2.362 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
26 Svar
Sygdomsfri race Sygdomsfri race
Findes det? Altså en hunderace, som er fri for arvelige sygdomme?
0 synes godt om
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
Whippet feks.
Hos dem hedder levetiden feks. 12-15 år.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.420
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 10.945
http://www.ostrigsk-pinscher.dk/
Læs om den på siden jeg linker til ... der står alt om den ..... Det er en dejlig og sund hund
Her er et billede af min KALLE ... han er 7 måneder nu
dec 2014
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 458
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 207 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
mar 2016
min mops/chi blanding er sund fordi han er en blanding og ikke har mistet næsen, han har en snude. men en raceren kan jo også være sund
det kan da være hun lufter tanken om at få en anden race? måske hvis der er en anden hun falder for jo
apr 2012
dec 2014
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 458
Jeg synes bare at jeg havde hørt at blandinghunde skulle være fri for de fleste avelige sygdomme.
Så det troede jeg jo bare
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
Min blandning ag en Tibbe og pomeranie blev aflivet pga en over revet ledbånd pga hun rullede med kun den ene forben ellers fejlede hun ikke noget.
Og kender mange blandninger der fejler rigtig meget lige som race hunde kan fejle noget.
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.008
Hvad skulle begrundelsen være ? at det er en BLANDING ? og hermed ikke en race ?
Hvis man tager en EB og blander den med en boston, eller mops, så er man hermed fri for de race-ralateret sygdomme der er netop ved de nævnte racer ?
Jeg tvivler grumt på at det er et faktum.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.783
Ret voldsomt, men effektivt.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.919
mar 2016
som mange siger kommer det an på forældrenes gener og det gør det jo uanset hvilke to hunde man parre
apr 2012
Nej, for er ikke ude efter at finde en "ny" race.. Var som sagt bare nysgerrig..
mar 2016
hvis bare alle gjorde det så havde man jo et ligeså fint sundheds overblik over blandings hunde som race rene
mar 2016
stamtavlen fortæller jo lidt om hvor hvalpen kommer fra, forfædre samt sygdoms historie.
hvis der bare havde været regler for at ALLE hunde skulle have stamtræ samt sygdoms historie i familien, så vil man vide de ting med eller uden stamtavle.
du kan jo tjekke for de samme ting om hunden er ren eller ej
mar 2016
Har da aldrig sagt at man skal være ligeglad med tavlen?
hvis man gerne vil gå til udstillinger og hvad man ellers bruger tavlen til så skal man da købe en hvalp med tavle?
man skal da også købe en tavle hvis det er efter ens ønske? jeg bestemmer da ikke hvilke slags hunde folk skal købe..!
har aldrig sagt blandings hunde er sundere?
forstår ikke det sidste du skriver?
man skal jo tjekke både far og mor inden de skal til at parre? samt gerne når tæven har født, det er da helt op til individet om de ønsker at lave blandings hunde, jeg vil bestemt ikke blande mig i hvad racer folk fortrækker, rene eller ej.
har bestemt heller aldrig påstået man bare skal få kuld fordi det er sjovt? det er hårdt arbejde og det kræver en seriøs person at få små hvalpe, det er jo ikke som at købe en ny telefon.
please Majbritt du er nødt til at læse hvad der bliver skrevet og ikke fortolke det på ekstreme måder?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.873
mar 2016
Jeg tror hvis der kom regler omkring man skal få testet sin hund inden den skal i avl, ligegyldigt hvor mange gange og hvilke racer, så ville det for det første skære ned på u-seriøse hunde avlere samt give alle købere en sikkerhed for hvad sin hvalp kommer fra og hvilke sygdomme der løber i familien og i racen generelt. hvad ville være så dårligt ved det? det vil bare give alle hundeejere en sikkerhed.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.498
Der er jo en grund til at det er de stambogsførende organisationer, der kan stille krav. De udsteder jo ikke stamtavler uden bevis for de krævede sundhedstest for hver enkelt race. Hvem skulle styre det for ups kuld m.m.?
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.519
Fx. min egen terrier-race: Irsk Terrier har to kendte arvelig sygdomme. Begge sygdomme er ret sjældne - både i hele hundepopulationen og i racen. Det er recessivt arvelige sygdomme. Dvs. de kan ligge gemt i generne i mange mange mange generationer uden at komme til udtryk. Den ene sygdom har vi fx ikke set tilfælde af siden engang i firserne i europa. Den anden dukke der en enkelt op af i ny og næ. Der er ikke nogen fx gentest, der kan afsløre sygdommene før de bryder ud. Den ene sygdom dukker op mens hunden er ung og derfor er det ret nemt at udelukke individer, der er ramt, fra avl. Den anden sygdom er mere lumsk og viser sig ofte først ud når hunden er 5-7 år gammel og dermed kan have været anvendt i avl.
Racen lider ikke af skeletproblemer som fx HD, AD eller OCD. De har heller ikke øjenproblemer, hudproblemer osv. Typisk har man en god og sund hund, der ikke giver andledning til ret mange dyrlægeregninger ud over vaccinationer i 13-15 år. Racens held er at den aldrig har været særlig populær. Den laves af entiutiaster for entiutiaster. Laver man dårlige hunde skal man ikke regne med at komme af med flere kuld.
ALLE race, alle individer, bærer rundt på et antal defekte gener. Det der er afgørende for om det er noget der er et problem er hyppigheden af defektgenerne i populationen. Mht schnauzer, pincher og terrier. Så er det sådan at de af racerne der er/har været populærer typisk har flere defekter end dem, der aldrig har været populære. Formegentlig af den simple årsag at popularitet nedsætter opdrætternes selvkritik.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 400
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 10.945
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.783
Men racen er blevet meget populær i de senere år, og med dét er der dukket flere og flere sygdomme op.
Hvor gamle mushere kun beskriver problemer som HD (hvilket er normalt for store, aktive racer at fejle i et bestemt, mindre omfang) samt enkelte øjensygdomme; så står racen nu med problemer som patella luxation, allergi, grå stær, hypothyroidisme og epilepsi.
Man skal kende sine linjer og se sig rigtigt godt for!
At blive populær, gavner ingen race!
Racen er stadig en sund en af slagsen, men der er mange flere ting at være opmærksom på nu.
Udover at sygdomsbilledet er ændret, ser vi også tiltagende adfærdsproblemer og omplaceringer, simpelthen fordi racen købes af ikke egnede mennesker; mennesker der slet ikke er opgaven parat.
Sygdomsfri race