{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.920 visninger | Oprettet:

Hvalp "angriber" kat {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg har alvorligt brug for råd og vejledning. Vores hvalp på knap 11 uger angriber til tider vores ene kat. Idag fik han fat inde i munden på ham og ruskede ham mens han bed sig fast. De kan ellers sagtens sammen, men nogle gange går han amok. Vi er begge bange for, at han simpelthen får ham slået ihjel lige pludselig, for katten bliver helt stiv af skræk og giver ham ikke igen. smiley hvad kan vi gøre? Vi skiller dem konsekvent fra hinanden, når det bliver for voldsomt, men det kan ikke blive ved med at gå.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp "angriber" kat
  • #2   7. dec 2017 Fortæl hvalpen at det er forbudt, i sådan nogle tilfælde er jeg ikke pædagogisk , mine hunde skal opføre sig ordentlig over for mine katte, det betyder snor på til hunden har lært det og et meget skarpt nej hvis hunden går over stregen!

  • #3   7. dec 2017 De skal slet ikke have lov at starte, når det bliver så voldsomt.
    Sørg for at katten har hellesteder, hvor hunden ikke kan nå. En gitterlåge er en god ting.
    Hunden bliver nødt til at lære at det er no go, det er ikke kattens job at sætte den på plads (det kan også gå rigtig galt)
    Alternativt må der snor på hunden når de er i samme rum


  • #4   7. dec 2017 Kattene har deres eget værelse de kan gå ind på, hvor hundene ikke kan komme ind.
    Der er ikke nogen optakt til det - lige pludselig er han bare på ham, det er det der gør det svært. Men de bliver bare adskilt så snart de begynder at lege fra nu af, og så må han lære at kattene slet ikke skal leges med. For det var godt nok lidt voldsomt denne her gang..


  • #5   7. dec 2017 Jeres kat skal heller ikke give ham igen, det kan ende grumt for begge. Jeg ville holde dem adskilt hele tiden, evt. med hvalpen i snor så det er lettere at stoppe ham. Hvis jeres hvalp har lært en effektiv nej-kommando så er det også her jeg ville bruge den, og finde noget andet hvalpen kan give sig til.

  • #6   7. dec 2017 Og så ville jeg også gøre en del ud af at rose hvalpen, når bare den er i nærheden af katten og slapper af.

  • #7   7. dec 2017 På det punkt er jeg heller ikke pædagogisk. De skal opføre sig ordentligt, og i sådan et tilfælde havde vores fået en skideballe så de ikke var i tvivl.

    Jeg ser det ikke som et angreb, men en leg der går lidt voldsomt for sig, og som katten ikke ønsker at være en del af.

    Jeg syntes så ikke, at en hvalp på 10-11 uger skal være i snor i hjemmet.
    Jeg ville bare stoppe alt leg, både fra kattens og hundens side.


  • #8   7. dec 2017 Ingen leg med kattene overhovedet!
    Det kan gå så grueligt galt med whippets og katte, han skal bare stoppes.

    På nuværende tidspunkt er det leg og leg for en whippet inkluderer at ruske, hvalpe øver sig i det de er skabt til, at løbe bytte op og ruske det ihjel.

    Mine er opvokset med kat, de bliver stoppet, hver eneste gang de bare tager et skridt mod katten og mine 3 whippets er aldrig nogensinde alene med katten, jeg er slet ikke i tvivl om, at min ældste tæve ville brække nakken på ham, hvis hun fik muligheden. Hun er 7½ år og har et stærkt jagtinstinkt, som racen nu engang skal have.

    Når de er alene, går katten på 1.sal, hundene er i stueetagen.


  • #10   7. dec 2017 DKK hvalpen fejler intet. Den er vokset op inde, med en god flok hunde og har kun haft den ene familie. Kender hvalpen personligt, og den er fin, sund og rask smiley

  • #11   7. dec 2017 DKK - Jo, en myndehvalp gør, det er ganske normalt og absolut ikke en brist. Det er jo det de er skabt til.
    Katten er et byttedyr i hundens øjne. Nogle mynder kan lære at være fredeligt sammen med familiens andre dyr, andre lærer det aldrig.


