{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.216 visninger | Oprettet:

At sælge hund til en hjemløs {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Da jeg gik rundt i København i dag og så alle de hjemløse med deres hunde, kom jeg til at tænke på hvor de mon får deres hunde fra. Så jeg er lidt interesseret i at høre jeres holdning, til om I ville sælge hund til en hjemløs?

Personligt tænker jeg, at det må være skønt for en hund at være sammen med sit menneske hele tiden, men jeg tænker også, at hvis et mennesker har svært ved at tage vare på sig selv, så kan de sikkert ikke passe på et andet levende væsen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At sælge hund til en hjemløs
  • #2   10. sep 2016 Nej, jeg ville aldrig tage penge fra en hjemløs.
    Hvis jeg havde hunde der egnede sig til livet som hjemløs, og en sådan egnede sig til en af mine hunde, og en hjemløs viste interesse, ville jeg istedet lave en form for aftale.


  • #6   10. sep 2016 Nej.
    Jeg tvivler på at der er så mange, der frivilligt vælger at være hjemløse og samtidig har økonomi til at få en "normal" hverdag til at fungere. Når der laves store indsamlinger af mad osv til hjemløse, så ville jeg under ingen omstændigheder overlade min hund til en, der ikke med det samme kunne tage hende til dyrlægen hvis der var behov for det. Har man svært ved bare at finansiere eget mad og tøj, så er det ikke hund fra MIG man får smiley


  • #9   10. sep 2016 Hvis jeg vurdere at min hund ville kunne klare livet på landevejen og jeg ikke kan have den mere ville jeg godt forærre den til en hjemløs.. Det giver dem SÅ meget i hverdagen at det kan være med til at få dem på rette vej

  • Kathrine Marion J
    Kathrine Marion J Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #10   10. sep 2016 Ærlig talt er det tit de hjemløses hunde der har det aller bedst. Det lyder måske underligt men de mennesker vil gi alt for deres dyr. Og de håndører de skaffer på den ene eller den anden måde blir i langt de fleste tilfælde først og fremmest brugt på mad til hundene. Personligt kan jeg ikke se hvorfor en hjemløs skulle være en dårligere dyre ven end alle os andre.

  • #12   10. sep 2016 Kathrine: hvordan vurderer du at de har det allerbedst?
    Der er jo ingen der siger, at de er "dårlige dyrevenner", men det handler ikke om, hvor højt man elsker sin hund. For mig er det flere faktorer, blandt andet økonomien. Jeg vil personligt gerne have at min hund kommer til dyrlægen når det kræves.


  • Kathrine Marion J
    Kathrine Marion J Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #13   10. sep 2016 Det vurdere jeg udfra alle de hjemløse jeg har set med hunde. Og det er ikke så lidt. Jeg bor lige ved siden af et sted hvor rigtig mange hjemløse samles årligt. Og de har alle sammen hunde. De hunde mangler ingenting. Du kan ha ret i hundene bør kunne komme til dyrelæge hvis noget er galt meeeeeeeen at man ikke har røven fuld af penge gør stadig ikke en til en dårlig dyreven. I mine øjne. De fleste hjemløse vil gøre alt de har mulighed for, for deres dyr. Egentlig gider jeg slet ikke ud i en debat. Jeg svarede bare på det der blev spurgt om udfra MIN egen personlige mening. smiley Dejlig aften til alle.

  • #14   10. sep 2016 Det med dyrlæge og så foder er nok også mine største bekymringer. De hunde jeg så i dag var også begge overvægtige og meget beskidte, men jeg har også set sunde hunde hos se hjemløse, hvor det har været tydeligt at hunden blev sat før dem selv.

  • Kathrine Marion J
    Kathrine Marion J Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #15   10. sep 2016 Der er jo lidt af begge dele. Både blandt hjemløse OG folk med tag over hovedet.

  • #16   10. sep 2016 Jeg respekter også at det er din mening. Men undrer mig bare - for at man vil gøre alt for sin hund, eller at man elsker den, betyder jo ikke nødvendigvis at det er et godt hundeliv. Jeg ser flere folk der måler trivsel på hvor meget man som ejer elsker hunden eller vil gøre for den... det ændrer bare ikke på de forhold man lever under, uanset om man så "vil gøre alt for den" eller ej smiley

  • Kathrine Marion J
    Kathrine Marion J Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #17   10. sep 2016 smiley

  • Kathrine Marion J
    Kathrine Marion J Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #19   10. sep 2016 Jeg siger mange af dem. Ikke alle. Det ved jeg da virkelig ikke? Måske fordi der heldigvis findes folk der ved hvad det vil sige at føle empati og sympati med andre mennesker såvel som dyr? Måske er det lige netop dyrelæge regningerne folk forsøger og hjælpe de hjemløse med? What do i know? Som skrevet længere oppe er jeg her ikke for at debattere eller forsvare mine egne meninger. smiley God aften.

  • #21   10. sep 2016 Aldrig i livet om jeg ville sende en hund ud til et liv som hjemløs. Det ville betyde et liv i kulden året rundt, et liv uden ordentlig foder og uden dyrlægekontrol.
    Jo jo, de bruger tid med deres dyr, men de forstår hverken hundesprog, adfærd, prægning, træning, etisk korrekt opførsel omkring sygdomme, forplantning osv osv.
    Alt stritter på mig, når jeg ser hunde bragt i den situation. Det er sgu ikke lutter lagkage at leve på gaden, og at ejer har tid med dyret, godtgør da overhovedet ikke alle følgevirkningerne ved livet som hjemløs.


  • #25   10. sep 2016 "De vil gøre alt de har mulighed for"

    Ja, den sætning siger jo det hele. For det VIL de. Men det KAN de ikke, for de har hverken evner eller midler til at behandle en hund, som den bør behandles.


  • Kathrine Marion J
    Kathrine Marion J Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #26   10. sep 2016 Kan i ha' en dejlig aften. Jeg melder mig ud af samtalen her. smiley

  • Kathrine Marion J
    Kathrine Marion J Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #27   10. sep 2016 Jeg er her som sagt ikke for og diskutere omkring min egen mening. Jeg svarede på opslaget. Thats it. smiley

  • #30   10. sep 2016 nej jeg ville ikke sælge til en hjemløs.
    Hvordan skal han også kunne registrere en hund, når der ingen adresse er...


  • #33   10. sep 2016 Kathrine det er ret normalt at få respons på sin holdning her i forum. Det betyder ikke at du skal "forsvare" den eller at det er et angreb. Det er almindelig meningsudveksling og det er jo bare for at høre din begrundelse smiley

  • #34   10. sep 2016 og hvem skal betale for pension når den hjemløse er indlagt. Det bliver de jo af og til..

  • #38   10. sep 2016 Hvis jeg avlede ville jeg absolut heller ikke sælge til en hjemløs. Det er især pga om hunden kommer til dyrlæge, hvis den bliver syg. Min hund har allergi, og det har kostet flere tusinde kroner i udredning og behandling, det er jeg ikke sikker på en hjemløs ville have mulighed for at betale.

  • #42   11. sep 2016 jeg ville intet problem have med at sælge en god robust hund til en hjemløs! mange af hundene har fantastiske liv, og så ved jeg ikke helt hvad folks ide er om en hjemløs, MEN de har penge samt kan tjene penge, de får en månedelig ydelse som fx. kontanthjælp som alle andre samt muligheden for at sælge husforbi, jeg havde en kammerart som var hjemløs han kunne snilt sælge husforbi til mindst 1500 om ugen.. så jeg tror ærlig talt bare det kommer an på hvilke person der køber hunden :).

  • #44   11. sep 2016 og mange vagabonder har vinter lejligheder så bor i princippet kun ude om sommeren.. altså jeg mener ikke at alle hjemløs kan tage sig af hunde, men tror bestemt der findes dem der kan smiley

  • #45   11. sep 2016 Jeg synes at der i denne tråd er utrolig meget dobbeltmoral.

    Hjemløse burde ikke have hund, fordi de ikke har ret mange penge og ikke kan betale for dyrlægen.
    Hjemløse bør ikke have hund da de er misbrugere.
    Hjemløse skal ikke have hund fordi de ikke får et ordentligt foder og at hundene er for tykke.
    Hjemløse skal ikke have hund fordi de ikke ved ret meget om hunde og ikke forstår hundesprog.
    Hjemløse skal ikke have hund fordi de fleste har psykiske sygdomme.
    Osv, osv, osv.

