Aflivning - de døde mærker intet.. Aflivning - de døde mærker intet..
Vi ser argumentet konstant og det er da (efter al sandsynlighed ) også sandt.
Jeg forstår og anerkender argumentet, når vi taler om hunde, der lider, og jeg synes at aflivning ligeså vel som behandling af en given sygdom kan være et udtryk for barmhjertighed.
MEN - for mig er det ved at knække. For det er blevet et mantra og når noget bliver et ureflekteret mantra, noget vi siger og gør pr. automatik uden helt at overveje konsekvenserne, uden at føle samtidig, så er der risiko for skråplan.
I går kom jeg til at tænke på, hvordan et lignende skråplan i tredivernes Europa betød, at man lavede medlidenhedsdrab på talrige mennesker med handicap.
For de led jo - og de mærker intet, når de er døde.
Problemet var blot, at deres lidelse blev defineret af andre. DE satte grænserne for, hvad der var ok at leve med og hvad der ikke var. Det blev en kulturel selvfølge.
Uden yderligere sammenligning tror jeg, at vi skal passe på ikke at blive ufølsomme hvad vores kære hunde angår - jeg synes vi skylder dem og og os selv at huske at vurdere hvad der er et godt liv og hvad der ikke er hver ENESTE gang, vi bliver præsenteret for dilemmaet.
Passe på med at gøre det en pr. default tanke.... Det er et skråplan og for mig at se et udtryk for en forråelse, som jeg ikke mener vi skylder vores hunde - også selvom de intet mærker, når de er døde....
Det var bare lige det....
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
Men når det så er sagt, så er der godt nok også mange eksempler på hunde der burde have haft fred.
Jeg overtog en hund, ejer ikke længere magtede.
Ingen problemer i det.
Jeg hentede ham og jeg blev mødt af en hund med massive problemer, en hund med enorme skeletter i skabet, og det var ikke småting.
Jeg brugte oceaner af tid på ham og på at rette ham op.
Alle omkring mig sagde at den hund var farlig og at jeg skulle passe på mig selv.
Men jeg ville ikke høre, han var 70 cm. høj og vejede 47 kg og havde et hoved der var en halv gang størrelse end mine tæver og hoppede han op af mig, smækkede han begge forben op på mine skuldre, for ikke at snakke om det gebis han rendte rundt med.
6 måneder efter jeg havde overtaget ham, der bed han.
Jeg tuder stadig snot over ham, jeg føler mig som en skide kujon der gav op overfor ham og det gør ondt langt ind i mit hjerte.
Jeg skulle ikke have hentet ham den dag og ejer skulle ikke have sendt ham videre.
JEG tog ansvar for ham, jeg måtte være den skide kujon der måtte gå den tunge gang med ham, noget tidligere ejer, eller ejeren før hende, burde have gjort.
DERFOR er mine svar som de er.
Nej man kan ikke skære alle over en kam, men i vis interesse er det at 25 vanrøgtede og forsømte hunde, skal reddes?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Hvem vinder ved at skære alle over en kam?
Jeg synes det er en diskussion værd, om liv i sig selv ikke kræver mere respekt end det?
aug 2008
Det handler ikke om at aflive på stedet, men jeg bryder mig simpelthen ikke om at der går sport i at redde hunde på den måde.
Jeg mener ikke altid at det er for hundenes bedste.
Og så mener jeg ikke at folkene på internatet er i stand til at skelne og vurdere.
Deres mening med alt det her er jo at redde og omplacere hunde.
De ved da godt at de intet vinder på at melde ud af hundene vil blive aflivet, det score de jo ingen ros eller penge på.
Og desuden tror jeg også godt at de er klar over ramaskriget der vil lyde, hvis de gjorde.
Så ja, der går sport i den.
Hundene skal reddes, koste hvad det vil, ligegyldigt om hvorvidt det er i deres interesse eller ej.
aug 2006
Så vidt jeg ved er det ikke alle internater, der har no-kill politik. Og godt for det.
HVIS det handler om, at der ikke er kompetente folk til at foretage vurderingerne, så er det da der, der skal gribes ind - jeg synes denne aflivnings-default er uhyggelig. Også selvom hundene intet mærker.
aug 2008
Det er MIN mening og MIN holdning til det jeg ser og oplever, det er jo ikke mere rigtigt eller mere forkert end din mening og holdning er det.
