{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.222 visninger | Oprettet:

At lade en 7 mdr hvalp, få hvalpe. {{forumTopicSubject}}

Nu vil jeg spørge jer hvad det mest etiske korrekte er.

Hvis I har en kennel, og en af jeres hvalpe, enten en i skulle lægge til avlen, eller en i ikke har fået solgt.
I en alder af 7 mdr kommer den i løbetid, og ved et uheld bliver den parret og er med hvalpe.
Det opdages rimeligt sent, i drægtigheden.
Hvad gør man ?
Lader den få hvalpene og hjælper den så godt det er muligt ?
Får den til dyrlægen som fjerner hvalpene, ved evt kejsersnit ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At lade en 7 mdr hvalp, få hvalpe.
  • #4   15. sep 2016 Jeg så at det var slået op i Dmu, men det oprindelige indlæg hvor man kunne se hvilken kennel der var tale om, var desværre fjernet.
    Jeg ved hvem der slog det op og har skrevet privat til hende, håber hun svare mig, så man kan få af vide hvilken kennel der tillader den slags overgreb på en stakkels hvalp smiley

• #5   15. sep 2016 Jeg forstår simpelthen ikke hvordan det kan ske, en 7 måneders hvalp skal ikke have hvalpe, selvfølgelig skal det da afbrydes! Men hvordan pokker kan sådan noget ske??

• #8   15. sep 2016 Helt sikkert abort, alt andet er ikke i orden i mine øjne. Ved hunde kan man afbryde drægtigheden forholdsvis langt henne i forløbet.

• #9   15. sep 2016 Jeanette : Gider du lige åbne øjenene og læse hvad jeg har skrevet ? smiley

• #10   15. sep 2016 Skriver bare OMG og lader så være med at skrive mere..

• #11   15. sep 2016 er det så overhovedet en lovlig hund? mange af dem i dmu har jo racer der nu er ulovlige

• #13   15. sep 2016 Mig bekendt så skulle det være en kennel, så mon ikke det er lovlige racer ?

Det jeg læste var, at en dame havde smidt et indlæg op, om at nu skred hun fra gruppen, når man fik slettet et indlæg hvor man advarede mod en kennel, der havde ladet en 7 mdr gammel hvalp parre som nu skulle have hvalpe. og at Adminds i gruppen åbenbart gik ind for sådan noget siden de havde slettet hendes indlæg med den kennel.
    En enkelt forsvarede med at når nu det var en upser, og at tæven var langt henne i drægtigheden, ville det jo nok være det bedste at lade den få hvalpene, og så hjælpe den.
    Og en af Adminds skrev at man ikke måtte hænge nogen ud, ej heller den kennel.
    Derefter blev opslaget åbenbart slettet, og damen er ikke længere medlem, men jeg har skrevet privat til hende for at få af vide hvilken kennel det drejede sig om.

• #14   15. sep 2016 Jeg ved nu hvilken kennel det drejer sig om, men tror ej heller det må lægges ud her.
    Racen er SBT.

• #15   15. sep 2016 Vedkommende har givet Galastop til hunden, så der må jo have været tegn på drægtighed. Hvorfor man så ikke reelt undersøger hunden for drægtighed når den bor med en hanhund.. det kan jeg ikke komme med nogle logiske og/eller fornuftige forklaringer på.

• #16   15. sep 2016 Var det min tæve, der i så ung en alder var blevet drægtig, tror jeg at jeg havde valgt at fjerne hvalpe+livmoder. Nu har jeg intet ønske om at avle, men hvis jeg havde og min tæve var et lovende eksemplar af racen, kan det være at jeg ville tænke anderledes. I så fald ville jeg være i dialog med dyrlægen og hører vedkommendes anbefalinger.

• #17   15. sep 2016 Der sker så meget lort i vores race pt! dog mener jeg at tæven var ældre ved parring.

• #18   15. sep 2016 Trods tævens alder skal de hvalpe desværre nok blive solgt så let som ingenting, når det er den race, godt for hvalpene, men ingen næse til avleren.

• #21   15. sep 2016 Jeg syntes det er dybt uansvarlig, at lade så ung en hund få hvalpe. Er der bare den mindste risiko, for at hvalpen er blevet parret, burde enhver ansvarlig opdrætter/hundeejer straks få hunden til dyrlæge og give den en abortsprøjte. Opdrætteren må have vidst at hvalpen har været uden opsyn og der har været en risiko for, at den er blevet parret.

