{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.305 visninger | Oprettet:

Hunde der ikke vil gå tur {{forumTopicSubject}}

Jeg har spekuleret lidt over en ting på det sidste og tænkt om andre også oplever det.

Jeg har en selskabsrace som elsker at der sker noget - han kunne være ude på tur dagen lang hvis han fik lov.
Jeg synes ret ofte når man kigger rundt på forums, facebook eller lignende hvor folk mødes og snakker om hunden, at mange udtaler at deres hund simpelthen ikke gider gå tur - de kan slet ikke få den med ud på lange ture, den er tilfreds med haven og små ture - den er generelt bare doven - selvom ejer åbenbart gerne vil?

Det har fået mig til at spekulerer over, om der egentlig bare er (en del) hunde som bare helt reelt ikke gider eller om det lidt er en indlært ting?
Sjovt nok, er det oftest hos folk med selskabsracer jeg ser det. Mange med disse racer tænker at det er hunde der ikke behøver særlig meget og netop derfor min tanke - er det ejer der er "skyld" i hundens dovenskab?
Jeg kender ikke selv hunde som bare ikke gider og derfor virker det meget underligt for mig - men måske det er ret almindeligt?
Er det noget I har lagt mærke til/gjort jer tanker omkring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde der ikke vil gå tur
  • #1   23. aug 2017 Thøf gider ikke småture rundt i kvarteret, dem synes han er røvsyge. Hvis vi der imod går på stranden, i mosen eller andet spændene, så kan han ikke få nok og vil ofte ikke med hjem igen. smiley

    Pointen er at hvis vi var sådan nogen der kun gik rundt om blokken, så havde vi også en hund der ikke gad at gå tur.


  • #2   23. aug 2017 Én af vores de nye gemmer sig med et "jeg skal skisme ikke med ud!"-udtryk hver gang jeg finder seler og snore frem.
    Men når han så først er afsted på tur, så er det med halen i vejret og fuld fart fremad.

    Han skal dog lige vænne sig til at være lidt mere aktiv, end han har været vant til.
    Han har tabt sig på de 1½ uge han har været her, så måske har gåture tidligere været lidt ubehagelige fordi han har været for tyk.

    Men i hvert fald, så har jeg en hund der ikke gider gå tur - ikke før han ér kommet udenfor. smiley




  • #4   23. aug 2017 jep har 2 skotter, går jeg med dem i snor har jeg den ene arm strakt fremad Ipsen, og en strakt bagud Nova .... det er nr. 4 og 5 jeg har af racen, og det ligger til nogen af dem at de ikke gider ture, sådan bare for at gå ... den første var lidt ligesådan, men har aldrig haft en så slem som Nova ... hun kan bruge timer på at snuse på en mark, og er glad for ture på stranden, men ellers er hun en pestilens at gå tur med, uden snor på slasker hun altid flere meter bagved ... jeg fik hende da hun var 19 måneder og det har altid været sådan, jeg troede i starten der var noget fysisk galt og fik hende undersøgt ved flere dyrlæger, tilsidst sagde en " det er mellem ørene det er galt" .... Ipsen derimod elsker alle slags ture....

  • #5   23. aug 2017 Min chihuahua gider ikke hvis vejret er for koldt/blæser/regner. Skal jeg på længere ture med de andre, bliver hun luftet kort og får lov at blive hjemme med et lækkert ben, mens jeg er afsted med de andre. Hun plejer selv at sige til og fra om hun vil med smiley
    Er vejret godt, går hun fint med på 10-12km turene smiley


  • #6   23. aug 2017 Åh, Jeanette, I bor ellers fantastisk! Jeg ville elske at gå ture der.
    (Må man ride der?)

    Men ja, hvis der går for meget rutine i turene, så kan jeg godt forstå at det bliver kedeligt.





  • #7   23. aug 2017 Min egen skal virkelig overtales hvis det regner, så jeg er helt med på at vejr kan spille ind.

    Det kan selvfølgelig være som i siger, at hunden er vant til samme tur og derfor ikke gider - det ville jeg godt kunne forstå.
    Men det er jo ikke rutine, hvis ejer en dag vil have sin hund med på en lang tur, så burde hunden vel hurtigt fange at man går en anden vej og så vågne mere op?

