{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Border collie til FCI WC IPO 2017
  • #1   19. sep 2017 Det er jo det, jeg siger! Border collies kan alt, hahah!

    Ej, skøn hund smiley


  • #2   19. sep 2017 Altid sjovt at se hunde lave noget, som de normalt ikke er specielt repræsenterede i smiley

  • #3   20. sep 2017 Synes nu ikke at det ser sådan WAOW superfedt ud. Den synes sikkert det er tæskeskægt. Men jeg synes den mangler noget intensitet i det den laver.
    ... men det er måske bare mig smiley


  • #4   20. sep 2017 Nej Mette, jeg ser det samme og også et par fejl.
    MEN jeg ser en hund der synes det er skideskægt smiley


  • #5   20. sep 2017 Haha, hvor er hun skøn og glad smiley Er vild med at det stråler ud af hende, at hun gør det fordi hun synes det er vildt sjovt smiley

  • Magnus  J
    Magnus J Tilmeldt:
    feb 2017

    Følgere: 21 Emner: 3 Svar: 247
    #7   20. sep 2017 Jeg synes den er utrolig sød smiley
    Det sejt den er kommet til VM.. Også selvom det ikke er hvad man normalt vil se, hverken af den type hund, eller til den type sport.. smiley

    #3
    Den mangler intensitet..
    Hvad ville du gerne have den gjorde anderledes?

    #4
    Et par fejl.. smiley
    Den fik 78 point, så selvfølgelig er der fejl..
    Men, hvad er det for fejl du ser..? Sådan, af ren og skær nysgerrighed.


  • Magnus  J
    Magnus J Tilmeldt:
    feb 2017

    Følgere: 21 Emner: 3 Svar: 247
    #12   20. sep 2017 #9
    Tror jeg vil til at sidde ned når jeg figurer smiley Lyder meget mere behageligt xD


  • #13   20. sep 2017 @7: Jamen, når den fx har sluppet ærmet og 'bevogter' (hedder det også det i IPO?) Så sidder den egentlig pænt på sin flade mås. Den er ikke 'i spænding' som når man fx ser en malle gøre det samme. Og sådan er der flere ting, hvor det er sådan lidt ja, hvordan skal jeg forklare det. Måske 'for pænt' er en måde at sige det på. Nu træner jeg ikke IPO med min Dober men DcH programmet. Men hun har prøvet 'det med ærmet' hos opdrætter og hun var godt nok helt oppe på lakridserne, dirrede og var totalt tændt. Det synes jeg ikke jeg ser hos den BC.
    PS Jeg er også en af dem der ikke helt forstår behovet for at bruge hunderacer til noget de egentlig ikke er lavet til.


  • #15   20. sep 2017 Nej, den har ikke det der 'jeg- er-totalt-klar-til-at-hænge-i-ærmet-igen-hvis-du-bevæger-så-meget-som-en-muskel'-blik. Den sidder der egentlig bare.

  • #16   20. sep 2017 Enig Mette.

  • Magnus  J
    Magnus J Tilmeldt:
    feb 2017

    Følgere: 21 Emner: 3 Svar: 247
    #17   20. sep 2017 En hund der mener det, er også en hund der samtidig mener..
    "hvis du bevæger dig, så slår jeg dig ihjel.."
    Det ser i som oftest heller ikke hos mallerne, i ser oftest en hund der er ekstremt bytte fikseret, hvilket giver det flotte program, det rolige, og dybe bid, samtidig med det point.
    Men, mener den det? Nej..
    Mener borderen det? Nej, den laver lydighed i de momenter..

    Den har intensitet som en border vil have.
    Den løber MONSTER stærkt, det giver fejl.. Det giver både fejl i modprøve, og i rundering.
    Den er KLAR til at løbe, deraf går den for langt fremme.
    Den vil aldrig have den intensitet man ønsker at se i et IPO program, men intens er den - som en BC vil være det.


  • #19   20. sep 2017 Jeg har ikke forstand på IPO overhovedet, så det vil jeg ikke kommentere på, men dejligt at se den er glad og synes det er sjovt! smiley det ligner den har en fest.

    Kommer dog aldrig til forstå hvorfor man køber en BC, hvis man vil dyrke IPO.


  • #21   20. sep 2017 Hvor er den fin! Jeg synes den er gør det rigtig rigtig godt.
    Og pointene afspejler det jo altså også - at få 78 til FCI-WM er SVÆRT. At bestå er svært.