• #22   15. sep 2016 Hvis du er gammel nok til at begå kriminalitet, så er du også gammel nok til at tage straffen derfor. En god reaktionær tese, der med få justeringer kan overføres til hunde.
    I det hele taget en ganske praktisk og allround brugbar anskuelse

Åh, glemte lige smiley

• #24   15. sep 2016 Du tænker for naivt og simpelt smiley

En tæve er på ingen måder klar til, psykisk, at få og passe hvalpe før hun er over halvandet år gammel - store racer endda senere.

Det samme gælder mennesker. Hjernen er ikke færdigudviklet før midt i tyverne, og først da kan en kvinde rent faktisk tilsidesætte alle egne behov. Jeg var ret overrasket over det studie, for jeg troede hjernen var moden noget tidligere.

• #26   15. sep 2016 Jeg har en lille en herhjemme på 6 mdr. , jeg ville da på ingen måde lade hende gå til ende med en drægtighed og lade hende på hvalpene, det var enten abort sprøjten, eller fjernelse af fostre ved kirurgisk indgreb.

• #28   15. sep 2016 De fleste tæver er slet slet ikke klar selv om de går i løbetid som 5-7 mdr.
    Dana var ikke psykisk moden før hun var næsten 2 år, hun ville slet ikke kunne have håndteret inde i sit lille hovede at have hvalpe da hun var eks 10 mdr.

Nu skal hun så slet ikke have hvalpe, hun er så også snart for gammel til at få hvalpe, så er den skid ligsom slået ! smiley

• #29   15. sep 2016 Coroline: Af samme grund som nogle piger kommer i puberteten som 11-12 årig, selvom de ikke kan tage være på et barn.

• #30   15. sep 2016 Caroline : De fleste piger får også menses som 13-14 årige, og dem vil du da heller ikke kalde moden nok til at få børn eller ... ?

• #31   15. sep 2016 jeg læste i en bog for nyligt at det er mere og mere normalt at piger helt ned i 9-10 års alderen får mens

• #35   15. sep 2016 nej piger begynder at bløde i starten af pupeteten. kroppen er ikke fysisk klar der endnu, den skal først udvikles fra pige til kvinde som sker i løbet af pupeteten

• #38   15. sep 2016 Caroline har da en pointe og et spørgsmål. Hvorfor melder kroppen sig klar, hvis den ikke er det? Det ville jeg da også gerne høre et konkret svar på. Ikke et mennesketænkt irrationelt svar

• #39   15. sep 2016 Pia: Jeg har nu hørt om flere unge tæver der ikke gider at passe deres hvalpe eller ikke forstår det, så nej instinkerne tager ikke altid over.

Caroline: Bare fordi man kan skal man ikke. Hos vildhunde og andre beslægtet arter er det kun alfaparret som får unger. Hundene begyndte at komme oftere og tidligere i løbetid efter vi tæmmende dem og lavede selektiv avl. De hunderacer vi har idag, der har bevaret mest af deres oprindelse kommer ofte først i løbetid når de er over et år og derefter kun en gang om året.

• #40   15. sep 2016 kroppen er ikke klar bare fordi den bløder, den gør sig klar til at blive det.

• #43   15. sep 2016 Pia: Hvad vil du gerne hører?

Nu er alfa-/førerparret jo så heller ikke kun 10 måneder gamle.

• #52   16. sep 2016 Jeg mener ikke ulve eller vilde hunde bliver så tidligt kønsmodne som vores tamme hunde.
    De lever et andet liv, hvor de er på vagt efter fremmede, rovdyr og mennesker, hvor de skal på jagt efter mad, selv bygge huler osv. Der bruges dyrets energi anderledes.
    Det samme kan ses ved en undertrykt hund i en tam flok. Bruger dyret energi på overlevelse, er der ikke overskud til tidlig forplantning.
    Det ses faktisk ved mennesker også. Det er tydeligt at vores forbedrede levevilkår giver tidligere og tidligere puberteten, så børn faktisk kønsmodnes mange, mange år før de rent mentalt er klar til det.

