{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

Køb af hvalp, råd søges {{forumTopicSubject}}

Så blev det kuld vi er skrevet op til endelig født.
Der var dog kun 4 hvalpe, og 2 tæver, hvortil avler har førsteret til valg.

Mit dilemma ligger i, at den ene har rigtig flotte aftegn, og den anden har stort set ingen aftegn. Det virker som en bagatel, men jeg har altid foretrukket bjørnehunde med så meget hvidt som muligt (dog uden at det dominere det sorte), og den ene hvalp er næsten helt sort.

Så mit spørgsmål er nu. Kan jeg tillade mig at høre avler om hun er ok med at vi venter til næste kuld, i tilfælde af at hun vælger den lille med aftegn? Jeg tænker at jeg jo gerne skal melde ud om det fortrinsvis hurtigt, men går også ud fra at hun først vælger tæve når de åbner øjnene og begynder at vise en vis personlighed.
Jeg vil jo helst ikke lyde som om jeg presser hende til at vælge den anden, og ej heller sige at jeg ikke kan lide hendes hund.

Hvad tænker I, og hvordan ville I gøre det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af hvalp, råd søges
  • #1   5. dec 2017 jeg ved godt at tingene helst skal gå op i en højere enhed, og jeg kan godt forstå at udseende har en betydning, men hvad er vigtigst udseende eller personligheden, det mentale ... tænk nu hvis den sorte bare er en helt super hund, eller opdrætter faktisk selv helst vil den, og det slet ikke er et problem .... men tænker, spørg da opdrætter hvad vedkommende går efter, og se om ikke også du selv kan vente på at se lidt af personligheden og det måske slår vigtigheden af aftegningerne ... hvis nu opdrætter enden med at foretrække den sorte har du jo måske slet ikke noget "problem" medmindre du ender med at falde for den sorte også smiley

    opdrætter til min yngste ville selv matche køber og hvalp, der var 3 tæver, jeg ved ikke om jeg selv havde valgt hende jeg fik, men hold nu da op jeg har fået den mest fantastiske hund ....


  • #2   5. dec 2017 De der aftegn ændrer sig mega meget! Det kan man ikke vælge hund ud fra. Om tre mdr er de helt anderledes, og om et år slet ikke til at kende.
    Se bare mine hundes billeder.

    Opdrætter vælger formentlig den hund der bevæger sig bedst og ser bedst bygget ud, samt har det temperament hun søger. Det kan hun vurdere omkring 6-7. leveuge.


  • #5   5. dec 2017 Et af dillemmaerne her er, at vi køber ubeset. Vi har ikke mulighed for at tage til Spanien og kigge på hvalp, for så at tage ned og hente, og da der ingen avlere er i DK, er det lidt stramt med muligheder. Så pt. har vi kun beskrivelsen at gå efter.

    Havde der været flere at vælge imellem, tror jeg også din idé havde skinnet igennem, men når der kun er to er det jo lidt hvad avler helst vil have, og så får vi den anden - Der er ikke så meget valg/matching.

    Noget andet er, at vi har planer om både show og fremtidig avl, og da er det for mig også vigtigt at hunden er som ønsket, for at vi kan avle efter ønskede standard, og der har farven bl.a. en del at sige.


  • #6   5. dec 2017 Det er rigtigt at aftegnene ændrer sig, men der kommer ikke en krave ud af ingenting, og oftest bliver aftegnene mindre som de vokser.

  • #8   5. dec 2017 Hvis jeg var dig ville jeg nok overveje om det var det perfekte kuld med alt hvad du kunne tænke dig og du derfor kunne leve med farven, eller om du måske hellere vil have noget andet.

    Jeg tror ikke at jeg kunne vælge fra pga farven hvis alt andet var som det skulle være. Og slet ikke når hvalpen var født, men okay jeg kan også lide det meste indenfor min race og farven er ikke så vigtig for mig, slet ikke hvis det er sort med hvidt eller sort med mere hvidt smiley

    Da jeg fik Rosa vidste jeg ikke om hun blev rigtig Black and tan eller ghost (hvor det ikke er så tydeligt, altså næsten helt sort) hendes søster har de smukkeste aftegn, men rosas farve blev mere og mere tydelig, og selv hvis den ikke havde gjort, ville jeg havde elsket hende for hendes personlighed alligevel.

    Men hvis du er 110% sikker på at du ikke vil have den sorte, ville jeg da være ærlig overfor opdrætter og så være klar på at der er risiko for at blive valgt helt fra

    Det om udstilling kom imens jeg skrev mit indlæg. Det er selvfølgelig noget andet hvis det er en fejl, så den ikke kan bruges til udstilling/avl.


  • #10   5. dec 2017 Selvfølgelig må du være ærlig over for opdrætter. Hvis du ikke kan lide en helt sort, så lad være.