    Jeg er ikke enig i at den tavse bevogtning i marken er en ren lydighedsbevogtning, jeg ser en hund, der er i fin spænding, i god bytte.
    Den liggende halsgivning i skjulet er bestemt alternativ, men det vælger nogle.... Det er jo et godt alternativ, hvis det er sket fejl i træningen.

    Den laver nogle helt konkrete fejl, der koste en bunke - men ærligt talt, så er der meget af det, den gør, som jeg ville være hamrende stolt af, hvis mine grå vappere kunne gøre det efter...

    Godt gået, border-vapper...


  • #23   20. sep 2017 Det er jo ikke en malle, men jeg synes, den klarer det super flot! Den er kommet hele vejen til VM, og det er i sig selv mega imponerende. Det er der jo også mange "IPO-racer", der ikke gør.

  • #25   20. sep 2017 Synes det er sjovt at der skrives at man ikke forstår hvorfor man skal bruge hunde til noget de egentlig ikke er beregnet til... Betyder det så også at man synes det er mærkeligt at se schæfere og maller dyrke IPO? Jeg mener, de er jo egentlig beregnet til at være hyrdehunde, lige som border collien.

    Mon ikke man har den holdning fordi man er vant til at se en bestemt type hund dyrke disciplinen?


  • #26   20. sep 2017 Den har en fest den hund smiley
    Ville aldrig selv træne IPO med en BC (don't quote Me on that), men gøres det ordentligt kan jeg ikke se problemet i det alternative racevalg smiley

    (Indrømmer gerne, at det er lidt specielt. Men altså, so be it)

    Den må jo være på fair nok niveau, hvis det er VM. Ikke at niveauet betyder noget, men den ser altså ud til at nyde det!


    Vil slet ikke gå ind på, om den gør det godt. Det gør den sikkert ikke i følge IPO folk smiley
    Jeg sætter udelukkende pris på, at den nyder det.


  • #27   20. sep 2017 BC´en kommer igennem sit C-program med utrolig charme - det er fantastisk at se på den, efter at have siddet i en masse dage og gloet på mallemallemalle og schæferschæferschæfer ... men det er fuldstændigt ligegyldigt, det den laver.

    Den er bare ikke egnet til sporten ... længere er den i virkeligheden ikke. Man kan så argumentere, at med den udvikling vi ser i IPO - og den måde der ind imellem bliver dømt - så er det ikke utænkeligt, at vi kommer til at se en top10 border indenfor overskuelig fremtid.

    Men som det er nu - nope, den er sød og sjov og har en fest .. men .. nej, den dur ikke til det der.
    Iøvrigt enig med Kenzie hele vejen smiley


  • #28   20. sep 2017 Camilse -

    Nu ved jeg ikke med schæferhunden, men mallen ??

    I 1892 afholdt Club de Chien de Berger Belge, sammen med den Belgiske Collie Klub, en hyrdehundeprøve på får – den første af den slags i det kontinentale Europa. Ikke overraskende var alle deltagere professionelle hyrder. Men antallet af får og derved behovet for hyrdehunde blev mindre og mindre, og det var klart, at man måtte finde på andre prøver for at udnytte og opretholde de Belgiske Hyrdehundes naturlige anlæg. Så tidligt som i 1899 havde man udarbejdet et dressurprogram, som indeholdt bl.a. følgende øvelser: afdækning, fri ved fod, bevogtning af genstand, apportering (også fra vandet), lodret klatrespring, længdespring, forbud mod at give hals, vægring af godbidder, forsvar af føreren. I 1903 afholdt man i Malines (Mechelen) de første brugshundeprøver for Belgiske Hyrdehunde, med bl.a. højdespring (1,90 m), længdespring (3,60 m), forsvars-og angrebsarbejde og individuelt arbejde.

    Så 8 år efter at racen blev stiftet, blev den allerede testet i et brugsprøveprogram, der intet havde med hyrdning at gøre.
    8 år ud af 126 år blev hunden primært brugt som hyrdehund - de resterende som brugshund ..
    Så det der "oprindelig hyrdehund" - jada, ihvertfald i 8 år.


  • #30   20. sep 2017 #29

    Spot on.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #31   20. sep 2017 Jeg kommer til at tænke på filmen Harry and Snowmann. En fantastisk historie der fortæller at alt er muligt.

    Det er vil ikke umuligt,at der er talent der aldrig bliver opdaget,pga at man holder sig til det man kender.


  • #32   20. sep 2017 Schæferen er ikke lavet til at hyrde, den er lavet til beskyttelse af sin fører.
    Altså helt i tråd med brugshundesport, som jo også er en del af avlsprogrammet og har været det siden Stephanitz levede..


