{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.773 visninger | Oprettet:

Cavalier ejer
Cavalier ejer
Tilmeldt:
13. dec 2015
Følger: 2 Emner: 15 Svar: 26

Hund i lejlighed {{forumTopicSubject}}

Jeg har ofte høret folk sige at det er synd af havde hund når man bor i lejlighed nu bor jeg selv i en lejlighed på 60kvm min hund kommer til forskel for nogle af de hunde der bor i huse i nabolaget ud og gå flere gange daglig og bruge næsen så jeg har svært ved at se problem i af havde hund når man bor i lejlighed (måske man ikke lige skal havde den største hund) fordel ved af værre hund i en lejlighed er at ejerne blev nød til at gå tur lige mange hvad vejret siger da hunden ikke bare kan lukke ud i haven smiley (ved godt nogle husejer som har hund også gå tur med den)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund i lejlighed
  • #1   5. jul 2016 Tror langt de fleste herinde er enige i at man sagtens kan have hund i lejlighed. Er det uden have, er der dog nogle racer som jeg ikke synes hører til der.

    Jeg har selv hund i lejlighed og han kommer ud 3 gange om dagen. Da jeg i sin tid boede i hus med have, skete der oftere smuttere hvor man lige nøjes med at bruge haven og det er jeg egentlig gerne fri for.


  • #4   5. jul 2016 Vi bor i lejlighed, 69 kvm og har stor hund, (staffordshirre blanding)
    Han gør, hopper fra sofaen og ned på gulvet, hopper fra buret og ned på gulvet (Ja det larmer når han rammer gulvet..)

    Men altså.. Han har sit eget værelse på ca 5 kvm, som han bruger de 8 timer vi er på arbejde, det er HANS STED(!) smiley
    Vi bor på 1 sal, så ingen have han ka komme i, men... Man bliver da aldrig for gammel til at hoppe i gummistøvlerne og så smutte en tur ud i regnen! smiley Jeg gør ihvertfald ikke! smiley



    Men.. må nu helt ærligt indrømme at jeg glæder mig til vi står med nøglen til det nye hus med have, her den 28 smiley


  • #5   5. jul 2016 Vi bliver også nødt til at gå tur uanset vejret, præcis ligesom dem i lejlighed, fordi hunden ikke vil besørge i haven smiley

    Men ja, derudover tænker jeg også som Erika at størstedelen herinde er enige i at de fleste hunde sagtens kan trives i en lejlighed, endda også meget små lejligheder. Så længe man tager hensyn til de ting, der nu skal tages hensyn til - er det en race der har mere behov for en have, er der mange trapper, vil gøen være et problem osv osv - så tror jeg nu ikke det er så stor en diskussion.


  • #6   5. jul 2016 Vi bor i lejlighed, og Sally mangler ikke noget hvad stimulans angår. Men for dælen hvor ville jeg gerne have en have. Det ville bare være den sidste prik over i'et for Sally smiley Når vi er på besøg hos andre elsker hun at ligge og fjolle og dase ude i haven så længe som muligt.

    Man skal barevære obs på hvilken race. Jeg ville personligt ikke have det godt med enten en meget stor race, eller en lille hund der ikke selv kan tage trapperne skridt for skridt, altså så den ikke "falder" ned på hvert trin smiley


  • #7   5. jul 2016 Vi har 3000 kvm. have. Det sker måske en gang om måneden at tøserne må nøjes med haven og ikke bliver luftet. Jeg er været ude med dem selv når jeg er på krykker eller har feber. Men de ELSKER også at ligge i haven eller tøffe rundt derude, som det passer dem.

  • #8   5. jul 2016 Vi bor også i lejlighed (54 kvm) med en Golden retriever hvalp, men det er i stuen, så vi har heldigvis vores egen lille have, han kan lukkes ud i. Det har været så rart her imens han skulle gøres renlig, at han kan lukkes derud, og alting er stadig så nyt at han bliver aktiveret af at sidde derude og kigge på mennesker og andre dyr. Men en have erstatter jo på ingen måde en gåtur, hvor man ofte også kan lægge forskellige former for aktivering ind. Så jeg kan ikke se, at det skulle være dårligt at have hund i lejlighed, bare man tager højder for trapper osv., som de andre også nævner smiley

  • #9   5. jul 2016 Jeg har to hunde i lejlighed uden have - de virker fint tilfredse med at bo her. De kommer ud 3 gange om dagen på ture og leger også i gården en gang i mellem. Glæder mig dog til at flytte i hus med have, hvor de kan tumle lidt mere rundt. Når vi får have, satser jeg stadig på, at de kan komme ud på tur 3 gange om dagen.

  • #10   5. jul 2016 Har en stor hund i lejlighed , men vi har nu dage hvor han bare lige er nede og tisse......

    Arbejder i ferier ofte 10 timer af gangen og de dage, der går vi heller ikke de daglige 10 km.