    Det samme gælder da lige så meget for dem, som ikke er hjemløse.

    Alene her på hundegalleriet popper da den ene tråd efter den anden op af ikke hjemløse, som fodrer deres hunde med skodfoder.

    Der popper masser af tråde op, hvor ejerne ikke har den fjerneste forstand eller viden om hunde.

    Der popper tråde op med folk, som ikke opsøger dyrlægen når hunden er syg.

    Og helt ærlig og det er ikke for at blive personlig, men hvor mange af hundegalleriets medlemmer er det lige, som er psykisk syge og/eller har et misbrugsproblem ?
    De tilfælde her på hundegalleriet som har samme problemer som de hjemløse, bortset fra bolig, er kun en lille bitte brøkdel.
    Ude omkring i det ganske land sider der mange mange flere som falder ind under alt det der her bliver skrevet som årsag til at hjemløse ikke burde have hunde.

    Men bare man har et hjem, så er det åbenbart helt ok at have hund, selv om man fodrer med skodfoder, ikke går til dyrlæge, ikke har ret mange penge, er psykisk syg eller har et misbrugsproblem

    Dobbeltmoral så det basker.


  • #46   11. sep 2016 Nej, jeg kunne ikke drømme om at støtte op om hunde til hjemløse. Ikke fordi de hjemløse ikke "fortjener" hunde, men fordi hundene ikke fortjener livet på gaden. Gode intentioner kan ikke gøre det alene - der skal lægges handling bag. Det nytter altså ikke noget, at den hjemløse elsker sin hund, og vil den det godt, hvis der bare ikke ér penge/remedier/ressourcer nok til at tage sig ordentligt af hunden.

    Nå, men det er åbenbart ok, at man ikke har penge/remedier/resourser nok til at tage sig af sin hund bare man har en bolig ?????


  • #47   11. sep 2016 Anni -hvordan er det dobbeltmoral? Jeg ser da ingen her i tråden, som siger at de ville sælge hunde til et hvilket som helst menneske med en bolig.
    Nu er det hjemløse der debatteres, derfor er det naturligvis holdningen til dette folk nævner. Men laver du en tråd med "ville du sælge hund til en narkoman?", så ville du jo altså fra de samme mennesker nok få et nej, også selvom vedkommende har bolig.

    Jeg ville heller ikke sælge til en hjemløs. Jeg tænker den der rosenrøde drøm om lykkelige hjemløse-hunde er lidt naiv.
    De færreste vælger sådan 100% frivilligt at være hjemløs. Ofte er der problemer bag som f.eks. stoffer, alkohol, psykiske lidelser osv.
    Og jeg vil altså ikke sælge hund til en narkoman eller en der er SÅ psykisk dårlig, at vedkommende slet ikke kan tage vare på sig selv/sit liv. Så er det altså lidt ligemeget at de virkeligt ville elske hunden osv.



  • #48   11. sep 2016 Lenschow -Der er jo også masser af dyrlæger der har hvalpefabrikker som kunder og godkender de forhold. Når dyrlæger siger sådan, betyder det for mig blot at hundene ikke er syge, får mad og vand osv. Det betyder altså ikke at de lever et super liv under gode forhold.

  • #49   11. sep 2016 Øh, hvem snakker om at de vil sælge til enhver der har bolig? Det er vist lidt søgt smiley

  • #50   11. sep 2016 Ja nogle dage har de det "godt" andre dage lever de i misbrugsmiljø, hvor fulde/skæve folk råber/skriger OG slås... Ja det må da være et super skønt liv eller noget.

    Jeg har set rigeligt i kbh til, at det der lyserøde billede der males af hjemløse og deres hunde er ren utopi. Jo de elsker sikkert deres hunde, men de elsker deres misbrug endnu mere, og de hunde har et hårdt liv!


  • #53   11. sep 2016 Mon bror har været hjemløs og han havde en hund, som var en tiloversbleven hvalp fra et tilfældigt blandingskuld lavet på Christiania.
    Om den havde den godt eller ej ved jeg ikke, men jeg ved at min bror gjorde alt hvad han kunne for at den skulle have det godt. Han boede det meste af sin hjemløse-år i en campingvogn placeret ulovligt i kbh's sydhavn uden strøm og vand.

    Grunden til ar hans hund måske ikke havde det perfekt, var at den var er skravl både fysisk og psykisk.

    Hvis man tror at det er svært at få fat i en hund, fordi man ikke kan side til en samtale ved et kaffebord med småkager hos en seriøs DKK-opdrætter og fortælle at hunden kommer til at gå til hvalpemotivation tre gange om ugen på de bedste steder, så har man hovedet pænt meget oppe i røven. Der er MASSER af mennesker som bare får en hund: naboens tæve fil hvalpe med en ukendt hanhund, ungerne plager og ja, så har familien hund. En af mine kollegaer har her i sommer med vilje lavet et blandingskuld mellem noget stående blanding og en labrador og fil da overtalt en af mine andre kollegaer til at få hund, med ordene: den passer nærmest sig selv og den kan jo bo i haven det meste af tiden.
    Og det er akademikere med velfungerende liv og jobs der er tale om her.

    Så mange hunde er bare lidt til overs og bliver delt ud til dem der lige er i nærheden.


  • #54   11. sep 2016 Personligt ville jeg ikke sælge hund til ret mange og det er bla derfor jeg ikke skal have hvalpe, nogensinde smiley

  • #56   11. sep 2016 Mange hjemløse holder til et sted, det er ihvertfald min opfattelse. Måske som min bror i en lejr med andre hjemløse, måske har de en forladt bygning de holder til i eller måske sover de hos venner, hvor de ikke kan være om dagen. Tror det er de færreste der bare vandrer op og ned af gaden dag og nat. Min bror skulle i flere perioder i aktivering for at få sin bistand, så der måtte hans hund være alene hjemme, hvilket den også klarede fint.
    Mit største problem med hjemløse hunde er, at der ofte er en grund til at folk bliver hjemløse og at det ofte er misbrug af alkohol/stoffer, måske pga underliggende psykiske problemer og har man det, kan det i mange tilfælde være svært at tage vare på en hund.

    Jeg synes nu egentlig det er færre og færre hjemløse der har hund og det synes jeg er fint. Selvfølgelig er det skønt at have en hund til at passe på en og varme en hvis man sover ude, men gudskelov er det de færreste der er hjemløse for evigt og det kan være rigtig svært at få en lejlighed i de store buer hvis man har en hund. Der er så mange steder i DK, hvor det er strengt forbudt med en hund og det besværliggør altså også den hjemløses liv ret meget.


  • #57   11. sep 2016 Ej Anni, den er langt ude den der.
    Jeg kender ved Gud ingen, der ville sælge hund til folk uden de rette ressourcer - bolig eller ej!
    Det er helheden, det kommer an på.


  • #58   11. sep 2016 Jeg kender ved Gud ingen, der ville sælge hund til folk uden de rette ressourcer - bolig eller ej!
    Det er helheden, det kommer an på.



    Tja, så undrer det mig, hvor alle de mennesker som kæmper med samme problemer som de hjemløse - bortset fra at de har bolig - får deres hunde fra ?


  • #60   11. sep 2016 "alle de penge" det er 5000 om måneden vo snakker om samt hvad de kan tjene og det kræver jo noget at tjene 1500 og det der over på husforbi.
    du skal tænke på mange af de hjemløse kæmper med misbrug eller andre problemer, samt det bestemt ikke er billigt for dem at Leve. det koster at bo på diverse "hjem" der hvor mange sover, samt at brødføde sig selv fra dag til dag da de ikke bare kan lave maden selv er det ofte fastfood der står på menuen det er ikke billigt at leve fra dag til dag.
    majbritt jeg tror ærlig talt ikke du ved så meget om hjemløse, der bliver samlet ind fordi de ikke er istand til at klare tingene selv mange af dem er udsatte og andre vælger livet på gaden fordi der er et sammenhold. samt der altså også er mange såkaldte "hjemløse" folk på varmestuer som har hjem men som bare ikke kan komme videre fra deres misbrug.


