{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

Simon_S
Simon_S
Tilmeldt:
4. dec 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51

Ny hvalp og hund sammen {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi har allerede Zenta, en labrador tæve på 10 måneder. Om 14 dage får kommer der en rulab(ruhår/lab kryds) han hvalp til.

Det er ikke fordi jeg forventer problemer, Zenta elsker alt og alle, både hunde og mennesker og er nok prototypen på en blød og åben labrador.

Hunden har mulighed for at gå ovenpå, hvis hun vil være fri for hvalpen.

Hvis andre har stået i samme situation, vil jeg sætte stor pris på hvis de vil dele deres erfaringer.


Kommentarer på:  Ny hvalp og hund sammen
  • #1   15. jan 2017 Tja.. jeg vil nok bare sige, held og lykke! smiley

    Jeg havde hvalp på samme tid som mine forældre, og boede på samme tid en kort overgang hjemme hos mine forældre. Jeg husker stadig en dag, hvor jeg var alene hjemme og simpelthen ikke kunne overskue mere - jeg endte med at binde den ene hvalp til køkkenbordet og den anden til en køkkenskuffe smiley Hehe, jeg havde faktisk flere gange snor på vildbasserne indendøre, for de blev bare ved og ved og ved, og der var vitterligt aldrig nogensinde nogen der sagde stop (før det endte i "gråd" selvfølgelig....)

    Har siden mødt andre optimister, der også fik to hvalpe med kort tid imellem, de har alle sagt som jeg, "shit, det er trættende i længden" smiley


  • #2   15. jan 2017 I får jer nok en udfordring.
    Det ville være optimalt med længere tid mellem de to hunde. Den på ti mdr mangler jo meget træning og modning endnu.
    Kunsten bliver at holde ro på dem, så hvalpen ikke overanstrenges.
    Hvad med løbetider? Om 2-4 mdr er den lille kønsmoden - hvad så?


  • #3   15. jan 2017 altså nu er vores hvalpe født ind i flokken, men vores to mænd kan da godt blive lidt trætte af den evige slikken og legen!
    giv hende rig mulighed for fred!
    du kender hendes grænser og lad ikke den nye hvalp overskride dem!
    derud over så lav noget sjovt med begge to, hun må ikke føle du har glemt hende og hun skal også føle det er sjovt der er kommet en ny hvalp med!
    ud over det så nyd det, det er skægt at have flere end en hund og de kommer til at få rigtig meget glæde af hinanden! smiley


  • #4   15. jan 2017 Rulab? smiley
    Åh den annonce har jeg set på gul og gratis...hvad folk dog finder på at kalde deres blandingshvalpe...


    Jeg vil anbefale at en af dem neutraliseres, for det er kun et splitsekunds uopmærksomhed og så er der hvalpe på vej. Tæven er jo ret ung endnu, tænker at løbetiden måske ikke er så nem at opdage.

    Er det overhovedet muligt at holde dem 100% adskilt ved tævens løbetid? Umiddelbart ville jeg få ordnet tæven i god tid, inden at han bliver kønsmoden, så der ikke opstår et upskuld.. (disse ville blive rulablab smiley )


  • Simon_S
    Simon_S Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51
    #5   15. jan 2017 Tak for alle svarene



    #4
    Lige præcis navnet "rulab" har nu været brugt i rigtig mange år i jægerkredse og flere har lavet kuldene bevist. Krydsningen falder rigtig godt ud, jvf. det jeg har set og de hundetrænere jeg har talt med.
    Ellers er jeg enig i at der godt nok er kommet mange "krydsningsnavne".

    Jeg har mødt begge forældre hunde og skrevet med flere af ejerne af hvalpe fra tidligere kuld, så det er ikke bare første og bedste kuld, jeg har valgt, men det er et bevist valg at jeg vil have netop denne krydsning.


  • #7   15. jan 2017 Det har vækket min nysgerrighed smiley

    Jeg vil meget gerne høre mere om rulab. Hvad er formålet? Hvilke egenskaber går man efter, og hvorfor en ren lab eller ruhår ikke kan bruges.

    Det er på ingen måde skrevet nedladende, er oprigtigt blevet nysgerrig efter at høre om det. Det virker jo til at være ganske normalt inden for jagt.


  • #9   15. jan 2017 Det må du gerne. Det lyder til at der rent faktisk er lagt tid og tanker i sådan en blanding smiley at det ikke bare er endnu en blanding med et fint nyopfundet navn.
    Måske det netop bliver så gennemtænkt fordi hunden skal bruges til noget, den skal kunne arbejde og derfor have bestemte egenskaber


  • Simon_S
    Simon_S Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51
    #10   16. jan 2017 En ruhåret hønsehund er en stående jagthund, som generelt er mere "skarp".
    En labrador er en apporterende jagthund og desuden generelt langt mildere i sindet.

    Formålet med blandingen er at kombinere de egenskaber, så man får en allround hund, der kan lidt af det hele. Erfaringen viser at de to racer(og generelt stående hund + labrador) supplere hinanden godt og falder ud med de bedste dele fra begge racer. Jvf. hundetræneren jeg talte med, er det langtfra alle krydninger, der gør det og han nævnte især labrador + schæfer som en kombination, han havde set mange uheldige eksemplarer af.

    Formålet er at opnå en jagthund med stand, der er skarp på jagt(fra ruhår), men samtidig med et langt blødere sind og en bedre apportør end ruhåren.

    Jeg har ikke forstand på genetik og har nok ikke brugt de korrekte betegnelser, men kombinationen af labrador og hønsehund eller kleiner münsterlander fungere af en eller anden grund godt.



  • #11   16. jan 2017 Det er også en blanding jeg er stødt på flere gange og det har alle været rigtig gode hunde. De er så alle blevet brugt til jagt eller DcH programmet: Aktive, massere af drift og samarbejdsvilje.
    Men når det er sagt så vil jeg også sige at jeg synes det er modigt at få to hunde med så kort interval smiley Jeg har selv pt en 9 mdr gammel unghund (og en på fire år). Jeg bruger mine hunde til lydighedstræning og ville ikke kunne overskue at træne en hvalp op sammen med de to jeg allerede har igang smiley
    .


  • Simon_S
    Simon_S Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51
    #13   16. feb 2017 Jeg vil komme med en lille opdatering.
    Thor flyttede ind for 14 dage. I starten gik det knap så godt, at slås med en labrador på 4x hans egen vægt, var ikke noget han var bange for og krævede man var meget over dem.
    Efter den første uge var hundene dog kommet godt ud af det med hinanden. Gnaveben kan der dog godt opstå nogle konflikter af, så løsningen er blevet, at når de begge får et gnaveben/tyggestang, så får hvalpen sin i transportburet.

    Thor er jo 75 % ruhåret hønsehund og 25 % labrador, men han er den i kuldet, som er faldet langt mest ud som ruhår.


    profilbillede
  • #14   16. feb 2017 skønt billede

  • #15   16. feb 2017 Hvor er de søde smiley

  • Simon_S
    Simon_S Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51
    #16   16. feb 2017 Mange tak
    Han er i hvert fald en fantastisk hvalp med et enormt gå på mod og MEGET energi.
    Busken ved fuglehuset er allerede meget interessant, der er meget jagt i ham.


Kommentér på:
Ny hvalp og hund sammen

Annonce