2.978 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

kuld størrelse kuld størrelse

Jeg har tænkt en del over det der med kuld størrelse.
Min opdrætter har lige fået et kuld på 9 hvalpe, og i den forbindelse kom jeg til at tænke på, hvad der afgør hvor stort kuldet bliver og om der er race forskelle?
Jeg har tidligere tænkt, store racer, sore kuld.
Men har jo så set, her inde, boxer med små kuld.

Hvis jeg sku ha hvalpe på min tæve, ville jeg ønske et mindre kuld, 9+ hvalpe afskrækker mig ret meget.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kuld størrelse
  • #1   8. jun 2016 En meget vigtig faktor er tævens ernæring, frugtbarhed samt parring på korrekt tidspunkt efter ægløsning.
    Det er ikke kun et spørgsmål om racens størrelse.

• #3   8. jun 2016 Jeg tror retningslinjen med små hunde = små kuld, og store hunde = store kuld er god nok, men ikke at det altid er sådan, men der er bestemt en tildens i den retning. Man ser trods alt sjældent en Chi med 10 hvalpe.

Og så er der forskelle både fra race til race og inden for racerne. Jeg kan i hvert fald se, at nogen linjer inden for Pyreneerne normalt får større kuld end andre linjer.

Jeg har selv fået kuld på fra 1 til 11 hvalpe, men de gange, der kun er kommet en, har der været sygdom hos tæven under drægtigheden. De fleste af mine kuld har været store 8 eller flere, men 6 hvalpe i kuldet er efter min mening en dejlig størrelse

• #4   8. jun 2016 På min race i min klub er det nærmest landeopdelt selvom vi alle gør det samme. I England og Tyskland oplever de i snit 5-6 hvalpe i et kuld, mens vi i Danmark og Sverige har i snit 3-4 hvalpe. Mine hunde er ikke engang danske men alligevel holder de det danske gennemsnit.
    Meget besynderligt

• #5   8. jun 2016 Jeg har i høj grad indtryk af, at det også er meget genetisk bestemt, som Jeanette O siger.
    Min egen opdrætter fx. hendes første avlstæve lavede nogle rigtig store kuld - 7-8hvalpe, hvilket ikke er helt sjældent for racen. Hun beholdte så én tæve fra den første, den fik også nogle store kuld, og fra den beholdte hun så to fra to forskellige kuld. Begge de tæver har produceret utroligt små kuld, 3-1 hvalpe, (min egen Coco er jo fx enebarn) hvilket er ret atypisk for racen. Hun har så beholdt en af tæverne fra de her kuld, og den har så kun haft et kuld, på så vidt jeg ved 2hvalpe.
    Umiddelbart, hun har altså fået valgt en tæve, oprindeligt fra den første tæve, som, selvom den selv lavede store kuld, ikke gav den tendens videre til sit afkom.

Mine forældres tæve kommer til gengæld ud af nogle linjer, som laver mega store kuld. 8 stk er ikke sjældent, sidste år fik opdrætter 9, hvilket vidst nok var et af de største kuld herhjemme i lang tid.

Ved dværgschnauzerne er det rimeligt standard med 6-7-8 hvalpe.

• #6   8. jun 2016 Ja det var klart noget med tævens stand og parringstidspunktat gøre, men det har bestemt også noget med linjer at gøre. Hvor mange æg løsnes der fx.

• #7   8. jun 2016 Interessant, jeg ville ønske at jeg kunne være sikret kun 3-4 hvalpe, det virker lidt mere overskueligt, både i forhold til arbejdet med hvalpene, men også i fohold til når der skulle findes nye hjem.
    Jeg synes min opdrætter har fået store kuld ( hendes avlstæver er mor og mormor til min tæve)

• #9   8. jun 2016 Pia
    Har faktisk tænkt tanken, men det er nok alligevel for grænse overskridende.

• #12   8. jun 2016 Jeg er enig men alligevel...
    Hvad nu hvis man får aflivet en sund og rask hvalp til fordel for en der ender med at blive syg, jeg ville ikke vide hvordan jeg skulle vælg.
    Når først hvalpene er født tror jeg ikke jeg ku nænne det.
    Ej ved ikke, men jeg forstår godt hvad du mener.

• #13   8. jun 2016 Man kan vel også forsøge at finde ammetæve som kan tage nogen

• #14   8. jun 2016 Hos min race, irsk ulvehund ( og flere andre af gigant racerne) er det meget normalt med 10-13 hvalpe.
    Gandalfs kuld var de 13, hvoraf en ikke klarede det første døgn.
    Drt er noget af en mundfuld smiley

• #15   8. jun 2016 Den tæve, der var mormor/farmor til min første tæve Koko, fik store kuld. Jeg ved et af kuldene var på 18 hvalpe, og året efter vi hentede Koko havde opdrætteren kuld på hhv en datter og et barnebarn af ovennævnte tæve, og de kuld var på 14 og 15 hvalpe.

