{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.320 visninger | Oprettet:

Hvorfor gør hun det? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg har en skøn lille tæve på snart 6 måneder. Hun er en meget glad hund både for andre mennesker og andre dyr. Jeg tænker at hunde ligesom mennesker, vel kan have sine særheder, men der er specielt én ting jeg undrer mig meget over.

Når vi er ude at gå tur og skal gå forbi andre mennesker - såvel uden som med hunde - så rejser hun børster, det ser rigtig voldsomt ud, og det er hele nakken og ned langs ryggen. Hun gør dog ikke andet end dét. Holder sig pænt ved min side, men kigger selvfølgelig på dem vi går forbi. Gør ikke, knurre ikke eller andet eller viser anden truende adfærd eller noget. Når vi så først er gået forbi lægger hun børsterne og vil RIGTIG gerne vende rundt og kigge efter personerne og hundene. Hvorfor gør hun det? Er det fordi at hun bliver opstemt? Skal det ses som noget negativt eller?

Som sagt er hun meget glad for andre mennesker og hunde - også fremmede og hvis de forbipasserende gerne ville snakke, så ville hun også gerne hilse på! Men folk er ikke så begejstret for hende når hun rejser børster smiley Forståeligt nok, tænk hvis hun var en farlig lille hund smiley

Mvh Sandra og lille Cassie


Kommentarer på:  Hvorfor gør hun det?
  • #1   15. dec 2016 Hun er fortæller at hun er smadder usikker.

  • #4   15. dec 2016 Jeps, hurtig som en ninja. smiley

  • #5   15. dec 2016 Tak for jeres svar!

    Her undrer jeg mig så lidt igen - hvis hun var usikker burde hun så ikke tage halen mellem benene eller andet?

    Jeg kan desværre ikke trække hende mere væk end hvad jeg allerede gør, vi går jo på hver vores side af vejen, når vi møder folk smiley


  • #6   15. dec 2016 Næææ, rejste børster er nok.

  • #7   15. dec 2016 Nej, usikkerhed kan sagtens vise sig som et "angreb" ! smiley fx. ved at knurre, gø osv

  • #8   15. dec 2016 Hvad kan jeg gøre for at hun føler sig tryg igen? Skal jeg sætte mig ned til hende indtil de er gået forbi eller hvordan? smiley

  • #9   15. dec 2016 Jeg ville aflede. Bed hende om at gøre et eller andet (som udløser en godbid/leg). Hvis du " pylre" risikere du at bekræfte hende i at der er grund til at være usikker.

  • #10   15. dec 2016 Jeg synes det er svært at sige, når man ikke ser hunden eller situationen, udover at du selvfølgelig skal holde afstand. Laver du nogle kontaktøvelser med hende som du kunne bruge her? smiley

  • #11   15. dec 2016 Jeg har en kontaktøvelse jeg bruger, ja, det kan være at jeg skal prøve med det smiley Tusind tak!

  • #12   15. dec 2016 Jeg tror ikke rigtig på usikkerhed, mere på, som du selv skriver, opstemthed. Hun bliver simpelthen ophidset over alle de søde mennesker og hunde i møder. Altså ikke på en negativ måde.

  • #13   15. dec 2016 da er forskelle adfærd smiley de kan os gøre det når der kommer hunde forbi enes hegn for og vise de bor her går væk. men de kan os være bange og usikker ved de ting som ting noget nyt i livet

  • #15   15. dec 2016 Jeg kan ikke lige komme med dokumentation. Min gode veninde, Vibeke Reese har talt om det nogle gange ifm Basse. Det engelske ord er araused mener jeg.

  • #16   15. dec 2016 min den ene rejser ikke børster, men klapper ørerne fladt ind til hovedet når han er usikker, så der er flere måder at vise det på.
    Jeg synes også det lyder som usikkerhed, og god plan med at bruge kontaktøvelser og positivitet i de situationer, så hunden ikke bekræftes i at det er farligt.


  • #17   15. dec 2016 Rejste børster betyder i sin enkelhed at den af en eller anden grund er opkørt.
    Helt som det er nævnt tidligere i tråden.

