{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.013 visninger | Oprettet:

Avl. hvad havde i gjort? {{forumTopicSubject}}

Hej

Eccola har pt ødelagt min plan for avl og udstilling mm. ved og komme i løb 2-3 måneder før hun skulle...

Plan var at hun skulle parres i denne løb tid (som først skulle være om 2-3 måneder) i og med hun har valgt og komme i løb nu så passer det virkeligt dårligt ind i mit arbejde (vi har et stort projekt kørende) så det skal vente til næste gang...

Men der har jeg bare 2 udstillinger jeg gerne vil til...

så nu tænker jeg om jeg skal vente helt til næste år forår, der bliver hun bare 4 år. og det er hendes først kuld. og syntes måske det er lidt sent. eller om jeg skal droppe udstillingerne...

hvad havde i gjordt...?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl. hvad havde i gjort?
  • #1   22. jan 2013 Har racen tendens til svære fødsler?
    Hvordan var hendes mor med fødslen - klarede hun det hele til ug ?


  • #2   22. jan 2013 Bergamasco har ikke problemer med at føde... men 4 år er stadig gammel for en første ganges tæve, syntes jeg at hører...

    Det er var morens 2 kuld og det klarede hun fint


  • #3   22. jan 2013 Burde hun ikke komme i løb igen om et halvt års tid?


  • #4   22. jan 2013 Ja, det er en sen alder (men er dog også kun en anbefalingsalder).

    Hvis racen generelt er god til selv at føde og andre komplikationer ikke er almindelige ville jeg godt turde vente.
    Hvis der endda er udsigter til at tæven kan trække en titel eller gode resultater hjem på udstillingen, så ville jeg nok vente.

    Så synes jeg så også man skal gøre hende den tjeneste at holde hende en super form smiley


  • #6   22. jan 2013 Jo det burde hun... men der ligger udstillingerne... smiley

    De 2 udstilling kan trække 2 championater i tyskland og et i Polen og evt 2 titler... hvis certet går til hende


  • #7   22. jan 2013 Jeg havde parret næste gang. Hvis hun går tom har du stadig en chance til

  • #8   22. jan 2013 ja, den er svær smiley
    kan hvalpene overdøve dine udstillingsabstinenser ,så sats på hvalpene... måske kommer det til at passe sådan at du stadig kan nå at tilmelde hvis parringen ikke virker første gang.... det vil jo være surt at stå om 1-1½ år og kun have en chance fordi hun ellers bliver for gammel... .

    ...for du har undersøgt alle alternativer om at få hjælp til kuldet/ hundesitter/ andre opdrættere der gerne vil tage over hvis det brænder på..... hvis du vælger at få kuld nu.


  • #9   22. jan 2013 Ja, stalkede hende lige smiley Jeg ville vælge udstillingerne så.. Det lyder måske overfladisk, men altså det ville gøre det "nemmere" for dig at sælge eventuelle hvalpe, og du viser at din tæve virkelig er værd at avle på. Altså hun er jo allerede DKCH, men en titel mere ville jo gøre godt smiley

  • #10   22. jan 2013 Certer og titler kan hun jo altid få! Første kuld hvalpe ville jeg prioritere højere!!!

  • #11   22. jan 2013 Jeg ville også droppe udstillingerne og lade hende få hvalpene i næste løbetid. Der kommer altid en ny udstilling, man kan gå til, hvorimod der ingen grund er til at øge ricikoen for en kompliceret fødsel, hvis det kan undgåes. En kompliceret fødsel er jo ikke bare til fare for hvalpene men da også tæven.

  • #12   22. jan 2013 Estrid... Hvalpe nu kunne nok godt lade sig gøre... men mit kennel mærke er ikke godkendt endnu heller... og vil gerne have det på plads... Samt faren først kan blive DKCH og SCH efter 4/4... samt arbejdet... så jeg syntes det er rigtiste er at vente til næste gang eller næste næste gang...

    Men igen Som Marietta Ceter og titler kan hun altid få...

    Line.. Hun har 4 titler nu smiley


  • Karin B
    Karin B Tilmeldt:
    jan 2008

    Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 101
    #13   22. jan 2013 Jeg ville vælge hvalpe frem for udstilling smiley Men hvis du ikke føler dig klar til hvalpe nu (pga. travlhed osv.) så er det nok bedre at vente til næste løbetid. Det er et stort arbejde at have hvalpe, og det kræver at man har det mentale og fysiske overskud til det smiley

  • #14   22. jan 2013 jeg ville vælge at parre hende i næste løbetid, så skid være med udstillinger, kennelmærke kan være på plads på det tid punkt

    du skal tage med i dine planer at parringen næste gang kan gå galt og forsøger du først om et år, ja så er løbet jo nærmest kørt.

    så buddet herfra er hvis ikke i kan i denne, så gør det i næste og glem de udstillinger


  • #15   22. jan 2013 Jeg ville gøre det nu, tilfældet af hun nu skulle gå tom eller noget...
    Udstillinger bliver ved med at komme og chance for titler... Det er bare min mening.