  • #33   21. sep 2017 Det er vil ikke umuligt,at der er talent der aldrig bliver opdaget,pga at man holder sig til det man kender.

    Det gør man jo heller ikke - det er BC´en blot ét eksempel på.


  • #34   21. sep 2017 Altså, at der er een, der når til WM og kommer i gennem betyder ikke at racen egner sig.
    Den er jo altså ikke den første, der har forsøgt.


  • #35   21. sep 2017 Nu ved jeg ikke om det var til mig, CH ?
    Jeg er helt enig i - som jeg også har skrevet længere oppe - at den ikke er noget hit i IPO, den hund vi ser på videoen, og at racen som helhed er ubrugelig i den sport.

    Min kommentar var til Max´indlæg om, at der måske går uopdagede stjerner rundt. Det gør der ikke - jeg tror de fleste racer er prøvede i IPO efterhånden.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #36   21. sep 2017 Ikke racer. Enkelte som falder ud fra det normale. Hvis man har en hund der viser evner i en bestemt retning,så skal man da bare se hvor langt det rækker,hvis man har muligheden for det.



  • #37   21. sep 2017 Mit indlæg var også en respons på Max' smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #38   21. sep 2017 CH. Så har du misforstået mig. Jeg har aldrig ment at racen egner sig. Jeg tænker at det kunne være fantastisk, hvis der kom en hund af anden race og kunne gøre sig gældende.

    Det kan kun lade sig gøre hvis der er nogen der opdager den ene hund der har evnerne til det. Hvis den altså findes.

    Historien med hesten er jo langt mere utrolig i forhold til om en hund af anden race en Malinois/Sch skulle vinde en enkelt gang.


  • #39   21. sep 2017 Det er jeg enig med dig i.
    Der findes sandsynligvis afstikkere her og der..
    Og så skal tilfældet ville at dens ejer har interesse i at se den vej.


  • #41   21. sep 2017 Det jeg mener med at jeg ikke forstår behovet for at bruge racer til noget de egentlig ikke er til er jo ikke det samme som at jeg siger at det skal man da bestemt holde sig fra. Det må man da gerne og ingen siger at hund og fører ikke kan have det ski**skægt med det. Min Irske Terrier og jeg har en fest med at træne lydighedstræning smiley Han er på og han er intens osv. Men han er slet ikke som min Dober at træne lydighed med. Hun er trods alt lavet til den slags arbejde. Min irer derimod slår gang på gang benen væk under mig når han får lov at bruge næsen. Det er i sandhed hans hjemmebane og det er slet og ret bare federe at arbejde med en hund, hvor man mærker 'suset' fra at hunden kan det der shit pr. instinkt. På søndag skal den lille Clinton ud og prøve vandapportering. Noget der ligger dybt i racen smiley

  • #43   21. sep 2017 Jeg gad simpelthen ikke....

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #44   21. sep 2017 Hvis en hund ikke har evnerne til det man vil bruge den til kan jeg ikke personligt se det sjove i det.

    Vi ser det jo også med Sch. Det er da bestemt ikke alle der har evnerne bare fordi at de er af den race. Alligevel træner folk uge efter uge og hygger sig med det.


  • #46   21. sep 2017 Der er flere sider af det, synes jeg. Mine polarhunde er lavet til at trække en slæde. Det har jeg ikke mange muligheder for, at tilbyde dem her i DK. Gudskelov er de ret glade for mange andre former for hundesport også smiley

    Indrømmet, de kommer aldrig til at vinde VM hverken i IPO eller lydighed, men de er godt nok sjove, at træne med, og de har en fest smiley


  • #48   21. sep 2017 Nu har jeg jo haft fornøjelsen af at se Zeven træne og han nyyyyyder det! Simpelthen så skønt at se smiley

    Fantastisk når man ser nogle af de racer, som ikke normalt er i den sport, og så elsker de det bare smiley
    Så er det ligegyldigt hvor gode de er. Selvom Zeven nu så ret dygtig ud smiley


  • #50   21. sep 2017 Tak Anine - hvor er du sød!

    Og ja Lens. Der er da mange ting, der kommer nemmere, med andre racer. Men så længe ambitionen "bare" er, at komme så langt, som hundens evner og lyst nu rækker, så kan det jo aldrig gå helt galt, uanset hvilken sportsgren man vælger med sin hund smiley


  • #53   22. sep 2017 Og 78 points til et VM, det er vidst ikke helt skidt

    smiley


  • #55   22. sep 2017 Nu er FCIs IPO WM jo for alle racer - den deltager på lige vilkår med alle de andre hunde, så uanset hvordan man vender og drejer det er 78 points ligegyldigt.

