en vagthund og har godt nok været lidt nervøse omkring naboerne, da han jo gø'er når der kommer folk i opgangen. Det ville jeg ikke gide i længden og vi håber at kunne rykke på landet snart. Også fordi vi blandt andet bor på tredje sal og jeg skal bære en ret tung hund op og ned af trapperne hver gang vi skal ud og gå tur.
    Prøv at læs om eurasier'ens sind. Jeg synes de virker som fantastiske hunde. En rottweiler vil jeg ikke anbefale.
    En hund er meget krævende, og den skal altså lige igennem hvalpe og teenager fasen, hvilket ikke sker på et par måneder. At have hund er uden tvivl det hårdeste job jeg har haft smiley
    Det kræver meget tid, overskud og engagement! Sørg for at sætte dig rigeligt ind i alt om det at have hvalp/hund. smiley


  • #21   22. sep 2014 Mette: En normal arbejdsdag er vel på omkring 8 timer og så med transporttid oveni er 9 timer vist normen for hvor længe danske hunde er alene hjemme.

    Jeg har aldrig oplevet en voksen hund der havde problemer med dette så længe den var sammen med sin ejer resten af døgnet.

    Hunde sover en stor del af døgnet og vil som oftest sove de timer de er alene (vil jeg tro ... min gør det i hvert tilfælde).

    Hvis ikke en hund kunne tåle at være alene i 9 timer kunne næsten kun arbejdsløse og pensionister have hund ... Dette vil dog også være uholdbart for mange racer ... Den arbejdsløse vil forhåbentligt ende i arbejde og så ville hunden være lige vidt, og mange pensionister er for syge til at have andet end "nemme" racer.


  • #24   22. sep 2014 Sanne: jeg er udemærket klar over det er normen. Men det ændrer ikke på, at jeg synes det er for lang tid. Derfor anbefaler jeg ikke en hund. Dette er blot min holdning.

    Jeg synes det er rigtig fint, at andre kan anbefale en hund.

    Jeg forbeholder mig dog retten til, at anbefale fisk smiley


  • #25   22. sep 2014 Isabelle -jeg mener så det er fuldt ud muligt at give hunden et godt liv, osse med 9 timers alenetid HVIS man altså er indforstået med at når man ikke arbejder, så ar man hunden med på slæb.

    Da jeg havde Møffe og den første tid med Reiki, arbejdede jeg som nattevagt. Det betød 9½ time alene om natten hver 2. uge.
    Tilgengæld havde jeg så fri hver 2. uge.
    Og jeg mener ikke bare at de (hundene) "kunne tåle det", jeg mener faktisk at de levede et godt liv (ellers havde jeg slet ikke fået hund)

    Det handler, for mig, om hvordan (og om) man er sammen med hunden resten af tiden -begge mine går til ro når jeg kører hjemmefra og er så klar til oplevelser når jeg kommer hjem, og det uanset om jeg er hjemmefra i 1 eller 8 timer. De er med mig stort set overalt, og skal jeg noget hvor de ikke kan være med en dag hvor jeg har været på arbejde, jamen så bliver de sat af hos de gamle så de ikke skal forlades en gang til.
    JEG mener de har masser af god tid sammen med mig og får masser af, for en hund, spændende oplevelser... det er for mig et godt hundeliv. Det behøver vi self ikke være enige omkring, men jeg mener ikke at et godt hundelov kan bedømmes udfra antallet af timer den er alene (hvis vi da ikke snakker folk der er mere væk end de er sammen med kræet)


  • #26   22. sep 2014 Isabelle: Ja det handler netop om et godt hundeliv. Hvis hunden får 8 timers kvalitetstid sammen med sin ejer + 8 timer hvor de sover så synes jeg det er et superfint hundeliv at tilbyde en hund.

    Får de ingen kvalitetstid overhovedet da børn og aftensmad etc. tager resten af døgnets vågne timer, ja så kan de måske for nogle racer blive frustrerende.

    Hunden kan gå op og ned af ejer i 24 timer dgl. året rundt og aldrig blive tilbudt aktiviteter, eller andet der kan øge dens livskvalitet, og dermed have en meget ringere livskvalitet, end de hunde der må undvære deres ejere i 9 timer (hvor der tjenes penge til tag over hovedet, kost, rindende vand, forsikring, træning, legetøj etc.).

    Men der vil heldigvis være lige så mange meninger om, hvad der kendetegner et godt hundeliv, som der er hundeejere :o)


  • #27   22. sep 2014 Mette: Det er selvf. også i orden :o)

    Mette/Isabelle:

    Mener I så også at man skal gå af med sin hund, hvis man bliver alene og dermed bliver nødt til at lade sin hund være alene hjemme de 9 timer?

    Før var man 2 + evt. børn til at være sammen med hunden, men nu er man alene. Skal man så omplacere sin hund, fordi det er vigtigere, at den ikke er alene 9 timer dgl., end at den er i et hjem hvor alle behov opfyldes i det omfang det overhovedet er muligt, for hundens ejer ...?

    Hvor rigid er jeres holdning?

    Skal lige siges at jeg selv går hjemme pt., så det er ikke for at "forsvare" MIN måde at holde hund på. Jeg prøver bare at være åben overfor at der er andre måder at holde hund på, end den måde JEG holder hund på ...

    Jeg har selv arbejdet mange timer i døgnet førhen. Jeg kunne mærke på Kia at hun blev frustreret over at jeg ikke skred på arbejde, så hun kunne får sin dgl. lur, når jeg havde fri.
    Vi var stadig aktive men mit behov (dårlige samvittighed) for at aktivere hende, var større end hendes for at blive aktiveret på mine fridage.

    Kvalitetstid og livskvalitet er meget meget individuelt alle hundehjem imellem.

    Hvad Kia synes er såå sjovt, dejligt og herligt at lave sammen med mig, hvor vi virkelig bonder, er ikke nødvendigvis det samme som hvad en anden hund synes er fantastisk, at lave med dens mennesker.

    Så der ER brug for at alle ikke holder hund på samme måde. Selv i et hjem med flere hunde har hundene ofte brug for, at der bliver taget individuelle hensyn, i og med at hunden er et individ :o)

    Kias livskvalitet ville forringes væsentligt i et hjem, hvor hendes behov ikke opfyldes, fordi hun død og pine skal påtvinges, hvad den hundeejer mener er det eneste der kendetegner et godt hundeliv for en hund.

    Jeg er sikker på at mange kunne opfylde dem endnu bedre end jeg. Men jeg gør mit bedste og altid med Kias velbefindende i mente.


  • #28   23. sep 2014 Vores hunde er sommetider alene 9 timer.. De virker til at stortrives, det er også den vurdering vi får hos dyrlægen..
    Min bror har et job at passe - 11 timer på farten. Jeg har mit studie - varierende tid på farten. Han har så to sønner, som kommer hjem til hundene efter skole (efter 15), og der har hundene været alene siden 7.30


  • #29   23. sep 2014 Jeg kunne altså godt tænke mig at vide, hvilke jobs I har, der gør det muligt ikke at arbejde 8 timer + transporttid (ca. 9 timer i alt) i hverdagene?

    Det lyder da som nogle ret så dejlige jobs. :o)


  • #30   23. sep 2014 Sanne: det er nogle andre omstændigheder. Jeg mener ikke man skal anskaffe sig en hund med henblik på den skal være alene hjemme 9 timer.

    Jeg arbejder som både kok og tjener. Min tider hedder: 11-22 (5 dage den ene uge og 2 den anden) Men min kæreste arbejder 6-14.30(ugen hvor jeg arbejder 5 dage og 14.30-22.30 når jeg arbejder 2 dage.) Dette også gør at vores søn har dejlige korte dage i dagpleje.


  • #31   23. sep 2014 Mette: Men det er i orden at anskaffe sig hund fordi man er i et forhold hvor det kan lade sig gøre, mens forholdet står på, ikke at lade hunden være alene hjemme i 9 timer? Men man vil så snart forholdet slutter stå i en anden situation, hvor man, hvis man vil beholde hunden og stadig har brug for at arbejde, vil skulle lave hunden være alene hjemme i 9 timer?
    Det er nogle andre omstændigheder siger du ... øhh ja. Det er nemt at sige indtil man selv står i situationen, og jo noget man burde tage med i overvejelserne, inden man anskaffer hund så.

    Burde man have anskaffet sig en hund hvis ikke man var 100% sikker på, at hunden ikke skulle være alene hjemme en hel arbejdsdag, såfremt man var alene med den?
    Altså altid tage hensyn til hvis forholdet skulle gå i stykker, inden man overhovedet anskaffer sig hunden?
    Det er de færreste forhold der ser ud til at holde.

    Det er oftest fordi folk går fra hinanden, at hunde skal videreformidles. Burde man overhovedet kunne tillade at anskaffe sig hund, hvis man ikke helt selv kan garantere at man kan gå hjemme med den?

    Det er jo et af de punkter som vi gør unge mennesker, der vil anskaffe sig hunde, opmærksom på. Hvis ikke du har en ret god formodning om hvordan dit liv ser ud om 6 mdr., 1 år, 5 år og 10 år ... bør du så anskaffe dig hund?

    Især unge menneskers forhold holder ikke + i det øjeblik der kommer børn på banen, så er der virkelig mange forhold der ryger inden for de første 2 år. Så bør man anskaffe sig hund hvis man også vil have børn ...? For når man står alene så står man både med hund og barn og barnet skal i dagpleje/skole og der forøger tiden fra 9 timer endnu mere pga. øget transporttid ...

    Hunde er flokdyr så ja, man må formode de ønsker at tilbringe så meget tid som muligt sammen med flokken. Men det er urealistisk hvis de også gerne vil have en varm seng at ligge i, sund kost, kunne komme til dyrlæge og få medicin, evt. gå til træning eller lign. etc.

    Hunde tilbringer mellem 12-16 timer i et døgn på at sove ... Det kan de vel alt andet lige jo ligeså godt gøre når de er alene (eller sammen med evt. andre dyr i dens flok ... Vi har en kat der holder Kia med selskab).

    En hund der lever sit liv omgivet af mennesker, mens den sidder i et bur på et internat, ville nok hellere være alene 9 timer dgl. hvis den resten af døgnet boede hos en person der elskede den og opfyldte dens behov så godt som overhovedet muligt.

    Eller det vil jeg tro ...

    Vi er ikke enige - og det er selvf. jo helt okay, debatterne ville være såå kedelige hvis alle var enige.

    Jeg synes bare det er spændende at være åben overfor de forskellige måder man kan holde hund på, hvor hunden stadigvæk har masser af livskvalitet og et super hundeliv :o)

    Det er sådan man lærer hvordan virkeligheden ser ud. Man ender selv i de situationer man tager afstand fra, finder ud af at realiteten er noget andet end teori, og ændrer holdning :o)
    Jeg har helt andre holdninger til mange ting nu, end jeg havde for 7 år siden ...


  • #33   23. sep 2014 Tja, jeg har Schæferhunde, jeg bor i hus på landet, jeg har fuldtidsjob og jeg bor sørme alene.

    Mine hunde mangler INTET.
    Er lykkelig over at have nogle hunde der kan finde ud af at være alene hjemme og som udnytter tiden til at sove og slappe af så de er klar på ballade når jeg kommer hjem.

    Nogen gange er de alene i 10 timer, det sker 1-2 gange om måneden, andre gange er de alene i 2-3 timer som feks i dag hvor jeg nærmest ikke skal være på jobbet. Det svinger en del men heldigvis tilpasser de sig, uden at blive passive.
    Jeg har på skift dag, aften og nattearbejde og derfor variere det for dem. Vi gør intet fast herhjemme på fast tidspunkt og både jeg og hundene elsker det.

    Aldrig i livet om folk herinde vil kunne give mig dårlig samvittighed over at have min store passion, hunde, samtidig med at jeg kan finde ud af at passe mit job og ordne mit hus.
    Det vare bare lige et surt opstød herfra.


  • #34   23. sep 2014 Og ja, hvem ville ikke gerne være mere hjemme? Det vil vi alle vel. Men sådan fungere tingene bare ikke hvis man vil have hus, bil og mad på bordet.

  • #35   23. sep 2014 Mette - Du er heldig, at du og din kæreste arbejder forskudt - men hvad hvis du boede alene? Ville du så ikke have hund?

    Når man studser over, at hunden skal være alene i 9 timer, er det så ikke det samme som at sige, at man ikke må have hund, hvis man har et almindelig fuldtidsjob og enten bor alene eller har en samlever, der arbejder på samme tidspunkt som en selv? Så ville der pludselig være RIGTIG mange ejerløse hunde i Danmark.

    Og igen - jeg er da meget interesseret i at vide hvilke jobs man kan få, hvor man ikke er væk mere end 9 timer inkl. transport, og samtidig har råd til at give hunden det gode liv, I snakker om - som vel udover tid med ejeren også indebærer dyrlæge og andre behandlinger uanset pris, et godt foder uanset pris, træning osv. - og man derudover også har råd til et sted at bo, mad på bordet, tøj på kroppen, en bil at køre i eller anden transport? Hvilke jobs giver en mulighed for alt det på én gang?

    Er hunde virkelig kun forbeholdt førtidspensionister, pensionister, folk i forhold, folk med nogle ret så fantastiske jobs (ovenstående afsnit taget i betragtning) og evt. periodisk for arbejdsløse (for de kommer forhåbentlig i job)?
    Det synes jeg lyder en anelse urealistisk.


  • #37   23. sep 2014 En normal, velfungerende hund har behov for op til 18 timers søvn hver dag. Hvad skade sker der ved, at otte-ni af disse foregår alene?

    Jeg har så svært ved at forstå den argumentation, for hunden har alligevel bare behov for at sove.

    Næh, jeg indrømmer gerne, at mine piger er alene i x antal timer (alt fra nul til otte alt efter kærestens studie), så jeg kan tjene penge til dagen og vejen, de kan sove - og til gengæld har jeg så en glad og oplagt hund, der er klar til at tage på stranden eller i skoven, når jeg kommer hjem.

    Et ordentligt hundehold kan ikke gøres op på antal timer her og der, men på hvad timerne bruges på.

    Jeg kender da til flere hunde, der aldrig ser andet end indersiden af egen hæk, men hvor ejer til gengæld er hjemme hos hunden altid. De får selskab, ja - men ikke så voldsomt meget andet.

    Ellers er vi snart ude i en ekstrem, der siger, at kun pensionister, par med forskudt arbejdstid og rige kan have hund, og hvor forsvandt det fællesskab så hen?

    Jeg gad godt se hvor stor dkk eksempelvis var, og hvor stor genpøl man ville kunne arbejde med indenfor racerne, hvis hundehold skulle skæres så kraftigt ned. Personligt kunne nok 85 % af de hundeejere jeg kender, så ikke have hund. Forestil jer så er scenario, hvor 85 % af alle hunde forsvandt.

    Jeg synes nu, det er meget godt, at der er nogen, der godt tør have hund til trods for deres fuldtidsarbejde smiley

    Bøvs! smiley


  • #38   23. sep 2014 Cts- hvis jeg skulle hen og blive alene, så har vi for det første forsikret os så godt økomisk at jeg resten af mit liv kun behøvede arbejde halv tid. Skulle vi gå fra hinanden er hund og barn fælles ansvar. Så hund og barn ville blive i huset mens vi på skift flytter.

    Kald mig bare flabet.. Men på vores matrikel skal hund ikke være alene hjemme i mere end 6 timer eller barnet ikke været i dagpleje i mere end 6 timer. Det er bare noget vi går meget op i og fungerer perfekt for os.
    Begge vores naboer har 7-16 hunde og jeg er led og ked af at høre dem gø når vi fjoller i haven. Men begge nabohunde er rigtig dejlige hunde der helt sikkert trives.


  • #39   23. sep 2014 Mette - Det er da super fedt for jer, at I er økomomisk sikret, og at I kan gøre det sådan, hvis I går fra hinanden. Men betyder det, at folk der ikke har samme forhold som jer, ikke bør få hund?

    For det er jo faktisk det jeg spørger om - bør man ikke have hund, hvis det ikke er muligt at gøre som jer? Og igen - hvad er det for nogle jobs der muliggør det, hvis man ikke lige står i jeres heldige situation, med forskudte arbejdstider? Er vi så tilbage til at kun førtidspensionister, pensionister, folk i forhold med forskudte arbejdstider eller folk med de ovennævnte jobs, må have hund? Hvad vil du gøre med de mange, mange, mange tusinde hunde, der vel egentlig lever et ligeså godt liv, som din gør, der så pludselig ikke har en ejer? Skal de aflives, bare fordi de er alene i 9 timer? Det får de vel næppe en bedre liv af.

    Tror du oprigtigt, at det er tiden hunden er alene, der har betydning for hvor godt et liv den lever? Nu er det jo ikke alle "7-16"-hunde, der gør når de er alene. Nogle gør, og det er synd, men det er jo ikke alle.

    Skal andre mennesker med 7-16 job så ikke have hund, bare fordi nogle enkeltes hunde ikke kan lide at være alene hjemme?

    Ja sorry, men synes altså det er et temmeligt snævert syn.


  • #40   23. sep 2014 Mette: Det er ikke flabet at have sin egen mening :o) At du virker naiv/urealistisk er der jo heller ikke noget galt i :o)

    Jeg håber så bare at verden indretter sig efter dig, og at du ikke en dag kommer til at skulle indordne dig efter den ...

    Det er helt sikkert rigtig synd for de hunde der ikke kan være alene hjemme ... jeg har dog ikke indtryk af at det er normen.

    Alle hunde jeg har haft og kender i dag, kan være alene .. hvalpe og unghunde kan være undtaget, indtil de lærer det og er modne nok.

    Min nabohund hyler hvis han tror han er alene. Hans ejere har så aldrig lært ham at være alene. Manden gik hjemme da hunden var lille.

    Nu er ejerne skilt og så kan hunden ikke finde ud af at være alene. Manden som går hjemme må ikke have hund hvor han bor, han prøver dog at have hunden så meget han kan.
    Men det er helt sikkert jo en ejerfejl, der gør at hunden i dag ikke kan være alene.

    Og det ER synd for hundene og i de tilfælde bør der findes alternativer. Doggy DayCare eller lign.

    Jeg har tilbudt at passe naboens hund de dage de ikke kan finde et alternativ.


  • #41   23. sep 2014 TS spurgte om HG kunne anbefale en hund der kunne trives i en lejlighed på 90 kvm, 9 timer alene og 1 1/2-2 timers motion. Det er dette scenarie jeg forholder mig til, når jeg siger jeg ikke kan anbefale en hund på det grundlag.

    At mange så føler sig truffet og trådt på, forstår jeg ikke. Det er jeres liv og jeres hund. Hvis I og den trives så anbefal jeres race og jeres måde at få tingene til at fungere. I stedet for, at kalde mig flabet (cecilie) naiv og urealistisk.

    Vi har knoklet hårdt for, at være i de stillinger vi er i nu og gøre livet til det vi gerne vil have det skal være. Vi har taget chancer og vi har fejlet. Men i det mindste har vi gjort alt vi kunne.


  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #42   23. sep 2014 Mette. ja 1½ til 2 timers gå tur om dagen, ikke at der ikke vil blive mental samt anden form for lej inden døres resten af dagen, men du lyder lidt som et glansbillede der kun mener det du gør er rigtigt, og bliv du bare ved med det.
    Bare det at du ikke lader dit barn blive socialiceret mere end maks 6 timer dagligt siger vel mere om dig end om mig?

    men helt fair at du lever sådan men som de andre siger så skal der ca gå x antal 100.000 hunde fri eller aflives hvis de absolut skal leve som du vil have dem til


  • #43   23. sep 2014 Mette - KAN det lade sig gøre at leve som dig, er det jo rigtig fedt - men det kan det bare ikke for alle, og så er det jeg spørger dig: hvad skal man så gøre?

    Når du siger du studser over alenetid på 9 timer, må du jo have tænkt over hvad alternativet er. Og det synes jeg ikke rigtig der kommer et svar på. Er der virkelig kun folk som dig, der må have hund? Eller hvad er det du prøver at sige?


  • #46   23. sep 2014 TS du har ikke børn. Og du ved intet om mit barn eller hans behov. Du kender ikke en gang hans alder. Så jeg tror ikk du på nogen måder kan udtale dig om mine forældre evner.

    Jeg tog stilling til dit spørgsmål som du lagde i et åbent forum. Ergo gik jeg udfra du ville have nuancerede svar. Jeg tog fejl, dette beklager jeg.

    Jeg gør det der er rigtigt for mig og min familie. Derfor synes jeg andre skal fortsætte med at komme på banen og fortælle om hvordan de får det til, at fungere optimalt.