  • #62   11. sep 2016 har du selv været hjemløs og levet i miljøet?
    majbritt hvis folk stoppede tror jeg ærlig talt ikke det ville gøre så stor en forskel, det handler om så små glæder de får fra dag til dag en gang imellem, du skal huske at mange af dem kun har meget få ejendele.
    så at du tror det hjælper at donere alt muligt er for åndsvagt det de fleste får glæde af er tøj, tøj og atter tøj.
    at de mennesker ikke er i stand til at styre en økonomi har jo intet med 'ingen penge' at gøre. de har penge men de bruger dem på bras.
    jeg har bestemt aldrig sagt at største delen kan tage sig af en hund. mem nogle kan sikkert godt da det trods alt for nogle mennesker er en livsstil.


  • #63   11. sep 2016 Jeg troede ikke at de fleste hjemløse fik nogle penge fra det offentlige, netop fordi det kræver en fast adresse at få noget?

    Jeg synes det er en rigtig interessant debat, men jeg er enige med flertallet om at jeg ser langt flere negative ting end positive om at de hjemløse har hunde. Jeg har også selv oplevet en del ustyrlige hunde da der lå et refugium på samme vej som der mine forældre bor.

    Jeg kan godt forstå dine pointer Anni, men jeg håber da, at de fleste seriøse opdrættere i hvert fald ikke bare sælger til Gud og hver mand. Der er selvfølgelig altid nogle, som bare vil tjene hurtige penge, men jeg tror nu heller ikke, at disse mennesker ville have problemer med at sælge til hjemløse.


  • #64   11. sep 2016 mange af dem har adresse på varmestuer samt de "hjem" de bor på, og hvis du ikke har en adrrsse skal du hente beløbet på et kontor en gang om ugen. så penge er altså noget de har. at de ikke kan finde ud af at bruge dem er jo en helt anden side af sagen!
    og selvfølgelig skal man ikke bare sælge sin hund til en hjemløs! der er jo stor sandsynlighed for personen har en skavank der gør personen ikke kan tage sig af en hund, men man laver forhåbenligt også "baggrunds" tjek før ens hvalpe kommer til en helt normal familie. det gør jeg i hvert fald mine små skal have den bedste chance som overhovedet muligt!


  • #66   11. sep 2016 jeg siger man er nødt til at have andet end set på dem for at vide hvilke forhold de lever under.
    at de donere er da vildt dejligt og det gør en fattig mand glad for en dag når de får ting, men dem der har hunde på gaden får for guds skyld ikke alt doneret for at have hund, de bruger da deres egne penge på hunden at de får lidt ekstra er jo bare skønt.


  • #69   11. sep 2016 http://www.perron4800.dk/

  • #72   11. sep 2016 Pointen er jo.. hvad er meningen med alle de indsamlinger til hjemløse hvis de fleste ifølge dig, Nana, har økonomisk overskud (og det vil jeg mene man har, når man har råd til hund) ?
    Der er jo en GRUND til at vi samler ind. Jeg har aldrig hørt teorien om, at det skulle være luksus-indsamlinger for at de kan få "lidt ekstra", men dejligt at vide, at de indsamlinger bare er noget fis smiley


  • #74   11. sep 2016 Ej men der er jo INGEN der nævner noget om personlighed eller at hjemløse ikke kan være "udmærkede mennesker". Lad nu lige være med at overfortolke.
    Det er lige før man skulle have et "PS: ville heller ikke sælge til folk som...." sidst i hvert indlæg. Det her handler om hjemløse, så at man ikke nævner folk, der i andre sammenhænge ikke kan tage vare på deres hund, det er sådan set ret naturligt, og ikke fordi man implicit synes det er tip top.......


  • #79   11. sep 2016 John -og kigger man på de ting der spørges til f.eks. herinde, når folk spørger om råd til at anskaffe hund, er en af dem altså ofte "har du overvejet om du har råd til at have hund". Men dette er måske en ligegyldig detalje, når det er hjemløse.

    Det er super, at der er dyrlæger der frivilligt vil sørge for behandling til hjemløses hunde, at nogen vil donere foder osv. Men at det er nødvendigt skyldes jo at de mennesker faktisk ikke har råd til deres hunde. Og så synes jeg da ikke det er en skidegod idé at sælge til dem.
    Ingen kan forudse hvad der vil ske i fremtiden, og har man allerede hund, når tingene går galt, så må man jo tage bedst muligt vare på den. Men at anskaffe sig hund når man allerede ER i en situation, hvor man ikke kan tage fornuftigt vare på den, er altså ikke smart.


  • Michael Lehmann O
    Michael Lehmann O Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #81   11. sep 2016 Vildt sjove fordomme og forklaringer på dit og dat smiley MEN hvor hulen kommer alle hundene på internaterne så fra ? Hvor kommer de hunde der aflives fra ? Hvor kommer de mishandlede hunde fra ? Jeg mener at kunne sige at de ALLE kommer fra IKKE hjemløse ! Altså fra folk med fast adresse , arbejde , økonomi til dyrlæge mm. Og at man lærer bedre "hundesprog" i et HHM parcelhus eller lign. det vidste jeg sgu heller ikke ;,D Vil til enhver tid hellere give min hund væk til personen med den rette kærlighed til den , end jeg vil sælge den til dem som tilfældigvis "mangler" en hund i at billedet ser perfekt ud hjemme på villavejen . Kommer helt an på situationen.

  • #84   11. sep 2016 Synes det er sjovt hvordan man kan fortolke det jeg skriver til "økonomisk overskud" jeg bliver ved med at pointere at mange af de hjemløse netop IKKE har nogle penge fordi de har deres skavanker som misbrug. og udgifter til herberg samt andre sovesteder, de fleste skal bruge mindst 35 kr. pr dag på at have et sted at sove, og så kommer mad og andre udgifter oven i og til dem der har hunde kommer der jo også udgifter til hunden, som mange skriver ser de ofte hjemløse med overvægtige hunde, så kan det heller ikke passe de ikke selv køber mad, for en pose mad en gang om måneden gør ikke en stor hund fed.
    synes det er sjovt hvordan det pludseligt er "spild af tid" at hjælpe udsatte mennesker der ikke selv kan. Man hjælper sqda også børne familier der ikke har den store økonomiske gevinst for at gøre dem glade, det kan man ikke gøre for en hjemløs eller hvad? jeg kender flere som får udbetalt omkring 16.000 eller mere om måneden fordi de har børn, men stadigvæk får ting som jule pakke, ferie pakker og alt muligt fra folk der ikke synes de har nok fordi det er en "udsat" familie. Har da på ingen måde sagt donationer ikke glæder eller gavner de hjemløse. Synes bare det er meget groft stillet op at "donationer og indsamlere skaffer mad til de hjemløses hunde" det er bare ikke sådan det fungere..!
    jeg har fint økonomisk overskud men jeg får også doneret hunde foder, ikke fordi jeg mangler men fordi folk i mit nabolag ved jeg passer hunde hver dag og har mindst 5 hunde i hjemmet til daglig, så de gør dagens gode gerning ved at give mig en sæk hundemad til de hunde jeg passer så det ikke går ud over min egen økonomi da jeg køber forholdsvist dyrt foder. Det har da intet at gøre med om jeg har råd til mine hunde, får da også rabat ved dyrlægen fordi han kender mig og er frivillig ude på et dyrværns center som også i stor grad donere foder til mig, mine kaniner og marsvin. Igen jeg har fint råd selv og køber også i store mængder ind selv,men de gør det fordi det gør dem glade at se mig glad, jeg ELSKER da når jeg får lidt ekstra det betyder da noget for mig at der er folk der er så betænksomme at give mig de ting? men igen det har INTET at gøre med min økonomiske situation.