    En af mine købere meldte ud at de kun ønskede en grå hvalp. De har hunde i forvejen, og ved hvad de vil have. Jeg fortalte at der ingen garantier var for at den grå hvalp ville passe til dem (da en anden familie jo også skulle have en hvalp der matchede dem), så de måtte vente og se. De ventede tålmodigt og det viste sig at de to hanner var vældigt ens, så de fik den farve de bedst kunne lide. Heldigvis var den anden familie lykkelige over det valg, så det var en win-win.

    Det er altid vigtigt at inddrage alle parametre ved fordelingen, og ikke kun udseende. Man skal jo leve sammen med temperamentet.
    Og i en ret skarp race, ville jeg aldrig købe hund ubeset, med mindre jeg kendte forældredyrene.


  • #11   5. dec 2017 Du kan jo prøve at hører om opdrætter har en yndlings, men det er nok for tidligt at spå om.


  • #12   5. dec 2017 Racestandarden siger: hvide markerede aftegninger på hoved, hals, bryst, bug og ben.
    Så der er ud fra racestandarden nogle mangler hvad angår farven.

    Faktisk at er jeg mere hook på det eventuelle næste kuld, hvad angår bygning. Valgte dette da det andet kun er et "måske" kuld, og da vi begge savner at have hund. Jeg er meget alene og vi bor godt afsides på landet, så jeg føler mig mere tryg med hund.

    Tusind tak for jeres svar so far.


  • #13   5. dec 2017 Malene, det er også det. Der ligger en del i det, men vi har desværre ikke mange valg på det punkt.
    Fordelen ved at vente til næste kuld kunne jo så være, at vi kan spare op til en dobbelt tur, og dermed se før vi vælger. Men det er i forvejen mange penge der går til både hund og turen ned for at hente, samt alt der skal klargøres, dyrlæge osv.


  • #14   5. dec 2017 Jeg synes ærlighed er velset og forstået i Danmark.
    Med de udenlandske opdrættere skal man nogle gange pakke tingene lidt mere ind, for ikke at fornærme. Sådan som du selv beskriver det her i din sidste besked, synes jeg sagtens du kan skrive det til opdrætter.
    Jeg håber du finder hvad du søger.


  • #15   5. dec 2017 Tænker også at det er ok at spørge opdrætter. Opdrætter ved måske hvad denne går efter, også udseende mæssigt.

  • #16   5. dec 2017 Okay hvis det næste kuld er et kuld du ser flere ting ved du vil have, ville jeg bestemt vælge at vente. Forklar opdrætter det på en pæn måde. smiley
    Det er jo ikke kun farve så, men også bygning osv


  • #18   5. dec 2017 Tak skal I have. Jeg snakker med manden om det, og så skriver jeg til hende, og ser om jeg ikke kan få det formuleret på en ordentlig måde, så der ikke opstår nogen misforståelser.

    Emma
    Jeg tog det fra en engelsk side og oversatte det. Tror det er lidt forskelligt alt efter hvor man læser, men det er jo så racestandarden, og ikke en fejl som så.
    Jeg er komplet newbie indenfor showverdenen i hundeland, så jeg ved ikke hvad dommerene går efter. Men skal man showe, så vil man jo gerne stille den hund der stiller sig bedst ud. smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #19   5. dec 2017 Der er jo ingen garanti for at det du ønsker kommer i næste kuld. Personligt ville jeg ikke vælge fra,pga farve,hvis det er et kuld jeg ønsker hund fra.

  • #22   5. dec 2017 Emma - Det kan blive svært at finde en udstilling, hvor der er tilmeldte i racen. På DKK's internationale udstillinger har der kun været 2 tilmeldte i Herning og 1 i Ballerup, ingen på de øvrige.
    Tjekkede lige resultater fra et par af spidshundeklubbens udstillinger, de første 2 var der ingen tilmeldte, den næste en enkelt.


  • #23   5. dec 2017 Jeg kan prøve at forhøre mig hos nogle af mine kareler venner. De burde vide det.

    #21
    Jeg har ikke bestilt i farver, da alle KBD er hvide og sorte, så det er slet ikke faldet mig ind.
    Farven har intet at sige om hundens personlighed, men derfor kan man jo godt ønske sig hele pakken - Særligt når man gerne vil avle hunde med gode aftegn senere hen.
    Nu er racen ikke voldsomt udbredt, så det med "at købe et andet sted", er desværre ikke bare sådan lige. Jeg har dog været FB venner med avler i 9 år, så det er ikke fordi hun ikke ved hvem jeg er.

    I skal alle have tusind tak for hjælpen. Det har givet stof til eftertanke, og så må vi finde ud af hvordan vi takler det. Om vi skal vente og se tiden/hvalpene an, eller om vi skal snakke med hende med det samme. smiley


  • #25   6. dec 2017 Synes da næsten du skal sige du gerne vil vente til næste kuld, hvis der ikke er et valg og du vil have en udstillingshund. Hvis en ret sort hund ikke er velset på udstilling, giver det da ikke mening at tage den.
    Var det bare til kæl, ville jeg som opdrætter nok finde køber noget useriøs hvis det var en krave eller en plet der afgjorde om de ville have fra mig eller ej. Var det fx et kosmetisk lillebitte haleknæk til en udstiller ville jeg absolut forstå det. Ville også forstå hvis man som udstiller i kø hos mig takkede nej til en "fejlfarvet" hund smiley


  • #28   6. dec 2017 Jeg synes ikke at man skal lade farve og aftegn bestemme, men samtidig køber jeg jo heller ikke en bil jeg synes er grim.

