1.380 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

DNA test af ulovlige racer DNA test af ulovlige racer

Jeg faldt lige over denne artikel.

http://www.dagens.dk/indland/hundene-frigg-og-marley-skal-aflives-ejer-kunne-ikke-bevise-hundene-er-lovlige

Nu spørg jeg sikkert dumt. Men er det ikke muligt og lave en DNA test i stil med den de har på denne side : dog-dna.com ?
Det er simpelthen noget svineri at der skal gå 2 år hvor hundene skal sidde i bur, før man beslutter sig for og aflive dem..... smiley

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DNA test af ulovlige racer
  • #2   17. nov 2016 Man kan ikke DNA teste om en hund er ulovlig

• #3   17. nov 2016 Okay. Altså det jeg mener var om de ikke bare kunne lave testen og se om der var en af de ulovlige racer imellem?

• #4   17. nov 2016 Jamen det mener jeg ikke man kan

• #5   17. nov 2016 Okay.
    Tak for svaret smiley

• #6   17. nov 2016 "Det er i dag ikke umiddelbart muligt ved hjælp af dna-test eller ved en dyrlægeundersøgelse at bestemme en hunds race. Man bør derfor sikre sig fx en stamtavle, hvis man anskaffer sig en hund, der ligner en af de forbudte racer. I den forbindelse er det naturligvis en forudsætning, at oplysningerne er korrekte."

• #7   17. nov 2016 Så lidt smiley

• #8   17. nov 2016 Min kollega havde i forbindelse med netop denne sag hørt et interview i fjernsynet (måske TV2 News??? - hun er ikke på arbejde resten af ugen, så jeg kan ikke spørge) med én fra DTU - og min kollega mente helt bestemt at vedkommende havde sagt, at de kunne udvikle en DNA-test til netop disse sager.

Men hvad det indeholder, om det har noget på sig, om min kollega har hørt forkert - det ved jeg ganske enkelt ikke.

• #11   17. nov 2016 Der er DNA tests, der påstår at kunne fortælle, hvilken race en hund er, men de er simpelthen ikke nøjagtige, og derfor kan de ikke bruges i sager som disse.

• #13   17. nov 2016 Peter, du har vist så travlt med at kværulere at du helt er holdt op med at læse hvad folk skriver.

• #15   17. nov 2016 Den vender jo den anden vej, Peter.
    Når det ikke kan udelukkes at det er en hund af de racer, så kommer der sanktioner.
    Så det står langt værre til...

• #17   17. nov 2016 Here we go again smiley

• #19   17. nov 2016 At du skulle prøve at skubbe til pick-up`en smiley

• #21   17. nov 2016 Nej, det kan aldrig udelukkes - medmindre man som vi har i Schæferklubben, en DNA-database over alle avlsdyr.
    Det udelukker det, for der er dokumentation for ophav for hver en hvalp, der er fra avlskårede forældre.

Så den er skudsikker...

• #22   17. nov 2016 smiley smiley :D smiley ....

• #24   17. nov 2016 Peter D - nej, det har vi ikke.

Men jeg kan med sikkerhed købe en schæferhund, som ER en schæferhund - jeg skal blot købe en efter avlskårede forældre.
    Jeg tror faktisk det er den eneste race, der har den ordning og dermed er det den eneste der har fuldstændig sikkerhed hvad det angår.

• #26   17. nov 2016 Peter D - 80% af alle schæferavlsdyr under DKK følger schæferklubbens avlsprogram, som kaldes en avlskåring.
    Den indebærer blandt andet DNA.

Derfor ved man altid, at hvis man køber en avlskåret hund - altså en, der er avlet efter schæferhundeklubbens avlsprogram, så er det med sikkerhed en ren schæferhund.
    Den samme sikkerhed er der ikke for de sidste 20%, der kun er avlsgodkendte, eller avlsmønstrede.
    Og jo naturligvis slet ikke for hunde uden dokumentation for ophav.

• #28   17. nov 2016 Peter, det er der ingen tvivl om, at det er.

Jeg er GLAD for det tiltag - og det kom da også fordi klubben handlede på, at der dukkede uregelmæssigheder op.

Uregelmæssigheder, som selvsagt findes overalt - det er bare kun denne ene klub, der har gjort noget ved det.

Med lidt held bliver det fremtiden helt generelt, selvom DKK nok bliver svær at overtale til at stille det som et generelt avlskrav.

• #30   17. nov 2016 Working dog er ikke en fuldendt database - men her er der en, der går helt tilbage til den første registrerede schæferhund (og hans forældre)

http://www.schaeferhunden.eu/winsis_x/winsissearch.php?tp=1

• #31   17. nov 2016 Her er Coffeys data. Hvis man går ind i Pedigree, så kan man følge hele hans anetavle tilbage til den første..

