1.368 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Løbe ved siden af cykel - alder? Løbe ved siden af cykel - alder?

Vi vil nok, fra den nye bolig, komme til at skulle cykle 2,5 km. fra stationen og ud til træningspladsen. Nicki kan jo snildt klare dette, men jeg kom til at tænke på: Hvad når vi får hvalp?

Mens den er lille, kan man jo købe en cykelkurv velegnet til at have en hund i - men jeg kan kun finde dem op til 12 kg. Spørgsmålet er: Kan en hvalp/unghund tåle at trave 2,5km ved siden af en cykel, når den ikke længere kan være i kurven?

Jeg går ud fra slut vægten på en collie er 25-30 kg for en han, og 18-25 kg. for en tæve.. smiley

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løbe ved siden af cykel - alder?
  • #1   30. apr 2017 Hvad med sådan en cykeltrailer, der er designet til hunde? smiley

• #2   30. apr 2017 Jeg ville ikke gøre det før 12 mdr eller senere

• #3   30. apr 2017 Nej, det kan en hvalp ikke tåle.
    Den vil formentlig heller ikke have nok energi til både turen og træningen.
    Så en cykeltrailer er et godt bud.

Jeg vil ikke anbefale cykling før hunden er min. 10 mdr.

• #4   30. apr 2017 Man må desværre ikke have cykeltrailer med i toget. Så må vi nok bare gå.. smiley

• Kristine O
    Kristine O Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 77
    #5   30. apr 2017 hvis hvalpen skal gå 2,5 km frem og tilbage fra træning, så er der ikke meget overskud til træning

• #7   30. apr 2017 Det er jo ikke som lille bitte 8-10-15 ugers hvalp. Den når vel trods alt at blive unghund inden den skal ved siden af cyklen / gå smiley

- Det kan også være vi finder ud af at tage bussen, indtil den bliver 1 år smiley

• #9   30. apr 2017 Da vi fik Nicki, var hun som sagt 10 mdr. og der ville jeg godt turde lade hende løbe ved siden af en cykel, hvis det kun er et par km.. Men vi har ikke haft behovet for det, og vi har heller aldrig haft hvalp, så jeg har ingen idé om, hvor meget sådan nogle hvalpe kan klare, eller hvor nemme de bliver trætte.

Nicki får samme aktivering og motion nu, som da hun var 10 mdr - hun har haft brug for det samme smiley

• #11   30. apr 2017 Jeg ville vente til hunden er 1 år smiley
    Jeg er IKKE en piveskid og Zenta har gået på trapper som hvalp da jeg boede på anden sal, men lige med at cykle 2,5 km gange 2, der mener jeg at man bør vente.

• #12   30. apr 2017 Nå ja, man skal selvfølgelig også tilbage igen.. Nå, så må vi kigge lidt på noget billeje eller bustur det første års tid - det går nok smiley Så kan vi cykle (og derved mindske transporttiden med ca. 1 time), når hvalpen er gammel nok smiley

• #13   30. apr 2017 Fornuftigt at vente smiley

• #16   30. apr 2017 #14 Hmm, jeg tror det bliver svært at køre en klapvogn på cykel smiley Man må slet ikke have cykeltrailer med i s-toget, står der.. Heller ikke selvom den fylder det samme som barnevogn/klapvogn smiley https://www.dsb.dk/kundeservice/sporgsmal-og-svar/ma-jeg-medbringe-specialcykel-og-cykelanhangere-i-s-tog/

Så skulle det være klapvogn med i bussen, men det giver ikke nogen mening, fordi bussen stopper 200 meter væk fra træningspladsen, og det kan hvalpen jo godt gå smiley

#15 Jeg cykler på INGEN måde stærkt.. Jeg er VIRKELIG langsom og i mega dårlig form smiley Jeg har stadig ikke cyklet med Nicki, da det ikke er nødvendigt herude, men det bliver det nok, det nye sted smiley

• #17   30. apr 2017 Så skulle det måske være sådan en man nemt kan klappe sammen under togturen?

Ved bare ikke lige, HVOR nemt det er, men der er de her to.. https://www.cykelshoppen.dk/-croozer/4462-croozer-dog-trailer.html

https://www.cykelshoppen.dk/-croozer/3320-croozer-cargo-trailer.html

• #18   30. apr 2017 Der STÅR også at denne her kan klappes sammen, men der står ikke lige, om det er et større projekt: http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundetransport/cykelanhaenger/284607

Er der tilfældigvis nogen der har en af dem fra zooplus, som kan sige, om de er nemme at klappe sammen?

• #19   30. apr 2017 Eller få et lad til cyklen, jeg ser fra tid til anden en lille storpudel i lad på en almindelig cykel. Det er selvfølgelig vigtigt at den sidder helt stille og ikke hopper ud, men det har den her umiddelbart lært.

• #20   1. maj 2017 Min labrador var 10½ måned, da hun for første gang travede 2,5 km ud til træningspladsen, hvor hun fik lov til at rende fri, kom i bur i ca. 1 time, rendte fri igen, og blev så hentet i bil af min kæreste.
    Vi holdte 2 "gå/tissepauser" undervejs.

Det var til selvtræning med min anden hund, hvor jeg tænkte, at labradoren lige kunne blive luftet samtidig. smiley

Det skal lige siges, at jeg 1-2 gange i ugen, siden labben var 8 måneder, går en tur på 4,7 km hvor hundene - især labradoren - løber det meste af vejen, og henover marker, dvs. hun går/løber langt mere end jeg gør på den rute.