  • #87   11. sep 2016 Jeg ville så ikke sælge hund til nogen, der på nuværende tidspunkt ikke havde ressourcerne til at tage vare på den (og må hellere lige tilføje at JA det gælder selvfølgelig både hjemløse OG dem med villa og bil.......), uanset hvor meget de så havde "den rette kærlighed"

    Kærlighed kan bare ikke rette alting op


  • #89   11. sep 2016 Jeg skriver at de får penge, skriver også at mange af dem har skavanker der gør de bruger deres penge forkert! det ene udelukker ikke det andet overhovedet. har en venide der var med i luksusfælden, hun har en god del penge, men hun er en fattigrøv fordi hun bruger alle hendes penge HELT forkert, hun er sommetider heldig at hun overhovedet kan betale huslejen. smiley
    Og et "baggrundstjek" er når man finder ud af ting om evt. køber som arbejde, familie, plads samt hvilke forventninger de har til hunden, finde ud af om de har haft hund før, spørg ind til hvad deres meninger er på forskellige emner og beder dem sende eventuelle billeder af dem selv og generelt lærer dem "at kende" man sælger jo ikke bare en hund til den første og den bedste man vil jo gerne vide om de har sat sig ind i tingene og hvad deres mening omkring hunde opdragelse er.


  • #91   11. sep 2016 Og hvad med at regne deres misbrug eller skavanker med? 10.000 kr er ikke mange penge hvis du tager stoffer overhovedet.
    og det kræver jo også noget når de skal sælge aviser og du skal ikke slå alle over en kam for det er ikke alle der gør det, det er ikke alle der "arbejder" for deres tilværelse.
    det er også det jeg siger hele tiden, nogle ville godt kunne tage sig af en hund fordi de har taget et livsstils valg mens andre ikke ville kunne fordi de har så mange andre skavanker som misbrug af diverse ting.
    Så skal man heller ikke donere til børnefamilier? fordi de får jo også nok penge de er bare heller ikke altid specielt gode til at fordele dem.


  • #93   11. sep 2016 altså arbejdet kommer jo som regel i spil mht. hvor længe hunden skal være alene, fodring bliver der også spurgt ind til og så kommer der en pasnings vejledning med som de får anbefalet at læse samt jeg anbefaler dem at læse om racen før de køber den, synes ikke der er noget galt i at vælge en køber fra der fortæller "jeg bor alene og arbejder som lastbil chauffør så i hverdagen vil hunden være hos mine forældre og i weekenden vil den være hos mig" så synes jeg bare ikke personen er klar til at have hund.. havde også en herre der ringede og fortalt at i hverdagen regnede han med hunden kunne være lidt hos hans bror så hos hans forældre og så hos ham, det vil jeg da ikke byde en hvalp?
    så det da bedre jeg kan sige "jeg tror ikke jeg kan byde dig det du søger da jeg mener en hund har godt af at knytte et bånd til dig og jeg mener ikke en hvalp har godt af at blive ført fra miljø til miljø" så kan han sige "Åh det kan jeg godt se, måske jeg skulle vælge en anden tid i mit liv at få hund" end det er et sats, du kan da ikke vide hvis personen siger "hvalpen vil kun være alene i 4 timer om dagen" men så arbejder personen fra 7-17 hver dag, og bor alene, så kommer hunden jo også automatisk til at være alene i længere tid.


  • #96   11. sep 2016 selvfølgelig skal de heller ikke være læger og advokater! men synes det er betryggende at vide hvordan personen vil have hunden og hvilke forventninger de har til den, samt hvad de forventer de kan give retur, kræver heller ikke de giver samme foder som jeg selv gør, men vejleder dem dog til at købe ordenligt foder! så er jeg måske ekstra spørgende, men hvis køber ikke bryder sig om det må de altså købe en hvalp et andet sted fra. det er måske lidt groft sat op, men vil ikke tage den risiko at jeg en dag står på en dyre-sag og det er en af mine hvalpe der er blevet vanrøgt!

  • #101   11. sep 2016 ordenligt foder er jo noget hunden trives på og så gerne ikke et mærke som pedigree som "kenzie" skriver!
    Jeg ser ikke noget problem i at der ikke bliver spurgt ind til arbejde, jeg synes bare det er betryggende at have en ide om hvordan hundens hverdag vil være, også ud over hvad køber fortæller, for igen hvis køber fortæller hunden vil være alene i 4 timer om dagen max, så stemmer det ikke overens med hvis personen har et arbejde som fx. dansk-lærer, ikke at personen vil blive valgt fra pga. deres job overhovedet, men vil gerne have hvalpe købere der ved hvor længe hvalpen vil være alene og som er villigt til at sætte tid af til hunden. Dette er ikke ensbetydning med jeg ville vælge køber fra pga. arbejde smiley


  • #102   11. sep 2016 Majbritt jeg synes simpelthen du burde læse hvad der bliver skrevet...
    Har aldrig påstået at alle hjemløse vil være gode hunde ejere! siger nogle ville godt kunne, fordi de har taget et livsstils valg og derfor klare sig helt fint, mens mange ikke vil kunne fordi de prioritere ting som misbrug fremfor hundende.


  • #103   11. sep 2016 Nanamusen, grunden til at jeg fortolker det til "økonomisk overskud" er fordi du skriver at:
    "hvis folk stoppede [med at donere] tror jeg ærlig talt ikke det ville gøre så stor en forskel", at det er for åndssvagt at tro at det hjælper at donere alt muligt, fordi "de bruger da deres egne penge på hunden" og så er det bare skønt hvis de får lidt ekstra.

    Så ja, hvis man selv kan betale de månedlige udgifter til foder, dyrlæge, legetøj, mad, whatever.. som du lige har skrevet at de fleste sagtens kan.. det betyder ikke, at man ikke kan sidde stramt i det, men jeg synes pr. definition man må have en art økonomisk overskud når man har ekstra penge i sit budget til at kunne have hund og de medfølgende udgifter.

    Derfor skriver jeg økonomisk overskud. Og det ved jeg jo godt, at de i realiteten ikke har. Men det er for at sætte det på spidsen efter din kommentar omkring ovenstående.


  • #106   11. sep 2016 jamen i princippet kan de jo godt gøre det, realiteten er anderledes ja, lige netop for nogle af dem vælger misbrug frem for hund, men igen, dem der får doneret ting får jo ikke mad til sin hund hver måned via donationer. De betaler jo selv for mad 9 ud af 12 måneder, at folk så er så skønne at give snacks , halsbånd tæpper osv til dem er jo bare SKØNT og er jo en kæmpe hjælp for de mennesker, men synes det er groft at få det til at lyde som om de hjemløse med hund KUN lever af at få doneret ting til deres hunde, for det gør de jo ikke. De betaler jo selv til den hver måned og så får de ting i ny og næ af dejlige mennesker.

  • #108   11. sep 2016 du sætter det meget sort hvidt op, som om jeg faktisk har sagt jeg ville afvise en køber der virker til at have alt i orden KUN pga. personens profession, det ville jeg altså ikke smiley
    men jeg kan nu meget godt lide at vide lidt om personerne der køber hvalpe fra mig smiley


  • #109   11. sep 2016 Det korte og enkle svar, må helt klart være: Nej jeg ville aldrig sælge en hund til en hjemløs.
    Er sikker på at de fleste af dem elsker deres hunde, og behandler dem godt. MEN hvis jeg lavede et kuld hvalpe, ville jeg gøre alt for at de fik de mest fantastiske hjem, der overhovedet kunne findes.
    Et liv på gaden, i et misbrugsmiljø, er ikke et godt hundeliv, i mine øjne. Kan sagtens se charmen i at hunden oplever en masse, og stort set altid er sammen med ejeren.
    Men jeg kan fa'me også se ulemperne: Kulden, risikoen for at blive påkørt af bil, fordi mange hjemløse åbenbart ikke synes at hunden skal holdes i snor. Risikoen for at blive overfaldet, fordi fulderikker på vej hjem fra byen, synes at det er sjovt at genere den hjemløse og hans hund. Manglende dyrlægebehandling, fordi pengene er små. Volden i et misbrugermiljø, kan også ramme hundene osv. osv.
    Det er ikke et liv, jeg ville tilbyde hverken hund eller menneske.


  • #111   11. sep 2016 De fleste hjemløse er jo misbrugere, eller færdes i et misbrugsmiljø med andre misbrugere. I storbyerne bevæger hjemløse sig ikke voldsomt meget rundt.

  • #112   11. sep 2016 John: tænker at der er stor forskel på at være landevejsridder og hjemløs ?