    Igen jeg aner det ikke, jeg synes bare det er en underlig ting fordi jeg aldrig selv har set det ved en hund smiley


  • #8   23. aug 2017 Det kender jeg ikke til. Mine vil ud i alt slags vejr smiley

  • #9   23. aug 2017 Mine vil slå ihjel for at komme med ud.
    Jeg tror rigtigt mange hunde er misforståede, og jeg tror at der kan være mange grunde til at nogle hunde ikke vil på tur, fx smerter i bevægeapparatet, manglende tilvænning til sele og line, manglende stimulering/apati, angst osv.
    Det er ikke normalt at foretrække at blive hjemme.


  • #12   23. aug 2017 Ellie er ALTID klar på en tur. Uanset vejret, men hun er liiiidt mere stille på turen, når det regner smiley

    Hun er altid helt oppe og køre, når man finder sko og snor frem - men regner det, så kan man se skuffelsen i hendes øjne, når man åbner hoveddøren. Hun vil dog gerne med alligevel smiley


  • #14   23. aug 2017 Min er en af dem, som tager det meget roligt med sine gå ture.

    Han gider godt når vi først er kommet afsted, men han har ikke travlt. Regner det, skal han trækkes med ud.

    Hvis jeg der i mod, tager den korte snor frem bliver han nærmest elektrisk. For den korte snor betyder køretur, og det elsker han. Så er det lige meget hvad vi skal. Han elsker bare at køre bil.

    Det bedste han ved, er dog når køreturen nærmer sig hunde skoven eller trænings pladsen. Han har langt om længe lært, at fordi man glæder sig, behøver man ikke at gø! Ikke rart for ørerne når han blæser igennem i en bil. smiley


  • #15   23. aug 2017 Min egen er en af dem som lyser op når der er tur i sigte og hvis jeg spurgte "skal vi gå tur" lige så snart vi kom hjem igen, så ville han være klar på endnu en smiley

    Jeg vil da aldrig håbe, at jeg ender med en hund som ikke er begejstret for tur.


  • #17   24. aug 2017 Mine ELSKER at gå tur, her er det mig der må erkende at jeg altså ikke er i form til det eller har overskud til det (Det vil jeg gerne have, så jeg arbejder på sagen) lige nu må Lucky jo så ikke gå særlig meget, men hvis jeg bare tænker på at nævne ordet gå, så står han ude ved døren og er klar.
    Rosa kan godt trænge til en pause hvis vi går langt, nok fordi hun er så lille, så 3-5 km i et træk er langt for hende, selvom hun sagtens kan, normalt kommer hun så lige op i 2 minutter maks og så ned igen, så kan hun snildt følge med.
    Hvis det stod til Lucky kunne vi også godt gå 10 km.
    Lige indtil det er dårligt vejr, hvis det regner eller der er meget sne, kan man rive og trække ligeså tosset man har lyst, så kommer man ikke langt med nogen af hundene, de kan til nød gå ud for at tisse, men det er så også det. Lucky kan godt gå selvom det er frostvejr, hvis han får noget varmt på, hvor Rosa er umulig at holde varm pga hendes størrelse, så om vinteren går hun generelt ikke særlig meget, for hun fryser i det sekund hun kommer ud, på trods af varme trøjer/dragter. Det positive er jo så at hun er så lille at hun kan løbe rundt og lege indenfor og på den måde få brændt krudt af, og så går vi korte ture med hende når det ikke er alt for koldt.

    Men lige bortset fra når det regner og når det virkelig er vinter, så vil mine hellere end gerne. Jeg har faktisk lidt dårlig samvittighed nogle gange over at de ikke bliver brugt mere end de gør, for jeg indrømmer gerne at jeg ikke kan klare 10 km gåtur..
    De behøver det ikke, de er fint tilfredse og får jo så bare mental stimulering, så de er godt trætte alligevel. Men de vil gerne. smiley


  • #19   24. aug 2017 Jeg har en der gerne vil og en der død og pine ikke gider med mindre vi starter bilen og kører tre kvarter til strand eller skov, så her er det i hvert fald ikke indlært eller smerterelateret (hun traver gerne 7 km i et stræk i skoven, men at gå 500 meter i byen er ren tortur).

    Jeg går gerne en lang tur i skoven, men det er utopi at vi kan starte bilen og bruge 1,5 time på kørsel hver gang, så de fleste gange må hun immervæk slæbes rundt herinde, selvom det er under store protester. Myren traver med ligemeget hvor det er, og hvor langt det er, men synes alligevel det er fedest at løbe frit eller gå der, hvor der er vildt.


  • #20   24. aug 2017 Ozzy ELSKER at gå tur, og som du også skriver om din, spurgte vi ham lige når vi kom hjem fra gårtur, var han klar igen. Og det er uanset om det har været en kort eller lang tur. Især om vinteren er han helt vild ( hvilket passer mig fint, jeg er også mest tilvinter smiley ) .