• #23   1. maj 2017 Birgitta, vi har enten 200 meter hen til bussen, hvor cykel ikke må komme med, eller 4,4 km til stationen, hvor vi så ville have hvalp i anhænger. Derfra har vi så 1-1,5 times offentlig transport til stationen, hvorefter der er 2,5 km fra stationen til træningspladsen.

HVIS man kan få en anhænger der nemt kan slås sammen, tror jeg godt vi må have den med i toget som "håndbagage". Hvis ikke, bliver vi jo nødt til at lade anhængeren stå på den første station og kun tage cykler med - men det dur jo ikke, hvis hvalp ikke må hverken gå eller løbe 2,5 km.

Jeg ved ikke hvor gammel en collie er, når den vejer 12 kg, men den er jo (selvsagt) i hvert fald ikke fuldvoksen smiley

Vi KAN tage bussen 200 meter væk og så også ende 400 meter væk fra træningspladsen. Grunden til jeg gerne vil undgå bussen er at det tager en time ekstra, således at vi har 2,5 times transport hver vej og det synes jeg er lang tid smiley

• #26   1. maj 2017 #24 Det er også lidt voldsomt og besværligt, men træningen er det værd. Vi kommer dog ikke til at tage turen hver uge. Det bliver nok hveranden uge, mens hunden er hvalp og så 1-2 gange om måneden derefter, ligesom vi gør med Nicki smiley

Vi vil nogle gange have mulighed for at låne eller leje bil, men jeg vil gerne have en plan for de dage, vi ikke har bil smiley

• #27   1. maj 2017 Nu ved jeg ikke, hvordan den kurv til 12 kg ser ud, men du skal tænke på, at en collie ikke er nogen tung hund, så en 12 kg. colliehvalp kan let have en størrelse, der gør det svært at have den i en kurv. Vægten er ikke nødvendigvis alt, når man planlægger at transportere en hvalp.

Hvis det er et rigtig godt sted at træne, er det jo også lidt spild at komme med en træt hvalp.
    Jeg er enig, vent med at cykle til hunden er udvokset, og vent med at gøre det i forbindelse med træning, til du er sikker på at hunden ikke bliver træt af turen derud, og derfor ikke får det optimale ud af træningen, og tænk på, at du skal hjem igen.

• #29   1. maj 2017 Nu tænker jeg lige, vil en Collie overhovedet, som voksen, kunne holde til 5 km ved siden af cyklen OG træning?
    Ja Nicki kan godt, men hun er jo også en ung Schæfer.

• #30   1. maj 2017 Det bør den sørme kunne.

En collie er ikke en traver på samme måde som en schæfer, men det er en let bygget hund, der løber let. Jeg har en veninde, der cyklede rigtig langt med sin collie. Så hvis collien synes træningen er sjov, burde cykelturen i hver ende ikke være et problem. Måske dog ikke lige på en varm sommerdag, hvis det er en langhåret collie.

• #32   1. maj 2017 Men jeg tænker bare at det er jo ikke alle racer eller individer der vil kunne løbe 5 km og træne smiley

• #33   1. maj 2017 Ja, jeg tænkte også på problemet med en langhåret og at skulle trave langt. Især hvis den er sort...

• #34   1. maj 2017 #28 Det er nææsten billigere at leje bil. Taxa er dog ikke billigere smiley

At leje bil er vidst nogle lunde samme pris (200-300 kr), og det er bestemt også en af overvejelserne. Det der er surt er bare, at jeg må ikke køre den, fordi man skal være over 23 år (hos gomore)

Hmm, altså jeg håber da en fuldvoksen collie kan klare 4km, fordi ellers kan vi aldrig tage den med nogle steder... bussen 200 meter væk går kun hver 2. time, på bestemte tidspunkter af dagen, og næsten ikke i weekenden, så det vil jeg helst ikke begrænses for meget af smiley

Jeg tænker blot - der er collier, som dyrker IPO og derfor har gennemført udholdenhedsprøven - det er jo 20 km cykling, hvorefter hunden skal igennem lidt lydighed. Så det MÅ da kunne lade sig gøre at cykle 4-5 km med den, uden de store problemer? Jeg cykler jo bestemt ikke hurtigt.. Jeg er faktisk virkelig langsom smiley

• #36   1. maj 2017 Det er allerede besluttet at hunden ikke skal løbe, før den er fuldvoksen, det er jeg med på nu - det var mest fordi folk nu begyndte at snakke om at en voksen collie heller ikke ville kunne klare det.

Men ellers kan jeg spørge opdrætter, det ved hun garanteret smiley

• #37   1. maj 2017 Nej nej, jeg spurgte smiley

• #38   1. maj 2017 Det er måske også værd at nævne at hunden får en times pause, mens jeg træner med den anden hund. Nu leger vi at hunden er voksen og vi har begge hunde med derud, og de løber ved siden af cyklerne - det er 2,5km ud, 1 times træning, 1 times pause, 2,5km tilbage.

For den anden hund vil det så være 2,5km ud, 1 times pause, 1 times træning, 2,5km tilbage smiley

• #40   1. maj 2017 Planen er at få bil, når økonomien siger god for det smiley Det er svært at få bil, før det smiley

Hunden vil være vild med træningen - det er derfor vi køber hos præcis dén opdrætter smiley Nu må vi først vente og se, om vi overhovedet SKAL have hvalp i denne omgang - eller om det bliver næste kuld smiley Det kommer an på, om den rigtige hvalp viser sig..

Kommentér på:
Løbe ved siden af cykel - alder?

Annonce