  • #115   11. sep 2016 Kan sagtens se charmen i at hunden oplever en masse, og stort set altid er sammen med ejeren.
    Men jeg kan fa'me også se ulemperne: Kulden, risikoen for at blive påkørt af bil, fordi mange hjemløse åbenbart ikke synes at hunden skal holdes i snor. Risikoen for at blive overfaldet, fordi fulderikker på vej hjem fra byen, synes at det er sjovt at genere den hjemløse og hans hund. Manglende dyrlægebehandling, fordi pengene er små. Volden i et misbrugermiljø, kan også ramme hundene osv. osv.


    Øhhhhh så vidt jeg ved, så har man også alt dette her i villaerne og lejlighederne.

    Hvorfor er det, at man absolut skal udstille hjemløse som dårligere mennesker og afskum ?
    De er hverken bedre eller dårligere end alle andre, som har hus og lejlighed.
    Forskellen er nok, at mange af dem som har fast bopæl spiller skuespil og mange gange udgiver sig for at være bedre end de er


  • #117   11. sep 2016 Jamen forsøren Anni hvem skriver at de er dårligere mennesker end dem med hus og lejlighed?! Hvem skriver at vold pludselig er i orden hvis ejer har hus?!
    Seriøst, læs lige hvad folk skriver. Vi snakker om hjemløse. At man ikke nævner alverdens andre grupper betyder ikke, at forskellige omstændigheder - at man fx. ikke har råd til dyrlæge eller sætter misbrug højere end hunden - pludselig er i orden i andre tilfælde.... man vælger bare ikke at nævne at der OGSÅ er uansvarlige ejere med hus og bil, fordi det ikke er det, emnet handler om....


  • #118   11. sep 2016 Anni: Jeg ville heller aldrig sælge en hund til en misbruger, med en kæmpe villa på Strandvejen i Hellerup smiley

    For mit vedkommende handler det ikke om at hjemløse er dårlige mennesker, som er mindre værd end hr og fru Jensen. Hjemløse har ofte et misbrug, det har hr og fru Jensen også af og til. Ligeledes foregår der vold i de små hjem rundt omkring. Helt enig. Man kan aldrig, med 100 % sikkerhed gardere sig mod at få solgt en hund til "det forkerte hjem".
    Men man kan gøre sit bedste, for at finde det optimale hjem. Et hjem med ro, kærlighed, varme, overskud og økonomi til dyrlægebehandling.

    Kendte jeg personligt en landevejsridder, som gik på vejene om sommeren, og havde fast bolig om vinteren, uden det store voldsomme alkoholmisbrug, så ville jeg ikke have et problem med at sælge ham en hund. Hjemløse og landevejsriddere kan potentielt være gode hundeejere, hvis de har overskuddet og ikke er ude i et voldsomt misbrug.


  • Linda H.
    Linda H. Tilmeldt:
    nov 2013

    Svar: 2
    #119   11. sep 2016 Hvad laver en udenlandsk hjemløs med en hund.. de bryder sig overhovedet ikke om hunde..jeg bor i City, og så for nogen uger siden en udenlandsk hjemløs, med 2 racehunde, det virkede besynderligt man har råd til at købe 2 ægte hunde,når man sidder og tigger, jeg ringe til politiet, der lige som jeg mente de måtte være stjålet, de sendte en patrulje derhen,og ganske rigtigt det var de, Nu jeg ringer til politiet hvergang jeg ser en udenlandsk hjemløse med hunde.. de er 100 % sikkert stjålet.

  • #120   11. sep 2016 Øh, selvfølgelig holder udlædinge også af hunde, ellers ville der da kun være hunde i Danmark

  • #121   11. sep 2016 Og jeg bor nu også i byen, og de hjemløses hunde der er her i Fredericia ser nu ikke race-ægte ud.. Tror politiet ville blive pænt træt af mig, hvis jeg skulle ringe hver gang jeg så en udlænding med en hund smiley

  • #122   11. sep 2016 Tænker også at politiet har andet at lave, end at jagte hjemløse udlændinge med hunde.
    Dog ville jeg muligvis også reagere, hvis jeg så en hjemløs med en dyr racehund (måske). For omvendt, så kan hunden jo være anskaffet, mens alt gik godt. Hmmmm.... Er ikke sikker på at jeg ville reagere, ved nærmere eftertanke smiley


  • #123   11. sep 2016 Jeg indrømmer, jeg engang var et naivt fjols, der troede hundene havde et OK liv, hvor de altid var sammen med deres ejere. Man (jeg) havde jo hørt alle disse romantiske ting om, hvor højt de elsker deres hunde, så jeg tænkte de måtte sørge godt for deres dyr. Så flyttede jeg til Kbh, og så vågnede jeg op! Der er sgu ikke skide meget romantik over et liv på gaden i minus 15 grader en januar nat på strøget eller på en bænk i parken. Der ER altså mange, der ikke har noget sted, de kan være hver nat indendørs, når hundene ikke må tages ind på varmestuerne. Jeg har set hunde ligge og ryste af kulde sammen med deres ejer om vinteren. Den hjemløse HAR et valg - han kan komme ind på varmestuerne uden hund -men fordi de er egoistiske og absolut vil have hund, må hundene lide. Jeg har også set folk sparke efter hundene om natten, når man går hjem fra byen. Jeg har sågar fået en mavepuster, fordi jeg gik imellem. Hvad så når der ikke er nogen, der går imellem? Hundene betaler igen prisen.....

    Selvom jeg støtter de hjemløse samt deres hunde med ting og sager, betyder det IKKE, at jeg bifalder, at de hjemløse har hunde. Uanset hvem og hvad man er, skal man ikke have dyr, hvis ikke man kan tage ordentligt vare på dem. At de elsker hunden, kan hunden sgu ikke bruge til så meget, når den sidder og ryster af kulde, er sulten eller trænger til lat komme til dyrlæge.

    Så nej....jeg ville ikke sælge hund til en hjemløs. Men jeg ville heller ikke sælge til folk med bolig, der putter hunden i bur i hjemmet eller folk der lader sine hunde være alene hjemme 8-10 timer dagligt. Faktisk ville jeg slet ikke sælge til nogen, og derfor avler jeg ikke smiley


  • #127   11. sep 2016 Jeg arbejder (delvist) med hjemløse og jeg har i hvert fald droppet den der romantiserede version af livet på gaden...

    Det er så lille en del der er "lykkelige landevejsrøvere", et misbrug fylder ekstremt meget -det er ikke som ordlyden siger "noget der kommer først" for det er ikke en prioritering, det er en tilstand og det er et direkte behov -det er ikke et "valg" på den måde at man kan vælge til og fra...

    De hjemløse der lever på gaden ser måske "glade" venlige og næsten frivilligt hjemløse ud...og de får det til at se problemløst ud i de minutter vi passerer dem og måske kaster et par småmønter. Men det er et miljø der er spidsbelastet, med vold og kriminalitet og livsbetingelser der kan ændre sig fra sekund til sekund -og det gælder så iøvrigt også humøret hos den pågældende. De har ikke "forladt samfundet og lever nu et problemløst liv fri for alle bånd". De er mennesker med det absolutte minimum af ressourcer i denne verden, der lever under de allermest krævende forhold.

    Der er oftest ikke rigtige venskaber, for med misbrug kan tingene hurtigt vende og behovet er så meget større end relationer. Hunde skifter ejere, eller ender i flæng på internater -rigtig mange af de hunde man ser bla. i rødovre er blevet indleveret af politiet, og det er tit fordi de i en rus har glemt de overhovedet havde en hund.

    Stofmisbrugere kan glemme sig selv i flere dage, og mange -rigtig mange- hjemløse har både et primært og et sidemisbrug -eller ti. Og en hund er ikke en prioritet...nogle af dem parkerer hunden hos venner og familier før de går på rus-tur... mens andre...ja guderne ved hvad og hvor...

    Det giver ikke mening at tale om herberger, da de fleste ikke tillader hunde -hvormed de enten bare bliver efterladt, eller overladt til den første og den bedste.

    Det er en rigtig smuk tanke, vores hunde giver os megen trøst og jeg er sikker på at hundene også giver de hjemløse megen trøst og glæde i hverdagen og på sin vis har hundene også nogle ting der for hunde er optimale. Og som med alt er der regler der bekræfter undtagelsen, og intet er sort hvidt, men overordnet set....

