725 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Spottet hund uden ejer - what to do? Spottet hund uden ejer - what to do?

På aftenturen nu her for 20 min siden mødte min kæreste og jeg en hund (Golden retriever) uden synlig ejer. Jeg prøvede at kalde den til mig uden held - og den virkede også lidt nervøs ved mig. Den virkede ikke skadet eller dårlig, men som om at den var sluppet løs fra en have - Vi befinder os pt i et villakvarter i en lille by, så der kan være mange haver, den er sluppet løs fra. Kan simpelthen ikke slippe tanken om at den skal gå i kulden her i nat. Men hvad kan jeg gøre på nuværende tidspunkt? Tænker på
At kigge efterlysningssider igennem selvfølgelig.
Vi er i øvrigt i 3450, hvis nogle skulle genkende en efterlysning af en Golden.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklip + køre afklip på lossepladsen 2.000 kr.
  • Fjernelse af ukrudt på fortov 700 kr.
  • install a few ikea items 550 kr.
  • Fjerneukrudt/ stort bed. 2.000 kr.
  • Toilet der løbet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spottet hund uden ejer - what to do?
  • #1   11. nov 2016 smiley

• #2   11. nov 2016 Jeg høre lige om der ligger en efterlysning på den på FB

• #3   11. nov 2016 Tak Zenta og Laikas mor smiley

• #4   11. nov 2016 Så lidt smiley

• #5   11. nov 2016 Jeg smutter i seng nu, men følger selvfølgelig med i morgen

• #7   12. nov 2016 Bor selv i en lille by, hvor der desværre ofte løber hunde rundt uden ejere, det jeg gør er at få fat på hunden, bærer den hele vejen hjem, giver den mad og vand og får ellers snor (og sele afhængig af om den har halsbånd) og så er det ellers rundt og banke på og håbe nogle ved hvem hunden tilhøre, eller direkte hjem til ejer hvis de har været så søde at give dem hundetegn på smiley
    hvis det bliver for sent bliver der slået et opslag op på byens facebook gruppe af en veninde og så bliver hunden en overnatning og så ellers forfra dagen efter, medmindre der er nogle der har skrevet smiley heldigvis er mine hunde så vandt til fremmede hunde de ikke reagere synderligere, og ind til videre har de hunde der har været med hjemme været gode med andre hunde! men kan uden tvivl godt forstå du ikke vil lade den være ude i kulden i nat!!

• #8   12. nov 2016 prøv at ringe 1812

• #10   12. nov 2016 Tak for tilbagemeldingerne. Jeg prøvede at følge efter den stille og roligt og kalde den til mig. Var tæt på at kunne nå dens halsbånd men det lykkedes ikke. Men på et tidspunkt løb den altså fra mig for hurtigt og jeg kunne ikke få fat på den desværre. Det er også derfor jeg er i tvivl om, hvad jeg reelt kan gøre, når jeg nu ikke fangede den eller ved hvor den løb hen.

Jeg kender naboerne på vejen, så ved det ikke er deres hund,da jeg har boet i området, men da jeg ikke har haft min daglige gang der i mange år, kender jeg ikke hundene der længere desværre. Der var ikke nogen ude at lede eller sat opslag op nogle steder, så regner med, at den lige var løbet ud. Men måske den er vant til det og så vender hjem igen - det håber jeg da på! Jeg er bare ikke vant til at møde løse hunde på den måde

• #11   12. nov 2016 hvordan gik det med hunden i går? fik du fanget den eller? smiley

• #12   12. nov 2016 Nej jeg fik desværre ikke fat i den, den kom for langt væk fra mig og fik ikke set adresse eller nummer til at kunne kontakte andre

• #14   12. nov 2016 Okay det vil jeg gøre.tak for hjælpen smiley

• #15   12. nov 2016 Politiet er som regel meget ligeglade, spild af deres få ressourcer.
    De siger som regel, at man skal slippe hunden (for sætter du halsbånd/snor på den, så er den hittegods og så ER den en politiopgave).
    Ofte gider de ikke engang lave en fremlysning.
    Jeg insisterer dog på denne, da det oftest er denne, der sikrer at hunden kommer hjem til ejer igen (ejer ringer til politiet for at efterlyse hunden, og finder så ud af at der er en fremlysning på den, hvorfor hund og ejer genforenes).

Insisterer man på at det er en politiopgave, forventer de, at man venter op til 8 timer, på en transport til nærmeste internat (hvis man ikke har bil, og kan køre den selv).

Så hvis ikke man har overskud til en hel masse bøvl med politiet etc. så er det mest oplagte, at køre den til nærmeste internat. Så finder de ud af resten med politiet (bøder etc.) (plus de jo har chipscanner).

Hvis man så har overskud til at smide en fremlysning ind i alle fremlysnings/efterlysningsgrupperne og evt. bygrupperne, er det fint. Men på internatet bliver den chipscannet og ejerne kontaktes. Ejerne får bøde og lærer måske at holde deres hund hjemme fremover ...

• #17   12. nov 2016 Selvf. ringer man til dem i forvejen. Man dukker da ikke bare om sen aften/nat. Det burde give sig selv.

Bør ikke ... Men nu er det nu engang sådan. Hvordan vil du lave det om? Man kan sende en klage efterfølgende, og så håbe på at den ikke den arkiveres lodret ...

Selvf. hvis du har masser af tid og overskud, når står med en fremmed hund sent om aftenen, og har lyst til at diskutere med politiet, til du er blå i hovedet, så er det dit valg.

Resultatet er det samme. Hunden ender på et internat, hvis politiet vælger at tage sagen, og ikke bare slipper hunden løs igen.

Vi er vant til at køre hundene på internat herude. Politiet holder ikke just til lige omkring hjørnet. Hundene skal de have Dansk Autohjælp/transport eller hvad de nu hedder, til at hente, og køre på nærmeste internat.

Hvorfor ikke spare hunden for det?

En ting er hvordan tingene bør foregå, noget helt andet er virkeligheden. Men det lærer man nok af erfaringerne ...

Her hedder det altså:
    Fremlys hunden i byens FB-gruppe med billede. Der er meget stor chance for, at nogen kender hunden (der bor under 2000 mennesker i min by tror jeg).
    Fremlys hunden hos politiet 114. Insistér på at de laver en fremlysning, når de siger nej, og at hunden bare skal slippes.
    Kør hunden på internat (efter aftale med politiet/internat) og få den chipskannet etc.

Om det er meget anderledes i større byer, hvor der ikke er 40 km. til nærmeste politistation, kan jeg selvf. ikke udtale mig om.

Det sker en sjælden gang imellem, at nogen har oplevet et bedre forløb, med politiet. Sidst var det fordi politistationen lå få 100 meter fra hvor hunden var løbet væk fra ...

Kommentér på:
Spottet hund uden ejer - what to do?

Annonce