Men jeg kan også være ligeglad, jeg skal ikke overtage de her hunde. Det må være de kommende ejeres hovedpine.
aug 2008
aug 2008
aug 2008
aug 2008
Men de får ingen penge af mig. Ikke til det der cirkus de har gang i.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
aug 2006
Det var et forsøg på at perspektivere, at trække den væk fra det konkrete.
Det andet kan ligeså godt bare fortsætte i den tråd, det hører til
apr 2014
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 255
Jeg tænker, at der er rigtig mange nuancer i det.
F.eks., som også du skriver - hvem er det der definerer.
Hvad er et godt hundeliv?
Jeg hørte et interview, hvor en kvinde siger, at hun blev harm indeni, når hun så en gammel hund trisse afsted med sin ejer, hvor hun kunne se at hunden tydeligvis havde gigt. Hun mente, at hun burde aflives/få fred for de gigtsmerter.
Men hvis vi skulle følge den tankegang, så betyder det jo, at ingen hunde må have lidelse overhovedet.
Hvilket er interessant.
- Hvad nu hvis denne hund har det godt, når den sidder hjemme på sofaen med sin ejer og ser tv? Når den putter og hygger og at selve gåturen svarer til når vi andre bliver ældre, og kan mærke at benene er lidt slidte.
- Hvem kan afgøre hvornår en hunds liv er henholdsvis godt eller dårligt?
Hvornår er der mere lidelse end lykke?
For verden kan vel ikke eksistere uden lidelse? Spørgsmålet er vel blot hvilken lidelse vi snakker om, hvor meget der kan tillades samt en individuel vurdering?
- En misrøgtet hund kan måske trives stortartet ét sted, men rigtig dårligt andre steder, derfor skal så nogle detaljer vel også indtænkes i en vurdering?
Eller hvad?
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
nov 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 25 Svar: 286
Lige mine ord minion ...mere rigtigt kunne det ikke skrives..
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Taler vi derimod en inkompetent ejer, som ikke magter opgaven, og vil aflive, så råber folk op om at det er frygteligt ?
Hvorfor er der den her store forskel ? Både hundene fra dyreværnssager, og hunde fra inkompetente ejere kan være skadet for livstid. Men det kan jo altså først vurderes, hvis hunden får en chance til at komme sig.
DB har IKKE NO KILL politik. Så hvis de vurderer at en hund er for skadet til at få nyt hjem, så bliver den aflivet. De har INGEN interesse i at have hunde, som ikke er formidlingsbare, siddende i månedsvis/årevis.
Jeg er ikke enig i alt hvad de gør hos DB, men jeg støtter dem økonomisk, og har hentet dyr hos dem. For i det mindste gør de noget !!
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.728
Men synes ikke man skal aflive den lab som er mega tynd fordi den har sørget for dens hvalpe har det godt, fordi ejer ikke har foderet den. Hvis hunden kun mangler mad skal den have en chance for at blomster når dette krav er opfyldt, mange hunde er bange og sky når de mangler mad, for de er meget sårbar og har måske store smerter.
Hvad de an aflivning af hunde med sygdomme af stor betydning, som store operationer, er det jo op til en selv hvor langt man vil gå, jeg aflivede min 4 års fordi jeg der var 50% chance for hun kunne være den hund var og så var jeg bange for at genoptræning ville ødelægge hendes sind.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 431
Hvis hunden ikke kan de ting den gerne vil, og ikke kan have et værdigt liv, så vælger jeg personligt aflivning, for jeg synes ganske enkelt ikke det er fair for hunden, at blive holdt i live, udelukkende for min skyld, og fordi jeg ikke kan finde ud af, at give slip. Så vil jeg hellere finde en af de mange hunde derude, som KAN de ting den gerne vil, og KAN have et værdigt liv, men som bare mangler et kompetent hjem.
aug 2006
En refleksion over det, at selv voldsomme ting som liv og død har en tendens til at blive forfladiget, når en måde at tænke på flytter sig fra at være ny og epokegørende til automatisk og universel.
Jeg ser faldgruber, også her på hg.
Kommer og går med mode og tidsånd.