    Så taler vi om nogle eksistenser der i mange tilfælde ikke får taget vare på sig selv, som lever et helt ekstremt risikofyldt liv, og hvis psykiske tilstand ofte -for helt ærligt, det er blandt en helt ekstrem sjældenhed at et velfungerende psykisk individ vælger at være hjemløs uanset hvor mange romantiske historier man har hørt om "millionæren der bare gav slip en dag..." -de slæber tit rundt på meget tunge psykiske og ubehandlede diagnoser. Og livet på gaden er så omskifteligt...og at tro ens livssituation ikke påvirker ens humør og handlinger i forhold til omgivelserne uanset hvor meget man så evt. elsker nogen eller noget -DET er simpelthen for naivt.

    Jeg ønsker om nogen folk det bedste, og jeg kan godt se en hund også kan give dem rigtig meget. Og jeg vil ikke sige jeg er "ambivalent" for når det kommer til stykket...."skal hjemløse have en hund?..måske...det kommer an på individet og situationen men det er godt nok meget meget få"...ville jeg sælge MIN hund til et liv på gaden...NEJ!


  • #130   11. sep 2016 Altså jeg ved at de hjemløse med hund får hjælp fra dyreværnet mht dyrlægen... Desuden har jeg ved møde med flere hjemløs set de har bedt om penge for så at gå i supermarkedet for at købe en kæmpe pose foder, en pk rugbrød og leverpostej og så måske en enkelt øl og andre kun til hunden... Man skal se på dem som alle andre hundeejere... Og hvis man føler sig utryg kan man lave en aftale om at de kommer tilbage med hunden hvis ikke de kan fodre den mere...

  • #131   11. sep 2016 Charlotte -og ser jeg på dem som alle andre potentielle hundekøbere, ville de altså få et nej til at købe hos mig, ligesom alle andre potentielle køber, som jeg formoder:
    -ikke kan sørge for kontinuerlig og fornuftig fodring
    -dyrlæge ved behov
    -har misbrug
    -ikke har en bolig med hundetilladelse (varmestuer mm. tillader i reglen ikke hunde, og når kommunen tilbyder dem boliger, bliver tilladelse til hund sjældent en top-prioritet)
    -ikke kan sørge for sikre rammer for hunden
    osv.

    Har man problemer med en eller flere af ovenstående, så ville jeg ikke sælge hund til vedkommende.
    Og hvad angår
    Og hvis man føler sig utryg kan man lave en aftale om at de kommer tilbage med hunden hvis ikke de kan fodre den mere
    Joo det kunne man da -men skulle jeg sælge en hund, skulle det dælme da ikke være med udgangspunkt i tilbagelevering pga noget så basalt som manglende evne til at fodre den.


  • Pia E
    Pia E Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 17 Følgere: 16 Svar: 54
    #132   11. sep 2016 Jeg ved tilfældigvis at der er en forening for hjemløse og deres hunde, hvor der bliver samlet ind fra både private og dyrehandlere til de hjemløse. I øvrigt sørger denne forening også ofte, for, at hundene kommer til dyrlæge, via private indsamlinger som jeg støtter bl.a. Jeg har mødt utrolig mange hjemløse med deres skønne hunde. Og har aldrig kunne sætte en finger på deres måde at have hund på, tværtimod! Der er mange andre der ikke burde have så meget som et hamster efter MIN mening! De hjemløse jeg har mødt, har tjent penge på bl.a slibe knive og sakse for folk, sælge Hus Forbi, og de har sørget for, at deres hunde har haft både mad og frisk vand FØR de tænkte på sig selv. Så lad være med at skære alle hjemløse over én kam. Nogle af jer har sikkert købt hunde og derefter omplaceret dem fordi de ikke lige makkede ret. Kunne brække mig over nogle af jeres kommentarer om de hjemløse. I har tydeligvis ingen kendskab til mange af dem der bor på gaden. I øvrigt er det på nogle herberger, tilladt at medbringe sin hund eller kat. Og dyrlæge behøver I ikke bekymre jer om. Dem jeg har kendt i tidernes løb, HAR været til dyrlæge og er både registreret i DHR og bliver checket jævnligt at de hjemløses venner.

  • #133   12. sep 2016 Pia.. så man behøver ikke bekymre sig fordi du har set, at de har det fint??

    Så dem jeg har set, som ikke har det godt, og ikke kommer til dyrlæge tæller ikke??


  • #135   12. sep 2016 Hold da op, Pia, så fik man ellers skudt igen smiley Nej jeg har aldrig omplaceret en hund fordi den ikke "makkede ret", og det tror jeg heller ikke der er andre her i tråden der har. Calm down.

    Men mht. "der bliver samlet ind så de har det fint" - er det ikke et tegn på, at der er noget, som ikke fungerer, hvis det er nødvendigt at samle ind for at hundene kan FODRES?
    Jeg synes det er fint at der samles ind, men at det er vilkårene for at hundene får opfyldt så basale behov, det ser jeg ikke som et positivt tegn...


  • Linda H.
    Linda H. Tilmeldt:
    nov 2013

    Svar: 2
    #136   12. sep 2016 Nu går mine den bekymringer mere på de udenlandske hjemløse,/tiggere og hvor de har disse hunde fra.ved også fra mit job i Socialforvaltningen at på herberger skal hunden ligge uden udenfor, hvilket bare den tanke, ville gøre at man aldrig ville sælge en hund til en hjemløs.

  • #138   12. sep 2016 Lenschow

    Der er også gratis dyrlæge i København.


  • #140   12. sep 2016 Der er dyrlæger der til ser hjemløses hunde gratis i KBH smiley de kommer bare ikke altid afsted.

    Og så bliver jeg simpelthen nød til at opponere mod den slags "overflade" oplevelser....for som jeg skriver tidligere, så foregår der SÅ meget under overfladen man ikke ser når de "bare samles og drikker på en offentlig plads" det ser jo for f***** faktisk helt vildt hyggeligt ud. Og jeg troede helt ærligt selv, heller ikke det var så slemt...men facaden krakelerer ekstremt hurtigt hvis folk tog sig tiden til rent faktisk at ville se bag den...men det er de færreste (mere eller mindre underbevidst) villige til.
    Og DET er egentlig problemet, for man fikser ikke et problem ved at benægte det er der, men det er så meget nemmere at tro det er glade kompetente mennesker der bare har valgt systemet og et tag over hovedet fra. End det er at indse den barske sandhed om hvordan systemet svigter sine svageste og der egentlig ikke er noget man kan gøre -andet end at smide noget tøj eller en mønt efter dem. (Og gør det endelig!!! det gør hverdagen bedre, men ikke deres situation)

    Mht. indsamlingerne...så ja, det ER godt, men forestiller i jer at de kommer forbi enten hver eneste dag så hunden får mad...at de slæber rundt på et dækken og alt andet tilbehør til hunden året rundt...eller bare foder til mere end en dag...en sæk?...de er hjemløse...! og langt de fleste af dem har kun hvad der kan være i en rygsæk...og det er vist naturligt nok den ikke er fyldt op med hundens ting.
    En af grundene til at mange af dem er blevet hjemløse er jo netop at de ikke har formået at leve en struktureret tilværelse og kunne møde op kontinuerligt til ting.


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #141   12. sep 2016 Jeg tror at hundene har det fantastisk. Selvfølgelig er der sikkert brådne kar imellem, men det er der også ved folk med tag over hovedet. Jeg tror i de fleste tilfælde sætter de hundenes behov over deres egne, fordi det er deres eneste "tro følgesvend". Og så synes jeg generelt at hundene er mega velopdragne.

  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #143   12. sep 2016 Jeg tror desværre ikke at man tjener særligt meget uden for systemet.

  • #145   12. sep 2016 at man sætter over egne behov betyder jo ikke at man kan give dem alt

  • #146   12. sep 2016 Man får gratis mad, gratis tøj og sko, gratis medicin og gratis bad og andre hygiejne ting....og gratis tag over hovedet....
    Så er det altså også begrænset hvad man skal tjene for at forsørge en hund oveni...medmindre man altså lige skal sørge for sit misbrug først smiley


  • #147   12. sep 2016 hvis man har et misbrug, det er der jo ikke dem alle der har.