    Mailo elsker også at gå tur, men her på hans ældre dage er han altså blevet lidt magelig, så han vil næsten aldrig med ud på aftentur, og ind imellem vil han sgu heller ikke med på eftermiddagstur, men der kan han dog oftest lokkes, og når vi så først er afsted er der intet. Og det er ikke fordi han har ondt osv, for han spæner gerne rundt ude i haven om aftenen, løber rundt indenfor og leger osv. Tror bare at ja han er blevet magelig på sine ældre år, og ved du hvad det er altså også okay smiley

    Uanset om der er 1 eller 2 hunde med, så er der gåtur 3 gange dagligt her i huset, det kan være over i parken, rundt på stisystemet , op på marken når der ikke lige er køer som pt, ned i mosen osv, det er meget forskelligt hvor vi går hen, men fælles er at vi altid går fra matriklen og så en tur og hjem igen. Vi har ikke den luksus at have en bil vi bare lige kan starte og køre i skoven eller på stranden, så der er ligesom intet at rafle om der smiley


  • #21   24. aug 2017 jeg kan huske jeg som barn boede et sted hvor der et par huse henne boede en gammel bulldog..

    Den gad virkelig ikke gå tur.. ejeren prøvede troligt dagligt, den gik 2-3 huse og så smed den sig ned og nægtede at gå videre før ejeren opgav og de gik hjem igen


  • #22   24. aug 2017 Mine elsker det, Nolle hopper som en kænguru når jeg siger "tur".
    Jeg har ikke oplevet en som ikke har villet gå tur. Trille går meget sløvt hvis det regner og tisser kun engang også vil hun hjem igen. Kun hvis det regner meget, lidt støvregn betyder intet. Nolle han er sååå glad. Han har stået hele hans liv i en lille hundegård, så nok deraf glæden kommer. I starten var han hunderæd for alt og alle. Nu er det kun hunde han reagerer på.


  • #25   24. aug 2017 Som barn havde en klassekammerat en Newfoundlænder.
    Den blev hun/vi tvunget til at gå tur med.
    Seriøst det kæmpe dyr var ikke til at trække af sted.
    Så vi endte altid på naboejendommens trappesten, og sad der til vi og hunden til vi mente, at nu var det tid til at gå hjem.
    Fifi og Freja er altid klar til "det hele" smiley
    Og dog silende regnvejr, der står de af smiley


  • #26   24. aug 2017 Jeg har et sæt ligesom Hanne.
    Mynte gider gudhjælpe mig ikke med. Hun sover også gerne til over middag og synes selv sofaen er hendes spot. Tilgengæld elsker hun træning og kontakt. Da hun var yngre snusede vi lidt til agility da vores unghundehold var slut. Det gad damen slet slet ikke - men alm lydighedsprøve se det var sagen. Tæt kontakt og ro så gad hun være med. Asger elsker tur og går gerne med på de lange ture sammen med de store hunde. Han hopper og danser på samme måde som disse i forventningsglæde når snoren findes frem.

    Jeg tror simpelthen der er forskel på hvilke værdier hundene sætter pris på.
    Kører vi før tur er mynte også mere frisk på ideen -men det handler nok om at "komme med" mere end det handler om hvad vi skal nå vi er fremme.


  • #28   24. aug 2017 Jeg har en hund, som en overgang ikke mente aftenture egentlig var det værd.. smiley Typisk vinter og typisk når det regnede/sneede.
    Men da jeg så begyndte at spørge, om hun ville ud, og ikke gik ud, hvis hun ikke rejste sig og kom hen til døren, så gik der altså kun 1-2 uger, så forsvandt det. Alternativet var åbenbart værre smiley

    Det er så flere år siden, nu vil hun altid med ud smiley


  • #29   24. aug 2017 Jeg har også en hund der ikke er fan af gåture, medmindre det involverer en bil. Morgentur er stort set ikke eksisterende, aftentur kan nogle gange lade sig gøre, hvis det altså er mig og ikke min mand der går med hundene.
    På billedet er vi på Bornholm, hvor min veninde vil gå med vores 2 og hendes egen. Det er helt tydeligt at Liva ikke vil længere end til bilen.


    profilbillede
  • #30   24. aug 2017 som regel, hvis vi er ude og opleve noget med vores DDB (fx stranden, marked) så går han på liv og lyst derudaf, men hvis vi går hjemme i byen, og går den samme tur bare 2 gange så ligger han sig ned et par gange og bestemt ikke gider mere smiley

  • #31   24. aug 2017 Nogle hunde der er blevet reddet fra dårlig opvækst, er så nervøse og angste for hvad hjemmets så godt som trygge rammer - hvad der vil blive budt dem igen, hvis de forlader dem.