  • #12   7. dec 2017 Han er en sund, dejlig hvalp fra et skønt opdræt, så han fejler bestemt ikke noget smiley men han er mynde. Så vi skal bare have ham lært, at katte er venner, ikke mad.

  • #13   7. dec 2017 Du har valgt en race netop lavet til at jage og ruske smådyr....det kan ikke komme bag på dig, tænker jeg.
    I kan ikke "lære" instinkterne ud af en hund. De er som de er på det område.


  • #14   7. dec 2017 Malene, ja du har ret i de er skabt til den slags. Men der mange der har whippets, og kat sammen, og det fungere helt fint.
    Det handler vel om, at lære hunden hvor grænsen går. Der er ingen der siger de skal være bedste venner, men de skal kunne acceptere hinanden.
    - det må vel kunne lade sig gøre?


  • #15   7. dec 2017 Jeg tænker også at hvalpen blot gør det, som dens instinkter fortæller den. Og efter jeg har læst det er en mynde, så er jeg ikke et sek i tvivl om, at det er naturlig adfærd.
    Det I som ejere skal gøre er, at vænne hvalp til at kat er forbudt at lege med på den måde og så aldrig lade dem være alene. En kat kan sagtens skade en hund, så den kan blive blind.


  • #16   7. dec 2017 Krøllet - Det fungerer for mange, men der er whippets, der aldrig lærer det. Den eneste grund til, at Ghini ikke nakker vores kat er, at hun ikke får muligheden.

    Hun har på intet tidspunkt fået lov til at være alene med ham, er blevet stoppet, hver gang, hun bare kigger på ham, men bevæger han sig i hurtigere tempo end skridt tricker det hende og et par gange har hun haft held med at sætte efter ham, det er nok.

    Jeg har været nødt til at holde hende i nakkeskindet, mens jeg pillede katten ud af gabet på hende, havde jeg ikke gjort det, havde han været død.

    Konsekvensen er, at de kun er i samme rum, når whipperne er helt i ro, på alle andre tidspunkter er de adskilt, de er aldrig alene sammen.

    De to andre ville sagtens kunne lære at gå sammen med ham, når vi er der, men i Ghinis øjne skal han bare dø.


  • #17   7. dec 2017 Tak Kirsten, er ikke i tvivl om, at du ved hvad du snakker om!

    Men hvis det nogensinde skal lykkedes, er det vel også nu der skal sættes hårdt ind?

    Hvordan har du korrigeret Ghini? Kan hun afledes?


  • #18   7. dec 2017 Der skal sættes hårdt ind og alligevel er det ikke sikkert, at det kan lykkes.

    Da Ghini var yngre fik de slet ikke lov til at være i samme rum, i dag kan jeg stoppe hende med et "slut", hvis hun sætter efter ham, jeg kan også stoppe hende, når hun får øje på en hare, men det kræver min eller et andet familiemedlems tilstedeværelse.

    Som yngre kunne hun ikke afledes, der var man nødt til fysisk at stoppe hende, enten ved at have hende i snor eller ved at gribe fat i hende.


  • #19   7. dec 2017 Det svarer jo til at sætte en husky sammen med en kanin. Det går galt en dag.
    For de bedste odds skal hvalpen vænnes til korrekt adfærd nær dyret fra dag 1 - ikke først en måned senere.
    Den skal på intet tidspunkt have mulighed for at nå dyret, og de skal aldrig være alene eller uden konstant opsyn.
    Sådan et problem her havde været langt nemmere at forebygge end det nu er at rette det op.
    Man skal altid, altid, altid se på racens instinkter og overveje dem grundigt.