  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #148   12. sep 2016 Nej, jeg tror desværre ingen af dem har det særligt godt om vinteren. Jeg tror ikke de har råd til loppe behandlingen selv, men håber at dyrlægerne hjælper dem med det. Jeg hilser tit på de hjemløse ved Nørreport Station, og det er altså de sødeste og mest velopdragne hunde(tit uden snor) der hænger ud ved siden af dem.

    Grunden til at jeg siger at de sætter hundenes behov over deres egne er bare at det er deres eneste livline. Folk der ikke magter struktur forsømmer altså tit sig selv før de forsømmer andet.


  • #149   12. sep 2016 Nej...ikke dem alle...men de fleste smiley

    Nå ja og så modtager de faktisk så godt som alle sammen kontanthjælp eller andre ydelser, der bliver måske fra tid til anden lukket for udbetalingerne, men gadejuristen og gadeplansmedarbejderne er rigtig RIGTIG gode til at sørge for at det ikke sker eller bliver ophævet.

    Claudia -de forsømmer også de hunde...jeg har også smilt og syntes det så fint ud på nørreport, men som jeg skriver længere oppe, det er et meget overfladisk blik på et liv levet af folk med ekstreme psykosociale problemer i nogle stunder hvor det ser godt ud...


  • #150   12. sep 2016 Under alle omstændigheder, når man står med et kuld hvalpe, der skal sælges, er det vigtigste altså at få det bedst mulige hjem til hver af dem. Det overskygger altså en hver tanke, om hvorvidt det er synd eller uretfærdigt, at der er nogen, der ikke kan få/købe en af dem.

    Det kan være svært nok at sikre sig, at de mennesker, man sælger til, lever op til den forventning, man har til dem, og det indtryk, de har gjort. Heldigvis gør de fleste det, men selv med grundig screening osv., vil en del af dem være forholdsvis fremmede. Hvorfor i al verden skulle man tage den ekstra risiko at sælge til en, der ikke har styr på sit eget liv, ingen bolig, muligt (sandsynligt) misbrug ?

    Hos mig er der folk, der bliver sorteret fra, og de hjemløse vil være en del af den gruppe.


  • #151   12. sep 2016 Claudia -uanset hvor meget de måtte holde af hunden og uanset at den er en tro følgesvend og alt det andet, der lyder så pænt, så er virkeligheden, at har man et misbrug, så udsætter man altså ikke lige stofferne, fordi Fido ellers skal vente med mad til i morgen eller overmorgen.
    -bare spørg en mangeårig storryger, der er løbet tør for smøger og er på røven. Ganske mange af disse springere hellere frokosten en smøgen over,,, og dette bliver altså ikke bedre, når det er stoffer eller alkohol man er afhængig af.

    Og kender du alkoholikere eller misbrugere, så ved du sikkert også, at de ikke nødvendigvis er super sjove at være sammen med, når først stoffer/alkohol går ind og hjernen ud... heller ikke selvom de ellers er dejlige mennesker i ædru tilstand.

    Og virkeligheden er nu engang den, at rigtigt mange af dem, der bor på gaden HAR misbrug af den ene eller anden art... bestemt ikke dem allesammen, men mange af dem har.

    Rigtigt mange af dem har også ubehandlede psykiske lidelser -ikke at man ikke kan have hund, blot fordi man har en psykisk lidelse, men har lidelsen et omfang, så man er endt på gaden, så ville jeg altså helst ikke være hund hos vedkommende.. heller ikke selvom det er et dejligt menneske, der noget af tiden tager sig godt af hunden.

    Der er jo altså en grund til, at kommunen ofte blander sig, når en misbruger eller meget psykisk syg får børn -man frygter at de ikke kan tage vare på barnet. Børn og hunde er naturligvis ikke det samme, men nogen af problemerne med at tage vare på dem er.


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #153   12. sep 2016 Jeg synes bare at man skal passe på med at generalisere. Og selvfølgelig skal hundene ikke vanrøgtes, det synes jeg forøvrigt heller ikke, jeg har skrevet nogle steder at jeg mener.

  • #154   12. sep 2016 Claudia -jeg mener nu ikke jeg generaliserer. Jeg skriver netop at nej, det er ikke ALLE hjemløse der er misbrugere og/eller har psykiske lidelser. Men fakta er at MANGE af de hjemløse er endt på gaden pga. misbrug og/eller psykisk lidelse. Og så længe de har de problemer der har sat dem på gaden, vil jeg dælme ikke sælge en hund til dem.
    Og selv hvis vi ser bort fra både misbrug og mentalt helbred, så er rammerne der altså ikke til at have hund, hvis man bor på gaden. Det er en usikker tilværelse for en selv og i høj grad også for den hund man måtte have.


  • #156   12. sep 2016 Så man må¨kun generalisere hvis det er en positiv generalisering?

    "Jeg tror at hundene har det fantastisk. Selvfølgelig er der sikkert brådne kar imellem, men det er der også ved folk med tag over hovedet. Jeg tror i de fleste tilfælde sætter de hundenes behov over deres egne, fordi det er deres eneste "tro følgesvend". Og så synes jeg generelt at hundene er mega velopdragne. "

    smiley


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #157   12. sep 2016 Nej, man skal forsøge at lade være. Ellers ender man med at stå i stampe og ingen vegne komme i sin meningsudveksling. Vi står på hver sin side af diskussionen og argumenterer for to sider af samme sag. Det bliver lettere hvis vi undlader at komme ord i munden på hinanden, også mere tidsbesparende endda. I siger at ikke alle skal have lov at have hund, og det er jeg fuldstændigt enig i. Jeg siger ikke at avlerne fuldstændigt ukritisk skal sælge til gud og hver mand. Jeg siger bare at vi ikke skal nægte alle at have hund.

  • #158   12. sep 2016 Jeg har bare virkelig svært ved at se hvordan en mening fra en der ser dem i forbifarten på Nørreport, kan have et mere reelt indblik i de hjemløses liv...end dem der sørger for dem dagligt. Jeg synes det svarer lidt til at du fortæller mig hvordan mit liv er, ud fra ti minutters møde ved en festlig lejlighed -og det synes jeg faktisk er essensen af generalisering på den helt forkerte måde.

    Selv hvis det var tilladt, ville jeg ikke engang have min hund med på besøg på mit job. -Ikke fordi det er dårlige mennesker, men fordi det ofte er ekstremt tilspidsede situationer og perioder de gennemgår og så er hensynet til andre -mennesker, dyr eller bare døde ting, ret lille.

    Og jeg holder meget af de mennesker jeg arbejder med. Det er skønne mennesker! De er ikke onde og de fortjener alt godt i livet. Men det ændrer ikke på at deres situation ikke levner overskud til nogle ting...eller at man skal passe på med at støtte dem i en retning der faktisk er skadelig for dem på sigt, selvom det lige nu og her sikkert er en løsning.


  • #159   13. sep 2016 https://www.dr.dk/tv/se/pov-iii/pov-iii-hjemloes

    Og man skal lige holde sig for mente at det er en af de mere velfungerende individer, som rent faktisk formår at have meldt sig til dette og er blevet udvalgt.

    Man kan med fordel bemærke at han:

    -"man får ikke solgt noget medmindre man virker positiv" -og hvordan hans attitude mærkbart ændrer sig som han træder ind på nørreport

    -hvordan han behandler sin hund...alt efter hvor meget overskud han har lige i situationen. (og han selv på et tidspunkt siger at han "er ved at blive ligeglad med alting -selv "ham der"") og han er altså pt "kun" alkoholiker.

    -Humøret svinger enormt, og miljøet gør det samme, venskaber svinger fra sekund til sekund og relationerne kan gå fra kærlige og venskabelige til voldsomme på sekunder. Der er også hvis man lægger mærke til det, en kort bemærkning der fortæller om hvordan selv noget så godt som hjemløseavisen kan udløse "hændelser" mellem de hjemløse fordi der er en territorieindeling.

    -hunden er ikke med ham konstant...hvor er den henne imens?

    Han er for mig ikke helt repræsentativ som hjemløs og sammenlignet med at folk -samt omgivelserne viser altid en pænere side på kamera så skal man altså lige tage sine egne fornuftige forbehold

    ...men ville folk helt seriøst finde sig i at deres hund blev behandlet sådan som hans gør?....ligemeget hvor sund og glad den ser ud når den leger med de andre hunde på diverse steder? smiley


  • #160   13. sep 2016 Tak for linket Obster, det var virkelig spændende at se! Jeg bed især mærke i hvordan han talte til sin hund, ofte lød det som om, at den irriterede ham meget.