  • #47   23. sep 2014 At have hund i lejlighed er intet problem. Mange peger faktisk på, at nogle hunde har det bedre i lejlighed end hus fordi 'vi-åbner-bare-lige-have-døren-og-så-siger-vi-at-hunden-er-luftet' slet ikke kan lade sig gøre smiley

    At finde en race, som vil finde sig i 1,5-2 timers motion om dagen, er heller intet problem.

    MEN, jeg synes ikke at NOGEN hunde bør efterlades alene i 9 timer hver dag - det vil der være delte meninger om og her kom så min. Jeg synes ikke det er OK at anskaffe sig en hund velvidende at den skal være alene 9 timer i døgnet og så vel også sove omkring 8 om natten. Det er altså 17 ud af døgnets 24 timer hvor hunden i realiteten bare skal passe sig selv/sove. Det er efter min mening for lang tid, til at der er en grund til at anskaffe sig en hund smiley Få en gå-buddy i stedet! smiley


  • #48   23. sep 2014 For mig og min familie er alternativet ikke eksisterende.

    Hvad I andre gør er jeres sag. Jeg ville ikke gøre mig til den dommer som du beder om, CTS. Jeg respekterer fuldt ud jeres måde og normen, at holde hund på. Men jeg har bare gjort alt hvad der stod i min magt, for at gøre det som jeg vil have det.

    At jeg så bliver overfaldet og mildest talt svinet til af en enkelt person, er fuldstændig langt ude.


  • #49   23. sep 2014 Jeg taler ikke om, at hunden ikke kan være alene 9-10 timer ind i mellem, men jeg synes bare ikke der er nogen grund til at anskaffe sig en hund hvis man ved, at man alligevel ikke er hjemme... nu får jeg sikkert også på puklen, det er tydeligvis kutymen herinde når der er uenighed smiley chokerende...

  • #50   23. sep 2014 Isabelle -hvis nu i bare skrev "jeg synes 9 timer er for meget" så var det fint med mig. Men det skriver i jo ikke. I skriver at i ikke mener man skal have hund hvis den skal være mere alene end x antal timer.
    -og så mener jeg altså det er ganske forståeligt at vi er nogen der føler behov for at udtrykke en anden synsvinkel. For i det udsagn ligger jo altså at det er lidt synd for alle de hunde der er alene mere end det


  • #51   23. sep 2014 No'Vi'Ki -der er da ingen der har fået på puklen her...

    Og "ikke få hund hvis man alligevel ikke er hjemme" er da en sandhed med modifikationer. Man er vel for dælen hjemme resten af døgnet, og bruger forhåbentligt en god del af den tid på hunden.
    Hvis man BÅDE var væk på arbejde OG efterfølgende fartede rundt på byture, fritidsaktiviteter uden hund eller hvad man nu laver, så gav det udsagn mening, men det synes jeg nu ikke der er nogen der giver udtryk for de synes er ok


  • #53   23. sep 2014 Isabelle, jeg er mere i chok over du mener at man ikke bør få børn hvis man har et ganske almindelig fuldtidsjob. Jeg ville meget gerne prioterer kun at arbejde til middag hver dag, men sådan fungere det jo ikke altid desværre.

    Anyways. Vores hund har ingen problem med op til 9 timers alenetid. Faktisk hvis jeg feks er syg hjemme ligger han sig stadig ud i gangen og sover indtil kl 16, selvom han kunne putte i sofaen med mig.

    Det lidt svært at vurdere udfra hvad du skriver, men hvad med en fransk eller noget i den dur? Vores er dejlig rolig, stædig men lærenem, og elsker en lang tur i skoven.



  • #54   23. sep 2014 Ingen der får på puklen? Jeg er blevet kaldt på flabet, naiv urealistisk og værst af alt dårlig forældre, -for ja så dybt synker man åbenbart.



  • #55   23. sep 2014 Michelle - jeg synes begge parter er lige stride og jo, min opfattelse af tonen herinde siden jeg blev medlem er, at den er meget u-open-minded... ofte bliver debatter mere til 'dem' mod 'os' end en saglig/faglig diskussion af emnerne... desværre, men det er en anden diskussion smiley

    Lad mig omformulere, hvis du var i tvivl om hvad jeg mente; "ikke få hund hvis man alligevel ikke bruger tid med sin hund i 17 ud af døgnets 24 timer". Hvad er så meningen med at have en hund? Ja undskyld, men jeg kan sgu ikke se det. smiley Hånden på hjertet, så er det sgu de færreste mennesker der så aktiverer sin hund i samtlige af de vågne hjemmetimer... så der kan vi jo også trække nogle timer fra (rengøring, madlavning, indkøb osv. osv.) og det synes jeg er for meget, hvis det er reglen, men self. ikke hvis det er undtagelsen smiley


  • #56   23. sep 2014 Mette -der er givet udtryk for at dit synspunkt (ikke dig personligt men det synspunkt du udtrykker) er naivt og urealistisk. Det er da ikke at få på puklen.

    Ang dårlig forældre, så er det vidst ikke det der står, omend det ikke ligefrem er pænt udtrykt. Der står jo blot at det siger mere om dig at du kun socialiserer dit barn max 6 timer om dagen -den havde jeg faktisk allerede lyst til at kommentere da det blev skrevet: man KAN jo socialisere udenfor institutionen, og det tror jeg da i øvrigt de fleste forældre gør.
    -den vil jeg gerne give dig.
    Men jeg synes nu ikke der er nogen der får på puklen... ellers lægger jeg godt nok noget HELT andet i det udtryk end du gør åbenbart


  • #57   23. sep 2014 Sanne #40 "Mette: Det er ikke flabet at have sin egen mening :o) At du virker naiv/urealistisk er der jo heller ikke noget galt i :o) "

  • #58   23. sep 2014 No'Vi'Ki- jeg er godt nok ked af at sige det, men mine hunde ville sgutte synes det var sagen at blive aktiveret 7 timer i døgnet (som er den resterende tid i dit udsagn).

    Nu arbejder jeg pt ikke så mange timer, men da jeg gjorde, var mine hunde sammen med mig mindst 95% af min fritid. Det er altså ikke samtlige af de timer de blev aktiveret nej. Så var de da gået til af udmattelse. Men de var fysisk sammenmed mig, og en del af tiden blev brugt på aktivering.

    tror du en hund med en hjemmegående ejer får 7 timers aktivering om dagen? Jeg håber det ikke.

    Din holdning har du naturligvis lov at have, enige behøver vi jo ikke være. Men i min almindelig hverdag (pt er jeg på fjernstudie, så det gælder vidst ikke) er de sammen med mig ca 15-17 timer om dagen... Noget af tiden sover vi, noget af tiden laver jeg andre ting, men de er sammen med mig når jeg har fri...
    De ville ikke få et bedre liv ved at jeg var mere hjemme, det eneste de ville få, var nogen færre timer alene. Mere aktivitet ville de ikke få ud af det, for det ville altså på ingen måde være gavnligt at aktivere mere end det jeg gør.


  • #59   23. sep 2014 Mette -og det mener du er at få på puklen? Så er vores opfattelse af "at få på puklen" altså afsindigt langt fra hinanden.

    jeg opfatter i øvrigt osse din holdning som urealistisk. Det er jo ikke sådan de fleste mennesker lever, så realistisk set, vil en hund altså, meget ofte, skulle være alene 6-10 timer om dagen... At enkelte kan tilbyde noget andet, er super, men altså ikke realistisk at forvente af resten af befolkningen


  • #60   23. sep 2014 Michelle: nu taler jeg (NATURLIGVIS) ikke om aktivering, som i at den skal træne/lege/gå non-stop i de 7 timer. Prøv nu lige at klap bogstavelighedshesten en gang smiley Hvis du virkelig var i tvivl om hvad jeg mente: Jeg mener bare, at man jo ikke er sammen med sin hund i alle de timer man har derhjemme - langt fra - og det resulterer jo i at den ikke kun er overladt til sig selv i de 17 ud af 24 timer jeg sætter op. Jeg mener også at en hund er overladt til sig selv når vi laver og spiser aftensmad samt når vi rydder op og gør rent. Her sover min hund, men det kan jeg jo også kun forvente fordi hun ikke sover i 17 timer i døgnet....

    Desuden tror jeg bestemt godt at en hund kan mærke forskel på at sove, når der er selskab i huset, og når den er alene jf. jeres argumenter om at hunden 'alligevel sover når vi er hjemme'. Husker lige på, at det er et flokdyr og de er jo ikke dumme, de er sgu godt klar over om vi er i deres nærvær eller ej - også selvom de sover smiley


  • #62   23. sep 2014 Men hvor får du de 17 timer fra?

    Når jeg er på arbejde i 8 timer, så er vi enige i at der stadig er 16 timer tilbage ikke? De 16 timer tilbringer jeg faktisk med hundene i en eller anden form.
    Klart nok bliver der sovet -men der er de altså ikke alene, de sover i rummet med mig. Og medmindre der er lægebesøg e.l. på programmet hvor hunde ikke kan være med, så ER de faktisk sammen med mig al den tid jeg har fri (de er f.eks. med ved hesten, de er med til træning osv.

    Grunden til at jeg opfattede det som 7 timers aktivering (eller i hvert fald 100% fokus på hunden) var at du nævnte ting som madlavning o.l. Og når jeg laver mad (hvad jeg i øvrigt sjældent gør) så er hundene altså stadig sammen med mig. De sendes jo ikke ud af huset blot fordi jeg skal lave mad eller gøre rent.

    Du skriver netop at de godt ved om de sover alene eller ej -altså må tiden hvor vi sover osse tælle med som tid hvor hunden ikke er alene. Så de 17 timer ved jeg simpelthen ikke hvor du får fra.



  • #63   23. sep 2014 Ikke forvente, - men i det mindste være fortaler for.

    Bare fordi noget synes urealistisk er der jo ingen grund til at udelukke det og tage til takke med sådan-er-det-bare. Hvorfor holde op med at stræbe efter det ultimative?



  • #65   23. sep 2014 Michelle: Jeg ved ikke hvordan jeg skal uddybe yderligere så du forstår budskabet - det lader faktisk til at du ikke rigtig vil forstå det men hellere lege søster pernittengryn. smiley Det kan dog siges meget klart: jeg mener ikke, at man bør anskaffe sig en hund hvis man i forvejen ved, at man er væk 9 timer som regel og ikke som undtagelse. Det budskab bør ikke være til at hverken misforstå, -fortolke eller overanalysere. Slut prut fra mig - og self. må alle have hunde - desværre også dem som er hjemme en time i døgnet, det gør bare ikke at JEG synes det er OK! smiley

  • #66   23. sep 2014 Mette - Jeg synes nu ikke at "Er jeg den eneste der studser over en alenetid på 9 timer? Det er rigtig meget for en hund. " tyder på respekt af andres holdninger eller måde at holde hund på.

    Som jeg skriver flere gange, er det skønt for dig og din hund, at I har mulighed for det. Men det betyder jo ikke, at hunden ikke kan have et godt liv på andre måder - hvilket jeg egentlig synes du antyder i ovenstående citat.

    Isabelle - Jamen jeg venter spændt på at få at vide hvilke fuldtidsjobs der giver mulighed for at hunde ikke er alene i 9 timer, og som samtidig gør det muligt at have råd til at give hunden et godt liv - hvis vi ser bortset fra de særtilfælde, hvor par kan arbejde forskudt. Og hvad vil du gøre med alle de hunde, der så må miste deres ejere, fordi de er nødt til at være alene hjemme i 9 timer? Synes du alternativet (aflivning, internat o.lign.) giver dem et bedre liv?


  • #67   23. sep 2014 No'Vi'Ki - Det er da også et drømmescenarie, at ingen hund skal være alene hjemme så længe. Men jeg mener nu ikke, at man kan stille det så firkanten op, at bare fordi hunden skal være alene hjemme 9 timer, så skal man ikke have hund.

    Mener du så, at hunden ikke kan have et fantastisk liv, selvom den er alene i 9 timer? Og mener du så også, at bare hunden ikke er alene i 9 timer, har den et godt liv?

    Man kan altså ikke stille det så firkantet op. Det er ikke de 9 timer alene der afgør, om hunden har et godt liv eller ej.


  • #68   23. sep 2014 CTS: Jeg har meldt mig ud af debatten da jeg ikke føler den er konstruktiv længere, men blot gentagelser, mudderkastning og læggen ord i munden... det kommer vi ikke videre med. smiley Sov godt!

  • #70   23. sep 2014 Jeg læser også retorik, så jeg er nok en smule allergisk overfor ukonstruktiv og cirkulerende debat smiley Godnat fra Bodil og mig.

    profilbillede
  • #72   23. sep 2014 No'Vi'Ki - Jeg bliver kun ved, fordi jeg ikke får noget svar. :o) Så kan man jo blive ved længe, hvis der hele tiden bare blive snakket udenom. For nej, så kommer man nemlig ikke videre. :o)

    Jeg synes nu ikke at jeg lægger ord i munden på nogen, eller kaster med mudder. Jeg forsøger bare oprigtigt at forstå jeres/din holdning, og få jer/dig til at forstå, hvorfor jeg synes jeres/din holdning det er lidt langt væk. Er det ikke det, en debat går ud på - hvis vi ser bort fra, at folk ikke vil spare på det, der bliver spurgt om, men i stedet bare melder sig ud? :o)


  • #74   24. sep 2014 No'Vi'Ki' -jeg vil skam gerne forstå. Og nej jeg prøver ikke bare at være på tværs. jeg forstår ganske enkelt ikke hvordan du når frem til de 17 timer, og det beklager jeg da.

    Jeg ved ikke hvad andre med fuldtidsjob gør, men når JEG har fri, er mine hunde med...

    Det der gør at jeg føler behov for at svare på netop dit indlæg, er at du jo faktisk skriver at jeg ikke burde havde hund... Både min første hund og de to hunde jeg har nu, er anskaffet på et tidspunkt hvor jeg har været single og haft fuldtidsjob.

    Det er helt fint at skrive "jeg ville ikke anskaffe hund hvis..." men det du skriver er jo netop "man (som i os allesammen) bør ikke få hund hvis man har et fuldtidsjob"... og når du mener at man ikke bør have hund under de vilkår, må det vel være fordi du mener det ikke er et godt hundeliv -og det generer mig sgu når folk påstår om mine hunde...

    Jeg beklager da hvis du ikke finder det konstruktivt, men jeg prøver rent faktisk at finde ud af hvad det er du mener, jeg prøver ikke at lægge noget som helst i munden på dig.

    Men lad os sige jeg istedet arbejdede 6 timer om dagen (ville det være ok?). Ville de 3 ekstra timer sammen med hunde, virkeligt være afgørende for hvorvidt jeg kunne byde min hund et godt liv? Den ville ikke få flere gåture, mere aktivering e.l. Den ville udelukkende få 3 timer mere hvor den på den ene eller anden måde var i rum med mig.



  • #75   24. sep 2014 CTS -Isabelle har tidligere (i andre tråde) forslået bl.a. hundelufter. Så jeg tror ikke hun mener at man ikke må have fuldtidsjob, blot at hunden ikke bør være alene hjemme den tid.

    Personligt mener jeg så at en hundelufter for MINE hunde ville forringe deres dag fremfor forbedre den, fordi de ville skulle forlades en ekstra gang og fordi en fremmed skulle hale dem med på tur (hvilket for Reiki ville være fint, men for Gaia være temmeligt stressende)



  • #76   24. sep 2014 Michelle - Det ville da også være optimalt, hvis det var muligt.
    Det er ikke aktuelt for mig, for min far har natarbejde, og er derfor hjemme med hundene hele dagen (hvor de desuden sover alle timerne) - men hvis det var aktuelt, ved jeg godt nok ikke hvem der skulle komme og lufte mine hunde.

    Vi bor i en lille by ude på landet, de eneste der gider gå med andres hunde, er børn, som ikke ville kunne holde eller styre mine to hunde - og jeg vil desuden ikke lægge ansvaret over på børn. Dertil kommer at jeg har en slædehund, der trækker ret godt til, hvis hun virkelig vil noget. Det sammenlagt, er ikke en god kombi.

    Men mine hunde har det jo godt, og det har de også, i de perioder hvor de er alene i 8-9 timer alle hverdage. Jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke bør have hund af den grund.

    Det ER bare ikke muligt for alle hundeejere i landet, at have et fuldtidsjob og samtidig ikke lade hunden være alene i mere end 9 timer (med mindre man arbejder forskudt for sin partner eller har mulighed for hundelufter). Det er et drømmescenarie, der ikke holder i virkeligheden (ihvertfald ikke i alle tilfælde). Og virkeligheden er også, at hunde godt kan fungere optimalt og have et godt liv, på trods af lang alenetid.

    Hvis hunden har det godt, er det vel det vigtigste, skulle man tro.


  • #77   24. sep 2014 Jeg er single... alene med hund... nogle gange er han alene 8-9 timer.... ja faktisk nogle gange flere gange om ugen.

    Kan på ingen måde se problemet.... Kan ikke leve af luft derfor jobbet, og hunden trives fint.

    Vi behøver ikke være enige..... men må indrømme jeg synes det er underligt, at det skulle være synd for hunden. De resterende timer er vi sammen, også om natten smiley Der er jo flere undersøgelser, som siger at hunde ikke har styr på tiden.


  • #78   24. sep 2014 Det sjove er, at flere af jer faktisk selv skriver, at I synes der er længe og at i ville ønske i havde mulighed for, at være mere hjemme.

    Så forskellen på jeres holdning og min er vel bare i accepterer det og jeg ikke gør?


  • #79   24. sep 2014 Egentlig ikke her... Hvis jeg ikke arbejdede så meget, så ville jeg foretage mig mere uden hund.

    De hunde jeg har ondt af er dem, som kun kommer ud i haven... eller tre ture rundt om blokken... overvægtige hunde... Hunde med skavanker som ejeren ikke gør noget ved osv osv.

    Jeg møder så mange hunde til dagligt, som trives fint med at være alene... og sove.. og så ellers komme på lange ture/oplevelser flere gange om dagen.

    Mette hvor mange timer er ok hos dig at hunde er alene??


  • #80   24. sep 2014 Det er virkelig naivt at tro at man i dagens Danmark kan nøjes med at være væk hjemmefra i max 6 timer dagligt, og gerne mindre.
    Der er da nogle der en dag får en brat opvågning.


  • #81   24. sep 2014 Og hvis 6 timer er ok.. så er de 2-3 ekstra timer bare det som får bægeret til at flyde over?

  • #82   24. sep 2014 Mette -kan jo ikke tale for andre, men jeg har ingen dårlig samvittighed over hundenes alene-.tid når jeg har almindeligt arbejde.
    Og pt hvor jeg er rigtigt meget hjemme, oplever jeg i øvrigt ingen forskel på hundene, så jeg har svært ved at tro de oplever det som hverken værre eller bedre at jeg er mere hjemme.
    Jeg synes 8 timer er helt ok, men sådan er vi jo så forskellige.

    det jeg reagerer på, er ikke at man synes 9 timer er meget. Heller ikke at man ikke selv ville have hund hvis det var sådan. Det er derimod at i er nogen der skriver at MAN slet ikke bør have hund... deri ligger altså at det er synd/er et dårligt liv for alle de hunde der lever sådan, og kommer man med sådan en udmelding, så må man altså argumentere for hvorfor det er synd.
    "jeg synes" er ikke holdbart som argument, hvis man "anklager" folk for at give hunden et ringere liv. Så vil jeg altså vide hvad det er hunden mangler i et liv, hvis vi antager at man så faktisk er sammen med hunden når man er hjemme (de hunde der efterlades det meste eller hele døgnet er jo lidt en anden sag)


  • #83   24. sep 2014 Mette.. og fint du har hele livet planlagt... og styr på økonomien 10 år frem, og styr på at I kommer til at bo skiftevis i huset, hvis I skulle gå fra hinanden. Meget imponerende at have så meget styr på en ukendt fremtid.

  • #84   24. sep 2014 Nu er 6 timer max og sker måske 1-2 gange om måneden. Jeg cykler ud af døren klokken 10.45 og klokken 14.45 træder kæresten ind af døren.

  • #85   24. sep 2014 Åbenbart Louise... For 6 timer er OK bliver der skrevet. Men 9 timer er ikke.

    Og selvfølgelig må man have hver sin mening, men direkte at skrive at man ikke bør have hund hvis den er alene i x antal timer dagligt er sku ikke i orden.


  • #86   24. sep 2014 Men 6 timer er ok... og hvad er så forskellen op til de 8 timer.

    Hvad er det lige ved de sidste to timer, som er frygtelig for hunden, OG grunden til at man ikke bør have hund?


