{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.137 visninger | Oprettet:

Hvad havde I gjort? {{forumTopicSubject}}

Advarsel: langt oplæg!!

Ja, jeg havde en lidt sælsom oplevelse på eftermiddagsturen idag.
Jeg kommer gående ude på Nordhavnen helt nede ved molerne, da den her sorte schæfer, som vi har set før, kommer med sin ejer. Jeg får Coco i snor så hurtigt, jeg overhovedet var i stand til, det er nemlig en hund, man IKKE går hen til. Den er meget aggressiv. Den er altid i kort snor og ejeren er god til at gå langt væk, når hun ser, man har hund med, så jeg har aldrig været ret tæt på dem, men idag ville skæbnen, at vores veje krydsede ved et meget smalt hjørne med havet på den ene side og en høj bygning på den anden.
Jeg blev stående, da jeg ikke vidste, hvad hun ville, havde det været en hvilken som helst anden hund, ville jeg have taget Coco tæt ind til mig, og placeret mig imellem hende og hunden, men den her hund ville jeg egentlig have det rarest med et lille hav imellem os, så jeg afventede ejers reaktion.
Hun råber så, om hun må udnytte situationen til træning. Min egen reagerer ikke på andre hunde, udover hun gerne vil lege, men hvis jeg sætter en træningssituation op, er fokus på mig, og vi havde fin tid, så jeg sagde jo, det måtte hun godt. Vi sætter os på en bænk, jeg placerer mig med ryggen til hunden og ejer og front mod Coco, da jeg alligevel gerne vil være imellem.
Men det der så sker, da hunden flipper (det gør den bare ved synet af en hund, så det havde jeg forventet) var, at ejeren gik i "militær-mode" om man så må sige. Hun råber meget specifikke ting, hun har tydeligvis godt fat og laver også noget (jeg kan ik se hvad) med en bold.
Hunden har herefter øjeblikke med ro, men hvor den så pludselig flipper igen, og det gentages.
Efter et stykke tid er hun i en position hvor jeg kan se lidt. Hunden er iført et alm kvælerhalsbånd og så sidder der oppe bag ørerne et pighalsbånd, som der hænger en kort grøn nylonsnor i. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror, ejeren tog fat i den grønne snor og "flippede" hunden rundt, når den lavede udfald, alt imens hun råber de her kommandoer (et mix af dansk og engelsk, hun talte engelsk til mig). Hun har så den her bold med snor, som hun smider 1,5m frem for sig og hunden skal så samle den op, men den er for fokuseret på Coco og jeg, så den gør det ikke. Ejeren fortæller, at den ellers har gjort fremskridt, at de her ting er noget hun har fra en super dygtig træner, og hun ikke helt forstår hvorfor det ikke virker nu. Jeg siger, at alt træning er op og ned, hunden kan have gode og dårlige dage og sådan. Efter lidt tid er hun passeret, og vi kan gå rundt om hjørnet og videre.

Men jeg kom så til at tænke på bagefter, om jeg skulle have sagt noget ift den her virkelig hårdhændede træning, som hun har fået at vide vil give gode resultater efter et par dage, eller om jeg bare skulle have ladet det stå til som jeg gjorde.. Det var svært at passere på stedet, så uanset havde jeg været nød til at vente til hun var passeret, men jeg føler måske lidt, at jeg har bifaldet træningen ved at "deltage" i den..?
Jeg tror ikke, jeg en anden gang siger ja til at stå model, der var flere gange, hvor jeg var nervøs for, om hun overhovedet kunne holde den, og jeg ville ende i slåskamp med hunden for at beskytte Coco...
Coco sad dog i d.7.himmel og fik hældt godbidder ned, så hun var på ingen måde nervøs el.lign! smiley

Men hvad, tror I, I havde gjort?


Kommentarer på:  Hvad havde I gjort?
  • #1   15. sep 2016 Hvis det er en person du ofte møder, kan du så ikke tage en snak med hende?