  • #16   22. jan 2013 i har nok ret... tager næste løbetid det er bedst smiley Så må jeg bare kører udstillingerne næste år smiley

  • #17   22. jan 2013 Hvorfor blev hun diskvalificeret på Sofiero?


  • #18   22. jan 2013 Fordi hun var i løbetid og bar hendes hale for højt...

  • #19   23. jan 2013 Okay

  • #21   23. jan 2013 Hvalpene bliver ikke bedre af moderens ekstra ch-titler. Dem kan hun altid få!! Se at få hende parret når hun løber næste gang. Tænker en bergamasco kun bliver smukkere med alderen (tænker udstilling).

  • #22   23. jan 2013 Louise, Det har du helt ret i smiley

    Jeg takker for jeres hjælp, jeg parre i næste løbetid.


  • #23   23. jan 2013 Det glæder mig. Tænk hvis hun går tom, så har du endnu en chance. Venter du og hun går tom, så er det på et hængende hår.
    Ja og så glæder jeg mig til at se de små smuksakker!!!


  • #24   23. jan 2013 Bliver man disket fr at være i løbetid eller have halen for højt? Hvis vores har haler som ikke helt er efte dommerens smag, så er det højest en præmieringsgrad lavere.

  • #25   23. jan 2013 Bergamasco lover _ Det lyder meget spændende med hvalpe smiley
    Så bliver de de første i DK?
    Louise - jeg synes, at have læst et sted, at der var flere opfattelser af, hvordan en korrekt haleføring er, da racen har været kuperet.
    Det kan godt være, jeg husker forkert :-),
    at det ikke var Sealyham´men, men er anden race?


  • #26   23. jan 2013 Inge: Ja der står i standarden at den skal bæres lige uden nogen form for krølle eller drejning. 9 ud af 10 har ikke lige haler og jeg har kun set helt lige haler hvis de er fixede - det går min grænse! De fleste tidligere kuperede racer, har individer hvis hale krøller og det er drøn svært at avle ud igen. Det er så gennemavlet men aldrig set da halerne tidligere har været kuperet. Det er ikke den problemstilling jeg hentyder til men mere om halen ligger på ryggen eller hænger (hvilket er meget atypisk for en Sealy) pga utryghed. Hvis en hund er utryg og har halen nede så giver det da ikke en disk selvom det ikke er racetypisk. Jeg går til træning med en smuk labrador og halen er helt lodret. Dette er da absolut ikke racekarakteristisk men jeg vil tro at en sådan hund vil få good men ikke disket. Jeg synes bare at det er meget strængt.
    Men måske var det fordi hun var løbsk. Er det ikke lovligt at udstille løbske tæver i Sverige?


  • #27   23. jan 2013 Bergamasco lover - At dit kennemærke ikke er på plads endnu behøver du ikke at tænke så meget over. De hvalpe du får før kennelmærket kan godt navneændres til dit kennelmærke senere. Det kræver blot, at det er hele kuldet, som får navneændringen og så et mindre beløb.

  • #28   23. jan 2013 dejlig beslutning.

    Jeg havde også parret ved næste løbetid, for skulle hun gå tom, hanhunden og hende ikke vil parre eller hvad der nu kan gå galt, så har du trods alt en mulighed mere i næste løbetid igen.

    Hvorimod venter du to løbetider med at parre, så bliver det svært etisk at forsvare at parre når tæven er over 4½ år gammel første gang.


  • #29   23. jan 2013 Louise - Tak for en god forklaring smiley

  • #30   23. jan 2013 Louise C..

    Du har helt ret, hun kan jo gå tom, Jeg glæder mig også helt vildt... og jeg er meget spændt på kulets størrelse, for hendes søskende her fået hhv 10 og 5 hvalpe..

    Ang dommeren du må gerne diske en Bergamasco med for høj hale, står i stadarten, meen jeg havde jo fortalt hende at hunden var i løbe tid, men det tog hun ikke højde for.. og så tror jeg også hun havde glemt forskellen på en bergamasco og en puli... Hun mente også at dreadlockene var for tykke, da de kun skulle være på størrelse med en lille finger..

    Så da hun blev disket kunne jeg ikke andet end grine... Rubins opdrætter var der også og hun syntes det var mindst lige så komisk... sådan er det stiller ikke for hende igen ihvertfald... hehe


  • #31   23. jan 2013 Inge R:
    Nej ikke det først, det først kuld var i 76 eller 78 kan ikke lige huske det... men siden har der ikke været danske hvalpe af racen.


  • #32   23. jan 2013 Tina A... Ja det ved jeg godt, men vil heller have det hele på plads end at lave en oversprings handling.

Kommentér på:
Avl. hvad havde i gjort?

Annonce