4.728 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
At beholde en hvalp At beholde en hvalp
Jeg får snart et kuld skønne hvalpe på min egen tæve, og har længe gået med tanken om at få en hund mere.
De tanker er nu gået hen på måske at beholde en hvalp fra det kommende kuld; men er der ulemper (eller fordele) ved at beholde en hvalp fra eget kuld, kontra at købe en udefra? Eller er sidstnævnte bedst?
Jeg har aldrig stået i situationen før, så jeg ved ikke hvordan det hele forholder sig Min hund er generelt god med andre, så dét er ikke et problem i sig selv.
0 synes godt om
jun 2009
Følger: 231 Følgere: 102 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 140 Svar: 3.003
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 10 Svar: 145
Jeg har dog ikke mulighed for at holde dem adskilt til hverdag, så de skal jo helst kunne med hinanden fremadrettet også. Jeg ved der heller ingen garantier er dér, men ingen grund til at gå ind i en situation som er dårlig fra start.
Tæven kan til hverdag godt være sammen med andre hunde - også af samme køn-, og har førhen boet med en anden.
apr 2011
jun 2009
Følger: 231 Følgere: 102 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 140 Svar: 3.003
sikkert også hos jer.
Her går vi også på udstilling....
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.790
Fordelene er klart at hvalpen fødes i hjemmet og derfor kan starte træning fra dag 1, den skal ikke først lære at falde til ro, lære at være alene, lære renlighed. Alt er på plads når søskende flytter.
Du har allerbedste mulighed for at vælge lige præcis den hvalp der matcher dine ønsker bedst. Du kigger på kuldet 100 gange om dagen og får hurtigt en fornemmelse af bygning og sind.
Jeg har bedstemor, mor og hvalp gående sammen i perfekt synergi. Det er SÅ meget nemmere med en hvalp fra eget kuld end én udefra.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
De kravler under huden på en.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
jul 2009
Følger: 24 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 82 Svar: 3.607
Du skal dog være forberedt på, at der er nogle hunde, som bare ikke fungerer sammen.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.567
det her er datter, søn og mor - de to afkom er fra hver sit kuld
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Der er altid en risiko for at hundene ikke kan sammen senere, uanset om det er fra eget opdræt eller ej - Så på den front så oplever jeg at faktisk at eget avl oftest fungere bedre sammen end en udefra.
Samtidig så laver man vel kun kuld som man virkelig forestiller sig kan tilføre racen det man selv ønsker sig og så er det jo fuldstændig fjollet at skulle ud og lede efter noget lige så godt.
Man kender hvalpene ud og ind og man har et helt særligt forhold til dem, når man har været med hele deres liv, helt fra planlægningen af kuldet.
Så for mig er det en no-brainer. Men jeg laver heller ikke et kuld, som jeg ikke har planlagt jeg vil have en hvalp fra i forvejen
Synes egentlig også det gav sig selv og var ret nemt at få hvalpen ud på egen pote uden mor. Den skal jo ud og opleve selv, uanset om det er eget opdræt eller ej, så synes egentlig det meste giver fuldstændig sig selv.
For os har det virkelig været nemt, fordi Chess er født ind i flokken og er opvokset med de grænser de andre hunde har og bare har respekteret dem fra starten. Så det har været enormt konfliktfrit og hun er den eneste hvalp som samtlige af mine hunde har elsket og leget med fra starten.
Så ja... Klar anbefaling herfra.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.515
Man kan altid komme ud for hunde, der ikke kan enes, men jeg har i hvert fald oplevet, at mine egne hvalpe hurtigere og bedre bliver en del af flokken. Bevares, de har taget pænt imod ude fra kommende hvalpe, men de har ikke været så interesseret i dem, har leget mindre med dem end med dem, der er født her.
apr 2011
Det er skønt at høre at tingene er gået godt med egen hvalp i hjemmet - og endda flere generationer.
Jeg var simpelthen nødt til at høre, men må indrømme det har kriblet godt i fingrene for at beholde en af de kommende hvalpe; netop af nogle af de årsager i også nævner som en del af glæden.
Jeg er da slet ikke i tvivl længere om at der skal blive en boende... Men nu må vi jo se om hun i det hele taget har en tæve til mig, derinde i maven.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.201
apr 2011
Jeg påtænker at få hende røntgenfotograferet. Jeg har tilkøbt en fødselspakke hos Nina på Ølby dyrehospital, og der følger 3x ultralyd med i, så jeg ved egentlig ikke om det reelt er nødvendigt. Hun skulle være ret god til at tælle, og skulle også kunne fortælle køn på blobberne.
På Ølby fraråder de røntgen.. Men.... Jeg er jo også lidt nysgerrig altså, og kan næsten godt lide "trygheden" i selv at kunne tælle lidt med
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 79 Svar: 8.050
Her er det fuldstændig uproblematisk at have mor og to døtre gående sammen og det er så meget lettere, at have en hvalp, der er født ind i familien.
Cala og Bianchi er klart de nemmeste hvalpe jeg har haft i huset og det er ikke fordi de fra naturens hånd, har været nemmere end de andre, men det har stor betydning, at man allerede kender hvalpen rigtig godt og at hvalpen ikke skal igennem den omstillingsproces, det er at flytte hjemmefra som 8 ugers.
Det er et stort arbejde, at have et kuld hvalpe og man skal ikke bare lave et kuld, for selv at få en nem hvalp, men når nu man har lagt et kæmpe arbejde i hvalpene de første 8 uger, gør det bestemt ingeting, at man slipper lidt nemmere om ved de næste måneder.
Jeg kommer ikke til at lave kuld, hvor ønsket om at beholde en hvalp ikke er til stede. Rent praktisk vil det ikke altid kunne lade sig gøre, men så må jeg prøve at sikre linjen på anden vis.
Krydser fingre for at Luna gemmer en lille tævehvalp til dig
Mor Ghini i midten, med døtrene Bianchi og Cala. Glæder mig allerede til engang i 2019 forhåbentlig at få muligheden for at beholde en hvalp efter Bianchi
nov 2020
Følger: 1 Svar: 1
At beholde en hvalp