Jeg var lidt nervøs for at der skulle komme kæmpekuld fra Koko også, men det blev ved: 10, 9 og 8 hvalpe.

• #16   8. jun 2016 Min race får i snit fire hvalpe
    Jeg har fået 3-8-8.
    Otte stks er et kæmpe arbejde, men jeg har også meget høje krav til min egen prægning af hver enkelt hvalp. Derudover larmer, roder og grisser huskyhvalpe utroligt meget. Så jeg må ærligt indrømme at jeg håber på max seks stks i fremtiden.

• #17   8. jun 2016 6 hvalpe er en glimrende størrelse kuld smiley

Der er også meget arbejde med pyrhvalpe,, og jeg bruger lige så meget tid på 6 hvalpe som på 8, der er bare mere tid til hver enkelt hvalp.

• #20   8. jun 2016 Egenskaber knyttet til frugtbarhed herunder kuldstørrelse har en meget høj arvbarhed. Derudover er tommelfingerreglen om jo større hund jo større kuld ikke helt ved siden af: Små racer får hvalpe, der relativt er lidt større end de store racer; det er ikke sådan at en lille race som en chi på fx 2 kg gennemsnitligt får hvalpe der er 50 gange mindre end en mastiff på 100 kg: Der er mindre forskel i fødselsvægt hos forskellige racer end i udvokset vægt smiley
    For mine racer gælder: Irsk Terrier får typisk 6-8 hvalpe (rekorden er 13 hvalpe der alle var levedygtige og de fleste fra det kuld blev 12-13 år gamle). Dobermann 8-10 stk. Perle er fra et kuld på 10 hvor der desværre døde to i løbet af de første døgn. Jeg kender opdrættere der har haft flere kuld på 11-12 Doberhvalpe, der alle var levedygtige. 12 Dobere på 8 uger er i den grad 'gang i gaden' smiley

• #22   8. jun 2016 Jeg tænker også, at 9+ 8 uger gamle pinscher hvalpe, er en mundfuld, og hvis de så ikke lige er solgt når de er 8 uger.
    Der er selvfølgelig mange ting man skal overveje inden man laver et kuld, tævens sundhed/om hun er værd at avle på/partner mm. men jo også at man kan stå med x antal hvalpe der kræver hårdt arbejde i 8 uger og risikoen for at stå med nogle hvalpe der ikke bliver solgt til tiden.

• #23   8. jun 2016 Kender ikke gennemsnittet for min race men 10 - 14 er ikke unormalt... smiley
    Må nok tilstå at jeg frygter de 14... jeg håber på 7 stk ca....
    Men kuldreducering bliver aktuelt ved 10+
    Ikke for min skyld... jeg vælger at avle, og må tage det arbejde der følger med, men for min tæves skyld.. Hun skal ikke ligge med 14 hvalpe....
    men kommer der 10 stk, må jeg jo bare blive gråhåret smiley
    Er ret sikker på at 10 stk brugshundehvalpe på 7-8 uger også giver gang gaden smiley

• #25   8. jun 2016 Det har helt sikkert noget med race (og str på racen) men som de andre siger er der mange ting der spiller ind. smiley
    I min race (chihuahua) er det mest normalt med 1-4 hvalpe, men det sker da at der kommer større kuld, jeg tror dog aldrig jeg har set et kuld der var større end 6-7 hvalpe, men jeg skal da ikke kunne sige om det sker at der er større kuld.

• #26   8. jun 2016 Tror egentligt også at det kommer meget an på den enkelte tæve..

Vi havde en DSG for Gud ved hvor mange år siden.. Hun fik 2 kuld.. Første kuld var der 8 hvalpe og andet kuld var der 7 hvalpe.. Alle 15 hvalpe overlevede..

Min mors Lhasa fik 4 hvalpe.. Og der hang tæve og hanhund end ikke sammen..

Min eks kærestes AmStaff tæve fik 1 hvalp..

Og ja, Costa er ud af et kuld på 5...

• #28   8. jun 2016 Hørte engang om en GD der fik 17 hvalpe ! Og alle 17 overlevede..

• #29   8. jun 2016 Det kan jeg sagtens se pointen i ...
    håber også på ca 7 stk...
    Men men men ... ville nu ikke reducere ved mindre end 10 pga frygt for ikke at komme af med dem...
    har også en forholdsvis sjælden race - og det ville være synd og skam, at aflive sunde hvalpe af frygt for manglende gode hjem smiley
    Nu her et år inden, er der allerede 1 på venteliste, og håber der kommer min. 4 mere... det giver ro i maven.