    Vi er i et helt andet behov end "dovenskab" men ikke desto mindre er dette også en mulighed for hvorfor hundene ikke vil med på tur.

    Ziva er modstander hvis vi er over spisetid, men hun er lykkelig når vi er kommet afsted, men hun vil klart hellere priotere sin madskål end hendes snor.


  • #32   24. aug 2017 Min vil altid med - jeg gad ikke have en hund, der ikke gad at gå ture med mig.

  • #33   24. aug 2017 Jeg har endnu tilgode at møde hund, som ikke gider at gå tur... at ejer har vænnet hund til dette har jeg oplevet, men mere eller mindre alle vil da gå ture. Jooo Junior elsker da stranden mere end beton Vesterbro... men vi går alle steder hen næsten, så bilen gør ikke forskellen her.

    Jeg ELSKER at gå... kunne gå over 20 km hver dag, hvis jeg ikke skulle passe mit job. Gåturene er da en af de største grunde til at jeg har hund.

    Det er i min verden på ingen måde okay ikke at lufte sine hunde ordentligt... uanset størrelse... ja hvorfor egentlig have hund, hvis man ikke gider gå.. så kan man da lige så godt købe en kat.. kanin .. marsvin.. whatever..


  • #34   24. aug 2017 Sam elsker gå ture, hvor end det er smiley
    Vi går i mange forskellige miljøer på en uge, så det inkluderer bilen, morgenturen er dog herhjemme ude på landet, så det er enten på markerne, stierne eller op til byen, det er han også helt med på.
    Han elsker bare at komme med ud, jeg ville da selv synes det er røv sygt at gå samme kedelige tur hverdag!

    Og jeg er fuldstændig enig med Louise!


    Han er dog ikke fan af regn, men når først han er ude i det er det fint nok, undtagen hvis det virkelig står ned i stænger, og det er også selvom han har dækken på smiley


  • #36   24. aug 2017 Jeg ved ikke om det kan have en sammenhæng, men jeg har ofte set hundeejere hive deres hunde med sig hver gang den stopper for at snuse, altså turen er ikke rigtig for hundene skyld.. Det er nok ubehageligt hele tiden at blive hevet i, men det må også være kedeligt i længden ikke at få lov at snuse.

    Jeg kan selv komme i en situation hvor min hund har slået lejer ved en særlig dejlig duft, hvor jeg er nødt til at bestemme at nu går vi videre, men jeg hiver ikke min hund med hver gang den stopper.

    Jeg har selskabsrace og der er masser af gå lyst i ham. smiley


  • #38   24. aug 2017 Det hænger meget sammen, Michelle. Min far gør fx præcis det med at hive med videre. Mine forældres hund har bare vænnet sig til det, men Coco går fuldstændig i baglås med sådan en behandling, og hun er ikke ret glad for at gå ud med min far. Nogle gange er jeg nød til at gå med, fordi hun bare er helt tværs, og det er jo fordi han ikke tager sig tiden til at hunden får en god tur..

  • #42   24. aug 2017 Hvis Junior kunne vælge ville han ligne Tigerdyret 24/7 på stranden... og ja tror jeg kunne efterlade ham der smiley

  • #43   24. aug 2017 Gåturene er bestemt også en af grundene til at jeg har hund. Jeg kan godt lide at være ude, jeg gider det bare ikke rigtig alene.
    Her er det ligemeget om vi går i byen eller i naturen - helt klart at hunden har en anden energi i naturen og især skoven, men han elsker at være ude ligemeget hvad.
    Jeg ville godt nok være ulykke hvis min næsten hund ikke gad gå tur.

    Jeg kan faktisk godt følge den med at hunden måske finder det virkelig kedeligt hvis den er vant til at man ikke må stoppe op og "læse avis" når man er ude, for så er det jo slet ikke for hundens skyld at man er ude.


  • #44   24. aug 2017 Min ene hund ville bestemt ikke ud og gå tur da han var yngre, men heldigvis når vi var ude, så var der ingen problemer, nu vil han ikke med hjem igen og da slet ikke når vejret er godt smiley smiley .

    Jeg tror nok, at da hund nr 2 kom til, så var han til at overtale uden problemer til at gå ture, og det er efter vi er flyttet, at han ikke gider hjem igen smiley


  • #45   24. aug 2017 Nanna elsker tur. Vi bor også lige ud til fælleden så der bliver kigget får/høns, rullet i hjortebæ og badet i vandet.