  • #87   24. sep 2014 En sikker fremtid handler om, at have styr på det finansielle. Sikre sig og så dobbelt sikre sig. Penge er ikke lykken, men det giver unægtelig en god basis.

  • #88   24. sep 2014 Mette... Ja men du kan jo ikke sikre dig, at alt går godt selvom du har penge nok, men fedt du har tjent nok nu til at kunne arbejde deltid resten af livet.



  • #89   24. sep 2014 Mette..Og imponerende at dette er sket i en alder af blot 27 år.

  • #90   24. sep 2014 Mette: Forskellen er nok mere, at vi accepterer og respekterer, at der er flere måder at holde hund på. Vi accepterer at man ikke automatisk er en dårlig hundeejer, fordi man ikke har røven fuld af penge så man kan gå hjemme og dase den, er pensionist eller lign., har fundet lige præcis det, én ud af en million perfekte job, og en partner med specielle arbejdstider... Alt sammen i øvrigt noget som adskiller sig væsentlig fra normen, og dermed er noget de færreste har mulighed for at kunne nå.

    Dermed er kun du, og dem der lever som du, egnede til at have hund .. Det vil sige at det kun er en speciel elite, der kan have hund, da alle dem der er helt almindelige simpelthen ikke burde have hund ...

    Jeg tror det er det mange reagerer på ...

    Det er en okay holdning at have, men overlegen, naiv og urealistisk ... Igen, jeg kalder ikke DIG disse ting .. men dine holdninger, efter min mening.

    Vi synes nok alle, at det er super hvis man opfylder sin hunds behov, ved at gå hjemme ved den 24/7, eller får andre til det. Men vi accepterer og respekterer også at rigtig mange hunde lever et fantastisk hundeliv, selv om de ikke har ejere der har mulighed for at bryde normen hvad angår økonomi, job og arbejdstider, partnere etc. ...

    Det skal ikke kun være plads til dem der synes de selv, er perfekte hundeejere fordi de kan være tre timer mere sammen med deres hund dgl. end normen.
    Der skal også være plads det dem der ER perfekte hundeejere selv om de ikke har hund på samme måde som én selv ...

    Du taler ned til os/dem, ynker os/dem og kalder indirekte alle der lever efter normen (realisme tak) for dårlige hundeejere, uagtet at mange af disses hunde har bedre livskvalitet, end de der går op og ned af deres ejere 24/7.


  • #91   24. sep 2014 Udover det, så går der vel når man ikke er single, og forælder...vel tid fra hunden, til mand og børn, samt deres aktiviteter? smiley Og så har man forhåbentlig oveni og udover dette et socialt liv -som singler også har?

  • #92   24. sep 2014 ... Taler ned til og ynker? Hvorfor skulle jeg dig gøre det.

    Jeg har taget stilling til, hvordan ts vil holde hund og givet min mening omkring hans scenarie.

    At der så er flere der fremlægger deres måde, at holde hund på (og dette er den typiske måde, at have hund på i dk) og indirekte beder mig om, at tage stilling til, om deres hund lider overlast, bør omplaceres eller aflives er ikke min skyld. Og jeg har ikke taget stilling til, da det er jeres måde.. Og fred være med det.
    At der så er flere der er åbenbart er forarget over hvordan jeg har valgt det skal være er helt ok.
    Men lad os holde os til de fakta.


  • #93   24. sep 2014 Mette -der er nu ikke mange der beder dig tage stilling til deres hundehold... det har du gjort ved at skrive at vi ikke bør have hunde...
    Et er at have en holdning til hvordan man selv vil have hund eller hvad man mener er de helt optimale forhold at have hund under. Men du skriver jo faktisk at alle singler med fuldtidsjob ikke bør have hund... og der er vi nok en del der føler os trådt over tæerne.


  • #94   24. sep 2014 Michelle hvor gør jeg det henne?

  • #96   24. sep 2014 Isabelle, jeg respekterer fint, at der er forskellige meninger. Og havde du ikke skrevet, at man ikke bør have hund hvis
    ..., så havde jeg ikke reageret. Havde du skrevet JEG bryder mig ikke om, eller jeg ville ikke selv, havde jeg bare lader den glide.

    Men når det bliver så voldsomt generaliserende, ja så reagerer jeg, for jeg gider ikke have skudt i skoene, at jeg ikke burde have hund.


  • #97   24. sep 2014 Lad os forsøge at gå fra barnlig 'du sagde om mig at min holdning er og så sagde jeg om dig at din holdning er'-debat til at få nogle forskellige fakta på bordet. smiley

    Dyrenes beskyttelse skriver: "Husk, at hverken voksne hunde eller hvalpe bør være alene hjemme i mere end 5 timer ad gangen".
    Victoria Stillwell skriver: "I try not to leave my dogs for more then four hours. Very occasionally it might be six"

    Bla. baseret på disse to udsagn vil jeg argumentere for at 9 timer er (for) lang tid at være alene for en hund hver eneste dag.
    Jeg synes I glemmer at hunden fra naturens side var et flokdyr, som faktisk aldrig blev ladt alene, før vi mennesker fik den tossede idé at tvinge dem ind i stuen hos os smiley

    Og ps. det der fis med at I påstår at vi andre siger at I ikke har ret til at have hund og at jeres hunde lider vild overlast, kan I godt pakke væk. Det er simpelthen for trættende at høre på - der blev spurgt om noget og vi svarer hvad vi synes - det må vi gerne uden at I straks gør det til et personligt angreb på samtlige af jer, som går fra jeres hund i 9 timer om dagen. Hold nu debatten konstruktiv og velvillig - tror ikke på at nogen af os svarer hvad vi gør for at pisse andre af - så lad være med at lægge dét i munden på os, tak smiley Det der fis med at gå op i sproglige formuleringer og om vi har skrevet "jeg ville ikke gå fra min hund" eller "man bør ikke gå fra sin hund" er simpelthen for lavt. I er jo ikke i tvivl om at pointen bag udsagnet er at udtrykke vores individuelle holdning. Self. kan og skal vi ikke bestemme hvor lang tid hele DK går fra deres hund og at lægge det i munden på os som om vi forsøger at gøre det, er simpelthen for tosset og ukonstruktivt. smiley


  • #98   24. sep 2014 Dr Nicola Rooney, from the University of Bristol’s veterinary school, said the level of stress hormones in some dogs could be high even when the animals appeared to be content – but that the issue could be resolved.
    She said: ‘There are dogs who are quiet, but when you look at their physiological stress they are affected as well.


    Although many dog owners leave for work and lock their pets in the house without a second thought, evidence suggests the experience may be more traumatic than they realise.
    Rather than spending the day curled up in an armchair or stretched out on the bed, some dogs suffer from acute desperation and distress when left to their own devices.
    John Bradshaw, directors of the Anthrozoology Institute at Bristol University, who has studied pet behaviour for 25 years, said the situation represented a "real and ongoing crisis" for dogs.
    Dr Bradshaw and his team put video cameras in the homes of 20 dog owners, all of whom claimed their pet was perfectly happy being left at home while they were at work.
    In fact some were shown treading in circles around the doormat, while breathing heavily and whining, and one dog's trauma was such that it had to be referred to an animal psychologist.
    A separate study of seven litters of labrador retriever puppies and five families of border collie puppies found that more than half the labradors and almost half the collies exhibited signs of separation distress which lasted for longer than a month and peaked at about one year of age.
    In his book, In Defence of Dogs, to be published this month, Dr Bradshaw describes how his black labrador, Bruno, used to chew on his bed, the furniture and the wallpaper when left alone in the house.
    In more extreme situations dogs experiencing separation distress can resort to self-mutilation, he said.



    Jeg vil for godt ordens skyld tilføje, at dette gælder nogle hunde. Ikke alle! En god alene hjemme træning ville helt sikkert have givet et andet udfald.





  • #99   24. sep 2014 http://behaviourvet.wordpress.com/2013/10/14/left-home-alone-a-welfare-issue-for-dogs/

    Her er der en reel undersøgelse af stresshormon niveauet.


  • #102   24. sep 2014 Isabella.. Fair nok smiley MEN ingen kender fremtiden... en af dine hvalpe kan jo ende i lejlighed pga skilsmisse osv.... Det er jo ikke alle, som Mette, som har styr på alt i fremtiden.



  • #104   24. sep 2014 Louise jeg har ikke styr på ret meget andet end jeg har forsøgt at sikre mig og min familie så godt som muligt. Hvilket du åbenbart har set dig ret skævt på.
    At sikre sin fremtid handler om almindelig sund fornuft.


  • #106   24. sep 2014 Louise: jeg ser faktisk også en forskel i at anskaffe sig en hvalp velvidende, at den ender i nogle lidt uheldige forhold og så det at have en hund, som grundet livets svingninger bliver nødt til at være mere alene end det var tiltænkt i starten Det kan man jo, som du selv siger, ikke gardere sig 100% i mod, men det gælder jo alt i livet. smiley
    Derfor synes jeg bare godt, man kan tænke over de omstændigheder man kender på forhånd og være realistisk derudfra. Vi kan jo kun beslutte os ud fra de omstændigheder og planer vi kender til!


  • #107   24. sep 2014 Enig.. Siger blot at ingen kender fremtiden, og selvom man ikke vil have de skal være alene 8-9 timer så kan det ske.

    Jeg er sgu nok evig single, og har ikke et job, hvor jeg tjener nok til at arbejde deltid... og er faktisk ret glad for mit fuldtids lavtlønnet job, men vil have hund.

    Har haft hvalp alene, og det gik fint ... 8 timer alene 5 dage om ugen.

    Labben har været vant til hundegård... nu hos mig enten alene eller med på job, og ja næste hund får det på samme måde.

    Er nok ret enig med Michelle, at jeg føler mig provokeret, når det kommer ud som om, at vi ikke burde have hunde fordi vi er væk de timer.

    Jeg synes, som nævnt længere oppe, at der er langt værre ting man kan byde sin hund, så længe at man sørger for hunden de timer man ikke er på job.


  • #108   24. sep 2014 Kommer sådan lidt til at tænke på at vi fik tilbage fra en opdrætter at vi skulle vente med at få hund, til vi havde fået børn, og derfra så kunne se på hvilken tid vi havde.. Øhh?

    Nu er det snart 3 år siden at vi fik vores hvalp (fra anden opdrætter) og der er altså stadig ikke børn i sigte sådan lige rundt om hjørnet..

    Man kan jo også gå og vente på at se om man får en bus i hovedet... Selvfølgelig skal man forholde sig til tingene som de er lige nu og her, men synes det er rart at se at der også er "alm." mennesker her på HG smiley Forstået på den måde at jeg ofte har studset over at hunden maks må være alene 6 timer.. Sådan er det for vores hund nu og det første år var hun praktisk talt aldrig alene, og det er stadig langt fra hver dag at hun er alene, men hvem ved? Tiderne ændrer sig måske og så har jeg bestemt ikke planer om at sælge vovsen!

    Jeg synes der er kommet en rigt fin pointe frem her i tråden, at man i så fald er sammen med hunden resten af tiden, for det er også dér jeg synes den ligger.. Det er sgu synd kun lige at komme hjem, lufte hunden og så forlade den igen.. Det synes jeg bestemt heller ikke er ok, så må man tage hunden med sig eller i hvert fald tippe den af hos venner/familie der vil passe.

    Jeg stiller også spørgsmålstegn ved om en rotte ville fungere med 1½-2 timers gå-tur og intet andet, men synes egentlig måske det udelukker rigtig mange racer.. Der findes da ejere der påstår at deres hunde ikke gider træne og det kan også sagtens være! Men LANGT de fleste hunde ELSKER at træne sammen med deres ejere, uanset hvad man så finder hyggeligt, så synes jeg det er en gode som er synd at tage fra hunden smiley


  • #110   24. sep 2014 Jeg tænker lidt.. Hunden er et flokdyr.. Vi har tre hunde.. Er de så teknisk set sammen med (en del af) flokken, selvom i mennesker er på arbejde, i skole og på studiet?
    Eller gælder KUN vi mennesker som flokken?

    Prøver bare at finde jeres holdning hertil, sætte tingene lidt på spidsen


  • #111   24. sep 2014 Thor er så privilegeret at hans "forældre" (os smiley ) arbejder forskudt, og jeg har mulighed for at tage ham med på arbejde. smiley Sådan håber jeg det fortsætter, i hvert fald til han er rigtig voksen. Men jeg kan jo ikke vide hvordan fremtiden kommer til at se ud. Christian kunne jo smutte med en høj brunette.... smiley

  • #112   24. sep 2014 Ang valg af hundekøbere, så kan dem uden børn, dem med kommende børn, og dem med børn jo alle ende med at være dårlige ejere... Der er ingen garantier... Jeg har lige oplevet to aflevere hvalpe retur da de ikke magtede dem... ingen af dem havde børn, børn på vej og var begge over 30... Shit happends...

  • #113   24. sep 2014 Netop Anne Julie smiley

  • #115   24. sep 2014 Kris: jeg mener at have læst et sted, at de self. har det bedre hvis de er flere når de er alene, men at det ikke kan erstatte. Du (ejeren) er jo flokfører, og det er vist ligeså meget manglen af flokføren, der skaber uro hos dem, som mangel på selskab generelt smiley

  • #116   24. sep 2014 Isabelle

    Jeg forstår godt bekymringen, men for mit vedkommende kan jeg SLET ikke forestille mig at hunden skulle flytte på den bekostning.. Tiden jeg bruger på hende ville nok minimeres men flytte? Aldrig! Det ville jeg slet ikke kunne holde ud!


  • #117   24. sep 2014 Mette - Forskellen ligger for mig i, at jeg ikke mener det nødvendigvis gør har indlydelse på, om hunden har et godt liv.

    Det er altså ikke alenetiden der afgør, om den har det godt. Det er det man laver udover det, der afgør det. Det ved du forhåbentlig også godt selv. Så jeg kan ikke se problemet i en alenetid på 9 timer. Især fordi der ville være SÅ mange hundrede tusinde hunde, der måtte miste deres familier, hvis man ikke må lade dem være alene i 9 timer. Og det får de altså ikke et bedre liv af.

    Og så har jeg bare så lidt respekt og forståelse for, at man ikke vil respektere andres måde at holde hund på, når det nu ikke er skadeligt for hunden.


  • #118   24. sep 2014 No'Vi'Ki - Jamen det optimale ville da også være, at vi alle kun arbejder 4, max 6 timer om dagen. Men hvor mange fuldtidsjobs kan du komme i tanke om, hvor det er muligt? Jeg kan ikke komme i tanke om ret mange. Så du er bare nødt til at acceptere, at det ikke er en mulighed, med mindre man arbejder deltid, er pensionist/førtidspensionist eller kan arbejde forskudt for sin partner. Og så er vi tilbage til, at det kun er ovennævnte der må have hund - synes du selv det lyder særligt fornuftigt?

    Og så kunne jeg altså godt tænke mig noget dokumentation på at det ikke er godt for hunden at være alene i mere end 4-6 timer alle hverdag. Jeg er helt med på, at nogle hunde ikke kan magte det, og det må man så tage højde for. Men det er jo ikke alle hunde.

    Du skriver: "Og ps. det der fis med at I påstår at vi andre siger at I ikke har ret til at have hund og at jeres hunde lider vild overlast, kan I godt pakke væk."

    Men det passer jo ikke helt. For det første ser jeg ikke umiddelbart nogen påstå, at I siger vores hunde lider vild overlast. For det andet ser jeg heller ikke nogen påstå, at I siger vi ikke har ret at have hund. Men der bliver skrevet følgende:

    "Jeg synes IKKE, man skal have hund, hvis den, som udgangspunkt, skal være alene hjemme ni timer alle hverdage."
    "Jeg mener ikke man skal anskaffe sig en hund med henblik på den skal være alene hjemme 9 timer."
    Og du skriver selv: "Jeg synes ikke det er OK at anskaffe sig en hund velvidende at den skal være alene 9 timer i døgnet... Det er efter min mening for lang tid, til at der er en grund til at anskaffe sig en hund"

    Ud fra ovenstående (måske bliver der skrevet noget lignede flere steder), synes jeg da der er belæg for at sige, at man ikke bør have hund, hvis den skal være alene 9 timer. Der bliver ikke sagt, at vi ikke har ret til det - og det bliver der som sagt heller ikke påstået, at I siger. Så fik vi vidst det på plads.

    Vi må ALLE have vores individuelle holdning, helt klart. Det tror jeg ikke nogen her er i tvivl om. Det er fair, at du ikke vil gå fra din hund i 9 timer - men det er jo DIG (og andre), der ytrer at det ikke er ok at ANDRE mennesker går fra deres hund i 9 timer. Det kan du altså ikke lægge fra dig, for det står jo sort på hvidt.

    Så jeg vil næppe sige at vi, der gerne lader hunden alene i 9 timer, ikke accepterer andres holdning. Jeg vil næsten sige, at det er lige modsat. Det handler ikke om, at jeg ikke accepterer jeres holdning om, at hunden ikke skal være alene for længe. Jeg ser det ikke som et personligt angreb på mig som person, men jeg føler mig sgu lidt trådt på, når andre føler sig berettiget til at vurdere, om jeg bør anskaffe mig en hund eller ej, udelukkende baseret på hundens alenetid. Om du vil det eller ej, så er det det I gør, med ovenstående udtalelser. Det er ikke ok.


  • #119   25. sep 2014 Det kører i ring det her og vi diskuterer ikke længere emnet, men hinanden. Det melder jeg mig altså ud af. God dag smiley

  • #121   25. sep 2014 Det er nu altid så sjovt med de her tråde;)
    Det bliver altid udlagt som om der ikke findes andre muligheder end at lade hunden være alene i 9-10 timer hvis man har fuldtidsjob smiley
    Men der findes jo andre muligheder;) det handler jo om at give hunden så godt et liv som muligt;) alene tid bør i min verden minimeres mest muligt, så jeg ville da finde løsninger, fx nabo pasning, dagpleje, hundelufter, flextid, hjemmearbejde og så videre, der er masser af muligheder hvis man vil;)
    Hvis man ikke mener 9-10 timer er for meget alenetid, så er det jo sådan man har det;) men det er altså ikke fordi "det ikke kan være anderledes" for det kan det for alle hvis man vil;)


  • #123   25. sep 2014 Vi bor på landet.. Nabohjælp kan ikke lade sig gøre.. Efter lang tids arbejdsløshed må man altså tage det arbejde, man kan få næsten. Og som håndværker er det sørme svært at arbejde hjemmefra..

  • #124   25. sep 2014 Ja da Kris smiley jeg har fx en sød Golden i dagpleje;) ejer kører 15 kilometer hver morgen og aften for at aflevere sin guldklump, så er der ikke 10 timers alene tid;)
    For et par år siden havde jeg en gravhund, ejer kørte 25 kilometer for at aflevere ham her hver morgen;)
    Jeg har en lab. ejer betaler en skolepige for at passe hunden fra hun kommer hjem;) hun står af bussen hos dem og så kører han pigen hjem hver aften;) det handler om at gide finde mulighederne og ofre den tid og de penge det koster eller at gøre op med sig selv om man mener alenetiden er ok;)


  • #125   25. sep 2014 Bodil, så simpelt er det nu ikke altid. Jeg prøvede lige dine forslag af i tankerne.

    Jeg har ikke særlig mange naboer, og selv om jeg kan få en enkelt af dem til at lukke mine hunde ud en sjældent gang i mellem, hvor jeg har behov for at være længere væk end ellers, har han da altså andet at lave end at være bundet af mine hunde 5 dage om ugen.

    Jeg har ikke kendskab til nogen hundedagpleje på Lolland-Falster, og med 4 hunde ville det nok også rent økonomisk lige så godt kunne betale sig at gå ned i tid. Jeg er bestemt heller ikke sikker på, at mine hunde ville være specielt begejstrede.

    Hundelufter, ja, der er problemet nok nogenlunde det samme som med nabopasning. Der bor kun få mennesker her, så der er ikke rigtig mange at tage af. Og så ville jeg bestemt ikke slippe folk, jeg ikke kender særdeles godt og som kender hundene særdeles godt, ud med mine hunde. Selv om mine hunde er venlige, er de altså også både store og stærke.

    Flextid har jeg og bruger også i en trængt situation, men jeg skal jo altså stadig tilbringe 37 timer om ugen på min arbejdsplads.

    Hjemmearbejde er ikke en mulighed.

    Heldigvis håndterer mine hunde udmærket at være alene hjemme de 9 timer, jeg er væk til hverdag, og de har hinanden, hvilket nok hjælper. Jeg synes da, det ville være vidunderligt at kunne nøjes med at arbejde halv tid, både af hensyn til hundene og til mig selv, der nok kunne finde mere interessante ting at bruge tiden på, men man skal jo have tag over hovedet, mad på bordet, varme om vinteren osv.