  • #29   6. dec 2017 Igen mange tak smiley

    Isabelle
    Lige præcis. Og det er det jeg vil mene jeg er. Det er trods som sagt rigtig mange penge at smide efter ens kommende bedste ven, så jeg har lidt samme holdning som jeg har til heste - Jeg går helst efter den fulde pakke. Jeg ville aldrig sætte farve før sind, bygning og helbred, men kan man få hele pakken så tror jeg godt at jeg kan få fremfusket en lille portion tålmodighed. Og ja, drømmehunden er altså bare en kareler med masser af hvidt. Så længe jeg ikke kender hunden på forhånd, har jeg ikke andet end forstillingen om min hund at gå efter - Og så ligger der måske også lidt sentimentalt i det, da vores gamle tæve havde masser hvidt. smiley


  • #30   19. dec 2017 Opdatering...
    Jeg har forhørt mig hos avler, og hun forstår mig fuldt ud. Vi har aftalt at vi ser hvilken tæve hun vælger, og vælger hun den mørke napser vi den anden, og vælger hun den anden, venter vi til næste parring som dog bliver to andre end ventet (grundet en alders regel i Spansk Kennelklub der gør at hun må fremskynde hendes 2019 parring). Men dette match er også af nogle toplækre forældre, så vi har mod på at vente hvis det er. Min håber dog meget på at det bliver denne lille trut. Er dybt forelsket. smiley


    profilbillede
  • #32   26. dec 2017 #31 Isabelle
    Ej føj for den da. Men dejligt du fandt et nyt hjem til hende. smiley
    Jeg startede også ud med ikke at vide noget som helst om racen, og Fifi fik lært mig MEGET. Jeg anede generelt intet om hunde, jeg ville bare redde Fifi og hjælpe en ven.
    Vi havde mange problemer til at starte med, men jeg ville ikke have byttet hende for noget i verden, ej heller den smerte jeg så sidder tilbage med nu. Hun har været det hele værd, og faldt jo så for racen med et brag (utroligt nok) smiley
    Men kan godt forstå dit valg. Jeg havde nok gjort samme.


  • #33   26. dec 2017 Opdatering...
    Idag har avler valgt hvalp, og hun beholder den lille med aftegn. Øv øv og mere øv, men så er der ikke andet end at vente. Jeg savner hund så frygtelig meget, at det er fristende at vælge den anden, men jeg skal også bare være all-in, og ikke kun gøre det fordi det er min eneste mulighed. Så jeg må væbne mig med tålmodighed, og så glæder jeg mig til at følge den bette på avlers FB væg. smiley


  • #38   28. dec 2017 Opdatering igen igen...
    Godt nok en lidt anden opdatering end måske ventet, men TADAAA - Vi har fået en ny beboer
    Kort sagt, jeg kunne simpelthen ikke vente til sommer, og planen har hele tiden været at vi skulle have 2 hunde. Det var dog meningen at vi skulle have kareleren først og huskien til sidst, men når man så ser en lille 11 mdrs. bassefyr der søger nyt hjem igen...Ja.... smiley
    Kl. 21 i aftes skrev jeg på ham, og kl. 8.30 i morges kørte vi afsted for at hente ham, så det var så spontant som noget kan være, og vi nåede slet ikke at få hvalpesikret 100% herhjemme. Men hvad, så fandt jeg da mit elastik, en gummidims, en nisse og et par sokker. smiley
    Lillefyren hedder Yuki, og nej, det er ikke Yuki fra internatet (selvom han da også var en flotter fyr), og er en rigtig lille baladefis, der hellere end gerne uddeler myssere og krammere.
    Selvom det ikke helt var efter planen, er vi begge ganske godt tilfreds, og smelter hver gang han kigger på os med sine dybblå øjne. smiley
    Lige nu ligger han på sit tæppe på gulvet ved siden af mig, og putter, og jeg er så glad for at have fået hund igen. Når jeg tænker mig om, tror jeg faktisk at det er rigtig godt, at det ikke blev kareler som den første. Denne lille dreng kan slet ikke sammenlignes med Fifi. smiley
    Tak for alle jeres råd.


    profilbillede
  • #40   28. dec 2017 #39 Kennel Hearthitter
    Mange tak smiley

    Rettelse: Han er 11 uger, ikke 11 mdr.


  • #41   29. dec 2017 Tillykke med ham, han ser så fin ud smiley

Kommentér på:
Køb af hvalp, råd søges

Annonce