    Men hvis det øser ned så gider hun ikke. Jeg sagde engang til kæresten at han skulle tage hende på en tur selv om det øsede ned. Hun bred sig ud af selen og løb hen til hoveddøren. Så hvis vejret er mega dårligt gider hun altså ikke.


  • #46   24. aug 2017 min hund eeelsker at gåtur! uanset hvor kort eller lang den er,om det er morgen middag aften eller nat smiley men hun hader at gå hvis det regner.. hvis jeg tager et hundedækken på hende er der intet problem smiley hun liver sådan mere op hvis hun hører vi skal gå og også mere ude i turen hvor hun dovner den når hun er hjemme xD men hun er også 12 år så tænker det er helt fair smiley

  • #47   24. aug 2017 mine to elsker at komme ud og gå tur eller cykle. men vi havde en lab blandet med colden retriver og hun vil ikk ud og gå hun gik max ud til vejen og så ik længere hun vil hellere rende rundt på gården og hjælpe min far med køerne
    vi havde også en lab vi købte efter vi var flyttet ind til byen en lille rute der normalt tager 5 min kunne tage en time fordi hun elskede at kom ud og bruge næsen.


  • #48   24. aug 2017 Haha, hvis Ozzy kunne bestemme var vi også på gåtur dagen lang smiley Jeg har det sådan at så længe Mailo kommer med ud og gå tur 2 gange dagligt, så er det altså okay han springer aftenturen over, og vælger at gå i haven i stedet for. Han bliver 10 til januar, så for mig er det helt fair han ikke gider aftenturen mere.

    Ozzy er dog ret utilfreds pt, de har nemlig hegnet marken vi bor lige ved siden af ind, da der er kommet køer, jeg syntes også det er lidt træls, det var så rart et sted at gå rundt, og man kunne gå ned til søen osv. Men køerne forsvinder vel til vinter, og så håber jeg der bliver åbnet igen smiley Men det er nu også lidt hyggeligt at have køer lige i baghaven smiley


  • #49   25. aug 2017 Én af mine veninder har 2 hunde, en stor, og en lille. Efter den store hund blev kastreret har den mistet lidt livslyst, og gider ikke altid at gå tur. Det er specielt slemt, hvis hendes mand har været på nattevagt, og ligger og sover.
    Hun prøver hver dag på at lokke den store hund med på tur, men ender ofte med kun at gå tur med den lille, fordi den store nægter at gå med.

    Mine små hunde vil altid gerne med, også selvom det regner.


  • #51   26. aug 2017 Svende elsker sine gå-ture og har aldrig takket nej til sådan en smiley Derfor har vi håndtegn for gå-tur herhjemme. Han kan ligge med stængerne i vejret og snorke sagte og stadig vågne, hvis vi gør tegn til at rejse os smiley Og siger man ordene tur, lufte poter eller rasler med husnøglen, så er man selv ude om det smiley Herefter er aftalen mellem dig og Svende bindende og skal uden undtagelser munde ud i en luftetur for jer begge smiley

    Ved eftermiddagsturen i weekenderne, hvor jeg går med (er først hjemme kl 16-17 i hverdagene), lyder han som om, han bliver slået og sparket, når vi er ved at give snor på...det er af ren glæde og lykke over udsigten til nye oplevelser smiley

    Så bliver det ikke bedre smiley


  • #52   26. aug 2017 Vores cairn er altid klar til en gåtur. Vores dansk/svensk gårdhund elsker at gå tur om dagen - men efter kl 20 om aftenen vil han ikke gå tur. kun lige ud i haven for at tisse. Men han har lige fra hvalp valgt , at aftenen er til ren afslapning

  • #53   28. aug 2017 Jeg har haft en enkelt hund, der ikke rigtig synes at gå ture var totalt fedt. Hun ville kun det hun selv fandt på og gåture var ikke blandt de aktiviteter. Det var ikke fordi hun ikke gad bevæge sig eller havde smerter eller sådan noget. Hun kunne bruge timer på at jagte mus, rotter eller fugle og ville gerne med ud på marken i en lang line, og selv få lov at bestemme tempoet og hvor mange musehuller vi skulle stoppe ved smiley Men en rask travetur i skoven; nej, tak! Træning gad hun heller ikke. Jeg havde hende i 13 år. Heldigvis havde jeg en anden hund der godt gad gå og løbeture og lydighedstræning smiley

Kommentér på:
Hunde der ikke vil gå tur

Annonce