{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.063 visninger | Oprettet:

Vores Westie hvalp "angriber" vores voksne kat. {{forumTopicSubject}}

Vi har lige, for 3 uger siden, fået en lille Westie, Ludvig, på 6 måneder som skulle bruge en ny familie da hans familie ikke længere kunne have ham. Han er en helt fantastisk lille fyr (med lidt fejl og mangler;o) og vi er meget, meget glade for ham. Han kommer var en hustand med kat, så det passede jo som fod i hose ift, at vi har en dejlig rolig Maine Coon kat, Valdemar, på 5 år. Valdemar voksede op med vores Westie Kåre som vi desværre mistede for 3 måneder siden og de var meget tæt knyttet. Sagen er bare den, at Ludvig bliver helt vild når han ser ham (udviser aggressiv adfærd) og jagter ham og bider ham hvis han kan komme til det. Valdemar slår fra sig, men uden klør desværre og flygter så snart det bliver muligt. De har mødtes på denne trælse måde 2 gange nu. Vi prøver at undgå at Valdemar skal komme for meget i klemme når han endelig våger sig ind. Han er tydeligvis helt forvirret over at Ludvig reagere sådan -og vi er meget usikre på hvordan vi skal reagere. Vi er begyndt til hundetræning i går og fik rådet om, at han først skal have "nej'et", virker det ikke skal han "nappes" som morhunden ville gøre og trænger vi ikke igennem med det, skal han isoleres fra fællesskabet indtil han falder til ro og så prøve igen (denne gang i snor). Men det sker jo når man aller mindst venter det, og vi er ikke altid forberedte.
Så mit spørgsmål lyder: HJÆÆÆÆÆLP, hvad gør man. Vi vil jo så gerne have det til at fungere og savner vores kat frygteligt ;o(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vores Westie hvalp "angriber" vores voksne kat.
  • #1   21. jan 2014 Jeg havde nok givet hvalpen snor på i første hug. og ikke ladet den få held med at jagte katen overhovedet. Rolig opførsel belønnes og så må den kontakte kattten i snoren. Bliver dn vild, så øges afstand til katten eller i bruger nejet, som jeg går ud fra han har lært? Den forbinder ikk nødvendigvis jeres kat med sin tidligere kat og skal til at lærer at katten er en dl af familie.

  • #2   21. jan 2014 Ja du har ret mht. det med snoren, det foreslog hundetræneren også i går. Jeg havde bare ikke nået det hertil aften. Han er rimelig rå ift opdragelse, han forstår dog nej'et rimelig godt. Men det det er som om han "klikker" oven i hovedet når han lugter eller ser katten og er helt udenfor pædagogisk rækkevidde, drifterne tager helt over, og så virker nej'et ikke.

  • #3   21. jan 2014 Ja, som Ginne skriver, på men en sporline/tøjsnor så han kan stoppes i en fart.
    evt. del huset op med et børnegitter mellem rummene, alt efter hvordan i er indrettet, sådan at kat og hund kan se hinanden, og katten hurtigt kan komme væk, uden at hunden løber med, det gør det noget nemmere at korrigere adfærden, når i kan nå ham inden det går galt - og helst i samme sekund han lægger an til at fare efter katten.

    det kan sagtens lade sig gøre, jeg har gjort det med succes nogle gange nu, især min ældste Cairn synes fremmede katte kommer fra helvede, men vores egne - når han har accepteret dem vel og mærke, dem elsker han og beskytter, putter med osv.
    vi har lige haft balladen med en 4 mdr. omplacerings maine coon, og det tog vel 7 dage, så var vi sikre på at han opførte sig ordentlig overfor katten smiley

    men det kræver en stor indsats og overvågning og så skal man være hurtig på aftrækkeren, rose stille, og gerne med lækkert guf, når der er ro på og han er sød, og et NEJ og forhindre han stormer i hovedet på katten.


  • #4   21. jan 2014 Åhr det var en god historie MLA, det fik lige håbet lidt frem igen. Det SKAL lykkedes, han skal jo ikke bestemme hvor mange der skal være i vores flok. Vi må bare knokle på, men 3 uger er lang tid for mig uden de store fremskridt. men selvfølgelig handler de også om at Valdemar mest kommer ind om aftenen når han er MEGET sulten. Det har jo ændret sig efter Ludvig er flyttet ind. Før var han inde mange gange i løbet af dagen....

  • #5   21. jan 2014 Tag kattens tæppe og læg i hundekurven, så tager du hundens tæppe og lægger i kattekurven.
    Du skifter bytter tæpper mellem hund og kat hver dag.
    På den måde vænner de sig til hinandens lugt.
    Og sørg for at hunden ikke får lejlighed for at jagte katten, men beløn den når den er rolig i nærheden af katten.

    Jeg havde nok holdt dem total adskilt de første 4-5 dage og havde så introduceret dem stille og rolig for hinanden hvor hunden var i snor.


  • #6   21. jan 2014 Det er måske det der gør det så langtrukkent, at katten ikke er der så meget.
    kan katten lokkes med noget lækkert?, tun stykker, kylling eller hvad der nu er ren katteluksus i hans øjne, så kunne i måske være to, der sætter jer ned med hver jeres kat/hund med passende afstand, roser og fodrer hver jeres dyr.
    kan katten holdes inde i længere perioder uden at blive alt for utilfreds?


  • #7   21. jan 2014 Det skal bestemt prøves at holde ham inde så snart min mand kommer retur fra skiferie ;o) Det var en rigtig god ide. Vi har øvet lidt til aften med afsæt i alle de mange gode fif, og det er gået rigtig fint (i snor), men jeg skal være vågen for han vil gerne springe over imod katten, men han respondere godt på godbidder i dag ;o) Vi må træne, træne og atter træne. Tusind mange tak for jeres input. Og er der noget vi mangler så sig endelig frem :o)

  • #8   22. jan 2014 Træning er vejen frem - held og lykke! smiley

  • #9   24. jan 2014 Kunne være rart at høre hvordan det går ?

Kommentér på:
Vores Westie hvalp "angriber" vores voksne kat.

Annonce