  • #2   15. sep 2016 jeg ville ikke blande mig i hendes træningsmetode, men jeg ville så heller ikke ligge hund til, hvis jeg vidste den anden var aggresiv

  • #3   15. sep 2016 Jeg kan ikke komme så tæt på, at man kan have en decideret samtale, tror jeg.. Idag var det tætteste, jeg har været, og de korte ord vi lige delte var med 5-6m afstand, imens hunden havde et roligt øjeblik, men pludselig sprang den frem og gjorde udfald igen...
    Jeg ser den ikke så tit, men jeg går helst steder, hvor der er få hunde og mennesker, det gør hun self også, så vores veje er krydset et par gange. Jeg tænker også, det er godt, at hun i det mindste prøver at arbejde på hundens problemer.


  • #4   15. sep 2016 Jeg var hoppet op og stå på bænken ... med min hund under armen ... ( tror jeg ) ... smiley ... og råbt ... NEJ ... Skrid !!! ........ Jeg ville i hvert fald ikke være " prøveklud " ... og det skulle min hund heller ikke være ... smiley

    Det må dælme ellers være en MEGET lang bænk ... hvis I begge satte jer på den ... og der var 5-6 meters afstand mellem jer ... smiley

    Men jeg har jo heller ikke stået i situationen... og håber heller ikke at komme til det .


  • #5   15. sep 2016 Hehe, jeg tror ikke, bænken havde gjort det store smiley Men det var nu ikke fordi, jeg sad og var bange, jeg var bare momentvis nervøs.. Måske også fordi det tog ret lang tid..

  • #7   15. sep 2016 Tak Isabelle, det giver alligevel lidt ro i sindet at vide at andre nok havde gjort noget lignende smiley

  • #8   15. sep 2016 Selvfølgelig vil man gerne hjælpe når man kan. Du kunne da ikke på nogen måde vide hvordan hendes træningsmetoder var. Men jeg kan sagtens forstå, at du har det lidt skidt over at have hjulpet træningen. Det ville jeg 100% også have haft. Men jeg tror langt de fleste gerne vil hjælpe smiley

  • #9   15. sep 2016 Jeg havde nok gjort det samme, det er skisme svært at føre en fornuftig samtale på så lang afstand.
    Jeg ville have ærgret mig over ikke at have kunnet komme med nogle forslag, og måske håbet på chancen en anden dag smiley

    Jeg har lagt hund til i lignende situationer før, men det har været planlagt.


  • #10   15. sep 2016 Ja, men det er nemlig præcis det, MLA, jeg har jo før mødt hende (men på meget længere afstand), og jeg har tænkt på før, at jeg virkelig gerne ville tale med hende om hundens problemer, men det er bare slet ikke muligt, med mindre jeg mødte hende uden hund, og så tror jeg ikke, vi ville genkende hinanden, og det hele ville virke virkeligt awkward smiley

    En anden ting er også, at jeg har aldrig mødt en så reaktiv hund, som den her, så jeg aner virkelig ikke, om det her er metoden i sådan en situation.. Men jeg ville virkelig gerne tale med hende om hendes begrundelser for at gøre, som hun gør. Jeg spurgte, om hunden havde haft nogle dårlige oplevelser, men hun sagde, at det var bare sådan, den race var, men nu har jeg jo altså mødt schæfere før, så det, ved jeg trods alt godt, er skævt.


  • #11   15. sep 2016 Måden er ikke at være voldsom overfor hunden ihvertfald, det kan umuligt overbevise hunden om at situationen er ok smiley

  • #14   15. sep 2016 Stik hende en flyer vedr. BAT-metoden næste gang smiley

  • #15   15. sep 2016 Malene: hvor kan man få fat i sådan nogle?

    Mine forældre bruger BAT til deres lille monster efter et kursus i det, jeg må indrømme, jeg ser slet ikke lyset ift den metode (udfra hvad jeg har oplevet med mine forældre), synes på ingen måde det er en metode som er anvendelig i et bymiljø? Men vil gerne læse noget om det, så jeg må vidst hellere få to brochurer, hvis de eksisterer smiley


  • #17   16. sep 2016 Ville du kontakte hende for at moralisere eller fordi du har en bedre (mere effektiv) måde at træne det på?