    Det er ligesom at sige, at ham i gummistøvlerne var sej til at løbe marathon - næ, han var bare ret dårlig til at vælge udstyr.

    Og jeg har skam selv lavet 74 til VM (godt nok FMBB, hvor der dømmes anderledes) - men det var da røvelendigt.


  • #57   22. sep 2017 Hvis du siger det smiley

  • #59   22. sep 2017 Det ville jeg da heller ikke - du har din mening, jeg har min. Ingen grund til at kalde folk for spader eller ting, der er værre af den grund smiley

    Jeg er bare ikke enig i at 78 er "ganske okay" - uanset race smiley ...



  • #60   22. sep 2017 Fuuuuck.... jeg ville stråle alene over at være kommet dertil.. og endnu vildere at komme igennem med et bestået.

    JEG synes sgu det er godt gået at få både 74 og 78 til en konkurrence, der dømmes som den gør. Der bliver ikke givet i dørene..

    Og neeej, det betyder sgu da ikke en skid, det er jeg enig i - resultatet i sig selv kan ikke bruges til så meget, men fuck, hvor fedt at tage afsted og komme hjem med en bestået prøve....

    Men ok - jeg er heller ikke udpræget konkurrencemenneske (hvis noget overhovedet), jeg synes nok bare det er voldsomt imponerende at nå så langt...


  • #61   22. sep 2017 Jamen den mening deler du da med mange, ingen tvivl smiley

    JEG synes så ikke der blev "dømt igennem" til FCIs .. og jeg synes, som allerede nævnt et hav af gange, ikke at det er en bedrift at få 74 eller 78 til en konkurrence.
    For mig skal man over 90 før jeg personligt begynder at blive imponeret - og det gælder iøvrigt også for mig selv.

    Men jeg er altså også udpræget konkurrencemenneske, og er man det, forlanger man jo mere af sig selv - og andres præstationer - hvis man skal til at være imponeret smiley


  • #62   22. sep 2017 Den FVF som hunden har, trækker den ikke en del ned? Jeg tænker mere - hunden går jo nærmest med bagparten udfor førerens ben, fremfor skulderen?

  • #63   25. sep 2017 @47: Nej, man får det er ikke nødvendigvis nemt fordi man er vant til at træne med en 'vansekelig' race og så skifter til en 'nem' race smiley For mange år siden løb jeg agility med mine Irske Terriers. Et par af dem var faktisk jævnt gode og fik pæne placeringer. Så lånte jeg en BC i en periode af en landsholdsløber som jeg trænede sammen med. FUUUUCK det var svært for mig. Hunden var superveltrænet og alt det der. Men dens fører og den havde ikke sådan helt kemi, så resultaterne udeblev. For mig var det en KÆMPE udfordring at løbe med sådan en hund; jeg skulle jo handle på en helt anden måde end jeg var vant til og man står pludselig med et helt nyt sæt udfordringer når issuet pludselig ikke er at presse hunden til at løbe under banetiden og tage forhindringerne fejlfrit. Pludselig handlede det om at holde hunden på banen og få den ned i fart inden vendinger så den ikke bare fløj over et eller andet tilfældigt spring osv, Jeg havde lært meget af mine terriers, men jeg lærte dælme også meget af ham her BC'en.
    Jeg tror heller ikke jeg ligefrem ville få det let hvis jeg pludselig skulle gå et A-program med min træningskammerats malle. Jeg er jo vant til Perle, der ikke har helt så lynhurtige reaktioner.


  • #65   25. sep 2017 "Men det er nemmere at motivere en anden mere samarbejdende race er min erfaring" Det har du helt ret i smiley Men at sige at man får det let fordi man skifter til en mere samarbejdende race er en sandhed med modifikationer smiley
    Jeg tilføjede jo selv en lidt mere 'trænbar' race for nogle år siden. Selvom hun ikke er en BC, en malle eller en schæfer så er hun trods alt designet meget mere til samarbejde end mine terriers. Det har ikke været udpræget nemt for man skal jo vende sig til et helt nyt sæt 'spilleregler' og det har da kunnet ses på vores resultater. Nu ved jeg så tilgengæld mere om hvordan jeg skal håndterer det med den næste dober smiley
    ... bl.a. at man skal lytte til opdrætter der ryster på hovedet, når man vil starte sin hund til konkurrence 1½ år gammel, og siger vent nu til hun er 3 år gammel: Før det har hun ikke andet end 'fluer i hovedet' smiley


Kommentér på:
Border collie til FCI WC IPO 2017

Annonce