Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Mount 7 lamps to the ceiling 800 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sygdomsfri race
  • #2   15. sep 2016 Nej men der findes racer der er sundere end andre og som sjældent bliver syge.

• #5   15. sep 2016 Jeg tænker også mynder.
    Whippet feks.
    Hos dem hedder levetiden feks. 12-15 år.

• #6   15. sep 2016 Jeg tænker ikke vi skal have andet end en cavalier, når vi på et tidspunkt er klar til en ny hund.. Det skulle da lige være en golden, men de er bare så store og heller ikke ligefrem de sundeste.. Min mand er vild med beaglen, men har fået ham snakket fra det og forklaret hvor meget den skal aktiveres, ikke kan gå frit osv.. Men blev bare lige nysgerrig..

• #7   15. sep 2016 Østrigsk Pinscher .... -----> " Den har ingen racespecifikke sygdomme. "

http://www.ostrigsk-pinscher.dk/

Læs om den på siden jeg linker til ... der står alt om den ..... Det er en dejlig og sund hund

Her er et billede af min KALLE ... han er 7 måneder nu

profilbillede
  • #8   15. sep 2016 Hvad men en blanding?

• #10   15. sep 2016 hvad med en pincher race? tænker selvfølgelig ikke på en pincher præcis, men de forskellige hunderacer der findes inden for pincher gruppen, som fx. DSG, eller en terrier? det er da heller ikke tit de fejler noget, og de er både aktive men kan også være rolige smiley

• #13   15. sep 2016 til overgaards forsvar kan en blandings hund godt være sund smiley
    min mops/chi blanding er sund fordi han er en blanding og ikke har mistet næsen, han har en snude. men en raceren kan jo også være sund smiley
    det kan da være hun lufter tanken om at få en anden race? måske hvis der er en anden hun falder for jo smiley

• #15   15. sep 2016 Jeg lavede tråden af ren nysgerrighed, som jeg også skriver længere oppe.. smiley Jeg kom bare til at tænke på, om det egentlig fandtes..

• #18   15. sep 2016 Okay smiley
    Jeg synes bare at jeg havde hørt at blandinghunde skulle være fri for de fleste avelige sygdomme.

Så det troede jeg jo bare smiley

• #21   15. sep 2016 Nanamusen mine veninde der have en mops/shitzu blanding den var det så syg, den kunne sagtens trækkevejret, men så havde den hårsækmider, og ende med epilepsi.

Min blandning ag en Tibbe og pomeranie blev aflivet pga en over revet ledbånd pga hun rullede med kun den ene forben ellers fejlede hun ikke noget.
    Og kender mange blandninger der fejler rigtig meget lige som race hunde kan fejle noget.

• #22   15. sep 2016 Det lyder helt hen i skoven at en blanding skulle være sundere, og hermed fri for race relateret sygdomme.
    Hvad skulle begrundelsen være ? at det er en BLANDING ? og hermed ikke en race ?

Hvis man tager en EB og blander den med en boston, eller mops, så er man hermed fri for de race-ralateret sygdomme der er netop ved de nævnte racer ?

Jeg tvivler grumt på at det er et faktum.

• #24   15. sep 2016 Den oprindelige Grønlandshund har sjældent sygdomme. Det er af den simple grund, at hundene skydes hvis de fejler noget, og dermed indgår kun de absolut sundeste og stærkeste individer i avl.
    Ret voldsomt, men effektivt.

• #25   15. sep 2016 Har du kigget på kennel Workmate, TS?

• #27   15. sep 2016 prøvede ikke at påstå blandings hunde er mindre syge end racerene, siger bare det er ligeså sandsynligt at en blandings hund er sygdoms fri som en raceren, og så kom jeg med et eksempel på Mogens fordi han netop er en sund blandings hund, det var ikke for at påstå renracet er mere syge smiley

som mange siger kommer det an på forældrenes gener og det gør det jo uanset hvilke to hunde man parre smiley

• #29   15. sep 2016 #25
    Nej, for er ikke ude efter at finde en "ny" race.. Var som sagt bare nysgerrig..

• #32   15. sep 2016 altså jeg er jo i den mening om man har tavleløse eller ej så skal hundende tjekkes i hoved og bag før de sælges, så det kan dokumenteres med eller uden stambog hvilke resultater hunden har fået på forskellige områder, såvel som hvalp og mor smiley
    hvis bare alle gjorde det så havde man jo et ligeså fint sundheds overblik over blandings hunde som race rene smiley

• #35   15. sep 2016 det kan man da? (altså bruge det til noget) hvis man har sygdoms tjek fra forældre, samt bedsteforældre osv osv. ligesom man har med hvalpe der har tavle, så har man jo netop muligheden for at se mulige sygdomme, også hvis der er sygdomme der springer generationer over.
    stamtavlen fortæller jo lidt om hvor hvalpen kommer fra, forfædre samt sygdoms historie.
    hvis der bare havde været regler for at ALLE hunde skulle have stamtræ samt sygdoms historie i familien, så vil man vide de ting med eller uden stamtavle.
    du kan jo tjekke for de samme ting om hunden er ren eller ej smiley

• #37   15. sep 2016 hvad? jeg forstår overhovedet ikke hvad du skriver eller hvor du har det du siger fra?
    Har da aldrig sagt at man skal være ligeglad med tavlen?
    hvis man gerne vil gå til udstillinger og hvad man ellers bruger tavlen til så skal man da købe en hvalp med tavle?
    man skal da også købe en tavle hvis det er efter ens ønske? jeg bestemmer da ikke hvilke slags hunde folk skal købe..!
    har aldrig sagt blandings hunde er sundere?
    forstår ikke det sidste du skriver?
    man skal jo tjekke både far og mor inden de skal til at parre? samt gerne når tæven har født, det er da helt op til individet om de ønsker at lave blandings hunde, jeg vil bestemt ikke blande mig i hvad racer folk fortrækker, rene eller ej.
    har bestemt heller aldrig påstået man bare skal få kuld fordi det er sjovt? det er hårdt arbejde og det kræver en seriøs person at få små hvalpe, det er jo ikke som at købe en ny telefon.
    please Majbritt du er nødt til at læse hvad der bliver skrevet og ikke fortolke det på ekstreme måder?