Som sagt ikke særlig konkret... bare tanker.
aug 2006
Jeg ved ikke rigtigt hvad kraftsprog i denne forbindelse skal bevirke.
aug 2008
dec 2010
Men lad os vende den om: Hvordan ville du have det med internathundene, hvis du som opdrætter, opdagede at én af dine hvalpe pludselig sad der ? Den var oprindeligt solgt, som familiehund, men er desværre blevet udsultet og misbrugt som avlshund. Ville du stadig råbe: Afliv den ved ankomst ?
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Punktum slut!
Så enkelt er det i min verden.
Kan komme med mange historier og erfaringer - men egentlig er det så enkelt som ovenstående.
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
Jeg kunne komme med mange lignende oplevelser men jeg tror min pointe er klar nok. Jeg bliver ALDRIG fortaler for at aflive i flænge, for mindre ting, fordi hunden ikke passer ind osv. Og jeg kommer aldrig til at se det fede i at folk sidder bag dere skærm og råder andre til at aflive hunde de aldrig har set og hverken kender hund eller ejer eller den rigtige fortælling om hunden (for nogle hundeejeren er sørme gode til at fordreje den når de vil have grønt lys fra omverdenen til at aflive deres hund
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.762
I følge dyrlægerne selv bliver der aflivet 12.000 hunde årligt, hvor ca. 85% er syge og gamle hunde, 11% har adfærds problemer og de sidste 4% er raske hunde, hvor der er ejerne, der har problemerne.
Eller med andre ord er det "kun" knap 500 raske hunde, der aflives årligt og IKKE 15.000!
aug 2006
Tror faktisk jeg har lavet en tråd tidligere om denne forherligelse af valget om aflivning.
aug 2008
Så pakker man det bare ind i alt muligt andet, når hunden er i vejen og man ikke længere magter den.
okt 2008
Men selv om tallet skulle være det dobbelte, så er det stadig "kun" 1.000 og IKKE 15.000.
aug 2008
aug 2008
aug 2008
http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/tusindvis-af-raske-hunde-aflives
Det er altså ikke bare noget vi sidder og slynger ud som det passer os.
aug 2006
aug 2008
aug 2008
aug 2008
aug 2006
Skal vi hylde denne løsning hver gang, for hundene mærker intet, når de er døde?
aug 2008
Det er hunde vi ikke magter, der ikke kan være alene hjemme, hunde der bare er i vejen.
aug 2006
okt 2008
Tror I ikke, at der i de 70.000 hunde der dør årligt er bare nogen af dem, der dør en naturlig død?
Jeg forstår det sådan, at der ialt bliver aflivet 12.000 hunde, hvor langt den overvejende del skyldes sygdom eller alderdom ca. 85%
Dernæst adfærdsproblemer ca.11%
Og til sidst ejerens problemer ca. 4%.
okt 2008
aug 2006
aug 2006
I den sidste undersøgelse er det, som jeg læser det, 11% af alle.
aug 2006
Myten om de mange aflivninger af raske
hunde er formentlig opstået, fordi tidligere
undersøgelser har vist, at et stort
antal hunde bliver aflivet på grund af
adfærdsproblemer, og hunde med adfærdsproblemer
er blevet ligestillet med
raske hunde. Undersøgelser fra 2007
og 2011 viste, at henholdsvis 23,8 og 22
procent af de aflivede hunde var aflivet
på grund af uheldig adfærd, og det svarer
til cirka 12.000 hunde. I den netop
gennemførte undersøgelse er 11,1 procent
af hundene blevet aflivet på grund
af adfærdsproblemer.
– Det er under alle omstændigheder
glædeligt, at færre hunde med adfærdsproblemer
bliver aflivet, men jeg vil også
stille spørgsmålstegn ved, om en hund
med adfærdsproblemer er rask. Det er
den ikke nødvendigvis i min optik. Ofte
er der jo tale om hunde, der kræver medicinering,
og så vi er over i kategorien
behandlingskrævende hunde og ikke
raske hunde, siger Niels FiltenborgBarnkob,
bestyrelsesmedlem i Sektion
Vedrørende Hund, Kat og Smådyr i Den
Danske Dyrlægeforening.