• #53   16. sep 2016 Jeg fik faktisk en historie fra min gode ven her den anden dag, om en bekendt han havde. En havde passet hans tæve på en 8-9 mdr. Tæve stikker af, tæve bliver fundet. Ingen er specielt hundekyndige, og tæven var en den bekendte havde købt af af en nabo hvor den ikke havde det godt. Det viser sig at tæve er drægtig og han lader hende få hvalpene. Ifølge historien jeg fik fortalt var tæve en rigtig god mor, passede og plejede hvalpene og håndterede altså opgaven fint.
    Så det kan lade sig gøre at de kan overskue det. Såvel som det kan lade sig gøre, at en 14 årig menneskepige kan klare det.

At det så er vildt uetisk er en anden side af sagen. Jeg havde personligt nok også fået dem fjernet og steriliseret tæven samtidig.
    Igen, jeg ved ikke om jeg ville tage samme beslutning hvis det var som i Lis' eksempel, med en race der ikke var vildt mange af og en helt exceptionel tæve. Det er svært at sætte sig ind i når man har hund for hyggens skyld synes jeg smiley

• #55   16. sep 2016 Nej, den meget tidlige kønsmodenhed er en effekt af tæmningen. I naturen vil det - af flere årsager - være meget meget usansynligt at en 7 mdr gammel tæve bliver drægtig.
    Jeg kender faktisk en opdrætter som der skete sådan et uheld for (tæven var 8 mdr på parringstidpunktet). Det sort sort uheld. Alligevel valgte de at få kuldet (DKK stambob). Det fortrød de bagefter; det havde været et ret stort arbejde for tæven var psykisk ikke klar og gad ikke rigtigt hvalpene. Og efterhånden som hvalpene blev voksne blev det klart at de havde manglet et eller andet i deres tidlige opvækst; det blev aldrig gode hunde. Mentalt var de virkelig underlige.
    En anden opdrætter jeg kender havde også sådan et uheld i sommers; hun tog promte tæven ti dr Dyr og fik en abortsprøjte. Det er en kombination der er planlagt, men altså først om 1½ år.

• #56   16. sep 2016 Jeg har fået denne besked på FB, fra hende som havde lagt det op i gruppen..

KOPI :
    Det er kennel XXXXXXX. Hendes mand har i øvrigt truet mig med alverdens ting, hvis jeg ikke holder kæft. De er ved at udvide med flere bure, så det minder mere og mere om en regulær hvalpefabrik.
    De bedste hilsner
    Jeg har fjernet navnet pgå det vil være udhæng, men det lugter af penge penge penge smiley Og hunde der blot skal være fødemaskiner smiley

• Rikke
    Rikke Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 2 Svar: 42
    #57   16. sep 2016 Hvor er det trist smiley

• #58   16. sep 2016 Altså nu ved jeg fra en anden gruppe at begge de to hvalpe der kom ud af ups kuldet beholdes af opdrætteren selv.. Så rolig nu med hvalpefabrik osv..

Selvom det overhovedet ikke er hensigtsmæssigt, kan man så ikke lige trække luft ind inden man går helt i selvsving. Det var et ups kuld og det er ikke sket før for opdrætteren, og hun tjener ikke penge på det. Alle kan vel for pokker forstå at uheld kan ske, og så længe det er det eneste man har på opdrætteren, så synes jeg sgu det er lidt frækt at kalde det hvalpe fabrik..

• #59   16. sep 2016 Det er alt for tidligt i min optik, så ung en hund har slet ikke den ro og det overskud der skal til for at passe et kuld hvalpe.
    At nogle ældre hunde heller ikke har det, er ingen undskyldning.

Det kunne være interessant at vide hvornår vore tamhunde er begyndt at få deres første løbetid så tidligt i forhold til eks. ulve og så er jeg nysgerrig om der er andre, som har racer, der som mine whipper ofte går meget sent i løb.

Ghini var 19 måneder ved første løbetid, Cala var 21 måneder og Alfa var i sin tid 22 måneder. Ghini er i løbetid med 8 måneders mellemrum, Alfa var kun en gang årligt, hvordan det bliver med Cala må tiden vise, hun er 23 måneder nu.

• #61   16. sep 2016 I USA findes der kristne sekter, der ikke anerkender naturens "mønstre", men er af den overbevisning, at alt er Guds værk. Det er sådan lidt kært og potentielt meget farligt smiley

Kommentér på:
At lade en 7 mdr hvalp, få hvalpe.

Annonce