    Floyd kan heldigvis rigtig godt lide at flyde i sofaen og kravler ikke på væggen fordi der lige springes et par dage over


  • #11   6. jul 2016 Tror det kommer meget an på hunden/racen. Lanka ville trives fint i en lejlighed, bortset fra, at hun er ret vagtsom, og derfor nok ville gø for meget, pga. lydene fra opgangen.

    Huskyerne derimod foretrækker klart, at kunne tulle rundt, eller bare ligge og kigge i haven. De tilbringer SÅ meget tid derude året rundt - uanset hvor mange timer i dagens løb, vi så ellers har været afsted på gåture, til træning osv.


  • #12   6. jul 2016 Det der nogen gange kan gøre mig lidt harm er når folk skal sælge deres hvalpe og de så skriver der ikke sælges til folk i lejlighed. Det synes jeg er sådan lidt diskriminerende på en eller anden måde. For som ts skriver så findes der mange hunde med haver som aldrig kommer ud og se andet end haven.
    Jeg har papillon og det er slet ikke noget problem at have i lejlighed og hun får i hvert fald den stimulans hun har behov for. Og 100 kvadratmeter at boltre sig på i lejligheden.


  • #16   6. jul 2016 Solveig, det er også nemt at føle sådan, når man selv har en hund, der ikke har det store behov for at ligge ude i mange timer dagligt, og som kan løbe og boltre sig på 100 kvadratmeter. Jeg ville godt nok nødig bo i lejlighed med mine.

    Jeg har ikke som Isabelle et fast krav om have, men jeg har kun 2 gange i 13 kuld gået på kompromis med have, og det ene hold ledte efter ny bolig, da de købte hvalpen og var ude af deres lejlighed inden, der var gået en måned. Det andet var en lidt speciel situation med en køber, jeg kendte godt og en hvalp, der ikke var så vild med at være ude som normen ellers er med racen. Han var 5 mdr., da jeg solgte ham, så der var noget at vurdere ud fra.
    Det jeg egentlig vil sige er, at jeg vurderer hver situation individuelt, men det tæller ned, at man bor i lejlighed uden have.

    Som opdrætter er det ens opgave at finde de bedst egnede hjem til netop ens egne hvalpe, og jeg har meget svært ved at forstå, at det kan forarge nogen.


  • #18   6. jul 2016 Selvfølgelig er det ikke ens boligforhold, der afgører om man er en god hundeejer eller ej. Så når nogen af os, ikke er så meget for at sælge til folk i lejlighed, skal det ikke ses som kritik af lejligheds beboere, bare en erkendelse af, at ens race generelt trives bedst med have.

    Og for mig er det haven, der gør forskellen. Jeg tænker på lejligheder som boliger uden have, og det er vel også normalt spørgsmålet have/ikke have, der er omdrejningspunktet, når vi debattere for og imod hunde i lejligheder her inde.


  • #25   6. jul 2016 Jeg bor i lejlighed, uden have, og Baby virker til at have de ok med det. Han bliver aktiveret og luftet, så han bare skal være i ro, inden for. Men alligevel kan han godt blive lidt... Rastløs? Han savner sin have. Så vi glæder os til, at kunne flytte til et sted med bare en lille have.
    Han elsker at være ved min moster. Der ligger han gerne en hel dag, ude i haven smiley


  • #27   6. jul 2016 Alle racer kan bo i en lejlighed. Man skal ikke motionere hunden indendørs, der skal den være i ro.

  • #29   6. jul 2016 Men din race KAN godt bo i lejlighed.
    Mine hunde elsker også deres have, men Zenta manglede intet da hun boede i lejlighed. Hun fik SÅ mange flere gåture end hun gør nu.
    Mine hunde kan bo på 10 kvadratmeter så længe jeg er der og de har hinanden.
    Og det her skriver jeg trods det at jeg selv bor i hus med have.

    Skulle jeg sælge et kuld Schæferhvalpe, en race der er knald på og en race der elsker at være ude, så ville jeg aldrig nogensinde vælge en god familie fra, grundet deres bolig.
    Da jeg købte Zenta, der boede jeg i lejlighed.

    Louise med Junior er et RET godt eksempel på i mine øjne en perfekt hundeejer, trods det at hun bor på 4 sal eller sådan noget, i indre by.
    Junior får fandme flere gåture og har flere legedates end mine har.
    Mine har så nogle andre ting, feks. hinanden og en have.
    Man kan ikke sige noget om, om en hund trivedes eller ej, når man udelukkende kigger på boligen.

    Den eneste slags jeg kan være sådan lidt bob bob med, det er slædehundene.


  • #31   6. jul 2016 Jeg er på ingenmåde enig. Overhovedet ikke.
    Ikke engang i den racebeskrivelse jeg lige har læst af din race står det nævnt.