  • #126   25. sep 2014 Det jeg vil frem til er, der er et valg, det er der altid;) du vælger at det kan gå for dine hunde, det er et valg du tager;) jeg vælger anderledes, sådan er det, men at sige at det ikke kan være anderledes passer simpelthen ikke, for det kan det hvis man vælger det;)

  • #127   25. sep 2014 Floyd ville sagtens kunne klare 8-9 timer alene....

    Vi går en lang tur til morgen og så sover han som regel en hel del timer, også selvom han ikke er alene.

    Det største problem for mig er min samvittighed mht. at komme ud og tisse og på de lange dage har jeg så en der lige kommer og lufter ham


  • #128   25. sep 2014 Fuldstændig enig med Lene..
    Jeg kender ikke nogen hundedagpleje her i nærheden og har heller ikke mulighed for at stå op ved 4-tiden for at afleverer dem sådan et sted - skal med offentlig transport, har ikke bil og kørekort.. Mine hunde bryder sig ike om at blive passet af mere eller mindre fremmede/fremmede steder på den måde.
    Kan ikke gå ned i tid som studerende og heller ikke arbejde hjemmefra..
    Med 2.500,- i indtægt hver måned kan jeg desuden heller ikke få råd til hverken dagpleje eller hundelufter.. De fleste hundeluftere er desuden skolebørn - ligesom mine nevøer, der kommer direkte hjem til hundene efter skole, så at få en af deres kammerater til af lufte hundene ville jo være tåbeligt - med heldagsskolerne vil deg stadig give alenetid på op mod 9 timer


  • #129   25. sep 2014 Selvfølgelig kan det være anderledes, der er ikke nogen, der siger, jeg behøver at have 4 store hunde. Det er mit valg. smiley

  • #131   25. sep 2014 Vil også lige tilføje, at intet skolebarn skal gå med vores 30- og 40-kilos hunde, der med lethed kan slippe fra sådan et barn

  • #133   25. sep 2014 Ja men for pokker Kris smiley der er da ingen grund til at finde undskyldninger for dit valg;) du har valgt som du har og det er dit valg;)
    Det er jo slet ikke det sagen handler om;) for mig handler det om at vi alle sammen har et valg! Der er ingen som helst undskyldning for at have dårlig samvittighed eller for at finde undskyldninger for dit valg;)
    Jeg har stor respekt for et menneske som Patte, her er foretaget et valg og det er fint;) ikke det valg jeg havde taget, men det kommer jo ikke sagen ved;)
    Patte har foretaget et valg som ikke giver hende dårlig samvittighed smiley så er der jo ikke brug for dårlige undskyldninger;)


  • #135   25. sep 2014 Jeg har altid sagt max 8 timer alene. Men det ville da være muligt at finde en hund der ville trives fint med 9-10 timers alenetid. Det skulle min bare ikke smiley og så er det jo vigtigt at huske på at den ikke bare lærer at være alene hjemme på en halv time. Det kræver jo tid og tålmodighed at få en vaps smiley

  • #137   25. sep 2014 Jeg har skam heller ikke dårlig samvittighed, overhovedet ikke..
    Jeg har truffet et valg ligesom patte har - og jeg finder ikke på undskyldninger, for jeg har ikke behov for at undskylde mit valg..
    Forklarer bare hvorfor mit valg er som det er - i et forsøg på at male et nuanceret billede af mulige hundehold


  • #138   25. sep 2014 Min grænse hedder otte timer udelukkende af den grund, at de skal luftes og ikke skal holde sig længere. Rent mentalt tror jeg ærligt talt ikke, en hund kan mærke forskel på fem og ni timer. Jeg kan heller ikke mærke forskel på, om jeg sover en time fra eller til.

    Altså er det for mig et fysiologisk spørgsmål om at hunden skal tømmes.

    Hvad hundelufter og andre muligheder angår, så kunne jeg ikke drømme om at lade andre mennesker lufte mine hunde. Det er muligt, det går med f.eks. en labrador eller en mops, men ingen af mine racer ville jeg lade i hånden på andre. Hverken under luftning eller i "dagpleje". Jeg vil have fuld kontrol over, hvem de omgås - og så vil jeg slet ikke have dem i nærheden af fremmede hunde, uden jeg er der.

    Bare min ydmyge holdning smiley


  • #139   25. sep 2014 Danielle... ØHHH selv ikke Labben skal i hænderne på en "hundelufter"... 8-9 timer holder han sig fint, og resten klarer jeg smiley

  • #140   25. sep 2014 Nu stopper galskaben sku.
    Hundeluftning? Hundedagpleje? Nabohjælp? Til hvad dog?
    Mine hunde har ALLE dage kunne være alene hjemme og det fortsætter de med.
    JEG har eget hus, egen bil, Schæferhunde OG et fast fuldtidsjob igennem 9-10 år.
    Jeg er nød til at tjene penge til overstående, og har ikke tid til at gå herhjemme og slå knald og samtidig forsøge at give andre hundeejere der lader deres hunde være alene hjemme i 8-10 timer dagligt dårlig samvittighed.

    Som sagt er det i orden at have hver sin mening, men at skrive at os der arbejder fuld tid ikke bør have hund, er ikke i orden. Normalt glider jeg bare ned over disse indlæg og ryster overbærende på hovedet og tænker at de personer ikke ved bedre, men lige pludselig får man sku nok.

    Det er ikke en videnskab at have hund og det har det aldrig været. Hundene i dagens Danmark har altid kunne være alene hjemme og det kan de sørme stadig finde ud af.
    I guder jeg er lykkelig over at have så velfungerende hunde som jeg har og en indstilling der fortæller mig at der skal penge til for at få mad på bordet.


  • #141   25. sep 2014 Nu som..
    Amen!
    Er normalt også ligeglad..
    Men helt ærligt, folk er altså gået lidt for vidt i deres udmeldinger..

    Har i denne uge haft fri mandag, onsdag og i dag, og køterne har gudhjælpemig sovet hele tiden væk..
    Nuvel, havde da den ene med til stranden et par timer, den anden med på gåtur og den tredje ude i haven til lydighedstræning, men nu sover de så resten af dagen og natten med - for de trækker sig helt naturligt fra at blive overstimulerede, og de trives heldigvis ganske udmærket, om de sover alene eller i vores nærvær i dagtimerne


  • #142   25. sep 2014 Jeg er helt enig, Louise. Jeg kunne ikke sende nogen hund i hænderne på en hundelufter, men jeg kan til nød forstå, hvorfor man kan overveje det med en af de "nemmere racer", hvis du forstår smiley




  • #143   25. sep 2014 Og nej, jeg ville aldrig lade andre lufte eller passe mine hunde. Mine forældre og søskende er de eneste der må lufte og passe mine hunde, men det sker faktisk aldrig. Kan slet ikke huske hvornår de sidst har luftet dem. Jeg klarer mig selv i hverdagen.

  • #144   25. sep 2014 No'Vi'Ki - Tja, jeg synes nu alligevel det er på sin plads at fortælle, når det folk siger er forkert. :o)

    Isabelle - Jeg kan ikke som sådan sætte en grænse på. Det kommer jo an på den enkelte hund. Nogle hunde kan ikke være alene i mere end ganske få timer. Andre hunde kan sagtens være alene i længere tid - også længere end 9 timer. Man må tage hensyn til lige netop den hund, man selv har. Men nej, jeg synes naturligvis ikke 18 timer ok. Man kan måske som hovedregel sige, at man skal være mere sammen med hunden, end den skal være alene.

    Jeg er helt enig i, at vi har forskellige måder at holde hund på og forskellige holdninger til hvad et godt hundeliv er. Det er jo netop det jeg har forsøgt at få frem hele tiden. Der hvor JEG synes det bliver for meget, er når man begynder at vurdere hundens livskvalitet udelukkende ud fra mængden af alenetid. Det kan man jo ikke. Hunden hvis ejer går hjemme hele dagen, har ikke nødvendigvis et bedre liv, end hunden hvis ejer er væk 9 timer hver dag. For mig kan man ikke bare stille det op sådan, at skal hunden være alene i 9 timer, skal man ikke anskaffe sig en hund. Og jeg synes heller ikke det er ok at sige, at man ikke skal anskaffe hund udelukkende udfra hvor meget motion den får, hvilken træning man vil gå til, hvilket foder den skal have eller hvad man nu ellers kan finde på. Det er jo ikke kun den ene faktor der afgør hvor godt et liv hunde har.

    Og nu prøver jeg så igen, at spørge, hvilke jobs man kan have, der tillader hunden en alenetid på mindre end 9 timer - endda de 4-6 timer, som nogle nævner - hver dag? Måske det bare er mig der er fantasiløs, men jeg kan altså ikke komme på ret mange. Og da slet ikke nok til, at alle verdens hundeejere kan have de jobs. Jeg har spurgt flere gange efterhånden, men får ikke umiddelbart noget svar, bare at det kan lade sig gøre.

    Og ja, jeg vil da til enhver tid gå efter så lidt alenetid som muligt - det vil de fleste vel. Men det ER bare ikke muligt for alle hundeejere at undgå. Jeg kan bare ikke se, hvorfor man nødvendigvis er en dårlig hundeejer af den grund.

    Bodil - Nej, det kan det altså ikke for alle. Jeg synes egentlig det er lidt naivt at tro det.

    Og jeg kan da bruge min egen familie som eksempel. Nu arbejder mine forældre så forskudt, så det er slet ikke et problem for os. Men hvis vi nu siger, at de arbejdede samtidigt. Min mor har flexjob, men er altså væk fra 8:30-17:30, altså 9 timer. Så flexjob er ude. Skulle hun på en ny flexjob-ordning eller deltid, ville vi ikke have råd til hundene. Førtidspension er ikke en mulighed. Vi bor i en lille by, hvor de eneste der vil gå med andres hunde, er børn, der ikke kan holde vores to, så hundeluftning er ude. Vores hunde har ikke svært ved at være alene, når vi først er gået, så hvis de skal passes af nogen, skal det være indtil vi kommer hjem - de eneste her i byen der har mulighed for at passe hundene, så de ikke er alene mere end fx 6 timer, er pensionister (eller børn), der ikke kan magte to hunde med relativt meget krudt i røven (og de gider nok heller ikke) - så nabopasning er ude. Jeg ved ikke lige hvor de skulle være i dagpleje henne. Ingen af mine forældre har mulighed for hjemmearbejde, da min mor er blomsterbinder og står i butik, og min far er driftsteknikker på Grundfos.

    Jeg kan ikke se, at det ville være muligt for mine forældre, hvis de arbejde samtidig - men nu er vi jo så heldige, at de arbejder forskudt, og at min lillebror og jeg bor hjemme og kommer hjem i løbet af eftermiddagen.


  • #146   25. sep 2014 Isabelle - Det ville da også være ideelt og skønt. Men igen, er det jo ikke sikkert, at det kan lade sig gøre for alle. Jeg tror fx ikke det ville kunne lade sig gøre for os, hvis det var nødvendigt. :o)

    Kan det lade sig gøre, synes jeg da uden tvivl, at man skal gøre det. Men man er vel også nødt til at acceptere, at det ikke er en mulighed for alle.


  • #148   25. sep 2014 Isabelle - Det synes jeg ikke ligefrem det lyder til, når du siger man ikke bør have hund, hvis man lader den være alene (altså gør det anderledes end dig). Det er jo netop ikke accept af, at andre gør det anderledes, og ikke har mulighed for det samme som dig. :o)

    Men selvfølgelig er det ok, at have forskellige holdninger, det er jo egentlig det, alt det her handler om - at vi er forskellige, har forskellige holdninger og holder hund på forskellige måder. Og det bør man acceptere og respektere (så længe det ikke skader hunden), og ikke dømme andre, bare fordi de gør det lidt anderledes :o)


  • #150   25. sep 2014 Isabelle... Dem jeg kender i Sverige overholder det ikke... men hvem håndhæver også den lov??

  • #154   26. sep 2014 Isabelle... som jeg hører fra dem jeg kender i Sverige håndhæver det ikke, så fin lov, men holder bare ikke i virkelighed.

    Dem jeg kender med hunde i Sverige arbejder fuld tid, og deres hunde er alene i 8-9 timer.

    Ikke alle hunde/racer kan jo trives i disse hundedagplejer.


  • #157   26. sep 2014 Helt enig Mike. Mine hunde mangler intet. På trods af at jeg er nød til at arbejde fuld tid.

  • #159   27. sep 2014 Isabella - Det er ikke sådan jeg ser det. :o)

    Mht. Sverige, så kender jeg ikke noget til deres lov eller hundehold generelt, men du giver vel nærmest selv svaret: at der oprettes flere pasningsmuligheder. Dem er der bare ikke så mange af herhjemme, medmindre man bor i en større by.

    Jeg er også meget spændt på hvornår jeg mon får svar på hvilke jobs man kan have, der gør det muligt at hunden ikke er alene i op til 9 timer - jobs som alle hundeejere vel at mærke at kan have. Det må jo så forblive i det uvisse. :o)


  • #161   27. sep 2014 Men det kan jo ikke lade sig gøre for alle.. Jeg kender vitterlig ingen mennesker, der har tid til at komme fra kl 13 til 15 og passe mine hunde ..

  • #162   27. sep 2014 Nej Kris og hvorfor skulle folk også det.

  • #163   27. sep 2014 Nej jeg tænker ærlig talt også, at folk har andet at tage sig til..

  • #164   27. sep 2014 Det vil jeg da håbe.

  • #165   27. sep 2014 Isabella - Men nu var det jo jobs jeg søgte, eftersom de muligheder Bodil giver, ikke altid er mulige. :o)

    Så ja, jeg har fået svar, men ikke på det jeg spurgte om.


  • #167   27. sep 2014 Sorry, jeg er bare vant til at skrive IsabellA smiley

    Det er også fair nok at man selv ikke vil byde dem det. Sådan har vi det jo alle med forskellige ting. Det er bare det der med at vurdere hundens livskvalitet ud fra den ene faktor - især fordi hunden jo ikke nødvendigvis har et bedre liv, af at ejeren er hjemme hele dagen. Det kan man jo ikke.


  • #168   27. sep 2014 Og der er også ting jeg aldrig ville byde mine hunde, men sådan er der jo så meget.

  • Erling B
    Erling B Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 4
    #169   28. sep 2014 Hej Michael!

    Min helt ærlige mening.
    Tænk dog på hunden.
    At være alene 9 timer for en hund, er i mine øjne direkte dyrplageri.

    I mine unge dage, hvor min kone og jeg også gik på arbejde, vi arbejdede forskudt for hinanden, så vi kom aldrig op på ni timer, havde vi hund, en boxer, men for at den ikke skulle føle sig alene, havde vi to, samt bygget en stor hundegård med isoleret hus, de kunne gå ind i (9 kvm.).

    Selv da havde vi dårlig samvittighed, så vi ansatte en ung pige til at gå tur med vore dejlige hunde, så de havde det godt, når vi ikke var hjemme.

    Mit forslag til dig er: Glem alt om at ha' din egen hund, find en famile med hund der mangler en flinker fyr som dig til at motionere med. Din glæde ved dette vil blive mange gange større, end hele tiden at skulle ha' dårlig samvittighed over at din bedste ven skal være alene hjemme ni timer hver dag.

    Held og lykke.


  • Bente M
    Bente M Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 26
    #170   28. sep 2014 Hej Michael,
    Prøv at besøge hjemmesiden www.hundeleksikon.dk, her kan du få et godt indtryk af, hvad forskellige racer kræver. Her kan du også læse om, hvordan de forskellige racer enes med andre husdyr (katte).
    Det er selvfølgelig fint med lange gåture, men det er vigtigere at motionere "hjernen", hvilket giver den mentale træthed, der kan retfærdiggøre, at hunden er alene en lang arbejdsdag.
    Er du mon single? - det skal du måske ikke altid være, så et godt råd kan være, at anskaffe en allergivenlig hund, så du ikke om nogle år står i en situation, hvor du skal vælge mellem kæreste og hunden, fordi kæresten måske har allergi, hvad flere og flere efterhånden har.
    Jeg har selv en Coton de Tulear, som er allergivenlig og som elsker andre husdyr. Den er dog meget krævende, hvad angår pelspleje, og jeg har på fornemmelsen, at det ikke lige er det, du vil bruge tiden sammen med hunden på.
    Hvis du er 1. gangs hundeejer, så vil jeg altså ikke anbefale en rottweiler, men mindre du går all in. Det vil sige træning konstant - også når du ikke lige har tid.En rottweiler er en skøn hund i de rette hænder, men farlig i de forkerte - jeg har selv tidligere haft dobermannpincher, som har lidt den samme problematik.
    Held og lykke med jagten på den helt perfekte hund til dig smiley





  • #172   28. sep 2014 Når nu Michael med det sære profilbillede ikke gider deltage i tråden, tror jeg måske hans interesse for at få en hund er rimeligt lille...

  • #173   28. sep 2014 nu er der jo også en ganske betragtelig del på det her galleri der går hjemme de meste af dagen af den ene eller anden grund. pixie er min. alene hjemme i 9 timer man-tors. fredag har jeg fri til middag og hun virker nu til at have en ganske dejligt hundeliv. når jeg så har fri brger jeg stortset alt min tid sammen med hende på den ene eller anden måde. det er noget forbandet ævl at det skulle være et problem.

    men det er desværre en holdning der altid bliver luftet af de hjemmegående husmødre herinde smiley


  • #174   28. sep 2014 En hund kan sagtens have et godt hundeliv, selvom den er alene 8-9 timer om dagen, det vigtige er, hvor meget og hvordan, du bruger fritiden sammen med hunden, når du er hjemme.
    Jeg er hjemmegående, som Steffen omtaler, og jeg tror ikke mine hunde har det bedre, end de hunde som er alene i hverdagen. Jo da, jeg er her da, men kvalitetstiden er måske ikke bedre. Det er ikke sådan, at jeg bruger et x-antal timer på hundene hver dag. Jeg bruger den tid, jeg føler mine hunde har behov for.


  • #175   28. sep 2014 Der er ikke nogen hunde, som har godt af, at være alene i 9 timer om dagen.
    Jeg mener ikke man bør anskaffe sig en hund, hvis ikke man har tiden til den. En hund bør ikke holde sig i mere end 5-6 timer dagligt. Det er meget egoistisk, at anskaffe sig en hund for at den skal leve sit liv i venteposition. Så må man som nogle andre gør, finde sig en hunde-lufter.
    En hvalp kan på ingen måde lades alene så længe, det er direkte dyrmishandling.
    Så mit råd er: find dig en hunde-lufter inden du anskaffer dig en hund!


  • Erling B
    Erling B Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 4
    #178   28. sep 2014 Hej til alle jer der har en undskyldning for at være væk i flere timer !
    Tænk lige på at når man torturere indgår isolation som en stor del af dette.
    Hvorfor skulle dette være anderledes for en hund?
    Måske lidt for hårdt, men hvis vi kunne spørge hunden, er det ikke sikkert vi ville bryde os om svaret.


  • #179   28. sep 2014 tja altså du må føle dig ligeså nedgjort du har lyst til, men det var nu ikke leveret sådan.

    men det ændre ikke på det faktum at det ofte er dem der går hjemme af den ene eller anden grund der kommer med sådan noget ævl.
    min hund bliver sgu aktiveret mere end de fleste og sikkert også mere end dem der går hjemme og gloer på deres ejer hele dagen,


  • #180   28. sep 2014 hvis du begynder at sammeligne mennesker i isolation med hunde der ligger hjemme en arbejds dag er du simpelthen for langt ude,!

  • #181   28. sep 2014 isabelle. bestod dit fuldtids job ikke i at være skolelærer eller lign??


  • #182   28. sep 2014 tror slet ikke jeg kan komme i tanke om nogen hjemmegående husmødre herinde..? smiley

  • #183   28. sep 2014 Erling nu er isolation for mennesker altså mere end blot at være alene, det er den nær totale fratagelse af stimuli i længerevarende perioder...ikke blot 8-9 timer og placeret med muligheder for selvstimuli...

  • #185   28. sep 2014 nu er jeg overhovedet ikke mulighed for at tage hunden med, der er ikke plads til os begge i gravemaskinen, og de fleste der vil hundesitte til en pris man kan betale hver hverdag er i skole eller lign, når jeg er på arbejde.
    jeg er ret overbevist om at jeg ville kunne mærke på min hund hvis det var et problem..
    man er sjældent i tvivl hvis en grå schæfer er understimuleret.