  • #20   7. dec 2017 Helt enig Malene og selv med korrekt adfærd fra dag et, er der ingen garanti., der skal så lidt til for at tricke jagtinstinktet, specielt hos de unge hunde, som løber efter stort set alt, hvad der bevæger sig.



  • #22   7. dec 2017 Jeg har slet ikke den store erfaring inden for whippets.
    Men hvad jeg kan læse mig frem til, og får at vide i de forskellige grupper, så er jagtinstinktet ret varierende inde for whippets herhjemme i Danmark, fordi man ikke primært avler løbshunde.
    - er det et forkert indtryk?

    Vi har jo også kat, sammen med vores hunde.
    Og Mynte viser slet ingen interesse for katten, andet end, at de snuser til hinanden, og leger 4 minutter hver 3 dag eller sådan noget. Herhjemme kan katten også sagtens gå forbi Mynte, uden hun skænker den et blik.

    Mynte rusker derimod gerne de andre hunde smiley


  • #23   7. dec 2017 Jagtinstinktet er ret varierende, men man kan ikke generalisere ud fra om det er løbslinjer eller udstillingslinjer. Ghini er af rene udstillingslinjer (mix af svensk, norsk, fransk, amerikansk og new zealandsk) , der er ikke skyggen af en løbshund i hendes stamtavle i hvert fald i de første 10 generationer.
    Jeg vil gerne have en god portion jagtinstinkt, hvis man piller det ud af en whippet, er der ikke meget indhold tilbage.

    Jeg ville ikke lade Mynte lege med katten, et er at hun ikke udviser det store jagtinstinkt nu, men det er der i en eller anden form og pludselig en dag er katten sjov at jage.

    Hvis de andre hunde ikke siger fra, vil jeg også stoppe hende, når hun rusker dem. Om et par måneder er hun den største og så er det ikke sjovt at være de 2 andre. Her har gravhunden mulighed for at trække sig tilbage til et rum, hvor whipperne ikke kommer. Hun gider ikke de unge whippets (6 til 12-15 måneder), simpelthen fordi de er for voldsomme ved hende.


  • #25   8. dec 2017 Tak Lens og Kirsten! I er guld værd i sådan et tilfælde.

    Vi stoppet alt leg med katten herfra!

    Melanie syntes af eller anden grund det er sjovt at blive rusket af de små gyselige hvalpe tænder smiley
    Men Baby siger fra, så det kan høres i hele byen.


  • #26   8. dec 2017 Det var så lidt smiley

    Du skal være meget obs på hendes adfærd overfor Melanie, pt. har hun en størrelse, hvor Melanie kan håndtere det, men om nogle måneder, når Mynte er både hurtigere og større, vil hun med garanti ikke synes, at det er sjovt længere.
    De unge whippets er nogle bisser, når de leger. Det er OK, når det foregår mellem to ligeværdige, men ikke når den ene hund er betydelig mindre og langsommere.

    Oftest lærer whipperne at tage hensyn, så en voksen whippet leger fint med en mindre hund, men frem til de er 1½ - 2 år gamle er de nogle bisser, der bare tromler andre hunde, hvis de kan.


    profilbillede
  • #27   8. dec 2017 Melanie er nu en hurtig lille en, og kan godt løbe de voksne whippets op, ude hos opdrætter. Så farten er jeg ikke bange for.
    Men du har nok ret i, at Mynte bliver for voldsom, som unghund. Har slet ikke skænket det en tanke, da de, som det er nu, hygger sig ret meget med det.

    Melanie er selv en stor ballade røv, men det skal selvfølgelig forblive sjovt for dem begge!


  • #28   20. dec 2017 Se lige en udvikling <3<3

    profilbillede
  • #32   20. dec 2017 AG - Jep. Krokodillen er et farligt røvdyr der æder os alle sammen herhjemme :')

  • #33   20. dec 2017 Et røvdyr? smiley hahah

  • #34   20. dec 2017 Ja han er sgu lidt røvdyr hahah

Kommentér på:
Hvalp "angriber" kat

Annonce