  • #32   6. jul 2016 Jeg tror nærmere at det er DIT ønske og ikke fordi at racen på ingenmåde kan trivedes uden en have.


  • #33   6. jul 2016 Jeg ville nu ikke proppe en mutte, husky eller tibetansk mastiff ind i en lejlighed. Ikke med mindre lejlighedskomplekset var lavet af is........ Og det har ikke noget at gøre med at hunde ikke må bo i lejligheder. Der ER bare nogle racer, som ikke trives indendørs af natur.

  • #34   6. jul 2016 Det er vi helt enige i, Mette.
    Jeg skrev også at slædehundene har jeg det lidt sådan med.
    Dem synes jeg ikke hører til i en lejlighed. Uanset hvad.

    Men om du har en Schæfer, en Boxer, en Chihuahua, en Labrador eller en Eurasier i lejlighed, det har jeg intet problem med.



  • #35   6. jul 2016 Nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvordan en eurasier har det med at være indendørs. Men jeg kender en med 4 mutter. De går i hundegård og vælger det selv. De kan ikke holde ud af være indendørs.

  • #36   6. jul 2016 Nej med slædehundene forstår jeg det som sagt godt, Malene med huskierne skriver jo en del om at de lider under varmen og at de er inaktive om sommeren. Det er jo også de racer man ser sove i sneen om vinteren.
    Og jo, min race elsker også sne, men de sover ikke i sneen som slædehundene gør.
    Så fuld forståelse omkring slædehunde.


  • #37   6. jul 2016 Men Isabelle, nu sætter jeg lige et eksempel op her.
    Jeg er opdrætter og har et kuld Schæferhvalpe.
    Der kommer to familier.
    Den ene bor i stort hus med en stor have, men de har ingen erfaring med racen.
    Den anden familie bor i lejlighed, men det er tilgengæld deres tredje Schæfer de nu ønsker at købe og de er kendte på træningsbanen.
    Hvad skal jeg så gøre her?

    Prøv at sæt din egen race ind.
    Der kommer to familier hos dig.
    Den ene bor i stort hus med stor have til, men de har ingen erfaring med Eurasier.
    Den anden familie bor i lejlighed, men det er tilgengæld den tredje Eurasier de ønsker at købe og de er kendt på udstillingerne.
    Hvad gør du så?
    Vælger at afvise den erfarne familie udelukkende grundet bolig og siger ja til den uerfarne familie, udelukkende fordi de har hus og have?

    Et andet spørgsmål.
    Du har solgt en hvalp til en familie der bor i hus og med have.
    3 år senere er de af ukendt årsag nødt til at flytte i lejlighed.
    Skal denne familie så skille sig af med deres hund?
    Deres hund som trivedes hos dem og som de indtil nu har formået at aktivere og stimulere korrekt?


    Jeg spørger sådan helt seriøst og oprigtigt.
    Jeg mener ikke man kan sætte det så firkantet op.
    Jeg ville kigge på den enkelte familie og på hvad de kan tilbyde hunden.


    Alle har deres personlige mening omkring hvad en race trivedes med, jeg mener at min race kan trivedes både i lejlighed og hus, andre med Schæfer mener ikke at den på nogen måde kan trivedes i lejlighed, og en tredje part mener at racen bør stå hundegård for at trivedes.
    Nogle hunde bor i kæmpe hus og kæmpe have, men de ser aldrig andet end indersiden af hegnet, andre hunde bor i lejlighed men er tilgengæld på tur 3 gange om dagen, svømmer to gange om ugen og er med deres ejer på job hver dag.
    Jeg ved godt hvad mine hunde havde valgt der og det er til trods for at de er glade for deres have.


  • #39   7. jul 2016 Birgitta, hvis du læser hvad, jeg skriver, lægger jeg ikke skjul på. at det er haven, der gør forskellen, ikke hvad man kalder boligen. Jeg er også ret overbeviste om, at når de fleste af os har en holdning til, hvilken type bolig man synes er passende til den ene eller anden race, så er det spørgsmålet have eller ikke have, der er omdrejningspunktet.

  • #40   7. jul 2016 Zenta og Laika's mor, der er sørme andre racer end lige slædehundene, der lider under varme og har behov for at ligge køligt og helst ude. Mine sover gerne i sneen, når vi har sådan noget.

    Jeg skal ikke gøre mig klog på eurasier, det er jeg sikker på, at Isabelle nok selv skal klare, men jeg kan jo se, hvordan ikke bare mine egne pyreneere men også de mange pyreneere i min omgangskeds vælger når de har valgmuligheden mellem at være inde eller ude i haven. Ude er klart det mest populære.
    Det betyder ikke, at de ikke kan leve uden have, men jeg synes godt nok, man skal være noget svagtsynet, hvis man ikke ser det som et vink med en vognstang om, hvad de trives bedst med.


Kommentér på:
Hund i lejlighed

Annonce