  • #186   28. sep 2014 Hvem skal hundesitte?

  • #188   28. sep 2014 Selvfølgelig kan mange hunde være alene i 8-9 timer og have et godt liv, og mange er nødt til at sådan er det for at få hverdagen til at hænge sammen, om det så er optimalt er nok en anden snak ... Jeg tror bestemt en hund kan have et godt liv hvis man når man har fri så sørger for at man ikke foretager sig en hel masse hvos man igen går fra hunden ...

    Og ja lidt som man diskuterer omkring børn, det er da den kvalitet der er i den tid man er sammen der er vigtig, men stadig er kvantiteten også til tider en kvalitet i sig selv ... en hund er nu en gang et flok dyr ....


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #189   28. sep 2014 Jeg stoppede med at læse da jeg var nået gennem ca. 1/4 af tråden.
    De samme udtalelser går igen i rigtig mange indlæg.
    Mange udtalelser handler om, at en brugers hund har et godt liv til trods for, at den dagligt er alene 8-9 timer.
    Hvem vurderer dette?

    Hunde er som mange andre levende væsner, de kan vænne sig til det utroligste. F.eks. har jeg oplevet, at voksne mennesker, som er vokset op med omsorgssvigt har udtalt, at de har haft en god barndom.
    Og hvordan skulle de vide andet, de har jo kun haft den ene barndom.

    Den hund, som er alene 8-9 timer hver dag ved jo ikke, at det kan være anderledes, så den indordner sig og accepterer.


    Der er flere i tråden, som reagerer kraftigt på meninger om, at 8-9 timer alene ikke er ok. Nogle skriver om, at mange mennesker så ikke vil kunne have hund.
    Jamen, der er jo ikke nogen der siger, at man absolut skal have en hund bare fordi man kan.

    Uanset hvordan det vendes eller drejes, så er hunden et flokdyr, det er unaturligt for den, at være alene, uden sin flok. Nogle hunde klarer så bedre end andre, at være alene.
    At være hos sin hund er jo ikke ensbetydende med, at man skal aktivere den hele tiden.
    At hunden sover mens man er væk er jo ikke ensbetydende med, at den har det ok med, at være alene, den har bare accepteret det, fordi den ikke har andre muligheder.

    Iøvrigt tror jeg, at mange alene-hjemme-hunde viser tegn på mistrivsel når de er alene, uden at ejeren ved det.
    Når jeg lufter hund om formiddagen har jeg ofte oplevet, at gå forbi huse/lejligheder hvor jeg kan høre en hund hyle.

    For mange år (og et par hunde) siden stoppede min daværende overbo mig en dag og fortalte mig, at min hund var ked af det når den var alene.
    Hvis ikke det var fordi jeg kendte min overbo rigtig godt, så ville jeg have sagt til ham, at han måtte tage fejl, for min hund havde det ok med, at være alene hjemme.
    Hunden viste absolut ingen tegn på andet end, at den havde det ok med, at være alene hjemme.
    Men en dag satte jeg en båndoptager til, at optage da jeg forlod hunden for at følge min datter i børnehave, og jeg blev meget overrasket da jeg hørte optagelsen.
    Ca. 2 minutter efter, at jeg havde forladt hjemmet begyndte hunden, at hyle hjerteskærende og hyleriet stoppede ca. 2 minutter før jeg satte nøglen i døren igen.
    Jeg kom frem til, at hunden begyndte at hyle når den ikke længere kunne se/høre mig og stoppede når den kunne se/høre mig igen.
    Så en hund kan sagtens have det elendigt med, at være alene uden, at ejeren ved det.
    Siden da har jeg jævnligt sat en optager til når jeg har forladt min hund.



  • #191   28. sep 2014 Uanset hvordan man selv ser på problemstillingen, synes jeg ikke, at man har ret til at dømme andre som dyrplagere..
    Jeg kalder heller ikke folk for dyrplagere, fordi de fodre med et andet mærke foder end mig eller fordi de vælger sele frem for halsbånd eller omvendt...

    Fair nok, at flere af jer ikke ville lade jeres hunde alene så længe, det er jeres valg (og privilegie), men respekter dog for pokker, at vi andre har truffet et andet valg!
    Denne kommentar gælder naturligvis ikke alle jer, der kun har ytret mening om eget hundehold...

    Hmm..
    Denne tråd bærer lidt præg af "os mod dem"-stemning


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #197   29. sep 2014 "Og hvad værre er kan du jo miste 'et eksistens grundlag' altså den lejlighed kan nemt blive prisen for at ikke vide hvordan hunden har det når den er alene."

    Jeg forestiller mig, at du tænker på naboer der klager hvis man bor til leje.

    Men der skal altså mere end en enkelt klage til, for at smide en lejer ud af sin bolig.
    Som lejer er man ret godt beskyttet.


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #198   29. sep 2014 "Selvfølgelig skal en hund ikke sidde og hyle hele dagen, men det er da ens ansvar som hundeejer at vide om den gør det. Kan slet ikke se hvordan man kan overhøre så megen hyleri. Jeg har mine naboer til at høre efter Figo - de har intet observeret. Derudover står jeg selv et par minutter udenfor det åbne vindue (som sidder så højt så Figo ikke kan se eller høre mig), både når jeg går og når jeg kommer, for at tjekke om der er lyde der ikke skal være der. Aldrig har jeg oplevet at der er noget. "

    Ja, det er ens ansvar, som hundeejer, at vide om hunden hyler når den er alene. Men hvordan lever de fleste hundeejere op til det ansvar?

    Det er mit indtryk, at mange gør som du, altså står og lytter udenfor døren eller vinduet.
    Problemet er bare, at selvom man synes man er super god til, at liste, så er der en meget stor chance for, at hunden kan høre eller lugte os.

    Jeg har oplevet det med en hundeejer, som jeg boede i opgang med. De boede på 1. sal, de lod køkkenvinduet stå åben når de gik og så stod de under vinduet og lyttede et par minutter når de skulle gå.
    Men få minutter efter, at ejeren var gået (altså gået væk fra ejendommen), så begyndte hyleriet, udover hyleriet lød det som om, at hunden kastede sig op mod deres hoveddør.


  • #200   29. sep 2014 Det er faktisk ikke sværere end at sætte en reservemobil til at optage, mens man ikke er hjemme. Det har vi gjort i et par år efterhånden.



  • #202   29. sep 2014 Det er godt nok nemt at sidde og skrive folk ikke skal have hund, når de har et almindeligt fuldtidsarbejde, eller bare skal bruge en hundesitter.....

    Sommetider bliver det nok lidt for "idylsk" at have hund herinde.

    Det er så nemt at få tingene til at se super godt ud på skrift, virkeligheden er meget ofte en helt anden.......


  • #203   29. sep 2014 Min dyrlæge siger en hund uanset alder max må gå alene hjemme 5-6 timer dagligt. Altså efter den er trænet i at være alene.
    Synes godt nok du bør overveje det!


  • #204   29. sep 2014 Hvad belæg har en dyrlæge for at udtale sig om alenetid ?

  • #207   29. sep 2014 Erling B. mener da, at alene-hjemme-tid på 9 timer er dyrplageri..

  • #208   29. sep 2014 "Min helt ærlige mening.
    Tænk dog på hunden.
    At være alene 9 timer for en hund, er i mine øjne direkte dyrplageri."


  • #212   29. sep 2014 Jeg giver så INTET for dyrlægers mening omkring dette emne...

  • #213   29. sep 2014 Det er da utroligt så mange dårlige undskyldninger folk har for, at retfærdiggøre at deres hund/hunde bliver efterladt i mellem 9-13 timer. Jeg er helt sikker på, at ingen hund ønsker sådan et liv. Hvis ikke man har mulighederne for at imødekomme en hunds behov, så skal man lade være med at anskaffe sig en. En hunds organer kan tage skade af, at skulle holde sig i mange timer dagligt. Hunde er i øvrigt flokdyr og har et stort behov for samvær med andre, her er et par timers daglig kontakt langt fra nok.

  • #215   29. sep 2014 Christ mand, man kan jo ligeså godt lade være med at åbne munden. Man er jo stemplet som dyreplager fra start, ligemeget hvad man så end gør for sin hund de resterende mange timer i døgnet smiley

  • #216   29. sep 2014 Maria H... Dejligt at en ekspert udtaler sig ... Hvor er du uddannet henne, og link til den artikel hvor der står, at hunde tager skade af at holde sig???

  • #217   29. sep 2014 Åh, de stakkels, stakkels hunde, der lidende må sove helt mutters alene i 9 timer, indtil deres ejere kommer hjem til dem.

    Og heldige, heldige hunde, hvis ejere går hjemme hele dagen sammen med dem, men som ikke gider aktivere dem. Er sikker på, at de har det meget, meget bedre, bare fordi deres ejere er hjemme.

    Dyreplageri? Nej... Bare nej... Hold nu op, ikke?

    Men det kunne sgu være sjovt at se hvor mange dyreredningsorganisationer, der vil tage det seriøst hvis man anmelder en hund der er alene 9 timer hver dag, eller som skal holde sig i 6 timer hver dag. Mit gæt er 0. :o)


  • #219   29. sep 2014 Maria - Sikke da du kan overdrive, hva'? ;o)

    Først siger du, at hunden er alene i 9-13 timer. Der er dog, så vidt jeg kan se, ingen der nævner at hunden er alene i mere end 10 timer til daglig, så jeg ved ikke hvor du får de tal fra.

    Det må jo så efterlade 11-15 timer tilbage ved hunden. Hvor du så får et par timers daglig kontakt fra, er mig en gåde.

    Men med det mener du så også, at hvis ejer er hjemme hele dagen, så har hunden pr. automatik et bedre liv, end hunden der er alene i 9 timer. For det er jeg da temmelig uenig med dig i.


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #221   30. sep 2014 "Men hvis Figo gjorde disse ting ville mine naboer kunne høre det så let som ingenting (da vinduerne er åbne og her er forholdsvis lyt). Jeg har godt nok ikke filmet ham hver dag men den ene gang jeg optog ham var der ingenting."

    Det var ikke specifikt møntet på dig.

    "Det er godt nok nemt at sidde og skrive folk ikke skal have hund, når de har et almindeligt fuldtidsarbejde, eller bare skal bruge en hundesitter.....

    Sommetider bliver det nok lidt for "idylsk" at have hund herinde.

    Det er så nemt at få tingene til at se super godt ud på skrift, virkeligheden er meget ofte en helt anden....... "


    Og jeg synes, at mange er utroligt gode til, at retfærdiggøre, at deres hunde er alene i alt for lang tid.

    At virkeligheden ofte er en anden er vel ikke automatisk lig med, at det er i orden.



  • #222   30. sep 2014 Til alle dem som mener at en hund har det fint med at være alene så længe, og har 15 timer tilbage i døgnet - sover i ikke? Laver i ikke andre ting efter arbejde? Hvor lang tid er der tilbage til hunden efter endt arbejde og daglige gøremål? Jeg ved godt at det nemmeste er, at tro at hunden har det heeelt fint.
    Men det strider fuldstændig imod hundens natur og en hund der er alene så mange timer hver dag, er efter min mening ikke en lykkelig hund.
    Udover det, er 9 timer meget lang tid ikke at få tømt det der skal tømmes. Er der nogen her, som venter 9 timer med at gå på wc?


  • #223   30. sep 2014 Til alle dem som mener at en hund har det fint med at være alene så længe, og har 15 timer tilbage i døgnet - sover i ikke? Laver i ikke andre ting efter arbejde? Hvor lang tid er der tilbage til hunden efter endt arbejde og daglige gøremål? Jeg ved godt at det nemmeste er, at tro at hunden har det heeelt fint.
    Men det strider fuldstændig imod hundens natur og en hund der er alene så mange timer hver dag, er efter min mening ikke en lykkelig hund.
    Udover det, er 9 timer meget lang tid ikke at få tømt det der skal tømmes. Er der nogen her, som venter 9 timer med at gå på wc?


  • #225   30. sep 2014 Maria... Kom nu med de link for din påstand, at hunden tager skade af at holde sig!!!

    Min er faktisk ikke alene overhovedet pt for han er med på job... MEN jeg vil lade ham være alene de 8-9 timer, da han skal have ro nogle dage.

    Og jeg lader ham aldrig være alene to gange på et døgn.

    Jeg tænker så... Hvad er jeres holdning til de "stakkels" hunde, som ikke sover sammen med ejeren... Er vi også ude i noget dyremishandling der??



  • #226   30. sep 2014 Maria du skriver direkte, at hundens organer tager skade af at holde sig!

    Smid lige et link ind, hvor det står smiley


  • #227   30. sep 2014 Mine stakkels hunde sover ikke sammen med os

  • #228   30. sep 2014 Tinka er aldrig alenehjemme - til gengæld er der ofte 12 timer i mellem aftentur og morgentur, da vi går den sidste tur ved 12 tiden om aftenen og hun først står op klokken 12 om dagen hvis hun får lov, og hun får lov at sove til hun står op af sig selv hvis ikke vi skal noget. Jeg ser ingen grund til at jage hunden op af sengen for at skulle tisse. Og hun virker altså ikke som om hun lider last af ikke at komme ud at tisse hver 6. time. I vågne timer kan der også godt gå længere mellem turende det afhænger af hvordan dagen ser ud.

  • #233   30. sep 2014 Isabelle... Enig dog får du det så lidt til at lyde som om, at dem som beskriver deres hund som velfungerende, selvom den er alene længe, nok bare ikke kender sandheden og misforstår deres hund....

    Jeg spørger lige igen... Hvor mange af jer sover IKKE i samme rum som jeres hunde... og tæller det ikke som de er alene.... Jeg tænker hvor der er lukkede døre mellem hund og ejer.


  • #234   30. sep 2014 Maria H -har du undersøgt hundelufter-mulighederne? Jeg er ikke voldsom imponeret over de prof.hundeluftere jeg erstødt på.

    For ganske nyligt var der en tråd herinde om hvordan en hundelufter vippede en hel flok hunde ind i den lokale hundeskov og så ellers lod dem hærge området.
    Og det er ikke et enkeltstående tilfælde. Det sker igen og igen at folk fortæller om hvordan hundelufterne lufter de mange hunde, og MIN hund skal dælme ikke luftes på de præmisser.

    Og børn får altså ikkelov at gå afsted med to stærke hunde... så privat lufter er heller ikke oplagt.

    Dertil kommer at mine,særligt den ene, faktisk foretrækker at være alene længere tid fremfor at blive efterladt flere gange... Så en hundelufter ville netop ikke være i hundens interesse...

    Det er helt fint at have en holdning til hvad man selv vil byde sin hund udfra de erfaringer man har. Og vi behøver bestemt ikke alle være enige om hvad et godt hundeliv er.

    Men jeg synes godt nok det er at stramme den at skrive at folk ikke bør have hund, alene baseret på at de er alene en time eller to længere end vedkommendes egen hund må være.
    Eller at snakke om tortur og hvad har vi.


  • #236   30. sep 2014 Maria - Jeg er da sammen med min hund, selvom vi sover. ;o)
    Hvis det at man er sammen når man sover, ikke tæller med i regnskabet, så kan det jo også være komplet ligegyldigt, om den sover alene hjemme 9 timer om dagen, mens ejer er på arbejde, eller ej - og så har du jo ikke noget at himle op over. Ergo må timerne om natten også tælle med i den daglige kontakt. Og ja, jeg sover altså mere end et par timer på en dag. ;o)

    Derudover må mine hunde altså være i hele huset, og er derfor med i alle dagens gøremål. Indimellem er de sågar med på badeværelset, når vi går i bad. Så jeg vil da mene, at jeg har daglig kontakt med dem i mere end et par timer, selvom jeg gør rent, vasker tøj, laver mad og andre ting i huset.

    Du spørger om vi kan gå i 9 timer uden at gå på toilet. Sagtens. Også meget mere. Jeg kan let sove 10-12 timer uden at gå på toilet, og uden at være voldsomt trængende når jeg står op. Jeg kan indimellem gå en dag i skolen, uden at være på toilet - det er altså fra kl. 6:40-15/16. Altså 9-10 timer.

    Hvis de har været ude og tisse kl. 21 eller 22 (de bliver tilbudt det igen ca. kl 23, men gør det oftest ikke), så holder de sig naturligvis hele natten. Når jeg står op kl. 6 - altså 8-9 timer senere - er det meget, meget sjældent, de tisser når de kommer ud (terrassen). Min mor har dem ude igen kl. 7 ca. og da tisser de, evt. med overtalelse. Da har de altså - helt frivilligt - holdt sig i 9-10 timer.
    Er det så også dyremishandling, når de nu ikke selv vil? Skal jeg gå ud og presse dem på maven, for at få dem til at tisse hver 6. time? Nej vel? Så pak nu det der dyremishandling væk.

    Fair nok, at du har en anden holdning til alenetid, men at kalde det dyremishandling, er virkelig for groft. Især når du åbenbart ikke har noget belæg for det.


  • #238   30. sep 2014 Det er altså også hyggeligt, Ida smiley

    Vores er dog ikke med under bruseren, fordi de har så meget pels, at det tager alt for lang tid at tørre og børste dem bagefter. :o)

    Men de ligger nogle gange på gulvet og venter. Så kan vi synge (/hyle) sammen. ;o)


  • #239   30. sep 2014 Floyd sover hvor han vil smiley

    Smider sig som regel på sin Buster memory foam pude når jeg går i seng, men når jeg vågner, ligger han i sengen


  • #240   30. sep 2014 For lige at fortsætte Isabelles indlæg:

    Ingen af os VED om hunde der er mindre alene hjemme har et bedre liv end dem der er alene hjemme i flere timer.



  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #242   1. okt 2014 " Derfor følger vi hver især, hvad der føles rigtigt for os. "

    Og håber det også er rigtigt for hunden. smiley


  • #243   1. okt 2014 Louise, du kan google det på: Dyrenes beskyttelse eller Nethunde guiden. Der er mange flere, som kan understøtte min påstand om, at hunde ikke bør være alene i 9 timer!
    Jeg ved at rigtig mange hunde har adfærds problemer grundet manglende mental træning, og fordi at de bliver efterladt i alt for mange timer dagligt.
    Det er ikke altid mennesker kan sætte sig ind i hundens naturlige adfærd, og det er der mange hunde der betaler en høj pris for.
    Det er sørgelige i denne tråd er, alle de dårlige undskyldninger for ikke, at leve op til sit ansvar som hundeejer.
    Det kan sagtens lade sig gøre, at have hund og arbejde. Jeg mener at man som hundeejer har pligt til, at finde en løsning, som tilgodeser hundens behov!


  • #244   1. okt 2014 Maria -så synes jeg da du skal være lidt konstruktiv og komme med et løsningsforslag.

    Jeg har to hunde. Den ene kan ikke lide fremmede og vil kun gå tur med mig (til nøds min mor -forudsat jeg ikke er der). den stikker ganske enkelt af eller skal fysisk slæbes med hvis andre prøver, osse folk hun kender.
    Den anden elsker alt og alle, men har det ikke godt med at man lige kommer ind, går en tur og så forlader ham.

    Så en hundelufter virker ikke som en oplagt løsning.

    Tilgengæld er begge helt afslappede når de er alene, uanset om de kun er det i 10 minutter eller i 8 timer... det gør ikke den store forskel for dem og deres adfærd (og ja, jeg har prøvet at videoovervåge dem en alene-dag)

    Hvis hunden har problem-adfærd fordi den keder sig, er for meget alene for netop DEN hund e.l. så er der self et problem.. men hvis hunden trives, så har jeg godt nok svært ved at se hvad forskel det gør om den er alene 6 eller 8 timer... det er næppe de 2 timer som giver den helt vildt meget ekstra livskvalitet. Har den problemer med at være alene 8 timer, så tror jeg faktisk heller ikke den er afslappet og tryg ved at være alene i 6 timer


  • #246   1. okt 2014 Maria - Vi kan alle blive enige om, at det er synd HVIS hunden ikke fungerer med det. Men hunde er forskellige, de er trænet forskelligt, så de reagerer altså også forskelligt. Nogle hunde kan godt trives med alenetid i 9 timer. Især fordi det jo åbenbart ikke tæller som alenetid, hvis hunden sover. ;o) (baseret på, at du ikke tæller søvn med daglig kontakt med hunden). Hvorfor er det dyremishandling, bare fordi nogle hunde ikke fungerer med det?

    Det er jo heller ikke dyremishandling, at gå tur med sin hund i 2 timer dagligt, bare fordi andre hunde ikke kan fungere med mindre end 4 timer. Det er sådan lidt som hvis jeg siger, at du ikke må spise småkager, fordi jeg er på kur. Det giver ikke rigtig mening.