• #39   15. sep 2016 har læst at Løwchen skulle være en ret sund race

• #40   15. sep 2016 Regler er ikke dårlige overhovedet, det kan godt være du er af den overbevisning at alle avler med gode hensigter, men det tror jeg nu ikke altid er sandt.
    Jeg tror hvis der kom regler omkring man skal få testet sin hund inden den skal i avl, ligegyldigt hvor mange gange og hvilke racer, så ville det for det første skære ned på u-seriøse hunde avlere samt give alle købere en sikkerhed for hvad sin hvalp kommer fra og hvilke sygdomme der løber i familien og i racen generelt. hvad ville være så dårligt ved det? det vil bare give alle hundeejere en sikkerhed.

• #41   15. sep 2016 Jeg tror snarere, at de regler ikke ville blive overholdt. Hvem hulen skulle tjekke at hr. og fru. Hansens utestede tæve ikke kom for tæt på naboens utestede hanhund ?

Der er jo en grund til at det er de stambogsførende organisationer, der kan stille krav. De udsteder jo ikke stamtavler uden bevis for de krævede sundhedstest for hver enkelt race. Hvem skulle styre det for ups kuld m.m.?

• #43   15. sep 2016 Pharaohen er ret sund. Der dukker nogle få ting op i ny og næ, eks. sart hudog epilepsi, men helt overordnet set er der ikke nogle store, altoverskyggende problemer, og den forventede levealder er høj, op til 14 år, men har set en del blive ældre.

• #44   16. sep 2016 Bare lige en lille detalje: Det er ikke alle racer det overhovedet vil give mening at have alle mulige sundhedsresultater på. De vil ikke vise et rygende hattefis smiley
    Fx. min egen terrier-race: Irsk Terrier har to kendte arvelig sygdomme. Begge sygdomme er ret sjældne - både i hele hundepopulationen og i racen. Det er recessivt arvelige sygdomme. Dvs. de kan ligge gemt i generne i mange mange mange generationer uden at komme til udtryk. Den ene sygdom har vi fx ikke set tilfælde af siden engang i firserne i europa. Den anden dukke der en enkelt op af i ny og næ. Der er ikke nogen fx gentest, der kan afsløre sygdommene før de bryder ud. Den ene sygdom dukker op mens hunden er ung og derfor er det ret nemt at udelukke individer, der er ramt, fra avl. Den anden sygdom er mere lumsk og viser sig ofte først ud når hunden er 5-7 år gammel og dermed kan have været anvendt i avl.
    Racen lider ikke af skeletproblemer som fx HD, AD eller OCD. De har heller ikke øjenproblemer, hudproblemer osv. Typisk har man en god og sund hund, der ikke giver andledning til ret mange dyrlægeregninger ud over vaccinationer i 13-15 år. Racens held er at den aldrig har været særlig populær. Den laves af entiutiaster for entiutiaster. Laver man dårlige hunde skal man ikke regne med at komme af med flere kuld.
    ALLE race, alle individer, bærer rundt på et antal defekte gener. Det der er afgørende for om det er noget der er et problem er hyppigheden af defektgenerne i populationen. Mht schnauzer, pincher og terrier. Så er det sådan at de af racerne der er/har været populærer typisk har flere defekter end dem, der aldrig har været populære. Formegentlig af den simple årsag at popularitet nedsætter opdrætternes selvkritik.

• #46   16. sep 2016 Jeg er også en smule varm på Irsk Terrier. Jeg har været til et par Schweiss spor konkurrencer hvor der har været en enkelt. Skønne hunde. Og da min race bla har netop IT iblandet er det et nærliggende valg.

• #47   16. sep 2016 Prøv at læse om den Østrigske Pinscher , som jeg linker til i ... #7

• #48   17. sep 2016 Min race var (næsten) uden sygdomme før. Det giver sig selv, at man ikke kan bruge en syg hund i de funktioner, racen er avlet til, og derfor blev de skilt fra.
    Men racen er blevet meget populær i de senere år, og med dét er der dukket flere og flere sygdomme op.
    Hvor gamle mushere kun beskriver problemer som HD (hvilket er normalt for store, aktive racer at fejle i et bestemt, mindre omfang) samt enkelte øjensygdomme; så står racen nu med problemer som patella luxation, allergi, grå stær, hypothyroidisme og epilepsi.
    Man skal kende sine linjer og se sig rigtigt godt for!
    At blive populær, gavner ingen race!
    Racen er stadig en sund en af slagsen, men der er mange flere ting at være opmærksom på nu.

Udover at sygdomsbilledet er ændret, ser vi også tiltagende adfærdsproblemer og omplaceringer, simpelthen fordi racen købes af ikke egnede mennesker; mennesker der slet ikke er opgaven parat.

Kommentér på:
Sygdomsfri race

Annonce