• #31   8. jun 2016 Krumme - Er de allerede 7 uger gamle?! smiley
    Men du smider bare den lækre lille hvide sag herhjem.. smiley smiley

• #33   8. jun 2016 Ej hvor surt Krumme !!
    Det er ikke i orden! Men det er nok for det bedste... jeg mener de skulle jo ikke tage hende af pligt....
    nej er godt klar over det ikke er nogen garanti, men så ved man da at interessen er der smiley

• #36   8. jun 2016 Krumme - Alt alt alt for stærkt.. Synes kun lige de er kommet til verden.. smiley

Ej forstår virkelig ikke, hvordan man kan springe fra.. Hun er jo forbandet lækker den lille dame.. smiley

• #37   8. jun 2016 Whipperne får typisk 6-9 hvalpe, men 10-11 stykker er ikke usædvanligt.

Jeg synes de seks jeg havde i første kuld var meget passende til en 14 kilos tæve.

• #41   8. jun 2016 Krumme - Så de sprang fra pga. et lille navlebrok? smiley

Herre Gud.. Navlebrok er jo ingenting.. Det havde da næsten været værre hvis hun havde været døv..

Jeg synes sgu at hun er noget af det lækreste jeg længe har set, især af de hvide.. smiley

Ja det har været noget af en dyr omgang med de 2 prinsesser.. Turen ned til parring og hjem igen, progesteron tests, kejsersnit osv..

Lige på det punkt, er jeg altså lidt glad for at jeg har en Einsteiner.. smiley

• #43   8. jun 2016 Navlebrok eller ej.. Døv, nedsat hørelse eller ej.. Så er hun da lige til at spise.. smiley

Er sikker på, at hun nok skal få et fantastisk hjem den lille snebold.. smiley

• #45   8. jun 2016 Åhr, præcis som sådan en baby-mule skal være.. smiley

Altså havde jeg ikke haft rappenskralden og havde jeg haft tid til en mule mere, så havde jeg hapset hende.. smiley
    En Einsteiner og en Snebold.. Næsten det perfekte "par", haha.. smiley

Hun er jo møg charmerende.. Så der skal nok være nogen der falder for hende.. smiley

• #47   8. jun 2016 Ja, maven plejer jo at have ret.. smiley

Men så er det jo "bare" at gribe knoglen og snakke med den/dem som du finder bedst egnet ud af dem der ellers gerne ville have hende.. smiley

• #48   9. jun 2016 Hvis hun blev fravalgt på det grundlag, er det vist bare for det bedste at hun får et andet og bedre hjem smiley
    Man skal altid følge sin mavefornemmelse Krumme smiley

• #50   9. jun 2016 Moderen til min nyeste hvalp fik 13 hvalpe - alle overlevede, alle ude hos hundeførere der træner IPO og har vist resultater med forrige hund (e) - ellers blev de bare ikke solgt smiley

Det er aldrig et problem at få mange hvalpe ud, hvis det er gode nok linier / individer, der bliver avlet på - det er gerne de mere uinteressante kombier, opdrættere brænder inde med.

Jeg så moderen til min hvalp den ene gang jeg var nede og vælge - og den anden gang jeg hentede.
    Hun var super fin - spænede rundt med en fodbold, var legesyg, havde et fint blik i øjnene osv.
    Dette på trods af 25 hvalpe i to kuld - som iøvrigt allesammen lever - med et års mellemrum.

Tror det kommer an på kvalitet og sundhed hos moderdyret - men er man i tvivl om racens robusthed og interesserede købere så forstår jeg da godt, at man ønsker at reducere lidt i kuldstørrelsen.

• #51   9. jun 2016 Man skal selvfølgelig heller ikke sælge til hvem som helst... Det er da klart!
    har SÅ lidt respekt for folk, der går på kompromis med nye hjem til hvalpene, bare for at komme af med dem...!

Leroys mor havde 11 hvalpe og klarede det da også superfint... det var anden gang hun fik det...

det plejer jo at gå... uanset antal...

Og ved man at man laver nogle gode, sunde og stabile hvalpe, burde man heller ikke være bange for, at brænde inde med dem...
    Nogen gange kan man dog undre sig over, noget af det skrammel folk avler på, og alligevel er der rift om hvalpene... smiley der bliver godtnok spyttet nogle ustabile, sindsforvirrede, nervesvage, rablende sindssyge kræ ud en gang imellem (jævnligt) smiley

Kommentér på:
kuld størrelse

Annonce