    Hvis det kun handler om moral, så synes jeg egentlig man skal blande sig udenom, så længe hunden ikke bliver misrøgtet.
    Og har man træningstips er det en ret god ide at vente med at dele dem til man bliver spurgt når det handler om fremmede og næsten-fremmede.



  • #18   16. sep 2016 Ingen af delene.
    Som jeg skriver, ville jeg, hvis jeg kunne komme tæt nok på til at have en samtale, hvilket jeg tvivler på, jeg kan, og dermed kommer jeg nok aldrig i samtale med hende, sprøge ind til hvorfor hunden opfører sig, som den gør, og i så fald ville jeg nok også spørge hende om, hvorfor hun har valgt de træningsmetoder, som hun har valgt.
    Min umiddelbare erfaring er, at folk som regel griber til den slags metoder, fordi "noget" skal der gøres, og så handler det mest om, at den første træner, de fik kontakt til, brugte disse metoder.
    Jeg moraliserer aldrig overfor folk, jeg samtaler med dem, hvis de har lyst, og hvis ikke, så er det det. Jeg har et par gange dog, når folk har svunget deres lille bomuldshund rundt i linen og derefter sat et knæ på maven af den, eller stået og løftet hunden i ørerne, så den skreg af smerte, tilladt mig at ytre mig om min mening med den type håndtering af hunde og derefter gået, for nej, det virker sjældent.
    Denne hund sagde dog intet til den hårde tilgang, nok fordi den var så meget oppe at køre, og som jeg også skriver, så er jeg ikke sikker på, hvad der foregik bag min ryg, men det lød voldsomt, og det, jeg rent faktisk så, var voldsomt.

    Som sagt er jeg slet ikke bekendt med så reaktive hunde, så jeg ved ikke, om dette er metoden, men jeg tvivler på, der ikke eksisterer metoder, som er mindre fysisk voldsomme ved hunden. Hvis jeg skulle råde hende til noget som helst, ville jeg stikke hende kontaktoplysninger på to virkelig dygtige trænere, jeg har erfaring med, og som jeg ved, har stor erfaring med problemadfærd med hunde.


  • #19   16. sep 2016 Der er ingen tvivl om, at det kan være svært at kommunikere med en hund af denne type og med denne adfærd.
    Derfor må man også ty til tydeligere kommunikation, det er klart.

    Jeg tænker, at hvis hun havde sin samvittighed med i det, hun gjorde, så kan du nok ikke forandre så meget på det.
    Det er hendes grænser, der tæller - og synes hun det er ok og virksomt, så tvivler jeg på, at hun vil skifte til anden metode.

    Man ved naturligvis aldrig...


  • #20   16. sep 2016 Det har du sikkert helt ret i.

    Men man kan jo håbe smiley

    Dog tror jeg helt ærligt ikke, at jeg nogensinde kommer så tæt på, at jeg vil kunne sige noget. Ikke før hunden bliver bedre, og i så fald har metoderne jo hjulpet og især her: hvorfor så skifte?


  • #21   16. sep 2016 Præcis...

    Det der med at flytte på folks måde at træne på, især hvis de oplever, det virker, det er dælme svært.
    Man kan også diskutere hvor grænserne går i forhold til det at blande sig - og dermed hvor grænserne for hvor hårdt det går for sig er helt forskellige fra person til person.

    Jeg håber at hun er blevet guidet til noget mindre hårdt inden hun har begivet sig ud i det der - men vi må se i øjnene, at der er nogen, der vælger de mere håndfaste metoder først, når de rådgiver...


  • #22   16. sep 2016 Ja...

    Jeg håber faktisk, det virker for hende, for jeg vil sige, den er decideret farlig, som den er nu. Men jeg er i tvivl, om det hjælper, for den er så meget oppe at køre, at det ikke virker til, at den ænser hende - hun hænger bare i den anden ende af snoren, om man så må sige.. Hun sagde noget hurtigt om, at det skulle virke i løbet af et par dage, så det bliver spændende at se, næste gang jeg støder på hende, om der er fremgang at spore.


  • #23   16. sep 2016 Det håber jeg på hendes og hundens vegne...

Kommentér på:
Hvad havde I gjort?

Annonce