  • #247   1. okt 2014 Jeg har altid hørt at risikoen ved fodring og aktivitet kun gælder, hvis hunden er aktiv umiddelbart efter fodring - ikke hvis hunden bliver fodret efter aktivitet.

  • #248   1. okt 2014 Michelle: Jeg er sikker på, at du over tid kan gøre din hund tryg ved en, som kan lufte den. Jeg er selv ejer af omplacerings hunde, som har nogle ting med i rygsækken. Næsten alle hunde kan ændre adfærd, under de rette forhold og træning.

  • #250   1. okt 2014 Maria - Gaia er 8 år. Hun er ikke utryg ved fremmede hun kan ganske enkelt ikke lide dem (som i: reserveret/vagtsom). Og selv kendte mennesker hun er glad for, vil hun ikke med på tur. Ja, der kan sikkert tages SÅ mange forholdsregler at det ikke er muligt for hende at komme ud af halsbånde, rykke sig fri eller andet, så hun rent faktisk kommer med rundt på tur... men for hvis skyld er det så? Ikke hendes i hvert fald, for hun foretrækker jo at hun IKKE skal følges med andre end mig på tur... og har det i øvrigt fint med at være alene (og har ikke diverse adfærdsproblemer heller)

    Isabelle -da jeg arbejdede nat,. var Møffe/Reiki alene 9-10 timer om natten. Derfor gik jeg jo så heller ikke i seng straks jeg kom hjem... Jeg var hjemme ca kl 7 og gik sjældent i seng før omkring kl 10... de mellemliggende timer blev brugt på hund.
    I dag arbejder jeg ludt skiftende, men ved dagvagter er der ikke ligefrem 3 timer der står hund på, men de får dog både en god gå- eller cykeltur + noget altivering af den ene eller anden art inden arbejde...
    Og mad får mine ikke om morgenen, så det kan jeg ikke se det store problem i.


  • #251   1. okt 2014 Understøtte dine latterlige påstande.... Øh nej... Kom med en undersøgelse som viser at hunde tager skade!!!

  • #252   1. okt 2014 Og de hunde jeg kender har INGEN adfærdsproblemer, og de er alle alene omkring de 8 timer.

  • #253   1. okt 2014 Louise - Jo jo, de har nok alle sammen adfærdsproblemer, du kan bare ikke se dem. ;o)

    Er det ikke lidt det, der antydes af flere personer her i tråden? At selvom hunden ser ud til at trives, så gør den det nok ikke alligevel, fordi vi bare ikke ved, hvad der egentlig er bedst for hunden? Men det ved helt fremmede mennesker åbenbart mere om...


  • #254   1. okt 2014 Maria - Du skriver, at næsten alle hunde kan ændre adfærd. Hvad så med de hunde, der ikke kan? Hvad stiller man op med dem?

  • #255   1. okt 2014 Det var også det jeg skrev til Isabelle.. at når man så skriver, at ens hund har det fint, så er det bare fordi vi ikke kan se at vores hund trives.

    Maria må jo diske op med de links, hvor det er bevist at det er skadeligt.. Tænker min venindes franske er på dødens rand, når den nægter at gå ud og har holdt sig i 14 timer smiley


  • #257   1. okt 2014 Louise, du er ikke for klog at høre på. Hvorfor tror du, at de har lavet en lovgivning i Sverige, hvor de siger max. 5 timer. Tror du, at de har gjort det for at genere hundeejere, som dig? Tror du, at Dyrenes beskyttelse siger det for at genere dig eller andre? Jeg ved, at der er faglighed bag deres påstande!


  • #258   1. okt 2014 Maria... Det er lige over.

    Nu kender jeg en del hundeejere i Sverige, og de overholder ikke den lov OG de har ikke oplevet at den bliver håndhævet.

    Igen så kan du ikke andet end påstå, og det lader til du ved, at ALLE hunde ikke trives med at være alene de 8-9 timer.. Du tager fejl.

    Kom nu med de links... Du skriver jo længere oppe at deres organer tager skade, når de holder sig... så bevis det dog, når du tydeligvis ved noget vi ikke ved!


  • #259   1. okt 2014 Maria -DB består jo altså osse bare af mennesker med meninger og holdninger om tingene. Der er flere af de ting DB mener som jeg er uenig i... Og dette er så en af dem.

    Jeg mener ikke bare at det desværre ikke kan være anderledes for mine hunde. jeg mener faktisk at de trives med det. Der er da med sikkerhed hunde der ikke ville trives med det... men mine gør... og jeg er forundret over at du, der slet ikke kender mine hunde, kan sidde og påstå at det ganske enkelt er umuligt at de kan trives med det.

    Faktisk har jeg denne uge byttet hund med de gamle fordi min tæve er højløbsk. Og hey, min lille gæstehund trives faktisk osse fremragende... Og er så træt så træt, for selvom han er vandt til at være mindre alene end her, så er han ikke vandt til at leve så aktivt. Han lever jo pt på samme vilkår som mine egne hunde = fritiden står på gåture, træning, spor og andet godt... Med det resultat at han er så træt at han faktisk sover så snart vi kommer ind af døren...

    -og det er altså ikke fordi jeg mener han hos mine forældre har et dårligt liv. Men der sker mere for ham her (altså hvor fokus er på hundene og kun dem) end der gør i hans eget hjem.



  • #261   1. okt 2014 Om 20-30 år kan hundene sikkert stadig finde ud af at være alene hjemme. Tænker jeg.

  • #263   1. okt 2014 Jeg lufter og fodre bagefter.

  • #264   1. okt 2014 Det kan godt være at ikke alle følger lovgivningen, uanset, er den der for, at ville hundene det bedste.
    Louise: prøv at høre din dyrlæge om organernes funktion.
    Vi er da forhåbelig blevet klogere end for 20 -30 år siden.




  • #265   1. okt 2014 Men hvis organerne tager skade hvis hunden skal holde sig mens man er på arbejde -står du så op og lufter om natten?

    Mine har nu ikke travlt med at få tisset, hverken om morgenen (hvor jeg faktisk må vække den ene... han kan altid liiige sove 5 minutter mere smiley ) eller efter arbejde.


  • #266   1. okt 2014 Maria.... Ja sjovt nu nævner det.

    Junior er syg og var netop til dyrlæge i dag.

    Dyrlægen nævnte netop, at så længe hunde er trænet/vænnet til det, og har nok aktivitet før/efter kunne hun ikke se noget problem i alenetid på en alm arbejdsdag..... det med organer der tog skade havde hun aldrig hørt om på de 8-9 timer.


  • #267   1. okt 2014 Maria du påstår noget, som du ikke kan bevise.... Ja du har en mening... den er hverken mere eller mindre rigtig sammenlignet med min/andres mening, så du skal ikke påstå, at min hund har et dårligt liv, da du intet ved om det!

  • #268   1. okt 2014 Maria - Du mener at fordi Sveriges lovgivning siger noget, så er det den endegyldige sandhed i alle tilfælde. Er du enig alle de lovgivninger der kan findes rundt omkring?

  • #272   2. okt 2014 Isabelle -med en hvalp må man jo finde løsninger. Herunder at tage fri i begyndelsen, få passet eller leve med at der altså sker uheld lidt længere tid... En hvalp kan jo heller ikke holde sig i 6 timer fra start... så folk med korte arbejdsdage må jo osse finde på noget

    Jeg har så ikke haft hvalp endnu... den dag det sker, må jeg jo finde på noget... indtil da, fungerer det altså fint for mine hunde

    Jeg kan fint acceptere andre holdninger... men ikke at man fortæller mig at jeg torturerer mine hunde, er skyld i organskader (uden i øvrigt at gide dokumentere det), at mine hunde nødvendigvis må have adfærdsproblemer (jeg kan ikke se dem.. men de har dem, det er helt sikkert... eller...) osv...

    Enhver har lov at have en mening, men hvis man ligefrem anklager andre for den slags, så må man da som minimum underbygge det med dokumentation


  • #274   2. okt 2014 netop Isabelle...

    Reiki har så en anden taktik -ikke pga lange arbejdsdage, men i forbindelse med at han fik dårlig mave, gik han simpelthen ud på badeværelset i brusekabinen... det var da dejligt nemt at gør rent, så når nu det skulle være, så synes jeg det var en fremragende ide... Og det var så den ene gang jeg var glad for han kan åbne døre hehe


  • #276   2. okt 2014 Isabelle -så må man jo udtrykke sin holdning istedet for bare at slynge beskyldninger ud som værende fakta smiley

    Hvis jeg for 30 år siden mente at det er en dårlig ide at slå hunden, havde det jo netop været en mening... i dag kan man så underbygge den mening med undersøgelser osv.

    Men at skrive at det ødelægger hundens organer, påstå at det er fakta, men nægte at underbygge det er altså uholdbart.,

    Ligesom jeg er forundret over at man kan bestemme at det er lige nøjagtigt ved 5 timer grænsen går. Ikke bare for en selv, men at det simpelthen nærmest er dyremishandling hvis den er længere tid alene end det.

    At man mener at det er for meget er fint med mig -men smider man om sig med ret grove beskyldninger, så mener jeg altså man skal have mere end en holdning at have det i... så må man kunne fortælle hvad det helt nøjagtigt er der gør at hunden "går i stykker" og hvorfor det netop er 5 timer der er grænsen


  • #277   2. okt 2014 Jeg arbejder ikke hver dag, men i lange vagter på 16 timer et par gange om ugen, de dage, hvor jeg er væk, er hundene alene 8-10 timer uden problemer.

    Ghini holder sig snildt 12 timer, Yota kan ikke altid holde sig, men det problem har vi løst ved at have en skobakke med aviser i stående og den benytter hun glad og gerne.

    De dage, hvor jeg er hjemme, luftes hundene sidste gag ved midnatstid og Xingu+Yota luftes når min mand står op ved 6-tiden, Ghini derimod står først op ved 11-12 tiden med mindre hun bliver "sparket" ud af sengen, hun vælger altså selv at holde sig 11-12 timer.



  • #279   2. okt 2014 Isabelle - Min oplevelse er ikke, at hunde bare finder sig i de vilkår, som de er underlagt.

    Jeg har størst erfaring med gravhunde og whippets. Gravhunde, der ikke trives, reagerer med vedvarende gøen (kedsomhed/usikkerhed), da jeg i tidernes morgen arbejdede fuldtids 8 timer dagligt, havde jeg 4 gravhunde, der frit kunne gå inde og ud i løbegård, ifølge naboerne sagde de stort set aldrig en lyd. Eneste undtagelse, en højdriftig, understimuleret unghund, som jeg overtog fra et ældre ægtepar, hun larmede den første måneds tid.

    Whipperne reagerer ofte med at være destruktive, når de er frustrerede, de to jeg har nu, har aldrig ødelagt noget, når de er alene, de sover. Alfa min tidligere whippet, havde aldrig accepteret 8-10 timer alene hver dag, hun ville have kedet sig og splittet hjemmet til atomer.


  • #281   2. okt 2014 Jeg bedømmer det på det utal af optagelser jeg har af dem, fra når de er alene. Jeg ser to hunde, der skiftevis sover og leger lidt.

    De er glade og veltilpasse når jeg forlader dem, og glade og veltilpasse når jeg kommer hjem. På den baggrund kan jeg ikke se, hvorfor jeg skulle være i tvivl om, at de har det godt.

    Begge hunde kan sagtens udtrykke deres utilfredshed i andre situationer i form af lyd eller ødelæggelse, så jeg har ikke indtryk af, at det er utilfredse, når de er alene. smiley


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #282   2. okt 2014 "Maria - Gaia er 8 år. Hun er ikke utryg ved fremmede hun kan ganske enkelt ikke lide dem (som i: reserveret/vagtsom). Og selv kendte mennesker hun er glad for, vil hun ikke med på tur. Ja, der kan sikkert tages SÅ mange forholdsregler at det ikke er muligt for hende at komme ud af halsbånde, rykke sig fri eller andet, så hun rent faktisk kommer med rundt på tur... men for hvis skyld er det så? Ikke hendes i hvert fald, for hun foretrækker jo at hun IKKE skal følges med andre end mig på tur... og har det i øvrigt fint med at være alene (og har ikke diverse adfærdsproblemer heller)".

    Det er fint nok, at en hund er reserveret overfor fremmede, men i et og samme afsnit skriver du, at din hund ikke vil gå tur med andre end dig og, at din hund ikke har adfærdsproblemer.

    Det, at din hund under ingen omstændigheder vil gå tur med andre, vil jeg kalde et adfærdsproblem, som der bør arbejdes seriøst med.

    Tænk på hvilken situation din hund vil stå i hvis der sker dig noget, så den er nødt til, at skal luftes af andre.


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #283   2. okt 2014 "Hvis vi nu skruer tiden 20-30 år tilbage, ville mange mennesker sige noget helt andet om hundeopdragelse, fodring ol, end de fleste siger i dag. Måske vil mange også sige noget andet om hundehold mv. om 20-30 år, end de fleste siger i dag"

    Ja, der er godt nok sket meget på mange fronter.

    Men der er også sket det, at der er langt flere hunde i dag end der var for 30 år siden.
    Det er 42 år siden, at min familie fik vores første hund (jeg var 8 år), og man mødte ikke nær så mange andre hunde på lufteturene dengang.

    Dengang var mødrene begyndt, at komme ud på arbejdsmarkedet, og jeg kan huske, at mange af mine venner og kammerater netop ikke måtte få hund fordi hunden så skulle være alene hjemme i mange timer.


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #284   2. okt 2014 "Jeg var så uheldig at miste mit job lige inden jeg fik Figo, men havde jeg haft det havde han været nødt til at være alene en arbejdsdag som 11 ugers. For en hvalp er dette i min verden ikke optimalt da de jo kræver hyppigere tisseture end voksne hunde, men igen jeg kender flere hunde der har været nød til at lære det og har klaret det ganske glimrende."

    Det handler jo om meget andet, og mere, end at hvalpen skal tisse.
    Hvis det var det eneste problem kunne man jo nok lære den, at gøre det i en bakke ell.l., som man gør med en inde-kat.

    2 af mine hunde har jeg haft fra hvalp, jeg har kunnet være hjemme hos dem, og med den hvalpeadfærd jeg har set, så ville jeg ikke lade en hvalp være alene i noget, der overhovedet kommer i nærheden af en arbejdsdag.

    Igen påstås det, at mange hunde klarer det fint.
    Set med hvis øjne?
    Det er måske allerede dér hvalpen lærer/vænner sig til, at selvom den ikke har det ok med, at være alene, så er den nødt til, at indordne sig og få det bedste ud af det.
    Nøjagtigt som med børn, der bliver omsorgssvigtet.

    Jeg synes flere i tråden drejer problemet hen på, om hunden kan holde sig i x antal timer.
    Det er jo slet ikke det der er problemet i forhold til, at være alene.

    Nogle dyr trives bedst alene og andre dyr trives bedst i en flok.


  • #285   2. okt 2014 Chico kan godt luftes af andre, der ville intet problem være..
    Men hverken ham eller vores to andre hunde ville kunne fungere, hvis en evt hundelufter kom, luftede hunde og gik igen.. Så knækker filmen og de vil blive bundulykkelige...
    Alternativ skulle hundelufteren komme efter de 6 timer, I dikterer, dvs 13.30 og blive til omkring 15-15.30..

    Hvem skulle helt ærligt have tid til det?

    PS: her i huset er hundene kun alene fra 7.30-15.30 tirsdag, alle andre dage er det kortere end det.. Men udelukkende fordi vi er så mange i huset, og derfor har vi mulighed for at komme hjem på skift (faktisk er mulighed et forkert ord at bruge, for tiden er slet ikke tilrettelagt hundene, men derimod arbejde/studie/skole)


  • #288   2. okt 2014 smiley Hold nu op en tråd.. Ja jeg kan godt se at jeg ikke ville få lov at købe hund hos største delen af dem herinde... Jeg tager jo både ud og handler og sover 8 timer om natten /dagen efter arbejde..

  • #289   2. okt 2014 Isabelle -jeg har videoovervåget mine når de er alene, fordi Reiki i sin tid hylede meget når man gik (tidl ejer skriver at det har han altid gjort og at de mente han stoppede efter lidt tid).
    Så jeg trænede jo det at være alene da jeg fik ham, og har i den forbindelse af og til overvåget for at se om det nu osse gik så fint som jeg troede det gjorde.

    Mine kan i øvrigt godt vise hvis de ikke er tilpas. De ødelægger ikke ting osv, men Reiki bliver temmeligt gøende hvis han er stresset, keder sig, ikke får nok at lave osv.
    Gaia bliver "bare" stresset -og man er ikke ret meget i tvivl når hun er det.

    Jeg kan naturligvis ikke læse mine hundes tanker -men jeg kender da mine hunde og mener mig altså i stand til at se om de trives.
    -jeg går udfra du osse mener du kan se om dine hunde trives? Hvorfor skulle vi andre så ikke kunne se det på vores?

    Cie -det er NORMAL adfærd for en aussie at være reserveret. Det er NORMAL adfærd for en aussie at knytte sig stærkt til ET menneske (yderligere forstærket af at jeg bor alene med mine hunde).
    Så nej, det er IKKE et adfærdsproblem... og skulle der ske mig noget så jeg en periode ikke kan lufte hende selv, så kommer hun ud til de gamle. Der har hun det nemlig fint og kan selv gå ind og ud som hun har lyst. Det er ikke et spørgsmål om at hun ikke kan eksistere uden mig, men om at andre ikke kan gå tur med hende.
    Og skulle der ske mig noget så jeg aldrig kan lufte hende igen, jamen så bliver hun aflivet... hun skal ikke ud i endnu et hjem, jeg ved hvor hårdt det var for hende da hun blev omplaceret hertil


  • #291   2. okt 2014 Isabelle.. Nemlig!

  • #293   2. okt 2014 Min Lab kunne da også kigge på mig 24/7.... Der er ikke mange selvstændige tanker der, men de få videoer jeg har optaget kravler han op i den sofa, hvor han ikke må kigge, og skynder sig at kravle ned, når jeg åbner døren. Så meget for ikke at have selvstændige tanker smiley

  • #294   2. okt 2014 Jeg vurdere det udfra at mine hunde er glade, veltilpassede og udhvilede når jeg kommer hjem. Uanset om de har været alene i 3 timer eller i 10 timer.



  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #295   3. okt 2014 "Hvem skulle helt ærligt have tid til det?"

    Det er jo ikke det, som det handler om, det handler om hvorvidt det er ok for en hund at være alene i mange timer.

    Min pointe er ikke hvorvidt man har tid, eller om hunden kan holde sig eller mange af de andre "undskyldninger", der kommer frem i denne tråd.

    Min pointe er, om vi mennesker virkelig er de rette til, at vurdere, om vores hunde trives optimalt.

    For mit eget vedkommende har jeg da flere gange i mit liv, og ikke kun vedr. mine hunde, troet at jeg gjorde det helt rigtige, for senere at finde ud af, at det nok havde været smartere, at gribe tingene lidt anderledes an.

    Og som jeg har skrevet tidligere (og den er ikke møntet på nogen specifik), så er det mit helt klare indtryk, at der rundt omkring i danske hjem befinder sig mange hunde, som har det rigtig skidt med, at være alene hjemme, uden at deres ejer ved en dyt om det.


  • #297   3. okt 2014 Synes det da i den grad også handler om, hvem der skulle have tid og lyst til at tage sig af andres hunde..
    Man får jo nærmest skudt i skoene, at der findes mange andre løsninger, og at man bare ikke gider at udnytte dem..


  • Erling B
    Erling B Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 4
    #298   3. okt 2014 "Mit problem er at det virker til at der er personer i denne tråd der simpelthen ikke tror på at det er muligt at en hund kan trives og have det godt med 9 timers alenetid."
    Ja!
    Hvorfor kalde det alenetid? Hvad med "ensomhed", eller "uden kontakt med andre".
    Skyldes det, at alenetid lyder mere positivt?


  • #299   3. okt 2014 Erling: ej come on... ! Er vi enige om at hunden er ALENE! .. ordkløveri for ordkløveriets skyld er da for åndet! smiley


  • #300   3. okt 2014 Cie - Jeg tror vitterlig ikke der er nogen her, der synes det er ok, hvis hunden ikke kan lide at være alene hjemme. Og jeg tror også, at de fleste der udtaler, at deres hund ikke har problemer med at være alene, rent faktisk har undersøgt det.

    Måske er vi mennesker ikke de rette til at vurdere om hunden trives. Men hvem skal vi ellers sætte til at vurdere det? Uanset hvad, så tror jeg hundens ejer ved mere om hundens trivsel, end du - en total fremmed - fx gør.