KLINIKKER INDBERETTEDE
Undersøgelsen blev gennemført i efteråret
2014. Ifølge Den Danske Dyrlægeforening
deltog 81 af foreningens
384 smådyrsklinikker i den elektroniske
undersøgelse. Hver uge indberettede
de, hvad der var årsagen til, at de måtte
gennemføre aflivning af hunde. Der
blev i alt indberettet 3.586 aflivninger.
Den hyppigste årsag var medicinske
eller fysiske lidelser. Det var årsag til
85,6 procent af aflivningerne. Adfærd
blev som nævnt givet som årsag i 11,1
procent af tilfældene, og her var aggressiv
adfærd problemet i to ud af tre
tilfælde. Ejers situation var årsagen i 3,3
procent af aflivningerne.
– Der er ikke tale om en videnskabelig
valid undersøgelse, men jeg tror på,
at den giver et fingerpeg om, hvordan
virkeligheden ser ud. I hvert fald har vi
nu gode argumenter på hånden, hvis
diskussionen dukker op igen, siger Niels
Filtenborg-Barnkob.
ALDRIG NED PÅ NUL
I undersøgelsen bliver der ikke kigget
nærmere på, hvad der ligger bag hundens
adfærdsproblemer. I nogle tilfælde
kan det være sygdom, men der kan også
være tale om forkert håndtering af hunden
fra ejerens side. Fødevareminister
Dan Jørgensen har været en af dem, der
har meldt ud, at for mange raske hunde
bliver aflivet. Derfor har han sat en kampagne
i gang, Et Bedre Hundeliv, der
skal få flere til at tænke sig grundigt om,
inden de anskaffer sig en hund.
– Vores undersøgelse viser, at i forhold
til tidligere har flere forsøgt at løse
hundens adfærdsproblemer, og det er
meget glædeligt, da en hel del af problemerne
formentlig kan forebygges. Jeg
tror dog ikke på, at vi helt kan undgå aflivninger
på grund af adfærdsproblemer,
siger Niels Filtenborg-Barnkob.
Heller ikke aflivningerne af hunde på
grund af ejers situation, tror han på, helt
kan undgås.
Han så meget gerne, at der bliver
dykket længere ned årsagen til adfærdsproblemerne
og de medfølgende
aflivninger. Det kunne for eksempel ske
ved et ph.d-projekt eller et speciale på
veterinærstudiet.
okt 2008
Her er så "rapporten" fra 2007, som der bliver refereret til.
Den er bestilt af Dyrenes beskyttelse
og er baseret på en undersøgelse fra 1999 samt indberetninger af 1.236 aflivede hunde i 2007.
Jeg stoler mere på den undersøgelse, som CH har lagt op.
Dels er den nyere og dels omfatter den flere hunde.
Fakta er, at der i Danmak dør 70.000 hunde årligt med eller uden "hjælp".
Men hvor stor del af dem er "raske" ved jeg ikke, men jeg nægter at tro på, at hver 6. hund, der bliver aflivet, er rask.
http://www.bull-image-gruppen.dk/materiale/dokumentation/2007-aflivning-af-familiehunde-i-danmark.pdf
aug 2008
Og det er bare 12.000 for meget.
70.000 hunde bliver aflivet om året alt i alt, hvoraf de 12.000 ikke er gamle eller syge.
aug 2006
Så er mere korrekt tal er 6000.
Og her synes jeg da også vi skal huske de hundreder af raske hunde, der aflives på grund af ulovlig race og ulovlig import.
De hører under her.
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
Vi burde ikke bekymre os om antallet af aflivninger, men om det bliver gjort på en human måde. Her tænkes der på parallellen til produktionsdyrene. Her er der kun lidt fokus på måden og endnu mindre på antallet
aug 2008
Men 6.000 er også alt alt alt for mange.
okt 2008
aug 2008
Hvorfor ikke bare acceptere at det du kom op med slet ikke passer?
Læs de links der er lagt ind.
Det har været kendt i mange år at der aflives 12.000 sunde og raske hunde om året.
Jeg huskede dog forkert og mente det var 15.000.
dec 2010
Jeg er glædeligt overrasket, for det her tal, er da væsentligt lavere, end jeg regnede med.
Tak for link/info Inge r
Aflivning - de døde mærker intet..