    Men også det med at den ikke var med hele tiden. Hvor søren har han så gjort af den?

    Hvis det er et reelt billede af hvordan en gennemsnits hund hos en hjemløs behandles, så vill jeg ikke ønske det liv for min hund. Nej, han er ikke voldelig overfor den, men han virker heller ikke glad for den. Det må også være hårdt for den, at befinde sig ude i det vejr hele tiden.


  • #161   13. sep 2016 Et liv på gaden ville jeg hverken ønske for noget som helst menneske eller dyr.

  • #162   13. sep 2016 Meget apropos dette emne, så så jeg et indslag i nyhederne her til aften, der handlede om den såkaldte "sosiolance", hvor man bl.a så at de hentede en hjemløs v. Nørreport, med et dårligt knæ.
    Der lå en stor hvid hund, ved hans fødder, mens de snakkede med ham. Aner ikke om det var hans hund, men kunne ikke lade være med at tænke på, hvad der skete med hunden, mens han blev kørt på hospitalet ?


  • #163   13. sep 2016 Jeg så ham og hunden på Nørreport flere gange i sidste uge. De sad sammen med en flok hjemløse og deres hunde. Så mon ikke de andre har "passet" hunden mens han var væk. Da jeg så hunden i sidste uge, var det et ynkeligt syn, det var næppe kun overvægten, der var problemet.

  • #164   13. sep 2016 Amalie jeg synes egentlig der bliver revet ret meget i den snor, især i forbindelse med ting som hunden tydeligvis ikke var trænet til, men som det blev forventet den bare forstod og skulle tage hensyn til at han fandt irriterende.

    Og på et tidspunkt er den revet uden for billede og jeg hører et dulmt dunk som jeg selvfølgelig ikke kan sige med garanti er et spark.

    ....men det er altså den adfærd han viser mens han er på tv og ved alle kigger.

    Og det er ikke bare ham, jeg ser det ofte, den der pludseligt hårde ageren når livet bliver for tungt, og det gør det ofte og svingende i løbet af en dag. Når problemerne overvinder overskuddet.

    Jeg tror bestemt han er glad for den hund...meget ....men relationer, overskud og indlevelsesevne i andre mennesker som dyr...kan svinge meget i livet på gaden.

    Ann-Marie...forhåbentlig tænker sociolancefolkene på hunden i det tilfælde smiley de plejer at være rigtig søde og kompetente.


  • #165   13. sep 2016 Hele essensen af problemet er jo netop, at de hjemløse ofte slås med psykiske problemer og/eller misbrug. Er ikke i tvivl om at de elsker deres hunde, når alt går godt, men når de har nedtur/abstinenser, hvad så ?
    At leve på gaden, er et hårdt liv, både for hund og menneske. Dejligt at de hjemløse kan få hjælp til diverse, men jeg er heller ikke i tvivl om at det ofte er hunden, som bliver den store taber, når tingene går galt smiley
    Men dejligt at se, at de hjemløse var glade og trygge ved socialancen, håber at det tilbud får lov til at fortsætte !!


  • #167   14. sep 2016 Obster, det med snoren har du helt sikkert ret i. Der blev hevet alt for meget rundt i snoren, men jeg lagde ikke mærke til det, som kunne lyde som et spark. Hvis det er tilfældet, burde han slet ikke have den hund.. Ja, gad vide hvordan han så opfører sig, når der ikke er kamera på?

  • #168   14. sep 2016 Jeg tror at grunden til at de hjemløses hunde ofte er meget velopdragen, er fordi de bliver opdraget med hård hånd.
    Jeg har set hjemløse tale grimt til deres hund, men udover det er det bare en fordom jeg har, så jeg kan tage fejl.


  • #169   14. sep 2016 Jeg tror vi alle kender til det der med at lunten bliver kortere sammen med overskuddet.
    Og de har ærligt problemer vi end ikke kan forestille os. Der er ekstremt meget vold på gaden, folk bliver bestjålet og livet er generelt bare hårdt.

    Sidst jeg så tallene hed den ca. 1/3 hjemløse pga. økonomiske problemer 1/3 pga misbrug og 1/3 pga. psykisk sygdom...

    Dertil skal man lige holde sig i mente at både misbrugere og en meget stor del af de psykisk syge har anosognosi (altså manglende sygdomserkendelse). Så der er en meget stor margen der vil benægte både psykisk sygdom og/eller misbrug.
    Og så er langt de fleste der udelukkende er hjemløse pga. økonomiske problemer -ikke gadehjemløse som vi ser dem. De bor på sofaer hos venner og familie eller evt. herberg.

    Og så er der et helt tredje aspekt;
    Ved at have en hund så forhindres den hjemløse faktisk ofte i at tage vare på sig selv, i måske at få en vej ud af hjemløsheden osv.
    Misbrugsbehandlingssteder, mange væresteder, varmestuer, herberg tillader ikke hunde...det samme gør sig gældende for fixerum, sundhedsrummene, og jeg ved ikke med mange af de hjælpende organisationer...sociolancen gør ikke, den blå bus mener jeg heller ikke, gadejuristen og gadeplan ved jeg heller ikke.
    Og det er i hvert fald helt sikkert at kommunen IKKE tager hensyn til husdyr når der bliver uddelt boliger...

    Det bliver en tungtvejende krykke...og lidt som at ja..."p**** i bukserne for at holde varmen..." med en hund. Det hjælper i hvert fald ikke den hjemløse på sigt i mange tilfælde.

    For ja..de elsker deres hunde -det benægtes ikke, heller ikke selvom de ikke altid kan tage vare på dem, eller de nogle gange bliver besværlige, eller får et lag tæsk eller andet....så elsker de dem jo på den måde de formår....


  • #170   14. sep 2016 Amen Obsternasig !!!

  • #172   14. sep 2016 Heid: Det er muligt at fjernadoptere en gadehund i Spanien, som er uegnet til adoption (af den ene eller anden årsag).

  • #177   21. sep 2016 Jeg synes den er svær.. For skulle jeg forære min hund til en hjemløs, ville jeg være sikker på at personen ikke havde et misbrug af den ene eller den anden kaliber og var aktiv i form af at prøve at tjene lidt penge ind til hund og ham selv.
    Jeg ville nok også lave en aftale med personen om, at hvis der skete noget med hunden, så skulle han på en eller anden måde kontakte mig, for jeg ville nok ikke kunnet lade være med at træde til, hvis der opstod noget, som den hjemløse økonomisk ikke kunne klare. Kærligheds mæssigt, er jeg absolut ikke i tvivl om at hunden ville få det som blommen i et æg, og det er derfor den er svær. Men jeg kunne sagtens finde på det, så længe jeg stadigvæk kunne følge hunden og træde til når/hvis der opstod noget.


  • #178   21. sep 2016 Man kan nu engang ikke leve af kærlighed, så jeg synes faktisk ikke den er ret svær. Det handler jo ikke om hvorvidt en potentiel køber vil elske hunden, men om, om de kan give den de ting den har behov for, herunder alt fra ikke for meget alenetid til mad og dyrlægebesøg ved behov (og det uanset om man er hjemløs eller ej).
    Der vil være folk med bolig, der ikke kan leve op til disse ting -f.eks. fordi hunden vil blive ladt for meget alene i en travl hverdag med børn og arbejde, og så skal de jo bare ikke have hund fra mig (hvis jeg da opdrættede). Men jeg kan næsten med sikkerhed sige at ingen af de hjemløse vil kunne opfylde de krav jeg ville stille til et fornuftigt liv til hunden. Et af de helt basale er tryghed -det er en ganske utryg hverdag for en hjemløs hund (også selvom ejer selv hverken misbruger eller har psykiske problemer). Det er jo ikke til at vide om der er tag over hovedet når det er - 15 grader udenfor, en skal være ok med at leve blandt folk der er skæve/fulde osv. også selvom ejer ikke selv er det osv.


Kommentér på:
At sælge hund til en hjemløs

Annonce