  • Erling B
    Erling B Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 4
    #301   3. okt 2014 Nhja! Ordkløveri!

    Der findes en anden variant citat: "Der er mange der argumenterer for deres lange arbejdstid med at det så til gengæld er kvalitetstid de tilbringer sammen med barnet".

    Her prøver man helt bevidst at gøre noget negativt til noget positivt. Det var såmænd bare den slags ordspil jeg tænkte på.

    Citatet findes her: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kvalitetstid


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #302   4. okt 2014 "Mit problem er at det virker til at der er personer i denne tråd der simpelthen ikke tror på at det er muligt at en hund kan trives og have det godt med 9 timers alenetid. "

    Det her du helt ret i. Jeg tror ikke på, at en hund trives med, at være alene i 9 timer.

    Det er muligt, at hunden har vænnet sig til det, fordi den har været nødt til det, og dette kan muligvis forveksles med, at hunden trives med det.

    Men jeg tror stadigvæk ikke på, at en hund trives med det.




  • #303   4. okt 2014 Jeg tror faktisk de trives fint... men det er jo ikke muligt at bevise smiley

  • #304   4. okt 2014 Erling -jeg kalder det alenetid fordi det er det det er. Tid hor hunden er alene...

    Og ja, jeg tror på mine hunde trives med det, ellers gjorde jeg det jo ikke sådan...


  • #305   5. okt 2014 Cie - Og hvordan vurderer man så, om hunden trives med det?
    Så trives den vel heller ikke med 8 timer, 6, timer, 3 timer, ½ time?
    Hvordan vurderer man, hvor lang tid hunden må være alene?

    Jeg er nu også af den overbevisning, at mine hunde trives fint med at være alene. En eller anden, der ikke kender mine hunde, kan altså ikke overbevise mig om andet, uden overhovedet at have kastet et blik på dem. Hvorfor tror du, at du kender andres hunde bedre, end de selv gør?


  • #307   5. okt 2014 Det jeg hæfter mig ved i denne artikel er, at der er

    - lovgivning omkring det i Sverige, men som jeg nævnte, så bliver den ikke håndhævet... en bøde nævnes for brug af bur.

    - at det ikke hjælper, at købe hund nr. 2 for at nr. 1 skal være mindre ensom.

    - og at det i bund og grund handler om hunden trives, og laver noget/er sammen med ejer de timer den ikke er alene.

    Tak for link Isabelle!



  • #308   5. okt 2014 hvor er ts egentlig.. ?

  • #310   5. okt 2014 Isabelle... Ja men man kan bare ikke lovgive sig ud af alle problemer.. Jeg ser hellere end hund er alene 8-9 timer pr dag og så kommer på min 3 gode ture med træning pr dag... modsat hund ikke alene, og kun kommer i haven i løbet af dagen og måske en kort tur.

    Men igen... måske trives hunden der kun kommer i haven.... det aner jeg jo intet om.


  • #312   5. okt 2014 Ang bur er jeg også mest enig.... Dog med få undtagelser.

    Og alle de love hjælper hat, når de ikke håndhæves smiley


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #314   5. okt 2014 "Hvorfor tror du, at du kender andres hunde bedre, end de selv gør? "

    Det tror jeg heller ikke, at jeg gør.
    Men jeg mener, at det er almindelig kendt, at hunde ikke er skabt til, at være alene.
    Sociale væsner har det bedst når de er sammen med andre.

    Det der stikker mig mest i øjnene i denne tråd, det er, at mange er totalt overbevist om, at deres hund trives med, at være alene, der er ikke ret mange, der giver udtryk for, at være åben overfor, at det måske kan forholde sig anderledes.

    Isabella, det er et rigtig godt link, interessant og sober læsning.


  • #315   5. okt 2014 Cie T... og det der stikker i mine øjne er, at du tror du ved at vores hunde ikke trives!

  • #316   5. okt 2014 Isabelle.. Ja nogle love virker.... men man kan ikke lovgive sig ud af alt.

  • #317   7. okt 2014 Det handler ikke om at lovgive sig ud af alt, men om at tage ansvar for de valg man træffer.
    Hunde vælger ikke selv deres ejer, og må leve under de vilkår ejeren tilbyder.
    Hånden på hjertet, er der nogen der tror, at en hund vil vælge at være alene hver dag i 9 timer?


  • #318   7. okt 2014 Nu har jeg efterhånden læst med i denne tråd noget tid og der er et spørgsmål der bliver ved at poppe op i mit hoved. Dem der mener at 9 timer er for lang tid alene, fordi hunde er et flok dyr og ikke trives alene, tror i at hunden oplever stor forskel på f.eks. 6 timer og så 9 timer?

    Jeg havde som barn (eller familien havde) en hund der ikke kunne være alene hjemme, men hun var dog aldrig alene hjemme ret mange timer, da jeg kom hjem fra skole i spise frikvarteret og luftede hende og igen lige efter skole. For hende var det fuldstændigt underordnet hvor længe vi var væk, det gjorde ingen forskel om det var 5 min. eller 5 timer, hun kunne selvfølgelig nå at ødelægge mere på 5 timer men ellers..
    Jeg tænker bare at når man diskutere om en hund burde være alene hjemme så tænker jeg bare at problemet ikke er forskellen på 6 og 9 timer, men om hunden trives med alene hjemme tid overhoved.

    Jeg havde på et tidspunkt en border/ lab bla. som jeg nok fik overstimuleret lidt, og han havde måske derfor tendens til stress/rastløshed. Men når han var alene hjemme så slappede han af, og når jeg gik i gang med "alene hjemme" s var han bare klar og kunne ikke få mig hurtigt nok ud af døren (ok det havde sikkert også noget at gøre med det ben med leverpostej han fik)


  • #320   7. okt 2014 Hånden på mit lille hjerte ... JA... for han får ikke ro, når jeg er der.


    Han er konstant på vagt om jeg går i køkkenet og der måske skulle falde en krumme på jorden.

    Jeg kan faktisk tage ham med på job... men undlader det ofte, da der bare ikke er ro nok.

    Jeg går 4 timer om dagen med ham, og han har brug for ro efter de ture.



  • #322   7. okt 2014 Maria - Jeg ved ikke, om mine hunde ville vælge alenetiden. Men jeg ved, at de bliver irriterede, når de ikke får ro, som de plejer - fx i weekender og ferier.

    Hånden på hjertet - kan du så sige, at du ikke udsætter din hund for noget, den ikke selv ville vælge? Her tænker jeg fx, at mine hunde da nok ikke ville vælge tørfoder, at blive luftet i snor, være inde længe når der er ekstremt vejr (skybrud, snestorm, orkan osv.), eller at blive irettesat når de gør noget, vi mennesker ikke vil have. Der er virkelig, virkelig mange ting i hundens liv, som den nok ikke ville vælge, hvis den fik chancen. Jeg tror der er ufatteligt få hundeejere, der 100% giver hunden et liv, som den selv ville vælge.

    Og derudover - hvad baserer du det egentlig på, at hunden tager skade af at være alene hjemme i 9 timer? Er det udelukkende det med at tømme blæren, eller hvad baserer du det på?


  • #323   7. okt 2014 Jeg baserer det på at vi sover om natten. Hvis vi så efterfølgende også efterlader hunden i 9 timer, så mener jeg, at det er rigtig mange timer hvor hunden ikke bliver stimuleret mentalt. Udover det, mener jeg, at der er en grund til at fagfolk med et indgående kendskab til hundens psyke, samt anatomi og fysiologi, mener at en hund ikke bør lades alene i mere end 5 timer dagligt.

  • #324   7. okt 2014 Det er egentlig ikke helt svar, på det jeg spørger om.

    Hvad får dig til at mene, at det er skadeligt for hunden, at være alene?
    Hvad er det for nogle fagfolk, der siger det?

    Men hvis jeg så holder mig vågen hele natten, for at stimulere min hund - er det så ok, at hun er alene i 9 timer? Spøg til side... Jeg tror da egentlig, at de fleste hundeejere stimulerer deres hund, på en eller anden måde, inden de tager fra den. Det er jo ikke først søvn om natten, og så afsted i 9 timer - så det er jo ikke korrekt at sige, at det er rigtig mange timer, hvor hunden ikke stimuleres mentalt.


  • #325   7. okt 2014 Maria mangler stadig links til hendes påstande.

  • #326   7. okt 2014 Hvorfor tror du Louise, at der er en lovgivning omkring det i Sverige?
    Dyrenes beskyttelse, har her i Danmark de samme retningslinjer. Hvorfor har de det?

    CTS - Jeg har ikke sagt, at det er skadeligt for en hund at være alene, Jeg mener, at 9-10 timer er for lang tid.


  • #327   7. okt 2014 Jeg må så være en af dem som synes det er noget pjat at de ikke kan være alene i 9 timer pga mental stimulering osv osv.
    Selvom ville hunden da sikkert blive glad for kun at være alene i 5 timer, men hvis den bare bliver brugt når man kommer hjem og er sammen med sin ejer kan jeg altså ikke se problemet.

    nu er jeg en af dem der er så heldig at være sammen med min hund stortset 24/7 Og selvfølgelig nyder min selskabshund at have selskab, men han bliver jo ikke brugt hele tiden. Jo han kan komme ud og tisse når han synes, men han kan altså sagtens holde sig i 9 timer hvis det skulle være, det gør han jo også om natten.
    Jo jeg er her da, men det er da vidst også den eneste forskel, for det meste af tiden sover han alligevel.. Og jeg har jo også andet at lave end at bruge tid på ham. Så når han har fået sin gåtur, slapper han egentligt af det meste af dagen, så står den på aftensmad og i løbet af aftenen vil han så lege..

    Og han bliver lige glad for at se mig igen, om det er fordi jeg har været på toilet med lukket dør i 2 min. eller til møde i 3 timer.. Ja sågar om jeg har været væk en hel weekend, glæden er den samme..

    Lucky kan sagtens sove inde i sengen til kl 12-13 stykker, inden han overhovedet gider stå op, tit for at tisse og så gå et andet sted hen og ligge, evt med et stykke legetøj eller et tyggeben..


  • #328   7. okt 2014 Maria - Sorry, jeg læste forkert. :o)

    Men hvad er det så der får dig til at mene, at det er for lang tid?

    Nu nævner du lovgivningen. Tror du på alle lovgivninger i verden? Jeg kan da nævne et par stykker, jeg ikke synes er særligt hensigtsmæssige. Bare fordi der er lovgivning om det, behøver det ikke betyder, at det er det bedste eller eneste rigtige for hunden - eller at det er dårligt/forkert at gøre noget andet.


  • #329   8. okt 2014 Maria... Du har bare flere gange skrevet, at det står sort på hvidt at det er skadeligt for organerne... hvor står det.

    Min holder sig nogle gange i 12 timer mens jeg er hjemme med ham... umiddelbart lever han også fint med det.


  • #330   8. okt 2014 Sverige håndhæver ikke den lov, så den giver jeg ikke meget for.

  • #332   8. okt 2014 Nej Isabelle... Men så må der falde nogen bedre argumenter... synes jeg... eller links.

    At en masse fagfolk siger... Ja de siger også avl du bare løs på din 8 årige tæve...

    Det er jo direkte skadeligt, så må der være links.


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #333   8. okt 2014 "- Jeg ved ikke, om mine hunde ville vælge alenetiden. Men jeg ved, at de bliver irriterede, når de ikke får ro, som de plejer - fx i weekender og ferier."

    Du bruger selv ordet "plejer", og jeg mener faktisk det er det, som det handler om.

    Mange har vænnet deres hund til, at være meget alene, så hunden er vant til det.

    For mit eget vedkommende synes jeg det er møg irriterende når jeg skal ændre på en vane, også selvom det nye ender med, at være meget bedre end det gamle.

    At hunden har vænnet sig til, at være meget alene er vel ikke ensbetydende med, at det er godt for hunden og, at den har det godt med det.

    Børn kan også vænne sig til det utroligste, om så det er omsorgssvigt, men det gør jo ikke, at det er sundt for børnene.


  • #335   8. okt 2014 Isabelle... Når man nævner at organer tager skade, så vil jeg dælme se noget dokumentation på dette.

    Selv når min ikke er alene, så holder han sig tit 8 timer.... Tænk hvis det ødelægger hans organer?


  • #337   8. okt 2014 Kan godt være der er lovgivning i Sverige....

    Men der står hundene så bare rigtig ofte i hundegård i mange timer i døgnet, så den lovgivning kan de vist godt droppe.....


  • #338   8. okt 2014 #321

    Jeg tænker ikke på om hunden ikke har tidsfornemmelse, men undre mig over at folk skriver at en hund ikke bør være alene hjemme i 9 timer fordi det er et flok dyr, men det er ok at de er alene 5-6 timer, de er vel stadig et flok dyr der ikke bryder sig om at være alene.
    Altså det er ok at hunden er ked og ulykkelig i 5-6 timer, men misrøgt hvis den er det i 9 timer. Det er det jeg synes er lidt mærkeligt.
    Jeg tænker også på at der er enorm stor forskel på hvordan tiden sammen med hunden bliver brugt, måske er kvalitets tiden så god hos nogle at 9 timer alene ikke er et problem, hos andre er det så anderledes.



  • #340   8. okt 2014 Jeg er en af dem, der har hunde alene hjemme i 9 timer i hverdagen, og jeg har ingen problemer med at sige, at jeg tror, de ville foretrække, at jeg var hjemme hele tiden. Der er så mange ting, man ville foretrække, jeg ville da også selv foretrække ikke at bruge så meget tid på at gå på arbejde, men at der er plads til forbedring i ens tilværelse, betyder jo ikke, at man ikke har et godt liv. Hvor mange af os har et fuldstændigt ideelt liv uden plads til forbedring på en eller anden måde ?

    Og det samme er vel tilfældet med mine hunde, ja, der er da sikkert plads til forbedring, men det betyder ikke, at de ikke har et godt liv.
    Mine hunde går i stalden, når jeg ikke er hjemme. Der er dejligt køligt, hvilket passer dem godt. De går 4 sammen, så de er ikke ensomme, de har god plads til at lege, hvis de vil det, de har senge at sove på, hvis de foretrækker det, de har et hjørne med savsmuld, hvis de skulle blive trængende.
    De virker afslappede og tilfredse, når jeg lukker dem derud om morgenen, og min nabo fortæller mig, at de ikke hører dem i løbet af dagen, først når tiden nærmer sig, at jeg skal komme hjem, bliver de urolige. Det passer med min egen oplevelse af det. Jeg kan høre, at de gør når jeg kommer hjem til normal tid, men hvis jeg kommer en time eller mere tidligere hjem, er der ro, når jeg står ud af bilen, og det varer lige lidt før de vågner og reagerer. Det tyder på, at de sover det meste af dagen.

    Betyder det, at de ikke hellere vil have mig hjemme ? Nej, det gør det da ikke, men det betyder, at den daglige rutine med mine arbejdstider ikke er noget problem for dem. Selvfølgelig nyder de da, når jeg f.eks. har ferie og er mere hjemme, de får måske ikke flere ture, men de kan nyde mit vidunderlige selskab, mere tid til nus og kæl, mere tid til at være ude i haven, hvor jeg godt ikke altid er med, så der må de også undvære mit vidunderlige selskab (gad vidst om tiden alene i haven tæller med som alene tid, selv om det er selvvalgt, for så kommer den daglige alene tid endnu højere op).

    Jeg står meget tidligt op for at give mine hunde en ordentlig tur om morgenen og noget tid sammen, så de ikke skal gå fra den ene soveperiode til den næste næsten uden ophold, og jeg går generelt ikke nogen steder om aftenen, når jeg har været på arbejde. Jeg synes selv, jeg prioriterer mine hunde meget. Jeg kan ud fra deres opførsel m.m. få et indtryk af, om de trives og virker veltilpasse, og det synes jeg de gør, men jeg kan ikke spørge dem, om de ville foretrække at blive solgt til nogen, som ikke går på arbejde, eller måske bare arbejder nedsat tid. Så jeg må bare tage beslutningen, om jeg kan give dem en god tilværelse på trods af mit arbejde, og det synes jeg, jeg kan.



  • #341   8. okt 2014 Cie - min hund er aldrig alene, men hun fortrækker altså også at det er ro de mange timer hun hviler. Og kan sagtens blive lidt rasløs i det hvid vi andre i hjemmet tøffer for meget rundt når hun vil hvile. Det er altså ikke noget hun er blevet vænnet til, men det er vel meget naturligt at det er lettere at sove og hvile hvis der ikke er så meget aktivitet omkring en.

  • #342   8. okt 2014 Cie - Men det gør heller ikke, at det er usundt/forkert. :o)

    Når de bliver irriterede over, at jeg er der, så ser jeg det egentlig som et tegn på, at de godt kan lide, at være alene. Hvis det ikke er godt for dem, ville de vel heller ikke synes om det. Og hvis de godt kan lide det, kan det vel egentlig ikke være så forfærdeligt for dem, som nogen her i tråden får det til at lyde som?


  • #343   8. okt 2014 Isabelle - Jeg synes altså også der er forskel på, at man gør sådan inden for nogle bestemte racer, der måske er mere følsomme overfor det end andre, og så at man siger noget generelt om alle racer og alle hunde.

    Hvordan eurasierne har det bedst, siger vel egentlig ikke noget om, hvordan alle andre hunde har det bedst. :o)

    Og det ville da være fantastisk, hvis alle hunde havde mulighed for at have mindst én hjemme hos sig hele tiden. Men realiteten er bare, at uendeligt mange hvalpe og hunde så måtte aflives, for der er jo bare ikke nok familier, hvor det er muligt. Er det egentlig bedre? Jeg ved godt, at en død hund ikke lider - men der er jo ikke rigtig nogen her der kan bevise, at alle hunde, der er meget alene, lider. Nogle gør, men tydeligvis ikke alle. Skal hundene så aflives, fordi de 'kun' kan få et godt liv, frem for et super liv?


  • #345   8. okt 2014 Isabelle - Hvad skal det så til for? :o)

  • #346   8. okt 2014 Jeg mener ikke, at en hund tager skade af at være alene hjemme. Men jeg mener, at der er stor forskel på om en hund er alene i 5 timer eller 9 - 10 timer. Jeg tænker også på, at en hund drikker vand efter en tur om morgnen, og i løbet af dagen - her skal hunden så vente 9 - 10 timer på at få tømt blæren? Jeg har også svært ved at forestille mig en hund, som først sover en hel nat og derefter 9 -10 timer.
    Der er iøvrigt mange familier, som på trods af arbejde kan imødekomme, at hunden ikke lades alene i så mange timer. Mange familier består af to voksne og nogle børn, alt efter børnenes alder kan de inddrages i luftning og pasning af hunden. Hvis ikke der er flere parter, som kan dele opgaven, kan man måske bruge en nabo, ven eller noget helt tredje. Der er findes mange muligheder og løsninger:-)


  • #348   8. okt 2014 Jeg er alene, og der er ingen nabo eller lign som skal lufte min hund... Klarer mig rigtig fint alene, og det gør Junior også.

  • #349   8. okt 2014 Maria - Hvis man går hjemme med hunden - tror du så, at den er vågen i 9 timer? Jeg vil gætte på, at den alligevel sover en ganske stor del af tiden.

    Og du hentyder jo selv til, lidt længere oppe, at søvn ikke tæller med i daglig kontakt - så hvorfor kan den ikke sove alene, i stedet for mens ejer er hjemme?

    Der findes mange muligheder, og har man dem, synes jeg helt klart, at man bør gøre brug af det. Men det ER bare ikke alle, der har mulighed for det. Hvis ikke mine forældre arbejdede forskudt, ville vores hunde også være nødt til at være alene i op til 9 timer dagligt. Vores naboer arbejder normal fuldtid, og de eneste her i byen, der gider at passe hunde og/eller lufte dem, er pensionister og børn. Jeg har en slædehund, og ser hun en fugl eller kat, så trækker hun. Og hun trækker altså til. Det vil intet barn og nok heller ikke mange pensionister, kunne håndtere.

    Vi bor på landet, så der er ingen professionelle hundeluftere eller hunde-dagplejere, vi kan benytte. Det ER bare ikke alle, der har andre muligheder. Alternativet ville være, at skille os af med vores hunde. Og hvad er deres skæbne så? Den ene er 11 år, har altid boet her hos os, og er ikke god til ændringer, pga. alderen. Hun ville nok blive aflivet - udelukkende fordi hun 'kun' har et godt liv, frem for det bedst mulige liv (ifølge nogle). Den anden er samojede. At bo på et internat ville være en stor pinsel for hende (og internat er jo nødvendigt, for hun må jo ikke være alene i 9 timer hos os). I bedste fald finder hun hurtigt en god ejer, i værste fald finder hun en ejer, der ikke har sat sig ind i slædehunden, og så ender hun måske som kastebold - eller også finder hun ingen god ejer, og må blive på internattet i alt for lang tid.