http://www.schaeferhunden.eu/winsis_x/winsisshowdog.php?bb=DKK&id=1579410&tp=5

Fascinerende stuff - og godt arbejde, synes jeg smiley

• #32   17. nov 2016 "Der eksistere tilsyneladende folk med et særligt røntgensyn, altså de besidder simpelthen en særlig evne til at se på blandingshunde hvilken racer de indeholder...Vi er så heldige at her på HG findes der også folk med disse overnaturlige evner "
    Hvad har det egentlig med trådens emne at gøre ??????? Jeg er en af dem der er rigtig godt inde i alle mulige hunderacer og genetik (jeg er fagnørd på det punkt smiley ). Tråden her handler om hvorvidt det er muligt at DNA teste en hund for at finde ud af hvilke racer den indeholde. Det meget korte og præcise svar er: Nej, det er ikke muligt. Det man kan - rent genetisk - er at stadfæste om en given hund er afkom af to andre givne hunde. Schæferhundeklubben har den af CH omtalte database, hvor alle avlsdyrs genetiske kode findes. Dvs. her kan man til enhver tid fx teste om en hvalp er afkom af de to hunde den påstås at være afkom af. Forudsat altså at den er efter avlskårede forældre og avlet i Schæferhundeklub smiley Schæfere opdrættet uden for dette regi er ikke en del af databasen.
    Det er bestemt ikke umuligt at der på sigt vil opdages bestemte genetiske kombinationer eller genetiske markører, der kan afgøre hvilken race en hund er. Men altså ikke endnu.
    Det eneste der pt findes til bedømmelse af en blanding (eller om en renracet hund nu er den race den påstås at være) er eksteriør og adfærd. Det man har at gå ud fra er at man kender fx hundes farvegenetik og genetik omkring pels, ører, haler osv. Fx vil en førstegenerations labradorbladning med overvejende sansynlighed ikke kunne være black and tan eller brindle. Ligesom en blanding af to hunde med dobbelt pels (dækpels og underuld) aldrig vil kunne give en korthåret hvalp uden underuld. En blanding af to racer med hængeøren vil ikke kunne få rosenører eller stritøre og sådan kan man blive ved. MEN det er vigtig at bemærke at disse ekspertudtalelser er hæftet med en vis usikkerhed; det er så op til en dommer at fælde den endelige dom.
    For mig at se er det allermest problematiske ved den nuværende hundelov den omvendte bevisførelse. Den er i praksis er umulig at løfte for en hundeejer og det strider meget mod min retsbevidsthed. Når der er tale om fuldstændig 'udokumenterede' blandinger så kan de indeholde hvad som helst og man kommer aldrig med sikkerhed til at sige 'indeholder ambull' eller 'indeholder ikke ambull' . Det princip, der dømmes efter lader til at være; 'der sjældent går røg af en brand uden at der er ild'.

• #36   17. nov 2016 Peter, nej - det er igen omvendt.

De sidder der fordi det ikke har kunnet udelukkes at de tilhører en forbudt race.
    Det er en væsentlig forskel.

Og en forskel der gør det endnu mere grotesk og i strid med almindelig opfattelse af retssikkerhed.

• #39   17. nov 2016 Det fortæller lidt om, hvor grotesk den lovgivning er strikket sammen...

• #40   17. nov 2016 @33: Så vidt jeg ved er det stadig noget, der er ret usikkert også i USA og jeg har som en anden her også hørt om nogle lidt spøjse resultater smiley

• #42   17. nov 2016 I praksis har loven vist kun handlet om pittbull, amstaff og ambull her i DK. De andre racer har der have været forsvindende få af og nogle af dem har vi vist aldrig haft i landet.

• #44   17. nov 2016 Tror ikke engang formålet er en hetz mod racerne.

Formålet var at få ro på alle de mennesker, der var røget med på bølgen fordi pressen havde fundet en niche, der gav læsere...
    Ren populisme. Intet andet.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #46   17. nov 2016 Så er det igen andres skyld. De er der pga at ejeren er en egoistisk ...... det kan ikke komme bag på nogen at man skal dokumentere med tavle. Reglerne er ganske simpelt.

At man så ikke for længst har taget konsekvensen af ens dumhed ,for hundenes skyld,siger alt

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #50   17. nov 2016 Så du er en af dem med røntgensyn og særlige evner. Interessant

• #52   17. nov 2016 Peter D; Selv fagnørder kan altså godt stave forkert smiley Jeg er i det væsentlig ikke uenig med dig - det må du have kunnet spotte. Jeg synes loven var noget makværk og jeg går IKKE ind for at forbyde racer. Ikke fordi jeg tror at alle racer er ens eller at alle hunde kan gøre farlige og alt det bullshit. Men fordi jeg slet og ret synes det er problematisk i forhold til vores højt besugne frihedsrettigheder. Desværre var der en del ejere af racer der ikke levede op til deres til deres ansvar som ejere af en stærk hund med kort lunte og problemet blev blæst ud af proportioner i medierne. Så var der nogle politikkere der følte trang til at udvise handlekraft også fik vi opgældende lov. Det gik værst ud over de mennesker der godt kunne finde ud af at eje f.x. en American Staffordshire Terrier. Mens dem der egentlig udgjorde problemet var ligeglade og fortsatte som hidtil (man skal jo ikke lede ret længe de rigtige steder før man kan finde både amstaffer og pitbulls til salg).
    Om Frigg og Marley indeholder amstaff ville jeg aldrig turde udtale mig skråsikkert om.

• #54   17. nov 2016 "opgældende"=pågældende smiley

• #57   17. nov 2016 Der er vist nogen her med ondt i r*ven ..

• #61   17. nov 2016 Lenschow, det var ikke din røv jeg mente smiley

• #64   17. nov 2016 Der ligger nogle videoer på nettet, hvor man tager DNA prøver på hunden for at bestemme racen.
    Kan ikke lige finde de der videoer igen, men den ene var en Border Collie.

Resultaterne der kom var godt nok til grin.

Kommentér på:
DNA test af ulovlige racer

Annonce