    Det kan være glæde, angst, drift, usikkerhed, forventning - alt muligt, der kan give udløsning af stresshormon.

    Årsagen skal aflæses i hundens øvrige adfærd og kropssprog, de rejste børster siger ingenting i sig selv..


  • #18   16. dec 2016 Atlas og hans bror rejser ofte børster når de leger med deres kuldsøskende. Det har de gjort i hvert fald siden de var seks uger. Her har jeg svært ved at se det som usikkerhed.

  • Wamid Hassan
    Wamid Hassan Tilmeldt:
    nov 2016

    Svar: 5
    #21   16. dec 2016 Det er godt nok svært at skulle komme med løsninger, når man ikke kan se situationen, men jeg har en hund, der gør det samme og har gjort det siden hun var en lille hvalp.

    Det klassiske svar er nok usikkerhed, som de fleste herinde også påpeger.
    Dog kan det også være en impulsiv reaktion, noget hun ubevidst gør, fordi hun er overvældet af glæde/opstemthed - det er tilfældet med min egen.

    En god ide er at klikke eller bruge en verbal markør (afhængigt af hvad du hælder til) inden børsterne eksempelvis rejser sig og derefter arbejder på afstanden. Lidt ligesom BAT, selvom det ikke er en adfærdsting, du døjer med, nu hvor hun elsker mennesker, men det være med til at dæmpe det, og aflede hende. På den måde kan du i hvert fald prøve at arbejde med at balancere det smiley


  • #22   16. dec 2016 Jeg må indrømme, at jeg som udgangspunkt ville betragte det som et adgangsøgende signal.
    At hun simpelthen er for tæt på, til at synes, det er helt behageligt. Så giver det også ret god mening, at når hun først er forbi, så "letter trykket" så meget, at hun har overskud til at være nysgerrig.

    Kan du ikke - som et forsøg - prøve at bue udenom, så du hele tiden har minimum 5 meters afstand, bare for lige at teste, om det ændrer noget?
    Hvis det ikke gør med 5 meter, så prøv med 7-10 meter?

    HVIS det så viser sig, at afstanden gør hende så tryg, at hun ikke rejser børster, kan du efterfølgende belønne dig ud af, at hun passerer tættere og tættere på.


  • #24   20. dec 2016 Tusind tak for alle jeres svar. Jeg synes også at det virker mærkeligt hvis det skulle være usikkerhed, især fordi at når hun er usikker så plejer jeg tydeligt at kunne se det på hende og det er bare slet ikke det jeg fornemmer at hun er, når vi er i situationen. Men det kan ligeså vel også være fordi at hun ikke når at komme så meget over stregen, at hun bliver nervøs.

    Når hun bliver usikker/nervøs vender hun sig direkte mod mig og piver og hopper op, som vil hun op til mig (her har jeg lært at sætte mig ned på hug og tale beroligende til hende, i stedet for at tage hende op og ynke).

    Når vi er i den omtalte situation søger hun mig slet ikke.

    Karina: Typisk når jeg møder folk så har jeg ikke sådan rigtig mulighed for at gå længere væk, andet end hvis jeg skulle vende om og gå den anden vej end vedkommende, og det synes jeg måske ville virke lidt forkert at gøre i denne situation, som om at bekræfte hende i at det er farligt, hvis hun er utryg? Jeg er i forvejen så langt væk jeg kan, da vi som regel går i hver sin side af vejen osv, håber at det giver mening smiley


  • #25   21. dec 2016 At rejse børster kan være ét af de første små tegn på usikkerhed - når hun er helt derude, hvor hun piver og hopper op, så er hun laaannnggtt over grænsen for, hvad hun synes er behageligt (IMO)

    Kan du lave et prøve setup på en mark eller et andet sted, hvor der rent faktisk er plads til at skabe afstand, uden ligefrem at skulle vende om, og gå den anden vej?

    Alternativt, hvis du er helt sikker på, at det bare er "let opstemthed", så er der jo ikke noget som helst at være bekymret over, og så lader du det bare fortsætte.
    Men hvis du helt nede i maven fornemmede, at det var sådan, det er, så tror jeg ikke, du havde lavet dit indlæg smiley


Kommentér på:
Hvorfor gør hun det?

Annonce