    Måske er jeg naiv, men jeg tror oprigtigt, at mine hunde er bedre tjent med 9 timers alenetid (hvilket ikke er virkelighed for dem lige nu), end ovenstående scenarie. Jeg synes ikke det er nødvendigt at de skal aflives eller omplaceres 'bare' fordi de har et godt liv, frem for et (måske) endnu bedre liv.


  • #350   9. okt 2014 Maria, jo en hund sover også om dagen smiley
    jeg tror nok de i gennemsnit sover 16 timer i døgnet, så vidt jeg husker... det er jo så 8 timer delt i to, hvis man skal sige de skal sove af 2 gange..
    Desuden sover de jo ikke tung hele tiden, så altså ikke ligesom os mennesker..

    lucky gider sgu ikke snakke/nusse og lege hele dagen, men han vil da gerne være i selskab, men han lægger sig ofte bare et sted og putter, engang imellem kommer han så og skal lege og nusses, eller går ud i haven og hygger sig alene når det er godt vejr.. smiley


  • #351   9. okt 2014 Floyd sover gerne 10 timer i streg uden at skulle tisse, og det er ikke fordi han har travl med at komme ud når han vågner, der vil han langt hellere smide sig ovenpå mig smiley

  • #352   9. okt 2014 Maria H, det jo dejligt for dig, hvis du har alle de muligheder, men ikke alle har et lokalt netværk af folk, der ikke har andet at bruge deres tid på end at være afhængige af dagligt at skulle passe andres hunde.



  • #353   9. okt 2014 Jeg ved ikke hvorfor du taler om omplacering eller aflivning, jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for ovenstående. Det jeg ytrer mig om er, at jeg mener at 9- 10 timer alene, er for lang tid. Jeg synes ikke at der er noget galt i at en hund er alene, sover alene, eller har dage hvor man ikke har lige så meget tid til aktivering.
    Lene: Jeg ved godt at ikke alle har de muligheder for at få luftet hund, det har jeg heller ikke altid haft. Dengang jeg var alene annoncerede jeg efter en, som kom og gik med min hund. Jeg ved godt at hunde er forskellige og ikke alle kan bruge den løsning. Men når det er sagt, tror jeg, at mange kunne gøre brug af disse løsninger for at imødekomme hundens behov.


  • #354   9. okt 2014 Maria - Hvis du læser mit indlæg igennem, så forklarer jeg faktisk hvorfor jeg nævner det. Men vi tager den da lige igen så. :o)

    Hvis mine forældre arbejdede samtidigt, ville vores hunde skulle være alene i op til 9 timer. Du skriver at man ikke bør anskaffe sig en hund, hvis den skal leve sådan, og at det er dyremishandling. Ud af det tolker jeg, at vi så ikke burde have hund, hvis de skal være alene i op til 9 timer - ergo måtte vi jo være nødt til at skille os af med dem, for ikke at gøre os skyldige i dyremishandling. Deraf kommer omplacering og aflivning.

    Så jo, det synes jeg egentlig at du - indirekte - har givet udtryk for.


  • #355   9. okt 2014 Jeg har skam læst dit indlæg.Hvor ser du at jeg har skrevet dyrmishandling?
    Aflivning? Jeg tror at du overfortolker lidt, og blander mine indlæg sammen med nogle andres! Jeg holder fast i, at jeg mener, at 9-10 timer er for lang tid.
    Jeg mener, at der må være gode grunde til, at fagpersoner henviser til de 5 timer.
    Hvad du eller andre mener, kan jeg ikke gøre noget ved. Jeg er af den overbevisning, at anskaffer man sig en hund, har man pligt til sørge for den, uanset omstændighederne - det er min mening.


  • #356   9. okt 2014 Her er det 3 dage 6 timer, 1 dag 8,5 time og en fridag. Jeg oplever ingen forskel, når jeg kommer hjem om det er 6 eller 8,5 time.
    På fridagen sover han det meste af tiden, er først frisk om eftermiddag.
    Når vi er på ferie, flytter min mor ind. Hun er på efterløn og er sammen med Victor 24/7. Hun siger han er kedelig det meste af dagen, men ved 15 tiden , så vågner han op og venter ved vinduet på mig.
    Så jeg har det ikke skidt med de 8,5 time.
    Naboens (pensionister) hund hyler efter 5 min. Ikke sjovt at høre på i flere timer. Så det handler vist også i høj grad om hvad de er vant til.


  • Natchan
    Natchan Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Svar: 36
    #357   9. okt 2014 Jeg har også svært ved at se hvordan en hund skulle mærke forskel på om den er alene i 8 timer eller i 10 timer......... Jeg kan huske fra sidst jeg havde hund, at hun virkede lige så glad for at se mig igen om der kun var gået 5 min eller der var gået mange timer..... Jeg ved det ikke, jeg skal skal ikke kunne sige hvad en hund tænker smiley Men jeg tror ikke at den tæller timer.........

    Når jeg får hund igen en dag, kommer den da også til at være alene hjemme i mere end 8 timer. Jeg har så godt nok en mor som, hvis det blev nødvendigt, ville kunne komme og lufte, eller måske have den hjemme hos hende i alle de timer jeg er væk.... Men om hunden vil kunne trives med dette, eller om det bare ville gøre den mere forvirret, må man jo se til den tid og så finde ud af hvad der fungerer bedst for hunden! Hunde er ligeså forskellige som os mennesker.......


  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #358   10. okt 2014 Jeg har sådan set skrevet hvad jeg har at sige, så jeg vil blot lige sige, at jeg ville aldrig anskaffe mig en hund hvis jeg på forhånd vidste, at den skulle være alene i 8 timer, eller mere, de fleste dage.

  • #359   10. okt 2014 Men hvis "eksperter" anbefaler 5 timer, hvorfor snakker flere så om 6 timer? Og er det udelukkende fysiologisk betonet, at det er 6 frem for 8 timer - eller mener I, at hunde kan kende forskel?

  • #360   10. okt 2014 Hvorfor der bliver anbefalet 5 timer, er der flere grunde til. En hund kan godt mærke forskel på 5 eller 9 timer. Når man lære en hvalp at være alene hjemme, starter vi jo også med blot 1 min. Hvor vi efterhånden fylder mere på. Det er fordi, at bare 1 min. Kan føles, som lang tid. Udover det, er der grænser for hvor længe en hund bør gå uden at få tømt det der skal tømmes. De holder sig om natten, hvilket er naturligt, da de har samme døgnrytme som mennesker. De sover om natten og er vågne om dagen. Men en hund kan godt sove meget for at fordrive tiden. Det betyder ikke, at der er tale om en hund, som får opfyldt sine behov, hunde er bare rigtig gode til at tilpasse sig.

  • #361   10. okt 2014 Jeg er med på, hvorfor 5 timer bliver anbefalet - men hvorfor bliver 6 timer så nævnt?


  • #363   10. okt 2014 De sover selvfølgelig også gerne efter en god tur, hvor den er blevet aktiveret mentalt:-) Men 9 timers søvn i træk - har jeg svært ved at forestille mig er normalt!

  • #365   10. okt 2014 Ida: Hvor mange timer mener du at en hund bør sove? En hund sover 12- 16 timer i døgnet, alt efter alder og race. De fleste voksne hunde sover IKKE 16 timer.

  • #366   10. okt 2014 Floyd må sgu røvkede sig....

    Han sover 10 timer om natten og sover da hurtigt 6 timer i løbet af dagen også


  • #367   10. okt 2014 Havde skrevet inden jeg så dit indlæg:-) Man kan selvfølgelig godt aktivere hunden selvom man ikke er hjemme - men jeg mener at 9 timer hver dag er for længe. Hunden sover jo netop meget for at fordrive tiden, hvad skal den ellers gøre? Nogle splitter hjemmet ad, andre sover, det kommer helt an på den enkelte hund.

  • #369   10. okt 2014 Maria - men min hund sover jo også omkring 16-17 timer i døgnet selvom der altid er nogen hjemme hos hende som er klar med sjov og ballade hvis hun skulle bede om det.
    Tinka har altså muligheden for at lave noget "aktivt" fra vi står op til vi går i seng alligevel VÆLGER hun at sove en stor del af dagen.


  • #370   10. okt 2014 Taget fra nettet, på en side der afliver myter:
    At kede sig er ikke reelt noget hunde foretager sig. De gør simpelt hen noget andet inden de begynder at kede sig.
    En hund der sover 12-16 timer om dagen, er en sund hund.

    Lucky sover også omkring de 16 timer, og han har valget, for han kan bare komme og lege, snakke osv.. men han vælger altså at sove. Når han ikke gider det mere kommer han selv, ofte endda bare for at komme op, så kan kan putte videre oppe ved os.


  • #371   10. okt 2014 Maria - "Der er ikke nogen hunde, som har godt af, at være alene i 9 timer om dagen.
    Jeg mener ikke man bør anskaffe sig en hund, hvis ikke man har tiden til den. En hund bør ikke holde sig i mere end 5-6 timer dagligt. Det er meget egoistisk, at anskaffe sig en hund for at den skal leve sit liv i venteposition. Så må man som nogle andre gør, finde sig en hunde-lufter.
    En hvalp kan på ingen måde lades alene så længe, det er direkte dyrmishandling."


    Jeg gider altså ikke gentage mig selv igen og igen. Jeg siger ikke, at du siger noget om aflivning, og jeg har nu to gange forklaret hvorfor jeg skriver det. Hvis du stadig ikke forstår det, kommer du nok heller ikke til det, af at jeg forklarer det igen.

    Du skriver til en, at hundens døgnrytme er som vores - sover om natten og er vågen om dagen. Det håber jeg da, at du godt selv er klar over ikke passer. :o) Hunde sover naturligt meget, meget mere end mennesker. Jeg vil da næsten mene det er mere synd at forsøge at holde hunden vågen hele dagen, end at lade den være alene. Du siger 9 timer søvn i streg ikke er normalt. Altså nu sover hunde jo sjældent særlig lang tid ad gangen - mine vågner ihvertfald tit, for at flytte sig, drikke vand o.lign. Men de kan altså sagtens sove/slappe af fra kl. 22 om aftenen til kl. 7 næste morgen. 9 timer. Helt frivilligt, for jeg står op kl. 6 og tilbyder dem at komme ud at tisse, hvilket de ikke altid vil. Men måske er mine hunde bare unormale. :o) De sover altså også gerne op til 16 timer i døgnet - og det har de altid gjort. Skal jeg tvinge dem til at være vågne og evt. aktive, når de tydeligvis hellere vil sove? Hvis skyld er det så egentlig for?

    Du påstår jo også længere oppe, at søvn ikke tæller med i den daglige kontakt, så hvorfor er det så slemt, at lade den være alene i op til 9 timer, hvis den alligevel sover største delen af det?


  • #373   10. okt 2014 Isabelle - Det kunne jeg godt forestille mig, ja. :o) Ihvertfald for nogle hunde.

    Mine både spiser og drikker når vi ikke er der. Ud fra hvad vi kan se på videooptagelser, så gør de dog mere af forbigående og larm, når vi er hjemme. Om det er tilfældigt, eller om det skyldes at der er mere trafik i vores lille by, sidst på eftermiddagen, hvor vi er hjemme, ved jeg ikke. :o)

    Men jeg tror uden tvivl, at der er forskel på racerne - og det må man jo så tage højde for. Hvis man på forhånd ved, at hunden skal være alene længe, bør man nok ikke vælge en race, der er kendt for ikke at kunne lide, at være alene hjemme. :o)

    Der vil jo altid være hunde (og måske racer), der på trods af god og grundig træning, bare aldrig kommer til at trives med meget alenetid. Og det må man jo så tage hensyn til. Men der findes også hunde, der godt kan trives ganske fint med det. :o)


  • #374   10. okt 2014 CTS: Ja, jeg skriver netop en hvalp, og det står jeg inde for. Jeg tror at det er dig der ikke helt forstår hvad det er jeg mener. Jeg skriver jo at det er NORMALT for en hund at sove om natten, men derefter at skulle sove 9 timer igen, er IKKE normalt. Jeg skriver også at der er forskel på hvor lang tid en hund sover, alt efter hundens alder, race og sind. 12- 16 timer er normalt! Jeg skriver ikke at man skal holde sin hund vågen. Jeg ved ikke om du føler dig ramt af mit indlæg, men jeg mener, at ingen hunde bør efterlades i 9 timer. Jeg er så træt af, at høre på alle mulige dårlige undskyldninger fra folk, som mener deres hund trives med så mange timer alene hver dag.

  • #375   10. okt 2014 Maria.. Ja for hvis nogen ved om VORES hunde trives, så er det jo DIG ... Christ altså. Man må jo føle sig ramt, når du påstår, at vores hunde ikke trives for det ved du hat om de gør.

    Jeg er så sikker på, at din hund ikke trives... baseret på ja... det ved jeg bare.

    Min hund trives fint... ingen undskyldninger her. Hvis jeg arbejdede mindre, så ville jeg stadig lade ham være alene.

    Jeg ser hunde der aldrig er alene, som har et sølle liv, og jeg ser også hunde, hvor det modsatte er tilfældet.... Det samme gælder hunde, hvor ejeren arbejder fuld tid, og hund er alene.


  • #377   10. okt 2014 Enig, havde jeg været arbejdsløs ville mine hunde stadig være alene hjemme.

  • #378   10. okt 2014 Maria
    Og jeg er rigtigt træt af at høre fremmede mennesker kloge sig på mine hundes vegne.


  • #379   10. okt 2014 Jeg er ihvertfald glad for, at jeg ikke er hund hos jer.
    Lad os bare være enige om at være uenige!


  • #380   10. okt 2014 ØHHH lige over Maria!!!!

  • #381   10. okt 2014 Min mand og jeg arbejder forskudt af hinanden. Han arbejder man-fredag i dagtiden, og jeg arbejder mest om natten. Max en gang om ugen er min hund alene i ca. 8 timer, og jeg må indrømme, at jeg hader når hun har lange alene dage. Der er også stor forskel på gensynsglæden, om jeg har været væk i en time ("nå, er du hjemme igen, det er da meget rart") og hvis jeg har været væk i 8 timer ("juhuuu, hvor er det godt du er hjemme....logre logre logre").
    Hvis jeg havde været alene, tror eg ikke jeg ville have hund, da det ville betyde alene tid på næsten 10 timer, når jeg er på job (transport + arbejde).

    Jeg har dog venner med hunde, der er alene i hverdagen, og de hunde trives rigtig fint med det. Jeg forstår godt, at nogen herinde føler sig trådt på eftersom de bliver kaldt dyremishandlere, fordi de er nødt til at lade hunden være alene, når de er på arbejde. Det synes jeg er meget groft sagt.

    Min hund kan i øvrigt godt holde sig mere end 6 timer. Jeg har f.eks. været på arbejde i nat, og efter morgentur og morgenmad (min mand har stået for det i dag) sover min hund sammen med mig. hun kan sagtens vække mig, hvis hun ville ud (det benyttede hun sig af da hun var hvalp smiley ) men er hun godt aktiveret, sover hun faktisk til jeg står op. I dag blev det til 8 timers søvn.

    Min konklusion er, at jeg synes bestemt at man kan være en god hundeejer, selvom de er alene hjemme 8 timer om dagen, men jeg er glad for, at min hund ikke er så meget alene.


  • #382   10. okt 2014 Ja, vores hunde har det sikkert elendigt alle sammen smiley Stakkels dem..

  • #384   10. okt 2014 Og så vil jeg lige sende en kærlig tanke til Myrna, der har lagt sig ind i soveværelset, selvom jeg er hjemme smiley

    En blød seng trækker åbenbart mere end mit selskab.


    ... Jeg ved så ikke, om det siger mere om mit selskab, end om hende..


  • #385   10. okt 2014 Godt man ikke bliver meldt til Dyreværnet... min hund mistrives jo frygteligt.... stakkels grimme lab smiley

  • #386   10. okt 2014 Der findes mere end én måde at holde hund på (det synes jeg egentlig tråden viser meget godt)..
    Jeg fodrer med noget helt andet foder end I andre, mine hunde oplever noget andet på deres gåture og ture i naturen og jeg forventer noget andet af dem og mig selv end I gør.. Vi har hver vores individuelle forståelse af at have hund, og det skal der være plads til..
    Så længe hunden trives, hvilket ejeren vel er den nærmeste til at vurdere, kan min måde at holde hund på være lige så god som eller enhver andens måde i denne tråd?


  • #387   10. okt 2014 Kris umiddelbart ikke... Maria ved jo at vores hunde ikke trives.

  • #388   10. okt 2014 gad vide om Lucky så også mistrives? jeg er jo hjemme, men han sover jo stadig det meste af tiden? åh nej jeg er en frygtelig hundejer smiley
    Jeg må jo bare være virkelig kedelig at være sammen med! Dumme lucky! smiley


  • #389   11. okt 2014 Maria - Ja, og de fleste af os har vel trods alt hunden fra hvalp, ikke? Så da jeg købte vores hvalp, måtte vi jo hurtigt skulle skaffe os af med den igen, for ikke at gøre os skyldige i dyremishandling. Og så kommer det med aflivning og omplacering ind. Men fair nok, så siger vi, at jeg har misforstået det med dyremishandling. Det kan jeg godt leve med. :o)

    Mht. hvor meget hunden sover, tror jeg så, at du ikke helt forstår hvad JEG skriver. Jeg gider egentlig heller ikke spilde mere tid på at forklare noget, du åbenbart ikke er interesseret i at forstå. Du kan læse det du selv skriver, og så læser hvad jeg skriver, så giver det nok mening. Jeg gider ikke gentage mig selv.

    Men nej, jeg føler mig jo lige netop IKKE ramt. Der begynder virkelig at tegne sig et billede af, at du slet ikke læser hvad man skriver. Jeg har jo netop skrevet FLERE gange, at mine hunde IKKE er alene i 9 timer. Faktisk er der nogle hjemme ved dem stort set hele dagen, hver eneste dag, fordi min far arbejder om natten, og derfor sover om dagen, mens min mor arbejder. Så det er ikke fordi jeg føler mig ramt, jeg synes bare at det du skriver, er direkte idiotisk og en anelse bedrevidende - det er såmænd det hele. :o)

    Når man påstår, at hunde per definition ikke kan trives med 9 timers alene tid (i øvrigt nogle ret uheldige hunde, du må have mødt, hvis det er din generelle opfattelse), betyder det så også at hunde per definition trives med mindre? For det er da temmelig naivt at tro, at bare fordi hunden har fx 5 timers alenetid, så har den det godt.

    Du er træt af undskyldning, jeg er træt at folk der tror, de kender mine hunde bedre end jeg gør. Det er jo bare åndssvagt, at tro det. :o) Og så er jeg desuden træt af, at det åbenbart er nødvendigt at skære det SÅ meget ud i pap.

    Derfor smutter jeg også nu. Det her er jo virkelig en langt ude diskussion. Folk der tror de kender mine hunde bedre end jeg selv, udelukkende baseret på noget, de ikke kan bevise, har jeg intet til overs for. :o)


  • #390   11. okt 2014 Mine hunde finder det bedste sofahjørne efter morgenmad/morgentur, og så ser jeg ikke mere til dem, før langt op ad dagen. Ja, det virker sandelig som om de mistrives! Og jeg er endda hjemme hos dem hele dagen, men når de har fået morgenturen, er jeg ikke interessant før op ad dagen............

  • Andy S
    Andy S Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #391   28. jan 2015 Er det ikke pænt uhøfligt at få drejet en mands spørgsmål om valg af hund om til en mere eller mindre intern diskussion om hunden alenetid? Der er godt nok ikke mange af svarene der omhandler Michaels oprindelige spørgsmål.
    Jeg ved ikke hvilken hund jeg selv ville anbefale, men er sikker på at mange af jer har nogle gode råd som burde komme på bordet i stedet for at blive VED med at køre rundt i hvor lang tid jeres og andre hunde bør være alene.
    (Ved godt det er en gammel tråd, kom bare til at sidde og læse lidt ældre mails igennem)


  • #392   28. jan 2015 Andy - Er det ikke også uhøfligt, at hive en gammel tråd frem, for at irettesætte folk? Når nu du er irriteret over, at nogen bliver ved med at køre rundt i alenetid, så virker det da lidt latterligt, at hive det frem igen. Hvem er det så liiige, der kører rundt i det? Lad den nu ligge.

Kommentér på:
Hund i lejlighed

Annonce